Izobraževalni program: ZLATAR
Predlog modela skupnega izvajanja izobraževalnih programov za pridobitev srednje strokovne izobrazbe v strojništvu je sprejel Strokovni svet Republike Slovenije za poklicno in strokovno izobraževanje na 62. seji 17. 12. 2002.
TEHNOLOGIJA
S predmetnimi področji:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
Skupaj (ur) |
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
|
1. |
132 |
99 |
33 |
2. |
198 |
165 |
33 |
3. |
48 |
32 |
16 |
Skupaj |
378 |
296 |
82 |
Predmet predstavlja rdečo nit ostalim strokovnim predmetom in temelji na praktično-uporabnem znanju, podprtem s poznavanjem posameznih teoretskih osnov. Predmet nudi, poleg osnovnih znanj, poglobljeno razumevanje stroke ter širi sposobnost tehniškega komuniciranja. Dijaki pridobijo osnovna znanja glede lastnosti in vrst osnovnih materialov. Spoznajo njihovo označevanje, uporabo in predelovanje. Pri tem so poudarjena zlasti kovinska in nekovinska gradiva, karbidne trdine, kompoziti, keramika in umetne snovi. Dijaki osvojijo zakonitosti, ki veljajo v tehnologiji odrezavanja in preoblikovanja. Predmet gradi tehniško kulturo, identifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja dijake na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov. Dijaki:
1. letnik – SKUPNI DEL
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
ZGODOVINSKA PERSPEKTIVA |
Dijaki se seznanijo z materiali, njihovim nastankom in razvojem, uporabnostjo in povezanostjo z ostalimi netehničnimi strokami. |
Dijaki razvijajo občutek za pomen posameznih gradiv. |
|
KEMIJA |
|||
|
Povezujejo utrjeno znanje iz osnovne šole z novo učno snovjo. Interpretirajo posledice dušikovih in žveplovih oksidov na okolje. Uredijo in povežejo kemijske lastnosti tehnično pomembnih elementov v urejen sistem. Navedejo osnovne značilnosti ogljika. Opredelijo kisline in baze na osnovi pH-vrednosti njihovih vodnih raztopin. Poznajo primere močnih/šibkih kislin in baz ter poznajo kisline, baze in soli v vsakdanjem življenju. |
Pridobivajo sposobnosti za reševanje tehnoloških problemov. Navajajo se na samostojnost in samoiniciativnost pri delu. Razvijajo pozitiven odnos do materialnih dobrin. Navajajo se na uporabo različnih informacijskih virov. Poznajo učinke kislih padavin na okolje in napore za preprečevanje onesnaženja s kislimi padavinami. Razvijajo ekološko zavest. |
Vaje:s pomočjo kemičnih poskusov preverijo, kako vplivajo dušikovi in žveplovi oksidi na okolje. |
KOVINE: |
|||
|
Razlikujejo mehanske, fizikalne, kemijske in tehnološke lastnost kovin in zlitin. Razlikujejo čiste kovine od amorfnih snovi. |
Utrjujejo strokovnost. |
|
|
Razumejo , da so rude surovina za kovine. Znajo razložiti recikliranje kovin. |
||
|
Definirajo osnovne lastnosti železa, razumejo pomen ogljika in ostalih legirnih elementov. Razumejo pridobivanje jekel in litin ter primarno predelavo ter poznajo razdelitev jekel in litin glede na njihovo uporabo. |
||
|
Ob uporabi priročnika pojasnijo standardno oznako jekla ali litine. |
||
|
Naštejejo lastnosti aluminija in njegovih zlitin ter navedejo uporabnost aluminija in njegovih zlitin. |
||
|
Naštejejo lastnosti bakra in njegovih zlitin ter navedejo uporabnost bakra in njegovih zlitin. |
||
|
