Učni načrt za poslovno informatiko je bil sprejet na 15. seji Strokovnega sveta RS za splošno izobraževanje, 7. 5. 1998.
VSEBINA
III. SPECIALNODIDAKTIČNA PRIPOROČILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE
IV. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
Predmet POSLOVNA INFORMATIKA je logično nadaljevanje predmeta informatika in vključuje praktično uporabo sodobne informacijske tehnologije na ekonomskem in poslovnem področju. Pri tem predmetu dijaki s pomočjo sodobne tehnologije poglabljajo vsebine strokovnih predmetov in spoznavajo uporabo računalniške tehnologije pri reševanju konkretnih strokovnih nalog.
Izbirni predmet poslovna informatika omogoča uporabo informacijske tehnologije kot orodja pri zbiranju in oblikovanju ekonomskih in poslovnih informacij za oblikovanje poslovnih zamisli in sprejemanje poslovnih odločitev.
Predmet poslovna informatika je izbirni predmet, sestavljen iz samostojnih vsebinskih sklopov po 35 ur, ki se medsebojno dopolnjujejo in predstavljajo zaokroženo celoto. V tretjem letniku posamezni dijak izbere dva vsebinska sklopa po 35 ur, to je največ 70 ur, in v četrtem letniku vsebinski sklop za 35 ur. V tretjem letniku obvezno izbere vsebinski sklop A ali B in vsebinski sklop C ali D. V četrtem letniku izbere poljubni neizbrani vsebinski sklop
Letnik |
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
4. letnik |
Izbire za dijaka |
/ |
/ |
35 ur + 35 ur |
35 ur |
Vsebine posameznega sklopa se medsebojno dopolnjujejo, tako da skupinam dijakov ponudijo celotno pomoč pri pripravi seminarskih nalog, poslovnih načrtov in predstavitvi poslovne zamisli, ki jih timsko razvijajo v okviru predmeta podjetništvo. Posamezni dijak izbere tisti vsebinski sklop, ki podpira njegovo raziskovalno delo in prevzete naloge v projektni skupini, oblikovani pri predmetu podjetništvo.
Posamezni dijak izbere vsebinske sklope v povezavi s prevzeto vlogo v projektnem timu. Vsi člani projektnega tima, ki pripravljajo skupni poslovni načrt, spoznajo in uporabijo vse ponujene vsebine tega predmeta. Vsebinski sklopi tega predmeta tako omogočajo popolno podporo projektnim skupinam pri pripravi in predstavitvah poslovnih zamisli in poslovnih načrtov in sočasno pripravo raziskovalnih in seminarskih nalog za poljubno izbrani predmet.
Dijaki pri svojem delu uporabljajo najsodobnejšo razpoložljivo programsko in strojno opremo, ki zagotavlja realizacijo izobraževalnih vsebin in doseganje izobraževalnih ciljev.
Dijaki:
Predmet poslovna informatika se povezuje z vsebinami strokovnih predmetov podjetništvo in ekonomija.
Sklop A – INFORMACIJE ZA ODLOČANJE (35 ur)
V sklopu A izbirnih vsebin dijaki z reševanjem praktičnih primerov pridobivajo temeljna znanja uporabe preglednic pri pripravi informacij za poslovne odločitve. Dijaki uporabljajo preglednice za:
PRIPRAVO PREPROSTEGA MODELA ZA PRESOJO POSLOVNIH ODLOČITEV,
UPORABO MODELOV ZA PRESOJANJE POSLOVNIH ODLOČITEV,
IZDELAVO PROJEKCIJ ZA IZBRANO POSLOVNO ODLOČITEV.
Priprava in uporaba modelov za poslovno odločanje so sestavine poslovnega načrta, ki ga dijaki pripravljajo v okviru predmeta PODJETNIŠTVO, to so predvsem predračuni in obračuni stroškov kot informacije o:
NAKUPNI in PRODAJNI DEJAVNOSTI (stroški nabave in prodaje),
KADROVSKI DEJAVNOSTI (stroški dela),
INVESTICIJSKI DEJAVNOSTI (stroški financiranja),
PROIZVODNI DEJAVNOSTI (lastna cena enote storitev ali izdelka, stopnja kritja).
Sklop B – OBLIKOVANJE FINANČNIH PROJEKCIJ (35 ur)
V sklopu B izbirnih vsebin dijaki z reševanjem praktičnih primerov pridobivajo temeljna znanja za uporabo programskih orodij pri pripravi informacij v obliki finančnih izkazov.
