Izobraževalni program: STROJNI TEHNIK
Sprejeto na 44. seji Strokovnega sveta RS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 1. 12. 2000 in na 62. seji Strokovnega sveta RS za poklicno in strokovno izobraževanje, 17. 12. 2002
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela:
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
Skupaj |
Teorija |
Vaje |
|
1. |
70 |
35 |
35 |
2. |
70 |
35 |
35 |
3. |
70 |
35 |
35 |
4. |
68 |
34 |
34 |
Skupaj |
278 |
139 |
139 |
* delitev dijakov v skupine
S pomočjo poznavanja osnovnih zakonov mehanike se dijaki naučijo obravnavati primere iz področja tehnike. Ob tem razvijajo sposobnosti, ki spodbujajo njihov osebni razvoj, samoiniciativnost, tehnično mišljenje, ustvarjalnost, vedoželjnost, kritičnost, preudarnost in natančnost. Navajajo se na logično sklepanje in sistematičnost pri delu. Znajo izraziti zakone mehanike, ki so osnova za razumevanje pri dimenzioniranju in oblikovanju konstrukcij. Poudarek pri obravnavi učnih snovi je na temeljnih osnovah in analitičnih izračunih. Grafični postopki se obravnavajo samo zaradi razumevanja snovi.
Zaradi boljšega razumevanja osnovnih zakonov mehanike, nazornejšega ter sodobnejšega pouka je teorija dopolnjena z vajami, kjer dijaki spoznajo zvezo med naravnimi pojavi in odnosi pri obratovanja strojev in naprav, spoznajo pomen mehanike za človekovo dejavnost. Z vajami se navajajo in usposabljajo za doseganje tehnično izpopolnjenih rešitev. Pri vajah se smiselno vključuje programska oprema z namenom preverjanja rezultatov, spremljanja animacij, izdelave optimalnih primerov in analiz. Zavedo se pomena izdelave in uporabe specialnih programskih orodij, ki ponazarjajo oziroma simulirajo realne situacije v naravnem okolju.
Pri predmetu se vključuje samostojno delo, ki vpliva na razvoj kreativnega razmišljanja, samozavesti in samoiniciativnosti ter na razvoj psihomotoričnih sposobnosti in kooperativnih odnosov.
Dijaki:
1. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi-vaje |
Mehanika zvezne snovi in razdelitev na statiko, trdnost in dinamiko. |
Dijak zna:
|
Dijak se zave, da nas obkroža snov v različnih stanjih in da različna stanja teles obravnavajo različne veje mehanike |
|
Osnovni elementi mehanike Snov z maso, Prostor s Kartezijevim koordinatnim sistemom, Čas, Sila, Osnovne in sestavljene merske enote, zgradba statike, Newtonovi zakoni. |
Dijak:
|
Dijak spozna in razume pomen osnovnih principov statike in vpliv le-teh na nadaljnjo obravnavo mehanike Razvija čut za natančnost in z vajami razvija psihomotorične spretnosti. |
Izvedejo se vaje iz področja meritev osnovnih fizikalnih veličin: časa, dolžine, mase in sile. |
Sile v ravnini: Sila kot vektor, Sestavljanje, Razstavljanje Ravnotežje sil. |
Dijak zna:
|
Dijak razvija sposobnost povezovanja teorije s primeri v praksi. S skupinskim eksperimentalnim delom se razvijajajo: kooperativni odnosi, logično mišljenje, natančnost, vedoželjnost, vztrajnost, objektivnost, domiselnost, iznajdljivost in psihomotorične spretnosti. |
Izvedejo se vaje iz področja sestavljanja, razstavljanja in ravnotežja sil (delo vključuje eksperimentalno delo, analitičen izračun in obravnavo primera z didaktično programsko opremo ter analizo primerov). |
Sile in momenti v ravnini: Statični moment sile, Dvojica sil, Vzporedni premik sile, Rezultanta in rezultirajoči moment splošnega sistema sil, Ravnotežje splošnega sistema sil |
Dijak zna:
|
