INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
|
Dijak
|
Dijak
|
|
Računalniški sistemi:
arhitektura računalniških sistemov,
gradniki računalniških sistemov,
vodila,
centralno-procesna enota,
pomnilnik,
vhodno-izhodne naprave,
superračunalniki,mainframe, srednji, majhni,mini,mikro,ročni računalniki,
skalarni računalniški sistemi,
vektorski računalniški sistemi,
CISC, RISC, CISC z RISC jedrom, VLIW.
|
-
Spozna pojem računalniškega sistema.
-
Opredeli tipične arhitekture in se seznani z njihovimi gradniki.
-
Oceni prednosti in slabosti posameznih arhitektur.
-
Določi vlogo posameznih gradnikov računalniških sistemov.
-
Našteje vrste vodil glede na njihovo vlogo v računalniškem sistemu.
-
Opiše vrste pomnilnikov, njihove glavne značilnosti in namen uporabe.
-
Loči med superračunalniki, mainframe, srednjimi, majhnimi, mini, mikro, ročnimi računalniki.
-
Navede glavne značilnosti skalarnih, vektorskih računalnikov.
-
Seznani se z značilnostmi CISC, RISC, CISC z RISC jedrom, VLIW centralno procesnimi enotami.
|
-
Oceni vpliv, ki ga je imel izum in razvoj rač. sistemov na razvoj današnje družbe.
-
Določi pomen, ki ga imajo računalniški sistemi v današnjem času.
-
Opredeli računalniški sistem kot nepogrešljivo orodje vseh nivojev bivanja in ustvarjanja
|
-
Loči vrste računalniških sistemov.
-
Pozna razliko med mini, mikro, ročnimi računalniki, dlančnimi računalniki.
|
Mikrokontrolerji:
mikroračunalnik, mikroprocesor, mikrokontroler,
uporaba in vrste mikrokontrolerjev.
|
-
Osvoji pojem mikrokontrolerja.
-
Prepozna vlogo mikrokontrolerja v krmilnem procesu.
-
Naveže znanje o strukturi programabilnega krmilnika z mikrokontolerjem.
-
Spozna osnovno zgradbo mikrokontroliranega sistema.
-
Diskutira o možnih področjih uporabe in pretehta smiselnost uporabe mikrokontrolerja v primerjavi s programabilnim krmilnikom.
|
-
Ocenjuje vzročno posledične povezave v naravi in jih poskuša aplicirati.
-
Spozna ekonomsko ustreznost uporabe mikrokontrolerjev in prednosti med mikrokrmilniki.
-
Utrjuje znanje poznavanja računalniških sistemov.
-
Diskutira o možnosti uporabe mikrokontrolerja v vsakdanjem življenju.
|
-
Dokazuje smiselnost uporabe mikrokontroliranih sistemov.
|
Zgradba in delovanje mikrontrolerja:
CPE,
RAM,
registri,
vhodno-izhodni vmesnik,
časovnik,
notranje vodilo.
|
-
Spozna vlogo posameznih delov mikrokontrolerja.
-
Razlikuje med registri vhodno-izhodnih enot, podatkovnimi in naslovnimi registri.
-
Ogleda si strukturo notranjega vodila in spozna pomen posameznih signalov.
-
Ugotovi vlogo časovnikov in vhodno izhodnih vrat.
-
Zna ugotoviti organizacijo in velikost notranjega pomnilnika.
-
Opredeli vlogo CPE in prepozna vlogo njenih internih delov.
|
-
Primerja zgradbo mikrokontroliranega sistema z organizacijo moderne družbe.
|
-
Navede nekaj mikrokontroliranih sistemov.
|
Programski model in
analiza delovanja mikrokontrolerja:
programski model mikrokontrolerja,
izvajanje programa,
bus protokol,
naslavljanje pomnilnika,pomnilniški dekoderji.
|
-
Spozna programski model mikrokontrolerja in osvoji vlogo posameznih delov.
-
Analizira način izvajanja programa skozi posamezne faze.
-
Loči med fazami prevzema, analize in izvedbe ukaza.
-
Osvoji način naslavljanja pomnilnika in se seznani s pojmom velikosti naslovnega prostora.
-
Zna razdeliti razpoložljiv pomnilniški prostor na pomenske module.
-
Uporabi obstoječe znanje o dekoderjih za realizacijo delitve pomnilniškega prostora.
|
-
Razvija občutek za komunikacijo med napravami in jih primerja s komunikacijami v realnem življenju.
|
-
Analizira izvedbo ukaza.
-
Razdeli pomnilniški prostor.
|
Ukazi mikrokontrolerja:
ukaz,
format ukaza,
načini naslavljanja,
ukazi za prenos podatkov,
aritmetični ukazi,
logični ukazi,
ukazi za delo s skladom,
vejitve,
ponavljanja,
vhodno-izhodni ukazi.
|
-
Osvoji pojem ukaza.
-
Spozna zgradbo ukazov, zna ločiti polje operacijske kode in polj operandov.
-
Prepozna prednosti ortogonalne zgradbe ukazov.
-
Loči posamezne načine naslavljanja in raziskuje njihove načine uporabnosti.
-
Prepozna vsebovano, takojšnje, neposredno naslavljaje in jih zna ločiti od indeksnih naslavljanj.
-
Ugotovi, kateri načini naslavljanja omogočajo pozicijsko neodvisnost programov.
-
Simulira delovanje aritmetičnih in logičnih ukazov.
-
Uporabi ukaze za vejitve, brezpogojne in pogojne skoke ter realizira enostavna ponavljanja.
-
Opredeli posebnosti vhodno-izhodnih ukazov in jih uporabi v enostavnih primerih.
|
-
Odkriva smotrnosti posameznih skupin ukazov.
