INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
|
Dijak |
Dijak |
|
Osnove električnih inštalacij:
-
splošni pojmi v električnih inštalacijah,
-
materiali v elektrotehniki prevodniki,
-
zaščita pri delu z električnimi napravami,
-
standardi in predpisi s področja elektrotehnike,
-
elektroinštalacijski materiali,
-
značilnosti el. inštalacij,
-
vrste napajalnih sistemov,
-
inštalacijski tokokrogi,
-
izvajanje električnih inštalacij,
-
priklop in varovanje električnih porabnikov,
-
vezja za razsvetljavo.
|
-
Spozna funkcijo elektroenergetskega sistema in način napajanja porabnikov z električno energijo;
-
spozna vlogo električnih inštalacij v elektroenergetskem sistemu;
-
zna razložiti in uporabiti osnovne pojme v električnih inštalacijah;
-
pozna osnovno delitev materialov v elektrotehniki, osnovne značilnosti, pomembne za uporabo;
-
spozna vplive in škodljive posledice električnega toka na človeško telo;
-
pozna dovoljene maksimalne vrednosti električnega toka in napetosti;
-
pozna pravilne in dovoljene delovne posege na električnih napravah in pripravah;
-
spozna zaščitne in varnostne ukrepe pri delu z električnimi napravami;
-
spozna osnove prve pomoči pri poškodbi z električnim tokom;
-
loči pojma standard in predpis z elektrotehniškega vidika;
-
pridobi pregled nad najpogosteje uporabljenimi elektrotehniškimi standardi in predpisi;
-
pozna osnovne elektroinštalacijske materiale, njihove značilnosti in uporabo;
-
zna narisati, razložiti in navesti uporabo osnovnih sistemov napajanja nizkonapetostnega omrežja (TN, TT, IT);
-
seznani se s pomenom ozemljila, zaščitnega vodnika in povezovanja prevodnih delov (izenačitev potencialov);
-
pozna pomen in opremo glavnega hišnega priključka z merilnim mestom in stanovanjski razdelilnik z inštalacijskimi odklopniki oziroma varovalkami;
-
pozna značilnosti tokokrogov stalno priključenih porabnikov v gospodinjstvu, tokokrogov vtičnic in tokokrogov razsvetljave
-
spozna osnove izdelave (montaže) električnih inštalacij v različnih objektih: stanovanjskih zgradbah, mokrih prostorih (kopalnicah), poslovnih in industrijskih prostorih, kmetijstvu in gradbiščih;
-
zna pojasniti različne načine priključevanja porabnikov na električno omrežje (inštalacijska in ročna stikala, tipkala, kontaktorji, releji);
-
zna razložiti vrste, možnosti in uporabnost varovanja električnih porabnikov (varovalke, inštalacijski odklopniki, motorska zaščitna stikala, bimetalni releji, RCD zaščitna stikala);
-
zna predstaviti izvedbe klasičnih razsvetljavnih tokokrogov in uporabo senzorjev.
|
-
Razume pomen in vlogo električne energije in omrežja v vsakdanjem življenju;
-
razume in sprejema sistem reševanja problemov distribucije električne energije do končnega porabnika;
-
ugotavlja uporabnost elektrotehničnih materialov, njihove realne lastnosti in vpliv na okolje;
-
navaja se na varno delo in upoštevanje predpisov ter standardov;
-
razvija občutek za nevarnosti pred električnim udarom poleg spoštovanja in upoštevanja predpisov;
-
razvija spretnosti za varno in previdno ravnanje z električnimi napravami;
-
v delovnem okolju opazuje in odkriva različne napajalne sisteme glede na izvedbo ozemljitev;
-
zaveda se pomena posameznih elementov hišne električne inštalacije;
-
zaveda se funkcij in posameznih tokokrogov hišne električne inštalacije;
-
razvije sposobnost opazovanja tehničnih naprav in rešitev;
-
razume nujnost nadzora in kontrole nad izvedenimi deli (opazovanje izvedbe domače električne hišne inštalacije);
-
zaveda se nujnosti različnih izvedb inštalacij;
-
navadi se uporabljati navodila za uporabo, tehnična navodila, električne načrte, …
-
razvija motorične spretnosti pri izvajanju priključitev porabnikov;
-
uvaja red in samodisciplino pri delu.
|
Vaje:
-
Izvedba vezav različnih porabnikov v enostavnih električnih tokokrogih,
-
(izvor, porabnik, stikalo, zaščita, 24 V, kratek stik, zaščitno vezje, stikalo, porabnik, žica, elektrolit, telo, zemlja, …).
Vaje:
-
Priklop različnih porabnikov preko inštalacijskih in ročnih stikal, tipkal, relejev in kontaktorjev. Poudarek je na parametrih: segrevanje porabnika, moč, vzporedna in zaporedna vezava porabnikov, prerez vodnika (določljiv iz tabel).
Vaje:
-
Vezave osnovnih vezij za razsvetljavo, serijski stik, križna in
izmenična vezava.
|
Splošne meritve v elektrotehniki:
-
splošni pojmi v meroslovju,
-
splošno o električnih merilnih instrumentih,
-
merilni pogreški,
-
merjenje osnovnih električnih veličin U, I, R,
-
podajanje merilnih rezultatov, osnovne merilne metode,
-
osciloskop in njegova uporaba.
