Učni načrt za ekonomijo je bil sprejet na 15. seji Strokovnega sveta RS za splošno izobraževanje, 7. 5. 1998.
VSEBINA
III. SPECIALNODIDAKTIČNA PRIPOROČILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE
IV. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
Predmet ekonomija je temeljni strokovni predmet, ki posreduje temeljna splošnoekonomska znanja, pomembna za razumevanje ekonomskih pojmov in procesov, in razvija najširšo ekonomsko logiko.
Znanja in vedenja, ki jih pridobi dijak pri tem predmetu, omogočajo:
- splošno razumevanje delovanja tržne družbe in lažje vključevanje v tržno družbo, ne glede na izbiro nadaljnjega izobraževanja dijaka,
- lažjo izbiro smeri nadaljnjega izobraževanja na ekonomsko poslovnem področju in
- hitrejše dojemanje ekonomske teorije in ekonomskih procesov pri poglabljanju znanj na univerzi.
Ekonomija je v programu ekonomske gimnazije štiriletni obvezni predmet, ki dijake pripravlja na maturo. Predmetu je v tem programu namenjeno skupno 385 ur pouka, od tega 280 ur za posredovanje splošnih znanj in pripravi na maturo ter 105 ur za posredovanje temeljnih strokovnih znanj, pomembnih za boljše razumevanje ekonomske teorije in za večjo primerljivost vsebin (večja prehodnost) s programi strokovnega in poklicnega izobraževanja, ki dijakov ne pripravljajo na maturo. Pripravi na maturo je v četrtem letniku namenjenih najmanj 70 ur pouka.
Letnik |
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
4. letnik |
Letno število ur pouka |
70 ur |
70 ur |
105 ur |
140 ur |
Predmet ekonomija posreduje dijakom temeljna ekonomska znanja, pomembna za:
Dijaki pri predmetu ekonomija razvijajo sposobnosti:
Globalni cilji predmeta se medsebojno prepletajo in uresničujejo skozi celotni učni proces, tako da dijak postopno spoznava ekonomska dogajanja. Tako dijak:
v prvem letniku:
v drugem letniku:
v tretjem letniku:
v četrtem letniku:
Operativni cilji so podrobno razčlenjeni in prikazani v preglednici predmetnega kataloga znanj.
Cilji predmeta se uresničujejo z obravnavo izobraževalnih vsebin, ki so razdeljene na vsebinske sklope in poglavja, kot so:
A - TEMELJNI EKONOMSKI POJMI IN PROCESI
B - TEMELJI MIKROEKONOMIJE
C - TEMELJI MAKROEKONOMIJE
D - SVETOVNO GOSPODARSTVO
E - SLOVENSKO GOSPODARSTVO
A - TEMELJNI EKONOMSKI POJMI IN PROCESI
V delu o temeljnih ekonomskih pojmih in procesih dijak pridobi temeljna ekonomska znanja, pomembna za razumevanje ekonomskih pojmov in ekonomskih procesov. Pri tem:
S tem bo dijak razvijal:
B - TEMELJI MIKROEKONOMIJE
V delu o mikroekonomiji dijak spoznava mikroekonomske probleme in razvija ekonomsko logiko. Pri tem:
S tem bo dijak razvil:
C - TEMELJI MAKROEKONOMIJE
V delu o makroekonomiji dijak spoznava značilnosti delovanja gospodarstva kot celote, združenih potrošnikov in na drugi strani proizvajalcev, vlogo države kot institucije koordinacije. Tako bo spoznal:
S tem bo učenec razvil:
D - SVETOVNO GOSPODARSTVO
V delu o svetovnem gospodarstvu obravnavajo dijaki zgodovinskorazvojni vidik gospodarstva in s tem spoznajo:
S tem znanjem razvijajo:
E - SLOVENSKO GOSPODARSTVO
V delu o slovenskem gospodarstvu obravnavajo dijaki dejavnike, ki vplivajo na razvoj slovenskega gospodarstva, vrednotijo ekonomsko politiko Slovenije in presojajo pomen vključevanja Slovenije v svetovno gospodarstvo. V tem poglavju spoznajo:
Standardi znanj so opredeljeni z operativnimi cilji in vsebinami, zapisanimi v preglednici predmetnega kataloga znanj.
