INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
|
Dijak
|
Dijak
|
|
Osnove merskega sistema:
-
osnovne in izpeljane veličine,
-
predpone enot.
|
-
pozna osnovne merske veličine, oznake in enote;
-
zna navesti primere izpeljanih merskih veličin;
-
pozna in razume pomen predpon enot in jih zna pretvarjati.
|
-
razvija sposobnost logičnega razmišljanja in sistematike pri urejanju novih informacij;
-
razvija računske spretnosti, sposobnost analize in vrednotenja podatkov in rezultatov ter rutine za uporabo žepnega kalkulatorja;
-
spoznava urejenost v svetu naravoslovja in samostojno ugotavlja analogije;
-
razvija delovne navade.
|
-
primeri pretvarjanja;
-
uporaba tehničnih poročil z namenom uporabe merskih enot in pretvarjanja.
|
Osnovni pojmi elektrike:
-
električni naboj,
-
električna napetost in potencial,
-
električni tok,
-
električna upornost in prevodnost.
|
-
zna razložiti fizikalni pomen električnega naboja in opredeliti nosilce;
-
pozna oznako in enoto;
-
loči pojma električni. potencial in električna napetost;
-
zna razložiti fizikalni pomen napetosti in pokazati analogijo z drugo fizikalno veličino, oznako in enoto;
-
zna našteti tipične izvore el. napetosti in simbole;
-
zna razložiti električni tok in definicijo smeri toka;
-
zna razložiti pojem električnae upornosti in prevodnosti snovi, pozna oznake in enote;
-
razume in zna razložiti upornost kot snovno geometrijsko lastnost materialov in njeno odvisnost od temperature;
-
zna uporabiti zapisane odnose med veličinami, razume logičen pomen zapisa in zna sklepati v primeru naloge iz prakse.
|
-
pridobiva občutek za ustrezno natančnost pri računanju primerov za praktične aplikacije;
-
z rednim delom domačih nalog osvaja delovne navade za ponavljanje in predvsem sprotno odpravljanje odprtih vprašanj.
|
-
demonstracija naboja;
-
prikaz izvorov napetosti in uporov;
-
preskus merjenja upornosti različnih vodnikov;
-
računski primeri.
|
Lastnosti in zakonitosti električnih krogov:
-
enostavni električni krog,
-
merjenje toka in napetosti,
-
vzporedni električni krog,
-
zaporedni elelektrični krog,
-
sestavljeni električnikrog,
-
transformacija trikot – zvezda.
|
-
pozna linearne elemente električnega kroga;
-
razume funkcionalno vzporedno in zaporedno povezavo;
-
zna zapisati in razložiti Ohmov zakon;
-
zna razložiti princip merjenja napetosti in priključiti V – m k izvoru in k porabniku;
-
razume električni tokokrog, zna pokazati smer električnega toka, namen A-metra in način priključitve;
-
razume 1. Kirchhoffov zakon in ga zna uporabiti pri izračunih;
-
razume 2. Kirchhoffov zakon in ga zna uporabiti pri izračunih;
-
razume logiko poenostavljanja sestavljenih električnih krogov in jo zna uporabiti pri izračunu nadomestne upornosti;
-
zna uporabiti Ohmov in Kirchhoffova zakona pri računanju veličin v sestavljenih električnih krogih;
-
zna razložiti pojem notranje upornosti izvorov;
-
zna razložiti pomen večje ali manjše notranje upornosti izvora in oceniti realno notranjo upornost izvora iz nekaterih tehniških podatkov (P, Umax, Imax,…);
-
zna razložiti zaporedno in vzporedno vezavo galvanskih členov in analizirati posledice različnih pravilnih in nepravilnih povezav izvorov;
-
zna uporabiti transformacijo trikot – zvezda v enostavnejših el. krogih (mostiči).
|
-
spoznava postopnost pri osvajanju novega znanja in prednosti sprotnega učenja in delovnih navad;
-
razvija natančnost opazovanja za uspešnejše prepoznavanje elementov in tudi delovnih – merilnih postopkov;
-
razvija odnos do skupinskega dela, odgovornost in solidarnost - pomoč sošolcem;
-
pridobiva računske spretnosti in rutino za uporabo žepnega kalkulatorja.
|
-
prikaz praktičnih primerov električnega kroga: enostavni električni krog, vzporedna vezava, zaporedna vezava, merjenje napetosti in toka;
-
izračun veličin v sestavljenih električnih krogih.
|
Električno delo in moč:
-
električno delo,
-
električna moč,
-
vrednotenje električnega dela,
-
spreminjanje električne energije.