Naštejejo lastnosti in uporabnost magnezija, kositra, svinca, cinka, kroma, niklja, wolframa in njihovih zlitin. |
||
DRUGA GRADIVA: |
|||
|
Znajo opisati postopek sintranja, navesti značilnosti sintranih delov , karbidne trdine, keramike ter poznajo njihovo uporabnost. |
||
|
Definirajo pojme monomer, polimer, polimerizacija. Ločijo naravne in umetne polimere. Ločijo različne umetne in naravne polimere glede na njihovo kemično sestavo, strukturne lastnosti in uporabo. Poznajo varne postopke odstranjevanja polimerov. Spoznajo pomen ločenega zbiranja polimerov. |
Poznajo vplive polimerov na okolje in možnost ponovne uporabe. |
Vaje: izdelajo pojmovno mapo, v katero zajamejo umetne mase, ki jih uporabljajo v industriji, multimedijski pristop. |
|
Ločijo kompozite z vlakni, utrjene plastične snovi, platirano pločevino in kompozite s kovinami ali nekovinami. |
||
|
Znajo našteti in razvrstiti olja in maziva v razrede, prepoznajo njihovo zgradbo in jih v odvisnosti od zahtev in ob uporabi literature znajo izbirati. Znajo pojasniti postopek pridobivanja goriv ter jih razvrstiti glede na njihove lastnosti. Opredelijo pojem reaktant in produkt. Znajo razložiti zakon o ohranitvi mase, opredelijo eksotermo in endotermno reakcijo in opredelijo pomen toplote kemijske reakcije na izbranih primerih, npr. sežig ogljikovodikov. |
Poznajo probleme onesnaževanja okolja zaradi zgorevanja fosilnih goriv in napore za preprečevanje onesnaženja. |
Vaje: izbira olj in maziv iz kataloga. |
|
Pojasnijo uporabnost in lastnosti nekovinskih materialov, znajo opisati postopke pridobivanja posameznih nekovinskih materialov. |
||
PREIZKUŠANJE: |
|||
|
Razložijo namen preizkušanja kovinskih gradiv. Uredijo in povežejo v sistem mehanske in tehnološke preizkuse po kriterijih: vrste preizkusov, načini izvedbe.... Definirajo pojem trdote in opišejo postopke različnih načinov merjenja trdote. Naštejejo in opišejo osnovne neporušitvene metode preizkušanja gradiv. Spoznajo obnašanje materiala pri posameznih tehnoloških postopkih. |
Vaje: izvedba nateznega preizkusa na pločevinimerjenje trdote po Rockwell, Brinell, Vickers, izvedba magnetne in penetracijske metode preizkušanja gradiv. |
|
KOROZIJA: |
|||
|
Definirajo vzroke za pojav korozije, opišejo pripravo kovin za zaščito pred korozijo ter poznajo možne načine zaščite pred korozijo. |
Razvijajo občutek za propadanje kovin in zaznavajo škodo, ki pri tem nastane. Razvijajo ekološko zavest. |
|
OBDELOVALNA TEHNOLOGIJA: |
|||
osnovne tehnološke postopke v strojništvu in njihove značilnosti, |
Sposobni so definirati pojem tehnologija ter razlikovati različne tehnološke postopke (primarno oblikovanje, preoblikovanje, oplemenitenje, spajanje in odrezavanje). Obvladajo osnovne značilnosti teh postopkov. |
Razvijajo sposobnosti reševanja tehničnih in tehnoloških problemov. |
|
|
Znajo našteti in razvrstiti postopke, opisati in navesti uporabnost postopkov primarnega oblikovanja pri izdelavi raznih elementov in delov konstrukcij v strojništvu. |
Pridobivajo sposobnosti za reševanje tehnoloških problemov. |
|
|
Znajo našteti in razvrstiti postopke, opisati in navesti uporabnost postopkov preoblikovanja pri izdelavi raznih elementov in delov konstrukcij v strojništvu. |