V preglednici predmetnega kataloga znanj so predstavljeni operativni cilji,
vsebine, obravnavani pojmi in medpredmetne povezave po posameznih poglavjih.
A |
Dijaki v tem poglavju usvojijo temeljne ekonomske pojme, pomembne za razumevanje ekonomskih procesov v družbi. Po posameznem vsebinskem sklopu dijak: |
TEMELJNI EKONOMSKI POJMI IN PROCESI |
|
|
A.1 |
spozna ekonomski problem z vidika omejenih možnosti zadovoljevanja potreb in ekonomsko dejavnost, ki rešuje ta problem
|
EKONOMSKI PROBLEM |
|
|
A.1.1 |
|
Temeljna ekonomska vprašanja |
|
|
A.1.2 |
|
Ekonomski problem in relativna redkost dobrin |
|
PSI - motivi in potrebe
|
A.1.3 |
|
Ekonomska dejavnost in premagovanje relativne redkosti |
|
SOC - posameznik in družba, družbena struktura |
A.2 |
spozna temeljne ekonomske tokove, ki povezujejo ekonomske subjekte v gospodarstvih |
GOSPODARSKI KROŽNI TOK |
|
|
A.2.1 |
|
Ekonomske potrebe in gospodarska dejavnost |
|
SOC - delo in prosti čas, delitev dela |
A.2.2 |
|
Proizvodnja in njeni dejavniki |
|
POD |
A.2.3 |
|
Krožni tok gospodarstva |
|
SOC - družbena struktura, družbene organizacije, družina |
A.2.4 |
|
Stvarni in denarni tokovi |
|
/ POD |
A.3. |
spozna gospodinjstvo kot temeljno ekonomsko celico, spozna potrebe gospodinjstev in potrošnjo kot obliko zadovoljevanja teh potreb |
GOSPODINJSTVA IN POTROŠNA IZBIRA |
|
|
A.3.1 |
|
Gospodinjstva, potrebe in potrošnja |
|
SOC -družina PSI - potrebe |
A.3.2 |
|
Alternativne možnosti potrošnje in potrošna izbira |
|
MAT - linearna funkcija GOS
|
A.3.3 |
IZBIRNO (primerno za aktivne metode poučevanja): Opomba: Dijak s preučevanjem primera racionalnega gospodinjstva spoznava temeljne ekonomske pojme. |
Gospodinjstva in racionalno gospodarjenje s proračunom |
IZBIRNO: (sredstva in viri) (prejemki in izdatki) |
PIN |
A. 4 |
spozna vlogo podjetij pri zadovoljevanju potreb, motive gospodarjenja v podjetjih, merila ocenjevanja njihove uspešnosti, spozna omejene pogoje produkcije in alternative proizvodnih izbir v družbi |
PODJETJA IN PROIZVODNA IZBIRA |
|
|
A.4.1 |
|
Pojem in dejavnosti podjetij |
|
POD
|
A.4.2 |
|
Vrste podjetij v sodobnih tržnih gospodarstvih |
|
POD |
A.4.3 |
|
Merila uspešnosti poslovanja podjetij |
|
POD |
A.4.4 |
IZBIRNO: |
Proizvodna izbira v družbi - transformacijska krivulja |
|
/ |
|
2. letnik |
|
|
|
B |
V tem delu dijak spozna mikroekonomske probleme, razvija ekonomsko logiko, razume obnašanje ekonomskih subjektov in njihovo odločanje v tržnem sistemu. Po obravnavi snovi dijak: |
