INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE
|
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
I. SEZNANITEV DIJAKA Z ZDRAVSTVENO USTANOVO IN
DELOVNIM OKOLJEM
|
Dijak
|
Dijak
|
|
spozna prostorsko ureditev ustanove in razporeditev
prostorov
spozna bolniški oddelek
obnovi teoretična znanja iz predmeta zdravstvene nege
bolnika
seznani se z organizacijo dela na oddelku
zna obnoviti znanja o higienskem umivanju,
razkuževanju rok in uporabi rokavic
pojasni pomen vzdrževanja osebne higiene in
urejenosti za delo v zdravstvu
našteje osebna zaščitna sredstva in način njihove
uporabe
|
svoja znanja dokazuje s pravilnim, smiselnim gibanjem
v ustanovi in kliniškem prostoru,
razvrsti zdravstvene delavce v negovalnem timu;
razmeji obseg njihovih odgovornosti in delovnih
nalog;
v dani situaciji uporabi ustrezen način higienizacije
rok;
pokaže higiensko umivanje rok, razkuževanje in
uporabnost rokavic;
se ustrezno uredi za delo z bolnikom;
pokaže glavne nevarne točke za eksplozijo, požar,
sevanje in zna izpeljati varnostne postopke;
|
Oblikuje pozitiven odnos do bolnikov in
zdravstvenega osebja, gradi profesionalen odnos.
Razvija odgovornost do dela in poklicno
pripadnost.
Upošteva ekonomičnost in varčnost pri delu.
Predvidi posledice neupoštevanja pravilnih
postopkov za varno delo.
Se zaveda pomembnosti čistih rok pri preprečevanju
intrahospitalnih infekcij.
|
Izdela tlorisni načrt bolniškega oddelka.
Opredeli vsebino in namen funkcionalnih prostorov.
|
II. DIHANJE
|
|
|
|
zna opazovati dihanje
pozna normalen in patološki tip dihanja
zna razložiti strokovne pojme v zvezi s tipom dihanja
našteje optimalne pogoje za zagotovitev nemotenega
dihanja
zna pomagati bolniku pri izkašljevanju
pozna pripravo izvajalca, bolnika, pripomočkov in
aparat za aspiracijo dihal
pozna komplikacije in ukrepe
pozna zdravstveno vzgojne intervencije v zvezi z
obolenji dihal
pozna nego bolnika s traheostomo
pozna komplikacije in ukrepe pri bolniku s
traheostomo
|
zabeleži frekvenco dihanja v ustrezno dokumentacijo;
razpozna spremembe pri dihanju in pravilno ukrepa;
opiše izgled bolnika;
namesti bolnika v ustrezen položaj za olajšanje
dihanja;
v dani situaciji zagotovi ustrezno mikroklimo;
pravilno oskrbi bolnika po izkašljevanju;
oceni količino in opiše barvo sputuma;
izvede aspiracijo skozi nos in usta po znanih
postopkih in oskrbi bolnika po aspiraciji, pospravi pripomočke in pripravi
aspirator za sterilizacijo;
z ustreznimi ukrepi preprečuje širjenje
intrahospitalnih infekcij;
|
Upošteva pravila dela pri rokovanju s kužninami.
Razvija odgovornost pri opazovanju in spremljanju
stanja bolnika.
Zaveda se pomena prenosa informacij med člani
tima.
Zaveda se pomena zdravega načina življenja za
preprečevanje obolenj dihal.
Zaveda se nevarnosti kontaminacije okolja s
kužninami.
|
Dijak se na oddelku vključuje v procesno obdelavo
bolnika z respiratornimi obolenji in poškodbami prsnega koša.
|
Aplikacija
kisika
|
|
|
|
ponovi teoretična znanja o aplikaciji kisika
spozna pripomočke in načine aplikacije kisika na
oddelku
predvidi možne posledice nepravilne izvedbe
pozna komplikacije terapije s kisikom
|
aplicira kisik na različne načine;
oskrbi pripomočke po končani aplikaciji;
zabeleži aplikacijo v bolnikovo dokumentacijo;
|
Na bolnikovem oddelku sodeluje s ostalimi člani
tima pri procesni obdelavi bolnika.
Zaveda se osebne odgovornosti pri delu in
natančnosti.
Sodeluje pri zbiranju in prenosu informacij.
Upošteva varnostne predpise pri rokovanju s
kisikom.
|
|
Inhalacije
|
|
|
|
pozna pomen in načine inhalacij
sposoben je ugotoviti potrebo po zdravstveno vzgojni
intervenciji pri bolniku z obolenji dihal
|
pripravi bolnika in pripomočke za inhalacije;
oskrbi bolnika po inhalaciji;
|
Zaveda se pomembnosti psihične priprave in
vzpodbude bolnika pri aplikaciji kisika in inhalacijah.
Zaveda se strokovnega povezovanja s širšim
zdravstvenim timom – fizioterapevtom.
Vključuje se v zdravstveno vzgojno delo z ostalmi
člani tima.