|
-
Seznani se s splošnimi pojmi v merilni tehniki, standardi, meroslovjem in certificiranjem;
-
seznani se z organizacijo in delovanjem Slovenskega inštituta za standardizacijo in Zavoda slovenska akreditacija;
-
pozna pojme: občutljivost, preciznost, konstanta, referenčni pogoji, preskusna napetost merilnih instrumentov;
-
spozna načine izvajanja meritev el. veličin z digitalnim in analognim instrumentom, odčitavanje s konstanto in direktno odčitavanje s skale;
-
zna uporabiti univerzalne analogne in digitalne instrumente in izbirati ustrezna merilna območja;
-
spozna vrste merilnih pogreškov in upoštevanje le-teh pri podajanju merilnih rezultatov;
-
zna umeriti obratovni merilni instrument (V-m in A-m);
-
zna določiti, ali instrument kaže v razredu svoje točnosti;
-
spozna tipe merilnih protokolov, seznani se z vrednotenjem merilnih rezultatov;
-
zna ustrezno izbrati in praktično uporabiti merilne postopke in metode (direktno merjenje, U-I metoda merjenja U, I in R);
-
seznani se z osciloskopom in možnostmi uporabe,
-
pozna postopek kalibracije merilne sonde (1:10) in pripraviti osciloskop za merjenje in opazovanje signalov;
-
zna uporabiti funkcijski generator (v kombinaciji z osciloskopom).
|
-
Razvije občutek za organizacijo meroslovja;
-
spoznava principe dela z merilno opremo in razvije občutek tehnične natančnosti;
-
navaja se na delitev dela v skupini;
-
razvije čut odgovornosti za ravnanje z opremo;
-
navadi se samostojnega dela in premisleka in odgovornosti za odločitev;
-
razvija delovne navade;
-
pridobiva izkušnje za večanje učinkovitosti in iznajdljivost;
-
razvije previdnost pri uporabi električne opreme;
-
razvija kreativnost, zlasti na področju izpeljave merilnih postopkov in izdelave pisnih merilnih protokolov;
-
zna povezovati teoretična spoznanja s praktičnimi izkustvi.
|
Vaje:
-
Merjenje enosmernih napetosti z analognim in digitalnim univerzalnim instrumentom, ugotavljanje rezultatov in razlike v merilnih rezultatih,
-
primerjava rezultatov, pogreški, ugotavljanje ustreznosti merilnega rezultata v odvisnosti od razreda instrumenta,
-
merjenje upornosti z digitalnim in analognim ohmmetrom.
Vaje:
Merjenje toka, merjenje temperaturne odvisnosti, npr.:
-
segrevanje navitja tuljave,
-
umerjanje V-metra in A-metra,
-
razširjanje napetostnega ali tokovnega območja,
-
določanje razreda točnosti instrumenta.
Vaje:
-
Prikaz funkcije osciloskopa in možnosti merjenja oziroma prikazovanje oblike signalov,
-
samostojno umerjanje osciloskopa in merjenje ter opazovanje signalov funkcijskega generatorja na osciloskopu.
|
Elementi elektronskih vezij:
-
linearni elektronski elementi – upori in kondenzatorji,
-
linearni elektronski elementi – tuljave, dušilke, transformatorji,
-
nelinearni elektronski elementi,
-
polprevodniški elementi dioda in tranzistor,
-
usmerniško vezje,
- tiristor, triak,
- osnovna elektronska vezja.
|
-
Razume pojem upornost in ima občutek za red velikosti uporov;
-
loči med raznimi vrstami uporov: upor kot element, upornost grelca, upornost tuljave, upornost kondenzatorja;
-
loči med pojmoma upornost in prevodnost in pozna enote;
-
zna izmeriti upornost neznanega elementa s pomočjo ohmmetra;
-
zna izmeriti upornost neznanega elementa po U-I metodi;
-
razume proces polnjenja in praznjenja kondenzatorja;
-
razume delovanje releja, ga zna opisati in določiti njegove funkcije;
-
pozna pojav inducirane napetosti in zna približno oceniti njeno velikost pri opredeljenih pogojih;
-
zna razložiti delovanje transformatorja ob priključitvi na enosmerno in na izmenično napetost;
-
zna posneti U-I karakteristiko danega elementa;
-
razlikuje linearne in nelinearne elemente;
-
pozna uporabo diode v usmerniških vezjih;
-
zna razložiti delovanje polvalnega in polnovalnega usmernika;
-
pozna vlogo gladilnega kondenzatorja v usmerniških vezjih;
-
razlikuje pojme: napajalna napetost, napajalni tok, vhodna napetost, izhodna napetost, vhodni tok, izhodni tok;
-
razlikuje pojme izvor energije in krmiljena energija, izvor toka in krmiljeni tok;
-
razume delovanje tranzistorja kot elektronskega ventila,
-
razume pojem ojačanje napetosti, toka in moči;
-
pozna delovanje tranzistorja kot enosmernega ojačevalnika;
-
zna opisati razliko med stikalnim tranzistorjem in tranzistorjem kot ojačevalnikom;
-
sposoben je opisati delovanje vezja z enim tranzistorjem;
-
na danem vezju je sposoben napraviti zahtevane meritve in opisati postopek merjenja;
-
razume tipično vlogo RC členov v vezjih;
-
razume povezavo med shemami in realnim vezjem.
|
-
Se navaja na varno delo z električnimi napravami;
-
se s skupinskim delom navaja na komuniciranje v skupini;
-
pridobiva sposobnosti izražanja in opisovanja opažanj;
-
se navaja na uporabo slovenskega jezika na tehničnem področju;
-
pridobiva občutek za merjenje fizikalnih veličin;
-
razvija sposobnost opazovanja;
-
razvija sposobnost povezovanja rezultatov več izmerjenih veličin in njihovo medsebojno odvisnost;
-
se navaja na sistematični pristop k meritvi;
-
spoznava in se navaja na opazovanje pojavov v naravi;
-
navaja se razmišljati in povezovati več dejstev v novo ugotovitev;
-
povezuje pojme, ki jih usvoji pri različnih predmetih;
-
spoznava, da je možnih več pogledov na eno lastnost.
|
Vaje:
-
Merjenje upornosti po metodi U-I in z mostičem,
-
merjenje upornosti elementov R, L, C, dioda, tranzistor,
-
karakteristike U-I, U(t), R(T), karakteristika diode, upora, prebojna napetost, moč, kolenska napetost,
-
iskanje tehničnih podatkov iz priročnika.
