INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
1.
Enosmerni električni krog
|
Dijak
|
Dijak
|
|
pozna elemente električnega kroga: generator, vodnik,
porabnik
obnovi znanje o električnem toku, napetosti in
električni upornosti
obvlada Ohmov zakon
razume zakonitosti vzporednega, zaporednega in
sestavljenega električnega kroga ter 1. in 2. Kirchoffov zakon
pozna načine merjenja napetosti, toka in upornosti
spozna temperaturno odvisnost upornosti
|
razume pomen osnovnih elementov električnega kroga;
ve, da v generatorju poteka pretvorba ostalih vrst
energije v električno, in da je porabnik vsaka naprava, ki pretvarja
električno energijo v druge vrste energije;
razume dogajanje v električnem krogu; definira Ohmov
zakon in je sposoben aplikacij v realni situaciji,
razume pomen ohmske upornosti v električnih krogih in
je sposoben razložiti posledice;
ve, da se pod vplivom temperature spremeni ohmska
upornost,
razume, da je napetost na vzporedno vezanih uporih
enaka in da se toki pri tej vezavi uporov delijo;
razume, da je pri zaporedni vezavi tok skozi upore
enak, napetosti pa se porazdelijo;
obvlada izračun nadomestne upornosti vzporedno in
zaporedno vezanih uporov in zna pojasniti na praktičnih primerih;
|
Razvija
iniciativnost, vztrajnost, sposobnost multidisciplinarnega pristopa.
Se
navaja na natančnost in doslednost pri delu.
Razvije
čut za varčno uporabo električne energije.
Se
zave ekoloških problemov pri pridobivanju električne energije in je
pripravljen delovati za izboljšanje stanja.
|
Razred
se deli v planiranem fondu ur v dve skupini za izvedbo vaj.
|
1.1 Električno delo in moč
|
|
|
|
pozna načine pretvorbe električne energije v druge
vrste energiji
pozna Joulov zakon
razume pomen varovalke
pozna načine regulacije moči, bimetal in pomen
regulacije in bimetala ter termoelementa
|
razume pomen pretvorbe električne energije v druge
oblike;
obvlada izračun Joulovega zakona;
zna opisati varovalko;
razloži primer uporabe bimetala in termoelementa;
|
Se
zave nevarnosti pri delu z električnimi aparati in stroji in si privzgaja
poklicno odgovornost za varno delo.
Razvija
osebno in poklicno odgovornost za delo z instrumenti in se zaveda pomena
natančnosti in zanesljivosti pri delu z njimi.
|
Vaje:
merjenje toka in napetosti,
merjenje upornosti z meritvijo toka in napetosti in z
ohmmetrom,
merjenje moči.
|
2.
Izmenični električni krog
|
|
|
|
pozna pojme: trenutna, maksimalna in efektivna
vrednost električnih veličin
|
razume zapis trenutne, maksimalne in srednje
vrednosti sinusne oblike napetosti, in jih razlikuje;
predstavitev sinusnega toka in napetosti s časovnim
in kazalčnim diagramom;
|
Razvija
vztrajnost, inventivnost in sposobnost delovanja v timu.
|
|
2.1 Elementi električnega
kroga
|
|
|
|
pozna lastnosti upora v izmeničnem krogu
pozna tuljavo, njene lastnosti in učinke v magnetnem
polju in pozna razliko med obnašanjem tuljave v enosmernem in izmeničnem
krogu
definira XL
pozna kondenzator in njegove lastnosti v enosmernih
in izmeničnih krogih
definira XC
|
definira, kako je določena moč na ohmski upornosti,
tuljavi in kondenzatorju;
razloži pojme magnetna poljska jakost, magnetni
pretok in gostota magnetnega pretoka;
definira induktivnost in obvlada osnovne učinke v
magnetnem polju-induciranje napetosti in pojav sile, obvlada izračun
induktivne upornosti;
zna definirati pojem kapacitivnost in kapacitivna
upornost v izmeničnem krogu;
|
Spozna
pomen načrtovanja dela,komuniciranja, tolerance in prednosti dela v skupini.
Razvija
pripadnost delovni skupini in se čuti odgovornega za dobljene rezultate.
|
Vaje:
merjenje z osciloskopom,
merjenje impedance v RL krogu oziroma RC krogu.
|
2.2 Sestavljeni izmenični
tokokrogi
|
|
|
|
pozna osnovne vezave elementov-zaporedno in vzporedno
vezavo R, L, C in njihove osnovne zakonitosti
spozna pojem nadomestne upornosti elementov v
izmeničnih električnih krogih
|
razloži osnovne zakonitosti sestavljenih električnih
krogov, razume pojem fazni kot, in zna narisati kazalčni diagram za osnovne
primere vezave (RL, RC, RLC);
razume pomen polne upornosti in zna razložiti
uporabnost v praksi;
je sposoben definirati pojme delovna, jalova in
navidezna moč;
|
Se
navaja na vrednotenje dobljenih rezultatov in pripravljenost za ponovno delo,
če ugotovi pomanjkljivosti v postopku izračuna ali meritve.
|
|
3.
