Učni načrt za podjetništvo je bil sprejet na 15. seji Strokovnega sveta RS za splošno izobraževanje, 7. 5. 1998.
VSEBINA
III. SPECIALNODIDAKTIČNA PRIPOROČILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE
IV. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
Predmet Podjetništvo je strokovni predmet, ki posreduje temeljna poslovna znanja, razvija podjetniške lastnosti in spretnosti dijakov in jih motivira za študij na poslovnem področju.
Predmet podjetništvo se v ekonomski gimnaziji izvaja v skupnem obsegu 315 ur, od tega v drugem letniku 70 ur, v tretjem letniku 105 ur in v četrtem letniku 140 ur. Dijaki v drugem letniku razvijajo podjetniške sposobnosti, v tretjem letniku skupinsko pripravijo poslovni načrt za lastno zamisel in ga javno predstavijo, v četrtem letniku pa teoretično zaokrožijo pridobljena poslovna znanja.
Letnik |
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
4. letnik |
Letno število ur pouka |
/ |
70 ur |
105 ur |
140 ur |
Predmet podjetništvo:
Pri predmetu podjetništvo dijaki razvijajo podjetniške lastnosti s postopnim doseganjem izobraževalnih ciljev. Pri iskanju novih idej in poslovnih zamisli razvijajo ustvarjalno mišljenje in se tako motivirajo za poglabljanje znanj, pomembnih za obvladovanje poslovnih procesov.
Cilji se postopno dograjujejo, tako da dijaki:
v drugem letniku:
v četrtem letniku:
Operativni cilji predmeta so podrobno razčlenjeni v preglednici predmetnega kataloga znanj
Standardi znanj so opredeljeni z operativnimi cilji in vsebinami, zapisanimi v preglednici predmetnega kataloga znanj.
V preglednici predmetnega kataloga znanj so predstavljeni operativni cilji, vsebine in obravnavani pojmi.
Vsebinski sklop: OSNOVE PODJETNIŠTVA
Letnik: 2, ur: 70
Zap. št. |
CILJI |
VSEBINE |
POJMI |
A. |
Pri osnovah podjetništva v drugem letniku dijaki spoznajo: - ustvarjalno mišljenje in zmožnosti za reševanja problemov - podjetniške lastnosti in naravnanost k načrtovanju kariere. - zmožnosti za spoznavanje lokalnega poslovnega okolja. - zmožnosti za komuniciranje med seboj in osebami iz poslovnega sveta. - zmožnosti za delo v skupini oziroma projektno delo. - razumevanje za družbeno sprejemljive, etične poslovne odločitve. |
||
A.1 |
Dijaki spoznajo lastnosti uspešnih podjetnikov, sebe, svoje lastnosti in razmišljajo o razvijanju podjetniških lastnosti pri sebi |
LASTNOSTI PODJETNIH OSEB |
|
A.1.1 |
|
Podjetniki v okolju in odločitev za podjetništvo |
|
A.1.2 |
|
Samoocenjevanje in spoznavanje lastnosti drugih |
|
A.2 |
Dijaki spoznavajo, zakaj se je ob koncu 20. stoletja povsod po svetu povečal pomen podjetništva, inovacij, težnje k samostojnemu poslovanju |
PODJETNIŠTVO IN SODOBNO TRŽNO GOSPODARSTVO |
|
A.2.1 |
|
Vloga podjetništva v družbi |
|
A.2.2 |
|
Motivacija za samostojno poslovanje |
|
A.2.3 |
|
Dejavniki uspešnega poslovanja |
|
A.2.4 |
|
Različnost podjetniških enot |
|
A.3 |
Dijaki v svojem okolju spoznavajo različnost poslovnih zamisli in preizkušajo svoje zmožnosti in ustvarjalnost pri generiranju in razvijanju poslovnih zamisli |
