Izobraževalni program: TEHNIK ZDRAVSTVENE NEGE
Sprejeto na 29.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 9. 7. 1999
BIOLOGIJA IN MIKROBIOLOGIJA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
56 |
14 |
70 |
2. |
|
||
3. |
56 |
14 |
70 |
4. |
54 |
14 |
68 |
skupaj |
166 |
42 |
208 |
* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Predmetna področja:
Letnik |
Predmetno področje |
T |
V |
Predmetno področje |
T |
V |
Predmetno področje |
T |
V |
1. letnik |
Biologija z ekologijo |
54 |
14 |
||||||
2. letnik |
|||||||||
3. letnik |
Mikrobiologija z epidemiologijo |
56 |
14 |
||||||
4. letnik |
Biologija z ekologijo |
54 |
14 |
Pri predmetu biologija in ekologija dijak:
Pri predmetu mikrobiologija z epidemiologijo dijak:
1. letnik
BIOLOGIJA IN EKOLOGIJA
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
UVOD V BIOLOGIJO |
Dijak |
Dijak |
|
Bilogija kot znanost in veda |
|||
|
|
Razumevanje dela raziskovalca-znanstvenika mu odpre pomembnost raziskovalnega dela v biologiji. Na delovnem mestu razvija delovno disciplino in odgovornost. |
Laboratorijsko delo: kako merimo. |
|
|
|
Laboratorijsko delo: raziskovanje neznanih snovi. |
Mikroskopiranje |
|
|
|
|
|
Laboratorijsko delo: mikroskop in mikroskopiranje. |
|
kemo- in bioevolucija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
celica |
|
|
|
|
|
Pri delu je skrben in upošteva navodila nadrejenih. Navaja se skicirati mikroskopske preparate. |
Vaja: mikroskopiranje rastlinskih in živalskih celic. |
pozna osnovno zgradbo |
|
|
|
|
|
Razume pomen aktivnega transporta ob različnih koncentracijah naravnega okolja. |
Laboratorijsko delo: lastnosti plazmaleme. |
celična stena |
|
|
|
|
|
||
celični organeli |
|
|
|
|
|
Vaja: opazovanje slik celic fotografiranih z elektronskim mikroskopom. |
|
celični cikel |
|
|
|
|
|
|
Laboratorijsko delo: delitev rastlinske celice. |
|
|
||
osnovni življenjski procesi |
|
|
|
energijsko bogate molekule |
|
|
|
|
|
Razume nastanek in zgradbo ATP. |
|
encimi |
|
|
|
|
|
Zave se pomena encimatskih reakcij. |
Laboratorijsko delo: delovanje enostavnih katalizatorjev. |
pozna pomen encimov v celici. |
|
|
|
Vrenje |
|
||
|
|
Zave se pomena različnih vrenj v živilski industriji. |
Laboratorijsko delo: proučevanje alkoholnega vrenja. |
Celično dihanje |
|
|
|
|
|
Laboratorijsko delo: raziskovanje neznane snovi ali Vpliv kisika na rast bakterij. |
|
Fotosinteza |
|
|
|
|
|
Laboratorijsko delo: |
|
organizacijski tipi živih bitij |
|
|
|
Sistemi živih bitij |
|
|
|
|
Razvije spoštovanje do vseh oblik življenja. |
Vaja: preprosti ključi in njihova uporaba. |
|
Osnove razmnoževanja pri živih bitjih |
|
|
|
Definira osnovne tipe razmnoževanja in pozna predstavnike |
|
|
|
Glive; Lišaji |
|
|
|
|
|
Zaveda se pomembnosti mikorize za vsako drevesno vrsto. |
|
rastline |
|
|
|
Alge |
|
|
|
|
Razvije občutek pomena alg glede kisika v atmosferi. |
Vaja: prepoznavanje predstavnikov alg. |
|
Mahovi |
|
|
|
|
Vaja: prepoznavanje predstavnikov mahov. |
||
Praprotnice |
|
|
|
|
Vaja: prepoznavanje predstavnikov praprotnic. |
||
semenke |
|
|
|
Golosemenke Kritosemenke |
|
|
|
|
Vaja: prepoznavanje predstavnikov golosemenk in kritosemenk. |
||
živali |
|
|
|
Praživali |
|
|
|
|
|
||
Spužve |
|
|
|
|
Seznanja se s parazitskimi enoceličarji, ki so nevarni človeku. |
Vaja: prepoznavanje predstavnikov praživali. |
|
Nečlenarji Ožigalkarji Ploski črvi Valjasti črvi |
|
|
|
Mehkužci |
|
|
|
|
|
Oblikuje pravilen odnos do enkratnosti individualnih organizmov. |
Vaja: prepoznavanje predstavnikov nečlenarjev. |
Mnogočlenarji Kolobarniki |
|
|
|
Členonožci |
|
|
|
|
Vaja: |
||
Maločlenarji |
|
|
|
|
Vaja: prepoznavanje predstavnikov iglokožcev. |
||
Strunarji Brezglavci Plaščarji Vretenčarji |
|
|
|
|
Vaja: prepoznavanje posameznih predstavnikov vretenčarjev. |
3. letnik
mikrobiologija z epidemiologijo
