SOCIOLOGIJA

PREDMETNI KATALOG � U�NI NA�RT

 

GIMNAZIJA

70 UR

U�ni na�rt za sociologijo je bil sprejet na 14. seji Strokovnega sveta RS za splo�no izobra�evanje 26.3.1998.

 

 

VSEBINA

I. OPREDELITEV PREDMETA

II. PREDMETNI KATALOG ZNANJ

III. SPECIALNO DIDAKTI�NA PRIPORO�ILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE

IV. OBVEZNI NA�INI PREVE4RJANJA IN OCENJEVANJA

 

 

I. OPREDELITEV PREDMETA

Predmet sociologija seznanja dijake in dijakinje z znanstvenimi spoznanji o dru�bi, z mo�nostmi za sociolo�ko raziskovanje dru�benih pojavov in na�ini sociolo�kega raziskovanja. �eprav je predmet osredoto�en na temeljne sociolo�ke ideje in raziskovalne metode, opozarja tudi na klju�ne razlike med posameznimi sociolo�kimi teoreti�nimi in metodolo�kimi usmeritvami. Poleg tega omogo�a tudi povezovanje sociolo�kih znanj z znanji, ki jih posredujejo drugi, ne le dru�boslovni, ampak tudi nekateri naravoslovni predmeti.

Temeljni namen predmeta je usposabljati dijakinje in dijake za racionalno in na empiri�ne dokaze oprto presojo dru�benih pojavov. Pri tem se dijaki in dijakinje seznanijo z dru�benim pomenom in uporabnostjo sociolo�kih spoznanj. Poseben poudarek je na sociolo�ki analizi slovenske dru�be, vendar pa predmet seznanja dijake in dijakinje tudi s temeljnimi zna�ilnostmi drugih sodobnih dru�b in kultur.���

Predmet se pou�uje v 2. ali 3. letniku v obsegu 70 ur v gimnazijskem programu in v drugih srednjih �olah. V gimnazijskem programu se lahko pou�uje tudi v obsegu 105 ur. V� pripravi na maturo se predmet pou�uje v obsegu 280 ur po posebnem u�nem na�rtu.

II. PREDMETNI KATALOG ZNANJ

1. CILJI PREDMETA 

1.1. SPLO�NI CILJI PREDMETA

��� Dijaki/dijakinje:

 

I. UVOD V SOCIOLOGIJO

1. Opredelitev sociologije

VSEBINE/CILJI

STANDARDI ZNANJ

Dijak/dijakinja:

Opredelitev sociologije

spozna posebnosti sociolo�kega pristopa pri obravnavi dru�benih pojavov in procesov v primerjavi z drugimi dru�boslovnimi in humanisti�nimi disciplinami (psihologija, zgodovina, filozofija, geografija) ter nekaterimi naravoslovnimi znanstvenimi podro�ji (biologija).

2. Pojem dru�be in dru�benega

  Dijak/dijakinja:

Pojem dru�be

se seznani z razli�nimi opredelitvami pojma dru�be v sociologiji in v vsakdanjem jeziku.

3. Teoretske perspektive v sociologiji

   �Dijak/dijakinja:

Klju�ne teoretske perspektive

se seznani s temeljnimi zna�ilnostmi razli�nih teoreti�nih pristopov v sociologiji in z opredelitvijo klju�nih raziskovalnih vpra�anj v posameznih pristopih.
(Podrobneje se s posameznimi pristopi seznani pri obravnavi drugih tem.)

4. Metode sociolo�kega raziskovanja

  Dijak/dijakinja:

Problemi znanstvenega spoznavanja v sociologiji

spozna povezanost razli�nih teoretskih pristopov in metod sociolo�kega raziskovanja,
razume probleme objektivnosti, veljavnosti in zanesljivosti v sociolo�kem raziskovanju ter vpliv raziskovalca na potek raziskovanja;
(S pomembnimi raziskavami in uporabljenimi metodami se seznani pri obravnavi posameznih tem.)

