Izobraževalni program: ZOBOTEHNIK
Sprejeto na 41.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 14. 7. 2000
PRAKTIČNI POUK - PRAKTIČNA PROTETIKA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
315 |
315 |
|
2. |
280 |
280 |
|
3. |
350 |
350 |
|
4. |
408 |
408 |
|
skupaj |
|
1353 |
1353 |
* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Pri predmetu dijak-inja:
1. letnik
Informativni cilji in vsebine |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Dijak-inja |
Dijak-inja |
Dijak-inja |
|
|
|
Se zave pomena predmeta kot temeljnega za vse nadaljnje strokovno delo. |
|
Varstvo pri delu |
|
||
|
|
Zaveda se pomena nošenja delovne halje in spetih las. Zaveda se možnih poškodb s plinom, če z njim ne ravna pravilno,navaja se na delo v skupini. |
|
Priprava delovnih modelov |
|
|
|
|
|
Zaveda se odgovornega dela z zobotehničnimi materiali. Navaja se na red in čistočo. Pozoren je na varovanje okolja. Zaveda se napačno izbranega mavca za določen odtis. Zaveda se napak, ki so nastale pri nepravilnem izlivanju odtisov. |
|
MORFOLOŠKO – GNATOLOŠKA MODELACIJA ZOB V VOSKU |
|
|
|
Modelacija zgornjih sekalcev |
|
|
|
|
|
Zaveda se odgovornega dela s plinom. Zaveda se pomena varstva pri delu. Navaja se na delo v skupini. Usposablja se za strokovno komunikacijo. |
|
Modelacija zgornjega podočnika |
|
|
|
|
|
Razvija odgovoren odnos do dela. Razvija vztrajnost in natančnost pri opazovanju. Zaveda se vpliva estetike na delo. Skrbno varuje inštrumente. |
|
Modelacija zgornjih ličnikov (premolarjev) |
|
|
|
|
|
Razvija ročne spretnosti. Uri se v natančnosti. Posluša mnenje učitelja in se odzove nanj. Razvija komunikacijske sposobnosti. |
|
Modelacija zgornjih kočnikov (molarjev) |
|
|
|
|
|
Razvija zavest o strokovni odgovornosti. Se zaveda napak, ki so posledica nepravilnih postopkov. Najde osebno zadovoljstvo v poklicu. Se uri v modelaciji. |
|
Modelacija spodnjih sekalcev |
|
|
|
|
|
Zadovoljen je z uspešno opravljeno modelacijo. |
|
Modelacija spodnjega podočnika |
|
|
|
|
|
Razvija kritičen odnos do opravljenega dela. |
|
Modelacija spodnjih ličnikov (premolarjev) |
|
|
|
|
|
Zaveda se natančnosti v vseh fazah, ki je pogoj za kvaliteten končni izdelek. Ugotovi prednosti natančno oblikovanega zoba, Zna oceniti slabo in dobro modelacijo. |
|
Modelacija spodnjih kočnikov (molarjev) |
|
|
|
|
|
Razvija čut za skladnost in skrbno varuje inštrumente, se uri v modelaciji. |
|
2. letnik
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Varstvo pri delu |
Dijak-inja |
Dijak-inja |
|
|
|
Se zaveda posledic nepravilnega rokovanja z aparaturami in pripomočki. Zaveda se pomena varovanja svojega zdravja in zdravja drugih. |
|
Priprava deljivega delovnega modela |
|
|
|
|
|
Zaveda se pomena razkuževanja odtisov. Zaveda se, da je dobro pripravljen delovni model osnova za uspešno nadaljnje delo. Spozna, da z nanosom distančnega laka ohrani prostor za cement, ki protetični nadomestek fiksira in ga ščiti pred zunanjimi vplivi. Zna zaščititi dihala med brušenjem. Skrbi za varčno uporabo materiala. Upošteva navodila in varnostne ukrepe pri rokovanju z električno modelno žago. |
|
Artikulator |
|
|
|
|
|
Dojame, da je za nemoteno žvečenje pacienta, ki nosi fiksno ali snemno protetični izdelek, pri izdelavi izdelka nujna uporaba artikulatorja. Se zaveda napak, ki so posledica nepravilnega umavčenja. |
|
