Izobraževalni program: FARMACEVTSKI TEHNIK
Sprejeto na 43.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 10. 11. 2000
ZDRAVSTVENA VZGOJA IN MIKROBIOLOGIJA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
93 |
12 |
105 |
2. |
87 |
18 |
105 |
3. |
|
||
4. |
|
||
skupaj |
180 |
30 |
210 |
* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Pri predmetu dijak:
1. letnik - ZDRAVSTVENA VZGOJA
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
Socializacijski cilji |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Zdravje |
Dijak |
Dijak |
|
|
|
Je motiviran za ugotavljanje vrednostne orientacije. Kritično ocenjuje svojo lestvico vrednot. |
Izdela osebno lestvico vrednot. V mali skupini primerja vrednote. |
Življenjski slog v mladosti |
|
|
|
|
|
Pošteno presodi in je pripravljeni prevzeti zdravju prijazno obnašanje. |
|
Vzgoja za zdravje |
|
|
|
|
|
Oblikuje pozitivni odnosa do zdravja. Razvije pripravljenost za spremembe, ki so zdravju koristne. |
|
Duševno zdravje |
|
|
|
|
|
Se motivira za oblikovanje lepih, prijaznih, poštenih, strpnih, odločnih in stabilnih odnosov. |
|
Dejavniki ki vplivajo na zdravje in tveganje za zdravje |
|
|
|
|
|
Razvija sposobnost oblikovanja pozitivne naravnanosti. |
|
Higiena |
|
|
|
|
|
Se motivira za ustvarjanje zdravju naklonjenih pogojev v okolju. Razvije sposobnosti sodelovanja v projektih promocije zdravja. |
|
Osebna higiena |
|
|
|
|
|
Razvija odgovornost za lastno zdravje in zdravje drugih. |
Izdelajo poster o osebni urejenosti. |
Zdravje kože in lasišča |
|
|
|
|
|
Videokaseta |
|
|
|
Razvija odgovornost za lastno zdravje. |
Videokaseta Domača naloga: izdelava lepljenke. Referat |
Zdravje sluha in vida |
|
|
|
|
|
Se zave pomena varovanja vida in sluha. Se zave pomena škodljivosti hrupa. |
Videokaseti oko, uho |
Zdravje gibal |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena pravilne drže v vsakdanjem življenju in v svojem poklicu. Razvija kritično vedenje o telesni neaktivnosti kot rizičnem dejavniku. Si prizadeva za sprejemljive oblike rekreacije in sprostitve. |
Videokaseta Referat: pravilna drža in dvigovanje bremen. |
Higiena prehrane |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena pravilne, uravnotežene prehrane. |
Anketa o prehrambenih navadah. Videokaseta Domača naloga: sestavi primer pravilnega in nepravilnega jedilnika in ju primerja. |
Vzgoja za zdravo spolno življenje |
|
|
|
|
|
Razvije sposobnosti za oblikovanje zdravega partnerskega. Se zaveda pomena spoštovanja partnerja. Razvije odgovoren odnos do partnerja in spolnega življenja. |
Videokaseta |
Družina |
|
|
|
|
|
Razvija sposobnosti za oblikovanje zdravega partnerskega in starševskega odnosa. Razvije odgovornost in spoštljiv odnos do družine. Se zaveda pomena odgovornosti, enakopravnosti in spoštovanja do vseh članov družine. Razvija pozitivno samopodobo. Razvije spoštovanje do sebe in do drugega. Se motivira za oblikovanje humanih medsebojnih odnosov na temelju spoštovanja in osebne odgovornosti. |
Igra vlog: pogovor, svetovanje. Domača naloga: napišejo kako si zamišljajo svoj položaj v družini. Referati |
Življenjska obdobja |
|
|
|
|
|
Razvija osebnostne lastnosti (odgovornost, natančnost, komunikativnost, vztrajnost, poštenost). Vrednoti vrstniške odnose. |
Referati |
Stres |
|
|
|
|
|
Posluša sočloveka. |
|
Samomor |
|
|
|
|
|