Sodeluje pri motivaciji bolnika in razvija
individualen pristop.
|
Dijak spremlja fizioterapevta pri izvajanju
respiratorne fizioterapije.
|
III. PREHRANJEVANJE IN PITJE
|
|
|
|
obnovi teoretična znanja iz različnih strokovnih predmetov
pozna vrste, namen in vpliv dietne prehrane pri
različnih obolenjih
zna servirati hrano in pijačo
pozna organizacijo naročanja in dostavljanja hrane na
bolniške oddelke
zna pripraviti bolnika na hranjenje in mu pomagati
zna bolnika pravilno hraniti
prepozna motnje pri hranjenju
zna bolnika pravilno oskrbeti po hranjenju
|
pravilno servira hrano in pijačo in preverja dieto;
ustrezno pripravi bolnika na hranjenje in pitje;
pravilno hrani bolnika;
ustrezno ukrepa pri motnjah pri hranjenju;
pravilno uredi bolnika in okolico po hranjenju in
pitju;
ustrezno pripravi pribor za hranjenje po steklenici;
izvede hranjenje po steklenici po znanih postopkih;
upošteva posebno izbiro mleka;
pravilno oskrbi otroka in pripomočke po hranjenju
zabeleži na temperaturni list;
stehta bolnika in otroka;
zabeleži podatke;
|
Razvija odgovornost in natančnost pri urejanju
bolnika in okolja na hranjenje.
Upošteva kulturo hranjenja.
Razvija strpen odnos do bolnika pri hranjenju.
Razvija sposobnost motivacije bolnika k
samostojnemu hranjenju in pitju.
|
Izvaja nego bolnika po bolniških standardih in
upošteva posebnosti glede prehranjevanja in pitja.
Zdravstvena nega bolnika po procesni metodi pri
obolenjih prebavnega trakta.
|
zna pravilno hraniti otroka po steklenici
pozna pomen vodenja bilance tekočin
zna tehtati bolnika in izračunati normalno telesno
težo
razloži pomen kontrole telesne teže
zna pravilno stehtati otroka
pozna tehniko in pomoč pri hranjenju
|
upošteva varnostne ukrepe pri tehtanju;
pravilno zabeleži težo na temperaturni list;
pristavi novorojenčka k prsim in pomaga pri dojenju;
kontrolira učinkovitost dojenja s tehtanjem;
|
Upošteva bolnikove prehrambene navade, ki izhajajo
iz verskega prepričanja in socialnega okolja.
Oblikuje pravilen odnos do bolnika s težavami pri
hranjenju.
zaveda se
možnosti prenosa infekcij s hrano.
Razvija odgovornost in skrb do neješčih otrok in
odraslih.
Razvija natančnost opazovanja in strpen odnos pri
hranjenju.
Upošteva varnostne ukrepe pri vzdrževanju higiene
stekleničk in pribora.
Zaveda se pomena dojenja za vsestranski razvoj
otroka.
Glede na svoje znanje in kompetence izvaja
zdravstveno vzgojno intervencijo.
|
|
Enteralno
hranjenje bolnika
|
|
|
|
pozna teoretična znanja o enteralnem prehranjevanju
pozna delovanje črpalke za enteralno prehranjevanje
pozna kontrolo delovanja enteralne črpalke
pozna komplikacije enteralnega prehranjevanja
predstavi vzroke za enteralno hranjenje
zna opazovati bolnika med in po enteralnem hranjenju
zna zabeležiti količino sprejete hrane, tekočine v
ustrezno dokumentacijo
pozna različne sisteme za enteralno hranjenje
|
pripravi enteralno črpalko za delovanje;
nastavi naročeno količino hrane in pijače;
izvede pripravo izvajalca, bolnika in pripomočkov za
hranjenje po enteralni črpalki, gastrostomi in jejunostromi;
opazi znake komplikacij enteralnega prehranjevanja in
obvesti odgovorno osebo;
zabeleži količino sprejete hrane in tekočine v
ustrezno dokumentacijo;
|
Zaveda se pomena opazovanja in poročanja o
bolniku.
Zaveda se pomembnosti psihološke priprave bolnika
na poseg.
Čuti odgovornost za natančno opazovanje bolnika.
Sodeluje pri učenju bolnika in svojcev.
Spodbuja bolnika in mu nudi psihično oporo.
|
Izračuna 24 bilanco pri bolniku z gastrostomo in
jejunostomo.
Opravi kontrolo vstopnega mesta gastrostome in
jejunostome in prevezo po potrebi.
Oceni potrebe pri bolniku z enteralnim hranjenjem
in izvaja nego po določenih standardih.
|
Parenteralno
prehranjevanje
|
|
|
|
pozna infuzijske tekočine za parenteralno
prehranjevanje
našteje vzroke za parenteralno prehranjevanje
pozna načine parenteralnega hranjenja (s parenteralno
črpalko ali brez)
obrazloži pomen ustne nege pri odsotnosti hranjenja
skozi usta
|
izvede kontrolo sistema za parenteralno
prehranjevanje glede pretoka;
opazuje bolnika glede komplikacij in sporoča
spremembe odgovorni osebi;
|
Zaveda se odgovornosti pri rokovanju s sistemi za
parenteralno prehranjevanje glede preprečevanja komplikacij.
