SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

MODEL SKUPNEGA IZVAJANJA NA PODROČJU STROJNIŠTVA

Izobraževalni program: ZLATAR

KATALOG ZNANJ

Predlog modela skupnega izvajanja izobraževalnih programov za pridobitev srednje strokovne izobrazbe v strojništvu je sprejel Strokovni svet Republike Slovenije za poklicno in strokovno izobraževanje na 62. seji 17. 12. 2002.

1. Ime predmeta

PRAKTIČNI POUK

S predmetnimi področji:

2. Število ur

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Skupaj (ur)

Teorija (ur)

Vaje (ur)

1.

198

 

168

2.

462

   

3.

224

   

Skupaj

884

 

168

3. Usmerjevalni cilji

Praktično izobraževanje uvaja dijake v delo in jih praktično usposablja za poklic, pomaga razvijati ustvarjalne sposobnosti ter delovne navade z možnostjo povezave teoretično-tehničnih in drugih izobraževalnih predmetov. Dijaki :

4. Operativni cilji

1. letnik

VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

FORMATIVNI CILJI

SOCIALIZACIJSKI CILJI

POSEBNOSTI V IZVEDBI

Priprava dela:

  • spoznavanje delovnega mesta,
  • zdravje in varnost pri delu,
  • tehnična, tehnološka in delovna dokumentacija.

Dijaki poznajo delovno mesto, orodja, stroje in naprave v učni delavnici. Znajo pojasniti in upoštevati ukrepe za varno delo. Seznanijo se z uporabo tehnične, tehnološke in delovne dokumentacije.

Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za delo v poklicu.

 

Merjenje in kontrola:

  • splošna navodila pri merjenju,
  • vrednotenje meritev,
  • uporabnost meritev,
  • merjenje dolžin,
  • merjenje kotov,
  • kontrola meril.

Znajo meriti s pomičnimi in vijačnimi merili, z merilnimi urami in s komparatorji, kotniki in kotomeri ter z nožastimi merili in vodno tehtnico.

 

Uporaba merilni pripomočkov

Zarisovanje:

  • delovna navodila in pravila pri zarisovanju,
  • zarisovalno orodje,
  • zarisovanje oblike in točkanje.

Znajo prenašati mere in obliko z risbe na pločevino, ki jo bodo obdelovali, ter pri tem pravilno uporabljati risalno orodje in pribor.

Razvijajo pozitiven odnos do delovnih sredstev in dokumentacije.

 

Osnove odrezavanja:

  • piljenje, žaganje, strganje,
  • vrtanje, grezenje in povrtavanje,
  • brušenje vijačnih svedrov,
  • vrezovanje notranjih in zunanjih navojev.

Znajo piliti različne oblike na profilih in pločevini, žagati ter strgati jeklene in medeninaste površine. Obvladajo postopke vrtanja, povrtavanja in grezenja ter izdelavo notranjih in zunanjih navojev. Ob vrtanju različnih materialov se naučijo tudi brušenja vijačnih svedrov.

Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu.

 

Osnove preoblikovanja:

  • značilnosti in postopki preoblikovanja,
  • krivljenje in upogibanje pločevine.

Poznajo osnovne postopke preoblikovanja ter znajo kriviti in upogibati pločevino in žico v hladnem stanju.

Razvijajo občutek za natančnost in sposobnost za reševanje problemov.

 

Toplotna obdelava:

  • značilnosti in postopki toplotne obdelave,
  • žarjenje obdelovancev različnih materialov,
  • kaljenje in popuščanje jekel.

Poznajo značilnosti in postopke toplotne obdelave in znajo žariti obdelovance različnih materialov ter kaliti in popuščati obdelovance orodnih ter hitroreznih jekel.

   

Spajanje:

  • značilnosti in postopki spajanja,
  • priprava varjencev,
  • točkovno varjenje
  • mehko lotanje žice in pločevine,
  • plamensko in točkovno varjenje,
  • električno obločno varjenje.

Poznajo različne postopke spajanja materialov in njihove značilnosti. Obvladajo delovni postopek mehkega lotanja žice in pločevine. Varijo plamensko in električno obločno ter čistijo zvare in analizirajo kvaliteto spoja.

Razvijajo natančnost, ustvarjalnost, ekonomičnost in delovno disciplino.

