Izobraževalni program: KEMIJSKI TEHNIK
Sprejeto na 29.seji SS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 9. 7 1999
KEMIJA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
105 |
35 |
140 |
2. |
105 |
35 |
140 |
3. |
70 |
35 |
105 |
4. |
68 |
34 |
102 |
skupaj |
348 |
139 |
487 |
* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Pri predmetu dijak:
1. letnik
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
1. SNOV IN ZGRADBA SNOVI |
Dijak |
Dijak |
|
1.1 Zmes, čista snov, spojina, element |
|||
|
|
Se zaveda pomembnosti snovi , njenega prepoznavanja, poimenovanja ter njene umestitve v vsakdanjem svetu. Razvija inovativnost. |
Priprava in ločevanje zmesi (npr. oglje, natrijev klorid). |
1.2 Kemijska enačba |
|
|
|
|
|
Razvije delovno odgovornost. Se zave pomena natančnega dela. |
Periodni sistem elementov. |
2. GRADNIKI SNOVI |
|
|
|
2.1 Atomi in molekule |
|
|
|
|
|
Se zaveda prisotnosti osnovnih gradnikov snovi v naravi. Uči se kemijskega izražanja. Spoznava miselni svet kemije. Spoznava kvalitativne in kvantitativne odnose v kemiji. Spoznava najmanjše delce novi, njihovo velikost in maso. Razvija abstraktno mišljenje. |
Ogled filma. Shematski prikaz. Primerjava 1 mol različnih snovi (voda, oglje, sladkor, …) pri sobni temperaturi. Računske naloge. Periodni sistem elementov. |
2.2 Zgradba atoma |
|
|
|
|
|
Film Shematski prikaz. |
|
2.3 Orbitalni model atoma |
|
|
|
|
|
Razvija abstraktno mišljenje. |
Modeli orbital in molekul. Shematski prikaz. Film |
3. PERIODNI SISTEM |
|
|
|
|
|
Razvije sposobnost povezovanja znanj s področja atomike in jih sintetizira v svetu elementov in spojin. |
Periodni sistem. Primerjanje kovinskih oziroma Nekovinskih lastnosti aluminija, silicija in žvepla. Reakcija natrija in kalija z vodo (pH, dokaz vodika, ..). |
4. KEMIJSKA REAKCIJA |
|
|
|
4.1. Masna in množinska bilanca kemijskih reakcij |
|
|
|
|
|
Zaveda se pomena znanja s področja kemijskega računanja. |
Sprememba prostornine balona pri 35°C in 0°C. Računske naloge. |
4.2. Snovne in energijske spremembe |
|
|
|
|
|
Se zaveda povezanosti med teorijo, prakso in vsakdanjim življenjem. |
Raztapljanje koncentrirane H2SO4 v vodi. Reakcija P4O10 s kapljico vode. Reakcija CaO v vodi. Segrevanje KMnO4. |
5. VEZI MED OSNOVNIMI GRADNIKI |
|
|
|
5.1 Kemijska vez in zgradba molekul |
|
|
|
|
|
Razvija abstraktno mišljenje Se zave pomena strokovne konzultacije |
Modeli različnih molekul ter njihova gradnja. |
5.2 Molekulske vezi, zgradba tekočin |
|
|
|
|
|
S povezovanjem različnih znanj spozna pomen učenja in postane samozavesten. |
Model ledu. Primerjava fizikalnih lastnosti različnih tekočin (voda , HF(aq), etanol, eter. Topilna toplota KNO3Na2CO3, NH4NO3, ... Priprava koloidne raztopine ter suspenzije. |
5.3. Zgradba trdnih snovi |
|
|
|
|
|
Dobi občutek za odgovornost in teamsko delo pri praktičnem delu. Razvija prostorsko predstavo. |