Spozna pomen timske povezanosti in obdelave
bolnika pri nefiziološkem prehranjevanju bolnika.
|
|
Pomoč bolniku
pri bruhanju
|
|
|
|
našteje vzroke bruhanja
zna pomagati bolniku med in po bruhanju
zna rokovati z bolnikovimi izločki
|
opiše izgled izbruhane mase in ustrezno dokumentira;
izvaja ukrepe za lajšanje neugodnosti bolnika;
pomaga bolniku med bruhanjem in ga oskrbi po
bruhanju;
|
Premaguje lasten odpor do bolnikovih izločkov in
razvija profesionalen odnos.
|
|
IV. IZLOČANJE URINA IN BLATA
|
|
|
|
Izločanje
urina
|
|
|
|
obvlada teoretična znanja iz predmeta somatologije,
ZNPP in ostalih predmetov glede izločanja urina
opredeli normalno količino in barvo urina
zna razložiti pojme kot so mikcija, diureza,
inkontinenca urina, hematurija, retenca urina
pozna beleženje izločanja urina na temperaturni list
in ostalo dokumentacijo
pozna način odvzema urina po metodi čistega mokrenja
pozna način higienskega vzdrževanja nočne posode in
urinske steklenice
pozna vrste urinskih katetrov
pozna različne vrečke in način praznjenja
zna pripraviti pripomočke za kateterizacijo
razloži pomen zaprte drenaže urina
pozna znake in postopke pri retenci urina
|
izvede podlaganje in odstranjevanje nočne posode;
nadomesti in odstrani urinsko steklenico;
odvzame urin za laboratorijske preiskave po metodi
čistega mokrenja;
higiensko oskrbi nočno posodo in urinsko steklenico;
izmeri diurezo v določenem času in specifično gostoto
urina;
pripravi pripomočke za katetrizacijo moškega in
ženske;
sodeluje pri katetrizaciji moškega in ženske;
pomaga pri umivanju anogenitalnega predela telesa;
izvede anogenitalno nego pri moškem in ženski;
opravi anogenitalno nego pri ženski z menstruacijo;
opravi anogenitalno nego pri bolniku s stalnim
urinskim katetrom;
zamenja urinsko vrečko;
izprazni urinsko vrečko;
nastavi urinal;
nastavi urinal kondom;
namesti pleničko za enkratno uporabo;
preveri vhodno mesto suprapubičnega katetra;
|
Zaveda se odgovornosti pri rokovanju z bolnikovimi
izločki.
Zaveda se zanesljivosti in natančnosti pri
opazovanju, merjenju in beleženju izločkov bolnika.
Dojema pomembnost zagotavljanja bolnikove
intimnosti pri negi.
Zaveda se odgovornost pri preprečevanju infekcij.
Upošteva bolnikove posebnosti glede navad pri
izločanju in izvajanju intimne higiene.
Razmišlja o kvaliteti življenja bolnika s stomo.
Se zaveda pomembnosti timskega reševanja
problemov.
|
Izvaja nego bolnika s stalnim urinskim katetrom po
procesu.
Izvaja nego bolnika z urinsko stomo po procesu.
Izdela seminarsko nalogo o negi bolnika s stomo.
Se poveže s stomaterapevtom v bolnišnici.
Izvaja zdravstveno nego inkontinrntnega bonika.
Izvaja zdravstveno nego po procesni metodi pri
bolnikih z obolenji sečil.
|
|
|
Zaveda se pomena vzpodbujanja bolnika k
samostojnosti pri umivanju.
Deluje vzgojno na bolnika glede osebne higiene.
Pomaga bolniku s stomo na sprejemanje svoje
telesne drugačnosti.
zaveda se
pomena aseptične tehnike pri negi bolnika s stalnim urinskim katetron in različnimi
drenažnimi sistemi.
|
|
Izločanje
blata
|
|
|
|
obvlada teoretična znanja o izločanju blata
definira pojme obstipacija, diareja,melena
opredeli in opiše normalno konsistenco, količino,
barvo blata , vonj in odstopanja
zna zabeležiti izločanje blata
pozna načela odvzema blata za preiskave
našteje vzroke za izpeljavo črevesja – stomo
pozna oskrbo črevesne stome
pozna pripomočke za črevesno in urinsko stomo
pozna komplikacije črevesne stome
zna spodbuajti peristaltiko z masažo trebuha
|
izvede nego bolnika po defekaciji;
aplicira odvajalno svečko;
naredi mikroklizmo;
izvede čistilno klizmo po znanih postopkih;
pomaga bolniku z obstipacijo;
opažene patološke posebnosti sporoča odgovorni osebi;
zabeleži izločanje blata na temperaturni list;
uvede in odstrani črevesno cevko;
pravilno odvzame vzorec;
blata za laboratorijske in mikrobiološke preiskave;
uporablja različne pripomočke za črevesno stomo;
pravilno namešča urinsko vrečko in ostale drenažne
sisteme;
|
Zaveda se pomena komunikacije z bolnikom in
svojci.
Razvija natančnost pri nameščanju pripomočkov za
stomo in vestnost pri negi kože okoli stome.
