INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
|
Dijak |
Dijak
|
|
Ponovitev osnovnih kemijskih pojmov:
-
kemija,
-
atom,
-
element, spojina, zmes,
-
kemijska reakcija,
-
izotop, ion,
-
relativna atomska masa, osnovna kemijska masna enota (u), masa,
-
mol, molska masa.
Zgradba atoma:
-
zgradba jedra (informativno),
-
elektronske ovojnice (orbitalni model),
-
energijski nivo,
-
orbitala,
-
kvantna števila,
-
pisanje elektronske konfiguracije.
Periodni sistem:
-
podatki v periodnem sistemu (vrstno število, relativna atomska masa, perioda, skupina),
-
razdelitev elementov na kovine, prehodne elemente, nekovine.
|
-
Razloži, kakšno je mesto kemije v znanosti;
-
razloži vse osnovne kemijske pojme na primerih;
-
razume, kako je izračunana relativna atomska masa,
-
pozna pomen osnovne kemijske masne enote;
-
zna izračunati množino snovi, relativno molekulsko maso, maso snovi;
-
našteje osnovne delce v atomu;
-
pozna njihove relativne mase in naboje;
-
pozna, kako se elektronu spreminja energija glede na oddaljenost od jedra;
-
definira orbitalo;
-
zapiše elektronske konfiguracije različnih elementov, pri čemer upošteva potrebna pravila;
-
razume zapise elektronskih konfiguracij;
-
zna zapisati in izračunati število osnovnih delcev v atomu;
-
zna razložiti, kaj pomeni lega elementov v periodnem sistemu.
|
-
Zaznava nevarnosti in je sposoben pravilnega obnašanja in reagiranja v kemijskem laboratoriju;
-
pozna mednarodne oznake na kemikalijah, razume pomen označevanja in oznake hitro opazi;
-
pozna postopek nudenja prve pomoči v primeru nesreče in je sposoben hitre odločitve in reagiranja.
|
Vaja
-
Obisk kemijskega laboratorija in ogled opreme v laboratoriju,
-
opozorila za varno obnašanja v kemijskem laboratoriju.
Vaja
-
-
Energija pri kemični reakciji.
|
Kemijske vezi:
-
ionska vez,
-
atomska kovalentna vez ,
-
polarna vez,
-
nepolarna vez.
|
-
Razloži, zakaj se elementi kemijsko povezujejo;
-
razloži reaktivnost pri različnih elementih;
-
pozna način povezave kovine in nekovine;
-
pozna način povezave istovrstnih in raznovrstnih nekovin;
-
loči med polarno in nepolarno molekulo;
-
loči ionsko in molekulsko snov.
|
|
Vaja
-
Prevodnost raztopin in kristalov (kristala NaCl in saharoze, raztopin: natrijevega klorida, saharoze, etanola, klorovodikove kisline, ocetne kisline, amonijeve baze, natrijevega hidroksida, destilirane vode in vodovodne vode).
|
Zgradba trdnih snovi:
-
ionski kristali,
-
kovalentni kristali
(diamant, grafit, silicijev kristal),
-
kovinski kristal,
-
molekulski kristal.
|
-
Definira razliko v zgradbi kristalizirane in amorfne snovi;
-
Definira, kaj je osnovna celica kristala, kaj osnovni vzorec v kristalu;
-
informativno pozna zgradbo in lastnosti ionskega kristala;
-
loči zgradbo in lastnosti diamanta in grafita;
-
pozna zgradbo in polprevodnost silicijevega kristala;
-
pozna zgradbo in lastnosti kovinskih kristalov;
-
informativno pozna zgradbo molekulskih kristalov;
-
zna razložiti elektrolitsko disociacijo.
|
|
|
Voda:
-
zgradba molekule vode,
-
anomalije vode,
-
voda kot topilo.
|
-
Razloži vezi v molekuli vode in njeno polarnost;
-
razloži anomalije vode v gostoti, volumnu;
-
primerja temperaturo tališča in vrelišča vode z njej sorodnimi spojinami;
-
razloži pomen vode kot univerzalnega polarnega topila.