|
-
razlikuje naravne oblike energije;
-
zna dokazati, da se celotna energija ohranja v zaprtem sistemu;
-
pozna fizikalni pomen, oznako, enote ter osnovne enačbe el. dela;
-
pozna fizikalni pomen, oznako, enote ter osnovne enačbe el. moči;
-
pozna osnovne zakonitosti obremenitve energetskega omrežja, pomen tarifnih postavk ter varčevanja z energijo;
-
zna izračunati strošek za el. energijo, ki jo porabimo;
-
pozna fizikalni pomen izkoristka, oznako in odnose med vrednostmi;
-
zna računsko analizirati primere s praktičnimi vrednostmi električnega dela, električne moči ter izkoristka.
|
-
razvija pozitiven odnos do racionalne rabe električne energije;
-
spreminja odnos do ekološke obremenitve okolja zaradi pretirane ali neracionalne rabe energije.
|
-
računanje električnega dela in moči na primerih iz prakse;
-
računanje relativnega in procentualnega izkoristka in vrednotenje rezultatov s primerjanjem z realnimi tehničnimi podatki iz prakse.
|
Električno polje:
-
splošne lastnosti električnih polj,
-
veličine električnega polja,
-
prevodna in neprevodna snov v električnem polju
-
kapacitivnost in kondenzator,
-
vezave kondenzatorjev,
-
energija električnega polja.
|
-
ve, kaj je električno polje ter zakaj in kje nastane;
-
pozna oblike ter ponazoritve električnih polj;
-
pozna veličine električnega polja in enote (E, D, e );
-
zna razložiti obnašanje prevodne in neprevodne snovi v električnem polju;
-
pozna učinek Faradayeve kletke;
-
analizira, kdaj in zakaj nastane preboj dielektrika;
-
pozna električni kondenzator in razume pojem kapacitivnost;
-
zna izračunati kapacitivnost ploščnega kondenzatorja;
-
zna izračunati nadomestno kapacitivnost, porazdelitev elektrin in padce napetosti za sestavljeno vezavo kondenzatorjev;
-
zna razložiti shranjevanje električne energije v električnem polju in od česa je odvisna.
|
-
spoznava in se zaveda nevarnosti električnega polja;
-
razvija notranjo motivacijo za spremljanje informacij in za izobraževanje s področja uporabe zaščit pred škodljivimi električnimi polji;
-
razvija potrebo za aplikacijo znanja v praksi.
|
-
poskusi z napetostnim izvorom in dvema kovinskima ploščama;
-
demonstracijska vaja izračuna kapacitivnosti ploščnega kondenzatorja in kondenza-torjev v enostavni sestavljeni vezavi.
|
Magnetno polje:
-
splošne lastnosti magnetnih polj,
-
magnetne lastnosti električnega toka,
-
magnetni krog,
-
magnetilne karakteristike,
-
magnetni učinki in njihova uporaba,
-
induktivnost,
-
energija magnetnega polja.
|
-
zna razložiti pojav magnetnega polja, njegov izvor in opisati vrste magnetov;
-
zna narisati obliko magnetnega polja trajnih magnetov, tokovodnika, tokovne zanke in tuljave;
-
pozna osnovne veličine magnetnega kroga, pomen, oznake in enote (Q , f , B, H, m);
-
pozna magnetilno krivuljo in histerezno zanko in razume razlike med magnetnimi materiali na osnovi različnih magnetilnih krivulj;
-
zna zapisati odnose med veličinami v enostavnem magnetnem krogu in računsko rešiti enostavne problemske naloge;
-
pozna fizikalno sliko in uporabo sile na feromagnetno telo, silo na tokovodnik in sile med dvema vzporednima tokovodnikoma;
-
zna dokazati pojav indukcije v tuljavi in praktično uporabo indukcije v elektrotehniki;
-
razume pojem induktivnosti tuljave in njeno funkcijsko odvisnost od snovno geometrijskih lastnosti tuljave;
-
zna razložiti tuljavo kot energijski akumulator in odvisnost nakopičene energije v tuljavi.
|
-
spoznava pomembnost strokovnega pristopa in profesionalnosti dela, ki temelji na zahtevnem in kvalitetnem izobraževanju in funkcionalnem usposabljanju;
-
razvija notranjo motivacijo za spremljanje informacij in izobraževanje za zaščito pred škodljivimi učinki močnih magnetnih polj;
-
vse bolj se zaveda uporabnosti povezave znanj za praktično delo.
|
Vaje:
-
določanje oblike konkretnega magnetnega polja elektromagneta;
-
demonstracije magnetnih učinkov;
-
izračun sile in inducirane napetosti ter določitev smeri.