Dijaki uporabljajo preglednice ali druga programska orodja za:
PRIPRAVO ENOSTAVNEGA MODELA ZA PRESOJO FINANČNIH PROJEKCIJ,
UPORABO MODELOV ZA PRESOJANJE FINANČNIH PROJEKCIJ,
IZDELAVO FINANČNIH PROJEKCIJ ZA IZBRANO POSLOVNO ZAMISEL.
Priprava in uporaba modelov za finančne projekcije sta temeljni sestavini poslovnega načrta, ki ga dijaki pripravljajo v okviru predmeta PODJETNIŠTVO. V tem sklopu dijaki oblikujejo informacije o:
STANJU IN GIBANJU SREDSTEV IN NJIHOVIH VIROV,
STANJU IN GIBANJU TERJATEV IN OBVEZNOSTI,
DENARNIH ali FINANČNIH TOKOVIH,
POSLOVNOIZIDNIH TOKOVIH.
Sklop C – ZBIRANJE POSLOVNIH INFORMACIJ (35 ur)
V sklopu C izbirnih vsebin dijaki z vajami in z reševanjem praktičnih primerov spoznavajo uporabo lokalnega in globalnega omrežja za zbiranje poslovnih informacij, to so:
STORITVE RAČUNALNIŠKIH OMREŽIJ,
ZBIRANJE POSLOVNIH INFORMACIJ V GLOBALNEM OMREŽJU,
PREDSTAVITVE PROJEKTNIH SKUPIN V GLOBALNEM OMREŽJU,
IZDELAVA SPLETNE STRANI za predstavitve na INTERNETU.
Sklop D – MULTIMEDIJSKA PREDSTAVITEV POSLOVNE INFORMACIJE (35 ur)
V sklopu D izbirnih vsebin dijaki z reševanjem praktičnih primerov spoznajo sodobna programska orodja za oblikovanje multimedijskih predstavitev poslovnih idej, to so:
VLOGA MULTIMEDIJSKE PREDSTAVITVE INFORMACIJ,
PREDSTAVITEV POSLOVNE ZAMISLI,
CELOSTNO OBLIKOVANJE PREDSTAVITVE,
ORGANIZACIJA IZVEDBE PREDSTAVITVE.
Standardi znanj so opredeljeni z operativnimi cilji in vsebinami zapisanimi v preglednici predmetnega kataloga znanj.
Sklop A – INFORMACIJE ZA ODLOČANJE (35 ur)
CILJI |
VSEBINE |
POJMI |
Dijaki in dijakinje s pomočjo programskih orodij za delo s preglednicami: |
||
|
PRIPRAVA PREPROSTEGA MODELA ZA PRESOJO POSLOVNIH ODLOČITEV |
- simulacijski model - poslovne projekcije - poslovne odločitve |
|
UPORABA MODELOV ZA PRESOJANJE POSLOVNIH ODLOČITEV |
- presoja poslovnih zamisli |
|
IZDELAVA PROJEKCIJ ZA POSLOVNO ODLOČITEV |
- priprava poslovnega načrta |
Pojasnila:
Učitelj dijakom predstavi preprosti primer za izdelavo modela, tako da dijak spozna pravila uporabe preglednic pri izdelavi poslovnih projekcij. Dijaki za presojo lastnih poslovnih zamisli samostojno pripravijo ali uporabijo že pripravljene modele za presojo poslovnih odločitev kot sestavino poslovnega načrta za lastno poslovno zamisel. Poslovni načrt pripravijo in predstavijo pri predmetu podjetništvo. Po izdelavi poslovnih projekcij dijaki: |
||
|
INFORMACIJE ZA ODLOČANJE PRI NAKUPNI DEJAVNOSTI ALI |
- elementi kalkulacije cene - stroški nabave - nabavna cena
|
CILJI |
VSEBINE |
POJMI |
|
INFORMACIJE ZA ODLOČANJE PRi INVESTICIJSKI DEJAVNOSTI
ALI
|
- predračun nakupa ali obnove osnovnega sredstva - načini financiranja nakupa
|
|
INFORMACIJE ZA ODLOČANJE PRI KADROVSKI DEJAVNOSTI
ALI
|
- neto in bruto plača delavca - stroški dela za redno zaposlene - stroški za avtorske honorarje - stroški za dela po pogodbah |
|
INFORMACIJE ZA ODLOČANJE PRI PROIZVODNI DEJAVNOSTI
ALI
|
- stroški izdelave proizvodov in storitev - stalni stroški - spremenljivi stroški - prispevek za kritje - prag dobička |
|
INFORMACIJE ZA ODLOČANJE PRI PRODAJNI DEJAVNOSTI
ALI
|
- kalkulacija maloprodajne cene trgovskega blaga - razlika v ceni, prosta, marža, rabat - davek na dodano vrednost - cenik blaga in storitev |
|
INFORMACIJE ZA PRESOJO POSLOVNIH ZAMISLI
