Izobraževalni program: EKONOMSKI TEHNIK (SI)
Sprejeto na 28.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 10. 6. 1999
KEMIJA IN POZNAVANJE BLAGA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
| Letnik | Oblike izobraževalnega dela | ||
| 
 | Teorija (ur) | Vaje (ur) | Skupaj (ur) | 
| 1. | 63 | 7 | 70 | 
| 2. | 63 | 7 | 70 | 
| 3. | 70 | 70 | |
| 4. | 68 | 68 | |
| skupaj | 264 | 14 | 278 | 
* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Pri predmetu dijak:
1. LETNIK
| INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI | 
| I. GRADNIKI SNOVI | |||
| 1. Zgradba atoma in periodni sistem | |||
|  |  | Razvija natančnost in zanesljivost. Razvija sposobnost primerjave Razvija sposobnost oblikovanja zaključkov. | Uporaba periodna sistema v tabelarični in računalniški obliki. Uporaba preglednic velikosti atomov in ionov elementov. Slike atomov (STM). Uporaba multimedijskih enot in medmrežja. | 
| 2. Povezovanje gradnikov | 
 | 
 | 
 | 
| Kemijska vez | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija sposobnost opazovanja in primerjave. Razvija natančnost. Razvija spretnosti za varno eksperimentalno delo. | Demonstracijski eksperimenti: 1. Lastnosti ionskih in molekulskih snovi: raztapljanje v vodi, tališče. Vaja: Lastnosti ionskih in molekulskih snovi: primerjava lastnosti natrijevega klorida, kremena, saharoze in voska (2 uri). Uporaba modelov (NaCl, diamant). Uporaba medmrežja. | 
| Molekulske vezi | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija sposobnost opazovanja in primerjave. Razvija natančnost in zanesljivost. Razvija sposobnost oblikovanja lastnih zaključkov. | Uporaba modelov: 1. Molekulski kristal joda ali ogljikovega dioksida 2. Model za prikaz vodikovih vezi v vodi. Demonstracijski eksperimenti: 1. Amoniakov vodnjak 2. Tališča izbranih snovi. Uporaba medmrežja. | 
| II. SPREMEMBE | 
 | 
 | 
 | 
| 1. Energijske spremembe | 
 | 
 | 
 | 
| Kemijska reakcija kot energijska sprememba | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija natančnost. Osvaja strokovnost. Razvija delovno disciplino. Razvija spretnosti za varno eksperimentalno delo. | Demonstracijski eksperimenti: 1. Eksotermna reakcija: CaO v H2O 2. Endotermna reakcija: NH4 Cl in Ba(OH)2 Vaja: 1. Entalpija reakcije med Zn in vodno raztopino bakrovega(II) sulfata ali 2. Sežigna entalpija etanola (1ura). | 
| 2. Potek kemijskih reakcij | 
 | 
 | 
 | 
| Hitrost kemijskih reakcij | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija natančnost in zanesljivost. Razvija delovno disciplino. Razvija sposobnost opazovanja in primerjave. Razvija sposobnost oblikovanja zaključkov. Razvija spretnosti za varno eksperimentalno delo. | Demonstracijski eksperimenti: 1. Homogena kataliza: reakcija med NaOOC-COONa in KMnO4 v prisotnosti MnSO4 kot katalizatorja 2. Heterogena kataliza: razpad H2O2 v prisotnosti MnO2 kot katalizatorja. Vaja: 3. Vpliv koncentracije in temperature na hitrost reakcije med natrijevim tiosulfatom in klorovodikovo kislino. | 
| 3. Ravnotežja v vodnih raztopinah | 
 | 
 | 
 | 
| Kisline, baze, soli | |||