Polna kovinska prevleka (PKP) |
|
|
|
|
|
Upošteva lastnosti modelirnih voskov ter se v fazi oblikovanja izogne možnim napakam, ki vplivajo na deformacijo. Zaveda se pomena tesne gingivalne zapore. Zaveda se pomena funkcije in estetike oblikovanja. Pri uporabi plinskega gorilnika upošteva varnostne predpise. |
|
Fasetirana prevleka (FP) |
|
|
|
|
|
Zaveda se posledic nestrokovnega dela. Razvija čut za skladnost. Skrbno varuje inštrumente in pripomočke. |
|
Mostovna konstrukcija |
|
|
|
|
|
Zaveda se pomena načrtovanja mostovne konstrukcije pred pričetkom modelacije. Predvidi posledice šibke mostovne konstrukcije glede na sile žvečenja. Zaveda se prednosti fiksnoprotetičnega nadomestka glede na snemno-protetičnega. |
|
|
|
Zaveda se pomena pravilno oblikovane mostovne konstrukcije glede na higiensko parodontološke dejavnike. Predvidi posledice slabe retencije, kar vpliva na izpad estetske fasete. Zaveda se, da z nestrokovnim delom škoduje pacientu. |
|
Priprava livne forme in vlaganje v vložno maso |
|
|
|
|
|
Zaveda se posledic nepravilno pripravljene livne forme, kot sta poroznost ulitka in tveganje neizlitja. Upošteva navodila in priporočila proizvajalcev vložnih mas. Zaveda se pomena pravilne izbire vložne mase glede na vrsto dentalne zlitine in višino temperature žarjenja kivete. Zaveda se pomena gladkega, homogenega in volumensko nespremenjenega ulitka. Upošteva navodila za pravilno in varno uporabo aparata za vakuumiranje. |
|
Ulivanje |
|
|
|
|
|
Zaveda se posledic slabo ulitega fiksno protetičnega nadomestka (hrapava površina, porozna struktura, volumenska sprememba). Zaveda se, da ekskpanzija vložne mase kompenzira krčitev zlitine pri ohlajanju (dimenzijska točnost ulitka). Sprejme odgovornost za delo z aparati in izključi možnosti poškodb. |
|
Obdelava in poliranje |
|
|
|
|
|
Upošteva navodila proizvajalca obdelovalnih in polirnih sredstev. Razvija strokovno presojo pri izbiri obdelovalnih sredstev. Razvija sposobnost opazovanja sprememb na materialu, ki ga obdeluje. Razvija čut za natančnost in doslednost. Zaveda se možnosti poškodb izdelka pri nestrokovnem delu. Varuje roke, oči in dihalne poti, Skrbno varuje stroje in pripomočke za delo. |
|
Fasetiranje |
|
|
|
|
|
Skrbi za čistost postopka in delovnega okolja. Razvija čut za estetiko, barvno in oblikovno. Razvija strokovno presojo pri uporabi različnih fasetirnih materialov. Skrbi za varčno uporabo fasetirnih materialov. Zaveda se pomena opaquer nanosa: Zaveda se posledic neupoštevanja navodil proizvajalca fasetirnega materiala. Zaveda se pomena varnega ravnanja z aparati. Skrbi za zaščito dihal. |
|
Akrilatna prevleka (AP) |
|
|
|
|
|
Zna oceniti razliko med akrilatno in fasetirano prevleko. Zaveda se prednosti AP pred FP v estetskem pogledu: Zaveda se pomanjkljivosti: Zaveda se napak, ki so posledica nepravilne polimerizacije (poroznost, krhkost akrilata). Ugotovi prednosti natančno spolirane AP za higieno in estetiko. Zna oceniti kvaliteto končnega izdelka. |
|
Delne prevleke 3/4, 4/5, inlay, onlay |
|
|
|
|
|
Zaveda se, da natančno in strokovno delo pri vseh fazah dela vpliva na končno kvaliteto izdelka. |
|
Koreninska sidra |
|
|
|
Nazidek Koreninska kapica |
|
|
|
|
|
Zaveda se, da z nenatančnim delom (hrapava površina, nehomogena dentalna zlitina) zmanjša retencijske in statične vrednosti nazidka ali koreninske kapice. |
|
3. letnik