|
- presoja poslovnih odločitev - poslovni načrt |
Sklop B – OBLIKOVANJE FINANČNIH PROJEKCIJ (35 ur)
Dijaki in dijakinje s pomočjo programskih orodij za delo s preglednicami ali s specializiranimi programskimi rešitvami: |
||
CILJI |
VSEBINE |
POJMI |
|
PRIPRAVA PREROSTEGA MODELOV ZA PRESOJANJE FINANČNIH PROJEKCIJ |
|
|
UPORABA MODELOV ZA PRESOJANJE FINANČNIH PROJEKCIJ |
|
|
IZDELAVA FINANČNIH PROJEKCIJ ZA POSLOVNO ZAMISEL |
|
Pojasnila:
Dijaki s pomočjo preglednic ali drugih specializiranih orodij izdelajo preprosti model finančnih projekcij, tako da pri tem spoznajo pravila uporabe programskega orodja. Izdelajo preprosti model za prikaz bilance stanja, izkaza uspeha ali za projekcijo denarnih tokov. Spoznajo že izdelane modele ali orodja tako, da rešujejo preproste poslovne primere. Uporabijo model ali orodje za presojo in izdelavo finančnih projekcij za poslovni načrt za lastno poslovno zamisel. Poslovni načrt pripravijo in predstavijo pri predmetu podjetništvo. Po izdelavi finančnih projekcij dijaki: |
||
CILJI |
VSEBINE |
POJMI |
|
INFORMACIJE O STANJU IN GIBANJU SREDSTEV IN NJIHOVIH VIROV
|
- stalna in gibljiva sredstva - viri sredstev - bilanca stanja - bilančno ravnotežje |
|
INFORAMCIJE O POSLOVNO-IZIDNIH TOKOVIH |
- prihodki in odhodki - poslovni izid - izkaz uspeha - kazalci uspešnosti poslovanja
|
ali (po izbiri učitelja) |
INFORAMACIJE O DENARNIH TOKOVIH
ali
PROJEKCIJE FINANČNIH TOKOV
|
- predračun gibanja denarnih sredstev - denarni tokovi - prejemki in izdatki - posojila in odplačevanja posojil - anuiteta (razdolžnine in obresti) - izkaz finančnih tokov - sestavine finančnih tokov |
Sklop C – ZBIRANJE POSLOVNIH INFORMACIJ (35 ur)
CILJI | VSEBINE | POJMI |
STORITVE RAČUNALNIŠKIH OMREŽIJ |
||
Dijak: |
||
|
Prijava na omrežje Prijava na oddaljen računalnik |
|
|
Orientacija po knjižnicah in bazah |
|
|
Prenos in uporaba najdenih podatkov |
|
|
Elektronska pošta
|
|
|
Elektronske konference: Network News
|
|
|
Prenos datotek – storitev FTP – File Transfer Protocol
|
|
|
Uporaba WWW
|
|
|
Izdelava spletne strani
|
povezave, kazalci, oblikovanje besedila, vključevanje slik, vključevanje tabel, ozadje, naslov, zvok
|
|
Vpetanje spletne strani v Svetovni splet |
prenos datotek, ftp, ascii in binarni prenos datotek |
Sklop D – MULTIMEDIJSKA PREDSTAVITEV POSLOVNIH INFORMACIJ (35 ur)
CILJI | VSEBINE | POJMI |
Dijaki: |
||
|
multimedijske predstavitve informacij
|
|
|
vsebinSKA priprava PredstavitvE POSLOVNIH INFORMACIJ |
|
CILJI | VSEBINE | POJMI |
|
oblikovna PRIPRAVA predstavitve POSLOVNIH INFORMACIJ |
|
|
Organizacija in izvedba predstavitvE lastne poslovne zamisli |
|
Dijaki pri pouku poslovne informatike najprej rešujejo praktične primere po navodilih učitelja, tako da utrjujejo pridobljena znanja iz računalništva in informatike in jih postopno dopolnjujejo z novimi spoznanji o možnostih uporabe programske opreme v povezavi s strokovnimi vsebinami. Učitelj pred vsako novo vajo kratko teoretično razloži strokovno vsebino, predstavi vajo in poda navodila za rešitev vaje. Med reševanjem vaje dijaki samostojno spoznavajo različne možnosti rešitve in spoznajo tehnike priprave informacij za lastne poslovne zamisli. Pri delu uporabljajo vso razpoložljivo literaturo in programsko pomoč.
