INFORMATIVNI
CILJI
|
FORMATIVNI
CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI
CILJI
|
POSEBNOSTI
V IZVEDBI
|
Procesi
ločevanja komponent (termodifuzijske operacije)
|
Dijak
|
Dijak
|
|
razume prenos snovi znotraj faze za stacionarno
stanje in prenos snovi med fazama
razume prenos snovi pri absorpciji in v absorpcijski
koloni s polnili
pozna diferencialno destilacijo in kontinuirno
rektifikacijo
razume ekstrakcijo tekoče-tekoče
zna opisati protitočno baterijo mešalnikov in
ločevalnikov in ekstrakcijsko kolono
razume prenos snovi , ravnotežje in namen
kristalizacije
pozna sušenje trdnih snovi, osnove nauka o vlažnosti,
sušilne diagrame
definira vlažnost snovi in sušilno hitrost, razloži
ravnotežje v sistemu vlaga - zrak - trdna snov
razloži prenos snovi pri ekstrakciji trdnih zmesi
razloži fizikalno adsorpcijo, razloži prenos snovi,
adsorpcijske izoterme, nasičenost sloja
pozna fizikalno adsorpcijo in adsorbente
|
razloži prenos snovi in ravnotežje, Henryjev zakon;
razloži delovanje kolone in nastavi enačbo za masno
bilanco, računa naloge;
razloži vrelno, kondenzacijsko in ravnotežno krivuljo
za idealno zmes;
opiše diferencialno destilacijo in kontinuirno
rektifikacijo, skicira in razloži naprave;
opiše prekat z zvonci, razloži prenos snovi in toplote
na prekatu;
računa masno bilanco kolone. nastavi enačbo za
toplotni tok v kondenzatorju;
računa premer kolone;
grafično določuje število prekatov v koloni;
opiše primer;
razloži osnove destilacije z vodno paro in skicira
napravo;
razloži prenos snovi in Nernstov zakon ravnotežja;
skicira naprave in razloži delovanje;
nastavi enačbo za masno bilanco ekstrakcijske kolone
in računa naloge;
skicira in opiše zgradbo in delovanje kristalizatorja
in kontinuirnega kristalizatorja z ohlajanjem ter adiabatni vakuumski
kristalizator;
nastavi enačbi za masno in toplotno bilanco za
kontinuirni kristalizator z ohlajanjem in računa naloge;
opiše in razloži sušenje na osnovi konvekcije in
kondukcije, sušenje z odhlapljanjem in odparevanjem;
skicira, opiše zgradbo in razloži vakuumsko sušenje
ter delovanje sušilnikov (komorni, tračni, razpršilni sušilnik);
navede primere. skicira in opiše naprave. zna opisati
perkolator in protitočno ekstrakcijsko baterijo;
našteje adsorbente in opiše lastnosti. opiše
delovanje adsorberja, izračuna dimenzije;
opiše demineralizacijo vode in skicira napravo za
demineralizacijo;
zna opisati valjasti adsorber;
|
Razvija
ekološko zavest in gospodarnost.
Spoznava
industrijo v svoji okolici.
Razvija
poklicno odgovornost.
|
Računa
naloge iz masnih in toplotnih bilanc.