Pridobivajo sposobnosti za reševanje tehnoloških problemov. |
|
|
Znajo našteti in razvrstiti postopke ter razložiti pomen in namen posameznega oplemenitenja in pomen pri izdelavi. |
Pridobivajo sposobnosti za reševanje tehnoloških problemov. |
|
|
Znajo našteti in razvrstiti postopke ter opisati in navesti uporabnost postopkov spajanja pri izdelavi raznih elementov in delov konstrukcij v strojništvu. |
Pridobivajo sposobnosti za reševanje tehnoloških problemov. |
|
|
Znajo opisati nastanek odrezka in gibanja orodja in obdelovanca pri posameznih postopkih odrezavanja. Znajo našteti postopke ročnega in strojnega odrezavanja, poznajo pomen hlajenja in mazanja pri odrezavanju ter znajo pojasniti osnovne kote na orodju v obliki klina. |
Pridobivajo sposobnosti za reševanje tehnoloških problemov. |
|
Varstvo zdravja pri delu: |
|||
|
Znajo pojasniti pomen varstva pri delu ter poznajo pravno ureditev področja varstva pri delu. Znajo našteti pravice in dolžnosti s področja varstva pri delu ter se zavedajo odgovornosti in znajo pojasniti ukrepe odgovornosti s področja varstva pri delu. Znajo definirati pojme delovna nesreča, poškodba pri delu in obolenje - poklicna bolezen. |
Pridobivajo sposobnosti za reševanje problemov. Razvijajo skrbnost in odgovornost. Razvijajo sposobnost varnega in samostojnega ravnanja v delovnem procesu. |
2.letnik:
VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Nakit: - zgodovinski pregled, - oblikovanje nakita, - izdelava nakita. |
Znajo pojasniti osnovne slogovne značilnosti pri razvoju in oblikovanju nakita v različnih časovnih obdobjih. Razumejo pomen oblikovanja nakita, njegovo uporabnost in tehnične zmožnosti izdelave. |
Razvijajo strokovnost in se zavedajo potrebne natančnosti in skrbnosti. |
|
Materiali za izdelavo nakita: - spojine plemenitih kovin, - spojine neplemenitih kovin. |
Znajo našteti vrste, lastnosti in sestavo najpogostejših materialov, ki se uporabljajo za izdelavo nakita. |
Vaje: ugotavljanje vrste in lastnosti materialov za izdelavo nakita. |
|
Prevleke iz plemenitih kovin: - double prevleke, - galvanske prevleke, - zlata pena, - ognjena pozlata. |
Znajo opisati posamezne postopke izdelave prevlek iz plemenitih kovin. Poznajo prednosti in pomanjkljivosti posameznih prevlek ter njihovo praktično uporabnost. Poznajo tehnološki postopek in naprave za galvaniziranje. |
Razvijajo strokovnost, natančnost, ekološko zavest in skrbnost ter se zavedajo delovne odgovornosti in potrebe po varnem delu. |
Vaje: ogled posameznih postopkov izdelave prevlek iz zlata in srebra. |
Preizkušanje plemenitih kovin in njihovih zlitin: - metode preizkušanja zlitin iz plemenitih kovin, - preizkušanje zlatih zlitin, - preizkušanje srebrovih zlitin. |
Poznajo metode preizkušanja zlitin iz plemenitih kovin. Znajo pojasniti in praktično prikazati postopek preizkušanja zlatih in srebrnih zlitin različne čistine s preizkusno kislino. |
Vaja: preizkušanje vsebnosti zlata s preizkusno kislino. |
|
Ločevanje in pripravljanje plemenitih kovin: - ločevanje plemenitih kovin, - pripravljanje zlitin iz plemenitih kovin. |
Poznajo metode ločevanja plemenitih kovin od neplemenitih kovin za izdelavo nove neoporečne zlitine. Znajo opisati postopke in našteti naprave, potrebne za pripravo zlitine iz plemenitih kovin za nadaljnjo izdelavo nakita in okrasnih predmetov. |