Sociolo�ke raziskovalne metode in tehnike

se seznani z najpomembnej�imi raziskovalnimi metodami in tehnikami, tj. z intervjujem, anketo, opazovanjem in analizo vsebine,
spozna prednosti in pomanjkljivosti posameznih metod in tehnik;

Statisti�ni pojmi in postopki

pozna nekatere statisti�ne pojme in postopke (populacija, vzorec, hipoteza, spremenljivka; srednja vrednost, korelacija),
spozna in razume osnovne na�ine prikazovanja sociolo�kih podatkov.

 

II. POSAMEZNIK, DRU�BA, KULTURA

5. Kultura

  Dijak/dijakinja:

Posameznik in dru�ba

razume dru�benost �loveka ter soodvisnost biolo�kega, psihi�nega, kulturnega in dru�benega v posamezniku;

Sestavine in zna�ilnosti kulture

pozna razli�ne opredelitve pojma kulture,
pozna�zna�ilnosti in sestavine kulture;

Norme in vrednote
(simboli, znanja, prepri�anja, verovanja)

opredeli in razlikuje norme in vrednote, pojasni oblikovanje pravil, vedenjskih slogov,
analizira dru�bene zapovedi in prepovedi, na�ine njihovega utemeljevanja in kr�itve;

Pluralnost kultur, stiki med kulturami in njihovo spreminjanje

 

analizira kulturno pluralnost sodobnih dru�b, ki se pojavlja zaradi njihove slojne, rasne, starostne in spolne heterogenosti;
pojasni pojem subkulture,
pojasni kulturne razli�nosti med dru�bami in skupinami dru�b; opredeli razli�ne stike med kulturami in na�ine spreminjanja kultur;
opredeli odnos med pojmoma kultura in civilizacija,
opredeli pojem globalizacija;

Religija kot sestavina kulture

pozna sestavine religioznih sistemov, osnovne tipe religij in dru�bene na�ine njihovega obstoja;
pozna osnovne kategorije opredeljevanja religije in zna�ilne dru�bene in kulturne funkcije religije;
analizira procese spreminjanja (sekularizacije in revitalizacije) religij ter dru�bene pogoje verskega pluralizma in tolerance;

6. Socializacija

  Dijak/dijakinja:

Opredelitev in vrste socializacije

opredeli pojem, vrste (primarna, sekundarna, resocializacija) in funkcije socializacije;

Dejavniki socializacije

opredeli in razlikujejo dejavnike socializacije, tj. dru�ine, vrstnikov, vzgojnoizobra�evalnih in drugih organizacij, religioznih skupnosti in mno�i�nih medijev;

 

Socializacija in individualna svoboda

opredeli elemente prisile v socializacijskih procesih in njihov dru�ben pomen,
seznani se z razli�nim razumevanjem odnosa med svobodo in dru�beno determiniranostjo posameznika v najpomembnej�ih sociolo�kih teorijah.

 
7.Odklonskost (deviantnost) in dru�beni nadzor

  Dijakinja/dijak:

Odklonskost

spozna opredelitve odklonskosti in primerjajo teoretska ozadja teh opredelitev;

Vzroki in funkcije odklonskega ravnanja

pojasni razli�ne razlage vzrokov in funkcij odklonskega ravnanja;

Dru�beni nadzor (kontrola)

pojasni pojem socialne kontrole in njene dru�bene funkcije;

Vrste dru�benega nadzora in vrste sankcij

pozna formalne in neformalne oblike dru�benega nadzora in razli�ne vrste sankcij.�

 

III. DRU�BENE RAZLIKE IN DRU�BENE NEENAKOSTI

8.Dru�bena struktura/stukturiranje dru�be

  Dijak/dijakinja:

Dru�bena struktura

pozna pojem dru�bena struktura in zna razlikovati njegove razli�ne pomene;

Dru�beni odnosi, dru�beni polo�aji, dru�bene vloge

opredeli pojme dru�beni odnos, dru�beni polo�aj, dru�bena vloga in povezanost med njimi;