TEMELJI MIKROEKONOMIJE |
|
|
B.1 |
spozna pojem in vrste trgov v ekonomski teoriji in delovanje tržnega mehanizma na podlagi ponudbe in povpraševanja |
TRG in TRŽNO RAVNOTEŽJE |
|
|
B.1.1 |
|
Povpraševanje |
|
POD |
B.1.2 |
|
Ponudba |
|
POD |
B.1.3 |
|
Tržno ravnotežje v konkurenčnih razmerah |
|
/ |
B.2 |
spozna delovanje ekonomskih zakonitosti |
EKONOMSKE ZAKONITOSTI |
|
|
B.2.1 |
|
Zakon povpraševanja in ponudbe |
|
MAT - točke in premice v ravnini, ulomki, razmerja |
B.2.2 |
|
Značilnosti ekonomskih zakonitosti |
|
/ |
B.3 |
spozna zakonitosti tržnega gospodarstva |
TRŽNO GOSPODARSTVO |
|
|
B.3.1 |
|
Reševanje ekonomskega problema: ekonomski koordinacijski mehanizem |
|
SOC - procesi odločanja v družbi |
B.3.2 |
|
Naturalno gospodarstvo in planiranje |
|
ZGO |
B.3.3 |
|
Blagovno denarno gospodarstvo in tržni mehanizem |
|
ZGO |
B.3.4 |
|
Tržno gospodarstvo, konkurenca in njeni dejavniki |
|
ZGO |
B.4 |
spozna, da se potrošnik z vidika omejenih dobrin, ki jim sledi nujnost izbire, nenehno srečuje z omejitvami
|
OBNAŠANJE POTROŠNIKOV |
|
|
B.4.1 |
|
Teorija koristnosti in optimalna izbira potrošnika |
|
PSI - čustva, motivi in potrebe |
B.4.2 |
|
Zakon povpraševanja |
|
/ |
B.4.3 |
|
Elastičnost povpraševanja |
|
MAT |
B.5 |
spozna pojem produkcije in njene različne opredelitve |
TEORIJA PRODUKCIJE |
|
|
B.5.1 |
|
Produkcijski dejavniki |
|
POD |
B.5.2 |
|
Produkcijska funkcija, krivulja enakega produkta in zakon padajočega donosa |
|
MAT - geometrija v ravnini |
B.5.3 |
|
Optimalna kombinacija produkcijskih dejavnikov |
|
/ |
B.5.4 |
|
Tehnološki napredek |
|
ZGO - tehnična spoznanja in odkritja POD |
B.6 |
spozna poglavitne vrste stroškov, ki se pojavljajo v
produkciji |
TEORIJA STROŠKOV |
|
|
B.6.1 |
|
Pojem stroškov |
|
|
B.6.2 |
|
Vrste stroškov pri odločanju podjetij |
|
POD PIN |
B.6.3 |
|
Stroški v zelo kratkem, kratkem in dolgem obdobju |
|
/ |
B.7 |
spozna relacije med tržnimi cenami blaga in količinami blaga, ki so jih proizvajalci pripravljeni ponuditi pri različnih cenah in v različnih obdobjih prilagajanja trgu
|
PONUDBA |
|
|
B.7.1 |
|
Oblikovanje ponudbe in stroški |
|
MAT |
B.7.2 |
(po izbiri učitelja za neobvezno poglobitev snovi ali po izbiri dijaka za pripravo seminarske naloge) |
Ponudba v različnih časovnih obdobjih |
|
MAT |
B.8 |
spozna oblikovanje tržnega ravnotežja na podlagi ravnanja
ponudnikov in povpraševalcev na trgu, težnje ponudnikov in povpraševalcev na
trgu |
RAVNOTEŽJE V POPOLNI KONKURENCI |
|
|
B.8.1 |
|
Oblikovanje tržnega ravnotežja |
