Izobraževalni program: ZLATAR
Predlog modela skupnega izvajanja izobraževalnih programov za pridobitev srednje strokovne izobrazbe v strojništvu je sprejel Strokovni svet Republike Slovenije za poklicno in strokovno izobraževanje na 62. seji 17. 12. 2002.
S predmetnimi področji:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
Skupaj (ur) |
Teorija (ur) |
Vaje (ur)s |
|
1. |
165 |
66 |
99 |
2. |
99 |
33 |
66 |
3. |
32 |
22 |
10 |
Skupaj |
296 |
121 |
175 |
Predmet je podpora ostalim strokovnim predmetom in je temelj za branje in razumevanje tehniške dokumentacije ter sposobnosti tehniškega komuniciranja. Daje osnovno znanje za uporabo računalnika, informacijskih sistemov in 3D-predstavitve, osnovna znanja iz fizike in mehanike ter osnovna znanja o vrstah strojev in naprav, ki se uporabljajo v stroki in so potrebna za razumevanje tehnoloških postopkov, ki se uporabljajo v zlatarstvu. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, identifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja dijake na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov. Dijaki:
1. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Osnovni pojmi: risalno orodje, standardi, vrste črt, tehniška pisava, merila, formati. |
Dijaki znajo izbrati in uporabiti risalno orodje. Razumejo pomen in namen standardizacije. Znajo izbrati pravilen tip črt in standardni format. Znajo tehniško pisavo. |
Razvijajo občutek za red, urejenost in natančnost. |
Rišejo različne tipe črt in pišejo tehniško pisavo. |
Geometrijske konstrukcije: krožni prehodi, mnogokotniki. |
Znajo s svinčnikom narisati za poklic značilne geometrijske konstrukcije. |
Razvijajo občutek za obliko in z vajami razvijajo psihomotorne spretnosti. |
Rišejo geometrijske konstrukcije. |
Kotiranje: elementi kotiranja, pravila, razvrstitev kot. |
Dijaki znajo uporabiti pravila kotiranja pri označevanju mer strojnih delov in znajo prebrati iz risbe posamezne mere. |
Razvijajo občutek za natančnost. |
Vadijo kotiranje teles in oblik ter branje mer iz risb. |
Projekcije in vsebine opisne geometrije: aksiometrična in pravokotna projekcija, razvrstitev in izbira pogledov, preseki teles, razvijanje enostavnih plaščev teles. |
Znajo narisati predmete v aksiometrični in pravokotni projekciji na več projekcijskih ravnin; znajo razvrstiti poglede. Razlikujejo posebnosti posameznih načinov prikazovanja teles. Razlikujejo preseke in predore enostavnih geometrijskih teles. Znajo narisati in razviti plašče enostavnih teles. |
Razvijajo logično mišljenje, natančnost in doslednost pri upoštevanju pravil. |
Rišejo projekcije geometrijskih teles, rišejo v aksiometrični projekciji na osnovi pravokotne projekcije in obratno. |
Pravila risanja in prikazovanja teles: prerezi (polni, polovični, delni, zvrnjeni) in šrafure. |
Dijaki razumejo pomen posameznih prerezov in jih znajo uporabiti na primerih. Znajo pravila šrafiranja prerezov. |
Razvijajo sposobnost za doslednost. |
Rišejo predmete v različnih prerezih. |
Označevanje stanja površin: hrapavost površin, znaki za označevanje kakovosti površin, označevanje površinske zaščite. |
Dijaki iz delavniške risbe znajo razbrati zahtevano kakovost površine in znajo določiti potreben postopek za dosego kakovosti površine. Poznajo princip označevanja površinske zaščite. |
Razvijajo občutek za različno kvaliteto obdelane površine. |
Vadijo označevanje stanja kakovosti površin in površinske zaščite. |
Tolerance: pojem tolerance, neposreden in posreden zapis, označevanje toleranc oblike in lege. |
Dijaki spoznajo pojme: toleranca, mejna mera, odstopek. Znajo pravila označevanja toleranc na tehniških risbah. Poznajo znake za tolerance lege in oblike. |
Razumejo pomen tolerančnega sistema pri zagotavljanju kakovosti in zamenljivosti delov. |
Za izbrano toleranco določijo odstopke, mejni meri, velikost tolerance, lego tolerančnega polja, označevanje in kotiranje toleriranih mer. |
Vrste risb: delavniška, sestavna, montažna, shematska risba. |
Poznajo različne vrste tehniških risb, znajo narisati delavniško risbo preprostega strojnega dela, iz risbe znajo poiskati vse potrebne podatke za izdelavo ali montažo dela.