Informativni cilji in vsebine |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Varstvo pri delu |
Dijak-inja |
Dijak-inja |
|
|
|
Se zaveda pomena razkuževanja odtisov za paciente (hepatitis B, AIDS), Se zaveda pomena varnega ravnanja z aparati in pripomočki, Se zaveda uporabe zaščitne maske, rokavic, očal in sesalca na delovnem mestu. |
|
TOTALNA PROTEZA |
|
|
|
Anatomski odtis in anatomski model |
|
|
|
|
|
Zaveda se, da je pravilno izlit odtis osnova za nadaljnje delo. Zaveda se nujnosti takojšnjega izlitja alginatnega odtisa. Zaveda se pravilne uporabe materiala. |
|
Individualna funkcijska žlica |
|
|
|
|
|
Zaveda se pomena individualne funkcijske žlice za nadaljnje delo. Zaveda se pravilne izbire in uporabe materialov. Previden je pri mehčanju šelak plošče (pazi, da se ne opeče). Zaščiti dihala z masko med brušenjem akrilatov. |
|
Funkcijski odtis in funkcijski model |
|
|
|
|
|
Zaveda se pomena ventilnega roba za nošenje proteze. Zaveda se, da je pravilno izlit funkcijski odtis zelo pomemben za končni izdelek. |
|
Grizni robniki |
|
|
|
|
|
Zaveda se pomena izdelava zaobljenih robov bazne plošče. Zaveda se pomena pravilno postavljenih robnikov. |
|
Umavčevanje modelov v artikulator |
|
|
|
|
|
Dojame, da je za strokovno izdelavo snemnega nadomestka nujna uporaba artikulatorja. Se zaveda napak v artikulator nepravilno umavčenih modelov. |
|
Analiza modelov |
|
|
|
|
|
Dojame pomen vseh podatkov, dobljenih iz ordinacije, za nadaljnje delo. |
|
Izbira umetnih zob |
|
|
|
|
|
Dojame nujnost pravilne izbire umetnih zob za končni izdelek in počutje pacienta. |
|
Postavitev zob zgornjega interkaninega področja |
|
|
|
|
|
Dojame pomen pravilne postavitve sprednjih zob za estetiko, fonetiko in počutje pacienta. |
|
Postavitev spodnjih podočnikov |
|
|
|
|
|
|
|
Postavitev zob spodnjega transkaninega področja |
|
|
|
|
|
Zaveda se pomena pravilne postavitve zob, zaradi funkcije in statike proteze. |
|
Postavitev zob zgornjega transkaninega področja |
|
|
|
|
|
Zaveda se posledic nepravilno postavljenih zob spodnjega transkaninega področja. Zaveda se pomena pravilne postavitve zob zaradi okluzije in artikulacije. |
|
Postavitev zob spodnjega interkaninega področja |
|
|
|
|
|
|
|
Okluzija in artikulacija totalne proteze |
|
|
|
|
|
Zaveda se posledic nestrokovnega dela. |
|
Modelacija totalne proteze |
|
|
|
|
|
Zaveda se posledic nepravilne modelacije totalne proteze. |
|
Kivetiranje totalne proteze in izpiranje voska iz kivete |
|
|
|
|
|
Zaveda se napak, ki so posledica nepravilnega umavčevanja v kiveto. Upošteva navodila za pravilno in varno uporabo aparata za izpiranje voska. |
|
Tlačenje akrilata |
|
|
|
|
|
Zaveda se napak, ki so posledica nepravilne polimerizacije. Upošteva navodila za pravilno uporabo aparata za polimerizacijo. |
|
Obdelava in poliranje totalne proteze |
|
|
|
|
|
Zaveda se možnosti poškodb izdelka pri nestrokovni obdelavi in poliranju. Zaveda se morebitne poškodbe ventilnega roba. Varuje dihala z zaščitnimi sredstvi. Ugotovi prednosti natančno obdelane in spolirane totalne proteze za higieno in estetiko. |
|
Dela za paciente |
|
|
|
|
|
Zaveda se posledic slabo izdelanih protetičnih nadomestkov. Spoštuje dogovorjene roke. Razvija čut za ekonomično rabo materiala in aparatov. Razvije kritičen in strokoven odnos do dela. Spoštuje zasebnost pacienta. |
4. letnik