|
MAT |
B.8.2 |
|
Analiza sprememb v dejavnikih ponudbe in povpraševanja |
|
SOC - kakovost življenja |
B.8.3 |
|
Država in tržno ravnotežje |
|
SOC - družbena moč in oblast |
B.9 |
spozna povezavo med proizvodnjo (stroški)
in tržnim obnašanjem podjetja v času ter usvoji logiko odločanja podjetja o
poslovanju glede na finančni rezultat v različno dolgih časovnih obdobjih |
OBNAŠANJE PODJETJA V POPOLNI KONKURENCI |
|
|
B.9.1 |
|
Maksimiranje dobička |
|
/ |
IZBIRNO: (po izbiri učitelja za neobvezno poglobitev snovi ali po izbiri dijaka za pripravo seminarske ali raziskovalne naloge) |
||||
B.9.2 |
|
Tržno ravnotežje v zelo kratkem obdobju |
|
/ |
B.9.3 |
|
Tržno ravnotežje v kratkem obdobju |
|
MAT |
B.9.4 |
|
Dolgoročno tržno ravnotežje in normalna cena |
|
MAT |
|
||||
B.10 |
spozna stvarne okoliščine na trgih, ki odstopajo od učbeniške popolne konkurence in preuči posebnosti ravnanja podjetij v nepopolni konkurenci |
NEPOPOLNA KONKURENCA |
|
|
B. 0.1 |
|
Stvarnost nepopolne konkurence |
|
/ |
B.10.2 |
|
Monopolni trgi |
|
ZGO |
B.10.3 |
IZBIRNO: |
Oligopol in druge oblike nepopolne konkurence |
IZBIRNO: |
|
B.10.4 |
IZBIRNO:
|
Slabosti tržnega mehanizma in nepopolne konkurence |
IZBIRNO:
|
ZGO |
B.11 |
spozna vlogo razdelitve in osnovna pravila razdelitve v tržnem gospodarstvu, njene pozitivne plati (spodbude, inovacije) in slabosti (neenakost) |
RAZDELITEV V TRŽNEM GOSPODARSTVU |
|
|
B.11.1 |
|
Razdelitev in gospodarski razvoj |
|
SOC - družbena neenakost, družbene spremembe in razvoj |
B.11.2 |
|
Trg dela in mezde |
|
ZGO SOC PSI - posameznik v družbenem okolju |
B.11.3 |
|
Kapital, profit in ekstradobiček |
|
/ |
B.11.4 |
|
Naravni viri in rente |
|
/ |
B.11.5 |
|
Posojilni kapital in obresti |
|
/ |
|
3. letnik |
|
|
|
C. |
V delu o makroekonomiji bo učenec spoznal značilnosti delovanja gospodarstva kot celote, združenih potrošnikov in na drugi strani proizvajalcev, vlogo države kot institucije koordinacije. Dijak po obravnavi snovi: |
TEMELJI MAKROEKONOMIJE |
|
|
C.1 |
spozna, katera so temeljna ekonomska vprašanja sodobne družbe |
TEMELJNA EKONOMSKA VPRAŠANJA DRUŽBE |
|
|
C.1.2 |
|
Agregatno povpraševanje in ponudba |
|
SOC - procesi odločanja v družbi
|
C.2 |
IZBIRNO: |
MERJENJE BRUTO DOMAČEGA PROIZVODA (BDP) |
IZBIRNO: |
/ |
C.3 |
spozna temeljne sestavine in zna pojasniti njihov pomen za
blaginjo in gospodarsko rast |
PORABA, INVESTICIJE in PRIHRANKI |
|
|
C.3.1 |
IZBIRNO: |
Potrošnja funkcija |
IZBIRNO: |
/ |
C.3.2 |
|
Investicije |