-
Korelira število operandnih polj ukaza z načinom naslavljanja.
-
Diskutira o moči in hitrosti izvedbe posamezna ukaza.
-
Spoznava vpliv kompleksnosti ukaza na čas njegovega izvajanja.
|
-
Prepozna vrsto uporabljenega naslavljanja.
-
Našteje vrste naslavljanj.
-
Opiše splošno zgradbo ukazov.
-
Loči ukaze glede na vrsto naslavljanja.
|
Sklad in podprogrami:
sklad,
vrh in dno sklada,
skladovni kazalec,
dodajanje in odvzemanje s sklada,
prekoračitev obsega sklada,
podprogrami.
|
-
Spozna pojem sklada in njegov mehanizem delovanja.
-
Zna ločiti med strukturama sklada in vrste.
-
Odkriva uporabnost sklada v zvezi z realizacijo podprogramov in prekinitev.
-
Simulira mehanizem delovanja sklada.
-
Opredeli problem prekoračitve obsega sklada in poda predloge reševanja problema.
-
Definira pojem podprograma in opiše njegove značilnosti.
-
Zna povezovati programe s podprogrami.
|
-
Odkriva uporabo sklada v vsakdanjem življenju in vleče vzporednice s programsko in strojno realizacijo strukture.
-
Pretehta smotrnost uporabe podprogramov glede na porabo izvajalnega časa in potrošnjo pomnilnika.
-
Razvija občutek za strukturo danega problema in osvaja drobitev kompleksnih problemov na lažje rešljive podprobleme.
|
-
Realizira in simulira delovanje sklada s pomočjo knjig v šolski knjižnici.
-
Realizira podprogram za dani problem.
|
Prekinitve:
zunanje in notranje prekinitve,
maskirane in nemaskirane prekinitve,
prekinitveni vektorji in vektorske prekinitve,
prekinitveni signali,
prekinitveni servisni program,
servisiranje prekinitev,
prioriteta prekinitve.
|
-
Seznani se s pojmom prekinitve.
-
Spozna vzroke za prekinitev normalnega načina delovanja CPE.
-
Opredeli procese, ki nikoli ne smejo biti prekinjeni in spozna načine onemogočanja prekinitev.
-
Zna ločiti med prekinitvenim vektorjem in vektorsko prekinitvijo.
-
Spozna prekinitvene signale/linije zunanjih prekinitev.
-
Loči med notranjimi in zunanjimi prekinitvami.
-
Pozna zakonitosti izvajanja prekinitvenega servisnega programa
-
Navede načine izvedbe prioritete prekinitve.
-
Napiše enostaven prekinitveni servisni program.
|
-
Razvije občutek za protokol prekinitve in vleče vzporednice s procesi v vsakdanjiku (npr. telefonski nagovor, ...).
-
Selekcionira primere, kjer je smotrno uporabiti prekinitve.
-
Vrednoti različne načine prepoznavanja naprav, potrjevanja in servisiranja prekinitev.
|
-
Opiše potek izvajanja prekinitve.
-
Loči nemaskirne od maskiranih prekinitev.
-
Onemogoči dano maskirno prekinitev.
|
Priključevanje vhodno-izhodnih naprav:
vhodno-izhodni sistem,
struktura paralelnega vmesnika,
načini delovanja paralelnega vmesnika,
serijski komunikacijski vmesnik,
osnove serijskega prenosa,
EIA/TIA 232C standard,
priključevanje zunanjih vhodno- izhodnih vmesnikov na mikrokontroler.
|
-
Analizira zmožnosti komuniciranja mikrokontrolerja preko vhodno-izhodnega sistema.
-
Spozna strukturo paralelnega vhodno-izhodnega vmesnika.
-
Razloži režime delovanja paralelnega vmesnika in opiše postopek nastavljanja vmesnika za poljuben režim delovanja.
-
Pozna vlogo časovnika in ga zna uporabiti na danem primeru.
-
Razloži delovanje serijskega komunikacijskega vmesnika in ga zna pripraviti za želeni način delovanja.
-
Loči serijski način prenosa od paralelnega ter zna opisati njune prednosti in slabosti.
-
Spozna osnove serijskega načina prenosa.
-
Določi pomen standarda EIA/TIA 232C in opiše njegove mehanske, električne in časovne značilnosti.
-
Zna definirati okvir podatkov pri EIA/TIA 232C standardu in pozna pomen start, stop in paritetnega bita.
-
Spoznava razloge za priključevanje zunanjih vhodno-izhodnih vmesnikov na mikrokontroler.
-
Napiše in testira enostaven komunikacijski program.
-
Simulira priključitev poljubne vhodne, izhodne ali vhodno-izhodne naprave in napiše enostaven komunikacijski protokol, ki omogoči njeno delovanje.
|
-
Pridobiva občutek za sodelovanje med različnimi napravami v sestavljenem mikroprocesorskem sistemu in odnosu med njimi.
-
Sistematizira pridobljeno znanje o potrebi po komuniciranju oziroma prenosu podatkov in ga implicira na moderno družbo.
-
Razširi pridobljeno znanje o sodelovanju na strojnem nivoju na delo v skupini.
|
-
Nastavi serijski komunikacijski vmesnik.
-
Opiše razliko med serijskimi in paralelnimi komunikacijami.
|
INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
|
Dijak
|
Dijak
|
|
Fizična zgradba osebnega računalnika:
ohišje,
notranje komponente/naprave,
periferne naprave.
|
-
Se seznani s kratko zgodovino razvoja osebnih računalnikov.
-
Zna našteti vodilne proizvajalce osebnih računalnikov.
-
Pozna pojme: blagovna znamka, lastno ime, klon.