Po potrebi izvaja zdravstvene vzgojne
intervencije.
|
|
Izpiranje
želodca
|
|
|
|
zna pripraviti bolnika, izvajalca in pripomočke za
izpiranje želodca
pozna sodelovanje pri izpiranju želodca
našteje in opiše znake komplikacij pri izpiranju
želodca
|
pripravi izvajalca,bolnika in pripomočke za izpiranje
želodca;
izvaja nego bolnika po izpiranju želodca;
|
Poskuša premagovati negativne občutke in rešuje
svoje stiske skozi pogovor.
|
|
V. GIBANJE IN USTREZNA LEGA
|
|
|
|
zna namestiti bolnika v ustrezne položaje
(relaksacijske, terapevtske, preiskovalne);
upošteva bolnikove zmožnosti, bolezensko stanje in
želje
zna rokovati in nameščati antidekubitor blazino
|
izvede različne položaje bolnika;
izbere prave pripomočke za razbremenitev telesa;
ustrezno vzdržuje pripomočke;
izvaja ukrepe za preprečevanje razjede zaradi
pritiska;
oceni bolnikovo ogroženost za nastanek razjede zaradi
pritiska s pomočjo Nortonove tabele;
|
Upošteva bolnikovo individualnost in zasebnost pri
nameščanju bolnika v razne položaje.
|
Zdravstvena nega po procesni metodi pri bolnikih z
obolenji lokomotornega sistema.
|
pozna pomen mobilizacije bolnika, njeno postopnost in
opazovanje (barvo kože, pulz, krvni pritisk, počutje
pozna posledice dolgotrajnega ležanja in
preprečevanja komplikacij na dihalih, tromboz, kontraktur)
razloži ukrepe pri kolapsu
ponovi postopek prvega vstajanja
spozna vlogo zdravstvenega tehnika pri pripravi na
vizito in pomoč pri viziti
|
izvede pravilen preiskovalni položaj;
namesti bolnika v drenažne položaje;
pripravi bolnika na posedanje na rob postelje, na
stol in na voziček;
opazuje bolnika in prepreči nastanek komplikacij;
izvede prvo vstajanje;
pravilno dviguje, prelaga in prenaša bolnika brez in
z uporabo pripomočkov;
pripravi pripomočke, voziček in bolnika na vizito;
|
Zaveda se vpliva zmanjšane gibljivosti na
psihofizično počutje bolnika.
Zaveda se pomena gibanja za samostojno življenje
in zadovoljevanje temeljnih potreb.
Upošteva pravila za varno dviganje in prenašanje
bremen.
Razvija zdrav odnos do gibanja in vzdrževanja
lastne fizične aktivnosti.
Sodeluje s člani zdravstvenega tima.
Vključuje se v zdravstveno vzgojno delo in z
ostalimi člani tima izvaja posamezne zdravstveno vzgojne intervencije.
Razvija čut za odgovorno delo do bolnika.
|
|
VI. SPANJE IN POČITEK
|
|
|
|
ponovi teoretična znanja o zagotavljanju potreb po
spanju in počitku
našteje moteče dejavnike, ki ovirajo spanje in
počitek
spozna bolnikove individualne potrebe glede na
starost, obolenje in navade
obnovi znanja o pomenu urejenosti bolnikovega ležišča
zna koordinirati gibe in razvija ročne spretnosti
|
pripravi ležišče za dober počitek in spanje;
prestilja in postilja nezasedeno in zasedeno bolniško
posteljo glede na gibljivost in pokretnost bolnika v postelji;
menjuje in namešča posamezne dele posteljnine;
vzdržuje higieno postelje, nočne omarice, vozičke za
nego in shrambo za perilo;
pripravi bolnika na spanje;
prezrači sobo, omogoči tiho in varno okolje;
|
Zaveda
se vpliva spanja in počitka na potek bolnikovega zdravljenja.
V
sklopu negovalnega tima sodeluje pri zbiranju podatkov o bolnikovih potrebah
po spanju.
|
|
pozna različne tipe postelj in rokovanje z njimi
zna urediti bolniško posteljo
po znanih postopkih
zna razpoznati moteče dejavnike, ki ovirajo spanje in
počitek ter jih pomaga odpraviti
|
|
|
|
VII. OBLAČENJE IN SLAČENJE
|
|
|
|
ponovi teoretično znanje o vrstah in
značilnostih, bolniškega perila
pozna načine pri oblačenju in slačenju srajce, pižam,
kirurških srajc, jutranjk
pozna načine oblačenja in slačenja ter previjanja
dojenčka in malega otroka
seznani se s shranjevanjem in transportom čistega
bolniškega perila na oddelku
pozna postopek ravnanja z umazanim perilom
zna izbrati ustrezno in varno obutev
seznani se z nameščanjem
protez in opornic
razume pomen povijanja nog z elastičnim povojem in
nameščanjem elastičnih nogavic
|
izbere ustrezno bolniško perilo;
izvede oblačenje in slačenje bolnika;
nudi individualno pomoč bolniku glede na stopnjo
prizadetosti in sposobnosti samooskrbe;
pravilno shranjuje perilo;
pravilno rokuje s čistim in umazanim perilom;
pomaga bolniku pri obuvanju;
izvede pravilno nameščanje opornic in protez;
izvede povijanje nog in namešča elastične nogavice;
uči bolnika pravilnega povijanja nog z elastičnim
povojem;
|
Upošteva ukrepe za preprečevanje intrahospitalnih
infekcij pri rokovanju z bolniškim perilom.
Razvija natančnost, načrtnost in vestnost pri
delu.