|
/ |
C.4 |
spozna vpliv temeljnih sestavin
agregatnega povpraševanja na obseg družbene proizvodnje |
OBSEG DRUŽBENE PROIZVODNJE |
|
|
C.4.1 |
IZBIRNO: |
Oblikovanje agregatne ponudbe in povpraševanja |
IZBIRNO: |
/ |
C.4.2 |
IZBIRNO: |
Obseg družbene proizvodnje in investicijski multiplikator |
IZBIRNO: |
/ |
C.4.3 |
IZBIRNO: |
Država in fiskalna politika |
IZBIRNO: |
/ |
C.4.4 |
|
Mednarodna trgovina in obseg proizvodnje |
|
/ |
C.5 |
zna pojasniti, kako se z denarjem
spremeni naturalno gospodarstvo in v čem je pomen učinkovitega sistema
finančnih institucij |
DENAR IN FINANČNE INSTITUCIJE |
|
|
C.5.1
|
|
Zgodovinski razvoj denarja |
|
ZGO |
C.5.2
|
|
Funkcije denarja |
|
ZGO |
C.5.3 |
IZBIRNO:
|
Denar in tržno gospodarstvo |
|
ZGO |
C.5.4 |
IZBIRNO: |
Bančni sistem |
|
|
C.5.5 |
|
Vrednostni papirji |
|
|
C.6 |
spozna
bistvena ekonomska problema sodobnih gospodarstev: brezposelnost in inflacijo
|
BREZPOSELNOST IN INFLACIJA |
|
|
C.6.1 |
IZBIRNO:
|
Brezposelnost |
IZBIRNO: |
|
C.6.2 |
|
Inflacija in protiinflacijska politika |
|
|
C.7 |
spoznava bistvene instrumente delovanja sodobne države na denarnem in fiskalnem področju in razume pomen pravilne politike države na teh dveh ključnih področjih
|
DENARNA IN FISKALNA POLITIKA |
|
|
C.7.1 |
IZBIRNO: |
Vloga države v gospodarstvu |
IZBIRNO: |
|
C.7.2 |
IZBIRNO: |
Fiskalni sistem in fiskalna politika |
|
|
C.7.3 |
|
Denarna politika |
|
|
C.8 |
spozna pomen gospodarske dinamike, njeno vlogo za rast blaginje oziroma kakovosti življenja, spozna tudi protislovnost gospodarske rasti v današnjih razmerah (socialni, ekološki, politični in drugi učinki): |
GOSPODARSKA RAST |
|
|
C.8.1 |
|
Gospodarska rast |
|
|
C.8.2 |
IZBIRNO: |
Neenakomernost razvoja v svetu |
IZBIRNO: |
SOC - družbene spremembe in razvoj, ekološka kriza in perspektive človeštva
ZGO |
C.9 |
spoznava pomen in koristnosti (pa tudi tveganja) sodobnih oblik ekonomskih povezav in odprtega gospodarstva |
MEDNARODNA MENJAVA |
|
|
C.9.1 |
|
Teoretične osnove mednarodne menjave |
|
|
C.9.2 |
|
Zgodovinski razvoj mednarodne menjave |
|
ZGO SOC |
C.9.3 |
|
Ravnotežje v mednarodni menjavi |
|
/ |
C.9.4 |
IZBIRNO: |
Instrumenti politike mednarodne menjave |
|
|
C.9.5 |
|
Mednarodni denarni sistem |
|
|
C.10 |
spozna metode in tehnike zbiranja, obdelave in predstavitve informacij o ekonomski dejavnosti |
KVANTITATIVNA PREDSTAVITEV EKONOMSKE DEJAVNOSTI |
|
|
C.10.1 |
|
Zbiranje podatkov in statistični viri |
|
