Izobraževalni program: FRAMACEVTSKI TEHNIK
Sprejeto na 43.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 10. 11. 2000
FARMACEVTSKA KEMIJA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
|
||
2. |
|
||
3. |
105 |
105 |
|
4. |
136 |
136 |
|
skupaj |
241 |
|
241 |
* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Pri predmetu dijak:
3. letnik
Informativni cilji in vsebine |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Farmacevtska kemija |
Dijak |
Dijak |
|
|
|
Se zave pomena predmeta kot temeljnega za farmacevtsko stroko. |
|
Zdravilna učinkovina |
|
|
|
|
|
Razvija sposobnosti za kvalitetno poklicno delo. Usposablja se za strokovno komunikacijo. Pridobiva si samozavest pri uporabi strokovnih izrazov. Razvija natančnost. |
Uporaba farmakopeje. Uporaba registra zdravil republike slovenije. Uporaba farmakoterapijskega priročnika. |
Anorganske zdravilne učinkovine |
|
|
|
1. skupina periodnega sistema 2. skupina periodnega sistema 3. skupina periodnega sistema 4. skupina periodnega sistema 5. skupina periodnega sistema 6. skupina periodnega sistema 7. skupina periodnega sistema 8. skupina periodnega sistema 9. Elementi prehoda |
|
Razvija sposobnosti za kvalitetno poklicno delo. Usposablja se za strokovno komunikacijo. Pridobiva samozavest pri uporabi in razlagi strokovnih izrazov. Varuje svoje zdravje. Zaveda se pomena varovanja lastnega organizma in okolja pred nevarnimi snovmi. Se ekološko osvešča - dojame pomen pravilnega shranjevanja. |
Uporaba farmakopeje (monografije posameznih učinkovin). Uporaba registra zdravil r slovenije. Pregled novosti objavljenih v slovenski strokovni literaturi: |
|
Dojame pomen natančnosti pri doziranju zdravilnih učinkovin v farmacevtske oblike. Dojame povezavo med delovanjem in odmerkom zdravilne učinkovine. Se zave potrebe po spremljanju novosti v stroki. |
||
Organske zdravilne učinkovine |
|
|
|
|
|
Se zaveda nujnosti povezovanja in nadgradnje pridobljenega teoretičnega znanja. Razvija besedni zaklad in se s tem uri v strokovni komunikaciji. Se zaveda potrebe po temeljitem razumevanju snovi, ker le ob dobrem poznavanju lastnosti in delovanja lahko svetuje. Razvija sposobnost sklepanja. |
|
|
|
Razvija občutek za osebno odgovornost in natančnost pri delu. Se motivira za spremljanje strokovne literature in jo sprejme kot del poklicnega dela. Namenja posebno pozornost povezovanju med strokovnimi predmeti: anatomija-fiziologija-mikrobiologija - farmacevtska tehnologija in kontrolno-analizne metode v farmaciji. |
Uporaba farmakopeje uporaba registra zdravil r slovenije. |
|
Se zave pomena varovanja zdravja. Se ekološko osvešča. |
4. letnik
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Zdravje, zdravilo in cilji farmacevtske kemije |
Dijak |
Dijak |
|
|
|
Se zaveda, kako pomembna vrednota je zdravje in kako pomembno ga je čuvati. Sprejme smernice za etično opravljanje svojega bodočega poklica. |
Referat: zdravila in zdravje. |
Osnove splošne farmakologije |
|
|
|
|
|
Se zaveda možnosti strnskih in toksičnih učinkov pri uporabi zdravil, pojava jatrogenih bolezni in zlorabe zdravil. |
Izdelava plakata: delitev farmakologije. |
Enotna klasifikacija zdravil (EKZ), anatomsko terapevtska klasifikacija zdravil (ATC) in predstavitev strokovne literature |
|
|
|
|
|
Se zaveda velikega pomena informacije o zdravilu na zaščitni embalaži in njeni pravilni interpretaciji. Razvije potrebo za kontinuirano izobraževanje. |
|
Zdravila, ki delujejo na imunološke mehanizme |
|
|
|
|
|