-
Našteje tipe ohišij in zna oceniti smiselnost uporabe določenega tipa.
-
Spozna pojem napajalnika, loči vrste napajalnikov in pozna njihove prednosti oziroma slabosti.
-
Zna našteti tipične notranje in zunanje komponente osebnega računalnika.
-
Pozna namen uporabe posameznih komponent in jih prepozna po njihovi obliki.
-
Spozna pojem sistemske programske opreme.
-
Razloži vlogo bralnih pomnilnikov pri sistemski programski opremi za inicializacijo sistema, POST, BIOS.
-
Zna našteti vodilne proizvajalce BIOS matičnih plošč s področja osebnih računalnikov.
|
-
Spoznava vlogo proizvajalcev računalniških sistemov v razvoju stroke.
-
Ocenjuje vpliv razvoja programske opreme na strojno.
-
Utrdi poznavanje von Neumannovega modela in umesti spoznane naprave v model.
|
-
Našteje naprave v ohišju osebnega računalnika.
-
Prepozna vlogo posamezne naprave.
-
Loči posamezne tipe ohišij.
|
Vodila:
primarna vodila,
sekundarna vodila.
|
-
Spozna namen povezovalnih struktur v računalniškem sistemu.
-
Zna našteti vrste vodil glede na vrsto prenašane informacije.
-
Osvoji pojme širine vodila, takt vodila, prepustnost vodila, sinhrono vodilo, asinhrono vodilo.
-
Zna opisati probleme, ki lahko nastopijo pri prenosu podatkov po vodilu, razloge za njihovo pojavitev in morebitne rešitve.
-
Pozna razlike med primarnimi in sekundarnimi vodili ter zna oceniti, katere vrste naprav povezujemo z določeno vrsto vodila.
-
Osvoji pojem lokalnega vodila.
|
-
Spozna pomen povezovalnih struktur.
-
Analizira probleme, ki lahko nastanejo zaradi pomanjkanja komuniciranja in komunikacijskih zmožnosti med entitetami.
|
-
Identificira vodilo znotraj računalniškega sistema.
-
Pozna posebnosti v izvedbi vodil.
-
Loči primarna vodila od sekundarnih, lokalna od glavnih.
|
Vhodno-izhodna vodila:
aktualna vodila (primer:
ISA,
EISA,
VESA,
MCA,
SCSI,
PCI,
PCI-X,
AGP,
USB,
FireWire),
serijsko vodilo,
paralelno vodilo.
|
-
Seznani se z razvojem in vrstami lokalnih vodil v PC sistemih.
-
Spozna različne arhitekture vodil in njihove splošne lastnosti.
-
Zna razvrstiti vodila po širini, možni hitrosti prenosa podatkov in taktu vodila.
-
Prepozna fizične oblike priključnih vmesnikov posameznega priključnega standarda.
-
Zna oceniti prednosti in slabosti posameznih vodil in opredeliti vrsto naprav, ki jih povezujemo s posameznimi vrstami vodil.
-
Primerja značilnosti konkurenčnih standardov; npr. USB in FireWire.
-
Spozna standard EIA-TIA RS232/C.
-
Seznani se s paralelnimi vrati in vrsto naprav, ki jih nanje priključujemo.
|
-
Pridobi občutek za odnos med hitrostjo naprave, hitrostjo prenosa podatkov, vrsto vodila in kvaliteto življenja.
|
-
Spozna naprave, ki se priključujejo z določenim tipom povezovalne strukture.
-
Usposobi se za prepoznavanje posameznih povezovalnih struktur in njihovih priključnih konektorjev.
-
Zaveda se namena uporabe posameznega tipa vodila.
|
Periferne naprave:
tipkovnica,
miška, sledilna kroglica, sledilna,
površina,
igralna palica,
zaslon,
tiskalnik,
optični bralnik,
zunanje naprave za masovno,
shranjevanje podatkov.
|
-
Zna našteti periferne naprave in jih razdeliti na vhodne oziroma izhodne.
-
Spozna osnovne principe delovanja posameznih naprav.
-
Zna opredeliti področje uporabe posamezne naprave.
-
Seznani se z možnostmi priključevanja naprav na centralni del osebnega računalnika.
-
Zna oceniti prednosti določenega povezovalnega standarda izbrane naprave.
-
Pozna vlogo gonilnikov naprav v povezavi z operacijskim sistemov osebnega računalnika.
|
-
Zna oceniti ekonomsko in uporabno vrednost naprave.
-
Oceni razmerje med kvaliteto,in ceno naprave ter njeno tržno uspešnostjo.
-
Ugotovi vpliv globalizacije na ceno periferne naprave.
|
-
Vizualno prepozna periferno napravo.
-
Poda predlog rešitve pri izboru nakupa naprave.
-
Opiše namen gonilnika naprave.
|
Pomnilniki
|
-
Pozna vlogo pomnilnika v von Neumannovem modelu.
-
Pozna notranje zunanje pomnilnike.
-
Pozna bralne/bralno pisalne pomnilnike.
-
Pozna statično/dinamične bralne/pisalne pomnilnike.
-
Pozna glavni pomnilnik.
-
Pozna pomnilniške module (primer: DRAM, SRAM, EDO, SDRAM, DDR, RAMBUS, ...).
-
Vizualno prepozna vrsto pomnilniškega modula.
-
Našteje podatke, ki jih proizvajalec podaja za posamezen tip pomnilniškega modula.
-
Zna vstaviti pomnilniški modul v ustrezno režo matične plošče.
|
-
Oceni vlogo pomnjenja informacije.
-
Selekcionira informacije glede na potrebo trajnosti pomnjenja.