SOC - statistični pojmi in postopki PSI - Zbiranje in statistična obdelava podatkov PIN - modul C |
C.10.2 |
|
Uporaba tabel za prikazovanje podatkov |
|
POD PIN - modul A |
C.10.3 |
IZBIRNO: |
Uporaba slik za prikazovanje podatkov |
|
MAT - linearna funkcija, geometrija v ravnini PIN |
C.10.4 |
IZBIRNO: |
Relativna števila |
|
MAT - osnovne številčne množice PIN |
C.10.5 |
|
Dinamika časovnih vrst |
|
/ |
|
4. letnik |
|
|
|
D |
V delu o svetovnem gospodarstvu spozna dijak zgodovinski razvojni vidik gospodarstva. |
SVETOVNO GOSPODARSTVO |
|
|
D.1 |
spozna osnovne razvojne trende v tehnologiji, vlogo tehnologije za sodoben gospodarski razvoj v svetu |
TEHNOLOGIJA IN RAZVOJ |
|
|
D.1.1 |
|
Vloga tehnologije v ekonomskem in družbenem razvoju |
|
SOC - modernizacija |
D.1.2 |
|
Strukturne spremembe v gospodarstvu: prva in druga industrijska revolucija |
|
ZGO |
D.1.3 |
|
Sodobna tehnoekonomska paradigma |
|
|
D.2 |
razume zgodovinski proces nastanka
in razvoja kapitalizma kot sistema, ki prevladuje v sodobnem svetu |
NASTANEK IN RAZVOJ KAPITALIZMA |
|
ZGO |
D.2.1 |
|
Predkapitalistične družbe |
|
ZGO |
D.2.2 |
|
Zgodovinski nastanek kapitalizma |
|
ZGO |
D.2.3 |
IZBIRNO: |
Kapitalistični sistem |
IZBIRNO: |
|
D.2.4 |
|
Ciklično gibanje kapitalističnega gospodarstva |
IZBIRNO: |
ZGO |
D.3 |
spozna zgodovinski nastanek
sodobnega tržnega gospodarstva in loči med sestavinami sistema: lastninsko in
upravljalsko strukturo, tržno strukturo, institucije (država) |
SODOBNO TRŽNO GOSPODARSTVO |
|
|
D.3.1 |
IZBIRNO: |
Spremembe v lastninski in upravljavski strukturi |
|
|
D.3.2 |
|
Podjetništvo |
|
POD |
D.3.3 |
IZBIRNO: |
Sodobna tržna struktura |
|
|
D.4 |
Dijak spozna dinamiko ekonomskih
odnosov v 19. in 20. stoletju in zna pojasniti sodobne trende
internacionalizacije kapitala in globalizacije poslovanja |
MEDNARODNI EKONOMSKI ODNOSI |
|
|
D.4.1 |
IZBIRNO: |
Razvoj mednarodnih ekonomskih odnosov v 19. in 20. stoletju |
IZBIRNO:
|
|
D.4.2 |
|
Proces internacionalizacije kapitala (in podjetij) |
|
|
D.4.3 |
IZBIRNO: |
Transnacionalna podjetja (korporacije) |
|
|
D.4.4 |
IZBIRNO: |
Razmerja v razvitosti držav v sodobnem svetu |
|
|
D.4.5 |
IZBIRNO: |
Globalni problemi sodobnega sveta |
|
|
D.5 |
spozna,
da so v 20. stoletju nastali različni ekonomski sistemi, ki so tekmovali v
uspešnosti |
EKONOMSKI SISTEMI V SODOBNEM SVETU |
|
|
D.5.1 |
IZBIRNO:
|
Sistemska različnost v 20. stoletju |
|
|
D.5.2 |
|
Kriza socializma in obdobje tranzicije |
|
|
D.5.3 |
zna pojasniti razloge za nastajanje drugih integracij, npr.