RAZVIJANJE IN VREDNOTENJE POSLOVNIH ZAMISLI |
|
A.3.1 |
|
Poslovna ideja od zamisli do priložnosti |
|
A.3.2 |
|
Preverjanje poslovnih zamisli |
|
A.3.3 |
|
Realizacija poslovnih zamisli |
|
A.4 |
Dijaki spoznajo pomen sodobnih konceptov učinkovitega dela in poslovanja in razvijejo svoje zmožnosti in znanja za vodenje skupin oziroma sodelovanje v projektnem delu skupin: |
PODJETNIŠTVO, VODENJE IN TIMSKO DELO |
|
Vsebinski sklop POSLOVNI NAČRT IN USTANOVITEV PODJETJA
Letnik: 3, ur: 105
Zap. št. |
CILJI |
VSEBINE |
POJMI |
B. |
Splošni cilj predmeta v tretjem letniku je skupinsko oblikovanje pisnega poslovnega načrta za izbrano poslovno zamisel ob mentorstvu učitelja in zunanjimi mentorji, kot so izkušeni podjetniki, svetovalci za podjetništvo v pospeševalni mreži in drugi. Dijaki tako: Z aktivnim delom, predvsem z igranjem vlog in skupinsko dejavnostjo dijaki, razvijajo znanja in zmožnosti za: |
||
B.1 |
Dijaki spoznajo proces podjetništva od poslovne ideje, preverjanja le-te, do odločitve za ustanovitev podjetja |
PODJETJE OD IDEJE DO USTANOVITVE |
|
B.1.1 |
|
Podjetniški proces |
|
B.1.2 |
|
Oblikovanje projektne skupine za poslovni načrt |
|
B.2 |
Dijaki spoznajo standardne sestavine poslovnega načrta, pomen poslovnega načrta v podjetniškem procesu in vlogo drugih partnerjev pri izdelavi poslovnega načrta |
KONCEPT POSLOVNEGA NAČRTA |
|
B.2.1 |
|
Podjetnik in poslovni načrt |
|
B.2.2 |
|
Sestavine poslovnega načrta |
|
B.2.3 |
|
Formalni okvir priprave poslovnega načrta |
|
B.3 |
Za izbrano poslovno zamisel skupine 5–7 učencev v več mesecih oblikujejo posamezna poglavja poslovnega načrta po metodologiji standardnega priročnika za poslovni načrt |
VZORČNI POSLOVNI NAČRT (PN) |
|
B.3.1 |
|
Izdelek/storitev, podjetje in panoga |
|
B.3.2 |
|
Tržna raziskava |
|
B.3.3 |
|
Razvoj in proizvodnja |
|
B.3.4 |
|
Strategija trženja |
|
B.3.5 |
|
Menedžment, organizacija in lastništvo |
|
B.3.6 |
|
Finančne projekcije |
|
B.3.7 |
|
Analiza tveganj |
|
B.3.8 |
|
Terminski načrt |
|
B.4 |
Dijaki se spoznajo s pravili učinkovite in privlačne predstavitve poslovne zamisli, zapisane v poslovnem načrtu: |
PREDSTAVITEV POSLOVNEGA NAČRTA |
|
B.5 |
Dijaki se na podlagi izkušenj podjetnikov, ki so jih spoznali, in drugih gospodarskih oseb spoznavajo s formalnimi in stvarnimi poslovnimi problemi ob ustanovitvi podjetja in prehoda podjetja od dobe preživetja v nadaljnje faze življenjskega ciklusa |
USTANOVITEV IN RAZVOJ PODJETJA |
|
B.5.1 |
|
Ustanovitev podjetja |
|
B.5.2 |
|
Širjenje podjetja |
|
Vsebinski sklop: POSLOVNA ZNANJA ZA USPEŠNO POSLOVANJE
Letnik: 4, ur: 140
Zap. št. |
CILJI |
VSEBINE |
POJMI |
C. |
Dijaki so v tretjem letniku na podlagi izkušenj s pripravo poslovnega načrta od poslovne zamisli do ustanovitve spoznali, katera poslovna znanja so pomembna za uspešno poslovanje. V četrtem letniku poglobijo pomembnejša poslovna znanja in tako: Pri tem dijaki: |
||
C.1 |