Vaje:
-
Elektromagnet, inducirana napetost, transformator, tujava, rele, priklop na enosmerno napetost, prehodni pojav (U-I),
-
transformator na enosmerni in na izmenični napetosti, prestava, uporaba,
-
kondenzator, polnjenje praznjenje, izmenični tok,
-
integrator (diferenciator) opazovanje z osciloskopom,
-
praznjenje kondenzatorja preko vžigalne tuljave,
-
merjenje na enovalnem, dvovalnem usmerniku in z dodajanje gladilnega člena.
Vaje:
-
Realizacija krmilnega vezja s tranzistorjem (in relejem) napovedana analogija z drugimi krmilnimi elementi:
-
krmiljenje temperature NTK upor ali KTY 10,
-
krmiljenje svetlobe s fotouporom,
-
svetlobni krmilnik,
-
krmiljenje motorja.
Vaje:
-
Analiza astabilnega multivibratorja s pomočjo bipolarnega tranzistorja, transistor kot stikalo, LED v kolektorskem tokokrogu, nizka frekvenca, pokazati polnjenje in praznjenje C,
-
za določeno frekvenco izračunati elemente.
|
Uvod v digitalne sisteme:
-
preklopna algebra in logične funkcije,
- funkcijske enačbe IN, ALI, NE,
- realizacija logičnega vezja,
- realizacija IC osnovne log. funkcije in enostavna logična vezja.
|
-
Razume dogajanje v električnem tokokrogu, ki je sestavljen iz izvora, stikala in porabnika;
-
zna opisati dogajanje v poljubno sestavljenem enostavnem tokokrogu;
-
zna opisati funkcioniranje zaporedne vezave dveh stikal;
-
zna razložiti delovanje vezja z vzporedno vezavo dveh in več stikal;
-
loči med zapiralnim in odpiralnim kontaktom stikala;
-
zna razložiti delovanje releja kot invertorja;
-
zna izračunati tok v vezjih z več stikali;
-
z ustreznimi izrazi opiše vezje in zna iz opisa sestaviti logično enačbo vezja;
-
razlikuje tokovno in napetostno logiko;
-
opiše delovanje in izvedbo IN in ALI vrat z diodami;
-
zna opisati delovanje invertorja;
-
ve, kateri so osnovni logični gradniki - logična vrata;
-
loči med lastnostmi TTL in CMOS vezij;
-
zna zapisati logično enačbo iz danega opisa delovanja vezja;
-
zna izdelati vezje iz podane logične enačbe;
-
v danem vezju zna slediti potek logičnih signalov in razložiti delovanje vezja.
|
-
Razvija sposobnost logičnega sklepanja;
-
pridobiva sposobnost sistematičnega pristopa k reševanju problemov;
-
povezuje različna gledišča v eno dejstvo;
-
iz različnih zornih kotov opazuje in opisuje isti problem;
-
navaja se na zapisovanje opažanj;
-
nenatančne opise problema poskuša sistematizirati in jih povzeti v logičen zaključek;
-
spoznava, da logični pristop k reševanju problema ni posledica človekovih sposobnosti, ampak posledica sistematike;
-
loči med intuicijo, dejstvom in dokazom.
|
Vaje:
-
Realizacija osnovnih logičnih vezij s stikali in releji, diodami in tranzistorji za negacijo,
-
izvedba osnovnih logičnih funkcij s TTL in CMOS integriranimi vezji, (spoznavanje lastnosti in merjenja na digitalnih integriranih vezjih),
-
realizacija enostavnega logičnega vezja (tri vhodne spremenljivke) s TTL ali CMOS integriranimi vezji.
|
INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
|
Dijak
|
Dijak
|
|
Digitalni sistemi in krmilja:
-
binarni številski sistem,
-
kode in kodirniki,
-
posebna logična vezja,
-
kodirnik, multiplekser, primerjalnik (izvedba z IC),
-
osnovna sekvenčna vezja, registri, števci,
-
pomnilniki,
-
osnove računalniških sistemov PC, programirljivi releji,
-
uporaba digitalnih sistemov v praksi.
|
-
Razlikuje analogne in digitalne oblike signalov;
-
razume potrebo po binarnem zapisu v digitalnih sistemih;
-
zna dano število pretvoriti iz desetiškega v binarni sistem in obratno;
-
razume pojem kodiranja in zna našteti primere uporabe;
-
razlikuje binarni in BCD zapis;
-
zna iz kataloga izbrati ustrezno vezje kodirnika, prekodirnika ali dekodirnika;
-
pozna 7-segmentni prikazovalnik;
-
zna razložiti delovanje relejskega vezja za daljinski vklop, zna predstaviti delovanje RS flip-flopa;
-
zna predstaviti delovanje JK , T in D flip-flopa;
-
zna narisati časovne diagrame za osnovne vrste flip-flopov;
-
analizira delovanje vezja, ki je sestavljeno iz več T flip-flopov;
-
nariše časovni diagram delilnika frekvence in zna razložiti njegovo delovanje;
-
predstavi mehanizem nesinhronega reseta vezja;
-
realizira binarni števec do poljubnega modula štetja;
-
opiše delovanje pomikalnega registra;
-
zna izdelati časovni diagram danega pomikalnega registra;
-
nariše shemo izhodnega zadrževalnika (registra);
-
pozna uporabo ROM in RAM pomnilnikov;
-
zna uporabiti EPROM kot pomnilniško vezje.