-
Ugotovi vpliv multimedijksih tehnologij na pomnjenje, količino in kvaliteto informacije.
|
-
Razume smisel delitve pomnilnikov.
-
Usposobi se za prepoznavo tipa pomnilniškega modula.
-
Primerja različne pomnilniške tehnologije.
|
Naprave in mediji za masovno shranjevanje podatkov:
magnetni trak,
disketni pogon,
disk (fiksni, izmenljivi),
optični pomnilniki (CD, DVD),
flash pomnilniki (CF, MMC, SD).
|
-
Spozna osnovne principe magnetnega zapisovanja in branja podatkov.
-
Opiše vlogo, ki jih zavzemajo magnetni trakovi v zgodovini razvoja računalniških sistemov in dandanes.
-
Pozna mehanizem delovanja ter logično razdelitev površine diskete in trdega diska.
-
Zna izračunati kapaciteto neformatiranega medija.
-
Osvoji postopke priprave trdega diska za normalno uporabo.
-
Spozna princip delovanja in format zapisa informacije na optičnih medijih.
-
Spozna novejše pomnilniške tehnologije in njihov princip delovanja.
-
Loči med npr. CF, MMC, SD pomnilniki in pozna prednosti posameznih tehnologij.
-
Zna za poljuben medij oceniti hitrost dostopa do informacije in kapaciteto medija glede na trende, ki so prisotni na tržišču.
|
-
Ugotovi vpliv razvoja tehnologije na potrošniško miselnost.
-
Zna oceniti lastne potrebe.
-
Zagovarja vpliv potrebe po večjem pomnilniškem mediju.
|
-
Izračuna kapaciteto neformatiranega diska.
-
Loči med zaporednih in direktnim načinom dostopa do informacije na pomnilniškem mediju.
|
Pomnilniške organizacije:
pomnilniške hierarhije,
predpomnilnik,
navidezni pomnilnik,
pomnilniško prepletanje.
|
-
Spozna pojem pomnilniške hierarhije.
-
Oceni hitrost dostopa do podatkov pri večnivojskih hierarhijah.
-
Spozna pojem lokalnosti pomnilniških dostopov.
-
Opiše princip delovanja predpomnilnika.
-
Loči in pozna razliko med asociativnimi, set-asociativnimi in direktnimi predpomnilniki.
-
Ocenjuje verjetnost zadetka pri različnih realizacijah predpomnilnikov.
-
Spozna pojem navideznega pomnilnika in naslavljanja navideznega prostora.
-
Loči vrste navideznih pomnilnikov in zna opisati njihove glavne značilnosti.
-
Razloži principe preslikovanja navideznih naslovov v fizične.
-
Razlikuje med notranjo in zunanjo fragmentacijo, pozna razloge za njun nastanek in postopke za njuno zmanjševanje oziroma odpravljanje.
-
Spozna prednosti pomnilniškega prepletanja kot eno izmed metod pospeševanja dostopa do informacije v pomnilniku.
|
-
Razume hierarhijo pomnilnikov in jo aplicira na ustroj družbe.
-
Poišče primere lokalnosti v svoji okolici.
|
-
Loči tipe pomnilnikov in jih porazdeli po pomnilniški hierarhiji glede na hitrost dostopa do podatkov.
-
Določi skupni dostopni čas.
-
Pozna prednosti predpomnilnikov in idejo navideznega pomnilnika.
|
Osnovna plošča osebnih računalnikov
|
-
Vizualno prepoznava naprave in elemente osnovne plošče.
-
Zna razložiti vlogo nabora vezij osnovne plošče.
-
Spozna glavne proizvajalci naborov vezij osnovne plošče.
-
Razišče možnosti nastavitve delovanja naprav osnovne plošče z danimi kratkostičniki.
-
Razloži vlogo BIOS in ga zna locirati na osnovni plošči.
-
Prepozna fizične konektorje posameznih vodil.
|
-
Ponazori relacije med elementi osnovne plošče z odnosi med subjekti v družbi oziroma družini.
|
-
Razloži možnosti nastavitev osnovne plošče.
-
Našteje naprave na dani osnovni plošči.
|
Centralna procesna enota:
registri,
podatkovni in naslovni vmesniki,
aritmetično-logična enota,
kontrolna enota,
ukazi.
|
-
Razloži vlogo CPE v von Neumannovem modelu računalniškega sistema.
-
Našteje glavne sestavne dele centralnih procesnih enot in opiše njihov namen.
-
Opiše vlogo kontrolne enote.
-
Loči med namenskimi in splošnonamenskimi registri.
-
Spozna vpliv urine frekvence na hitrost izvajanja ukazov.
-
Spozna paralelizme znotraj CPE; več funkcijskih enot, cevovodno procesiranje.
-
Oriše vlogo predpomnilnika (L1) znotraj CPE.
-
Razišče metode za primerjave različnih in istovrstnih CPE in vrednoti rezultate primerjav.
-
Našteje vrste CPE glede na nabor in moč ukazov.
|
-
Primerja vlogo centralne procesne enote s patriarhalno družbo.
-
Prepozna vpliv zgodovinskih dejstev na trenutne razmere v družbi.
-
Primerja delovanje predpomnilnika s hitro poštno dostavo.
|
-
Opiše vlogo delov centralne procesne enote.
-
Predstavi prednosti, ki jih v strukturo CPE vnašajo paralelizmi.
|
Ergonomija delovnega mesta:
osvetlitev prostora,
drža,
deformacije udov,
onesnaževanje.
|
-
Oceni kvaliteto osvetlitve prostora in izvora svetlobe.
-
Zna pravilno sedeti.
-
Pazi na zračnost prostora.
-
Se zaveda sevanja CRT zaslonov in pozna norme TCO.
-
Pridobi občutek za pravilno držo na delovnem mestu.