 

Površinska zaščita:

  • značilnosti in postopki površinske zaščite,
  • priprava materiala za zaščito,
  • zaščita z barvami in laki,
  • zaščita s kemijsko prevleko.

Znajo pripraviti materiale za zaščito z zaščitnimi sredstvi. Naučijo se zaščititi kovinske strojne dele z mastmi in olji ter z barvami in laki . Spoznajo vrste zaščite s kemijsko prevleko.

Osvajajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah.

 

Vzdrževanje in montaža:

  • delovni postopki pri montaži,
  • orodja in naprave pri montaži,
  • kovičenje pločevinastih delov,
  • demontaža in montaža mehanizmov.

Poznajo namen vzdrževanja in njegov vpliv na trajnost delovnih sredstev.

Spoznajo delovne postopke montaže ter orodja in naprave pri tem delu. Znajo kovičiti pločevinske dele in profile ter vijačiti strojne dele v celostne sklope.

Razvijajo občutek za red, natančnost in zanesljivost pri delu.

 

Specifična dela in veščine v poklicu.

     

2. letnik

VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

FORMATIVNI CILJI

SOCIALIZACIJSKI CILJI

POSEBNOSTI V IZVEDBI

Spoznavanje zlatarskega poklica,

delavnice, delovnega mesta, reda v delavnici in seznanitev z varstvom pri delu ter odnosom do materialnih dobrin.

Dijaki poznajo specifičnost zlatarskega poklica, razdelitev dela na posamezne faze, delovno mesto in orodje ter znajo pravilno ukrepati ob delovni nezgodi.

   

Merjenje, zarisovanje in točkanje v zlatarski stroki.

Poznajo različna orodja za merjenje in zarisovanje, jih znajo pravilno uporabiti ter točno zarisati in zatočkati določeno vajo.

 

Vaje:

merjenje, zarisovanje in točkanje.

Vrtanje in povrtavanje v zlatarstvu.

Poznajo različne načine vrtanja, delovne stroje in pripomočke za vrtanje ter pravilno rokovanje z njimi.

 

Vaje:

vrtanje različnih materialov

z raznimi oblikami.

Žaganje v zlatarstvu.

Poznajo razne načine žaganja, lok za žaganje, znajo izbrati žagin list za posamezno operacijo, zavzeti pravilen položaj in precizno izžagati določeno vajo.

 

Vaje:

ročno žaganja materiala.

Piljenje v zlatarstvu.

Znajo izbrati pilo glede na namen piljenja, obdelovati material s pilo in kontrolirati točnost.

 

Vaje:

grobo in fino piljenje raznih oblik

Smirkanje v zlatarstvu

Poznajo namen in različne načine smirkanja, različne vrste smirkovega papirja ter znajo osmirkati izdelek.

 

Vaje:

smirkanje izdelka.

Strganje v zlatarstvu.

Poznajo namen strganja, orodje za strganje, ki ga znajo tudi nabrusiti.

 

Vaje:

strganje izdelka.

Upogibanje in ravnanje v zlatarstvu.

Poznajo različne načine načine krivlenja in ravnanja ter orodje in priprave, ki se pri tem uporabljajo.

 

Vaje:

krivlenje in ravnanje pločevine ter žice.

Termična obdelava v zlatarstvu.

Poznajo namen in različne načine žarenja ter napake, ki se pojavljajo pri termični obdelavi.

 

Vaje:

žarenje različnih materialov različnih dimenzij.

Luženje v zlatarstvu.

Poznajo namen luženja, sestavo luga , pravila pri delu z lugi in postopek ob nesreči pri delu.

   

Trdo spajkanje v zlatarstvu.

Poznajo različna osnovna in pomožna gradiva za spajkanje, pravilno zaporedje postopkov pri spajkanju, obvladajo spajkanje različnih materialov v zlatarski stroki.

 

Vaje:

montiranje in spajkanje izdelka.

Valjanje.

Poznajo različne vrste valjev glede na namen valjanja, pravilne postopke valjanja ter spreminjanje mehanskih lastnosti, ki se pojavljajo, in znajo odpraviti napake .

 

Vaje:

ploščato in profilno valjanje

Vlečenje žice v zlatarstvu.