Ko dijaki usvojijo temeljna znanja, rešujejo s pomočjo pripravljenih modelov in navodil učitelja lastne projektne naloge, ki so jih oblikovali v projektni skupini pri predmetu podjetništvo ali pri drugih predmetih.
Pri vsebinah sklopa A dijaki uporabljajo predvsem programska orodja za delo s preglednicami in se usposabljajo za pripravo predračunskih in obračunskih poslovnih kalkulacij. Na podlagi izkušenj tega sklopa dijaki pripravijo predračunske kalkulacije za vrednotenje poslovnih zamisli in poslovnih načrtov za projektno skupino v katero so vključeni.
Pri vsebinah sklopa B dijaki uporabljajo programska orodja za delo s preglednicami ali specializirana programska orodja. Za oblikovanje informacij uporabljajo različne vire informacij, na podlagi katerih oblikujejo želene poslovne izkaze. Sklop B je zahtevnejši od sklopa A, zato ga priporočamo dijakom, ki so motivirani za spoznavanje poslovno-informacijskih sistemov. Na podlagi izkušenj tega sklopa dijaki oblikujejo finančne izkaze za poslovno zamisel projektne skupine pri predmetu podjetništvo.
Pri vsebinah sklopa C dijaki uporabljajo lokalna in globalna omrežja za zbiranje poslovnih informacij. Dijaki so pri delu samostojni, učitelj jih samo usmerja, tako da lahko dijak v največji možni meri razvija kreativne sposobnosti in spoznava široke možnosti uporabe sodobne tehnologije za zbiranje in posredovanje informacij v globalnih omrežjih. Sklop C je vsebinsko zahtevnejši in ga priporočamo dijakom, ki so motivirani za komuniciranje na daljavo, obvladujejo računalniško tehnologijo, obvladajo tuje jezike.
Sklopa A in C izvaja šola v prvem polletju, sklopa B in D pa v drugem polletju. Dijaki, vključeni v sklopa A in C, zbrane informacije posredujejo članom projektne skupine, vključene v sklopa B in D, da jih uporabijo pri pripravi finančnih projekcij in pri oblikovanju predstavitev poslovnih zamisli.
Pri vsebinah sklopa D dijaki uporabljajo programska orodja za grafično oblikovanje in druga večpredstavitvena (multimedijska) orodja za oblikovanje celostne predstavitve poslovnih zamisli. Dijake učitelj spodbuja k samostojnosti pri delu, jih usmerja, tako da lahko dijak v največji možni meri razvija kreativne sposobnosti in spoznava široke možnosti uporabe sodobne tehnologije za večpredstavitveno posredovanje informacij. Sklop D je vsebinsko zahtevnejši in ga priporočamo dijakom, ki radi delajo z najsodobnejšo programsko opremo in imajo razvite sposobnosti grafičnega in zvočnega oblikovanja poslovnih informacij. Dijaki, vključeni v sklop D, lahko pripravijo tudi multimedijsko predstavitev raziskovalnih nalog.
Znanje dijakov preverjamo z ocenjevanjem praktičnih izdelkov v obliki poročila ali predstavitve izdelka. Dijak za posamezni vsebinski sklop samostojno reši najmanj eno praktično nalogo po navodilih učitelja (poslovno kalkulacijo, predstavitev ali Internet povezave) in pripravi samostojni izdelek v obliki poročila, grafične predstavitve ali pisnega izdelka za seminarsko, raziskovalno ali projektno nalogo. Dijak obvezno pripravi pisno poročilo ali predstavitev izdelka za posamezni vsebinski sklop.