|
Kemijski
reaktorji
|
|
|
|
Obvlada kemijsko kinetiko
|
|
|
|
pozna šaržni reaktor
razume in razloži enačbo za snovno bilanco in izpelje
enačbo obratovanja
pozna mešalni reaktor
razume in razloži enačbo za snovno bilanco in izvede
enačbo obratovanja
pozna cevni reaktor
definira ekspanzijski koeficient
zna nastaviti snovno bilanco in izpelje enačbe
obratovanja
pozna kaskado mešalnih reaktorjev
|
definira hitrost kemijske reakcije;
zna zapisati hitrostno enačbo;
razloži temperaturno odvisni člen in koncentracijsko
odvisni člen, elementarnost in neelementarnost kemijske reakcije;
ponovi ravnotežje kemijske reakcije;
definira stopnjo presnove;
opiše idealno pomešanje;
grafično prikaže spreminjanje koncentracij reaktantov
in produktov s časom;
grafično določuje čas reakcije;
opiše idealno pomešanje;
računa iztočno koncentracijo za 1. red;
definira prostorski čas;
|
|
|
Heterogene reakcije
|
|
|
|
razume in opiše reakcije trdno-plin
razlikuje vrste toka
razume vpliv zrnavosti na reakcijo
definira zadrževalni čas
razume in opiše reakcije tekočina-plin
opiše katalizirane reakcije, katalizatorje, potek
reakcije
razume bistvo elektrolitnega reaktorja za
galvanotehniko
pozna Faradayev zakon elektrolize
definira gostoto toka in pojasni pomen
|
opiše čepasti tok;
grafično prikaže spreminjanje koncentracij reaktantov
in produktov v odvisnosti od dolžine reaktorja;
grafično določuje prostorski čas;
opiše delovanje kaskade mešalnih reaktorjev;
računa iztočno koncentracijo za 1. red;
opiše dogajanje v delcu reaktanta s stalno in z
upadajočo prostornino;
opiše sotok, protitok in križni tok;
skicira in opiše delovanje reaktorjev (rotacijski
sušilnik, pomična kurilna rešetka, reaktor s fluidizirano plastjo –vesni
reaktor);
razloži odvisnost stopnje presnove od zrnavosti;
grafično prikaže prenos snovi za reakcijo 2. reda;
grafično predstavi dogajanja v obeh fazah v primeru
trenutnih, hitrih in počasnih reakcij;
skicira in opiše delovanje različnih reaktorjev
(prepihovalni, pršilni, mešalni prepihovalni reaktor);
pojasni vpliv katalizatorja na hitrost kemijske
reakcije;
opiše lastnosti, selektivnost, dezaktiviranje in
aktiviranje;
razloži dogajanja na elektrodah, polarizacijo,
prenapetost, enakomernost nanosa;
razloži sestavo galvanske kopeli;
opiše namen galvaniziranja;
rešuje računske primere;
|
Razvija
gospodarnost.
Osvaja
prenos znanja kinetike iz laboratorija v industrijo.
Spoznava
kemijsko industrijo v svoji okolici.
|
Računa
naloge.
|
Značilnosti
kemijskih procesov
|
|
|
|
zna risati blokovne, procesne in procesno
regulacijske sheme
obvlada izračun kemijskih procesov
pozna pomen izbire lokacije poslopij in naprav
pozna postopke in naprave za zagotavljanje varstva
okolja
razume postopek sežiganja odpadkov
pozna zahteve za deponije posebnih odpadkov
zna razložiti pomen pojmov: tehnična izboljšava,
inovacija, optimizacija procesov
|
pozna simbole in pravila risanja;
riše sheme za znane industrijske procese;
zna smiselno povezati znane operacije in naprave;
računa naloge iz masnih in toplotnih bilanc za šaržne
procese in za stacionarno stanje;
opiše lokacijo glede na racionalno delo in osebno
varnost;
opredeli pojem makrolokacija in mikrolokacija;
našteje načela za dobro razporeditev najpomembnejših
obratov in oddelkov kemične industrije;
nariše procesno in blokovno shemo za čiščenje
industrijske in komunalne odpadne vode ter opiše uporabljene naprave;
nariše procesno shemo za čiščenje dimnih plinov iz
termoelektrarne in opiše uporabljene naprave;
nariše procesno shemo za sežig odpadkov in čiščenje
dimnih plinov;
opiše ureditev deponije;
samostojno poišče primere tehničnih izboljšav v
določenem procesu;
|
Razvija
sposobnost komuniciranja s shemami.
Osvaja
povezovanje operacij in naprav v proizvodne sklope.
Razvija
gospodarnost, strokovnost, varčnost in ekološko zavest.
Spoznava
kemijsko industrijo v okolici.
Razvija
poklicno odgovornost.
|
Računa
naloge.
Riše
procesne in blokovne sheme.