|
-
Navaja se na posplošen pogled na postavljen problem;
-
razlikuje statična dejstva in časovno spremenljive pojave;
-
navaja se na zaporedni način mišljenja;
-
iz katalogov zna povzeti pomembne informacije in jih uporabiti kot pomoč pri reševanju svojega problema;
-
navaja se pristopa k reševanju kompleksnih problemov;
-
iz kompleksnega vezja zna izluščiti gradnike, ki predstavljajo že znana dejstva;
-
iz poznanih gradnikov zna sintetizirati kompleksnejše vezje.
|
Vaje:
-
Realizacija logične funkcije z uporabo logičnih vezij, minimizacija, samodržni kontakti, logike vklopov in izklopov, uporaba relejev,
-
raelizacija posebnega logičnega vezja,
-
BCD seštevalnik,
-
kodirnik, primerjalnik, dekodirnik,
-
raelizacija enostavnega krmilnega vezja s sekvenčnim elementom,
-
realizacija prekodirnika,
-
uporaba pomnilnikov,
-
realizacija števnika za poljubni modul štetja.
|
Splošne merilne metode v elektrotehniki:
-
merilni postopki in merilne metode,
- merjenje U, I, R, P v
enosmernih tokokrogih,
- merjenje U, I, Z in P v izmeničnih
tokokrogih,
- merjenje C in L, Z,
- merjenje resonančne frekvence,
|
-
Zna priključiti in opisati merjenje z osnovnimi analognimi in digitalnimi merilnimi instrumenti;
-
zna izdelati merilni protokol na osnovi izvedene meritve;
-
pozna metodo umerjanja obratovnih instrumentov s precizijskimi instrumenti;
-
zna izbrati in praktično uporabiti ustrezno merilno metodo in izvesti merilni postopek;
-
spozna kompenzacijske merilne metode ter napetostno in tokovno primerjalno metodo merjenja U in I;
-
spozna metodo hkratnega merjenja U in I in osvoji kriterije za pravilno uporabo;
-
spozna načine merjenja upornosti: direktno, metoda U-I, Wheatstonov mostič, U in I – primerjalno metodo;
-
spozna merjenje moči z metodo U-I;
-
zna priključiti elektrodinamični ali elektronski W-m in izmeriti enosmerno moč, razložiti razlog za štiritočkovno priključitev;
-
spozna pomen efektivnih vrednosti izmenične veličine, vpliv oblike U in I na rezultat meritve pri uporabi različnih instrumentov;
-
zna izbrati in postaviti nastavitve za meritve izmeničnih veličin U, I , P;
-
pozna načine merjenja C: metoda U-I, resonančna metoda, LC merilnik, vpliv sklopnega faktorja pri uporabi resonančne metode;
|
-
Osvaja spretnosti za delo z merilno opremo, hitro prepoznava funkcije in nastavitve;
-
razvije čut odgovornosti za ravnanje z uporabljeno opremo;
-
navadi se samostojnega dela in samostojnih odločitev;
-
razvija kritičnost, doslednost in natančnost pri delu (npr. pri napačnem odčitavanju rezultatov, nepravilno izbrani merilni metodi, …);
-
razvija delovne navade in inovativnost;
-
povezuje teoretična spoznanja s praktičnimi izkustvi in jih povezuje v zaključeno celoto;
-
navadi se rokovanja z zahtevnejšo merilno opremo in priborom;
-
razvije natančnost, doslednost;
-
sprejema skupinsko reševanje problema kot prednost za boljšo rešitev;
-
navajajo se na iskanje informacij iz različnih virov;
|
Vaje:
-
Primerjalne in mostične metode,
-
ozemljitvena, izolacijska upornost,
-
merjenje kapacitivnosti in induktivnosti po U-I-f metodi, resonančni metode, mostični metodi,
-
RLC merilnik,
-
merjenje R-L, R-C ali R-L-C vezja; merjenje faze, dušenja, resonančne frekvence z uporabo osciloskopa,
-
merjenje enosmerne moči porabnikov,
-
merjenje izmenične moči porabnikov P, S in Q.
|
-
elektronska vezja,
-
ojačevalniki s tranzistorji,
- operacijski ojačevalnik,
- ojačevalniki z IC,
- vrste in tipi ojačevalnikov,
- oscilatorji,
- električni filtri,
- napajalniki,
- fotoelementi.
|
-
spozna metode določanja resonančne frekvence nihajnih krogov, pri tem zna uporabiti osciloskop ter elektronski V-meter;
-
spozna načine merjenja L z metodo U-I, resonančno metodo in LC merilnikom;
-
razlikuje generator in krmilnik energije;
-
zna uporabiti tranzistor kot stikalo;
-
pozna razliko med ojačevalnikom enosmernih in ojačevalnikom izmeničnih veličin;
-
razume delovanje tranzistorja kot ojačevalnika izmeničnih veličin;
-
razlikuje izhodno izmenično in enosmerno napetost na tranzistorju;
-
analizira pojem delovne točke in nasičenja;
-
zna razložiti mehanizem obračanja faze;
-
pozna osnovne lastnosti operacijskega ojačevalnika;
-
zna uporabiti operacijski ojačevalnik kot ojačevalnik z in brez obračanja faze;
-
razume delovanje danega ojačevalnika (mikrofonski);
-
razlikuje pozitivno in negativno povratno vezavo;
-
zna razložiti delovanje astabilnega multivibratorja;
-
pozna delovanje osnovnega sinusnega oscilatorja z operacijskim ojačevalnikom;
-
razume delovanje stabilizatorja s Zener diodo in enim tranzistorjem;
-
zna uporabiti tritočkovne stabilizatorje;
-
razume delovanje napajalnika, ki ima varovalko, stikalo, transformator, usmernik, gladilnik in stabilizator;
-
pozna osnovne lastnosti LED diod;
-
pozna osnovne fotoelemente;
-
razlikuje in pozna osnovne značilnosti fotoelementa, fotocelice, fotoupora.