Modeli: natrijev klorid, diamanta, joda, grafita, žvepla, … Segrevanje NaCl, sladkorja, I2, SiO2. Prevodnost raztopin (vir, žarnica, raztopina). Modeli osnovnih celic. |
6. KEMIJSKA NOMENKLATURA |
|
|
|
|
|
Se pripravi k domačnosti kemijske terminologije. |
Vaje iz nomenklature. |
7. RAZTOPINE |
|
|
|
|
|
Dobi občutek za varno delo v laboratoriju. Se zave pomena natančnega in sprotnega zapisovanja podatkov. |
Merjenje gostote raztopiniam z različno koncentracijo z areometrom. Merjenje vrelišča vodi in 10% raztopini NaCl. Zmrzovanje vode in raztopine NaCl. Računske naloge. |
8. HITROST KEMIJSKE REAKCIJE |
|
|
|
|
|
Razvija inovativen pristop do dela. |
Reakcija železa v prahu in koščka železa iste mase z razr. razt. HCl. Gorenje fosforja v kisiku in na zraku. H2O2 v čaši in na jetrih – kataliza Aluminijeva bronza in jod – kataliza z vodo. |
9. RAVNOTEŽJA V VODNIH RAZTOPINAH |
|
|
|
9.1 Kisline, baze in soli |
|
|
|
|
|
Pridobi spretnost, občutek za varno delo in natančnost. |
Megla iz NH3 in HCl. Določanje kislosti s pomočjo pH papirja, pH metra in indikatorjev. Nevtralizacijska titracija močne kisline z močno bazo. Primeri najbolj značilnih ionskih reakcij. Film. Računske naloge. |
9.2 Redoks reakcije |
|
|
|
|
|
Zaveda se pomena znanja iz področja redoks reakcij. Se zave prisotnosti in življenjskega pomena redoks reakcij v vsakdanjem življenju. |
Oksidacijske spremembe mangana. Raztapljanje kovin v raztopini HCl. Galvanski člen Cu/Zn. Zaščita proti koroziji (bakrenje). Bakrena žica v raztopini AgNO3. Računske naloge. Film. |
2. letnik
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
1. Koordinacijske spojine |
Dijaki |
Dijaki |
|
|
|
Razvijajo občutek za povezovanja abstraktnega s konkretnim |
Laboratorijsko delo: |
2. Zrak, kisik, voda in vodik |
|
|
|
|
|
Razvijajo odgovornost za varovanje okolja. Razvijajo občutek za ekonomičnost gospodarskih postopkov in ekološko naravnanost le teh. Razvijajo sposobnost za sodelovanje, komuniciranje, delo v skupini, ... |
Laboratorijsko delo: Videokaseta: Seminarske naloge s področja ekologije (3 - 4 dijaki v skupini). Računske naloge |
3. Nekovine |
|
|
|
|
|
||
4. VII. skupina - halogeni elementi |
|
|
|
|
|
Zavedajo se strupenosti kemikalij in razvijajo občutek za varno ravnanje s kemikalijami. Razvijajo občutek za natančnost. |
Laboratorijsko delo: Računske naloge. |
5. VI. skupina - halkogeni elementi |
|
|
|
|
|
Si pridobijo pozitiven odnos do kemije. Razvijajo čut za ekonomičnost proizvodnih postopkov. |
Laboratorijsko delo: Videokaseta: |
6. Elementi V. skupina |
|
|
|
|
|
Spoznavajo pomen kemije v vsakdanjem življenju. Navajajo se na samostojnost pri reševanju problemov. Zavedajo se potrebe uravnavanja porabe umetnih gnojil zaradi pridelave hrane in onesnaževanja okolja. |
Laboratorijsko delo: Videokaseta: |
7. Elementi IV. skupine |
|
|
|
|
|
Laboratorijsko delo: Računske naloge. |
|
8. Kovine |
|
|
|
|
|
||
9. Alkalijske kovine |
|
|
|
|
|
Laboratorijsko delo: |
|
