Izobraževalni program: TEHNIK ZDRAVSTVENE NEGE
Sprejeto na 29.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 9. 7. 1999
ETIKA IN KOMUNIKACIJA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
|
||
2. |
70 |
70 |
|
3. |
|
||
4. |
|
||
skupaj |
70 |
|
70 |
* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Pri predmetu dijak:
ETIKA
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Dijak |
Dijak |
||
Etika, morala |
|
Razvijajo etični, nravni čut. Zaveda se pomena izreka: 'delaj dobro!' |
Odkriva etični, nravni čut, kakor je izražen v ljudski modrosti in v slovenski literaturi. |
Vest |
|
Oblikuje lastno vest in lastno osebnost. |
|
Deontologija |
|
|
|
|
Razvija poklicno odgovornost. |
||
Etične listine in pravna zakonodaja Slovenije |
|
|
|
|
|
Prepoznava pomen etičnih listin in pravnih predpisov za delo z bolniki. |
Natančneje prouči posamezne člene zakonodaje in posamezne načela etičnih listin. |
Etične listine, namenjene medicinskim sestram |
|
|
|
|
|
Oblikuje svoj odnos do bolnikov, do soljudi. Spoznava, da nobeno znanje in nobena aparatura ne more |
Odkriva etično naravnanost do bolnika iz virov zgodovine sestrinstva (npr. delo Florence Nightingale, pesem Kosovska |
tehnikov Slovenije |
nadomestiti humanega odnosa do človeka. Razvija osebno, poklicno in delovno odgovornost do sebe in do vsakega sočloveka. |
devojka ipd.). Pri obravnavi izhaja iz lastnih izkušenj, iz prebrane literature in obstoječih listin. |
|
Lik zdravstvenega tehnika |
|
|
|
|
|
Spoštuje in razvija humane vrednote poklica |
|
Avtonomija bolnika oziroma varovanca |
|
|
|
|
|
Oblikuje svojo poklicno vlogo. |
Spoznavanje etičnih načel naj temelji na primerih, ki jih dijaki sami pripravijo. |
Odnos do bolnikovih svojcev in obiskovalcev |
|
|
|
|
|
Razvija sposobnost komuniciranja. |
|
Zdravstveni tehnik in sodelavci |
|
|
|
|
|
Razvija sposobnost komuniciranja. Uči se priznavati delo sodelavcev. |
|
Varovanje poklicne skrivnosti |
|
|
|
|
|
Razvija zavest odgovornosti ob posredovanju informacij. |
Kodeks etike medicinskih sester in tehnikov zdravstvene nege Slovenije. |
Spoštovanje človekovega življenja |
|
Razvija čut za spoštovanje osebnosti, človekove enkratnosti, dostojanstva in različnosti. |
Pri obravnavi naslednjih tem izhajamo iz izkušenj dijakov, prebrane literature in obstoječih listin, deklaracij, izjav, zakonov. |
Prekinitev nosečnosti Evtanazija Samomor |
|
Razvija čut za spoštovanje življenje od rojstva do smrti. Zna zastopati svoje stališče. |
Debatni razgovor, ki ga pripravijo dijaki. |
Srečanje s smrtjo |
|
|
|
|
|
Prepoznava pomen spoštljivega spremljanja umirajočih do naravnega konca. Empatija ob srečanju s svojci umrlega. |
Obvezna čtiva, ki jih dijaki z različnimi metodami predstavijo v razredu: Frankl, Kljub vsemu rečem življenju da; Kuebler-Ross, O smrti in življenju po njej idr. |
Otrok bolnik |
|
|
|
|
|
Razvija spoštljiv odnos do bolnih otrok in do njihovih staršev. |
|
Starostnik |
|
|
|
|
|
Razvija spoštljiv odnos do starejših. |
|
Odnos do oseb s specifičnimi potrebami Osebe z motnjami v duševnem razvoju Osebe s telesno prizadetostjo Sprejemanje bolezni, invalidnosti |
|||
|
|
Prepoznava, kako pomembno je, da enakovredno sprejemamo vse ljudi, ne glede na njihovo drugačnost. Razvija spoštljiv in strpen odnos do teh ljudi. |
