Izobraževalni program: LESARSKI TEHNIK
Sprejeto na 29.seji SS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 9. 7 1999
TEHNOLOGIJA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
|
||
2. |
70 |
35 |
105 |
3. |
100 |
40 |
140 |
4. |
91 |
40 |
136 |
skupaj |
261 |
120 |
381 |
* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Tehnologija posreduje temeljno strokovno teoretično znanje, ki je osnova in dopolnilo praktičnemu pouku ter povezujejo vsa ostala strokovno teoretična in praktična znanja z namenom, obvladati osnovne tehnologije v lesarstvu.
Pri predmetu dijak:
2. letnik
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Tehnologija |
Dijak |
Dijak |
|
|
|
Pozna pomen uveljavljanja strokovnosti in sposobnosti primerjanja ter komunikacije; |
|
Temeljni pojmi |
|
|
|
|
|
Spozna pomen razumevanja pojmov in pregleda nad celoto |
Video film različnih procesov v lesarstvu s sprotnim komentarjem učitelja. |
Osnove tehnologije ŽAGARSTVA in naravno SUŠENJE lesa |
|
Razvija doslednost - notranji redosled opravil v lesarstvu; |
Video film o delu na žagarskih obratih. Strokovna ekskurzija na žagarski obrat s sušilnimi kapacitetami. |
VARSTVO PRI DELU (skupne osnove) |
|
|
|
|
|
Oblikuje odnos do varovanja sebe, sodelavcev in okolja. Razvija materialne in moralne odgovornosti. |
Varno delo je predmet obravnave povsod tam, kjer se nevarnost pojavi. Reševanje testa iz varstva pri delu, ki je predviden za poklic mizar. Demonstracija uporabe gasilnih aparatov. |
PREOBLIKOVANJE LESA Z ODREZOVANJEM (skupne osnove) |
|
|
|
|
|
Razvija in uveljavlja strokovnost. Spoznava pomen natančnosti. Spozna pomen predvidevanja in upoštevanja danih ali izbranih podatkov za kvalitetno delo. Zna povezati abstraktno s konkretnim. |
Vaja: izračun elemente orodij in rezil ponazarjamo na vzorcih. |
|
|
Razvija sposobnost komuniciranja in nazorne predstavitve. Razvija poklicno odgovornost. Oblikuje odnos do varovanja sebe, sodelavcev in okolja. |
Zbirka značilnega lesarskega orodja s pomočjo katere dijak: |
|
|
Razvija natančnost. Prevzema osebne odgovornosti pri konkretnem delu na vajah. Se navaja na samostojno varno delo na natančnih strojih. |
Vaje (15 ur) Vaje iz spajanja žagnih listov in urejanja notranjih napetosti tračnih žagnih listov. Vaje iz razperjanja zob žagnih listov. Vaje iz brušenja rezil orodij: |
NATANČNOST V LESARSTVU |
Dijak pri vaji za svoj primer |
|
|
|
|
Spozna nujnost tolerantnosti, vendar razvija meje strokovne natančnosti. Razvija osebno in poklicno odgovornost. |
Vsebine pripravimo v povezavi s konstruiranjem in izdelki pri praktičnem pouku. Vaja: samostojen projekt, ki obravnava problematiko natančnosti za del izdelka in zajema: |
Projektna naloga, ki zajema uporabo zgornjih vsebin |
Določanje dimenzij (trdnost, estetika). Določanje baz in toleranc. Analiza predvidenih napak. |
||
ZNAČILNI TEHNOLOŠKI POSTOPKI ODREZOVANJA |
|||
Enostavni tehnološki procesi v lesarstvu |
|
|
|
|
|
Razvija osebno in poklicno odgovornost za varno delo v vseh situacijah. Razvija varčen, skrben odnos do naravnih dobrin. Oblikuje inovativne pristope pri predstavljanju problemov in zamisli. Razvija sposobnost komuniciranja in dela v skupini. |
Vaja: načrtovanje tehnologij v krojilnici. |
Tehnološki procesi pri krojenju žaganega lesa |
|
||
|
|
Razvija sposobnost povezovanja že znanega in to uporabi. |
Vaja: tehnološki proces širinskega lepljenja. |
|
|
||
|
|
||
|
|
Vaja: tehnološki proces izdelave struženega elementa. |
|
|
|
Vaja: predpiše tehnologijo brušenja za značilne primere. |
|
|
|
Razvija sposobnost povezovanja znanj. |
|
Krivljenje masivnega lesa |
|
|
|
|
|