10. Zemljo-alkalijske kovine |
|
|
|
|
|
Laboratorijsko delo: |
|
11. Elementi III. skupine |
|
|
|
|
|
Laboratorijsko delo: |
|
12. Prehodni elementi |
|
|
|
|
|
Spoznavajo pomen natančnosti, strokovnosti in vztrajnosti pri reševanju problemov. |
Laboratorijsko delo: |
3. letnik
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
OGLJIKOVE SPOJINE |
Dijaki |
Dijaki |
|
|
|
Razvija smisel za strokovnost. Razvija sposobnost abstraktnega mišljenja. Postane dojemljiv za novosti Pozitivno sprejema skupinsko reševanje problemov. Se usposobi za načrtovanje varnega dela. Razvija sposobnost hitrega ter pravilnega odločanja. Razvija osebno odgovornost, zanesljivost in vztrajnost. |
Poskus: |
NOMENKLATURA ORGANSKIH SPOJIN |
|
|
|
|
|
Skrbi za natančnost, sistematičnost, doslednost. Zna opazovati in logično sklepati. Se nauči pridobljene informacije povezovati s tehniškim znanjem. Se nauči osebne odgovornosti. Si pridobiva nove informacije o posameznih metodah. |
Projektno delo - poišče nekaj preprostih organskih in anorganskih snovi, ki se nahajajo v gospodinjstvu in jih s pomočjo literature ponazori s formulami. |
ZAPISI ORGANSKIH SPOJIN IN IZOMERIJA |
|
|
|
|
|
Si razširi znanje o kemijskih pojavih. Spozna uporabnost kemijskega znanja. Se zaveda odgovornosti za varnost v svojem okolju. |
Vaja: Vaja (referat): |
OGLJIKOVODIKI |
|
|
|
|
|||
Alkani, cikloalkani |
|
|
|
|
|
Razvija smisel za osebno in poklicno odgovornost. Razvija smisel za strokovnost in osebno zrelost. Razvija zavest o zahtevah kvalitetnega poklicnega dela. |
Poskus: |
|
|
Se zaveda odgovornosti za varnost v svojem okolju. Razvija samoiniciativnost, zanesljivost. Razvija izrazne spretnosti in sposobnosti prenašanja znanja na sošolce. Pozitivno sprejema skupinsko reševanje problemov. |
|
Alkeni, cikloalkeni, alkini |
|
|
|
|
|
Pridobi ustrezen odnos do varnostnih in zaščitnih ukrepov pri delu s strupenimi, kancerogenimi in mutagenimi snovmi. Postane dojemljiv za novosti. Razvija zavest o zahtevah kvalitetnega poklicnega dela. Zna opazovati in logično sklepati. |
Vaja (referat): |
Areni |
|
|
|
|
|
Razvija samoiniciativnost in se navaja na doslednost pri delu. Razvija čut za natančnost in zanesljivost. Se usposobi za prenos znanja v svoje delovno okolje. Se nauči osebne odgovornosti. Si pridobiva nove informacije o posameznih metodah. Pozitivno sprejema skupinsko reševanje problemov. |
Poskus: Projektno delo - v domačem okolju dijak poišče polimerne izdelke (tudi izdelke iz gume). Strokovna ekskurzija v Savo Kranj. |
ORGANSKE HALOGENSKE SPOJINE |
|
|
|
|
|
Pridobi ustrezen odnos do varnostnih in zaščitnih ukrepov pri delu s strupenimi, kancerogenimi in mutagenimi snovmi, Postane dojemljiv za novosti, Razvija zavest o zahtevah kvalitetnega poklicnega dela Razvije čut za natančnost, sistematičnost, doslednost. Razvija sposobnost hitrega in pravilnega odločanja. Zna opazovati in logično sklepati. |
Poskus: Vaja (referat): |
ALKOHOLI, FENOLI, ETRI |
