U�ni na�rt za sociologijo je bil sprejet na 14. seji Strokovnega sveta RS za splo�no izobra�evanje 26.3.1998.
VSEBINA
III. SPECIALNO DIDAKTI�NA PRIPORO�ILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE
IV. OBVEZNI NA�INI PREVE4RJANJA IN OCENJEVANJA
Predmet sociologija seznanja dijake in dijakinje z znanstvenimi spoznanji o dru�bi, z mo�nostmi za sociolo�ko raziskovanje dru�benih pojavov in na�ini sociolo�kega raziskovanja. �eprav je predmet osredoto�en na temeljne sociolo�ke ideje in raziskovalne metode, opozarja tudi na klju�ne razlike med posameznimi sociolo�kimi teoreti�nimi in metodolo�kimi usmeritvami. Poleg tega omogo�a tudi povezovanje sociolo�kih znanj z znanji, ki jih posredujejo drugi, ne le dru�boslovni, ampak tudi nekateri naravoslovni predmeti.
Temeljni namen predmeta je usposabljati dijakinje in dijake za racionalno in na empiri�ne dokaze oprto presojo dru�benih pojavov. Pri tem se dijaki in dijakinje seznanijo z dru�benim pomenom in uporabnostjo sociolo�kih spoznanj. Poseben poudarek je na sociolo�ki analizi slovenske dru�be, vendar pa predmet seznanja dijake in dijakinje tudi s temeljnimi zna�ilnostmi drugih sodobnih dru�b in kultur.���
Predmet se pou�uje v 2. ali 3. letniku v obsegu 70 ur v gimnazijskem programu in v drugih srednjih �olah. V gimnazijskem programu se lahko pou�uje tudi v obsegu 105 ur. V� pripravi na maturo se predmet pou�uje v obsegu 280 ur po posebnem u�nem na�rtu.
�
��� Dijaki/dijakinje:
I. UVOD V SOCIOLOGIJO
1. Opredelitev sociologije
VSEBINE/CILJI |
STANDARDI ZNANJ Dijak/dijakinja: |
Opredelitev sociologije |
spozna posebnosti sociolo�kega pristopa pri obravnavi dru�benih pojavov in procesov v primerjavi z drugimi dru�boslovnimi in humanisti�nimi disciplinami (psihologija, zgodovina, filozofija, geografija) ter nekaterimi naravoslovnimi znanstvenimi podro�ji (biologija). |
2. Pojem dru�be in dru�benega
Dijak/dijakinja: | |
Pojem dru�be |
se seznani z razli�nimi opredelitvami pojma dru�be v sociologiji in v vsakdanjem jeziku. |
3. Teoretske perspektive v sociologiji
�Dijak/dijakinja: | |
Klju�ne teoretske perspektive |
se seznani s temeljnimi zna�ilnostmi razli�nih teoreti�nih pristopov
v sociologiji in z opredelitvijo klju�nih raziskovalnih vpra�anj v posameznih
pristopih. |
4. Metode sociolo�kega raziskovanja
Dijak/dijakinja: | |
Problemi znanstvenega spoznavanja v sociologiji |
spozna povezanost razli�nih teoretskih pristopov in metod sociolo�kega
raziskovanja, |
Sociolo�ke raziskovalne metode in tehnike |
se seznani z najpomembnej�imi raziskovalnimi metodami in tehnikami,
tj. z intervjujem, anketo, opazovanjem in analizo vsebine, |
Statisti�ni pojmi in postopki |
pozna nekatere statisti�ne pojme in postopke (populacija, vzorec, hipoteza,
spremenljivka; srednja vrednost, korelacija), |
II. POSAMEZNIK, DRU�BA, KULTURA
5. Kultura
Dijak/dijakinja: | |
Posameznik in dru�ba |
razume dru�benost �loveka ter soodvisnost biolo�kega, psihi�nega, kulturnega in dru�benega v posamezniku; |
Sestavine in zna�ilnosti kulture |
pozna razli�ne opredelitve pojma kulture, |
Norme in vrednote |
opredeli in razlikuje norme in vrednote, pojasni oblikovanje pravil,
vedenjskih slogov, |
Pluralnost kultur, stiki med kulturami in njihovo spreminjanje
|
analizira kulturno pluralnost sodobnih dru�b, ki se pojavlja zaradi
njihove slojne, rasne, starostne in spolne heterogenosti; |
Religija kot sestavina kulture |
pozna sestavine religioznih sistemov, osnovne tipe religij in dru�bene
na�ine njihovega obstoja; |