Projektna
naloga: predstavitev lastne inovacije
|
GRADIVA
|
|
|
|
Standardi
|
|
|
|
pozna standarde za gradiva
|
razume pomen poznavanja in uporabe standardov;
|
Se
zave osebne in delovne odgovornosti.
|
Uporaba
originalnih standardov.
|
Lastnosti gradiv
|
|
|
|
pozna lastnosti različnih gradiv in jih primerja
zna razložiti diagram napetosti s in
raztezka e
pozna vpliv zgradbe na lastnosti in je sposoben
povezati lastnosti z uporabo gradiv
pozna ekonomske lastnosti: cena, dosegljivost
|
opiše lastnosti:
mehanske: trdota, trdnost, žilavost,
toplotne: toplotna kapaciteta, toplotna prevodnost,
relativni raztezek, tališče,
optične : prozornost, prosojnost, lom in uklon
svetlobe, absorbcija svetlobe,
električne: dielektrična konstanta, prebojna trdnost,
specifična prevodnost,
magnetne: diamagnetnost, paramagnetnost,
feromagnetnost,
kemijske in tehnološke: korozijska obstojnost,
obstojnost pri povišani temperaturi, vnetljivost;
se nauči novih strokovnih terminov;
navede primere povezave med obdelavo gradiva in
njegovo protikorozijsko obstojnostjo;
naredi izbor gradiv glede na primer kemijske
proizvodnje;
spozna pojem vzdrževanja;
sklepa o povezavi med zgradbo gradiva in njegovo
korozijsko obstojnostjo na primeru legiranih jekel;
spozna pomen ekonomskega vidika izbora in dobrega
poznavanja gradiva;
|
Razvija
strokovnost, interdisciplinarno povezuje razumevanje fizike in kemije.
Razvija
svoj odnos do strokovne literature.
Razvija
samozavest pri sprejemanju odločitev, povezanih s predlogi uporabe gradiv.
Se zave pomena racionalne uporabe gradiv z
vidika dobička podjetja.
|
Uporaba
priročnikov.
Vaje:
reševanje računskih primerov - mehanske in toplotne lastnosti materiala.
Video:
električni pojavi, (Videofon*, do.o.).
Ogled
korodiranih delov iz prakse.
|
Preizkušanje gradiv
|
|
|
|
zna razložiti osnovne principe izvajanja meritev
različnih metod preizkušanja in razume pomen njihove uporabe za določanje
kakovosti gradiv
|
opiše tehnološki preizkusi za trdnost, trdoto, žilavost
in poroznost;
razloži preizkus z rentgenom in z ultrazvokom;
opiše mikroskopsko metodo preizkusa sestave
materiala;
|
Razvija
strokovnost in delovno samozavest.
|
Uporaba
ustreznih prosojnic.
Video:
Mehanski preizkusi kovin*.
Ogled
preizkusnega laboratorija.
|
Vrste
gradiv, načini obdelave in uporaba
|
|
|
|
Kovine in zlitine
|
|
|
|
razlikuje vrste gradiv, pozna načine obdelave, oceni
smiselnost uporabe
razume vpliv zgradbe in velikosti zrn na lastnosti
|
ponovi kristalne rešetke, trdne raztopine in
kristalne mešanice;
pozna taljenje kovine, strjevanje taline, fazne
diagrame;
razloži fazni diagram, ohlajevalne krivulje in
pridobi rutino branja diagramov za čisto kovino in zlitino;
|
|
Uporaba
eksponatov, izvajanje demonstracijskih poskusov: korozija različnih jekel
(vpliv elementov v leguri).