Dru�bene skupine

opredeli dru�bene skupine ter pozna njihove temeljne zna�ilnosti, vrste in funkcije;

Dru�bene organizacije

opredeli pojem dru�bena organizacija,
opredeli zna�ilnosti in vrste dru�benih organizacij;
analizira funkcije in pomen organizacij v modernih dru�bah;

Dru�bene institucije

opredeli pojem dru�bene institucije,
pozna zna�ilnosti in vrste dru�benih institucij,
pozna osnovne dru�bene institucije,
raz�leni konkretne institucije kot sistem dru�benih norm, polo�ajev in vlog;�

Dru�beni sistem

razume idejo sistema (sestavine in povezanost) in njeno uporabo v sociologiji.

9. Dru�bena neenakost in gibljivost (mobilnost)

  Dijak/dijakinja:

Dru�bena neenakost in dru�bena slojevitost

razlikuje med dru�beno neenakostjo in dru�beno slojevitostjo,
pozna klju�ne dolo�nice dru�bene neenakosti (mo�, bogastvo, ugled, status)
Primerja najpomembnej�e razlage vzrokov in posledic dru�bene neenakosti in slojevitosti; strokovne razlage in ideologije;

Oblike dru�bene slojevitosti

pozna oblike dru�bene slojevitosti (kaste, stanovi, sloji, razredi) in ugotovi relevantne sociolo�ke razlike med njimi;

Empiri�no raziskovanje
dru�bene neenakosti

seznani se s prevladujo�imi na�ini raziskovanja dru�bene neenakosti, slojevitosti in dru�bene izklju�enosti,
prika�e uporabnost empiri�nih raziskav;

Dru�bena gibljivost (mobilnost)

pozna oblike dru�bene mobilnosti ter analizirajo njen dru�beni pomen.

10. Dru�bena mo� in oblast

  Dijak/dijakinja:

Mo� in oblast

pozna razliko med pojmoma mo� in oblast,
analizira povezanost mo�i z ostalimi dolo�nicami dru�bene neenakosti;

Procesi odlo�anja v dru�bah in politi�na organizacija dru�b

dolo�i zna�ilnosti dr�avne oblasti in analizira temeljne zna�ilnosti razli�nih politi�nih sistemov, posebej demokrati�nih;
pojasni strukturo politi�nega organiziranja in vlogo razli�nih politi�nih skupin ter posameznikov (vzorci volilnega obna�anja, politi�na socializacija) v procesu odlo�anja v dru�bi;

 

IV. DRU�BENE SPREMEMBE

11. Modernizacija

  Dijak/dijakinja:

Dihotomija tradicionalna moderna dru�ba

opredeli proces modernizacije kot posebno vrsto dru�bene spremembe,
primerja zna�ilnosti tradicionalnih, delno moderniziranih in modernih dru�b;

Prihodnost modernih dru�b

analizira klju�ne probleme modernih dru�b in njihove mo�ne razvojne poti.

 

III. SPECIALNO DIDAKTI�NA PRIPORO�ILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE

NAPOTKI ZA IZVAJANJE PREDMETA

Predlagano zaporedje tem za u�itelje/u�iteljice ni obvezujo�e.

Za obvezni del u�nega na�rta je predvidenih 50 ur. Pri urah, ki so pri predmetu namenjene izbirnim vsebinam, lahko u�itelji/u�iteljice glede na interese in sposobnosti dijakov in dijakinj bolj poglobljeno obravnavajo posamezne teme iz u�nega na�rta ali pa obravnavajo nekatere teme iz poglavij: skupine, instititucije, polja in dru�bene spremembe in razvoj iz u�nega na�rta za �etrti letnik gimnazije. Cilji iz obveznega dela programa se lahko uresni�ujejo pri obravnavi tem izbirnega dela u�nega na�rta.�

Pri obravnavi vseh tem naj bo posebna pozornost namenjena osvetlitvi zna�ilnosti slovenske dru�be in primerjavi z drugimi sodobnimi dru�bami.