|  |  | Osvaja strokovnost. Razvija delovno disciplino. Razvija spretnosti za varno eksperimentalno delo. Razvija odgovoren odnos do okolja. | Demonstracije in eksperimenti: 1. Primeri kislin, raztapljanje v vodi, merjenje pH 2. Primeri baz, merjenje pH 3. Indikatorji, pH meter. Vaja: 1. Reakcije med kislinami in bazami - titracija ali 2. Hidroliza soli, merjenje pH (2 uri) 3. Ionske reakcije (1ura). | 
| Redoks reakcije | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija natančnost. Razvija delovno disciplino. Razvija sposobnost opazovanja in primerjave. Razvija spretnosti za varno eksperimentalno delo. | Demonstracijski eksperimenti: 1. Oksidativna in reduktivna razgradnja organskih spojin 2. Oksidacija etanola (Alkotest). Vaja: 1. Raztapljanje kovin v HCl 2. Priprava in merjenje napetosti Danielovega galvanskega člena 3. Elektroliza vode (1ura). Učni filmi: Pridobivanje kovin z elektrolizo. Korozija in zaščita kovin. | 
2.LETNIK
| INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI | 
| III. ELEMENTI V PERIODNEM SISTEMU | 
 | 
 | 
 | 
| 1. Področja v periodnem sistemu | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija natančnost. Razvija sposobnost primerjave. Razvija sposobnost oblikovanja zaključkov. | Uporaba periodnega sistema v tabelarični in računalniški obliki. Uporaba medmrežja. | 
| 2. Nekovine | 
 | 
 | |
|  |  | Osvaja strokovnost. Razvija delovno disciplino. Razvija spretnosti za varno eksperimentalno delo. Razvija odgovoren odnos do okolja. | Demonstracijski eksperimenti: | 
| 3. Kovine | 
 | 
 | |
|  |  | Osvaja strokovnost. Razvija natančnost. Razvija spretnosti za varno eksperimentalno delo. Razvija odgovoren odnos do okolja. | Demonstracije in eksperimenti: 1. Lastnosti izbranih kovin. Vaja: 1. Določanje trdote različnih vzorcev vode (2 uri). Uporaba medmrežja: 1. Novo odkriti elementi. | 
| IV. POMEN IN VLOGA ORGANSKIH SPOJIN | 
 | 
 | 
 | 
| 1. Ogljikovodiki in derivati | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Osvaja strokovnost. Razvija varčnost in ekonomičnost. Razvija skrb za varovanje okolja. | Demonstracije: Vaja: 1. Kreking ogljikovodikov ali 2. Ogljikovodiki kot topila (2uri). Referati: Ogled učnih filmov: 1. Predelava zemeljskega olja 2. Alternativni viri energije 3. Recikliranje in prihranki energije. Multimedijske predstavitve. Uporaba medmrežja. | 
| 2. Lipidi in površinsko aktivna sredstva | 
 | 
 | |
|  |  | Osvaja strokovnost. Razvija delovno disciplino. Razvija zdrave prehrambene navade. Razvija ustrezen odnos do higiene. Razvija spretnosti za varno eksperimentalno delo. Razvija odgovoren odnos do okolja. | Ogled učnih filmov: 1. Tenzidi 2. Kemija čistil Demonstracija: Vaja: 1. Kuhanje mila (1 ura). Uporaba medmrežja: | 
| 3. Ogljikovi hidrati in proteini | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Osvaja strokovnost. Razvija sposobnost opazovanja in primerjave. Razvija spretnosti za varno eksperimentalno delo. Razvija ustrezen odnos do zdrave prehrane. Razvija odgovoren odnos do okolja. | Demonstracijski eksperimenti: 1. Dokazne reakcije za ogljikove hidrate 2. Dokazne reakcije za aminokisline, in peptide. Vaja: Kislinska in encimska hidroliza škroba in beljakovin (2 uri) Uporaba modelov aminokislin. Uporaba baz podatkov in medmrežja. Multimedijske predstavitve. | 
| V. OSNOVE POZNAVANJA BLAGA | |||
| 1. Blago | |||