Se sooči z nevarnostmi pri uporabi serumov in vakcin. Pokaže na problematiko, pomanjkanja organov za presajanje. Opozori na vrsto dejavnikov, ki vplivajo na zdravje imunskega sistema. |
|
Zdravila, ki delujejo na infekcijske in parazitarne bolezni |
|
|
|
|
|
Kritično vrednoti smiselnost in učinkovitost uporabe posameznih antibiotikov pri zdravljenju infekcijskih bolezni. Se zaveda nevarnosti pojava rezistence mikrobov pri pretirani uporabi antibiotikov. Se zaveda pomena izolacije osnovnega povzročitelja bolezni za uspešno zdravljenje. Razvije čut za natančnost pri svojem delu. |
Referat: uporaba antibiotikov v sodobnem svetu. |
Zdravila za zdravljenje neoplazem |
|
|
|
|
|
Razčleni vzroke za pogosto število rakastih bolezni. Se zaveda pomena boja celotne družbe proti raku. Razvije čut za varovanje svojega zdravja. |
Referat: preprečevanje rakastih bolezni. |
Zdravila, ki delujejo na endokrine bolezni |
|
|
|
|
|
Se zaveda velikega pomena pravilnega delovanja endokrinih žlez. Se poklicno motivira in sprevidi velike možnosti hormonske terapije pri zdravljenju bolezni. |
|
Zdravila, ki delujejo na bolezni metabolizma |
|
|
|
|
|
Se zave velikega pomena vnosa zadostne količine. Vitaminov in mineralov v hrani. Se zave nujnosti uporabe nutritivnih in mineralno vitaminskih pripravkov pri zdravljenju določenih bolezni. |
Referat: vitamini v naši prehrani. |
Zdravila, ki delujejo na bolezni krvi in krvotvornih organov |
|||
|
|
Razvija strokoven odnos do kompleksnosti zdravljenja anemij. |
|
Psihofarmaki |
|
|
|
|
|
Razvije kritičen odnos do psihičnih bolezni, da niso to samo bolezni, ki jih imajo samo nekateri, ampak bolezni našega časa in celotne družbe. Se zaveda prevelike uporabe anksiolitikov, sedativov in hipnotikov v vskdanjem življenju, namesto da bi se ljudje korenito lotili sprememb v življenju in v svetu. Spozna veliko škodo, ki jo povzroča telesna in duševna zasvojenost z alkoholom pri posameznikih in v družbi. |
Izdelava plakata: presnovne poti alkohola. |
Zdravila za bolezni živčnega sistema in čutil |
|
|
|
|
|
Se zave pomena splošne in lokalne anestezije. Razume epilepsijo in parkinsonovo bolezen, kot bolezen, ki je posledica motenih živčnih prenosov v možganih in ne kot psihično bolezen. Se odgovorno se odloča za svetovanje uporabe analgetikov – antipiretikov. |
Izdelava plakata - miselni vzorec: delovanje levodope. |
Zdravila za zdravljenje bolezni srca in ožilja |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena zdrave prehrane in zdravega načina življenja pri preprečevanju bolezni srca in ožilja. Razvija kritičen in strokoven odnos do nemedikamentoznega. Zdravljenja bolezni hemoroidov in ven (ustrezna prehrana, gibanje, kopeli). Se zaveda pomena zniževanja krvnega tlaka in maščob v krvi. |
Referat: kardiovaskularne bolezni. |
Zdravila za bolezni dihal |
|
|
|
|
|
Se zaveda velike onesnaženosti okolja, ki prispeva velik delež k obolelosti dihal, predvsem pri otrocih. |
Referat: dihati pomeni živeti. |
Zdravila za bolezni prebavil |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena pravilne prehrane ne samo pri preprečevanju bolezni prebavil, ampak tudi pri preprečevanju ostalih bolezni. Razvija sposobnost logičnega razmišljanja in sklepanja. |
Referat: zdrava prehrana. |
Zdravila za bolezni genitourinarnega sistema |
|
|
|
|
|
Posebno pozornost nameni povezovanju znanj s predmetom mikrobiologija. Se zaveda problematike izbire ustreznega načina kontracepcije. |
|
Zdravila za zdravljenje bolezni kože |
|
|
|
|
|