|
|
|
|
|
Zna pravilno ravnati z instrumenti in napravami. Zna pravilno uporabljati navodila. Se usposobi za načrtovanje varnega dela. Se zaveda odgovornosti za varnost v svojem okolju. Razvija osebno zrelost. Prevzame odgovornost za posledice uživanja alkoholnih pijač, še posebej za vožnjo v vinjenem stanju. |
Vaja (referat): Poskus: |
KARBONILNE SPOJINE |
|
|
|
Aldehidi in ketoni |
|
|
|
|
|
Razvije čut za natančnost, sistematičnost, doslednost pri delu. Razvija sposobnost hitrega in pravilnega odločanja. Zna opazovati in logično sklepati. Se usposobi za prenos znanja v svoje delovno okolje. Razvija zavest o zahtevah kvalitetnega poklicnega dela. Razvija smisel za strokovnost. Razvija smisel za osebno in poklicno odgovornost. Razvija občutek za pomen varovanja zdravja pri strokovnem in poklicnem delu. |
Poskus: Vaja (referat): |
KARBOKSILNE KISLINE IN DERIVATI |
|
|
|
|
|
Razvije sposobnosti za delo s kislinami in prevzame odgovornost glede zaščitnih ukrepov. Razvija samoiniciativnost, zanesljivost. Postane dojemljiv za novosti. Pozitivno sprejema skupinsko reševanje problemov. Skrbi za natančnost, sistematičnost in doslednost. Se nauči pridobljene informacije povezovati s tehniškim znanjem. |
Poskus: Poskus: Poskus: Poskus: |
4. letnik
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Sintezni POLIMERI |
Dijak |
Dijak |
|
|
|
Projektno delo: |
|
Adicijski polimeri |
|
|
|
|
|
||
Kondenzacijski polimeri |
|
|
|
|
|
Vaja: |
|
|
|
||
|
|
Pokaže pripravljenost in sposobnost za sodelovanje pri reševanju ekoloških problemov povezanih z uporabo polimerov. Razvije pozitiven odnos do uvajanja sodobnih tehnoloških postopkov. |
|
Ogljikovi hidrati |
|
|
|
|
|
Razvije pravilen odnos do varovanja okolja. |
Vaja: Projektno delo: |
|
|
||
|
|
||
Delitev ogljikovih hidratov |
|
Razvija sposobnost opazovanja nastanka, spreminjanja in razgradnje naravnih snovi. |
Vaja: |
|
|
Usposobi se za samostojno reševanje problemov in razvija prostorsko predstavo. |
Vaja: |
|
|
Vaja: |
|
Mutarotacija |
|
Razvije sposobnost prenašanja teoretičnega znanja na konkretne naloge. |
|
|
|
||
|
|
Vaja(referat): Poskus: Vaja: |
|
|
|
||
|
|
||
|
|
Vaja: |
|
Glikozidi |
|
||
|
|
Pridobi sposobnost reševanja problemov. |
Vaja: |
|
|
||
|
|
Razvija čut za samostojno delo. Ustvarja in razvija pozitiven odnos do uravnotežene prehrane. |
Vaje: |
|
|
||
|
|
Poskus: |
|
|
|
||
|
|
Razvija pozitiven odnos do tehnoloških novosti. |
Poskus: Vaja (referat): |
|
|
Pridobi sposobnost kritične in ustvarjalne uporabe znanja. Pridobi motivacijo za stalno in interdisciplinarno izobraževanje. |
|
AMINI |
|||
|
|
Vaja: |
|
|
|
||
|
|
||
|
|
Vaja: |
|
|
|
Vaja: |
|
|
|
Vaja: |
|
|
|
||
|
|
Poskus: |
|
Aminokisline, peptidi, proteini |
|
|
|
|
|
||
Zgradba aminokislin |
|
|
|
|
|
||
Skupine aminokislin |
|
|
|
|
|
Vaja: |
|
Lastnosti aminokislin |
|
|
|
|
|
||
Peptidi in proteini |
|
|
|
|
|
Poskus: |
|
|
|
Vaja: |
|