|
|
Vaja
-
Elektroliza vode in dokaz vodika in kisika.
|
Raztopine:
-
kaj je raztopina,
-
polarna topila,
-
nepolarna topila,
-
topljenec,
-
topnost,
-
računanje masnega deleža topljenca.
|
-
Definira raztopino, topilo, topljenec;
-
našteje pomembna polarna in nepolarna topila in razloži, kakšne topljence (po kemični zgradbi) raztapljajo ta topila;
-
definira, kaj je topnost, kaj vpliva na topnost snovi;
-
zna izračunati masni delež topljenca v raztopini.
|
|
|
Kisline
Baze
Uporaba indikatorjev
Nevtralizacija
|
-
Definira kisline in našteje osnovne kisline (zapisati zna tudi formule in jih poimenovati);
-
definira baze in našteje osnovne baze (zapisati zna tudi formule in jih poimenovati);
-
definira, kaj je indikator;
-
definira, kaj je nevtralizacija in zna zapisati enostavne enačbe nevtralizacije.
|
-
Se zaveda nevarnosti pri delu s kislinami in bazami, samoiniciativno se seznanja z varnim delom;
-
v kemijskem laboratoriju ne uporablja čutil, kot so: voh, okus (nadomestek za ta čutila so indikatorji).
|
-
Vaja
Uporaba indikatorjev
(metil orange, fenolftalein, lakmusov papir).
|
Redoks reakcije:
-
reducent,
-
oksidant,
-
napetostna vrsta kovin,
-
katodna zaščita kovin.
Galvanski členi
Elektroliza
|
-
Definira, kaj je redoks reakcija;
-
razloži vlogo oksidanta in reducenta v redoks reakciji;
-
razume, kaj pomeni lega kovine v redoks vrsti;
-
opredeli lego neplemenitih in plemenitih kovin v napetostni vrsti;
-
razume, kaj pomeni žrtvovana katoda;
-
definira, kaj je galvanski člen (pretvorba kemične energije v električno);
-
loči primarne in sekundarne galvanske člene;
-
definira elektrolizo in razume njeno uporabo (predvsem pri čiščenju kovin v postopku pridobivanja kovin).
|
-
Zaveda se pomena opozoril, da naj izrabljenih galvanskih členov ne zavržemo kamorkoli (prinese jih na prodajno mesto ali v šolo).
|
Vaja
-
Raztapljanje kovin (Al, Mg, Zn, Cu) v HCl.
-
Reakcija med Fe (žebelj) in raztopino bakrovega sulfata.
Vaja
-
Demonstracija galvanskega člena in merjenje napetosti tega člena.
|
Zgradba organskih spojin:
-
ogljikov atom,
-
vezi, ki jih tvori ogljikov atom v organskih spojinah,
-
osnovne organske sintezne reakcije:
-
polimerizacija,
-
polikondenzacija.
|
-
Definira, kaj so organske ali ogljikove spojine;
-
zapiše elektronsko konfiguracijo ogljika in jo razloži;
-
razloži osnovno in vzbujeno stanje ogljikovega atoma;
-
razloži enojno, dvojno in trojno vez, ki jo lahko tvori ogljikov atom;
-
razloži, kaj je monomera, kaj polimera;
-
definira polimerizacijo in polikondenzacijo;
-
pozna delitev polimerov glede na izvor in lastnosti;
-
spozna polieten, polistiren, polivinilklorid;
-
spozna fenolne, poliestrske smole;
-
pozna uporabo polimerov v izolacijskih materialih;
-
pozna vplive polimerov na okolje.
|
-
Pri delu v skupinah si dijaki razvijajo skupinsko zavest in pripadnost skupini;
-
pri eksperimentalnem delu si dijaki razvijajo zavest o ekološkem ravnanju s snovmi, ki se uporabljajo pri eksperimentih (opozarjamo jih, katere produkte reakcij lahko zavržemo v odtok, katere pa moramo primerno shraniti).