Vaja: načrtovanje tehnološkega procesa krivljenja. |
|
|
|||
|
|
Razvija in se navaja na ustvarjalno delo v skupini. Se navaja zagovarjati in utemeljevati svoje ideje in razmišljanja. Prevzema odgovornost. Razvija sposobnost komuniciranja in tolerantnosti. |
Vaje (20 ur dela v skupinah) Pri vseh vajah v poglavju dijak s skico in komentarjem prikaže rešitev, ki si jo je zamislil in pri tem uporabi pravilne konstrukcijske rešitve. S projektiranjem enostavnih tehnoloških procesov povezuje vsa znanja v smiselno in v praksi uporabno celoto. S skupinskim povzemanjem predlagane rešitve ovrednotimo. |
3. letnik
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
TEHNOLOGIJA LEPLJENJA |
Dijak |
Dijak |
|
Faze dela v tehnološkem postopku lepljenja |
|
|
|
|
|
Razvija strokoven pristop k lepljenju, ki upošteva vse ključne člene pri lepljenju. Razvija materialno odgovornost in ekološko zavest. Oblikuje odnos do varčnosti kot vrednote. Razvija odgovornost da zagotovi varne pogoje pri delu. Krepi ekološko zavest in osebno odgovornost do malomarnega ravnanja pri delu. |
Videofilm o tehnikah, ki jih ne moremo demonstrirati. Praktični izračuni tehnoloških parametrov in odčitavanja iz tabel. Izdelava samostojne naloge o ravnanju z odpadki pri lepljenju. |
Značilni postopki lepljenja |
|
|
|
|
|
Razvija občutek pripadnosti delovni skupini. Razvije sposobnost in odgovornost za delo v skupini. Utrjuje komunikacijske oblike pri zagovarjanju svojih stališč. Spozna tehnike nazorne predstavitve. |
Dijaki izdelajo v skupinah svoje predloge rešitev procesa in nato rešitve primerjamo ter povzamemo najboljše. Rešitve tehnoloških procesov grafično predstavimo na posebnem poligonu za postavitve tehnoloških procesov. Uporaba računalnika pri projektiranju novih tehnoloških procesov in spreminjanju obstoječe tehnologije. |
Praktične meritve in izračuni pri lepljenju |
|
|
|
|
|
Spozna pomen tehnike praktičnih preizkusov pri lepljenju. Razvija potrebo po urejenem delavnem okolju. Razvija poklicno in strokovno odgovornost, ki je povezana tudi z materialno odgovornostjo. |
Vaje iz lepljenja tehnologija in praktična izvedba lepljenja (10 ur): Kontrola nanosa lepila, Ugotavljanje in nastavitev parametrov pri stiskanju, Ugotavljanje stopnje zlepljenosti. |
TEHNOLOŠKI POSTOPKI V POVRŠINSKI OBDELAVI |
|
|
|
Pripravljalna dela |
|
|
|
|
|
Gradi strokovno zaključen pogled na lesarstvo in spoznava zahtevno površinsko obdelavo, ki zahteva strokoven pristop in prevzemanje odgovornosti. |
|
Izbira in priprava premaznega sistema |
|
|
|
|
|
Razvija varčen odnos do materialov in skrb za čisto okolje. |
Vaja (10ur): pripravi premazno sredstvo (sistem) in izdela vzorec površinske obdelave. |
Nanašanje premaznega sistema |
|
|
|
|
|
Razvija sposobnost in veščino strokovnega komuniciranja in utemeljevanja. |
Vaja: razprševanje z brizganjem. Video film, ki prikazuje tehnike nanašanja premaznih sredstev. |
Utrjevanje premaznih sredstev |
|
|
|
|
|
Razvija ekološko zavest. |
Ponazoritev predavanj z video posnetki in shemami. |
Brušenje in glajenje premaznih sredstev |
|
|
|
|
|
Razvija poklicno odgovornost za kvalitetno opravljene faze dela. |
Vaje: zaporedje brušenj v površinski obdelavi in finost brusilnih sredstev glede na vrsto brušenja in končne efekte. |
Ureditev tehnološkega procesa v lakirnici |
|
|
|
|
|
Se navaja na ustvarjalno delo v skupini in na tolerantnost. Se navaja na javno nastopanje. |
Vaja: načrtovanje tehnologije v lakirnici za različne količine in tipe proizvodov. Zamisli skupaj vrednotimo. |
|
|
Oblikuje strokoven odnos do varovanja sebe in okolice ter razvija čut za materialne odgovornosti. Oblikovanje ekološke zavesti. |