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Medicinska mikrobiologija z epidemiologijo |
Dijak |
Dijak |
|
|
|
Zaveda se pomena medicinske mikrobiologije z epidemiologijo za uspešno opravljanje njegovega poklica. |
|
Razdelitev mikroorganizmov in njihove osnovne značilnosti |
|
|
|
|
|
Zaveda se odgovornosti prenosa teoretičnega znanja v prakso. |
Vaja: |
Naravna in pridobljena odpornost proti mikroorganizmom |
|
|
|
Nespecifična odpornost |
|
|
|
|
|
||
Imunost |
|
|
|
|
|||
Preobčutljivostne reakcije |
|
|
|
|
|
||
Dokazovanje mikrobnih okužb |
|
|
|
Neposredno dokazovanje mikrobnih okužb |
|
|
|
|
|
Razvije osebno odgovornost pri ravnanju s kužninami in zna ravnati z njimi. |
Vaja: |
Posredni dokazi za mikrobne infekcije |
|
|
|
|
|||
Načini širjenja okužb |
|
|
|
|
|
||
Preprečevanje rasti in uničevanje mikroorganizmov |
|
|
|
Čiščenje, razkuževanje, sterilizacija |
|
|
|
|
|
Zaveda se pomena skrbi za red in higieno delovnih prostorov in bolniških sob. |
Seminar: pravilno delo z razkužili, razkuževanje inštrumentov, postopek razkuževanja in čiščenja površine ob razlitju kužnine. |
Kemoterapevtiki |
|
|
|
|
Vaja: antibiogram. |
||
Preprečevanje prenosa mikroorganizmov v bolnišnicah in drugih zdravstvenih ustanovah |
|
|
|
Zaščita osebja pred okužbo |
|
|
|
|
|
Odgovorno preprečuje prenos in širjenje okužb pri delu in pazi na osebno higieno in higieno rok. |
Seminar in vaja (2 uri): |
Različni načini prenosa in nadzorovanja okužb v zdravstvenih ustanovah |
|
|
|
|
Zaveda se pomena navodil, ki jih posreduje Enota za preprečevanje bolnišničnih okužb in okužb v drugih zdravstvenih ustanovah. |
||
Okužbe kože |
|
|
|
|
|
Zaveda se pomena cepljenja. |
|
Okužbe ran |
|
|
|
|
|
Zaveda se pomena aseptičnega previjanja in oskrbovanja rane. |
|
Okužbe dihal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Okužbe prebavil |
|
|
|
|
|
Razume pomen umivanja rok po stiku z iztrebki, po uporabi stranišča, pred hranjenjem. |
Vaja: ogled mikroskopkih preparatov; paraziti v prebavilih. |
Okužbe sečil, rodil in spolovil ter spolno prenosljive bolezni |
|
|
|
|
|
Zaveda se pomena zaščitnih ukrepov pred okužbami pri spolnih odnosih |
Vaja: |
Okužbe osrednjega živčevja |
|
|
|
|
|
||
Zoonoze |
|
|
|
|
|
Zna se pravilno obleči in zaščititi pred klopi in drugimi piki ter ugrizi žuželk. |
Vaja: odstranjevanje klopa. |
Parazitske bolezni krvnega obtoka in mezgovnic |
|
|
|
|
|||
Virusne bolezni, ki prizadenejo mezgovnice |
|
|
|
|
Pozna ukrepe in zaščito pri herpesu na sluznicah. |
4. letnik
BIOLOGIJA IN EKOLOGIJA
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
GENETIKA |
Dijak |
Dijak |
|
Dedovanje |
|||
|
|
Seznanja se z dejstvom od kod razlike in podobnosti med organizmi. |
Laboratorijsko delo: monohibrudno in dihibridno križanje. |
Geni in kromosomi |
|
|
|
|
|
||
Populacijska genetika |
|
|
|
|
|
Oblikuje pravilen odnos do poskusov, ki spreminjajo zgradbo DNK. |
Laboratorijsko delo: |
Nukleinske kisline |
|
|
|
|
|
Razvije občutek pomembnosti molekule DNK. |
Vaja: model DNK. |
Mutacije |
|
|
|
|
|
||
. Genska regulacija |
|
|
|
|
|
||
Biotehnologija |
|
|
|
|
|||
EKOLOGIJA |
|
|
|
Osnovni pojmi iz ekologije |
|
|
|
|
|
||
Odnosi med organizmi |
|
|
|
|
|
|
|
Ekologija populacij |
|
|
|
|
|
Razume, da je narava raznolika, kompleksna in celovita in se zaveda moralne odgovornosti pri delu z živimi organizmi. |
Vaja: opazovanje rastlinskih in živalskih populacij v izbranem naravnem okolju. |
Kroženje snovi in pretok energije v naravi |
|
|
|
|
|
||
Ekosistemi |
|
|
|
|
|
Razvija odgovornost pri izvajanju bioloških analiz. Razvija odgovorno sodelovanje za delo v skupini. |
Terensko in laboratorijsko delo: |
|
|
|
|
Glavni ekološki problemi in potrebni ukrepi za njihovo delovanje |
|
|
|
|
|