|
-
na primeru uporabe operacijskega ojačevalnika spozna, da za uporabo nekega elementa ni potrebno njegovo popolno poznavanje;
-
navaja se na selektivnost pridobivanja informacij.
|
Vaje:
-
Realizacija enostopenjskega ojačevalnika z bipolarnim tranzistorjem,
-
izračun elementov za postavitev delovne točke glede na zahtevano ojačanje (kondenzatorski mikrofon – izhodni, merilni ojačevalnik),
-
realizacija ojačevalnika s pomočjo operacijskega ojačevalnika,
-
izračun elementov glede na zahtevano ojačenje (kondenzatorski mikrofon – izhodni, …) obračanje faze, velikost ojačenja, frekvenčna karakteristika in zasičenje,
-
realizacija sinusnega oscilatorja z operacijskim ojačevalnikom,
-
realizacija stabilizacijskega vezja z Zener diodo,
-
realizacija stabilizacijskega vezja z tritočkovnim stabilizatorjem, npr. LM 78 ali LM 79, LM 317, …,
-
priključitev optičnega senzorja, štetje na PLC, uporaba solarne celice.
|
Izvedba električnih inštalacij:
-
tehniški predpisi in normativi za izvajanje električnih inštalacij,
-
izvedbe energetskih inštalacij,
- inštalacije telekomunikacijskih naprav,
- razsvetljava in svetlobni
viri,
- priklopi električnih porabnikov,
- dimenzioniranje elementov in vodnikov za notranje inštalacije.
|
-
Obnovi znanje iz osnovnih pojmov varne uporabe el. toka, najpogostejši viri nevarnosti el. toka, napetostna območja, zaščitni vodniki in ozemljitve, zaščita pred električnim udarom in pri njem;
-
spozna splošne pogoje izvedbe razdelilnikov, razdelilnih in stikalnih naprav v stanovanjskih, poslovnih, industrijskih in posebnih objektih
-
seznani se z izvedbo inštalacij v požarno in eksplozijsko nevarnih prostorih in objektih;
-
seznani se z inštalacijami telefonskega omrežja, omrežja za prenos podatkov, ozvočenja in antensko/kabelskega omrežja;
-
spozna osnovne svetlobnotehnične veličine in princip delovanja žarnic in sijalk;
-
spozna osnove dimenzioniranja notranje razsvetljave po principu srednje osvetljenosti (metoda izkoristka);
-
zna izvesti priklop elektromotorjev;
-
zna izvesti priklop gospodinskih porabnikov s stalno priključitvijo;
-
spozna načine dimenzioniranja vodnikov in kablov za notranje inštalacije;
-
seznani se načinom izbora nadtokovnih zaščitnih naprav;
-
informativno spozna uporabnost programskih orodij za načrtovanje el. inštalacij (ELIN, …).
|
-
Razvija previdnost pri delu z napravami pod napetostjo;
-
razvija sposobnost prepoznavanja elementov in naprav trifaznega sistema;
-
spozna pomen in vlogo glavne priključne in hišne razdelilne omare;
-
pridobiva vpogled v način izvajanja inštalacij v posebnih pogojih;
-
razvije odnos do uporabnosti različnih svetil notranje razsvetljave;
-
navaja se na varno delo in upoštevanje predpisov in standardov;
-
pridobi osnovni projektantski odnos do izgradnje električnih inštalacij;
-
razvije delovne navade in delo v skupinah;
-
navaja se na zahtevnejša in kompleksnejša dela;
-
razvija matematične spretnosti.
|
Vaje:
-
Konstrukcija in izvedba projekta inštalacije in razsvetljave v
prostoru,
- merjenje moči, cosj in energije v trifaznem sistemu.
|
INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
|
Dijak
|
Dijak
|
|
Splošni pojmi o električnih inštalacijah
|
-
Analizira namen in delitev električnih inštalacij.
|
-
Prepozna vrste električnih inštalacij v različnih okoljih.
|
|
Vrste in uporaba elektroinštalacijskih materialov:
-
vodniki za električne inštalacije,
-
spajanje vodnikov,
-
razvodnice,
-
inštalacijske cevi,
-
pribor za vodnike in cevi,
-
vtično-spojne naprave,
-
izvajanje inštalacij.
|
-
Pozna vrste, uporabo in označevanje vodnikov;
-
pozna vrste in uporabo elementov za spajanje in priključevanje vodnikov;
-
prepozna različne vrste razvodnic in njihovo uporabo;
-
pozna namen, vrste in uporabo inštalacijskih cevi;
-
opiše namen vtično-spojnih naprav in pozna značilnosti le–teh v zgradbah in industriji;
-
pozna pravila za polaganja vodnikov in cevi.
|
-
Prepoznava sistem razvrščanja in tipizacije elektroinštalacijskih materialov;
-
analizira prednosti in slabosti električnih inštalacij v izvedbah z različnimi materiali;
-
primerja šolsko znanje z opazovanjem in rešitvami v okolju.
|
Ogled filma o izvajanju električnih inštalacij.