-
Izmeri zvočna onesnaženost prostora.
-
Se zaveda vpliva klimatiziranih prostorov na svoje zdravje.
|
-
Oceni vpliv tehnologije na zdravje in dobro počutje človeka.
-
Diskutira o vplivu zasvojenosti s tehnologijo.
-
Primerja vlogo centralne procesne enote s patriarhalno družbo.
|
-
Zna ustrezno opremiti delovno mesto.
-
Pokaže na morebitne napake v ergonomiji delovnega mesta.
|
Grafični podsistem:
prikazovalniki (npr. CRT, LCD, plazma),
grafični vmesniki.
|
-
Pozna pojme: osveževalna frekvenca, globina barve, video pomnilnik, resolucija zaslona, multisync, multiscan.
-
Našteje video standarde, npr.: VGA, SVGA, XGA, VESA.
-
Opiše video kartico z njenimi najbolj osnovnim komponentami, kot so video nabor vezij,video pomnilnik.
-
RAMDAC.
-
Pozna vlogo video pospeševalnikov in video gonilnikov.
-
Primerja video kartice glede na namen uporabe : 2D grafika, 3D grafika, igre, DVD pospeševanje, DVI vmesnik.
|
-
Razbija stereotip očala-računalnikar.
-
Selekcionira video kartice glede na kompleksnost operacij.
-
S testiranjem dokaže vpliv osveževalne frekvence CRT zaslona na utrujenost oči.
|
-
Našteje proizvajalce grafične opreme.
-
Nariše diagram odvisnosti velikosti zaslona od izbrane resolucije.
|
INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
|
Dijak
|
Dijak
|
|
Osnove informatike:
informatika,
informacija,
količina informacije,
bit,
analogno-zvezno,
digitalno-diskretn,
kodiranje,
številski sestavi,
predstavitev števil,
Booleaova algebra.
|
-
Spozna pojme informatika, informacija.
-
Pozna način merjenja informacije in enoto za količino informacije.
-
Predstavi informacijo na različne načine (analogna in digitalna predstavitev informacije).
-
Loči med dvojiškim zapisom, bitom, zlogom, besedo, dvojno besedo.
-
Kodira števila:
-
cela števila: naravno dvojiško, BCD, Grayev kod,
-
realna števila: s fiksno in plavajočo vejico.
-
Kodira znake, logične vrednosti, nize znakov.
-
Obnovi in uporabi logične operacije (nad biti, nad števili).
|
-
Prepozna vrste informacije.
-
Vadi zapis v posebnosti izvedbe.
-
Spozna raznolikost v načinu zapisa informacije, ki izvira iz različnih kulturnih okolij.
|
-
Primerja različne zapise iste informacije.
-
Kodira števila.
-
Pretvarja med številskimi sitemi.
-
Predstavi dano število v formatu s plavajočo vejico.
-
Izvaja aritmetične in logične operacije na številih v dvojiškem sestavu.
-
Našteje osnovne operacije booleove algebre in napiše njihove pravilnostne tabele.
|
Integracija v elektroniki:
integracija,
elementi integracije,
integrirana vezja,
integracijski moduli,
procesne enote,
mikroprocesorji,
fiksno-ožičena logika,
programabilna logika.
|
-
Spozna pomen integracije v elektroniki.
-
Zna opisati lastnosti osnovnih integracijskih elementov in vezij (tranzistorjev, logičnih vrat, seštevalnikov, pomnilniških celic, registrov, ...).
-
Seznani se s pojmoma integrirano vezje in integracijski modul.
-
Opredeli vlogo procesne enote, procesorja, centralne procesne enote.
-
Oriše osnovno arhitekturo mikroprocesorja.
-
Primerja fiksno-ožičeno s programabilno logiko in se zave prednosti in slabosti posamezne kategorije.
-
Spozna ekvivalentnost strojne in programske opreme.
-
Razvrsti nivoje programiranja mikroprocesorja od mikroprogramiranja do programiranja v višjih programskih jezikih.
|
-
Izpopolnjuje sposobnost sledenju razvoja sistemov od mikro do makro nivoja.
-
Integracija, manjšanje naprav, manjšanje cen.
-
Razume pomen integracije na povečevanje proizvodnje, ceno in dostopnost elektronskih vezij.
-
Zave se pomena komunikacij na vseh nivojih zgradbe kompleksnih elektronskih vezij.
|
-
Pozna lastnosti sestavnih elementov naprav.
-
Osvoji zgradbo načelno zgradbo naprav.
-
Loči programirne od neprogramirnih komponent.
-
Zaveda se nivojske delitve programskih jezikov.
|
Vhodni in izhodni signali elektronskih integriranih vezij:
analogni, digitalni signali,
označevanje signalov,
lastnosti signalov,
družine integriranih vezij,
izvedbe vhodov in izhodov,
integriranih vezij.
|
-
Loči med analognimi in digitalnimi signali.
-
Opiše lastnosti in pozna označevanje signalov (pomen signala, smer, napetostni oziroma tokovni nivoji, kasnitev, standardno breme, obremenljivost izhodov).
-
Spozna razlike med posameznimi družinami integriranih vezij (npr. TTL in CMOS).
-
Razlikuje med izvedbami izhodov (push-pull, open collector, open drain, 3-State).
|
-
Razume povezavo med analognim in digitalnim svetom.
-
Pridobiva sposobnost opazovanja in prepoznavanja oblik in vrste signalov.
|
-
Opazuje spremembe signalov.