Razvija empatičnost do bolnika.
|
|
VIII. VZDRŽEVANJE NORMALNE TELESNE TEMPERATURE
|
|
|
|
ponovijo znanja o vzdrževanju normalne telesne
temperature
pozna dejavnike, ki vplivajo na spremembo telesne
temperature
pozna vrste termometrov in njihovo uporabo
našteje postopke ogrevanja bolnika in pozna
pripomočke
opiše postopke ohlajevanja bolnika
pozna komplikacije pri ogrevanju in ohlajevanju
bolnika
|
izvaja različne načine merjenja in beleženja in
beleži na temperaturni list;
opazuje in neguje bolnika z visoko temperaturo;
oskrbi in shrani pripomočke po opravljenem merjenju;
izvede splošno in lokalno ogrevanje terhlajenje
bolnika;
varuje bolnika pred pregretjem in podhladitvijo;
zagotavlja toplotno ugodje bolnika;
|
|
Dijak neguje bolnika z zvišano telesno temperaturo
pri različnih vrstah obolenj po procesni metodi dela.
|
IX. OSEBNA HIGIENA IN UREJENOST
|
|
|
|
razume vpliv osebne higiene in urejenosti na dobro
počutje bolnika in preprečevanje komplkacij
pozna načine umivanja bolnika glede na stopnjo
pokretnosti, gibljivosti, splošne prizadetosti in sposobnostjo samooskrbe
oceni bolnikovo sposobnost za sodelovanje
|
pripravi sebe, pripomočke, prostor in bolnika za
ustrezen način umivanja;
pomaga bolniku pri umivanju;
samostojno umije bolnika;
izvede nego popka;
kopa bolnika na različne načine ( pod prho, sedežno
prhanje, kopanje v kadi, na vozičku in v postelji);
izvaja masažne gibe za poživitev cirkulacije;
|
Razvija čut za estetsko urejenost in spoštuje
bolnikovo zasebnost.
Upošteva varnostne predpise pri rokovanju s čistim
in umazanim perilom.
|
Izvaja nego nog pri sladkornih bolnikih po
določenih standardih.
|
zna bolnika pripraviti na nočni počitek
pozna načine izvajanja intimne toalete
pozna pomen umivanja posameznih delov telesa
pozna načine umivanja las in lasišča
pozna nego nosu,ušes in oči
razloži pomen nege ustne votline in razloži posledice
zanemarjenosti
pozna načine izvedbe ustne nege
pozna načine britja in uporabo brivskih pripomočkov
|
oskrbi kopalnico in pripomočke;
upošteva in izvaja varnostne ukrepe;
opazuje bolnika med postopkom umivanja;
opazuje stanje kože in zazna patološke spremembe;
opazuje stanje lasišča in izvede nego las in lasišča
na različne načine;
|
Razvija psihomotorične spretnosti za varno
oblačenje dojenčka.
Sodeluje pri učenju bolnika glede oblačenja.
Spoštuje bolnikovo zasebnost, dostojanstvo, navade
in želje pri vzdrževanju osebne higiene.
Razvija čut za estetsko urejenost in dobro počutje
bolnika.
Zaveda se vpliva bolnikove urejenosti in telesne
higiene na bolnikovo samopodobo.
Razmišlja o pomembnosti higiene telesa pri
različnih obolenjih.
|
|
X. IZOGIBANJE NEVARNOSTIM V OKOLJU
|
|
|
|
ponovi teoretična znanja o vsetranskem zagotavljanju
bolnikove varnosti
spoznava nevarnosti, ki ogrožajo bolnikovo
zdravstveno stanje v bolnišnici
razume svojo vlogo pri opazovanju bolnika glede
preprečevanja poškodb, izogibanju nevarnostim in poslabšanju zdravstvenega
stanja
|
izvede postopke za odstranjevanje uši;
obvlada postopke za odstranjevanje temenc;
izvede umivanje bolnika in osvežilno kopel pred
nočnim počitkom;
izvede intimno toaleto pri ženski in pri moškem z
upoštevanjem posebnosti (inkontinenca, menstruacija);
izvede nego rok, nog in nohtov pri bolniku;
neguje stopala in odstranjuje poroženele dele;
|
Razmišlja
o vplivu oblačenja, življenjskem stilu in obolenjih na nihanje telesne
temperature.
Zaveda
se pomena natančnega merjenja, beleženja in prenosa podatkov.
Razvija
čut za varnost pri rokovanju z električmi aparati.
|
|
pozna ukrepe in posebnosti zdravstvene nege pri
izolaciji bolnika
zna namestiti in uporabljati pripomočke za zaščito
bolnika pred nevarnostmi
zna ukrepati pri nemirnih in agresivnih bolnikih
|
izvaja ustno nego zdrave in bolne ustne votline;
izvede ustno nego pri nezavestnem in nemočnem
bolniku;
obrije bolnika;
namešča posteljo v varno višino za bolnika;
namešča posteljne ograjice in zvonec;
odstranjuje nevarne predmete iz bolnikove okolice;
vzdržuje higieno igrač;
uporablja zaščitna sredstva in postopke za varnost
bolnika pred intrahospitalnimi infekti;
ustrezno zaščiti sebe in bolnika pred viri sevanja;
pomirja bolnika in nudi občutek varnosti bolniku;
opazuje bolnika pri motnjah zavesti in ukrepa pri
nemirnih, agresivnih in suicidalnih bolnikih;
|
Vključuje se v izvajanje zdravstveno vzgojnih
intervencij.