Uporaba
Strojniškega priročnika.
|
Železo in njegove zlitine
|
|
|
|
pozna uporabo železa v kemijski procesni tehniki
pozna vrste jekel in primerja vpliv elementov na
lastnosti
pozna toplotno obdelavo jekla: kaljenje in popuščanje
napetosti
|
pozna lito železo, jekla: nelegirana, legirana in
posebna jekla;
pozna vpliv elementov v jeklu na lastnosti in
uporabo: konstrukcijska, za mehanske obremenitve, konstrukcijska jekla za
mehanske in termične obremenitve, konstrukcijska jekla za kemijske obremenitve;
razume vpliv vsebnosti ogljika na trdnost in trdoto;
pozna jekla za poboljšanje in njihovo uporabo v
kemijski industriji;
pozna toplotno obstojna in v ognju ali žaru obstojna
jekla in njihovo uporabo v kemijski industriji;
pozna nerjavna jekla in njihovo uporabo v kemijski
industriji;
razlikuje feritna kromova jekla, austenitna
krom-nikljeva jekla in kromova jekla;
razume vpliv obdelave na lastnosti;
|
Razvija
strokovnost in delovno samozavest.
|
|
Barvne kovine
|
|
|
|
pozna baker in Cu- zlitine, aluminij in Al- zlitine,
nikelj in Ni- zlitine ter ležajne zlitine
|
razume pomen zlitin, spozna tehnološko pomembne
primere, njihove lastnosti, ki omogočajo uporabo v kemijskih procesih;
zna navesti zlitine s trgovskimi imeni (zamak, tombak
itd.) in standarde;
|
|
|
Lastnosti lesa in zaščita
lesa
|
predvidi uporabo zaščitnih sredstev glede na namen
poboljšanja lastnosti in življenjske dobe lesa
|
Razvija
ekološko zavest.
|
Uporaba
literature
|
Keramična gradiva
|
|
|
|
pozna zgradbo in vpliv mikrostrukture na lastnosti in
vrsto keramike: kislinoodporna, žarovzdržna
obvlada faze tehnološkega procesa pridobivanja
keramičnih in nekaterih drugih nekovinskih materialov
pozna lastnosti, vrste in uporabo grafita, ogljikovih
gradiv in stekla
pozna značilnosti toplotnih izolatorjev
pozna sintrana gradiva
|
pozna zgradbo surovin za keramična gradiva in razume
njen vpliv na lastnosti surovega in žganega keramičnega gradiva;
pozna in razume faze tehnološkega procesa;
razume vpliv posameznih sestavin na lastnosti,
uporabo in delitev keramičnih gradiv;
pozna vrste stekel, sklepa o povezavi med dodatki k
surovinam in njihovem vplivu na lastnosti;
razume pomen termičnega popuščanja in razume faze
proizvodnje;
pozna tudi specialna stekla in pomen njihove uporabe;
pozna tudi specialna stekla, proizvodnjo steklenih
vlaken ter sestavo optičnih kablov in prevodna stekla za izdelavo merilnikov
za pH;
razume načine prevajanja toplote;
pozna pojem toplotne prehodnosti;
razume toplotni tok skozi izolirano ravno steno;
obvlada uporabo tabel s podatki toplotnih izolatorjev
in se odloča kateri izolator je bolj učinkovit;
pozna postopek sintranja in vrste sintranih
materialov;
|
Se
zave pomena natančnih dimenzij keramičnih materialov zaradi estetskega videza
in standardnih zahtev pri vgradnji.
Se
zave pomena znanja, ki je vloženo v sestavo mase in proizvodni postopek.
Se
zave pomena uporabe toplotnih izolatorjev zaradi varnostnih razlogov in
zaradi ekonomične porabe energije.
|
Ogled
naprav za proizvodnjo keramike.
Ogled
zbirke različnih toplotnih izolatorjev.
Video:
Sintranje*.
Poskus:
sintranje v žarilni peči.
|
Veziva
|
|
|
|
pozna cement,
bitumen, kemijske dodatke v vezivih
pozna preizkuse veziv
|
primerja veziva in njihove dodatke glede na uporabo;
razume pomen in principe preizkusov veziv;
|
Se
zave pomena uporabe različnih veziv, razvija ekološko zavest.
|
|
Polimeri
|
|
|
|
razloži zgradbo in primerja med seboj termoplaste,
duroplaste in elastomere
pozna tehnično pomembne polimere
razlikuje vrste predelovalnih postopkov
pozna vpliv pogojev predelave na lastnosti,
obstojnost in staranje plastov
|
pozna zgradbo, lastnosti, pridobivanje tehnično
pomembnih termoplastov;
pozna zgradbo, lastnosti, pridobivanje tehnično
pomembnih duroplastov;
pozna zgradbo, lastnosti, pridobivanje tehnično
pomembnih elastomerov;
zna samostojno izbrati najprimernejši polimerni
material glede na določene zahteve naročnika;
|
Razvija
natančno opazovanje.