Trifazni sistemi
|
|
|
|
spozna nastanek trifazne napetosti
razume definicijo faznih in medfaznih napetosti
zna izračunati moč v trifaznem sistemu
|
razume razliko med eno in trifaznim sistemom
izmeničnih napetosti in tokov;
se seznani z
faznimi in medfaznimi napetostmi ter faznimi in linijskimi toki;
prepozna razliko med bremenom v vezavi zvezda in
trikot;
obvlada izračun osnovnih nalog v trifaznem sistemu;
|
|
Vaje:
merjenje napetosti in tokov v trifaznih sistemih.
|
4.
Osnove električnih strojev
|
|
|
|
pozna transformator in princip delovanja,
pozna
enosmerni motor, način delovanja in njegove osnovne značilnosti
pozna način delovanja trifaznega asinhronskega
motorja
pozna male motorje-servo in koračne motorje
|
razume vlogo transformatorja pri prenosu električne
energije;
razloži način delovanja enosmernih motorjev in
njihovo uporabnost v industrijskih procesih;
razloži način delovanja in uporabnost trifaznega
asinhronskega motorja v industriji;
je sposoben ovrednotiti uporabno vrednost servo in
koračnih motorjev v delovnih procesih;
je sposoben oceniti prednosti posamezne vrste motorja
glede na zahtevnost delovnega procesa;
|
Pridobi
občutek za pomembnost pravilnega ravnanja z električnimi stroj.
Pridobi
občutek o pomembnosti tehniške dokumentacije.
Spozna
potrebnost pravilnega ravnanja z električnimi stroji in njihovega
vzdrževanja.
|
Vaje:
meritev na električnih strojih - asinhronski motor,
snemanje prehodne funkcije servo motorja.
|
5.
Zaščita pred električnim udarom
|
|
|
|
pozna osnovne pojme in elemente električnih
instalacij in razdelilnih sistemov
pozna najpogostejše nevarnosti pri uporabi
električnih naprav
pozna zaščito pred električnim udarom
|
razlikuje osnovne pojme in elemente električnih
instalacij;
razume pomen varovanja v električnih krogih;
prepozna TT, TN in IT razdelilni sistem;
se zaveda nevarnosti, ki pretijo pri uporabi
poškodovanih aparatov ali ob nepravilni izvedbi instalacij;
prepozna zaščito pred neposrednim dotikom;
razume delovanje zaščite pri posrednem dotiku;
spozna pomen uporabe male napetosti;
|
Razvije
pozitiven odnos do varstva pri delu, pravilne rabe električnih naprav in
brezhibnosti električnih instalacij.
Se
zave pomembnosti tehniške regulative.
Razvija
občutek odgovornosti pri delu z električnimi napravami,
Pridobi
občutek odgovornosti za varnost v delovnem procesu.
|
Vaje:
izvedba TT oziroma TN sistema in ugotavljanje pomena PE
oziroma PEN vodnika.
|
6.
Osnove elektronike
|
|
|
|
pozna polprevodniške elemente -diodo, tranzistor,
tiristor in triak
pozna vezja za usmerjanje napetosti in toka
pozna vezja za ojačenje signalov
razume osnove digitalne tehnike
|
razume delovanje diode, tranzistorja, tiristorja in
triaka ter prepozna njihove simbole;
spozna vrste usmernikov glede na uporabnost;
se seznani z razliko med analogno in digitalno obliko
signala in je sposoben kritičnega vrednotenja prednosti digitalne oziroma
analogne tehnike;
|
Razvija
delavnost,natančnost, iniciativnost, motiviranost za pridobivanje znanj s
področja elektrotehnike, krmilnih in regulacijskih sistemov.
|
Vaje:
merjenje karakteristike diode, izvedba preprostega
usmernika, uporaba ojačevalnika signalov.
|
7.
Merjenje fizikalno-kemijskih veličin
|
|
|
|
pozna osnovne fizikalne principe merjenja
fizikalno-kemijskih veličin (T, tlaka, pretoka)
zna samostojno izbrati ustrezen merilnik glede na
zahtevane pogoje
zna uporabljati kataloge pri izbiri ustreznih
merilnikov
zna povezovati merilnike z ostalimi komponentami
razume pomembnost merilnih pretvornikov v tokovne signale
zna uporabiti merilne instrumente za prikaz merilnih
rezultatov
|
prepozna merilnik za merjenje fizikalno-kemijskih
veličin;
razvija ročne spretnostipri povezovanju merilnikov z
merilnimi pretvorniki in merilnimi instrumenti;
prepozna instrumente za prikaz merilnih rezultatov;
je sposoben samostojno povezati čutilo, merilni
pretvornikin merilni instrument;
|
Oblikuje
primeren poklicni odnos s do elektrotehnike, krmilnih in regulacijskih
sistemov.
Zaveda
se povezanosti tehničnih strok in vloge skupinskega dela strokovnjakov
različnih področij.
|
Vaje:
merjenje različnih fizikalnih veličin z uporabo
električnih analognih in digitalnih pokaznih instrumentov ter linijskih
registratorjev,
merjenje različnih fizikalnih veličin z uporabo X-Y
risalnikov in računalnikov.
|
8.