Razvija čut za odgovorno, natančno in varno delo.
|
Zdravstvena nega nemirnega bolnika.
|
XI. ODNOSI Z LJUDMI IN KOMUNIKACIJA
|
|
|
|
pozna pomen profesionalnega odnosa zdravstvenih
delavcev pri zdravstveni negi
pozna pomen izražanja čustev, doživljanj, občutkov in
potreb
pozna načine verbalne in neverbalne komunikacije z
bolnikom
razume pomen terapevtskega dotika
|
bolnika posluša, se z njim pogovarja;
bolnika informira in uči;
varuje in upošteva bolnikove pravice;
nudi bolniku terapevtski dotik;
omogoča izražanje bolnikovih občutkov, duhovnih,
socialnih in seksualnih potreb;
komunicira z bolnikom in njegovimi svojci;
|
Sooča se s problemi, ki jih v skladu s svojim
znanjem rešuje in se tako poklicno in osebnostno razvija.
Razvija občutek za varčnost pri postopkih.
|
|
Izražanje
verskih čustev
|
|
|
|
zna vzpostavljati stike s predstavniki verskih
skupnosti
|
omogoča bolniku izražanje svojih verskih čustev,
udeležbo pri verskih obredih in obiske verskih predstavnikov;
|
Spoštuje versko prepričanje bolnika.
Razmišlja o pomenu duhovnih potreb.
|
|
Nega
umirajočega in oskrba umrlega
|
|
|
|
spozna posebnosti pri zadovoljevanju fizičnih,
psihičnih in socialnih potreb pri umirajočem bolniku
pozna proces umiranja in žalovanja
spozna pristop do umirajočega bolnika in njegovih
svojcev
zna oskrbeti umrlega
seznani se s postopki v bolnišnici glede nege
umirajočega in umrlega bolnika
|
neguje umirajočega bolnika in mu nudi psihično oporo;
oskrbi umrlega po izdelanih standardih;
omogoči svojcem prisotnost ob bolniku in jih
vključuje v nego;
|
Razmišlja o umiranju in smrti.
Sooča se s smrtjo in jo sprejema kot sestavni del
življenja.
Razvija sposobnosti spremljanja umirajočega
bolnika.
Spoštuje kulturne in verske običaje.
|
|
|
|
Razvija spoštlijv odnos in pieteto do umrlega.
|
|
Koristno
delo, razvedrilo in rekreacija
|
|
|
|
pozna pomen dela, rekreacije in razvedrila za dobro
počutje bolnika
|
vzpodbuja in aktivira bolnika za izvajanje delovne
terapije;
sodeluje z bolnikom in organizira razvedrilne
dejavnosti;
omogoča obiske;
|
|
|
XII. INTERVENCIJE V ZVEZI Z DAJANJEM ZDRAVIL
|
|
|
|
pozna različne načine shranjevanja zdravil
pozna organizacijo delitve zdravil
|
pripravi voziček za dajanje zdravil;
sodeluje pri aplikaciji zdravil;
|
Zaveda se svojih
kompetenc.
|
|
našteje načine dajanja zdravila
razloži varnostne ukrepe pri delitvi zdravil
pozna napake pri delitvi, njihovo preprečevanje in
ukrepanje
pozna pravilo 5 P – jev
pozna stranske pojave, znake in ukrepe pri alergičnih
reakcijah
razloži varnostne kriterije in posebnosti pri
narkotikih
razloži nastanek odvisnosti od zdravil
|
aplicira zdravila na različne načine ( per os, na
sluznice, na kožo, rektalno, vaginalno, z inhalacijami, po sondi;
informira bolnika in opazuje učinke zdravila pri
bolniku,
izvaja pravilo 5 – P,
ukrepa ob nastopu komplikacij;
|
Zaveda se pomena opazovanja bolnika.
|
Dijak aplicira zdravila pod nadzorom mentorja ali
zdravstvenega delavca.
|
Parenteralna
aplikacija zdravil
|
|
|
|
pozna ukrepe pri vbodu z ostrimi predmeti
pozna načine in vzroke za dajanje zdravila
parenteralno
pozna prednosti in slabosti dajanja zdravila
parenteralno
obnovi teoretična znanja in izraze (asepsa,
antisepsa, injekcija, …)
pozna kratice za predpisovanje načina aplikacije –
s.c, i.v, i.m.
zna pripraviti bolnika, sebe, pripomočke za dajanje
zdravil
pozna mesta aplikacije injekcije
pozna varne načine odstranjevanja igel i.v. kateter
prepozna komplikacije pri bolniku z i.v. katetrom
|
pripravi bolnika, pripomočke, sebe za aplikacijo
zdravila,
izbere in pripravi mesto aplikacije;
aplicira zdravilo s.c.,
aplicira zdravilo i.m.;
aplicira zdravilo i.d.;
izvaja ukrepe za zmanjševanje bolečine;
|
Zaveda se , da je skrb za bolnikovo varnost
sestavni del vsakega postopka in opravila pri bolniku.
Razvija skrb za lastno varnost in zdravje.
Razmišlja o prikritih nevarnostih, ki ogrožajo
bolnika.
Razvija zavest za doslednost pri delu in
sposobnosti opazovanja ter predvidevanja.
