Izobraževalni program: RUDARSKI TEHNIK
Sprejeto na 29.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 9.7.2000
GEOLOGIJA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
70 |
70 |
|
2. |
53 |
17 |
70 |
3. |
88 |
17 |
105 |
4. |
34 |
34 |
68 |
skupaj |
245 |
68 |
313 |
* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Pri predmetu dijak:
1. letnik
VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
GEOLOGIJA KOT VEDA |
Dijak |
Dijak |
|
|
|
Razvija vedeželjnost po znanjih, ki so povezana z Zemljo kot majhnim in skrivnostnim planetom v zanimivem osončju in neskončnem vesolju. Razvijajo zavest o pripadnosti zapletenemu stroju – Zemlji, ki jo je treba natančno raziskovati in se zavedati brezpogojne odvisnosti od nje. Negujejo skrb za pridobivanje podatkov ter njihovo natančno uporabo. |
Na primerih iz vsakodnevnega življenja. Utemeljimo geologijo kot vedo in potrebo po ozki strokovnosti v posameznih strokah geologije (voda v pipah, umetna gnojila, soljenje hrane, topli radiatorji, dragoceni kamni, steklo, ….). |
PLANETARNA GEOLOGIJA |
|
|
|
|
|
Za obstoj človeka ni končnih odgovorov in prav zato sta previden in spoštljiv odnos do narave tako potrebna. |
Pri razlaganju vesolja in osončja prikazujemo modele, slike in posterje. |
ZGRADBA ZEMLJE |
|
|
|
|
|
Razvija sposobnost ustvarjalnega razmišljanja in povezovanja ter utemeljevanja dejstev. |
Zgradbo zemlje razložimo na skici. Kemično, mineralno in kamninsko zgradbo na modelih in vzorcih. S kompasom dokazujemo magnetizem zemlje. Z uvelim jabolkom primerjamo nagubanost zemeljske skorje. |
OSNOVE MAGMATIZMA |
|
|
|
|
|
Razvija natančnost, odgovornost in načrtnost pri povezovanju dogodkov v preteklosti z dogodki danes in v prihodnosti. Razvija občutek za lepoto vseh naravnih pojavov. Zavedajo se , da so nahajališča koristnih mineralov za naše življenje neponovljivi dragulji zemeljske skorje. |
Videokaseta: vulkani. |
TEKTONIKA |
|
|
|
|
|
Pridobiva občutek za razumevanje in opazovanje sprememb v priobalnih področjih. Ugotovi, da je treba vsak poseg v naravo skrbno in preudarno načrtovati. |
Videokasta: geološka preteklost. Skice, modeli, geološke karte, pripomočki, ki jih uporablja geolog na terenu, model plasti za merjenje smeri, vpada, kota vpada s pomočjo geološkega kompasa. |
|
|
Dojema, da je treba spremembe na zemeljskem površju neprestano skrbno spremljati in zapisovati. Dragocena nahajališča mineralnih surovin so povezana dinamiko v zemeljski skorje, zato je razvijanje skrbi za opazovanje sprememb temeljnega pomena za njihovo kasnejše odkrivanje. |
Videokaseta:slovenska geološka transferzala. Planet zemlja 1. oddaja. |
POTRESI |
|
|
|
|
|
Se zaveda , da je človek nemočen, kadar se Zemlja strese, vendar je kljub vsemu treba položaj obvladati in v primeru katastofe preudarno načrtovati in odločati. Razvija doslednost pri upoštevanju varnostnih predpisov, ki so povezani. S potresi, še posebej pri podzemnem. Pridobivanju mineralnih snovi in goriv. |
Videokaseta.POTRESI. Seizmična karta Slovenije. |
EKSOGENA DINAMIKA |
|
|
|
|
|
Razvijajo pozitiven odnos do pomena geoloških znanj in raziskav do nujnosti skupinskega ali timskega dela. Dojamejo pomen lokalnih in regionalnih raziskav. |
Ogled kamnoloma, cestnega useka. Analiza razgaljenih plasti. Ogled kraške jame. |
ZGODOVINSKA GEOLOGIJA |
|
|
|
|
|
Postaja dojemljiv za rojevanje, spreminjanje in propadanja živalskih in rastlinskih vrst. Osvaja spoznanje, da je tudi človek le člen v verigi neskončnosti Zave se, kako pomembno vplivajo zunanji in notranji geološki dejavniki ne le na razvoj živega sveta, temveč tudi na razvoj zemlje kot planeta. |
Videokaseta:nastajanje fosilov - i, ii del. Šolska zbirka fosilov. Časovni trak. Panorama Vaje: |
2. letnik
VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
ZEMELJSKA SKORJA |
Dijak |
Dijak |
|
|
|
Začuti potrebo po vlogi in pomenu prepoznavanja, raziskovanja in uporabi mineralov. |
Minerale in kamnine razlikujemo tudi na oko. Vzorci |
LASTNOSTI MINERALOV |
|
|
|
|
|
Zave se neprecenljivosti mikrometrsko natančne zgradbe kristalov, razvijajo občutek za prepoznavanje lepote kristalov, kopuč, geod, natečnih oblik, kapnikov. Pridobiva občutek za skladnost, čistost, urejenost, barvitost ter trajnost izjemno dovršeno zgrajene narave, katere del je tudi človek. |