Poznajo različne načine vlečenja žice v zlatarstvu, različna orodja, pripravo materiala za vlečenje in obvladajo postopek vlečenja.

 

Vaje:

vlečenje žice različnih debelin, profilov in materialov.

Kovanje v zlatarstvu.

Poznajo orodje za kovanje in obvladajo osnovne postopke kovanja.

 

Vaje:

kovanje različnih materialov.

Brušenje v zlatarstvu.

Poznajo različne načine brušenja v zlatarstvu, različna orodja in stroje ter obvladajo postopek brušenja.

 

Vaje:

brušenje različnih materialov in oblik.

Plastično preoblikovanje materiala.

Poznajo razna orodja, znajo pripraviti material za plastično preoblikovanje in ga ročno preoblikovati.

 

Vaje:

plastično preoblikovanje materiala s pomočjo kladiva matrice in patrice.

Specialna orodja in aparati za merjenje v zlatarstvu.

Znajo pravilno uporabljati posamezna orodja, opraviti meritve, poznajo zakonske predpise in standarde za opravljanje meritev.

Seznanijo se z zahtevnostmi, nevarnostmi in odgovornostmi pri opravljanju poklica, razvijajo poklicno etiko

Vaje:

praktične izvedbe meritev.

Preizkušanje plemenitih zlitin s primerjanjem.

Poznajo sestavo kislin za preizkušanje, načine shranjevanja kislin, pomožne materiale pri preizkušanju, postopek analize in jo sami tudi opravijo.

in pravilno vedenje.

Vaje:

preizkušanje različnih plemenitih zlitin, s poudarkom na varnem delu.

Izdelovanje poročnih prstanov.

Poznajo različne postopke izdelovanja, oblike in površinske obdelave poročnih prstanov, znajo pripraviti material za izdelavo in ročno izdelati prstan.

Razvijajo odgovornost za opravljeno delo, odnos do delovnih sredstev in strank.

Vaje:

izdelava poročnega prstana.

Povečava in pomanjšanje prstanov.

Določijo velikost prstana in ga znajo pravilno povečati ali zmanjšati.

 

Vaje:

merjenje, povečava in pomanjšane prstana.

Stiskalnice in stiskanje.

Poznajo različne vrste stiskalnic, njihovo delovanje, varnostne mehanizme, varnost pri delu tin sami opravijo delo na ročni vijačni stiskalnici.

 

Vaje:

stiskanje na ročni vijačni stiskalnici.

Izsekovanje.

Razlikujejo pomen velikoserijske in maloserijske izdelave, poznajo pomen izsekovanja, pripravo materiala in orodja za izsekovanje ter znajo ročno izsekati enostavne oblike.

Razvijajo samoiniciativnost in inovativnost.

Vaje:

ročno izsekovanje.

Vlečenje šivnih cevi.

Znajo izračunati širino traku za izdelavo cevi določenevelikosti, pripraviti material in obvladajo ročni postopek vlečenja.

 

Vaje:

ročno vlečenje šivne cevi.

Sklepi, tečaji in kovičenje.

Poznajo razne vrste in oblike sklepov ter tečajev, ki se uporabljajo v zlatarstvu.

 

Vaje:

izdelava tečaja.

Taljenje in litje v zlatarstvu.

Poznajo tališča udeleženih kovin v zlitini, opremo za taljenje, pomožne materiale, različne načine in postopek litja.

 

Vaje:

taljenje in litje v kokile.

Okovi za kamne.

Poznajo osnovne tipe okovov, razmerje med velikostjo kamna in okova ter jih znajo izdelati.

 

Vaje:

izdelovanje okova po kamnu.

3. letnik

VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

FORMATIVNI CILJI

SOCIALIZACIJSKI CILJI

POSEBNOSTI V IZVEDBI

Tipi prstanov.

Poznajo osnovne tipe prstanov glede na namen in uporabo, njihove sestavne dele in določene izdelajo.

Težimo, da dosežemo socializacijo mladega človeka oziroma da mu pomagamo pri

Vaje:

izdelava prstana.

Ročni nakit.

Poznajo osnovne tipe ročnih obročev in zapestnic, stike zapestnic, zapirala zapestnic in varnostnih naprav.

osebnostnem razvoju, pri socialni integraciji, poklicni socializaciji in korporativni integraciji.