Vaja:
-
Kontrola kakovosti spojev vodnikov - predstavitev termovizije.
|
Varovanje električnih vodnikov in porabnikov:
-
namen varovanja in elementi za varovanje,
-
taljive varovalke,
-
inštalacijski odklopniki,
-
zaščitna stikala in odklopniki,
-
bimetalni rele,
-
varovanje električnih inštalacij.
|
-
Zna razložiti fizikalni pomen varovanja električnih vodnikov in porabnikov;
-
pozna tipe in značilnosti taljivih varovalk ter njihovo uporabo;
-
primerja taljive karakteristike D, D0 in NV taljivih, varovalk ter področja uporabe;
-
analizira delovanje, zgradbo, značilnosti, vrste in uporabo inštalacijskih odklopnikov;
-
spozna tokovni omejevalec (limitator);
-
analizira zgradbo, delovanje in uporabo zaščitnih stikal in odklopnikov ter razume razliko med njimi;
-
pozna zgradbo, delovanje in uporabo bimetalnega releja;
-
razume pojem selektivnosti varovanja in zna razložiti, kako to dosežemo;
-
ve, v katerih primerih moramo tokokrog varovati, kje ne in kje varovanja ne smemo izvesti.
|
-
Zaveda se nevarnosti pri uporabi el. toka v električnih inštalacijah;
-
sprejema odgovornosti za strokovne rešitve na področju električnih inštalacij;
-
spremlja novosti in trende pri izbiri zaščitnih elementov;
-
spoznava in upošteva zakonsko regulativo, ki določa uporabo posameznih vrst zaščit.
|
Prikaz vzorcev različnih elektroinštalacijskih materialov.
Vaja:
-
Kontrola delovanja bimetalnega releja.
|
Priklopi električnih porabnikov:
-
grafični simboli stikalnih naprav in električnih porabnikov,
-
uporabniške kategorije in stopnje, zaščite električne opreme,
-
vezja za razsvetljavo,
-
klicne naprave,
-
ročna stikala,
-
elementi daljinskega krmiljenja,
-
priklopi AM,
-
priklopi termičnih naprav.
|
-
Zna uporabiti simbole za označevanje stikalnih naprav in porabnikov v enopolnih in izvedbenih shemah po standardih;
-
zna izbrati stikalni aparat glede na vrsto bremena in način obratovanja;
-
zna narisati enopolne in izvedbene sheme različnih vezij za razsvetljavo, navesti uporabo le-teh;
-
zna razložiti posebnosti razsvetljave stopnišč;
-
razume namen, uporabo in vrste klicnih naprav;
-
razloži namen, uporabo in vrste ročnih stikal;
-
analizira namen, uporabo elementov daljinskega krmiljenja, kot so: tipkala, kontaktorji, releji, signalne naprave, mejna stikala, elektronska tipala, merilniki neelektričnih veličin, programibilna stikala;
-
pojasni izvedbe priklopov 1f AM in nariše priključne sheme;
-
analizira izvedbe priklopov 3f AM in nariše priključne sheme;
-
pozna problematikoin zahteve pri priklopih termičnih naprav.
|
-
Spoznava in sprejema princip učenja in razvoja delovnih navad za uspešno in strokovno izvajanje odgovornih nalog;
-
razvija natančnost opazovanja za uspešnejše prepoznavanje elementov na področju priklopov električnih porabnikov;
-
razvija odnos do skupinskega dela, odgovornost in solidarnost - pomoč med sošolci;
-
zna primerjati pridobljena znanja v realnem okolju z opazovanjem;
-
razvija motivacijo za samoizobra- ževanje.
|
Vaje:
-
Risanje vezij za razsvetljavo.
-
Uporaba računalnika pri izdelavi električnih shem (WS - CAD, Visio),
-
izvedba vezja s programirljivimi releji (Easy, Logo, …),
-
uporaba merilnega centra za meritve v sistemu, analiza dogajanja v omrežju, povezava s PC.
|
Osnovni pojmi varne uporabe električne energije:
-
sistemi nizkonapetostnih omrežij glede na način ozemljevanja,
-
delovanje električnega toka na človekovo telo,
-
impedanca človeškega telesa,
-
najpogostejši viri nevarnosti električnega toka,
-
napetostna območja električnih inštalacij in meje nevarne napetosti dotika,
-
ozemljitve in ozemljila,
-
ozemljitveni vodi,
-
zaščitni vodniki,
-
izenačitev potencialov.
|
-
zna narisati, razložiti in navesti uporabo TT, TN in IT sistemov;
-
pozna učinke električnega toka na človeško telo;
-
razume odvisnost impedance človeškega telesa od okolice in zna oceniti njeno vrednost;
-
pozna najpogostejše vire nevarnosti električnega toka: neposredni dotik, posredni dotik, napetost koraka in dotika;
-
pozna delitev električnih inštalacij na območja in razume meje nevarne napetosti dotika v različnih razmerah;
-
pozna namen in vrste ozemljitev (zna navesti primere) in razume pojem ozemljila;
-
zna opisati in dimenzionirati najpogosteje uporabljena ozemljila in pozna njihovo uporabo;
-
pozna namen in uporabo ozemljitvenih vodov in zaščitnih vodnikov ter zna določiti njihov prerez;
-
razume namen izenačitve potencialov ter vrste in pogoje za izvedbo.
|
-
Zaveda se nevarnosti učinkov električnega toka na človeško telo;
-
razvija občutek za varnost pri delu na področju električnih inštalacij;
-
sprejema principe uporabe in namen ozemljil v električnih inštalacijah;
-
sprejema princip permanentnega izobraževanja kot življenjsko nujo.
|
Vaja:
-
Izračun ozemljila,
-
kontrola neprekinjenosti zaščitnih vodnikov,
-
preskus dodatnega izenačenja potencialov,
-
merjenje ozemljitvene upornosti,
-
merjenje specifične upornosti tal.
|
Zaščita pred električnim udarom in pri njem:
-
zaščitna tokovna stikala,
-
zaščita pred neposrednim dotikom,
-
zaščita pri posrednem dotiku,
-
istočasna zaščita pred neposrednim in posrednim dotikom,
-
kontrola zaščite pred električnim udarom,
-
delitev električnih naprav glede na zaščito pred električnim udarom.