|
|
INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
|
Dijak
|
Dijak
|
|
Lastnosti snovi:
-
fizikalne lastnosti,
-
tehnološke lastnosti.
|
-
Zna našteti in opisati fizikalne lastnosti snovi (mehanske, električne, magnetne, toplotne, optične) in razume njihov vpliv na uporabnost materiala;
-
zna opisati materiale in najti podatke o njih v priročnikih;
-
spozna lastnosti, s katerimi lahko opiše možnosti za predelavo in obdelavo določenih materialov.
|
-
Veča radovednost in sprejema informacije o materialih in novih tehnologijah.
|
-
Prikaz nekaj vzorcev materialov za različne namene;
-
prikaz in pregled aktualnih priročnikov ter prikaz načinov podajanja podatkov o materialih v priročnikih.
|
Električni vodniki:
-
vrste električnih vodnikov,
- označevanje električnih vodnikov.
Materiali za električne vodnike:
-
baker in njegove zlitine,
-
aluminij in njegove zlitine,
-
supraprevodniki.
|
-
Prepoznava različne vrste el. vodnikov in kablov in jih poskuša vrednotiti na osnovi razumljivih in razpoložljivih podatkov po različnih kriterijih;
-
glede na izvedbo in dimenzije kabla zna določiti področje uporabe in približno oceniti tokovno zmogljivost;
-
pozna pomen oznak vodnikov in kablov ter v katalogu najde kabel z ustreznimi lastnostmi;
-
zna našteti lastnosti, ki jih morajo imeti materiali za električne vodnike;
-
pozna najpomembnejše lastnosti bakra in aluminija ter njuno uporabo v elektrotehniki;
-
zna našteti najpomembnejše bakrove in aluminijeve zlitine ter opredeliti njihove lastnosti in uporabo v elektrotehniki;
-
seznani se s pojmom supraprevodnosti in možnostmi, ki jih nudi uporaba supraprevodnikov.
|
-
Zaveda se omejenosti naravnih dobrin in občuti potrebo po razumnem in varčnem ravnanju z njimi;
-
razume potrebo po razvoju novih tehnologij.
|
-
Vzorci najrazličnejših vodnikov in kablov;
-
iskanje podatkov o vodnikih in kablih v katalogih.
|
Stikalni elementi:
-
kontakti, releji, stikala,
- vtično spojne naprave.
Materiali za kontakte
|
-
Spozna različne vrste kontaktov, stikal in relejev;
-
razume njihovo vlogo v električnih krogih in zna razložiti njihovo delovanje;
-
razdeli kontakte glede na način stika in glede na obremenitev;
-
pozna problem erozije in kontaktne upornosti ter ukrepe za njuno zmanjšanje;
-
spozna nekatere oblike in izvedbe vtičnic, vtikačev in konektorjev;
-
prepozna grafične simbole stikal in konektorjev;
-
informativno spozna materiale, ki najbolj ustrezajo tem zahtevam (plemenite kovine, zlitine, sintrani in nekovinski materiali).
|
-
Razvija sposobnost natančnega opazovanja in analiziranja;
-
ob spoznavanju raznolikosti stikal in relejev razširja in poglablja poklicno kvalifikacijo;
-
pozna in razume zahteve za previdnost pri delu z napetostjo.
|
-
Prikaz različnih izvedb stikal, relejev in kontaktov;
-
demonstracija vklopa in izklopa kontaktorja ter analiza dogajanja;
-
prikaz poškodovanih kontaktov.
|
Električni upori in grelci:
-
vrste električnih uporov,
-
parametri električnih uporov,
-
označevanje električnih uporov,
-
varistor in termistor.