Vaje:

izdelava zapestnice.

Ovratni nakit.

Poznajo vrste ovratnic, ogrlic, verižic, zapiral za zapenjanje, postopek ročne in strojne izdelave verižic ter varnostne sisteme.

 

Vaje:

izdelava verižice.

Obeski.

Poznajo funkcijo obeska, znajo določiti pravilno razmerje med verižico in obeskom ter poznajo različne izvedbe končnih členov na obesku.

 

Vaje:

izdelava obeska.

Ušesni nakit.

Poznajo osnovne vrste uhanov, način prediranja ušes, različne mehanizme za pripetje uhana in funkcijo nošenja uhanov.

 

Vaje:

izdelava uhana.

Nakit za natikanje.

Poznajo razne vrste nakita za natikanje, različne sisteme pritrjevanja in zapiral ter varnostne sisteme.

 

Vaje:

izdelava broške.

Nakit za oblačila.

Poznajo dele nakita, ki spadajo neposredno k oblačilu, funkcionalnost tega nakita, materiale in mehanizme, ki se uporabljajo, in načine proizvodnje.

 

Vaje:

izdelava zapestnega gumba.

Površinske obdelave.

Poznajo različne površinske obdelave, namen teh obdelav, stroje in orodja ter njihovo delovanje, pomožne materiale, ki se uporabljajo, znajo izbrati pravo obdelavo glede na oblikovanost izdelka.

 

Vaje:

poliranje.

Osnove okovanja.

Obvladajo osnovne postopke pritrditve kamna z rezkanjem ali lepljenjem.

 

Vaje:

pritrditev kamna v okov.

Popravila.

Poznajo postopke pri sprejemanju popravil, znajo oceniti velikost napake, pojasniti stranki vzrok okvare in izdelek, če se čutijosposobne, popraviti.

 

Vaje:

popravilo verižice.

Oblikovanje.

Poznajo pojem oblikovanja, načine, kako priti do ideje, znajo idejno obliko narisati ali naslikati, poznajo različne materiale za modeliranje in postopek.

 

Vaje:

modeliranje.

Izdelava tehnične dokumentacije.

Znajo pripraviti tehnološko-tehnično dokumentacijo za opravljeno storitev, jo opremiti s tehničnimi podatki, standardi, materiali, risbami...

   

5. Literatura in drugi viri

Priporočena literatura in drugi viri so objavljeni v Katalogu učbenikov za poklicne in strokovne šole, ki ga za posamezno šolsko leto izdaja Center RS za poklicno izobraževanje oziroma Zavod RS za šolstvo.

6. Obvezne oblike preverjanja in ocenjevanja

V posameznem ocenjevalnem obdobju se preverja znanje in ocenjuje:

7. Povezanost z drugimi predmeti

Znanje

Povezava s predmetom

 

Predmet

Znanje

Ročne tehnike

Osnove strojništva

Tehnika zlatarstva

Oblikovanje

Tehnologija zlatarstva

Tehnike in tehnologija dela pri izdelavi in popravilu nakita

Oblikovanje nakita

Strojne tehnike

Osnove strojništvo

Tehnika zlatarstva

Oblikovanje

Tehnologija zlatarstva

Osnovni zakoni mehanike in strojnih elementov

Obdelovalne tehnologije in tehnike pri izdelavi nakita

Termična obdelava

Osnove strojništva

Tehnika zlatarstva

Tehnologija zlatarstva

Uporaba in postopki toplotne obdelave v zlatarski dejavnosti

Spajkanje

Tehnologija zlatarstva

Tehnika zlatarstva

Tehnologija zlatarstva

Uporaba in značilnosti postopkov spajkanja pri izdelavi nakita

Površinska obdelava

Osnove strojništva

Tehnologija zlatarstva

Tehnike površinske obdelave pri izdelavi nakita

Vkovanje

Tehnika zlatarstva

Tehnologija zlatarstva

Tehnike vkovanja kamnov

Elektrokemična obdelava

Osnove strojništva

Tehnika zlatarstva

Tehnologija zlatarstva

Osnove energetskih strojev

Tehnična dokumentacija

Osnove strojništva

Tehnologija zlatarstva

Oblikovanje

Tehnologija zlatarstva

Pravila risanja in oblikovnja

Organizacija in ekonomika dela