|
INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
|
Dijak
|
Dijak
|
|
Osnovni pojmi izmeničnih
električnih veličin:
-
oblike električnih veličin,
-
parametri sinusne izmenične veličine,
-
kazalčni diagram sinusne veličine,
-
fazne razmere.
|
-
zna opisati razliko med enosmernimi in izmeničnimi veličinami ter med periodičnimi in neperiodičnimi veličinami;
-
zna opredeliti pojme trenutna, maksimalna, srednja in efektivna vrednost, perioda, frekvenca, krožna frekvenca ter njihove oznake in enote;
-
zna narisati časovni in kazalčni diagram sinusnih veličin, zapisati matematično enačbo in pokazati zvezo med načini zapisa periodične veličine;
-
pozna fazne razmere med dvema električnima veličinama in jih zna prikazati z matematično enačbo, kazalčnim in časovnim diagramom;
-
zna seštevati veličine v kazalčnem in časovnem diagramu.
|
-
ugotavlja enakovrednost in prednosti različnega opisovanja izmeničnih veličin;
-
razvija sposobnost izražanja in predstavljanja v matematičnem jeziku;
-
razume matematiko kot uporabno vedo in orodje za analizo in opisovanje fizikalnega delovanja.
|
-
Poskus: opazovanje izmenične napetosti na osciloskopu;
-
risanje časovnih in kazalčnih diagramov za različne fazne razmere;
-
vaja: seštevanje veličin in primerjava z vrednostmi, pridobljenimi z eksperimentom.
|
Osnovne lastnosti in zakonitosti
izmeničnih krogov:
-
idealni elementi R, L in C v
izmeničnem krogu,
-
zaporedne vezave elementov
R, L in C,
-
vzporedne vezave elementov
R, L in C,
-
resonanca RLC vezij,
-
mešane vezave elementov R, L in C.
|
-
pozna pojme ohmska, induktivna, kapacitivna upornost in njihovo frekvenčno odvisnost;
-
pozna fazne razmere v vezju z idealnimi RLC elementi,
-
ve, kaj so delovna, jalova in navidezna moč, pozna oznake in enote;
-
zna narisati kazalčni diagram toka, napetosti, upornosti in moči za posamezne R, L in C elemente in za kombinacije RL, RC in RLC vezij v zaporedni in vzporedni vezavi;
-
zna izračunati vrednosti električnih veličin v enostavnih zaporednih in vzporednih RLC vezavah;
-
razume faktor delavnosti toka in način kompenzacije,
-
zna opisati pojem in pomen resonance v RLC vezju.
|
-
razvija vztrajnostno motivacijo kot pogoj za reševanje problemov;
-
sprejema način skupinskega dela kot prednost,
-
sprejema osebno odgovornost za uspeh skupine;
-
razvija natančnost in doslednost pri šolskem, domačem in praktičnem delu.
|
-
Poskus: opazovanje faznih razmer na osciloskopu;
-
računanje veličin v izmeničnem krogu z idealnimi elementi R, L in C.
|
Izmenični krogi v praksi:
-
realni elementi R, L in C v
izmeničnem krogu,
-
medsebojna induktivnost,
-
vezave induktivnosti,
-
kompenzacija jalove energije,
-
frekvenčno odvisni delilniki napetosti,
-
mostična vezja v izmeničnih
tokokrogih.
|
-
zna analizirati odstopanje med idealnimi in realnimi upori, tuljavami in kondenzatorji z omskimi, induktivnimi in kapacitivnimi komponentami;
-
pozna vpliv nizkih in visokih frekvenc na RLC realnih elementih;
-
pozna pojma kvalitete kondenzatorja in tuljave;
-
zna razložiti medsebojno induktivnost in njeno odvisnost;
-
zna izračunati induktivnost zaporedne, vzporedne in mešane vezave tuljav;
-
zna pojasniti osnovne frekvenčno odvisne delilnike napetosti;
-
pozna princip izmeničnih mostičnih vezij in pogoja za ravnovesje.
|
-
razume odločitev obravnave idealiziranih ali realnih predstav, slik o obravnavanih temah;
-
zaznava parazitne lastnosti elementov RLC in vpliv na realno obnašanje elementov v praksi in na celovito kvaliteto naprav;
-
razume nujnost natančnejše analize elementov, sistemov, previdnosti in strokovnosti pri izvajanju eksperimetov in meritev z upoštevanjem pogojev merjenja in lastnosti merilnih instrumentov.