-
Opisuje signale na standardiziran način.
|
Vezja komunikacijskih naprav:
logična vezja,
medpomnilniki,
zapahi,
multipleksor,
selektor,
dekodirnik,
generator/kontrolor parnosti,
pomnilniška vezja,
naslov, lokacija, vsebina,
krmilni signal,
protokol,
linijski vmesnik,
nivojski vmesnik,
prilagoditvena vezja.
|
-
Našteje logična vezja ( negator, vrata, medpomnilnik, zapah, transceiver, multiplekser, kodirnik, selektor, dekodirnik, generator/kontrolor bita parnosti).
-
Analizira ožičeno in programirljivo logiko.
-
Našteje pomnilniška vezja.
-
Razlikuje: arhitektura, lokacija, naslov, vsebina.
-
Se seznani s pomnilniškimi tehnologijami: RAM, NVRAM, ROM, EPROM, EEPROM, Flash.
-
Opredeli paralelno in serijsko izvedbo pomnilnika.
-
Pozna načine krmiljenje paralelnih in serijskih pomnilnikov (krmilni signali, protokoli).
-
Zna razširiti pomnilnik (daljše lokacije) in podaljšati pomnilnik (več lokacij).
-
Spozna druga vezja (linijski vmesniki, nivojski vmesniki, prilagoditvena vezja za prilagajanje moči, impedance, nivojev).
|
-
Zaveda se pomena integracije logičnih vezij in jih primerja z integracijskimi procesi v družbi.
-
Oceni vlogo pomnjenja informacije.
-
Selekcionira informacije glede na potrebo trajnosti pomnjenja.
-
Teoretizira potrebo po prilagajanju v povezavi s prilagajanjem posameznika družbenim normam.
|
-
Primerja funkcijo realizirano s fiksno-ožičeno logiko z enako programabilno.
-
Našteje tipe pomnilniških vezij.
-
Loči pojme lokacija, naslov, vsebina.
-
Spozna vlogo linijskih in nivojskih vmesnikov.
-
Zaveda se pomena prilagoditvenih vezij.
|
Vnos in vizualizacija podatkov:
mehanski aktuator,
rele,
optični spojnik,
svetleča dioda,
tipkovnica,
zaslon,
LCD prikazovalnik.
|
-
Pozna elemente, ki omogočajo vnos in vizualizacijo podatkov (mehanska stikala, optični elementi, prilagodilna vezja, optični spojnik, rele, LED, prikazi, tipkovnice).
-
Zna opisati funkcijo in vlogo posameznega elementa.
|
-
Oceni razmerje med kvaliteto, ceno elementa in njegovo tržno uspešnostjo.
-
Ugotovi vpliv globalizacije na ceno elementa.
|
-
Našteje vhodne in izhodne elemente.
-
Opiše delovanje danega elementa.
-
Primerja smiselnost uporabe elementa v danem primeru.
|
Prenos podatkov:
komunikacijski kanal,
kapaciteta kanala,
način, smer, sočasnost
prenosa,
informacijska vsebina,
hitrost prenosa (bitrate, baud
rate),
moč signala,
slabljenje,
razmerje signal/šum.
|
-
Opiše splošni model prenosa podatkov (gradniki, vloge).
-
Loči organizacije komunikacijskega kanala (serijski in paralelni prenos podatkov, smer in sočasnost prenosa).
-
Vrednosti signale pri prenosu podatkov (splošne lastnosti (analogni in digitalni signali, informacijska veličina, enosmerni, izmenični, sestavljeni signali, frekvenca, perioda, faza, fazni skok), moč signala, slabljenje, dB, S/N, hitrost prenosa podatkov , baudrate, kapaciteta kanala).
-
Spozna zahteve po hitrostih prenosa za govor, zvok, video, prenos podatkov.
|
-
Razvija sposobnost funkcioniranja v urbanem okolju.
-
Osvaja sposobnot analize časovne odvisnosti dogodkov.
|
-
Nariše povezovalni model.
-
Opiše razlike med serijskim in vzporednim prenosom.
-
Primerja pojme: analogen, zvezen, digitalen, diskreten.
-
Razčleni dogajanja med prenosom.
|
Prenos informacij z digitalnimi signali:
binarni in digitalni prenosi,
kodiranje signala pri prenosu,
modulacija.
|
-
Zna opisati prenos z osnovnim digitalnim signalom, slabosti takšnega prenosa.
-
Pozna možnosti preoblikovanje digitalnega signala (NRZ, RZ, Manchester, diferencialno Manchester, bipolarno kodiranje).
-
Spozna idejo modulacije (nosilni signal, mudulacijski in modulirani signal).
-
Opiše modulacije z analognim nosilnim signalom (amplitudna, frekvenčna, fazna), modulacije s pulznim nosilnim signalom (pulzno-amplitudna, širinska, kodna modulacija).
|
-
Določi pomen revolucije, ki so jo v komunikacije uvedle digitalne komunikacije.
-
Opredeli probleme, ki jih je potrebno rešiti za realizacijo digitalnih prenosov.
|
-
Opiše binarni prenos.
-
Razlikuje med digitalnim in binarnim prenosom.
-
Kodira dani signal.
-
Primerja različne kode iste informacije.
-
Loči različne načine modulacije in opiše njihove značilnosti.
|
Sinhroni in asinhroni prenos podatkov:
sprejemna, oddajna ura,
sinhronizacija,
sinhroni prenos,
asinhroni prenos.
|
-
Loči med sinhronim in asinhronim.
-
Spozna pomen sinhronizacije in posledice slabe sinhronizacije.
-
Zna opisati sinhronizacijo z dodatnimi (sinhronizacijskimi) linijami.
-
Pozna sinhronizacija iz signala.
-
Opiše načelna zgradba podatkovnega okvirja.
-
Osvoji principe asinhronega prenosa podatkov.
-
Spozna začetni bit, končni bit, parnostni bit.
