Izobraževalni program: LABORATORIJSKI TEHNIK
Sprejeto na 28.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 10. 6. 1999
KLINIČNA KEMIJA IN BIOKEMIJA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
|
||
2. |
|
||
3. |
105 |
70 |
175 |
4. |
136 |
34 |
170 |
skupaj |
241 |
104 |
345 |
* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Pri predmetu dijaki:
3. letnik
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Klinična kemija in biokemija - uvod |
Dijaki |
Dijaki |
|
|
|
Zavedajo se pomena klinične kemije in biokemije kot interdisciplinarne vede. |
|
VRSTE BIOLOŠKEGA MATERIALA, ODVZEM IN SHRANJEVANJE |
|
|
|
|
|
Prijazno sprejmejo bolnika in mu posredujejo navodila za pravilen odvzem biološkega materiala. Zavedajo se dragocenosti in enkratnosti biološkega vzorca, dejavnikov tveganja pri ravnanju z njim ter natančno sledijo navodilom za odvzem in transport vzorca. Poznajo ukrepe, potrebne za zaščito pri delu z biološkim materialom. Poznajo način dela in organizacijo v laboratoriju od sprejema vzorca do izdaje izvida. Z ustreznim shranjevanjem vzorcev pred in po analizi poskrbijo za preverljivost rezultatov. |
Ogled klinično biokemijskega laboratorija in seznanitev z organizacijo dela v njem. |
Poskrbijo, da se ostanki bioloških vzorcev po opravljenih analizah zavržejo na strokoven ter etično in ekološko sprejemljiv način. |
|||
STATISTIKA |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena statistične obdelave v sodobnem svetu. |
Vaje: statistična obdelava različnih skupin podatkov. |
KONTROLA KVALITETE REZULTATOV |
|
|
|
|
|
Prizadevajo si, da bi dosegli čim večjo pravilnost in zanesljivost laboratorijskih rezultatov. Zavedajo se dolžnosti po preverjanju pravilnosti vseh faz dela od odvzema do končnega rezultata, če nastopi dvom v pravilnost rezultatov. |
Delo v manjših skupinah. Vaja: kontrola kvalitete rezultatov. Obisk klinično biokemijskega laboratorija in seznanitev z načini izvajanja interne kontrole kvalitete rezultatov. |
URIN |
|
|
|
|
|
Se zavedajo, da je vsak urinski vzorec lahko kužen, zato morajo biti pri delu zelo pazljiv in upoštevati navodila za varno delo. Razvijajo natančnost pri opazovanju in zapisovanju svojih ugotovitev. |
Vaje: |
|
|||
OGLJIKOVI HIDRATI |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena ogljikovih hidratov za energijo. Razvijajo natančnost in odgovornost pri delu v laboratoriju. Razvijajo čut za laboratorijsko delo v skupini. Upoštevajo pripombe in nasvete sošolcev z namenom doseči boljše rezultate analiz. Spoznajo pozitivni pomen treme, pri kateri višja raven adrenalina signalizira povečano energijsko potrebo organizma. |
Vaje: določanje koncentracije glukoze v serumu z god metodo. |
ŽOLČNA BARVILA |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena zdravega načina življenja pri preprečevanju bolezni jeter. Novo snov povežejo z že pridobljenim znanje in si olajšajo pomnjenje. |
Vaje: |
|
Razvijajo ročne spretnosti pri delu v laboratoriju. |
Referat: vpliv alkohola na delovanje jeter. |
|
NEPROTEINSKE DUŠIKOVE SPOJINE |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena pravilne in uravnotežene prehrane za normalno delovanje ledvic. Razvijajo odgovornost za kvalitetno delo v šolskem laboratoriju in kasneje na svojem delovnem mestu. |
Vaje: Določanje koncentracije sečnine v serumu in urinu po berthelotovi metodi in encimski uv metodi, Določanje koncentracije kreatinina v serumu in urinu, Določanje koncentracije uratov v serumu in urinu. |
LIKVOR |
|
|
|
|
|
Se zavedajo, da je likvor izredno dragocen biološki material, zato so pri delu z njim izredno pazljivi in natančni. |
Vaja: turbidimetrično določanje koncentracije proteinov v likvorju s sulfosalicilno kislino. |