Se zaveda svoje vloge v stiku s človekom v stiski. |
|
Raba in zloraba snovi (zdravila in druge droge: alkohol, tobak, kanabis, ostale ilegalne droge) |
|
|
|
|
|
Zavzema pravilen odnos do uživalcev drog. Razvija ustvarjalnost za oblikovanje življenjskih okoliščin, ki zmanjšujejo nevarnost bega v odvisnost. Oblikuje razumevajoč odnos do zasvojenih. |
Referat Članki Razgovor z ozdravljenim odvisnikom. |
Fizično okolje – okoljska vzgoja |
|
|
|
|
|
Razvija sposobnost za ustvarjanje zdravega življenjskega okolja. Razvija in krepi ekološko zavest. |
Zbere in uredi reklamne ilustracije kot so poster Zdravo bivalno okolje. Izdela predloge za prijaznejše in bolj zdravo delovno mesto: uporaba varovalnih sredstev. |
Varnost pri delu |
|
|
|
|
|
Zaveda se svoje odgovornosti za preprečevanje škodljivih dejavnikov v okolju. Razvija ustrezen življenjski slog. |
Spremlja dogajanja s komunalnimi in drugimi odpadki v svojem domačem kraju in dogajanje predstavi v skupini: |
Prva pomoč |
|
|
|
|
|
Se zaveda osebne odgovornosti za nudenje prve pomoči. Zna opazovati in komunicirati s poškodovancem in nenadno obolelim. |
Vaje: oskrba poškodovanca glede na vrsto poškodbe: |
Pet nujnosti za življenje |
|
|
|
|
|
Se zave pomena prve pomoči. |
Vaja: prva pomoč in oskrba poškodbe |
Najpogostejše poškodbe pri delu v laboratoriju (vreznine, vbodnine, opekline, oparine, tujki v telesu, poškodbe kosti in sklepov) |
|
|
|
|
|
Se usposobi za nudenje samopomoči in zna pomagati poškodovancu, ki potrebuje prvo pomoč. Se zave kako pomembna je pravilna imobilizacija. |
Vaja: oskrbe raznih poškodb in imobilizacija |
Krvavitve |
|
|
|
|
|
Je pozoren na prekrvavljenost tkiva pri dalj časa trajajoči kompresiji. |
Vaja: ustavljanje krvavitve glede na njen izvor. |
Šok |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena hitrega in ustreznega ukrepanja. |
Vaja: zna položiti poškodovanca v položaj za avtotransfuzijo. |
Nezavest |
|
|
|
|
|
Spoštuje in ceni življenje poškodovanca. |
Vaja: položaj za nezavestnega. |
Oživljanje |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena znanja in spretnosti za oživljanje. Se zaveda odgovornosti takojšnjega in pravilnega ukrepanja. |
Vaja: oživljanje po ABC programu. |
2. letnik - MIKROBIOLOGIJA IN EPIDEMIOLOGIJA
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Mikrobiologija |
Dijak |
Dijak |
|
|
|
Se zaveda prisotnosti mikroorganizmov v okolju in telesu. Se zaveda, da mu bo znanje iz mikrobiologije in epidemiologije v pomoč pri opravljanju poklica. Dojame dvojno vlogo mikroorganizmov v naravi: nevarnosti,ki jih predstavljajo za človeka in hkratno nujno povezanost z življenjem na zemlji. |
Vaja: navodila za varno delo v mikrobiološkem laboratoriju, aseptično delo. |
Osnovne značilnosti mikroorganizmov |
|
|
|
|
|
Poveže mikrobiologijo s splošno biologijo in se zaveda multidisciplinarnega pristopa pri študiju žive narave. |
Vaja:
|
Virusi |
|
|
|
|
|
||
Bakterije |
|
|
|
|
|
Razvija natančnost in vztrajnost pri opisovanju. Razvija zavest o strokovni odgovornosti. Se zaveda nevarnosti, ki jo prinašajo spore v okolje. |
Demonstracija: ogled slikovnega materiala |
Glive |
|
|
|
|
|
Demonstracija:
|
|
Parazitske živali |
|
|
|
|
|
Demonstracija: ogled slikovnega materiala. |
|
Gojišča in gojitev mikroorganizmov |
|
|
|
|
|
· Razvija odgovornost za kvalitetno poklicno delo.