-
Našteje in opiše komunikacijske parametre in format znaka.
|
-
Spoznava prednosti sinhronskih oziroma usklajenih komunikacij.
-
Diskutira možnosti usklajevanja toka informacij pri nesinhronskih penosih.
|
-
Opiše razliko med asinhronim in sinhronim penosom.
-
Našteje primere asinhronega prenosa.
-
Primerja sinhrone prenosne načine.
-
Opiše format okvirja sporočila.
|
Linije:
realni model linije,
poenostavljen model linije,
odboj,
presluh,
interferenca,
disperzija.
|
-
Opiše nadomestno električno vezje realne linije.
-
Pozna referenčni vodnik in ozemljitveno zanko.
-
Spozna simetrične in nesimetrične povezave.
-
Razume vpliv dolžine povezave na obliko signala.
-
Zna opisati vpliv obremenitve na obliko signala.
-
Spozna induktivni in kapacitivni sklop.
-
Opiše pojave, ki lahko nastopijo na liniji.
-
Spozna problem odboja na liniji((ne)pravilna zaključitev linije).
-
Osvoji pojem šuma, občutljivost na motnje.
-
Predstavi tok kot informacijsko veličino: tokovna zanka.
|
-
Razume povezavo med modelom in realno situacijo.
-
Spoznava koristnost modela in ocenjuje vpliv njegovih poenostavitev.
|
-
Modelira linijo.
-
Opiše elemente modela linije.
-
Našteje vzroke za napako na linijah.
-
Pozna načine za odpravljanje oziroma zmanjšanja vpliva za pojav napak na linijah.
|
Prenosni mediji:
parametri prenosnih medijev,
omejeni in neomejeni mediji,
vodnik,
parica,
koaksialni kabel,
optični kabel,
brezžični mediji.
|
-
Zna našteti osnovni parametre prenosnih medijev: pasovna širina, slabljenje, S/N, ...
-
Spoznava bakrene povezave (vodnik, oklopljena in neoklopljena parica, koaksialni kabel).
-
Zna opisati optično vlakno (način potovanja žarka, popolni odboj, slabljenje, disperzija, valovna dolžina).
-
Opiše brezžične prenose (z mikrovalovi, satelitski).
|
-
Opredeli pomen komunikacijskih medijev.
-
Oceni vpliv razvoja komunikacijskih medijev na hitrost razvoja družbe.
|
-
Našteje lastnosti danega prenosnega medija.
-
Razvrsti dane prenosne mediji po hitrosti prenosa podatkov in ceni medija.
-
Opredeli neomejene prenosne medije.
|
Primeri vodil in prenosa podatkov:
(SPI, I2C, RS232 ,RS422, RS423, RS485, IEEE488, Centronics, ISA,PCI,USB, Ethernet, ...).
|
-
Spozna idejo vodila.
-
Opiše paralelno in serijsko vodilo.
-
Zna opisati enostavno komunikacijo preko vodila.
-
Seznani se s potrebo po identifikaciji uporabnikov vodila oziroma naprav.
-
Našteje vrste dostopna vodil in njihovih spojnikov (konektorjev).
-
Spozna primere vodil (npr. ISA, PCI, USB, Ethernet, I2C, industrijska vodila RS422, RS423, RS485, IEEE488, tiskalniški vmesnik).
|
-
Opredeli vodilo kot komunikacijksi medij.
-
Zagovarja smiselnost identifikacije subjektov komuniciranja.
|
-
Primerja dani vodili.
-
Našteje lastnosti serijskega vodila.
-
Opiše paralelna vodila.
-
Prepozna dano vodilo in opiše njegov priključni spojnik.
|
Napake pri prenosu podatkov:
pomen napak,
viri napak,
odkrivanje in odpravljanje,
napak.
|
-
Zna opisati pomen napak pri prenosu podatkov.
-
Odkriva vire napak (frekvenčno odvisno slabljenje, fazno popačenje, drgetanje faze, presluh, odboj, šum) in spozna njihove značilnosti.
-
Pozna metode za odkrivanje in odpravljanje napak pri prenosu podatkov (bit parnosti, BCC, kontrolna vsota, CRC, FEC, ARQ).
|
-
Razume povezavo med napako in napačno informacijo.
-
Ocenjuje vpliv napačne informacije in posledice, ki zaradi le-te lahko nastanejo.
|
-
Našteje vire napak.
-
Opiše metode za odkrivanje napake.
-
Primerja zmožnosti paritetnega bita s CRC oziroma FEC kodo.
-
Izračuna CRC za dani primer.
-
Opiše ARQ.
-
Našteje vrste ARQ.
|
Standardi in dogovori:
organizacije,
standard,
dogovor,
priporočilo,
protokol,
OSI model.
|
-
Spozna organizacije za standarde na področju prenosa podatkov (ANSI, ISO, CCITT, ITU, IEEE).
-
Seznani se s tipi standardov (de iure, de facto, priporočila).
-
Osvoji pojem protokola.
-
Opiše dani protokol.
-
Spozna OSI referenčni model model.
-
Opišuje funkcije posameznih plasti OSI modela.
|
-
Oceni vpliv organizacij za standardizacijo na popularizacijo standardov, priporočil.
-
Primerja protokole informacijske tehnologije s splošnimi normami, ki vladajo v družbi.
-
Spoznava hierarhični ustroj v OSI modelu in ga aplicira na možja področja uporabe.
|
-
Našteje organizacije za standardizacijo.
-
Poda razliko med standardom in priporočilom.
-
Opiše protokol.
-
Našteje funkcije dane plasti OSI.
|
Osebni računalnik v informacijski elektroniki:
načelna zgradba PC,
možnosti povezovanja,
periferni vmesniki,
komunikacijski vmesniki.
|
-
Spozna vlogo osebnega računalnika.