Obvezna čtiva, ki jih dijaki z različnimi metodami predstavijo v razredu: iz ljudskega slovstva; Dagmar; Keller, Zgodba mojega življenja; Branko; Buck, Moja punčka ne bo nikoli odrasla; |
Klemenc, Fant, nikoli ne boš hodil; Černe, Koncert za raka idr. |
|||
Izobraževanje zdravstvenega tehnika |
|
Prepoznava svoje pristojnosti na delovnem mestu glede na stopnjo izobrazbe in naloge, ki so jim dodeljene. |
Kodeks etike medicinskih sester in tehnikov zdravstvene nege Slovenije. |
Dolžnost prve pomoči |
|
Razvija zavest odgovornosti nudenja prve pomoči |
Kodeks etike medicinskih sester in tehnikov zdravstvene nege Slovenije. |
Poskusi na ljudeh |
|
Prepoznava pomen teh posegov. Zna zastopati svoje stališče. |
Okrogla miza, debatni razgovor (zakonodaja, mednarodne listine). |
Presaditve organov |
|
|
|
|
KOMUNIKACIJA
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Komunikacija |
Dijak |
Dijak |
|
|
|
Se zave, da je dobra komunikacija cilj medsebojnih odnosov. |
|
Vrste komunikacije |
|
|
|
|
|
Pozna in se zavzema za konstruktivno, uspešno komunikacijo. |
Interakcijska vaja: govorjenje – poslušanje. |
Verbalna komunikacija |
|
|
|
|
|
Zaveda se pomena in teže izrečenih besed (uči se odgovornosti za izražanje svojih misli). |
Interakcijska vaja: različno razumevanje sporočila glede na naslovnika in okoliščine. |
Neverbalna komunikacija |
|
|
|
|
|
Uči se holističnega pogleda na človeka. |
Interakcijska vaja: prepoznavanje čustev, izraženih neverbalno. |
Spretnosti v medsebojnih odnosih |
|
|
|
|
|
Prizadeva si za ugodne odnose. |
|
Pravila komunikacije |
|
|
|
|
|
Prepozna ovire pretogih pravil v komunikaciji in razume potrebo po pravilih, ki naj bodo prilagodljiva. |
|
Sposobnost poslušanja |
|
|
|
|
|
Se uči poslušati. |
Interakcijska vaja: ponavljanje sporočila drugega. |
Samovrednotenje |
|
|
|
|
|
Se uči samozaupanja in spoštovanja samega sebe. |
Interakcijska vaja: osebna refleksija v smislu bivanja. |
Spoštovanje drugega in pravica drugačnosti |
|
|
|
|
|
Dojame pravico do drugačnosti. |
|
Izražanje čustev |
|
|
|
|
|
Se uči avtentičnega čustvovanja. |
|
Partnerski odnos |
|
|
|
|
|
Se uči konstruktivnega sodelovanja v odnosu. |
Interakcijska vaja: partnerski pogovor. |
Dialog |
|
|
|
|
|
Se uči poslušati drugega in govoriti drugemu. |
|
Negativni komunikacijski vzorec |
|
|
|
|
|
Razume destruktivnost negativne komunikacije. |
|
Strah |
|
|
|
|
|
Dopušča drugemu pravico, da ga je strah. |
Razgovor |
Empatija |
|
|
|
|
|
Hoče biti ljudem blizu. |
Razgovor |
Altruizem |
|
|
|
|
|
Spozna, da največ sprejema z razdajanjem. |
Razgovor |
Pomoč ljudem v stiski |
|
|
|
|
|
Se uči prečiščevati lastne motive v nudenju pomoči. |
|
Komunikacija z ljudmi s posebnimi potrebami |
|
|
|
|
|
V komuniciranju z ljudmi s posebnimi potrebami je strpen in spoštljiv. |
Interakcijska vaja: pogovor z ljudmi s posebnimi potrebami. |
Komunikacija z bolnikom |
|
|
|
|
|
Si prizadeva za uspešno odprto in dvosmerno komunikacijo v hospitalni situaciji. |
Interakcijska vaja: bolnik - tehnik zdravstvene nege. |
Psihofizična prizadetost |
|
|
|
|
|
Razume celostno doživljanje in dojema človeka kot celoto. |
Interakcijska vaja: bolnik - tehnik zdravstvene nege. |
Odnos bolnik - tehnik zdravstvene nege |
|
|
|