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Varstvo pri delu |
Dijak-inja |
Dijak-inja |
|
|
|
Se zaveda možnega škodljivega vpliva posameznih faz dela na njegovo zdravje. Zaveda se možnega vpliva njegovega neprimernega obnašanja na zdravje sošolcev. Zaveda se varovanja svojega zdravja s pravilno uporabo zaščitnih sredstev. |
|
DELNA PROTEZA |
|
|
|
Delovni model, baza, grizni robniki |
|
|
|
|
|
Zaveda se pomena pravilne izbire materialov pri izdelavi delne proteze in vrstnega reda delovnih postopkov za uspešno in kvalitetno opravljeno delo. |
|
Žične zapone in podjezični lok |
|
|
|
|
|
Spozna nujnost uporabe paralelometra pri načrtovanju delne proteze. Zaveda se posledic utrujenosti materiala pri oblikovanju žice za zapone in podjezičnega loka. |
|
Umavčenje v artikulator |
|
|
|
|
|
||
Postavitev delne proteze |
|
|
|
|
|
Dojame pomen pravilne postavitve zob in modelacije manjkajoče dlesni za neopazno estetsko vključitev delne proteze v pacientova usta. |
|
|
|
||
Zgotovitev delne proteze |
|
|
|
|
|
Zaveda se napak, ki so posledica nepravilne polimerizacije in zna oceniti kvaliteto končnega izdelka. Ugotovi prednosti natančno spolirane delne proteze za higieno in estetiko. |
|
Fiksno protetična priprava za delno protezo z ulito bazo |
|
|
|
|
|
Zaveda se natančnosti pri vseh postopkih dela, ki so pogoj za kvaliteten končni izdelek. |
|
Podložitev proteze |
|
|
|
|
|
||
Reparatura proteze |
|
|
|
|
|
||
Kovinsko porcelanska prevleka |
|
|
|
|
Zna oceniti razliko med akrilatno fasetirano prevleko in kovinsko porcelansko prevleko. Pri porcelanu upošteva pozitivne lastnosti: Kemično obstojnost v ustih in slabosti: |
||
Postavitev in zgotovitev delne proteze z ulito bazo |
|
|
|
|
|
Zna oceniti prednosti in pomanjkljivosti zgotovitve delne proteze z ulito bazo s pomočjo predložkov ali na klasičen način. |
|
Dela za paciente |
|
|
|
|
|
Zaveda se posledic površno izdelanih protetičnih nadomestkov. Spoštuje dogovorjene roke. Razvije čut za ekonomično rabo materiala in uporabo aparatur. Razvija kritičen in strokoven odnos do dela. Spoštuje zasebnost pacienta. Zna zavarovati svoje zdravje s pravilno uporabo aparatur, zaščitne maske in rokavic. |
|
Ekonomika – stroški |
|
|
|
|
|
Zaveda se vpliva stroškov na oblikovanje svoje storitve in na doseganje tržnih ciljev. |
Vaja: računanje cene storitev. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
1. letnik |
|
|
Morfološko – gnatološka modelacija zob v vosku |
Morfologija in gnatologija 1.letnik Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik |
|
Modelacija zgornjega podočnika |
|
|
Modelacija zgornjih ličnikov |
|
|
Modelacija zgornjih kočnikov |
Morfologija in gnatologija 1. letnik |
|
Modelacija spodnjih sekalcev |
|
|
Modelacija spodnjega podočnika |
|
|
Modelacija spodnjih ličnikov |
|
|
2. letnik |
|
|
Priprava deljivega delovnega modela |
Zdravstvena vzgoja z mikrobiologijo 1. letnik Teoretična protetika 2. letnik Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik |
|
Artikulator |
Teoretična protetika 2. letnik |
|
Polna kovinska prevleka (PKP) |
Zdravstvena vzgoja z mikrobiologijo 1. letnik Morfologija in gnatologija 1. letnik Teoretična protetika 2. letnik Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik |
|
Fasetirana prevleka (FP) |
Zdravstvena vzgoja z mikrobiologijo 1. letnik Morfologija in gnatologija 1. letnik Teoretična protetika 2. letnik Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik |
|
Mostovna konstrukcija |
Zdravstvena vzgoja z mikrobiologijo 1. letnik Teoretična protetika 2. letnik Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik Morfologija in gnatologija 1. letnik |
|
3. letnik |
|
|
Anatomski odtis in anatomski model |
Teoretična protetika 3. letnik Zdravstvena vzgoja z mikrobiologijo 3. letnik Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik Zdravstvena vzgoja z mikrobiologijo 1. letnik |
|
Individualna odtisna žlica |
Teoretična protetika 3. letnik Zdravstvena vzgoja z mikrobiologijo 1. letnik |
|
Funkcijski odtis in funkcijski model |
Teoretična protetika 3. letnik Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik Zdravstvena vzgoja z mikrobiologijo 1. letnik |
|
Grizni robniki |
Teoretična protetika 3. letnik Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik |
|
Umavčenje modelov v artikulator |
Teoretična protetika 2. letnik Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik Teoretična protetika 3. letnik Anatomija glave 2. letnik |
|
Analiza modelov |
Teoretična protetika 3. letnik |
|
Izbira umetnih zob |
Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik |
|
Postavitev totalne proteze |
Teoretična protetika 3. letnik |
|
Okluzija in artikulacija totalne proteze |
Teoretična protetika 3. letnik Anatomija glave 2. letnik |
|
Modelacija totalne proteze |
Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik |
|
Kivetiranje totalne proteze |
Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik Teoretična protetika 3. letnik |
|
Tlačenje akrilata |
Teoretična protetika 3. letnik Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik Zdravstvena vzgoja z mikrobiologijo 1. letnik |
|
Obdelava in poliranje totalne proteze |
Teoretična protetika 3. letnik Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik Zdravstvena vzgoja z mikrobiologijo 1. letnik |
|
4. letnik |
|
|
DELNA PROTEZA |
|
|
Delovni model, baza, grizni robniki |
Teoretična protetika 4. letnik Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik |
|
Žične zapone in podjezični lok |
Teoretična protetika 4. letnik Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik Zdravstvena vzgoja z mikrobiologijo 1. letnik |
|
Umavčenje v artikulator |
Teoretična protetika 2. letnik Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik Anatomija glave 2. letnik |
|
Postavitev delne proteze |
Teoretična protetika 4. letnik |
|
Zgotovitev delne proteze |
Teoretična protetika 4. letnik Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik |
|
Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik Teoretična protetika 4. letnik Zdravstvena vzgoja z mikrobiologijo 1. letnik |
|
|
Fiksno – protetična priprava za delno protezo z ulito bazo |
Teoretična protetika 4. letnik Teoretična protetika 2. letnik Morfologija in gnatologija 1. letnik Zdravstvena vzgoja z mikrobiologijo 1. letnik Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik |
|
Podložitev proteze |
Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik |
|
Popravila (reparatura) proteze |
Teoretična protetika 4. Letnik Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik |
|
Kovinsko – porcelanska prevleka |
Morfologija in gnatologija 1. letnik Zdravstvena vzgoja z mikrobiologijo 1. letnik Teoretična protetika 4. letnik Zobotehnični materiali in tehnologija 3. letnik |
|