NAFTA, OPEC |
Mednarodne integracije |
|
|
E |
V delu o slovenskem gospodarstvu obravnavajo dijaki dejavnike, ki vplivajo na razvoj slovenskega gospodarstva, vrednotijo ekonomsko politiko Slovenije in presojajo pomen vključevanja Slovenije v svetovno gospodarstvo. Po obravnavanih poglavjih dijak: |
SLOVENSKO GOSPODARSTVO |
|
|
E.1 |
pozna dejavnike, ki vplivajo na spremembe potencialnega domačega proizvoda Slovenije in zna vrednotiti vlogo prebivalstva pri ustvarjanju domačega proizvoda |
DEJAVNIKI POTENCIALNEGA BRUTO DOMAČEGA PROIZVODA V SLOVENIJI |
|
|
E1.1 |
|
Prebivalci
|
stopnja brezposelnosti |
|
E.1.2. |
|
Naravno bogastvo |
|
|
E.1.3. |
|
Proizvedeno bogastvo |
|
|
E.1.4 |
|
Osnovna sredstva |
|
|
E.2 |
pozna dejavnike, ki vplivajo na ustvarjanje domačega proizvoda Slovenije in vrednoti vpliv družbeno ekonomskega sistema na razvoj gospodarstva |
DEJAVNIKI DEJANSKEGA BRUTO DOMAČEGA PROIZVODA |
|
|
E.2.1 |
|
Dejanski bruto domači proizvod (BDP)
|
|
|
E.2.2 |
|
Družbeni sistem |
|
|
E.3 |
razume proces transformacije v Sloveniji |
PROCES TRANSFORMACIJE V SLOVENIJI |
|
|
E.3.1 |
IZBIRNO: |
Transformacija in njene posledice |
|
|
E.4 |
pozna strukturo razdelitve domačega proizvoda v Sloveniji
in vrednoti vpliv delitve domačega proizvoda na razvoj Slovenije |
BRUTO DOMAČI PROIZVOD IN UPORABA V SLOVENIJI |
|
|
E.4.1 |
|
Merjenje velikosti BDP v Sloveniji |
|
|
E.4.2 |
|
Struktura BDP po dejavnostih |
|
|
E.4.3 |
|
Rast BDP v Sloveniji in primerjava z drugimi državami |
|
|
E.4.4 |
|
Namenska
struktura BDP v Sloveniji |
|
|
E.4.5 |
|
Osebna potrošnja |
|
|
E.4.6 |
IZBIRNO: |
Investicije |
|
|
E.4.7 |
|
Javna potrošnja |
|
|
E.4.8 |
|
končna poraba BDP in zunanja trgovina |
|
|
E.5 |
spozna povezanost Slovenije s svetovnim gospodarstvom in oblikuje vrednostno sodbo o pomenu in posledicah vključevanja Slovenije v mednarodno menjavo |
SLOVENIJA IN SVETOVNO GOSPODARSTVO |
|
|
E.5.1 |
|
Položaj Slovenije v svetovni trgovini |
|
|
E.5.2 |
IZBIRNO:
|
Izvoz in uvoz |
“terms of trade” |
|
E.5.3 |
|
Plačilna bilanca
Zadolženost Slovenije |
|
|
E.5.4 |
|
Vključevanje Slovenije v Evropsko unijo |
|
|
E.6 |
spozna ekonomsko politiko Slovenije in razvija sposobnost vrednotenja različnih politik na razvoj slovenskega gospodarstva |
EKONOMSKA POLITIKA V SLOVENIJI |
|
|
E.6.1 |
IZBIRNO: |
Fiskalna politika |
|
|
E.6.2 |
IZBIRNO:
|
Denarna politika Slovenije
Bančni sistem Cilji denarne politike Instrumenti denarne politike Problemi denarne politike
|
|
|
E.6.3 |
IZBIRNO: |
Zunanjetrgovinska politika Slovenije |
|
|
E.6.4 |
IZBIRNO: |
Tečajna politika Slovenije |
|
|
E.7 |
spozna razloge in posledice inflacije v Sloveniji |
INFLACIJA V SLOVENIJI |
|
|
E.7.1 |
|
Merjenje inflacije
|
|
|
E.7.2 |
|
Gibanje cen v Sloveniji |
|
|
E.7.3 |
- fiskalne politike - denarne politike - tečajne politike - dohodkovne politike - zunanjetrgovinske politike IZBIRNO: |
Vzroki inflacije in protiinflacijska politika v Sloveniji
|
|
|
Dijaki se pri predmetu ekonomija soočajo z ekonomskimi pojmi že od prvega leta dalje, tako da postopno bogatijo strokovno besedišče. Učitelj naj pri posredovanju ekonomskih vsebin posveča največ pozornosti razumevanju sporočil. Pri tem poznavanje zahtevnejših podrobnosti obravnavanih ekonomskih pojmov in procesov ni pomembno. Za dijaka je pomembno, da spoznava bistvo ekonomskih problemov in razume ekonomska sporočila ter pri tem razvija ekonomsko pismenost. Podrobnosti o obravnavanih ekonomskih pojmih in procesih bo dijak spoznaval postopno in jih bo strokovno poglobil šele na univerzi, skladno z izbrano smerjo študija.