Dijak razvija sposobnost povezovanja teorije s primeri v praksi. S skupinskim eksperimentalnim delom se razvijajajo: kooperativni odnosi, logično mišljenje, natančnost, vedoželjnost, vztrajnost, objektivnost, domiselnost, iznajdljivost in psihomotorične spretnosti. Navaja se na uporabo ustrezne literature. |
Izvedejo se vaje iz področja: momenta sile (delo vključuje eksperimentalno delo, analitičen postopek in obravnavo primera z didaktič no programsko opremo ter analizo primerov). Vaja vkjučuje tudi merjenje momenta sile. Izvede se tudi vaja iz področja škripca |
Statične veličine prerezov: Središče vzporednih sil, Definicija prečnega prereza, statični moment ploskve, težišča ploskovnih likov, aksialni vztrajnostni in odpornostni moment prereza. |
Dijak zna:
|
Dijak razvija sposobnost povezovanja teorije s primeri v praksi, navaja se na povezovanje vsebin in se nauči iskati podatke v tabelah |
Izvedejo se vaje iz področja težišča ploskovnih likov (delo vključuje eksperimentalno delo, analitičen postopek in obravnavo primera z didaktično programsko opremo ter analizo primerov). |
Statična stabilnost: vrste ravnotežja, statična stabilnost. |
Dijak:
|
Pridobiva sposobnost ocene stabilnosti obremenjenih konstrukcij in obremenjenosti podpor |
|
Nosilni sistemi v ravnini: definicija nosilnega sistema v ravnini, podpore, obtežbe (vrste zunanjih obremenitev ), zunanja statična določenost, reakcije pri statično določenih nosilnih sistemih. |
Dijak zna:
|
Pridobiva občutek ocenitve obremenitve nosilnih elementov glede na zunanje znane obremenitve, pridobiva občutek za natančnost ob primerjavi rezultatov dobljenih s programsko opremo. |
Izvedejo se vaje iz področja reakcij pri nosilcih (delo vključuje eksperimentalno delo, analitičen postopek in obravnavo primera z didaktično programsko opremo ter analizo primera). |
Prečni prerez in notranje obremenitve v elementih nosilnih sistemov Nosilci, palični nosilci, vrvi. |
Dijak zna:
|
Pridobiva občutek ocenitve notranjih obremenitev obremenitve nosilnih elementov glede na znane zunanje obremenitve, pridobiva občutek za natančnost ob primerjavi rezultatov dobljenih s programsko opremo. |
Izvedejo se vaje iz področja notranjih sil v nosilcih in palicah paličnega nosilca (delo vključuje eksperimentalno delo in analitičen postopek ter analizo primera). Obravnavajo se različni osnovni primeri čistega paličnega nosilca. |
Trenje: Drsno, kotalno. |
Dijak zna:
|
Dijak spozna vpliv sile trenja pri obravnavi primerov. Navaja se na delo z literaturo, tabelami... |
Vaje iz področja določanje tornega količnika, vlečne sile,... (delo vključuje eksperimentalno delo, analitičen postopek in obravnavo primera z didaktično programsko opremo ter analizo primera). |
2. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi-vaje |
Osnovni pojmi trdnosti Deformabilno telo, napetosti in deformacije, vrste obremenitev, normalne in tangencialne napetosti, vzdolžne in prečne deformacije, diagram s -e Hookov zakon, dopustna napetost, trajna dinamična trdnost. |
Dijak zna:
|
Dijak si razvije sposobnost poznavanja in razumevanja osnovnih zakonitosti v trdnosti |
Izvedejo se vaje iz meritev natezne trdnosti različnih materialov in analiz diagramov s -e za jeklo. |
Napetosti v konstrukcijskih elementih. Natezna napetost in deformacije, dimenzioniranje konstrukcijskih elementov. Tlačna napetost in deformacije, dimenzioniranje konstrukcijskih elementov. Temperaturna napetost in deformacije zaradi spreminjanja temperature elementa Površinski tlak; normalna napetost na stičnih površinah. Strižna napetost veznih elementov napetost pri prebijanju materiala Upogibna napetost: Določanje robne upogibne napetosti za enostavne in sestavljene (vsaj enkrat somerne) prereze, dimenzioniranje somernih prečnih prerezov nosilcev, določanje upogibnih deformacij enostavno obremenjenih nosilcev Vzvojna napetost, deformacije, dimenzioniranje krožnih polnih in votlih prerezov |