�e se predmet izvaja v obsegu 105 ur, naj se v 80 urah obravnavajo obvezne teme, nabor izbirnih tem pa je enak kot v u�nem na�rtu za 70 ur.��

 

DIDAKTI�NA PRIPORO�ILA

�eprav je v u�nem na�rtu poudarjeno seznanjanje dijakov in dijakinj s temeljnimi sociolo�kimi idejami in metodami, mora biti pri pou�evanju od vsega za�etka nakazana raziskovalna naravnanost sociologije, njena aktualnost in te�nja, da bi prispevala k racionalizaciji dru�benega �ivljenja. Zato naj bo vsebina in raba posameznih pojmov konkretizirana s primeri iz sodobnih sociolo�kih raziskav, �e zlasti raziskav, ki obravnavajo slovensko dru�bo. Raba sociolo�kega pojmovnega in metodolo�kega aparata pa je mogo�e ponazoriti z interpretacijo sekundarnih podatkov (npr. iz statisti�nih letopisov), odlomkov iz leposlovnih besedil in poro�il iz mno�i�nih medijev. Tako se pou�evanje pribli�a vpra�anjem, ki so blizu vsakdanjim izku�njam dijakov in dijakinj, hkrati pa se distancira od zdravorazumskega razpravljanja o �dru�benih problemih�.�

Podobno velja za spoznavanje razli�nih teoretskih usmeritev v sociologiji. Razlike med njimi naj bodo poudarjene predvsem pri obravnavi posameznih tem in raziskovalnih problemov. Pri tem je potrebo pokazati, da razli�ne teoreti�ne usmeritve pogosto vklju�ujejo izbiro razli�nih raziskovalnih postopkov ter razli�ne predstave o prakti�ni relevantnosti sociolo�kih spoznanj.�

Pri obravnavi posameznih tem in raziskovalnih vpra�anj mora biti poudarjena njihova soodvisnost. Zato ni pomemben vrstni red obravnave tem, ki jih vsebuje u�ni na�rt, pa� pa je pomembno, da dijaki in dijakinje spoznajo medsebojno povezanost posameznih dru�benih pojavov in kompleksnost procesov v dru�bi. To omogo�a tudi povezovanje sociolo�kih spoznanj z znanji z drugih predmetnih podro�ij in usposabljanje dijakov in dijakinj za uporabo sociolo�kih znanj pri drugih predmetih.�

Pou�evanje sociologije zahteva izbor didakti�nih metod (npr. igranje vlog, skupinska razprava, projektno delo, raziskava izbranega problema), ki omogo�ajo visoko samostojnost in iniciativnost dijakov in dijakinj. Vendar pa mora biti ob tem zagotovljeno, da se dijaki in dijakinje usposabljajo za dosledno rabo sociolo�ke terminologije in za jasno izra�anje sociolo�kih idej.

 

MEDPREDMETNE POVEZAVE

Pri uresni�evanju ciljev u�nega na�rta se u�itelj/u�iteljica navezuje na znanja, ki jih imajo dijaki in dijakinje s podro�ja knji�evnosti, zgodovine, filozofije, psihologije in geografije.

 

IV. OBVEZNI NA�INI PREVE4RJANJA IN OCENJEVANJA

Pri ocenjevanju se upo�teva poznavanje in razumevanje obravnavanih vsebin ter zmo�nost aplikacije novih znanj.

Na ravni znanja in razumevanja naj bi dijakinje in dijaki pokazali:

Na ravni analize in interpretacije se od dijakov in dijakinj pri�akuje:

Eno oceno naj bi dijaki/dijakinje pridobili/pridobile s pripravo in predstavitvijo kraj�e pisne interpretacije manj zahtevnega sociolo�kega besedila ali s pripravo in predstavitvijo pisnega osnutka raziskovalne naloge.