Materiali za upore
|
-
Pozna značilnosti in vrste uporov in njihovo uporabo v praksi;
-
pozna načine označevanja uporov in zna določiti vrednosti upornosti;
-
pozna karakteristike nelinearnih uporov (varistor, termistor);
-
zna izbrati upor iz kataloga;
-
opredeli želene lastnosti materialov za upore;
-
prepozna upore in opredeli njihove lastnosti glede na tehnologijo izdelave;
-
pozna najpomembnejše materiale za upore.
|
-
Pridobiva delovne navade, vztrajnost in natančnost;
-
oblikuje pozitiven odnos do skupinskega dela;
-
Sprejema prednost sodelovanja v skupini zaradi različnosti vrednot posameznika.
|
-
Prikaz različnih uporov in grelcev;
-
določanje upornosti z uporabo barvne kode oziroma drugih oznak;
-
določanje upornosti z merjenjem;
-
določanje (ocenjevanje) moči upora.
|
Diode
|
-
Spozna različne oblike polprevodniških diod;
-
ugotovi, da prevajajo tok le v eni smeri;
-
zna narisati simbol diode;
-
razume delitev materialov na prevodnike, polprevodnike in izolatorje;
-
loči in zna razložiti razliko med prevodno in zaporno polariziranim PN - spojem;
-
pozna in razume UI karakteristiko diode;
-
zna z merilnikom upornosti določiti anodo in katodo;
-
pozna mehanizme termičnega pobega in preboja;
-
pozna značilne parametre diode in razume potrebo po hlajenju;
-
zna izbrati iz kataloga diodo in hladilno telo.
|
-
Razvija sposobnost natančnega opazovanja, analiziranja in abstraktnega razmišljanja;
-
razvija sposobnost za sistematiko in previdnost za varno delo;
-
s spoznavanjem zahtevnejših tehnologij oblikuje in spreminja predstavo o poklicni sliki.
|
-
Prikaz različnih diod in demonstracija delovanja (tudi pregretja in preboja).
|
Električni izolatorji
Anorganski izolacijski materiali:
-
piezzo efekt, kristalni oscilator,
- optična vlakna.
Organski izolacijski materiali:
-
zalivne in impregnacijske mase in tekočine,
-
izolacijski kiti in lepila.
|
-
Spozna različne vrste izolatorjev in ugotovi njihov pomen;
-
pozna veličine, ki določajo lastnosti izolanta oziroma dielektrika;
-
razdeli izolacijske materiale (izolante) glede na agregatno stanje;
-
našteje najpomembnejše anorganske izolante in opiše njihove lastnosti;
-
razloži piezzo efekt ter delovanje in uporabo kristalnega oscilatorja;
-
pozna pojav popolnega odboja svetlobe in prednosti prenosa informacij po optičnih vlaknih;
-
pozna izvor lastnosti in uporabo organskih izolacijskih materialov;
-
spozna področja uporabe in zaželene lastnosti zalivnih in impregnacijskih mas in tekočin;
-
pozna lastnosti in uporabo izolacijskih lakov, kitov in lepil.
|
-
Se zaveda pomembnosti izolacijskih materialov za kakovostno delovanje električnih naprav in za varno delo z njimi;
-
se zaveda ekoloških problemov pri proizvodnji in uporabi izolacijskih materialov;
-
razume zahtevnosti pri reševanju tehniških problemov v korelaciji z ekološkimi in zavrača poenostavitve glede nevarnosti ali količinske zanemarljivosti.
|
-
Prikaz različnih vrst izolatorjev in vzorcev izolacijskih materialov;
-
uporaba baze podatkov;
-
ogled videokaset o umetnih masah;
-
prikaz modelov in vzorcev različnih polimerov.
VAJA
-
Preizkušanje termoplastičnih in duroplastičnih lastnosti sinteznih polimerov.
|
Kondenzatorji
|
-
Pozna vrste kondenzatorjev in njihovo funkcijo v vezjih;
-
zna oceniti vpliv dielektrika in izvedbe kondenzatorja na njegove lastnosti (parametre);
-
pozna načine označevanja kondenzatorjev in zna izbrati kondenzator iz kataloga.
|
-
Se zaveda, da so zaradi neizpraznjenih kapacitivnosti lahko nevarne tudi izključene električne naprave.
|
-
Prikaz kondenzatorjev različnih izvedb, velikosti in oblik;
-
prikaz nabijanja in izpraznitve kondenzatorja.
|
Tiskana vezja:
-
materiali in tehnologija,
-
jedkanje.