|
-
Pozna sestavo, delovanje, namen, uporabo in vrste zaščitnih tokovnih stikal (RCD);
-
razume pojem neposredni dotik in pozna vrste zaščit pred njim;
-
razume pojem posredni dotik in pozna vrste zaščit pri njem;
-
zna narisati, razložiti in navesti pogoje za zaščito v posameznem razdelilnem sistemu;
-
seznani se s sistemi za istočasno zaščito SELV in PELV;
-
pozna namen in vrste kontrole zaščite pred električnim udarom (pregledi, meritve in preizkusi);
-
zna razdeliti naprave glede na zaščito pred električnim udarom.
|
-
Zaveda se nevarnosti posrednega in neposrednega dotika z deli pod napetostjo;
-
prepoznava simbole električnih naprav, ki označujejo stopnjo in vrsto zaščite;
-
zaveda se specifičnih zahtev na različnih področjih glede električne zaščite,
-
zna povezovati znanja s področja zaščite z ostalimi strokovnoteoretičnimi predmeti,
-
zaveda se pomena meritev na električnih inštalacijah za zagotavljanje varne uporabe učinkov električnega toka.
|
Vaje:
-
Kontrola delovanja RCD stikala,
-
kontrola zaščite pri posrednem dotiku v TN sistemu,
-
kontrola zaščite pri posrednem dotiku v TT sistemu,
-
merjenje impedance (upornosti) kratkostične zanke,
-
merjenje na NN električnih inštalacijah (z univerzalnim namenskim instrumentom):
-
neprekinjenosti zaščitnega vodnika,
-
izolacijske in ozemljitvene upornost.
|
Sistem zaščite pred delovanjem strele:
-
zunanji sistem zaščite,
-
notranji sistem zaščite.
|
-
Pozna vzroke in posledice udara strele;
-
pozna elemente za zaščito pred udarom strele;
-
zna razložiti princip delovanja sistema zunanje in notranje zaščite;
-
pozna elemente za zaščito električnih naprav in razume njihovo delovanje.
|
-
Razvija notranjo motivacijo za spremljanje informacij in za izobraževanje za zaščito pred škodljivimi učinki močnih električnih in magnetnih polj;
-
se zaveda uporabnosti povezanih znanj za praktično delo.
|
-
Demonstracija delovanja odvodnika prenapetosti.
|
INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
|
Dijak
|
Dijak
|
|
Izvedbe elektroenergetskih inštalacij:
-
priključek na zunanje omrežje,
-
stikalni bloki,
-
inštalacije v stanovanjskih zgradbah,
-
inštalacije v kopalnicah,
-
inštalacije v poslovnih prostorih,
-
inštalacije v industriji,
-
inštalacije v objektih s specifičnimi pogoji,
-
inštalacije na gradbiščih,
-
inštalacije v kmetijstvu,
-
inštalacije v požarno ogroženih prostorih,
-
inštalacije v eksplozijsko ogroženih prostorih,
-
telekomunikacijske inštalacije,
-
inteligentne inštalacije.
|
-
Spozna možnosti in značilnosti priključkov inštalacije na zunanje električno omrežje;
-
razume vlogo in delitev razdelilnikov ter pozna značilnosti razdelilnikov za razne objekte;
-
zna določiti izvedbo inštalacije glede na vrsto gradnje in pozna značilnosti inštalacij v stanovanjskih zgradbah;
-
pozna razdelitev kopalnice na cone in izvedbo električnih inštalacij v njih;
-
pozna značilnosti in posebnosti električnih inštalacij v poslovnih prostorih;
-
pozna značilnosti in posebnosti električnih inštalacij v industriji;
-
pozna značilnosti in posebnosti električnih inštalacij v objektih s specifičnimi pogoji;
-
pozna značilnosti in posebnosti električnih inštalacij na gradbiščih;
-
pozna značilnosti in posebnosti električnih inštalacij v kmetijstvu;
-
pozna značilnosti in posebnosti električnih inštalacij v požarno ogroženih prostorih;
-
pozna značilnosti in posebnosti električnih inštalacij v eksplozijsko nevarnih prostorih;
-
pozna značilnosti in posebnosti telekomunikacijskih inštalacij;
-
spozna osnovne značilnosti inteligentnih inštalacij.
|
-
Razvija sposobnost opazovanja različnih prostorov, ki zahtevajo različne izvedbe električnih inštalacij;
-
pridobiva sposobnost opazovanja in prepoznavanja različnih izvedb inštalacij;
-
spoznava načine in kriterije za izbiro sodobnih elektroinštalacijskih materialov in zaščite, ki jih določa veljavna tehnična regulativa;
-
zaveda se pomena varnosti, funkcionalnosti in ekonomičnosti električne inštalacije.
|
Ogled izvedbe inštalacije v praksi ali ogled filma.
Demonstracija iz poglavja EIB inštalacij.
Vaja:
-
Risanje shem inštalacij s programom WSCAD ali Visio.
|
Dimenzioniranje vodnikov za notranje inštalacije:
-
termično dimenzioniranje,
-
električno dimenzioniranje,
-
mehansko dimenzioniranje,
-
dimenzioniranje glede na gospodarnost.
|
-
Razume namen določanja prereza vodnikov;
-
zna določiti prerez vodnika glede na dopustno segrevanje na podlagi upoštevanja kriterijev;
-
zna določiti dopustni padec napetosti glede na porabnika,
-
s pomočjo enačb zna določiti prerez vodnikov za različna bremena in za penjalni vod;
-
zna določiti ustrezni varovalni element danemu tokokrogu;
-
pozna pogoje mehanskega dimenzioniranja;
-
spozna dimenzioniranje z vidika energijskih izgub.