-
Poda funkcionalni opis zgradbe osebnega računalnika.
-
Našteje možnosti, ki jih za povezovanje nudi osebni računalniki: serijski in paralelni vmesnik, USB.
-
Seznani se s perifernimi vmesniki (registri, naslavljanje).
-
Osvoji pojme: merilni, komunikacijski, omrežni vmesnik.
-
Zna opisati prekinitveni krmilnik, DMA.
|
-
Oceni možnosti uporabe osebnega računalnikom kot komunikacijske naprave.
-
Analizira vpliv osebnega računalnika na razvoj novih informacijskih tehnologij, hitrost sprejemanja informacij in dosegljivost družbenega subjekta.
|
-
Našteje dele računalniškega sistema.
-
Opredeli dele rač. sistema, namenjene izmenjavi informacij.
-
Opiše periferne vmesnike.
-
Primerja možnosti priključevanja naprav.
-
Predstavi vlogo DMA.
|
DTE, DCE:
modem,
vzpostavljanje povezave,
null-modem povezava.
|
-
Osvoji pojem in namen modema.
-
Zna opisati modemi, naprave DTE, DCE.
-
Opiše vzpostavljanje povezave z oddaljeno DTE.
-
Spozna značilnosti analogne (govorne) telefonske povezave.
-
Opiše null-modem povezavo.
-
Zna opisati osnovne principe multipleksiranj: časovni, frekvenčni, statistični.
|
-
Spoznava polpreteklo in sedanjo vlogo povezovalnih naprav.
-
Diskutira o zmožnostih komunikacij preko obstoječih telefonskih linij.
|
-
Definira pojem DTE.
-
Loči med DTE in DCE.
-
Opiše vlogo DCE v komunikacijskem sistemu.
-
Izvede null-modem povezavo.
-
Vzpostavi dano povezavo.
-
Opiše multipleksirne metode.
|
Računalniška omrežja:
povezovanje v omrežja,
topologija,
preklapljanja v omrežjih,
omrežne naprave,
povezave,
spojni elementi.
|
-
Spozna prednosti povezovanja v omrežja.
-
Zna opredeliti naloge omrežja.
-
Opiše osnovne omrežne topologije.
-
Zna opisati osnovne principe komutiranja, kot so npr. preklapljanje v omrežjih (povezav, sporočil, paketov).
-
Spozna in opiše omrežne naprave.
-
Našteje vrste povezav, medijev, spojnih elementov.
|
-
Spoznava možnosti, ki jih nudi povezovanje komunikacijskih naprav v omrežja.
-
Diskutira o prednostih povezovanja in njegovem vplivu na hitrejši in sistematiziran pretok informacij.
|
-
Našteje in opiše dano topologijo.
-
Primerja izbrani topologiji.
-
Opiše vlogo preklapljanja.
-
Našteje omrežne naprave.
-
Opiše spojnike za dani medij.
|
Delo v realnem času:
pojem 'realnega časa',
A/D in D/A pretvorba,
vmesniki za delo v realnem
času,
programska oprema.
|
-
Zna opredeliti pojem "v realnem času".
-
Pozna smisel A/D in D/A pretvorbe.
-
Osvoji principe pretvorbe.
-
Opiše vplive ločljivost, hitrosti, točnost pretvorbe.
-
Spozna vmesnike za delo v realnem času.
-
Našteje in opredeli programsko opremo, ki omogoča delo v realnem času.
|
-
Oceni vpliv hitrega odzivanja na prihajajoče informacije.
-
Korelira hitrost sprejemanja podatkov s hitrim odzivanjem in odločitvami v družbi.
|
-
Opiše pojem realnega časa.
-
Opredeli probleme, ki jih je potrebno reševati v realnem času.
-
Razloži izbrani princip A/D pretvorbe.
|
Industrijske komunikacije:
industrijsko okolje,
primeri industrijskih
komunikacij.
|
-
Seznani se z industrijskim okolje in posebnimi zahtevami okolja (vlaga, temperatura, tresljaji, motnje, ...).
-
Spozna nekatere rešitve (industrijska vodila, zmožnosti povezovanja, ...).
-
Primerja podatkov nekaterih danih primerov industrijskih povezovanj (CAN, Fieldbus, ...).
|
-
Spoznava pomen povezovanja naprav v industriji.
-
Oceni vlogo zajemanja podatkov, krmiljenja in regulacije na proizvodnem mestu.
|
-
Opiše značilnosti industrijskih okolij.
-
Opredeli pomen povezovanja industrijskih naprav.
-
Primerja izbrana tipa industrijskih vodil.
|
Trendi v razvoju komunikacij novejše rešitve:
ISDN,
XDSL,
ATM,
UMTS.
|
-
Spozna trende v razvoju novih komunikacijskih tehnologij.
-
Oceni prednosti ISDN pred POTS.
-
Našteje DSL tehnologije in njihove značilnosti.
-
Primerja hitrosti posameznih tehnologij.
-
Diskutira o združevanju tehnologij in zmožnostih UMTS.
-
Spozna prednosti univerzalne tehnologije pri prenosu vseh vrs podatkov.
-
Zazna prihodni razvoja komunikacij.
|
-
Analizira dosedanji razvoj komunikacij.
-
Opredeli vlogo novejših standardov na hitrost prelivanja informacij v družbi.
-
Diskuti o zmožnostih enovitnega prenosa in povezave vseh vrst prenosnih naprav z enovitih prenosnim standardom.
|
-
Našteje slabosti PSTN.
-
Opiše prednosti celičnih pred paketnimi prenosi.
-
Primerja zasnovo UMTS z današnjimi tehnologijami.
|