|
Razvijajo preglednost in povezanost usvojenega znanja. |
Rišejo delavniško risbo. Vadijo iskanje različnih podatkov iz sestavne risbe. |
Osnove informatike: informatika, informacijski sistem, informacijska tehnologija (kalkulator, računalnik, programska in strojna oprema, vhodna, centralna, pomnilna in izhodna enota). |
Naučijo razlikovati med osnovnimi pojmi in znajo pojasniti razlike med njimi. Naučijo se osnovnih operacij s funkcijskimi tipkami. Poznajo dele računalnika in znajo izvesti osnovne nastavitve. |
Spoznavajo uporabnost in pomen sodobne tehnologije na vseh področjih. |
Vadijo uporabo kalkulatorja in računalnika v računalniški učilnici. |
Oblikovanje besedil: urejevalniki besedil, delo z besedili. |
Dijaki znajo napisati in oblikovati besedilo ter spoznajo primerne oblike dopisov in drugih pisnih dokumentov. |
Dobijo občutek za primerno obliko dopisov in drugih pisnih dokumentov. |
Vadijo oblikovanje besedila z računalnikom. |
Preglednice in grafi: preglednice, grafi, oblikovanje podatkov. |
Dijaki znajo oblikovati preprosto računalniško preglednico, uporabiti enostavne funkcije in izdelati graf. |
Spoznajo uporabnost računalniškega orodja pri prikazovanju podatkov. |
Vadijo izdelavo preglednice in grafa. |
Računalniško podprto risanje CAD |
Spoznajo delo s programskim paketom za računalniško podprto risanje. Znajo narisati enostavne dele strojnih elementov in jih opremiti s potrebnimi podatki. |
Spoznavajo uporabnost računalnika v stroki. |
Vadijo risanje s programskim paketom CAD. |
Komunikacija na medmrežju: internet, iskalniki, elektronska pošta, preventiva pred virusi. |
Znajo uporabljati internet za iskanje informacij preko internetnega brskalnika. Znajo brati in pošiljati elektronsko pošto. Znajo instalirati antivirusni program in odstraniti virus. |
Spoznajo uporabnost računalniškega medmrežja pri komunikaciji. Zavedajo se pomena preventive. |
Vadijo iskanje informacij in komunikacijo na medmrežju ter odstranjevanje virusov. |
Osnovni pojmi iz mehanike: SI-sistem merskih enot, osnovni zakoni mehanike, pojem sile. |
Znajo določiti merske enote za posamezne veličine, jih pretvarjati in računati z njimi. Spoznajo osnovne zakone mehanike v svojem okolju in razlikujejo pojem sile od drugih fizikalnih veličin. |
Razvijajo odnos do strokovnih standardov in terminologije. |
Preračunavajo merske enote in iščejo primere osnovnih zakonov mehanike v svojem okolju. |
Sile in momenti: sile s skupnim prijemališčem in sile brez skupnega prijemališča, moment sile v ravnini. |
Dijaki znajo sile razstaviti, sestaviti in razumejo pojem ravnotežja. Razumejo vpliv momenta na obremenitev strojnih delov. |
Spoznavajo relacije človek – znanost – tehnika – delo. |
Grafično, analitično in s pomočjo računalniškega programa sestavljajo in razstavljajo sile. |
Nosilci, podpore, reakcije |
Dijaki razumejo osnovne pojme in zakonitosti ter nadgradijo že pridobljena znanja z reševanjem enostavnih primerov. |
Spoznavajo uporabnost snovi za svoje praktično delo. |
Rešujejo enostavne naloge po klasični poti in z računalniškim programom. |
2. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Težišča in statična stabilnost teles |
Razumejo osnovne pojme. Za enostavne primere znajo izračunati koordinate težišča in statično stabilnost ter ugotoviti nevarnost prevrnitve telesa. |
Spoznavajo pomen stroke v vsakdanjem življenju. |
Rešujejo enostavne naloge po klasični poti in z računalniškim programom. |
Drsno in kotalno trenje |
Dijaki razlikujejo vrste trenja in vpliv trenja na obratovalne razmere. |
||
Osnovni pojmi iz trdnosti: napetosti, deformacije, dopustne napetosti, obremenitve. |
Dijaki poznajo osnovne pojme in jih znajo povezati s primeri iz prakse ter vpliv spremembe temperature na deformacije in na napetosti. |
Spoznavajo povezanost teorije s prakso. |