|
|
Si prizadeva za spontan in strokoven odnos. |
Interakcijska vaja: bolnik - tehnik zdravstvene nege. |
Motivacija |
|
|
|
|
|
Razume pomen vzpodbude in si prizadeva za pozitivno motivacijo. |
Interakcijska vaja: bolnik - tehnik zdravstvene nege. |
Komunikacija z napovedanim bolnikom |
|
|
|
|
|
Prepozna lastne komunikacijske vzorce in si prizadeva za uspešno komunikacijo. |
Interakcijska vaja: bolnik - tehnik zdravstvene nege. |
Komunikacija z urgentnim bolnikom |
|
|
|
|
|
Prepozna lastne komunikac. Vzorce in si prizadeva za uspešno komunikacijo. Si prizadeva za obvladovanje lastne negotovosti in strahu. |
Interakcijska vaja: bolnik - tehnik zdravstvene nege. |
Psihični hospitalizem |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena »prijazne bolnišnice« oziroma Spodbudne hospitalne situacije. |
Interakcijska vaja: bolnik - tehnik zdravstvene nege. |
Spoštovanje bolnika |
|
|
|
|
|
Razume bolnikovo potrebo po tišini, da lahko razmisli in se umiri. |
Interakcijska vaja: bolnik - tehnik zdravstvene nege. |
Komunikacija s svojci |
|
|
|
|
|
Aktivno se uči vključevati svojce v proces zdravstvene nege. |
Razgovor |
Komunikacija s sodelavci |
|
|
|
|
|
Prizadeva si za konstruktivno sodelovanje. |
Razgovor |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Konkretno:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
Komunikacija |
Zdravstvena nega in prva pomoč 1. letnik in 4. letnik |
|
Vrste komunikacije |
Zdravstvena nega in prva pomoč 1. letnik |
|
Verbalna komunikacija |
Zdravstvena nega in prva pomoč 4. letnik |
|
Neverbalna komunikacija |
Zdravstvena nega in prva pomoč 1. letnik in4. letnik |
|
Spoštovanje drugega in pravica drugačnosti |
Vzgoja za zdravje in socialna medicina s statistiko 1. letnik |
|
Partnerski odnos |
Vzgoja za zdravje in socialna medicina s statistiko 1. letnik |
|
Komunikacija z ljudmi s posebnimi potrebami |
Zdravstvena nega in prva pomoč 2. letnik in 4. letnik |
|
Komunikacija z bolnikom |
Zdravstvena nega in prva pomoč 2. letnik |
|
Motivacija |
Vzgoja za zdravje in socialna medicina s statistiko 4. letnik |
|
Komunikacija z urgentnim bolnikom |
Zdravstvena nega in prva pomoč 4. letnik |
|
Psihični hospitalizem |
Zdravstvena nega in prva pomoč 3. letnik |
|
Zdravstveni tehnik in izobraževanje |
Vzgoja za zdravje in socialna medicina s statistiko 4. letnik |
|
Etične listine |
Zdravstvena nega in prva pomoč 1. letnik |
|
Lik zdravstvenega tehnika, zdravstveni tehnik in sodelavci |
Zdravstvena nega in prva pomoč 1.letnik |
|
Lik zdravstvenega tehnika |
Zdravstvena nega in prva pomoč – zdravstvena nega duševnega bolnika 4.letnik |
|
Varovanje poklicne skrivnosti |
Zdravstvena nega in prva pomoč 1.1etnik |
|
Avtonomija bolnika |
Zdravstvena nega in prva pomoč 2. letnik |
|
Starostnik |
Zdravstvena nega in prva pomoč 2.letnik |
|
Spoštovanje človeškega življenja |
Zdravstvena nega in prva pomoč 2.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč – zdravstvena nega žena 4. letnik Zdravstvena nega in prva pomoč - zdravstvena nega duševnega bolnika 4. letnik |
|
Odnos do oseb s specifičnimi potrebami |
Zdravstvena nega in prva pomoč 2.letnik |
|
Dolžnost prve pomoči |
Zdravstvena nega in prva pomoč 3.letnik |
|
Presaditve organov |
Osnove kliničnih predmetov 4.letnik |
|