|  |  | Razvija natančnost in zanesljivost. Razvija ekonomičnost. | |
| 2. Standardi in standardizacija | |||
|  |  | Osvaja strokovnost Razvija natančnost in zanesljivost. Razvija sposobnost reševanja konfliktov. Razvija poslovni odnos. Razvija poklicno odgovornost. | Referat: 1. Pomen standardizacije Vaja: 1. Iz zbranih člankov, Sporočil, Kataloga SIST ugotavlja in primerja strukturo posameznih standardov. 2. Zbere konkretne vzorce listin, jih pregleda, primerja ter izpolni. | 
| 3. Kakovost blaga | |||
|  |  | Razvija strokovnost. Razvija natančnost in zanesljivost. Razvija pošten odnos do poslovnega partnerja. Osvaja poklicno etiko. Razvija poklicno odgovornost. | Vaja: 1. Jemanje vzorca in sestava zapisnika (izbere učitelj). | 
| 4. Sistematizacija blaga | |||
|  |  | Razvija natančnost. Razvija strokovno in poklicno odgovornost. Razvija poslovnost in ekonomičnost. | Vaja: 1. Pregled nomenklatur. | 
| 5. Embalaža in pakiranje | |||
|  |  | Razvija strokovnost. | Vaja: 1. Prepoznavanje embalažnih materialov in različnih oblik embalaže. Uporaba medmrežja. | 
|  |  | Razvija varčnost in ekonomičnost. Pozna pomen napredka znanosti in tehnike. Razvija ustrezen odnos do okolja in osebno odgovornost. | Referat: 1. Embalaža in okolje 2. Zbiranje in recikliranje odpadne embalaže 3. Varčevanje z embalažnimi materiali. | 
3. LETNIK
| INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI | 
| VI. ŽIVILA | 
 | 
 | 
 | 
| Uvod v živilsko področje | |||
|  |  | Razvija strokovnost. Razvija skrb za zdravje. Pridobiva ustrezen odnos do zdrave prehrane. | Ogled učnih filmov: Vaja: 4. Mikroskopiranje mikroorganizmov iz vzorcev kvarjenih živil. Uporaba medmrežja. | 
| Živila, bogata z ogljikovimi hidrati | |||
|  |  | Osvaja strokovnost. Razvija natančnost. Razvija skrb za zdravje. Razvija zdrave prehrambene navade. | Ogled učnih filmov: Vaja: 1. Prepoznavanje žitaric 2. Mikroskopiranje različnih vrst škroba 3. Ogljikovi hidrati v živilih 4. Primerjava sladkosti in hitrost raztapljanja sladkorjev 5. Ocenjevanje kakovosti kruha Demonstracija: različne vrste moke, testenine. | 
| Beljakovinska živila | |||
|  |  | Razvija sposobnost opazovanja. Razvija spretnosti za varno eksperimentalno delo. Razvija zdrave prehrambene navade. Razvija strokovnost. | Ogled učnih filmov: Mleko, Ribištvo, Ribe različnih rečnih območij. Referat: 1. Mleko 2. Fermentirani mlečni izdelki ali 3. Siri Vaja: 1. Dokaz beljakovin v živilih 2. Hranilne snovi v mleku 3. Spoznavanje posameznih vrst sirov in ocenjevanje njihove kakovosti | 
|  |  | 4. Hranilna vrednost mesa in rib 5. Hranilne snovi v jajcih 6. Ugotavljanje svežosti jajc. | |
|  |  | Uporaba medmrežja. | |
|  |  | Demonstracija stročnic. | |
| Maščobna živila, masti in olja | |||
|  |  | Osvaja strokovnost. Razvija natančnost. | Vaja: 1. Pridobivanje in kemična sestava olja 2. Pridobivanje živalskih maščob | 
|  |  | Razvija sposobnost opazovanja in primerjave. Razvija zdrave prehrambene navade. | 3. Topnost maščob 4. Ugotavljanje žarkosti maščob. | 
| Vitaminsko-mineralna živila | |||
|  |  | Širi splošno razgledanost. Osvaja strokovnost in natančnost. Razvija skrb za zdravje. Razvija zdrave prehrambene navade. | Referat: 5. Vitamini v zdravi prehrani 6. Pomen sadja in vrtnin v prehrani Vaja: 1. Vitamin C (dokaz kisline, sestava, reduktivne lastnosti) 2. Dokaz mineralnih snovi v živilih | 