Vaje: natezni preizkus in analiza vaje. |
Vrste obremenitev in napetosti: nateg, tlak in površinski tlak, upogib, strig, torzija, uklon. |
Znajo določiti vrste in velikost napetosti. Znajo oceniti in razbrati potrebne dimenzije preprostih strojnih delov in določiti primerno obliko. |
Razvijajo tehniško razmišljanje in identifikacijo s poklicem. |
Rešujejo enostavne primere dimenzioniranja, znajo uporabiti tabele in oceniti nosilnost. |
Kinematika: gibanja – hitrosti in pospeški pri premočrtnem in krožnem gibanju. |
Dijaki znajo izračunati osnovne veličine gibanja in iz tega določiti vplive gibanja na konstrukcijo strojnih delov. |
Spoznavajo uporabnost obravnavane snovi v vsakdanjem življenju. |
Reševanje enostavnih nalog iz gibanja. |
Kinetika: vztrajnostne sile, delo, moč in izkoristek. |
Dijaki iz znanih podatkov znajo določiti ostale potrebne veličine, ki jih potrebujemo pri obratovanju strojev, naprav in konstrukcij. Razumejo, zakaj želimo izboljšati izkoristek in tehnične ukrepe za dosego le-tega. |
Spoznavajo uporabnost obravnavane snovi v vsakdanjem življenju. |
Izračunavanje moči in izkoristka. |
Viri energije: fosilna goriva, obnovljivi viri energije. |
Poznajo osnovne enote, veličine in definicije. Razlikujejo vrste energije, pretvorljivost in razumejo racionalno rabo energije ter pomen in uporabo alternativnih virov. |
Razvijajo ekološko osveščenost in občutek za racionalnost. |
Demonstracijske vaje. |
Osnove elektrotehnike: elementi električnega tokokroga, Ohmov zakon, Kirchoffova zakona, Joulov zakon, viri električne energije, kemični viri, osnove elektronike. |
Poznajo osnovne elemente električnega tokokroga in zakonitosti med napetostjo, tokom in upornostjo. Poznajo vire električne energije – posebej kemične. |
Razvijajo strokovnost. |
Vaje: merjenje el. veličin. Demonstracijske vaje. |
Električni stroji: transformatorji, sinhroni in asinhroni motorji, enosmerni stroji. |
Dijaki spoznajo fizikalne pojave, ki pogojujejo delovanje električnih strojev, prepoznajo vrste električnih strojev in znajo opisati njihovo delovanje. |
Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti. |
Demonstracijske vaje. |
Stroji za galvansko obdelavo površin |
Spoznajo osnovne fizikalne in kemijske pojave, ki pogojujejo delovanje strojev za galvansko obdelavo površin, njihove sestavne dele in potrebne pripomočke za delo z njimi ter znajo opisati njihovo delovanje. |
Razvijajo strokovnost in ekološko zavest, zavedajo se poklicnih posebnosti in pomena varstva pri delu. |
Demonstracijske vaje. |
Osnovni pojmi o strojnih elementih: stroj, pogonski stroj, delovni stroj, strojni del , postrojenje. |
Dijaki spoznajo elemente in sklope ter splošno uporabljene termine v strojništvu. |
Razvijajo strokovni jezik, potreben za komunikacijo z drugimi udeleženci. |
|
Oblikovanje strojnih elementov
|
Dijaki razumejo odvisnost oblike strojnih delov od namena uporabe, obremenitve, števila kosov, gradiva in cene. Seznanijo se s pomenom estetskega oblikovanja in z nujnostjo upoštevanja varnostnih predpisov. |
Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike ter možnosti za delovno kariero. |
|
Vijačne zveze: navoji, vijaki, matice, varovala, risanje vijakov. |
Znajo narisati značilne navojne zveze. Spoznajo različne vrste vijakov in poznajo namen njihove uporabe. Poznajo namen in načine varovanja vijačne zveze pred odvijanjem. Poznajo sistem označevanja standardnih vijakov. |
Vaje: preprosti trdnostni preračun vijaka in izbiranje standardnih vijakov. |
|
Zatiči, sorniki in osna varovala
|
Dijaki poznajo oblike zatičev in sornikov ter njihovo uporabo. Poznajo funkcijo osnih varoval in jih znajo izbrati. |
Navajajo se na uporabo standardnih strojnih delov. |
Vaje: trdnostni izračun ter uporaba standardov za izbiro sornikov in zatičev. |