Pri obravnavi vsebin naj učitelj upošteva različne aktivne metode in oblike pouka, ki dijake motivirajo za usvajanje novih znanj in razvijajo sposobnosti za samostojno delo. Aktivnosti dijakov naj bodo usmerjene predvsem v samostojno zbiranje in kritično presojanje aktualnih ekonomskih informacij. Pri zbiranju informacij naj dijak uporablja najsodobnejša informacijska sredstva. Učitelj naj dijake spodbuja h kritičnemu presojanju dogodkov v sodobni tržni družbi. Tako bodo sledili aktualnim dogajanjem v okolju, v katerem živi. Dijaki naj predvsem v tretjem in četrtem letniku pripravijo skupinske seminarske naloge s področja aktualnih dogajanj v svetovnem in slovenskem gospodarstvu. Pri izbiri teme za seminarsko nalogo lahko dijak izbira aktualne teme iz obveznega ali izbirnega dela učnega načrta, skladno z njegovim osebnim zanimanjem za izbrano temo. S pripravo in predstavitvijo skupinskih seminarskih nalog dijaki razvijajo sposobnosti:
Za lažje ocenjevanje naj posamezni dijak pripravi skupinske seminarske naloge samostojno predstavi izbrani del obravnavanega ekonomskega problema ali predstavi celotni ekonomski problem iz lastnega zornega kota.
Ekonomija je veda, ki se pri preučevanju ekonomskih zakonitosti prepleta s spoznanji in vedenji s področja sociologije, psihologije, zgodovine, geografije in matematike. Temeljna ekonomska znanja in vedenja so podlaga za razumevanje poslovnih procesov in dogajanj, ki jih dijak podrobneje obravnava in uporablja pri strokovnih predmetih podjetništvo in poslovna informatika. Cilji predmeta poslovna informatika so zastavljeni tako, da omogočajo zbiranje informacij, pomembnih za preučevanje ekonomskih zakonitosti in dogajanj pri predmetu ekonomija. Medpredmetne povezave po poglavjih so prikazane v preglednici predmetnega kataloga znanj v poglavju VII. katalogi znanj.
Preverjanje znanja iz ekonomije je pisno in ustno. Preverjanje in ocenjevanje poteka skladno s Pravilnikom o preverjanju in ocenjevanju. Učitelj avtonomno izbira oblike pisnega preverjanja, pri tem prednostno upošteva oblike preverjanja, uveljavljene pri preverjanju na maturi.
Dijaki v tretjem in četrtem letniku pripravijo skupinsko seminarsko nalogo z ustnim zagovorom. Seminarske naloge naj vsebujejo aktualna ekonomska vprašanja, povezana z vsebinami s področja svetovnega gospodarstva (tretji letnik) in s področja slovenskega gospodarstva (četrti letnik). Dijak pridobi oceno v skladu z njegovim prispevkom v skupinski nalogi.
Pri ocenjevanju učitelji za posamezne letnike upoštevajo različna razmerja doseganja taksonomsko razvrščenih učnih ciljev, kot so okvirno prikazana v tabeli:
Učni cilji |
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
4. letnik |
M |
Znanje |
60 % |
50 % |
40 % |
30 % |
|
Razumevanje |
20 % |
20 % |
20 % |
20 % |
50 % |
Uporaba znanja |
10 % |
20 % |
20 % |
20 % |
|
Analiza |
10 % |
10 % |
10 % |
10 % |
30 % |
Sinteza in vrednotenje |
|
|
10 % |
20 % |
20 % |
Učitelj prilagaja ocenjevalna razmerja sposobnostim dojemanja dijakov v skladu z njihovo razvojno stopnjo tako, da se v četrtem letniku približa ocenjevalnemu razmerju opredeljenem v izpitnem katalogu za maturo.