Krmilna in regulacijska tehnika
|
|
|
|
razlikuje krmilne od regulacijskih sistemov
pozna izvršilne regulacijske in krmilne elemente
(električne, pnevmatske in hidravlične)
pozna vhodne signalne elemente (stikala, tipke, ...)
|
je sposoben izbrati ustrezen sistem glede na
zahtevane točnosti;
izbere
optimalen izvršilni element za konkretno regulacijsko ali krmilno nalogo;
izbere
optimalen vhodni element za konkretno regulacijsko ali krmilno nalogo;
|
Razvija
željo po iskanju optimalnih rešitev pri delu.
Se
usposobi za skupinsko reševanje nalog.
|
Vaje:
uporaba električnih izvršilnih in vhodnih elementov,
uporaba pnevmatskih izvršilnih in vhodnih elementov.
|
9. Načrtovanje
regulacijskih sistemov
|
|
|
|
pozna statične in dinamične lastnosti
pozna prehodne funkcije različnih sistemov in njihove
parametre
se nauči izbrati ustrezen regulator glede na obliko
prehodne funkcije
|
razlikuje statične od dinamičnih lastnosti;
sposoben
razvrščati sisteme glede na obliko prehodne funkcije;
se usposobi
za samostojno izbiro regulatorjev in določanje njihovih parametrov s pomočjo
prehodne funkcije;
|
|
Vaje:
snemanje statične karakteristike in njena uporaba v
krmiljih,
snemanje prehodne funkcije sistemov in določanje
značilnih parametrov.
|
9.1 Regulatorji
|
|
|
|
pozna uporabnost in točnost različnih tehnologij
regulatorjev
zna narisati prehodne funkcije regulatorjev in
njihove simbole
zna določiti parametre regulatorjev glede na obliko
prehodne funkcije
pozna prednosti digitalnih regulatorjev
|
razume in zna pojasniti razliko med posameznimi tipi
regulatorjev;
je sposoben oceniti njihovo uporabnost v posameznih
primerih;
|
|
Vaje:
izvedba regulacije z dvopoložajnim regulatorjem,
izvedba regulacije s tripoložajnim regulatorjem,
izvedba
regulacije s PID-regulatorjem,
izvedba regulacije z
digitalnim regulatorjem.
|
10.Računalniško vodeni industrijski sistemi
|
|
|
|
zna ovrednotiti uporabnost računalnika v nadzoru
vodenja industrijskih sistemov
pozna ustrezno programsko orodje (Visual Designer,
...)
|
razloži prednosti in slabosti računalniško vodenih
industrijskih sistemov;
uporablja programsko orodje pri avtomatizaciji
industrijskih procesov;
|
|
Uporaba
programa za nadzor industrijskih sistemov ( Visual Designer ali …).
|
11.Osnovne
logične funkcij
|
|
|
|
pozna osnovne logične funkcije
|
nariše simbole in napiše enačbe in tabele;
|
|
|
12.Tehniška
krmilja
|
|
|
|
zna definirati tehniška krmilja
prepozna tehniška krmilja po svoji funkciji in po
izvedbi
pozna tehnološke izvedbe
pozna uporabo metode načrtovanja krmilij
pozna osnovne elemente za izvedbo krmili
|
razume uporabnost logičnih in koračnih krmilij;
je sposoben izbrati ustrezno tehnološko izvedbo;
razvija spretnost pri načrtovanju krmilij;
|
Spozna
pomen upoštevanja delovne hierarhije zaradi varnostnih razlogov in
odgovornosti.
Odgovorno
in vestno opravlja delovne naloge ter pri tem uporablja zahtevana zaščitna
sredstva.
|
Vaje:
izvedba trajnoožičenega elektromehanskega krmilja,
izvedba trajnoožičenega elektronskega krmilja z
moduli.
|
13. Pomnilniško programirljiva krmilja (PPK)
|
|
|
|
pozna metode načrtovanja pomnilniških krmilij
se nauči uporabljati metodo s kontaktnim načrtom
|
se usposobi za samostojno povezovanje krmilnika s
krmilnim okoljem in programiranje preprostih funkcij;
|
Pri
programiranju razvijaja sposobnost komuniciranja in ustvarjanja delovne klime
v skupini.
Razvija
pripravljenost na pomoč sodelavcem.
|
Vaje:
izvedba logičnih krmilij s PPK,
izvedba koračnih krmilij s PPK.
|
14.
PPK kot regulator
|
|
|
|
se nauči uporabljati krmilnik kot regulator
|
razvija spretnost programiranja krmilnikov;
|
|
Vaje:
izvedba dvopoložajnih regulacij s PPK,
izvedba tripoložajnih regulacij s PPK,
izvedba zveznih regulacij s PPK.
|
15.
Regulacijski sistemi z mehko logiko
|
|
|
|
pozna način delovanja mehkih regulatorjev in njihovo
uporabnost v kemijskih procesih
|
razloži teorijo mehkih regulatorjev in njihovo
uporabnost;
|
|
|