Naprava za merjenje radioaktivnosti. Škatlica z minerali Mohsove trdotne lestvice. Uv žarnica (fluorescenca, fosforescenca). Večji kristal sadre (prosojnost, prozornost, neprozornost), hcl, kalcit, galenit-razkolnost. Videokaseta: čudoviti svet mineralov. |
PREISKOVALNE METODE |
|
|
|
|
|
Pridobivajo občutek, da je uporabnost mineralov odvisna od vrste kemičnih elementov, ki jih gradijo. Zave se, da je treba pred načrtovanjem tehnološkega procesa bogatenja ali pridobivanja kovin, minerale natančno analizirati. |
Delo na petrografskem mikroskopu. |
KRISTALI |
|
|
|
|
|
Oblikujejo spoznanje, da je narava najpopolnejši in edinstven arhitekt, katerega natančnost in neprekosljivost naj bosta vodilo pri delu v življenju. Razvijajo natančnost opazovanja in sposobnost povezovanja , ko prepoznavajo pestrost v načinu nastopanja mineralov. |
Modeli kristalov - primerki kopuč, druz, geod. |
GEOMETRIJSKE OBLIKE KRISTALOV |
|
|
|
|
|
Se zavedajo pomembnosti natančnega opazovanja in interpretacije rezultatov raziskav, ki predstavljajo člen v verigi procesov, katerih cilj je pridobivanje naravnih snovi za življenje. |
Modeli kristalov – dvojček sadre, ortoklaza. |
SISTEMATIKA MINERALOV |
|
|
|
|
|
Zaveda se pomembnosti mineralov in njihovih spojin – kamnin, ki predstavljajo pomembne surovine v številnih vejah industrije. Vsak mineral je nosilec enega ali več kemijskega elementa, zato je neprecenljivo dejstvo, da uporabljamo minerale kot izvorne snovi za kovine in nekovine ali pa jih v najrazličnejše namene uporabljamo povsod v življenju. Najpomembnejša dijakovo spoznanje je, da si brez mineralov ne moremo zamisliti življenja. |
Šolska zbirka mineralov. Vaje (delitev dijakov v skupine): Internet Računalniški program: lotos. |
3. letnik
VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
PETROLOGIJA |
Dijak |
Dijak |
|
|
|
Pridobiva občutek za potrebno zanesljivost in natančnost pri določanju in odločanju o nastanku kamnin. |
|
MAGMATSKE KAMNINE |
|
|
|
|
|
Razvija sposobnost za natančno opazovanje, povezovanje in sklepanje na dogodke v preteklosti. |
Vaje: (delitev dijakov v skupine) |
SEDIMENTNE KAMNINE ALI USEDLINE |
|
|
|
|
|
Odgovorno spoznava, da je uporabnost kamnin odvisna od načina nastanka, vrste ter geomehanskih lastnosti kamnin. |
Vzorci sedimentnih kamnin. Zbruski obruski. |
METAMORFNE KAMNINE |
|
|
|
|
|
Razvijajo sposobnost primerjanja, povezovanja, razlikovanja in odločanja. |
Vaje: |
KAMNINE SLOVENIJE |
|
|
|
|
|
Strokovno povezuje znanja zakonitostih nastajanja naravnih pojavov. |
Geološka karta Slovenije. Zbirka kamnin Slovenije. |
PREMOGI, NAFTA IN OLJNI SKRILAVCI |
|
|
|
|
|
Razvija odgovornost za naravna nahajališča goriv in pozitiven odnos do naravnih goriv. |
Vzorci premogov. |
4. letnik
VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
|
Dijak |
Dijak |
|
PODZEMELJSKA VODA |
|
Razvija odgovornost za kakovost vod. |
|
HIDROGEOLOŠKE LASTNOSTI KAMNIN |
|
|
|
|
|
Razvija sposobnost povezovanja med osvojenim znanjem. |
|
VODONOSNIKI |
|
|
|
|
|
Osvaja razumevanje o zakonitostih naravnih pojavov. |
Delitev dijakov v skupine Vaje na terenu: opazovanje piezometrov. |
OPAZOVANJA NA TERENU |
|
|
|
|
|
Razvija zanesljivost pri meritvah na terenu ter sposobnost skupinskega in timskega dela. |
Vaje na terenu. |
KAKOVOST PODZEMELJSKE VODE |
|
|
|
|
|
Razvija odgovornost za upoštevanje ukrepov pri uporabi vode. |
|
INŽENIRSKO GEOLOŠKE LASTNOSTI KAMNIN |
|
|
|
|
|
Se zaveda , da je od natančnosti opazovanja in določanja lastnosti odvisna uporaba kamnin. |
Delitev (dijakov v skupine): |
TERENSKE HIDROGEOLOŠKE RAZISKAVE |
|
|
|
|
|
Se zaveda, da brez teoretičnega znanja ni mogoče opravljati raziskav na terenu. Vztraja na terenu dokler ne pridobi želenih rezultatov. |
|
VODONOSNIKI |
|
|
|
|
|
Pridobiva zavest o tem, kaj ponuja ponudi narava in koliko od tega lahko in sme uporabiti človek. |
|
HIDROGEOLOŠKI PROBLEMI V RUDNIKIH |
|
|
|
|
|
Razvija skrb za neprestano strokovno opazovanje, merjenje in ocenjevanje delovnih področij. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
|
Fizika Kemija |
|
|
Rudarstvo |
|
|
Rudarstvo Kemija |
|
|
Kemija Naravoslovje Rudarstvo |
|
|
Rudarstvo |
|
|
Geomehanika Mehanika |
|
|
Rudarstvo |
|
|
Geomehanika Rudarstvo Mehanika |
|