|  |  | Vaja: 1. Razpoznavanje vrst, sort in določanje kakovosti sadja in vrtnin. | |
| Začimbe, dišavnice, alkaloidna poživila, alkoholne in brezalkoholne pijače | |||
|  |  | Osvaja strokovnost. Razvija natančnost. Razvija zdrave prehrambene navade. | Ogled učnih filmov: 1. Sol - živilo in industrijska surovina 2. Fiziološki učinki drog. | 
|  |  | Razvija moralno-etične vrednote | Vaja: 1. Prepoznavanje dišavnic | 
|  |  | Se zave delovne in strokovne odgovornosti. | 2. Priprava čaja, kave in kakava ter ocena kakovosti 3. Določanje količine tobačnega kondenzata. Uporaba medmrežja. | 
| VII. AGROKEMIČNI PROIZVODI | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Osvaja strokovnost. Razvija kritičen odnos do pojavov in problemov. Razvija ustrezen odnos do zdrave prehrane. Razvija pozitiven odnos do okolja. | Vaja: 1. Razpoznavanje in razvrščanje mineralnih gnojil 2. Razumevanje in primerjava podatkov v navodilih za uporabo različnih kemičnih sredstev za varstvo rastlin. Uporaba medmrežja. | 
| VIII. BARVE, BARVILA IN PREMAZNA SREDSTVA | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Širi splošno razgledanost. Osvaja strokovnost Razvija sposobnost primerjave. Razvija sposobnost oblikovanja lastnih zaključkov. | Multimedijska predstavitev: 1. Barva in naravna barvila. Demonstracijski eksperimenti: 1. Sinteza in/ali izolacija barvil, barvanje in obstojnost različnih barvil. Učna zbirka za področje barvil: 1. fotografije, uporabni tržni izdelki, umetniški izdelki. Uporaba medmrežja. | 
| IX. KOZMETIČNA SREDSTVA | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Osvaja strokovnost. Razvija delovno disciplino. Razvija ustrezen odnos do higiene in osebne nege. Razvija odgovoren odnos do okolja. | Ogled učnih filmov: 1. Tenzidi 2. Kemija čistil 3. Človeška koža. Vaja: 1. Izdelava kreme (emulgiranje maščob). Uporaba medmrežja. | 
4. letnik
| INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI | 
| X. POLIMERI | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Širi splošno izobrazbo. Osvaja strokovnost. Razvija sposobnost opazovanja in primerjave. Razvija natančnost. Razvija pozitiven odnos do okolja. | Vaja: 1. Prepoznavanje, razvrščanje in primerjava lastnosti polimernih snovi 2. Primerjava lastnosti termoplastov in duromer 3. Študij pogojev nabrekanja poliadicijskega polimera Agrogela v različnih topilih in raztopinah elektrolitov 4. Sinteza najlona 5. Sinteza različno premreženih poliestrov in študij vplivov zamreženja na lastnosti. Učni filmi: 1. Umetne mase 2. Obdelava umetnih mas. Uporaba medmrežja. Uporaba zgoščenk z lastnostmi polimerov. | 
| XI. TEKSTILNO PODROČJE | 
 | 
 | |
| Tekstilne surovine | |||
|  |  | Širi splošno izobrazbo. Osvaja strokovnost. Razvija natančnost. Razvija sposobnost opazovanja in primerjave. | Demonstracija tekstilnih vlaken. Vaja: 1. Opazovanje vlaken pod mikroskopom 2. Sežigni test in topnost vlaken v različnih topilih. | 
|  |  | Razvija natančnost in delovno disciplino. | Uporaba medmrežja. | 
| Tekstilnotehnološki postopki | |||