Razvijajo natančnost, strokovnost, varčnost in ekološko zavest. |
|
Zlatarsko računstvo: - spreminjanje tisočin v karate in obratno, - spreminjanje tisočin v lote in obratno, - osnove računanja zlitin, - izračunavanje teže zlitine, - izračunavanje čistine pri zlivanju dveh ali več kovin, - izračunavanje sestavnih delov zlitine, - prelegiranje določene teže zlata višje čistine v zlato nižje čistine, - prelegiranje določene teže zlata nižje čistine v zlato višje čistine, - izračunavanje določene čistine iz več vrst zlata, - izračunavanje čistine in dodatka iz več vrst zlata, - prelegiranje zlitin z določeno barvo. |
Znajo izračunati čistine zlitin iz plemenitih kovin, spreminjati tisočine v karate, tisočine v lote in obratno. Znajo izračunati čistino zlitine pri zlivanju dveh ali več zlitin Znajo izračunati težo posamezne zlitine in določiti sestavne dele zlitine. Izračunati znajo količine posameznih kovin pri prelegiranju določene teže zlitine višje čistine v zlitino nižje čistine in obratno. Znajo izračunati količino posameznih kovin pri legiranju določene teže zlitine iz dveh zlitin in količino posameznih kovin pri legiranju določene teže zlitine s pomočjo druge zlitine v tretjo zlitino. Znajo izračunati zlitino nižje čistine iz več vrst zlitin in zlitino višje čistine iz več vrst zlitin. Znajo izračunati sestavo zlitine pri prelegiranju zlitine z določeno barvo. |
Razvijajo strokovnost, natančnost, ustvarjalnost, inovativnost in varčnost ter se zavedajo potrebe po varnem delu.
Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost. |
Vaje: izračunavanje teže in dodatkov Au in Ag zlitine.
Vaje: izračunavanje sestave zlitine z upoštevanjem barve. |
Pomožni materiali v zlatarstvu: - kisline: dušikova, žveplena, solna, - boraks, tripel, - sredstva za brušenje in poliranje. |
Poznajo osnovne vrste, lastnosti in uporabnost pomožnih materialov, ki se uporabljajo v zlatarstvu. Poznajo predpise o ravnanju s strupi, načine nevtralizacije odplak in ukrepe za preprečevanje nesreč. |
Razvijajo strokovnost, natančnost, ekološko zavest in skrbnost ter se zavedajo delovne odgovornosti in potrebe po varnem delu. |
Vaje: prepoznavanje pomožnih materialov v zlatarstvu. |
Taljenje plemenitih kovin: - postopek taljenja in talilniki, - žarjenje spojin plemenitih kovin, - talilne peči in talilniki, - taljenje zlata, srebra in platine, - kemični dodatki pri taljenju, - zlati in srebrni loti. |
Poznajo postopek taljenja plemenitih kovin, pripravo kalupov, talilne peči in vrste talilnikov. Znajo pojasniti pomen in postopke žarjenja spojin plemenitih kovin. Poznajo pomen in vrste kemičnih dodatkov pri taljenju zlata in srebra. Znajo pojasniti način priprave in značilnosti zlatih in srebrnih lotov. |
Osvajajo strokovnost, natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve. |
Vaje: ekskurzija v proizvodni obrat taljenja plemenitih kovin. |
Osnovne tehnike pri izdelavi nakita: - valjanje, - kovanje, - ulivanje, - vlečenje, - upogibanje, - postopki odrezavanja, - spajanje. |