· je pozoren na varovanje lastnega zdravja in zdravja drugih. · se zaveda nevarnosti dela s plinom, kemikalijami in kužnim materialom. |
Demonstracija:
|
Gospodarsko pomembni mikroorganizmi |
|
|
|
|
|
||
Preprečevanje rasti in uničevanje mikroorganizmov |
|
|
|
|
|
Si oblikuje senzibilen odnos do zaščite človekovega zdravja. Razvija delovno disciplino ter odgovornost za svoje zdravje in zdravje drugih. |
|
Čiščenje in razkuževanje |
|
|
|
|
|
Razvija senzibilen odnos do varovanja okolja. Razvija čut odgovornosti do sebe in do drugih. Dojame pomembnost natančnega dela in odgovornost za delo za človeka. |
Mikrobiološki nadzor okolja - dokazovanje mikrobov na rokah in delovnih površinah. |
Sterilizacija |
|
|
|
|
|
Demonstracija:
|
|
Kemoterapevtiki |
|
|
|
|
|
Dojame pomen kemoterapevtikov za človeka. |
Difuzijski antibiogram z diski. |
Okužba ali infekcija |
|
|
|
|
|
Razvija čut za varno delo, upošteva predpise, posebej je pozoren na preprečevanje prenosa okužbe. |
Odvzemanje kužnin, posodice za prenos kužnin do mikrobiološkega laboratorija. |
Naravna odpornost proti mikroorganizmom |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena naravne odpornosti za zdravje |
|
Pridobljena odpornost proti mikroorganizmom |
|
|
|
|
|
Demonstracija: ogled slikovnega materiala. |
|
Preobčutljivost |
|
|
|
|
|
Demonstracija: ogled slikovnega materiala. |
|
Zatiranje nalezljivih bolezni |
|
|
|
|
|
Razvija čut za odgovorno opravljanje nalog. |
Demonstracija: prikaz imunizacijskega programa. |
Posebnosti v prepoznavi nalezljivih bolezni |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena natančnega, varnega in odgovornega dela. sprejema kodeks etike zdravstvenih delavcev kot vodilo v poklicnem in vsakdanjem življenju. |
|
Posebnosti zdravljenja nalezljivih bolezni |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena pravilnega načina zdravljenja nalezljivih bolezni. |
|
Specialna mikrobiologija- bakteriologija |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena medicinske bakteriologije za človekovo zdravje. |
|
Piogeni koki |
|
|
|
Po gramu pozitivni koki |
|
|
|
|
|
Se zaveda nevarnosti okužb s piogenimi koki. Se zaveda nevarnosti in pogostnosti klicenoštva. |
|
Po gramu negativni koki |
|
|
|
|
Demonstracija:
|
||
Črevesne bakterije |
|
|
|
|
|
Dojame nevarnost okužb s črevesnimi bakterijami. |
Mikrobiološka preiskava kozmetičnega izdelka (šampona, čistilnega mleka, ...). Demonstracija: ogled slikovnih atlasov. |
Vibrio cholerae |
|
|
|
|
|
Spozna nevarnosti epidemij in pandemij. |
Demonstracija: ogled slikovnih atlasov. Referat: kolera. |
Pseudomonas aeruginosa |
|
|
|
|
|
Se zaveda nevarnosti hospitalnih infekcij. |
Demonstracija: izgled kulture na navadnem agarju. |
Povzročitelji okužb s hrano in vodo |
|
|
|
|
|
Dojame pomen higiene in namen preprečevanja rasti mikrobov v živilih in vodi. |
|
Mycobacterium tuberculosis |
|
Se zaveda nevarnosti ponovnega širjenja tuberkuloze. |
|
Clostridium tetani Clostridium perfringens Clostridium botulinum |
|
Se zaveda nevarnosti okužbe zaradi prisotnosti spor v okolju. |
|
|
|
|
|
Spirohete Rod: borrellia Rod: treponema |
|
|
|
|
|
Dojame pomen zgodnjega odkrivanja klopov na telesu človeka in pravilnega načina odstranjevanja klopov. Se zaveda pomena in odgovornosti pri skrbi za svoje zdravje in zdravje drugih. |
Referat: borelioza. Demonstracija: ogled slikovnega materiala. |
Mikologija |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena pravilne kemoterapije in problemov pri zdravljenju mikoziroma Se zaveda pomena pravilne nege telesa in primerne obutve pri preprečevanju mikoziroma |