|
-
Navaja se na vztrajnost in sprotno delo,
-
razvija računske spretnosti;
-
zaveda se pomena teorije v praktičnih aplikacijah;
-
pridobiva občutek o izračunanih vrednostih;
-
nauči se uporabe elektrotehniških priročnikov in podatkov v prospektih proizvajalcev opreme.
|
Vaja:
-
Uporaba računalniškega programa ELIN.
|
Svetlobni viri:
-
svetloba in fotometrija,
-
nastanek umetne svetlobe,
-
žarnice z žarilno nitko,
-
sijalke,
-
vrste razsvetljave.
|
-
Razume pojem svetlobe in njene značilnosti;
-
pozna osnovne fotometrične veličine in njihove enote;
-
razume pomen in uporabo svetlobnega izkoristka, izkoristka razsvetljave in diagrama svetilnosti;
-
spozna fizikalno sliko nastanka svetlobe na osnovi termičnega in luminiscenčnega sevanja;
-
pozna značilnosti, sestavo in uporabo žarnic z žarilno nitko: standardne, halogenske in ksenonske;
-
pozna značilnosti, sestavo, vezalne sheme, delovanje in uporabo sijalk;
-
pozna razlike med vrstami razsvetljave in uporabo le-teh.
|
-
Spreminja odnos zaradi prehajanja od idealiziranih do realnih pogledov na svet stroke in nasploh;
-
zaveda se razlike termičnega in luminiscenčnega učinka sevanja v različnih svetlobnih virih;
-
pozna sodobne svetlobne vire in njihovo ekonomično uporabo;
-
zaveda se ekološke problematike pri uporabi umetnih svetlobnih virov.
|
Ogled filma.
Opazovanje obravnavanih svetlobnih virov v vsakdanjem življenju.
|
Svetilke:
-
svetilke,
-
svetlobnotehnične karakteristike svetilk,
-
svetilke za notranjo razsvetljavo,
-
svetilke za zunanjo razsvetljavo,
-
zaščita svetilk.
|
-
Analizira svetlobnotehnične, mehanske in električne elemente svetilk ter njihov namen;
-
pozna razdelitev svetilk po različnih kriterijih;
-
spozna osnovne svetlobnotehnične karakteristike svetilk: porazdelitev svetlobnega toka, svetilnosti, svetlosti in izkoristek svetilk;
-
analizira kriterije in navodila za izbiro svetilk za notranjo razsvetljavo;
-
pozna kriterije in navodila za izbiro svetilk za zunanjo razsvetljavo;
-
pozna električno in mehansko zaščito svetilk.
|
-
Razvija sposobnost opazovanja in ustvarjalnega mišljenja v povezavi s sorodnimi učnimi vsebinami;
-
osvaja tehniški jezik stroke;
-
prepoznava svetilke z sodobno optiko, ki omogoča kvalitetno in ekonomično razsvetljavo;
-
zna pridobivati podatke iz različnega prospektnega materiala in ostalih medijev proizvajalcev svetilk.
|
Opazovanje obravnavanih svetilk v vsakdanjem življenju.
|
Notranja in zunanja razsvetljava:
-
faktorji kvalitete notranje razsvetljave,
-
svetlobnotehnični izračun,
-
zunanja razsvetljava.
|
-
Razume pomen in zna pojasniti faktor kvalitete;
-
računsko zna določiti število in tip svetilk za določen prostor;
-
zna izmeriti osvetljenost v prostoru;
-
zna določiti potreben prerez vodnikov;
-
spozna osnovne pojme javne razsvetljave, smernice za izvedbo javne razsvetljave, osvetlitev predorov, prometnic, prehodov za pešce in skladiščnih površin.
|
-
Sprejema nujnost kriterijev za ločevanje fotometričnih lastnosti svetilk za različna področja uporabe;
-
pridobiva računske spretnosti;
-
sprejema računalniška orodja – programe kot obvezno orodje za projektiranje razsvetljave.
-
Pridobiva občutek o določenih izračunanih vrednostih;
-
razvija solidarnost in samopomoč do sošolcev.
|
Vaje:
-
Merjenje osvetljenosti,
-
svetlobnotehnični izračun brez in z uporabo računalniškega programa.
|
Projektiranje električnih inštalacij:
-
tehnična dokumentacija,
-
vrste projektne dokumentacije,
-
projektna naloga,
-
tehnično poročilo,
-
tehnični izračuni,
-
predračun stroškov električnih inštalacij,
-
risbe.
|
-
Seznani se z vsebino tehnične dokumentacije;
-
pozna vrste projektne dokumentacije: idejni projekt, projekt za pridobitev gradbenega dovoljenja, projekt za razpis, projekt za izvedbo, projekt izvedenih del, projekt etažnih lastnikov;
-
pozna pomen vsebine projektne naloge;
-
spozna obseg in vsebino tehničnega poročila;
-
zna uporabiti znanja, pridobljena pri dimenzioniranju vodnikov, izbiri zaščitnih naprav in projektiranju razsvetljave;
-
seznani se z ocenitvijo stroškov investicije;
-
zna izdelati risbe za načrt električnih inštalacij: enopolne sheme, tokovne sheme, risbe tlorisnih površin.
|
-
Spoznava pomen dokumentacije pri gradnji objektov;
-
zaveda se prednosti risanja enočrtne (enopolne) sheme razvodnih tokokrogov električnih inštalacij;
-
navaja se uporabljati tabele v elektrotehniškem priročniku;
-
razvija spretnosti za artikuliranje svoje misli.
|
Vaja:
-
Izdelava načrta električnih inštalacij za enostavni objekt s pomočjo programa WS – CAD ali Visio.
|
Preverjanje znanja pri predmetu je ustno. Preverja se razumevanje pojmov, odnosov, tehničnih podatkov, primerov iz prakse, sposobnost računskega reševanja primerov, analiziranje rezultatov ob uporabi literature in priročnikov.
Vaje.