Poznajo osnovne obdelovalne tehnike pri izdelavi nakita. Znajo opisati značilnosti postopkov s plastično deformacijo in potrebna delovna sredstva za valjanje, kovanje, vlečenje in upogibanje. Poznajo značilnosti in režime dela pri postopkih ročnega in strojnega odrezavanja v zlatarstvu. Poznajo značilnosti in postopke spajanja plemenitih kovin. |
Razvijajo osebno odgovornost za kvaliteto opravljenega dela. |
Vaje: prepoznavanje osnovnih obdelovalnih tehnik pri izdelavi nakita. |
Končne tehnike: - brušenje in poliranje, - luženje, barvanje in čiščenje. |
Poznajo značilnosti, vrste in uporabnost končnih tehnik pri izdelavi nakita. |
Razvijajo strokovnost, natančnost, ustvarjalnost, inovativnost in varčnost ter se zavedajo potrebe po varnem delu. |
|
GEMOLOGIJA Osnovni gemološki pojmi:
Lastnosti plemenitih in okrasnih kamnov:
Obdelava plemenitih in okrasnih kamnov:
Najpomembnejši plemeniti in okrasni kamni:
Organski materiali – neminerali
Steklo:
Sinteze: - izdelovanje sintez. Imitacije in ponaredki: - imitacije draguljev, - določila in predpisi za označevanje. Ugotavljanje pristnosti kamnov: - razlikovanje pristnih in sintetičnih kamnov. |
Poznajo osnovne gemološke pojme in znajo razvrstiti glavne vrste kamnin, glede na njihov način nastanka. Znajo pojasniti zgradbo kristalov in njihove kristalne sisteme – singonije. Znajo razlikovati med plemenitimi in okrasnimi kamni, med sintetičnimi in umetnimi kamni, sestavljenimi kamni, imitacijami in ponaredki. Znajo našteti in pojasniti lastnosti plemenitih in okrasnih kamnov, pomembnih za ocenjevanje in vrednotenje draguljev. Opredelijo fizikalne in optične lastnosti mineralov in pojasnijo metode in naprave za njihovo ugotavljanje.
Poznajo pomen in načine obdelave plemenitih in okrasnih kamnov. Znajo našteti vrste in oblike brušenja draguljev. Poznajo najpogostejše postopke obdelave plemenitih in okrasnih kamnov (toplotna obdelava, obarvanje ….).
Poznajo značilnosti in lastnosti plemenitih in okrasnih kamnov, ki jih najpogosteje vstavljamo v nakit. Poznajo metode za preizkušanje plemenitih in okrasnih kamnov glede na njihove fizikalne, kemične in optične lastnosti.
Znajo pojasniti značilnosti, vrste in lastnosti nemineralov rastlinskega in živalskega izvora, ki se uporabljajo kot sestavni deli nakita. Znajo pojasniti uporabnost stekla v nakitu, ki se v trgovini z dragimi kamni ponuja v vseh barvah in variacijah ter je poleg sintez najpomembnejši material za imitacije. Znajo pojasniti razliko med pristnimi, sintetičnimi in umetnimi kamni. Poznajo najpomembnejše postopke izdelovanja sintetičnih kamnov. Poznajo določila in predpise za označevanje naravnih in sintetičnih dragih kamnov.
Poznajo metode in naprave za razlikovanje sintetičnih in naravnih kamnov ter ponaredkov. |
Razvijajo zavest o strokovni odgovornosti in sposobnost za reševanje problemov.
Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike ter možnosti za poklicno kariero.
Razvijajo zavest o strokovni odgovornosti in zahtevah poklica.
Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost.
Osvajajo strokovnost, natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve. |
Vaje: prepoznavanje različnih kamnin in brušenih draguljev.
Vaje: prepoznavanje najpomembnejših draguljev, ki se vgrajujejo v nakit.
Vaje: prepoznavanje nemineralov, ki se uporabljajo kot sestavni deli nakita.