|  |  | Osvaja strokovnost. Razvija natančnost in zanesljivost. Razvija poklicno odgovornost. | Demonstracija vzorcev tkanin. Vaja: 1. Prepoznavanje in risanje vezav 2. Razpoznavanje in določanje vzorcev tkanin. Uporaba medmrežja. | 
| XII. USNJE, KRZNO IN OBUTEV | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Osvaja strokovnost in natančnost. Oblikuje ustrezen odnos do okolja in drugih živih bitij. | Demonstracija različnih vrst usnja. Vaja: 1. Fizikalne lastnosti usnja. Uporaba medmrežja. | 
| XIII. TEHNIČNO PODROČJE | 
 | 
 | |
| Gozdno gospodarstvo in lesnopredelovalna industrija | |||
|  |  | Oblikuje odgovoren odnos do narave. Razvija strokovnost in natančnost. | Ogled učnih filmov: 1. Obdelava lesa. Vaja: 1. Razpoznavanje različnih vrst lesa, primerjava njihovih lastnosti 2. Določanje prereza. Uporaba medmrežja. | 
| Papirna industrija | |||
|  |  | Osvaja strokovnost. Razvija natančnost. Razvija ekonomičnost. | Ogled učnih filmov: 1. Ročna izdelava papirja 2. Strojna izdelava papirja. Vaja: 1. Vrste papirja, formati, gramska masa, debelina. | 
| Minerali kot naravne surovine | |||
|  |  | Širi splošno razgledanost. Razvija strokovnost in natančnost. Razvija sposobnost opazovanja in primerjave. | Ogled učnih filmov: Čudoviti svet mineralov. Vaja: 1. Razpoznavanje ter določanje kamnin in mineralov ter primerjava njihovih lastnosti. | 
| Kovine | |||
|  |  | Osvaja strokovnost. Širi splošno izobrazbo. Razvija natančnost. Kritično oceni vpliv težke industrije na okolje. | Ogled učnih filmov: 1. Litje 2. Površinsko kaljenje 3. Varjenje 4. Sintranje- prašna metalurgija. Vaja: 1. Prepoznavanje vzorcev kovin in zlitin ter primerjava njihovih lastnosti 2. Topnost v kislinah 3. Odpornost proti koroziji 4. Normalizacija in kaljenje. Uporaba medmrežja. | 
| Draguljarstvo in zlatarstvo | |||
|  |  | Razvija strokovnost in natančnost. Razvija poslovnost. | Ogled učnih filmov: 1. Čudoviti svet mineralov. Uporaba medmrežja. | 
|  | |||
|  |  | Osvaja strokovnost. Razvija natančnost. Razvija varčnost in ekonomičnost. | Ogled učnih filmov: 1. Lončarstvo (iz serije 2. Domače obrti na Slovenskem). Vaja: 1. Razpoznavanje različnih vrst stekla in keramike ter primerjava lastnosti. | 
| Gradbeni materiali | |||
|  |  | Osvaja strokovnost. Razvija varčnost in ekonomičnost. | Vaja: 1. Razpoznavanje pomembnejših vrst naravnega kamna ter ostalega gradbenega materiala, določanje in primerjava lastnosti. 2. Uporaba medmrežja. | 
| Elektrotehniški material | |||
|  |  | Osvaja strokovnost. Razvija poslovnost. Razvija poklicno odgovornost. | Demonstracija elektrotehniških in elektronskih elementov. Uporaba različnega slikovnega gradiva. Uporaba medmrežja. | 
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
| Znanja | Povezava s predmetom | |
| 
 | Predmet | Znanja | 
|  | Biologija |  | 
|  | Ekonomija Geografija Biologija |  | 
|  | Gospodarsko poslovanje |  | 
|  | Gospodarsko poslovanje Biologija |  | 
|  | Biologija Geografija |  | 
|  | Umetnost |  | 
|  | Geografija |  | 
|  | Geografija Gospodarsko poslovanje Ekonomija |  | 
VSEBINE, KI JIH POGLOBLJENO OBRAVNAVAMO PRI PRAKTIČNEM POUKU V OKVIRU PROJEKTNEGA DELA
Vse ostale informacije o izvedbi učnega načrta iz kemijskih vsebin iz 1. In 2. letnika so v KATALOGU ZA KEMIJO (Srednje strokovno izobraževanje; 140 ur)