Dijak zna:
|
Dijak se navaja na uporabo ustrezne literature (učbenik, Strojniški priročnik, druga strokovna literatura ) in si razvija samozavest. Pridobi občutek za optimalno izbiranje materialov za posamezne obremenitve konstrukcijskih elementov Spoznava pomen povezave znanj iz statike in trdnosti, razvija kreativnost in inovativnost s pomočjo uporabe računalniških programov pri reševanju kompleksnejših nalog, pridobi občutek za optimalno izbiranje materialov za posamezne obremenitve konstrukcijskih elementov. |
Laboratorijske vaje: prikaz obremenitev, ki povzročajo natezne ali tlačne napetosti, merjenje strižne trdnosti jekla, medi in aluminija, merjenje deformacij upogibno obremenjenih nosilcev in kontrola s pomočjo programske opreme, merjenje vzvojnih deformacij. |
Sestavljene napetosti Sestavljanje normalnih napetosti: natezna in upogibna napetost, Tlačna in upogibna napetost. Sestavljanje normalne in tangencialne napetosti: Porušitvene hipoteze (Huber), upogibna in vzvojna napetost za krožne prereze |
Dijak zna:
|
Dijak spoznava pomen korelacije znanj, razvija občutek doslednosti pri reševanju kompleksnejših nalog, pridobiva občutek osebne, poklicne in delovne odgovornosti. |
Računalniška demonstracija primera prostorsko obremenjenega konstrukcijskega elementa |
Uklon Elastični uklon, kritična uklonska sila |
Dijak zna:
|
3. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi-vaje |
Kinematika točke: Osnovne fizikalne veličine, premočrtno gibanje, enakomerno premočrtno gibanje točke, pospešeno in pojemajoče premočrtno gibanje točke. |
Dijak:
|
Spoznava pomen korelacije znanj, si razvijajo psihomotorične spretnosti in potrebo po kreativnem razmišljanju ter začutijo potrebo po poglabljanju znanj. Povdarek je na analitičnih postopkih reševanja nalog |
Vaja: gibanje telesa na strmini |
Krivočrtno gibanje točke, Kroženje točke, sestavljeno gibanje točke v ravnini. |
Dijak zna:
|
Vaja: poševni met navzdol |
|
Kinematika togega telesa: Premočrtna translacija krivočrtna translacija vrtenje teles okoli stalne osi mehanski prenosniki gibanja |
Dijak zna:
|
Spozna pomen korelacije znanj z ostalimi strokovnimi predmeti (SNK, ENE, TEH) Razvija si sposobnost prostorskega opazovanja gibanja, logičnega razmišljanja S poznavanjem stroke si razvija samozavest, samoiniciativnost in s tem povečujejo zanesljivost in skrb za delo (učenje, poglabljanje znanj) ter kvaliteto dela oprto na strokovnost Pridobiva občutek za natančno delo, potrebo po kreativnem razmišljanju in analizi rezultatov |
Vaja: določitev prestavnega razmerja |
KINETIKA točke Newtonovi zakoni, Vztrajnost, gibalna enačba, D´Alambertovo načelo, Sunek sile in gibalna količina Delo in energija, kinetična energija, potencialna energija, zakon o ohranitvi mehanske energije moč, izkoristek. |
Dijak zna:
|
Reševanje nalog in analiza ter vrednotenje rezultatov spodbuja interes za razvojno in raziskovalno delo Pri dijaku se razvijajo sposobnosti, ki spodbujajo odgovornost do tehniške stroke za ohranjanje zdravega okolja |
Vaja: drsenje telesa na strmini |
Kinetika togega telesa: Masni vztrajnostni moment, Steinerjevo pravilo, vztrajnostni moment sestavljenih teles, Kinetična energija pri vrtenju teles okoli stalne osi, D’Alembertovo načelo pri vrtenju teles okoli stalne osi. |