Spajkanje
|
-
Spozna način povezovanja elektronskih elementov s pomočjo tiskanih vezij;
-
zna našteti izolante tiskanih vezij in pozna njihove lastnosti;
-
pozna nekaj kombinacij kemikalij za jedkanje in postopke jedkanja;
-
obnovi znanje o raztopinah in ga uporabi pri poznavanju sestave sredstev za jedkanje
-
pozna pomen in lastnosti spajkanih kontaktov;
-
zna našteti glavne sestavine materialov za spajkanje in njihov vpliv na lastnosti materiala.
|
-
Ob predstavitvi visoko zmogljivih tiskanih vezij spoštuje dosežke visokih tehnologij in spoštuje svojo poklicno identiteto in krepi motiviranost za osebni razvoj;
-
razvija čut za racionalno uporabo nevarnih kemikalij in varno delo z njimi;
-
zaveda se problema odlaganja odpadnih tekočin v okolje.
|
-
Prikaz primerov tiskanih vezij.
|
Magneti, tuljave, transformatorji:
-
trdomagnetni materiali,
-
mehkomagnetni materiali,
-
feriti.
|
-
Spozna vrste tuljav in njihovo vlogo v vezjih, različnost in zahtevnost posameznih tehnologij izdelave;
-
feromagnetne materiale razdeli na trdomagnetne in mehkomagnetne;
-
pozna posebnosti feritov;
-
loči med zračno tuljavo in tuljavo s feromagnetnim jedrom;
-
razume vlogo zračne reže pri tuljavi z jedrom;
-
zna izbrati tuljavo iz kataloga;
-
pozna osnovne značilnosti transformatorjev;
-
pozna osnovne značilnosti elektromagnetov.
|
-
Pozna zahtevnost in potrebo po kakovostnem znanju na tem področju, da ne pride do poškodbe vezja ali človeka;
-
se zaveda potrebne previdnosti pri delu s tuljavami in transformatorji.
|
-
Prikaz tuljav različnih izvedb in velikosti;
-
demonstracija napetostne indukcije pri prekinitvi tokokroga;
-
prikaz vzorcev različnih magnetnih materialov.
|
Električne inštalacije:
Zaščitni elementi v električnih tokokrogih:
-
taljive varovalke,
-
bimetali in elektromagnetni sprožniki.
|
-
Razlikuje energetske in komunikacijske instalacije;
-
pozna najosnovnejši instalacijski material;
-
loči žarnice in sijalke, ter zna oceniti njihovo uporabnost (izkoristek, kakovost svetlobe, cena, življenjska doba, …);
-
spozna pomen zaščite v električnih tokokrogih;
-
razume princip delovanja taljivih varovalk, elektromagnetnih in bimetalnih sprožnikov;
-
pozna barvno označevanje taljivih vložkov;
-
na osnovi karakteristike zna oceniti primernost nekega varovala v konkretnem primeru.
|
-
Sprejema osebno obveznost za upoštevanje standardov in predpisov;
-
se zaveda pomembnosti in nujnosti varčevanja z energijo;
-
se zaveda pomena zaščitnih elementov za varnost ljudi in instalacij.
|
-
Primeri vodnikov, cevi, razvodnic, materiala za spajanje, …;
-
merjenje porabe različnih vrst žarnic in sijalk.
|
Preverjanje in ocenjevanje znanja je ustno. Dijak razloži na konkretnem primeru zgradbo, lastnosti in uporabnost posameznih snovi in elementov, predvsem z vidika uporabnosti in previdnosti pri rabi v svoji stroki. Pri preverjanju znanja naj bo poudarek na poznavanju uporabnosti elementov in materialov z izraženo skrbjo za ekološko obremenjenost okolja ob uporabi tehniške in tehnološke dokumentacije z zanemarjanjem faktografskega znanja in poudarjanjem razumevanja tehničnih in tehnoloških podatkov.