Razvija ekološko zavest. Razvije sposobnost analiziranja, kje so meje glede na probleme, ki jih ima človeštvo v sedanjosti in na hujše v prihodnosti. |
|
Varovanje naravne dediščine |
|
|
|
|
|
Zaveda se vrednosti naravne dediščine. |
Ogled diapozitivov naših zavarovanih in redkih ter ogroženih rastlinskih vrst. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Biologija in ekologija
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
|
Patologija, patološka fiziologija in osnove interne medicine 3. letnik Anatomija in fiziologija 2. letnik |
|
|
Zdravstvena nega in prva pomoč 2. letnik |
|
|
Anatomija in fiziologija 1. letnik |
|
|
Osnove
kliničnih predmetov |
|
|
Patologija, patološka fiziologija in osnove interne medicine 3. letnik |
|
|
Vzgoja za zdravje in socialna medicina s statistiko 4. letnik |
|
|
Vzgoja za zdravje in socialna medicina s statistiko 1. letnik |
|
|
Zdrava
prehrana in dietetika |
|
Mikrobiologija z epidemiologijo
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
|
Biologija z ekologijo 1.letnik Patologija, patološka fiziologija in osnove interne medicine 3. letnik |
|
|
Patologija, patološka fiziologija in osnove interne medicine 3. letnik Osnove kliničnih predmetov – kirurgija 4.letnik Farmakologija 4.letnik Vzgoja za zdravje in socialna medicina s statistiko 1.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 4.letnik |
|
|
Zdravstvena nega in prva pomoč 3.letnik; 4.letnik |
|
|
Vzgoja za zdravje in socialna medicina s statistiko 1.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 2.letnik; 4.letnik |
|
|
Osnove kliničnih predmetov – kirurgija 4.letnik Farmakologija 4.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 1.letnik; 4.letnik |
|
|
Osnove kliničnih predmetov – kirurgija 4.letnik Vzgoja za zdravje in socialna medicina s statistiko 1.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 1.letnik; 4.letnik |
|
|
Anatomija in fiziologija 2. letnik Osnove kliničnih predmetov – kirurgija 4.letnik Osnove kliničnih predmetov – pediatrija 4.letnik Farmakologija 4.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 2.letnik |
|
|
Anatomija in fiziologija 2. letnik Osnove kliničnih predmetov – kirurgija 4.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 3.letnik; 4.letnik |
|
|
Anatomija in fiziologija 2. letnik Patologija, patološka fiziologija in osnove interne medicine 3. letnik Osnove kliničnih predmetov – kirurgija 4.letnik Osnove kliničnih predmetov – pediatrija 4.letnik Farmakologija 4.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 2.letnik; 3.letnik |
|
|
Biologija z ekologijo 1.letnik Anatomija in fiziologija 2. letnik 1.letnik Patologija, patološka fiziologija in osnove interne medicine 3. letnik Osnove kliničnih predmetov – kirurgija 4.letnik Osnove kliničnih predmetov – pediatrija 4.letnik Farmakologija 4.letnik Zdrava prehrana in dietetika 2.letnik; 3.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 3.letnik; 4.letnik |
|
|
Anatomija in fiziologija 2. letnik Patologija, patološka fiziologija in osnove interne medicine 3. letnik Osnove kliničnih predmetov – kirurgija 4.letnik Osnove kliničnih predmetov – pediatrija 4.letnik Farmakologija 4.letnik Zdrava prehrana in dietetika 3.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 3.letnik; 4.letnik |
|
|
Anatomija in fiziologija 2. letnik; 1.letnik Patologija, patološka fiziologija in osnove interne medicine 3. letnik Osnove kliničnih predmetov – pediatrija 4.letnik Farmakologija 4.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 4.letnik |
|
|
Zdravstvena nega in prva pomoč 4.letnik |
|
|
Biologija z ekologijo 1.letnik Anatomija in fiziologija 2. letnik Patologija, patološka fiziologija in osnove interne medicine 3. letnik Osnove kliničnih predmetov – kirurgija 4.letnik Farmakologija 4.letnik |
|
|
Zdravstvena nega in prva pomoč – zdravstvena nega infekcijskega bolnika 4. letnik |
|