Dijaki spoznavajo, kako se z razvojem podjetja od podjetniških začetkov postopno gradi organizacija, ki zahteva vse bolj načrtno upravljanje; s tem se podjetnik spreminja v menedžerja: |
PODJETNIŠTVO IN MENEDŽMENT |
|
C.2 |
Dijaki spoznajo smisel tržne naravnanosti podjetja, spoznajo temeljne sestavine strategije trženja in vseh elementov spleta trženja
|
TRŽENJE IN STRATEGIJA TRŽENJA |
|
C.2.1 |
|
Zasnova trženja v podjetju |
|
C.2.2 |
|
Splet trženja
|
|
C.2.3 |
|
Preučevanje konkurentov |
|
C.2.4 |
|
Načrtovanje trženja |
|
C.3 |
Dijaki spoznajo možne vire financiranja ustanovitve podjetja in tekočega poslovanja, ravnanje finančnih organizacij in pomen znanja in načrtovanja financ podjetja |
FINANCIRANJE PODJETJA |
|
C.3.1 |
|
Viri poslovnih financ |
|
C.3.2 |
|
Finančno poslovanje podjetja |
|
C.4 |
Dijaki spoznajo pomen poslovnih informacij kot sestavnega dela celotnega poslovanja podjetij: |
RAČUNOVODSTVO |
|
C.5 |
Dijaki spoznajo pomen urejene pravne plati registracije podjetja in tekočega poslovanja |
POSLOVNO PRAVO |
|
C.5.1 |
|
Pravno-organizacijske plati poslovanja |
|
C.5.2 |
|
Elementi poslovnega prava |
|
C.5.3 |
|
Pravo in poslovna etika |
|
C.6 |
Dijaki spoznajo pomen učinkovitega (poslo)vodenja za uspešno poslovanje podjetja ter zahtevnost opravljanja vodilnih funkcij |
MENEDŽMENT |
|
C.6.1 |
|
Opredelitev in naloge vodenja |
|
C.6.2 |
|
Vodenje sodelavcev |
|
C.7 |
Dijaki spoznajo pomen motiviranih in ustvarjalnih sodelavcev za razvoj in uspešno poslovanje ter dobre notranje odnose v podjetju |
RAVNANJE S ČLOVEŠKIMI VIRI |
|
C.7.1 |
|
Zaposlovanje sodelavcev |
|
C.7.2 |
|
Človeške zmožnosti |
|
C.7.3 |
|
Uporaba človeških zmogljivosti |
|
C.8 |
V tem poglavju dijaki povzamejo znanja in ugotovitve iz vseh treh let preučevanja podjetništva v sklepno sliko o pomenu podjetništva in malega gospodarstva v: Spoznajo tudi pomen organiziranega spodbujanja razvoja podjetništva in elementov politike pospeševanja podjetništva |
PODJETNIŠTVO IN MALO GOSPODARSTVO |
|
C.8.1 |
|
Pomen podjetništva |
|
C.8.2 |
|
Država in razvoj podjetništva |
|
Učitelji pri poučevanju podjetništva predvsem spodbujajo dijake k samostojnemu ustvarjalnemu delu. Pri tem uporabljajo dejavne metode dela predvsem v obliki individualnih in skupinskih projektov, ki jih samostojno vodijo dijaki. Uvajanje samostojnega in skupinskega dela spodbuja dijake k ustvarjalnemu in inovativnemu delu, tako v šoli kot zunaj nje. Iskanje poslovnih zamisli zahteva povezovanje dijakov z gospodarskimi ustanovami (podjetja, banke, podporne mreže za podjetništvo) in povezovanje dijakov s strokovnjaki, da jim posredujejo svoje izkušnje in znanja.
Pri projektnem delu, predvsem pri pripravi poslovnih načrtov, dijaki v največji možni meri samostojno zbirajo informacije in vključujejo v svoje delo strokovnjake z različnih področij. Kot pomoč dijakom pri navezovanju "poslovnih stikov" z gospodarstvom šola naveže v okolju dobre stike s podjetniki in drugim podpornim okoljem, da lahko pomaga dijakom pri praktičnem delu predmeta.