|
Dermatofiti Candida albicans |
|||
|
Se zaveda nevarnosti okužb s povzročitelji sistemskih mikoziroma |
Demonstracija: ogled slikovnih atlasov. |
|
Virologija |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena virusov kot posebne življenjske oblike. |
Demonstracija: ogled elektronsko mikroskopskih posnetkov različnih virusov. |
Virusi, ki povzročajo okvare na koži Virus varicella – zoster Herpes simpleks virus |
|
Se zave se nevarnosti virusnih okužb. Se zaveda načina širjenja in možnosti preprečevanja razširjanja herpesvirusov. |
Demonstracija: ogled slikovnega materiala. |
Virusi, ki povzročajo okvare dihal Rhinovirusi Virusi influenzae |
|
Se zaveda pomena cepljenja proti gripi. |
Referat: gripa ali influenca. |
Virusi, ki povzročajo okvare osrednjega živčevja Virus srednjeevropskega klopnega meningoencefalitisa (kme) Virus stekline |
|
Dojame pomen in razširjenost KME v Sloveniji. Se zna pravilno obuti in obleči ter uporabljati repelente za zaščito pred klopi. Se zaveda nevarnosti stekline ter pomena cepljenja psov in mačk. |
Demonstracija: na zemljevidu Evrope si ogleda razširjenost KME. |
Prioni |
|
|
|
|
Se zaveda pomena odkritja prionov. Se zaveda resnosti teh okužb. |
Referat: bolezen norih krav. |
|
Počasna gobasta vnetja osrednjega živčevja |
|
|
|
|
|
|
|
Kuru ali smejavica Spongiformne encefalopatije (spe) Creutzfeld – Jacobova bolezen (cjb) |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena preventivnih ukrepov. |
|
Virusi hepatitisa |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena profilaktičnih ukrepov. |
|
Virus hiv |
|
|
|
|
|
Video: AIDS |
|
Parazitologija |
|
|
|
|
|
Pogovor o simbiozi, komenzalizmu in parazitizmu ter vlogi zajedalcev pri človeku v svetovnem merilu. |
|
Enocelični paraziti |
|
|
|
|
|
Demonstracija: ogled slikovnega materiala. |
|
Bičkarji – mastigophora –flagellata |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena osebne higiene pri preprečevanju bolezni. |
|
TRICHOMONAS VAGINALIS |
|
|
|
|
Demonstracija: ogled slikovnega materiala. |
||
Amebe - sarcodina -rhizopoda |
|
|
|
|
|
||
Entamoeba histolytica |
|
|
|
|
Demonstracija: ogled slikovnega materiala. |
||
Trosovci – apikomplexa –sporozoa Rod: plasmodium |
|
|
|
|
|
Se zaveda razširjenosti in nevarnosti malarije. |
Demonstracija: ogled slikovnega materiala. Referat: malarija nekdaj in danes. |
Večcelični paraziti |
|
|
|
|
Demonstracija: ogled slikovnega materiala. |
||
Metljaji |
|
|
|
|
skicira razvojni krog |
Se zaveda gospodarske škode, ki jo povzroča jetrni metljaj v živinoreji. |
|
Trakulje |
|
|
|
|
|
Se zaveda nevarnosti cisticerkoze pri ozki trakulji. |
|
Gliste |
|
|
|
|
Se zaveda nevarnosti avtoinfekcije. |
Demonstracija: ogled videokasete - gliste |
|
Členonožci |
|
|
|
|
|
Demonstracija: ogled slikovnega materiala. |
|
Pajkovci |
|
|
|
|
|
Demonstracija: mikroskopski ogled klopov in pršic. |
|
Žuželke |
|
|
|
|
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
Imunologija, bakteriologija, parazitologija, virologija |
Zdravstvena vzgoja |
|
Mikroorganizmi, bakteriologija Imunologija |
Kontrolne in analizne metode v farmaciji |
|
Mikroorganizmi ( vaje ) |
Farmakognozija |
|
Gospodarsko pomembni mikroorganizmi Preprečevanje rasti in uničevanje mikroorganizmov (razkuževanje, sterilizacija) Mikroorganizmi |
Farmacevtska tehnologija |
|
Bakteriologija Virologija Parazitologija Mikologija Mikroorganizmi |
Farmacevtska kemija |
|