Zveza pesta z gredjo |
Dijaki poznajo različne načine povezave pesta z gredjo in njihove značilnosti. |
Vaje: izbiranje standardnih elementov iz tabel. |
|
Nerazstavljive zveze: varjenje, lotanje, lepljenje, kovičenje. |
Dijaki znajo določiti, katera vrsta nerazstavljive zveze je primerna v določeni situaciji ter znajo pripraviti izdelek za uporabo določene zveze. |
Razvijajo strokovnost. |
|
Vzmeti |
Dijaki znajo določiti osnovne napetosti, ki v vzmeteh nastopajo, znajo izbrati primerno vrsto vzmeti, način vgradnje in razloge za uporabo določene vrste vzmeti. |
Razvijajo strokovnost. |
3. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Osi in gredi |
Dijaki ločijo os od gredi. Znajo določiti potreben premer osi ali gredi glede na obremenitve, ki nastopajo. |
Razvijajo strokovnost. |
Vaje: določitev premera gredi. |
Ležaji: drsni ležaji, kotalni ležaji, kotalni ležaji - izbira, vgradnja. |
Dijaki znajo določiti vrsto ležaja ob upoštevanju pogojev, ki nastopajo, poznajo načine vgradnje, tesnjenje, potrebno vzdrževanje - kako in kdaj ga izvajamo, mazanje,... |
Razvijajo strokovnost. |
Vaja: izbira ležaja iz kataloga. |
Gredne vezi in sklopke |
Dijaki znajo določiti potrebno vrsto sklopke glede na obratovalne pogoje. |
Razvijajo strokovnost. |
|
Prenosniki vrtilnega gibanja |
Dijaki znajo določiti prestavno razmerje, določijo potrebno vrsto prenosnika, znajo primerjati posamezne vrste prenosnikov in njihove lastnosti, znajo določiti možne napake, iz katalogov in tabel znajo naročiti potrebne rezervne dele. |
Razvijajo strokovnost. |
Vaje: preračun osnovnih elementov prenosa. |
Mehanizmi |
Dijaki poznajo osnove delovanja in vzdrževanja mehanizmov. |
Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti. |
|
Cevni vodi: elementi cevnih vodov. |
Dijaki prepoznajo posamezne elemente in njihovo funkcijo znotraj sistema. |
Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti. |
|
Kompresorji in ventilatorji: batni kompresorji, rotacijski kompresorji, ventilatorji. |
Dijaki prepoznajo vrsto kompresorja ali ventilatorja in znajo ugotoviti osnovne napake, ki lahko nastopijo pri delovanju. Razumejo tudi vlogo teh naprav za delovanje motorjev z notranjim zgorevanjem. |
Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti. |
|
Črpalke: vrste črpalk – naloge in delitev, batne, rotacijske in zobniške črpalke. |
Dijaki razumejo funkcijo črpalk pri delovanju motorja in znajo ugotoviti posledice, ki nastanejo, če pride do okvare. Prav tako znajo locirati možne okvare. |
Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti. |
Ustno preverjanje in ocenjevanje znanja ter sprotno ocenjevanje vaj.
Znanje |
Povezava s predmetom |
|
Predmet |
Znanje |
|
Informatika, CAD |
Oblikovanje
Tehnologija zlatarstva
Praktični pouk |
Risanje. Oblikovanje. Umetnostna zgodovina. Restavratorstvo. Industrijske tehnike. Kemija. Gradiva. Organizacija in ekonomika dela. Strojne tehnike. Meritve. Tehnična dokumentacija. |
Tehniško risanje |
Oblikovanje Tehnologija zlatarstva Praktični pouk |
Risanje. Oblikovanje. Ročne tehnike. Industrijske tehnike. Ročne tehnike. Industrijske tehnike. Meritve. Tehnična dokumentacija. |
Fizika, mehanika |
Tehnologija zlatarstva
Praktični pouk |
Gradiva. Ročne tehnike. Industrijske tehnike. Ročne tehnike. Industrijske tehnike. Meritve. Termična obdelava. Površinska obdelava. El. kemična obdelava. |
Strojni elementi, strojeslovje |
Tehnologija zlatarstva Praktični pouk |
Ročne tehnike. Industrijske tehnike. Ročne tehnike. Industrijske tehnike. Meritve. Spajkanje. Termična obdelava. Površinska obdelava., El. kemična obdelava. Tehnična dokumentacija. |
Osnove elektrotehnike |
Tehnologija zlatarstva
Praktični pouk |
Kemija. Industrijske tehnike. Varstvo pri delu. Strojne tehnike.Termična obdelava. El. kemična obdelava. |