Pri zbiranju tržnih in drugih informacij, pomembnih za oblikovanje poslovnih načrtov, pripravi pisnih izdelkov, grafičnem oblikovanju poslovnih načrtov in pripravi predstavitev poslovnih načrtov naj dijaki uporabljajo sodobno informacijsko tehnologijo (računalniško multimedijsko tehnologijo in internet); pri tem delu se vsebine podjetništva neposredno povezujejo z vsebinami predmeta informatika (drugi letnik) in vsebinami izbirnega predmeta poslovna informatika (tretji letnik).
Zaradi specifičnosti pouka predvsem v drugem in tretjem letniku, ko dijaki pripravljajo poslovni načrt, naj bo pouk organiziran v strnjeni obliki, tako da omogoča ustvarjalno delo dijakov v razredu ali zunaj šole.
V četrtem letniku dijaki pridobivajo predvsem temeljna poslovna znanja, pomembna za uspešno poslovanje, tako da pridobijo celovit vpogled v delovanje poslovnih sistemov. Pridobljena znanja v četrtem letniku nadgrajujejo spoznanja dijakov, ki jih pridobijo pri reševanju praktičnih primerov v drugem in tretjem letniku, in spoznanja o virih poslovnih informacij, ki jih dijaki pridobijo v okviru izbirnega predmeta poslovna informatika v tretjem letniku.
POVEZAVE Z DRUGIMI PREDMETI
Podjetništvo je predmet, ki razvija podjetniške lastnosti dijakov in tako povezuje ekonomska, poslovna in tehnična znanja, pomembna za oblikovanje in preverjanje poslovnih zamisli. Pri predmetu podjetništvo dijaki spoznavajo svoje zmožnosti in sposobnosti in razvijajo prvine, ki jih bodo obravnavali pri sociologiji in psihologiji. Temeljna ekonomska in druga vedenja so podlaga za razumevanje motivacije za podjetniške odločitve in poznavanje poslovnih procesov in dogajanj, ki jih dijak podrobneje obravnava pri predmetih ekonomija in poslovna informatika. Cilji predmeta poslovna informatika so zastavljeni tako, da omogočajo zbiranje informacij, pomembnih za iskanje in vrednotenje novih poslovnih zamisli pri predmetu podjetništvo
Znanje pri predmetu podjetništvo je treba ocenjevati individualno in skupinsko. Učitelj ocenjuje dijakove ustne odgovore, pisne izdelke v obliki poročil in projektna dela in nastope.
V drugem letniku dijaki obvezno pripravijo pisno poročilo o dejavnostih, povezanih s spoznavanjem poslovnega okolja (poročila na podlagi pogovorov s podjetniki, poročilo o tržni analizi ipd.) in pripravijo individualni nastop za predstavitev svoje zamisli.
V tretjem letniku dijaki obvezno pripravijo pisni izdelek v obliki poslovnega načrta kot projektno nalogo in skupinski nastop oziroma predstavitev svoje lastne poslovne zamisli. Učitelj pri individualnem ocenjevanju upošteva prispevek posameznega dijaka k pripravi in predstavitvi skupinske projektne naloge.
Pri pripravi in predstavitvi nalog učitelj ocenjuje predvsem dejavnosti dijaka
na podlagi poprej izoblikovanih kriterijev. Učitelj mora dijake seznaniti
o kriterijih ocenjevanja. Poleg ocenjevanja v šoli pridobljenega znanja učitelj
ocenjuje tudi dejavnosti dijaka, kot so:
Pri oblikovanju kriterijev za ocenjevanje dijakov učitelj upošteva predvsem uporabo pridobljenih znanj, prizadevnost dijaka za samostojno pridobivanje in poglabljanje znanj, samostojnost dijaka pri zbiranju in uporabi različnih virov informacij, dejavnosti pri uporabi razpoložljive sodobne tehnologije za pripravo in predstavitev projektne naloge in druga pozitivna prizadevanja dijaka.