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
Poskus: |
|
|
|
||
|
|
Prevzame odgovornost za svojo pravilno prehrano, bogato z beljakovinami. |
Vaja (referat): |
LIPIDI |
|
|
|
|
|
||
|
|
Vaja (referat): |
|
Voski |
|
|
|
|
|
Razvije sposobnost prenašanja teoretičnega znanja na konkretne naloge. |
Poskus: |
|
|
Poskus: Vaja: |
|
|
|
||
|
|
Poskus: |
|
|
|
Spozna, da je skrb za kakovost eden temeljnih pogojev za uspešnost. |
Vaja: |
Fosfolipidi |
|
|
|
|
|
||
Steroidi |
|
|
|
|
|
||
Holesterol |
|
|
|
|
|
||
Hormoni; spolni hormoni |
|
||
Pralna sredstva; detergenti |
|
|
|
|
|
Pridobi ustrezen odnos do varovanja okolja. |
Vaja (referat): Vaja: |
Maščobe v prehrani |
|
Prevzame odgovornost za svojo pravilno prehrano, bogato z neasičenimi maščobnimi kislinami. |
Vaja: |
Organske zdravilne učinkovine |
|
Razvija osebno odgovornost in skrb za zdravje. |
|
Zdravila proti infekcijskim boleznim |
|
||
Analgetiki |
|
||
Zdravila za srce in ožilje |
|
||
Zdravila, ki učinkujejo na centralni živčni sistem |
|
||
Zdravilne učinkovine proti rakastim obolenjem |
|
Vaja: |
|
Vpeljava novega zdravila v prakso |
|
Zavzame stališče do pretirane uporabe ali zlorabe zdravil. |
Referat: |
V rastlinah skrita kemija |
|
|
|
Alkaloidi |
|
|
|
|
|
Razvije osebnostno odločanje in prevzemanje odgovornosti do zlorabe mamil vseh vrst. Razvija sposobnost in pripravljenost za oblikovanje harmoničnega okolja v katerem živi. |
Predavanje strokovnjaka s področja zlorabe mamil (zdravstveni delavec, kriminalist, ...). |
Eterična olja |
|
|
|
|
|
Poskus: |
|
|
|
Vaja (referat): |
|
Vitamini |
|
|
|
|
|
Vaja: |
|
Strupi |
|
Razume ekološke potrebe povezane z uporabo strupov v kmetijstvu. |
|
Pesticidi |
|
||
Insekticidi |
|
|
|
|
|
Seznani se s potrebnimi varnostnimi in zaščitnimi ukrepi pri uporabi strupov. |
Projektno delo: |
Herbicidi |
|
||
Fungicidi |
|
||
Rodenticidi |
|
||
Kemično in biološko orožje |
|
|
|
|
|
Zaveda se izredne nevarnosti kemičnega in biološkega orožja. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Ustno preverjamo poznavanje osnovnih dejstev, pojmov in zakonitosti, njihovo razumevanje in uporabo. Priporočljiva je tudi izdelava referatov ter projektno delo.
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
1. letnik |
|
|
|
Praktični pouk Osnove eksperimentalne kemije |
|
|
Fizikalna kemija |
|
|
Fizikalna kemija Osnove eksperimentalne kemije Praktični pouk |
|
|
Fizikalna kemija Kemijska procesna tehnika |
|
|
Fizikalna kemija |
|
2. letnik |
|
|
|
OED Praktični pouk |
|
|
Fizikalna kemija |
|
|
Gradiva ???? GRA |
|
|
Fizikalna kemija |
|
|
OED Praktični pouk |
|
|
OED Praktični pouk Gradiva ???? GRA |
|
3. letnik |
|
|
|
Gradiva ???? |
|
|
Fizikalna kemija |
|
4. letnik |
|
|
|
Kemija - 1.letnik |
|
|
Kemija -2.letnik |
|
|
Fizikalna kemija – 3. letnik |
|
|
Ekologija - 4.letnik |
|
|
Biotehnologija - 4.letnik |
|
|
Tehnologija polimerov - 4.letnik |
|
|
Praktični pouk OS -3.letnik |
|