Razmišlja o posledicah nupoštevanja pravil varstva
pri delu.
|
|
Infuzijska
terapija
|
|
|
|
pozna vrste infuzijskih tekočin
opredeli namen infuzije
pozna komplikacije infuzijske terapije
našteje znake komplikacij
pozna različne infuzijske sisteme
|
opazi motnje v pretoku in sporoča podatke odgovorni
osebi;
zamenja infuzijsko steklenico in nastavi hitrost
iztekanja infuzije;
odstrani infuzijsko steklenico in infuzijski sistem;
opazuje bolnika, vbodno mesto i.v.kanile;
ob nastanku komplikacij ustrezno ukrepa;
|
Zaveda se bolnikovih omejitev zaradi infuzije in
nudi bolniku pomoč pri zadovoljevanju osnovnih življenjskih aktivnostih.
|
Izvaja nego bolnika z infuzijo po izdelanem
standardu.
|
XIII. IZVAJANJE MEDICINSKO TEHNIČNIH POSEGOV
|
|
|
|
Preveza rane
|
|
|
|
Aplikacija
sterilnih obkladkov
Irigacija
rane
|
|
|
|
pozna teoretična znanja o vrstah rane, o celjenju
rane, principih zdravljenja, komplikacijah – iz ostalih strokovno teoretičnih
predmetov
zna pripraviti sebe kot izvajalca, bolnika, prostor
in pripomočke za prevezo rane, aplikacijo sterilnih obkladkov, pozna osnovne
principe irigacije rane
pozna dekontaminacijo inštrumentov in njihovo
pripravo na sterilizacijo
pozna organizacijo previjanja ran na operativnem
oddelku
zna postopati s sterilnim materialom
|
pripravi bolnika psihično in fizično na poseg;
zamenja obvezilni material brez preveze pri čistih
ranah;
preveže čisto rano po znanih postopkih;
preveže septično rano po znanih postopkih;
pri uporabi razkužil, sterilnih tekočin in ostalega
upošteva zdravnikove odredbe;
aplicira sterilen obkladek;
uporablja principe aseptične tehnike;
poseg dokumentira;
informira zdravstveni tim o spremembah v zvezi z
rano;
|
Pridobiva občutek za strokovnost pri delu.
Spoštuje bolnikovo intimnost.
Zaveda se pomena timske obdelave bolnika in
reševanja problemov.
Upošteva principe in merila za varnost pri delu
glede preprečevanja bolnišničnih infekcij.
Zaveda se pomena estetskega rezultata svojega
dela.
|
Dijak ima možnost oceniti rezultate svojih
postopkov pri bolniku, ki ga previja.
|
Namestitev
bolnika na ekstenzijo
|
|
|
|
pojasni principe zdravljenja z ekstenzijo
pozna pravila za delovanje vleke
našteje komplikacije, njihove znake in preventivne
ukrepe za njihovo preprečevanje
pozna namestitev postelje, bolnika, in pripomočkov za
nemoteno delovanje ekstenzije
pojasni principe zdravljenja z mavcem
|
pripravi posteljo, bolnika, pripomočke za namestitev
na ekstenzijo;
neguje bolnika in mu zagotavlja zadovoljevanje
njegovih potreb;
skrbi za delovanje ekstenzije;
preprečuje nastajanje komplikacij;
prepozna znake komplikacij in jih sporoča odgovorni
osebi;
|
Zaveda se timske obravnave bolnika in timskega
reševanja problemov.
Zaveda se pomena psihične podpore bolnika.
|
Dijak neguje bolnika na ekstenziji po procesu in
izdela seminarsko nalogo.
|
Priprava
bolnika na operacijo
|
|
|
|
pozna psihično in fizično pripravo bolnika na oddelku
pozna dokumentacijo v zvezi s pripravo bolnika na
operacijo
našteje vrsto anestezije in pojasni posebnosti
zna oskrbeti in opazovati bolnika po sprejemu bolnika
iz operacijske sobe na oddelek
našteje in opiše znake zgodnjih in poznih komplikacij
po operaciji
|
bolnika psihično pripravi na operacijo,
sodeluje pri fizični in specifični pripravi bolnika
pred operacijo;
pripravi posteljo, bolnika na dan operacije;
izvede premedikacijo bolnika in jo zabeleži;
sprejme bolnika pri vrnitvi iz operacijske sobe;
ocenjuje bolnikovo stanje po operaciji ter sporoča
posebnosti timu;
|
Pridobiva in razvija sposobnosti profesionalnega
odnosa, komuniciranja in upošteva bolnika kot celovite osebnosti.
Zaveda se pomena prenosa informacij, komuniciranja
med člani tima.
Sprejema načela kodeksa glede odnosa do bolnika in
poklicne molčečnosti.
|
Dijak opravi določeno število ur v operacijskem
bloku, kjer spozna način dela, si ogleda določene operacije.
|
pozna ravnanje z bolnikom po dobljeni premedikaciji
|
|
Zaveda se pomembnosti individualne priprave
bolnika na operativni poseg.
Zaveda se rizičnosti operativnega posega in pomena
vloge zdravstvenega tehnika pri operirancu.
|
|
Priprava
bolnika na diagnostične preiskave
|
|
|
|
pozna vrste, namen in pripravo bolnika na: RTG, UZ,
CT, izotopske in endoskopske preiskave
pozna posebnosti priprave prebavnega trakta na
endoskopske in kontrastne rentgenske preiskave pri srčnih, ledvičnih in
ostalih bolnikih
pozna nevarnosti in zaščitne ukrepe pri diagnostičnih
preiskavah
pozna vrste punkcij, pripravo bolnika in pripomočkov
na punkcije
pozna komplikacije po posamezni punkciji
opiše osnovne fizikalne značilnosti delovanja
aparatur za diagnostiko
|
sodeluje pri psihofizični pripravi bolnika na
posamezne preiskave;
sodeluje pri pripravi prostora in pripomočkov na
preiskave;
izvede pripravo prebavnega trakta za preiskave;
nudi bolniku psihično oporo;
opazuje bolnika med in po intervencijah;
prepozna znake komplikacij in ustrezno ukrepa;
|
Zaveda se pomena ustrezne priprave za uspešnost
preiskave.