URINSKA USEDLINA |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena osebne higiene. |
Vaja: pregled različnih preparatov urinske usedline. |
Naučijo se v vsakodnevni prehrani izogibati se prepogostemu uživanju snovi, ki povzročajo ledvične kamne. Zavedajo se pomena natančnega pregleda vzorca za pravilno nadaljnje zdravljenje bolnika. |
|||
BLATO |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena pravilne prehrane za normalno delovanje črevesa. Zavedajo se pomena zgodnjega odkrivanja črevesnih bolezni na osnovi dokazovanja krvi v blatu. |
4. letnik
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
PROTEINI |
Dijaki |
Dijaki |
|
|
|
Razvijanje ročnih spretnosti, natančnosti, odgovornosti (dojeti pomen pozornega poslušanja navodil pred uporabo občutljivih aparatur). Ekološko ozaveščanje (priprava tolikšne količine reagenta, kot ga bodo dejansko potrebovali). |
Vaje: |
|
|||
LIPIDI IN LIPOPROTEINI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena pravilne prehrane in zdravega načina življenja pri preprečevanju bolezni ožilja. Spremljajo novosti, povezane s preprečevanjem visoke koncentracije holesterola v krvi in jih upoštevajo pri svoji prehrani (antioksidanti). Aktivno sodelujejo v pogovoru in razvijajo samozavest, strpnost in komunikativnost. Zavedajo se pomena natančnega branja navodil ter priprave za pravilnost izvedbe analiznega postopka. |
Vaje: Referat: holesterol in prosti radikali. |
|
Zavedajo se posledic nestrokovnega in nenatančnega dela ter so pripravljeni ponoviti celoten postopek, če je pri delu prišlo do napake. |
||
ENCIMI |
|
|
|
Splošni del |
|
|
|
|
|
Razvijanje komunikacijskih sposobnosti ter potrpežljivosti in strpnosti med laboratorijskim delom. Razvijanje sposobnosti načrtovanja delovnega procesa. Razvijanje odgovornosti in vestnosti pri izvajanju analize. Razvijanje zavesti o strokovni odgovornosti. Urijo se v natančnem pipetiranju. |
Vaje - določanje aktivnosti encimov v serumu: |
|
|||
Specialni del |
|
|
|
|
|
Zavedajo se vpliva nečiste steklovine na rezultat encimskih reakcij in neprimerljivosti rezultatov, če se reakcije izvajajo pri različnih temperaturah (uporaba faktorja). |
|
GLDH |
|||
VODA, ELEKTROLITI IN OLIGOELEMENTI |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena pravilne koncentracije dodane tekočine pri dehidraciji. Zavedajo se pomena pravilnega ter zadostnega vnosa tekočine v organizem. Zavedajo se, da spremembe v koncentraciji elektrolitov pomenijo določeno bolezensko stanje. Razvijanje čuta za urejenost delovnega prostora. Spoznajo pomen terapevtskega doziranja fiziološke raztopine zaradi izgube natrijevih ionov (kot posledica močne diareje), ki je v tem stoletju rešilo številna življenja, zlasti v državah v razvoju. |
Vaje: določanje koncentracije na+ in k+ z ionoselektivno elektrodo. Referat: |
Kislinsko bazično ravnovesje |
|
|
|
|
|
Zavedajo se vpliva spremembe kislinsko bazičnega ravnovesja na prognozo bolezni. Razvijajo natančnost, točnost in zanesljivost. |
Vaja: določanje kislinsko bazičnega ravnovesja v okviru pouka analizne kemije - 4. letnik. |
|
|||
Ocenjevanje delovanja ledvic |
|
|
|
|
|
Ovrednotijo pomen ledvic za življenje. Poznajo ukrepe za varovanje ledvic: veliko tekočine, zmerno uživanje proteinov, omejitev uživanja soli, izogibanje ostrih začimb itd. Se seznanijo z možnostjo darovanja organov (ledvice) kot visoko etičnega dejanja. |
|
Ocenjevanje delovanja jeter |
|
|
|
|
|
Zavedajo se povezanosti in odvisnosti posameznih preiskav za normalno življenje. Zavedajo se pomena zdravega načina življenja pri preprečevanju bolezni in poškodb jeter (alkohol), ki so nenadomestljiva. Spoznajo etični pomen možnosti darovanja organov po smrti. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
|
|