Video prikaz ekoloških težav zaradi odpadkov. |
Kontrola v površinski obdelavi: |
|
|
|
|
|
Se navaja na natančno delo pri katerem je pomembna doslednost in zanesljivost. Goji odgovoren strokoven pristop do dela. Skrbi za varnost. |
Vaje (10 ur): |
SUŠENJE LESA |
|
|
|
|
|
Razvija strokoven odnos do obdelave lesa, ki je zahteven sistem, med seboj odvisnih opravil. |
|
|
|
Razvija natančen pristop k strokovnim meritvam in izračunom, ki vodi do zanesljivih rezultatov: |
Vaje: |
konvencionalne sušilnice (izvedbe) |
|
|
|
|
|
Razvija sposobnost javnega nastopanja in nazorne razlage. Razvija sposobnost strokovnega povezovanja. Prevzema poklicno in materialno odgovornost za natančnost in pravilnost izdelave režimov za sušenje. Razvija primerjalne sposobnosti in strokovno analizira rezultate. Prevzema odgovornost za natančnost pri izračunavanju cene. |
Vaje sušenje lesa (10 ur): |
Sušilne napake |
|
|
|
|
|
Prevzema poklicno odgovornosti pri vodenju procesa sušenja. |
Uporaba zbirke vzorcev napak zaradi nepravilnega sušenja. Vaja: izdelava vilic in ocena notranjih napetosti v lesu. |
|
|
Razvija ekološko zavest in varčnost pri porabi energije; |
|
ZNAČILNI TEHNOLOŠKI PROCESI V ŽAGALNICI |
|
|
|
|
|
Oblikuje skrben odnos do obnovljive surovine in okolja. Se navaja na natančnost pri zajemanju podatkov, izračunih in ocenah. Spozna nevarnosti pri delu na žagarskem obratu in potrebe doslednega izvajanja varnostnih ukrepov. Razvija ustvarjalnost in prostorsko predstavo pri predstavitvi sistemov. Pokaže inovativnost pri načrtovanju tehnologije. Ob iskanju in uporabi potrebnih informacij oblikuje aktiven, ustvarjalen odnos do reševanja novih problemov. |
Vaja: uporaba standarda za gozdne lesne sortimente. Vaje: izmera hloda, izračun lesne mase in klasificiranje. Videofilm - žagarski obrat in posamezna značilna dela. Vaje: |
4. letnik
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
ZAHTEVNEJŠI (kompleksni) TEHNOLOŠKI PROCESI |
Dijak |
Dijak |
|
Skupine izdelkov iz katerih izbiramo primere za obravnavo značilnih procesov: |
|
Pridobiva strokovno samozaupanje ob uspešnem načrtovanju zaključenih procesov. Razvija inovativnost pri iskanju rešitev. Razvija kritični odnos do rešitev in estetske podobe stilnega pohištva. |
Vaje oziromaprojektno delo: Ekskurzije. Video prezentacije. |
Računalniško podprto načrtovanje in proizvodnja (CAD - CAM tehnologija) |
|||
|
|
Se navaja na stalno strokovno izpopolnjevanje. Razvija natančnost. Se zaveda odgovornosti za draga delovna sredstva in pravilnost obdelave. |
Uporaba videoprezentacij pri obravnavi cnc centrov. Demonstriranje na didaktičnih cnc strojih. |
Ročno programiranje CNC rezkalnega stroja in stružnice |
|||
|
|
Pokaže inovativnost pri iskanju najboljših rešitev. Oblikuje čut za skrben in varen pristop k delu. |
Samostojne vaje ob cnc rezkarju in stružnici(25 ur). |
Uporaba CAD - CAM tehnologije |
|
|
|
|
|
Razvija sposobnost obvladovanja zahtevnejših nalog in izgrajuje zaupanje vase. |
Vaje: delo s programskim paketom za računalniško podprto proizvodnjo ob računalniku in cnc stroju (20 ur). Vaje: |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Ocenjevanje tehnoloških rešitev, delovnih zvezkov, programov, zagovorov in izdelkov pri vajah.
Splošno:
Vsebine predmeta se povezujejo, gradijo oziroma dopolnjujejo vsebine vseh ostalih strokovno teoretičnih predmetov, predvsem pa se povezujejo s praktičnim poukom, tvorivi in konstrukcijami.
Konkretno:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
|
Praktični pouk |
|
|
Tvoriva |
|
|
Konstrukcije |
|
|
Organizacija in ekonomika |
|
|
Stroji in naprave |
|
|
Projektiranje |
|