Opozori na pomen pravilne diagnostike kožnega obolenja, ki je ključno za uspešno zdravljenje. |
|
Zdravila za bolezni mišično – kostnega sistema |
|
|
|
|
|
Se zaveda problemov, ki nastajajo v zvezi z revmatskimi bolečinami; pravi vzrok je kompleksnejši in ga je težje odpraviti. |
Referat: revmatične bolezni. |
Strokovna literatura |
|
|
|
|
|
Zave se pomena spremljanja novosti v stroki. Razvije komunikacijske sposobnosti. |
|
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
Zdravilna učinkovina |
Kemija 1. letnik Kemija 2. letnik LAJ 1. letnik |
|
Anorganske zdravilne učinkovine |
Kemija 1. letnik Biologija 1. letnik |
|
1. skupina periodnega sistema |
Kemija 1. letnik Biologija 1. letnik Farmacevtska tehnologija 4. letnik Kontrolne in analizne metode v farmaciji |
|
2. skupina periodnega sistema |
Kemija 1. letnik Biologija 2. letnik |
|
3. skupina periodnega sistema |
Kemija 1. letnik Biologija 2. letnik |
|
4. skupina periodnega sistema |
Kemija 1. letnik Biologija 2. letnik Farmacevtska tehnologija 4. letnik |
|
5.skupina periodnega sistema |
Kemija 1. letnik Biologija 1. letnik Biologija 2. letnik Farmacevtska tehnologija |
dihala, koža, sečila |
6. skupina periodnega sistema |
Kemija 1. letnik Biologija 2. letnik |
|
7. skupina periodnega sistema |
Kemija 1.letnik Biologija 2. letnik Kontrolne in analizne metode v farmaciji |
|
Prehodni elementi |
Kemija 1.letnik Biologija 2. letnik Kontrolne in analizne metode v farmaciji |
|
Organske zdravilne učinkovine |
Biologija 2. letnik |
|
Alifatski ogljikovodiki |
Kemija 2. letnik Farmacevtska tehnologija |
|
Alkilhalogenidi |
Kemija 2. letnik Biologija 1. letnik Biologija 2. letnik |
|
Alkoholi |
Kemija 2. letnik Biologija 1. letnik Biologija 2. letnik Farmacevtska tehnologija |
|
Aldehidi in ketoni |
Kemija 2. letnik Biologija 1. letnik Biologija 2. letnik Kontrolne in analizne metode v farmaciji |
|
Alifatske karboksilne kisline |
Kemija 2. letnik Biologija 2. letnik Kontrolne in analizne metode v farmaciji |
|
Derivati karboksilnih kislin |
Kemija 2. letnik Farmacevtska tehnologija |
|
Aromatski ogljikovodiki |
Kemija 2. letnik |
|
Aromatske sulfonske kisline |
Kemija 2. letnik MBE 2. letnik Biologija 2. letnik |
|
Fenol in njegovi derivati |
Kemija 2. letnik Biologija 2. letnik |
|
Aromatske karboksilne kisline |
|
|
Aromatski amini |
|
|
Heterociklične spojine |
Farmacevtska kemija 2.letnik Biologija 2. letnik |
|
Zdravje zdravilo, cilji farmacevtske kemije |
Farmacevtska tehnologija 3. letnik |
|
Osnove splošne farmakologije |
Biologija 2. letnik Farmacevtska tehnologija 3. letnik Kontrolne in analizne metode v farmaciji 4. letnik |
|
Zdravila, ki delujejo na infekcijske in parazitarne bolezni |
MBE 2. letnik |
|
Zdravila za zdravljenje neoplazem |
Biologija 2. letnik |
|
Zdravila, ki delujejo na endokrine bolezni |
Biologija 2. letnik |
|
Zdravila, ki delujejo na bolezni metabolizma in prehrane Zdravila, ki delujejo na bolezni krvi in krvotvornih organov |
Farmakognezija 4. letnik Biologija 2. letnik |
|
Psihofarmaki |
Biologija 2. letnik Kemija 2. letnik |
|
Zdravila za bolezni živčnega sistema in čutil |
Biologija 2. letnik |
|
Zdravila za zdravljenje bolezni srca in ožilja |
|
|
Zdravila za bolezni dihal |
|
|
Zdravila za bolezni prebavil |
|
|
Zdravila za bolezni genitourinarnega sistema |
Biologija 2. letnik MBE 2. letnik |
|
Zdravila za zdravljenje bolezni kože |
|
|
Zdravila za zdravljenje mišično – kostnega sistema in vezivnega sistema |
Biologija 2. letnik |
|