Vaje: ugotavljanje pristnosti mineralov in nemineralov. |
3. letnik:
VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Okovanje plemenitih in okrasnih kamnov: - vrste okovov, - tehnike okovanja draguljev. |
Znajo našteti vrste okovov za vstavljanje dragih kamnov in opisati tehniko okovanja. |
||
Žigosanje nakita: - zakonski predpisi s področja prometa z nakitom in plemenitimi kovinami. |
Poznajo zakonske predpise s področja prometa z nakitom in plemenitimi kovinami. Poznajo pomen in vrste žigov na nakitu. |
Vaje: žigosanje nakita, -ekskurzija. |
|
Umetno-rokodelske dodatne tehnike: - nieliranje, - emajliranje, - prebijanje, - graviranje, - cizeliranje, - flambiranje, - jedkanje. |
Poznajo pomen in uporabnost posebnih tehnik obdelave, ki se uporabljajo v zlatarstvu. Znajo opisati posamezne postopke dela, naprave in orodja ter pomožne materiale za delo. |
Razvijajo strokovnost, natančnost, ustvarjalnost, vztrajnost, inovativnost in varčnost ter se zavedajo potrebe po varnem delu. |
Vaje: prepoznavanje izdelkov, oblikovanih z umetno-rokodelskimi tehnikami. |
Pridobivanje zlata in srebra iz odpadkov: - ločenje zlata in srebra iz odpadkov. |
Poznajo načine in postopke za pridobivanje zlata in srebra iz odpadkov, ki nastajajo med nastajanjem nakita. |
Razvijajo strokovnost, natančnost in ustvarjalnost. |
|
Čiščenje zlatih in srebrnih spojin: - čiščenje zlata z manj kot 5% srebra, - spojina zlata, srebra in bakra, - čiščenje platine. |
Poznajo postopke ločenja zlata, srebra in platine z različno vsebnostjo spojin. |
Vaje: prepoznavanje zlatih in srebrnih spojin. |
|
Popravljalna dela in svetovanje: - splošna načela pri popravljalnih delih, - vrste popravil, - trgovina z nakitom, - svetovanje kupcu, - potemnenje zlitin iz plemenitih kovin. |
Poznajo splošna načela popravil, način sprejemanja nakita v popravilo, način shranjevanja plemenitih in okrasnih kamnov v delavnici ter vrste splošnih in posebnih popravil. |
Razvijajo strokovnost, zanesljivost, skrbnost, delovno odgovornost, sposobnost komuniciranja in pripadnost. |
Vaje: tehnološki postopek za povečanje ali zmanjšanje prstana. |
Podjetništvo:
|
Znajo našteti in analizirati dejavnike, ki vplivajo na kvaliteto izdelka ali storitve. Pojasnijo pojem podjetništva in vlogo podjetnika v okviru obrtne dejavnosti. Znajo našteti vrste stroškov med delovnim procesom in izdelati kalkulacijo. |
Razvijajo strokovnost, zanesljivost, ustvarjalnost, skrbnost, sposobnost komuniciranja in pripadnost ter se zavedajo potrebne inovativnosti. |
Priporočena literatura in drugi viri objavljena v vsakoletnem Katalogu učbenikov za poklicne in strokovne šole za posamezno šolsko leto, ki ga izdaja Center RS za poklicno izobraževanje oziroma Zavod RS za šolstvo.
Ustno preverjanje in ocenjevanje znanja ter sprotno ocenjevanje vaj.
Znanje |
Povezava s predmetom |
|
Predmet |
Znanje |
|
Kemija z gradivi |
Osnove strojništva Oblikovanje Praktični pouk |
Zgradba in lastnosti materialov. Površinska obdelava. El. kemična obdelava. |
Obdelovalne tehnologije |
Osnove strojništva Oblikovanje Praktični pouk |
Gradiva strojnih elementov. Lastnosti in značilnosti materialov za oblikovanje. Obdelovalne tehnike različnih materialov v zlatarstvu. |
Zlatarsko računstvo |
Oblikovanje Praktični pouk |
Oblikovanje nakita in legiranje. Uporaba in obdelava zlatih in srebrnih zlitin. |
Tehnike pri izdelavi nakita |
Osnove strojništva Oblikovanje Praktični pouk |
Osnove mehanike in strojnih elementov. Oblikovanje in obdelovalne tehnike. Izdelava nakita, restavratorstvo. |
Zdravje in varnost pri delu |
Osnove strojništva Oblikovanje Praktični pouk |
Stroji, orodja in naprave v zlatarstvu. Nakit – moda – cena. Industrijski način izdelave nakita. |
Organizacija in ekonomika dela |
Osnove strojništva Oblikovanje Praktični pouk |
Kalkulacije stroškov in določanje cene izdelka oziroma storitve. |