|
|
Prehodni pojavi:
-
osnovni pojmi prehodnihpojavov,
-
prehodni pojavi v RC in RL
krogih,
-
uporaba in neželeni učinki
prehodnih pojavov.
|
-
zna razložiti prehodni pojav med dvema stacionarnima stanjema;
-
zna narisati časovni potek toka in napetosti v RC in RL vezju ob vklopu oziroma izklopu na idealni tokovni ali napetostni generator;
-
ve, kaj je časovna konstanta in zna razložiti njen vpliv na delovanje naprav pri različnih frekvencah;
-
zna izračunati časovno konstanto RC in RL vezja,
-
zna presoditi neželene učinke prehodnih pojavov;
-
zna dokazati pomen prehodnih pojavov za uporabo v praksi.
|
-
razvija sposobnost opazovanja in ustvarjalnega mišljenja v povezavi s sorodnimi učnimi vsebinami;
-
osvaja tehniški jezik stroke;
-
razvija sposobnost zaznavanja specifičnosti ožjega strokovnega delovnega okolja;
-
razvija rutino za delo z električnimi elementi in napravami, posebej pa sprejema instrumente in merila kot glavni način zaznavanja sveta elektrotehnike.
|
-
Poskus: opazovanje prehodnih pojavov na osciloskopu.
|
Nihajni krogi:
-
idealni električni nihajni krogi,
-
realni električni nihajni krog,
-
zaporedni in vzporedni
električni nihajni krog,
-
uporaba nihajnih krogov v
praksi.
|
-
zna razložiti nihanje energije v LC vezju med kondenzatorjem in tuljavo;
-
zna izračunati lastno frekvenco nihanja energije;
-
razume pojem dušenega nihanja in zna ugotoviti pogoj nihanja;
-
presodi, kaj vpliva na kvaliteto nihajnega kroga,
-
zna narisati frekvenčno odvisnost toka v zaporednem in vzporednem nihajnem krogu;
-
razume princip električnih filtrov;
-
pozna praktično uporabo nihajnih krogov.
|
-
spoznava in sprejema analogijo med mehanskim, zvočnim in električnim nihanjem;
-
razvija strokovnost v pristopu k delu z resonančnimi napravami;
-
spreminja odnos do načina dela z vezji in napravami, ki izkoriščajo resonančne pojave.
|
-
Poskus: opazovanje resonančnih pojavov na osciloskopu;
-
poskus: merjenje frekvenčne odvisnosti zaporednega in vzporednega RLC vezja;
-
računski reševanje praktičnih primerov z realnimi podatki.
|
Trifazni sistemi:
-
osnovni pojmi trifaznih sistemov,
-
vezave v trifaznih sistemih,
-
moč in delo trifaznih sistemov,
-
uporaba trifaznih sistemov.
|
-
pozna lastnosti in prednosti trifaznih sistemov pred enofaznimi;
-
pozna definicije linijskih in medlinijskih napetosti ter linijskih in faznih tokov;
-
zna narisati kazalčni diagram tokov in napetosti v trifaznem sistemu;
-
zna analizirati vezavo trifaznega sistema v povezavi z vrsto obremenitve;
-
zna izračunati moč porabnika, tokove, napetosti ter upornosti v zvezdni in trikotni vezavi;
-
zna razložiti vrtilno magnetno polje in njegovo uporabo;
-
pozna princip delovanja trifaznega motorja in generatorja.
|
-
sprejema varnostne ukrepe pri delu z napravami pod visoko napetostjo;
-
zaznava visokonapetostne in energijske naprave že po izvedbi ohišja, teži, izvedbi izolacije in poleg predpisanih varnostnih ukrepov dopolnjuje dodatno mero previdnosti;
-
prepoznava elemente in naprave trifaznega sistema.
|
-
demonstracija vrtilnega magnetnega polja;
-
izračun tokov in napetosti v obeh vezavah;
-
računanje električne moči, toka, napetosti in upornosti trifaznih porabnikov.
|
Poglavje o električnem in magnetnem polju obravnavamo splošneje, računski primeri naj le potrjujejo logične odnose med veličinami s poudarkom na realnih vrednostih iz prakse. Večje poglabljanje znanja je smiselno v višjih letnikih izobraževalnega programa, ustrezno pri strokovnih oziroma izbirnih predmetih v 3. in 4. letniku (o magnetnem polju pri predmetu pretvorniki električne energije za program elektrotehnik energetik, elektrostatično polje, npr. pri senzorjih…). Kompleksni račun pri sestavljenih vezavah elementov R, L in C uporabimo le za enostavnejše kombinacijske vezave.