Pridobi
sposobnost abstraktne predstave.
|
Demonstracijski
poskusi:
dokaz elementov,
ekspanzija stiropora,
termoplasti (Glej skripta: Umetne mase).
Video:
umetne mase in obdelava umetnih mas.
Projektna
naloga
|
Sestavljena gradiva (kompoziti)
|
|
|
|
razume lastnosti sestavljenih gradiv z vidika vloge
posameznih komponent
pozna tehnično pomembna sestavljena gradiva
|
pozna armirana: steklo-plast, kovinska mreža – beton,
armirani gumeni trakovi, filtrne tkanine;
modificirana: toplotno ali kemično, sintri, poliestri
aglomerirana: cement, beton;
|
Razvija
inovativnost.
|
Prikaz
različnih sestavljenih gradiv
Diapozitivi
Prospekti
|
Propadanje gradiv
|
|
|
|
razume proces plinske, tekočinske in elektrokemične
korozije
|
zna razložiti potek korozije
pozna mehanizem in vrsto korozije in zna računati
koncentracijske člene
računa hitrost korozije
razlikuje vrste korozij in njihov videz
|
Razvija
strokovnost, interdiscilpinarno povezuje znanja.
|
Demonstracijski
poskusi: korozija žeblja, galvanski člen, primeri različnih vrst korozije,
uporaba literature.
|
Zaščita gradiv
|
|
|
|
razume pomen zaščite površin
samostojno predlaga načine zaščite različnih primerov
uporabe v praksi
predvidi uporabo specialnih gradiv v ekstremnih
proizvodnih pogojih
zaščitni premazi, folije in guma kot zaščita
|
opiše vrste zaščite gradiv;
zna razložiti vlogo oplastenja, pomen premazov in
inhibitorjev korozije;
pozna vrste spremembe površine s pasivizacijo,
eloksiranjem, fosfatiranjem, bruniranjem;
pozna kovinske prevleke z navaljanjem, pomakanjem v
raztaljeno kovino, nabrizgavanjem raztaljene kovine, termo in elektrodifuzijo
v visokem vakuumu, galvaniziranjem;
razloži vlogo inhibitorjev;
predvidi uporabo specialnih gradiv v ekstremnih
proizvodnih pogojih;
|
Se
zave pomena zaščite gradiv tudi z ekonomskega vidika.
|
Korelacija:
tehnološke vaje, seminarske naloge.
Ekskurzija:
ogled galvane.
Primerki
PTFE, navajanje uporabe.
|
Vzdrževanje
naprav
|
|
|
|
pozna dejavnike, ki so pomembni za dobro vzdrževanje
naprav
razume pomen nadzora korozije, konzerviranja in
čiščenja naprav
|
spozna vlogo maziv za nemoteno delovanje naprav;
opiše kontrolo tesnenja;
zna odkriti »napadena« mesta na kemijskih napravah;
opiše preizkuse cevovodov za varno obratovanje;
|
Razvija
poklicno odgovornost, ekološko zavest in delovno odgovornost.
|
Demonstracijski
poskus priprave emulzije mazalnega olja in preizkušanje (literatura OLMA
Ljubljana).
|
Preprečevanje
in zmanjševanje obremenitve okolja
|
|
|
|
razume pomen skladnosti gradiv z okoljem;
pozna načine odstranjevanja odpadnih gradi;
|
pozna in razume dejavnike, ki so pomembni za dobro
vzdrževanje naprav;
razume pomen zaščite okolja;
razume pomen recikliranja gradiv tako iz
okoljevarstvenega, kot tudi ekonomskega vidika;,
|
Razvija
sposobnost osebnega odločanja.
Razvija
iniciativnost.
|
Prosojnice
s principi reciklirnih postopkov.
Referati
|