Dijak zna:
|
Z reševanjem širše zastavljenih nalog dijak razvija sposobnosti, ki razvijajo kooperativne odnose v skupini |
Vaja: masni vztrajnostni moment |
4. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi-vaje |
Osnovni pojmi hidromehanike, Fizikalne lastnosti kapljevin, Realne in idealne kapljevine. |
Dijak
|
S poznavanjem stroke si dijak razvija samozavest in samoiniciativnost ter si s tem povečajo zanesljivost pri delu in skrb za nadaljnje delo – bolj poglobljeno učenje |
|
Osnovni zakoni hidrostatike Hidrostatični tlak, Osnovna enačba hidrostatike, vezne posode, merilniki tlaka, Pascalov zakon. |
Dijak zna:
|
Dijak si razvija samozavest in psihomotorične spretnosti (praktični izračuni, zaokroževanje rezultatov, logično razmišljanje). |
Vaje: vezne posode, Pascalov zakon, pretvorniki tlaka |
Sila tekočine na steno posode Na dno posode, na ravno vertikalno steno, |
Dijak zna:
|
S spoznavanjem stroke si dijaki razvijajo samozavest, osebno odgovornost do poglabljanja znanja |
|
Vzgon in plavanje, Sila vzgona - Arhimedov zakon, plavanje teles. |
Dijak zna:
|
Navajajo se na opazovanje naravnih pojavov in jih skušajo z logičnim razmišljanjem razložiti |
Vaja: vzgon |
Osnovni pojmi hidrodinamike Osnovne veličine, vrste pretokov, Reynoldsovo število. |
Dijak zna:
|
Vaja: laminarni in turbolentni tok. |
|
Pretakanje idealne kapljevine Kontinuitetna enačba, Bernoullijeva enačba. |
Dijak zna:
|
Z reševanjem nalog in analizo rezultatov si dijaki razvijajo sposobnost, ki jim spodbujajo osebni razvoj in interes za razvojno in raziskovalno delo |
Vaja: Venturi-cev, Pitot – Prandtl cev, ejektor, hidravlična natega |
Stacionarni tok tekočin v ceveh s trenjem Zakon o ohranitvi mehanske energije, Linijske izgube, Lokalne izgube, moč pri črpalkah. |
Dijak zna:
|
Dijak pridobiva občutek za natančnost, kreativno razmišljanje, vrednotenje in se navajajo na delo s priročnikom ter začutijo potrebo po poglabljanju znanj in korelaciji znanj. |
|
Iztekanje tekočine pri stalni gladini na dnu posode, Iztekanje iz tlačne posode. |
Dijak zna:
|
Dijak pridobiva občutek za kreativno razmišljanje in uporabo literature |
|
Odpori pri gibanju teles v tekočini in v zraku. |
Dijak
|
Pridobiva občutek za kreativno razmišljanje, začutijo potrebo po poglabljanju znanj |
Vaja: zastojni tlak in sila upora |
Obvezna literatura za učitelje in dijake:
Priporočena literatura:
Priporočeni delovni zvezki:
Priporočena programska oprema:
in druga ustrezna didaktična programska oprema iz področja mehanike oziroma posodobljene verzije.
Preverjanje in ocenjevanje naj bo ustno in pisno. Dijaki pišejo v vsakem ocenjevalnem obdobju najmanj eno in največ dve pisni nalogi. V šolskem letu mora biti dijak najmanj dvakrat ocenjen iz poročil laboratorijskih vaj.
Pri predmetu mehanika dijaki poglobijo že pri fiziki pridobljeno znanje s področja mehanike trdnih teles, kinemtike in mehanike tekočin. Uspešno obvladovanje predmeta zahteva tudi osnovno znanje matematike in sposobnost prenosa spoznanj v strokovni predmet. Mehanika, kot pretežno teoretični predmet, predstavlja tudi vez med vsebinami, ki jih dijaki spoznajo pri snovanju in konstruiranju (dimenzioniranje), tehnologiji (materiali, obdelava) ter nekaterimi vsebinami energetike, krmilne tehnike, merilne tehnike in prakse.
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
Predmet |
Znanja |
|
STATIKA
|
RPT FIZ, MAT, TEH, PRA, MRT |
|
TRDNOST
|
FIZ, SIK, TEH |
|
DINAMIKA
|
FIZ, TEH, PRA |
|
HIDROMEHANIKA
|
FIZ, KRT, MRT |
|