Zaveda se nevarnosti za bolnika.
Zaveda se varnostnih ukrepov pri rokovanju s
punktatom.
Upošteva zaščitne mere pred sevanjem.
Razvija human in vljuden pristop do bolnika in
njegovih svojcev.
|
Dijak spremlja bolnika na različne preiskave in se
seznani z delom na RTG, UZ, endoskopijah in na nuklearni medicini glede na
možnosti bolnišnice.
Dijak v okviru praktičnega pouka spoznava vlogo
tehnika zdravstvene nege v specialističnih ambulantah in na urgentnem bloku.
|
Sprejem,
odpust in premestitev bolnika
|
|
|
|
pozna teoretična znanja
pozna posebnosti urgentnega sprejema
|
pripravi posteljno enoto za sprejem bolnika;
sprejme bolnika in ga namesti po znanih bolniških
postopkih;
|
Vzpostavljapristen odnos z bolnikom.
|
|
pozna posebnosti sprejema glede starosti bolnika in
vzroka sprejema
spozna različno negovalno dokumentacijo ob sprejemu,
premestitvi in odpustu
|
spoznava in opazuje bolnika;
pripravi bolnika na premestitev in ga premesti z
ustrezno dokumentacijo;
pripravi bolnika na odpust;
oskrbi posteljno enoto po odpustu in premestitvi;
|
Sodeluje z delovnim terapevtom in svojci.
Razvija sposobnosti hitrega odločanja in ukrepanja
pri urgentnem sprejemu.
Zaveda se pomena dobre seznanitve bolnika z
bolnišničnim okoljem in informiranostjo.
|
|
XIII. NEGOVALNE INTERVENCIJE
|
|
|
|
Antropološke
meritve
|
|
|
|
pozna in razume pomen različnih meritev za bolnika
ponovi teoretična znanja
seznani se z različnimi merilnimi aparati in
pripomočki
pozna načine in postopke merjenja
|
izvaja merjenje in evidentiranje telesne teže pri
otroku in odraslem;
izvaja merjenje telesne višine;
izmeri različne obsege pri bolniku in otroku;
rokuje z različnimi vrstami tehtnic;
beleži rezultate na temperaturni list;
|
Razvija natančnost merjenja in odčitavanja
rezultatov.
Razvija spretnossti opazovanja in rokovanja z
merilnimi napravami.
|
Dijak si ogleda enoto za intenzivno terapijo, kjer
se seznani z nego vitalno ogroženih bolnikov.
|
Merjenje in
evidentiranje pulza in krvnega pritiska
|
|
|
|
ponovi znanja o merjenju pulza in krvnega tlaka
pozna mesta merjenja pulza in normalne vrednosti
pozna merilne aparature
pojasni in zna uporabljati strokovne izraze
pozna postopke ob prenehanju delovanja srca
|
pripravi bolnika in pripomočke za merjenje;
izmeri, zabeleži pulz;
ukrepa ob patoloških vrednostih vitalnih znakov;
izvaja ročno masažo srca in pokliče pomoč;
izmeri krvni pritisk, zabeleži vrednosti;
|
Zaveda se pomena upoštevanja zdravnikovih naročil
in pozna svoje kompetence.
Zaveda se pomembnosti in odgovornosti zaupane
naloge.
Upošteva psihično pripravo bolnika.
Odklanja odvisnost od zdravil.
Zaveda se moralno etične in kazenske odgovornosti
pri strokovnih napakah.
Zaveda se potrebe po permanentnem izobraževanju.
Razvija sposobnosti ovrednotenja rezultatov in
ukrepanja.
|
Zdravstvena nega po procesni metodi pri bolnikih z
obolenji srca in ožilja.
|
|
|
Razmišlja o vplivu nezdravega načina življenje na
zvišanje krvnega pritiska.
Sodeluje pri izvajanju zdravstveno – vzgojnih
intervencij.
|
|
Opazovanje
stanja zenic in stanja zavesti
|
|
|
|
pojasni pomen in načine opazovanja bolnikove zavesti
pozna stanja motene zavesti in navede najpogostejše
vzroke
pozna pomen opazovanja zenic
|
opazuje bolnikovo zavest;
prenaša informacije o stanju in motnjah zavesti;
opazuje stanje, velikost in reakcijo zenic;
izvaja nego nezavestnega bolnika različne etiologije
in nego bolnika s poškodbo glave po procesu;
|
Zaveda se odgovornosti pri delu z ostrimi kužnimi
predmeti in njihovega odstranjevanja.
Upošteva pravila za varnost pri delu.
Zaveda se bolečnosti posega in prednosti,ki jih
tak način prinaša.
Zaveda se pomena opazovanja in pravočasnega
ukrepanja pri patoloških stanjih zenic in zavesti.
|
|