6. Socializacija
Dijak/dijakinja: | |
Opredelitev in vrste socializacije |
opredeli pojem, vrste (primarna, sekundarna, resocializacija) in funkcije socializacije; � |
Dejavniki socializacije |
opredeli in razlikujejo dejavnike socializacije, tj. dru�ine, vrstnikov, vzgojnoizobra�evalnih in drugih organizacij, religioznih skupnosti in mno�i�nih medijev;
|
Socializacija in individualna svoboda |
opredeli elemente prisile v socializacijskih procesih in njihov dru�ben
pomen, |
7.Odklonskost (deviantnost) in dru�beni nadzor
Dijakinja/dijak: | |
Odklonskost |
spozna opredelitve odklonskosti in primerjajo teoretska ozadja teh opredelitev; |
Vzroki in funkcije odklonskega ravnanja |
pojasni razli�ne razlage vzrokov in funkcij odklonskega ravnanja; |
Dru�beni nadzor (kontrola) |
pojasni pojem socialne kontrole in njene dru�bene funkcije; |
Vrste dru�benega nadzora in vrste sankcij |
pozna formalne in neformalne oblike dru�benega nadzora in razli�ne vrste sankcij.� |
III. DRU�BENE RAZLIKE IN DRU�BENE NEENAKOSTI
8.Dru�bena struktura/stukturiranje dru�be
Dijak/dijakinja: | |
Dru�bena struktura |
pozna pojem dru�bena struktura in zna razlikovati njegove razli�ne pomene; |
Dru�beni odnosi, dru�beni polo�aji, dru�bene vloge |
opredeli pojme dru�beni odnos, dru�beni polo�aj, dru�bena vloga in povezanost med njimi; |
Dru�bene skupine |
opredeli dru�bene skupine ter pozna njihove temeljne zna�ilnosti, vrste in funkcije; |
Dru�bene organizacije |
opredeli pojem dru�bena organizacija, |
Dru�bene institucije |
opredeli pojem dru�bene institucije, |
Dru�beni sistem |
razume idejo sistema (sestavine in povezanost) in njeno uporabo v sociologiji. |
9. Dru�bena neenakost in gibljivost (mobilnost)
Dijak/dijakinja: | |
Dru�bena neenakost in dru�bena slojevitost |
razlikuje med dru�beno neenakostjo in dru�beno slojevitostjo, |
Oblike dru�bene slojevitosti |
pozna oblike dru�bene slojevitosti (kaste, stanovi, sloji, razredi) in ugotovi relevantne sociolo�ke razlike med njimi; |
Empiri�no raziskovanje |
seznani se s prevladujo�imi na�ini raziskovanja dru�bene neenakosti,
slojevitosti in dru�bene izklju�enosti, |
Dru�bena gibljivost (mobilnost) |
pozna oblike dru�bene mobilnosti ter analizirajo njen dru�beni pomen. |
10. Dru�bena mo� in oblast
Dijak/dijakinja: | |
Mo� in oblast |
pozna razliko med pojmoma mo� in oblast, |
Procesi odlo�anja v dru�bah in politi�na organizacija dru�b |
dolo�i zna�ilnosti dr�avne oblasti in analizira temeljne zna�ilnosti
razli�nih politi�nih sistemov, posebej demokrati�nih; |
IV. DRU�BENE SPREMEMBE
11. Modernizacija
Dijak/dijakinja: | |
Dihotomija tradicionalna moderna dru�ba |
opredeli proces modernizacije kot posebno vrsto dru�bene spremembe, |
Prihodnost modernih dru�b |
analizira klju�ne probleme modernih dru�b in njihove mo�ne razvojne poti. |
NAPOTKI ZA IZVAJANJE PREDMETA
Predlagano zaporedje tem za u�itelje/u�iteljice ni obvezujo�e.
Za obvezni del u�nega na�rta je predvidenih 50 ur. Pri urah, ki so pri predmetu namenjene izbirnim vsebinam, lahko u�itelji/u�iteljice glede na interese in sposobnosti dijakov in dijakinj bolj poglobljeno obravnavajo posamezne teme iz u�nega na�rta ali pa obravnavajo nekatere teme iz poglavij: skupine, instititucije, polja in dru�bene spremembe in razvoj iz u�nega na�rta za �etrti letnik gimnazije. Cilji iz obveznega dela programa se lahko uresni�ujejo pri obravnavi tem izbirnega dela u�nega na�rta.�
Pri obravnavi vseh tem naj bo posebna pozornost namenjena osvetlitvi zna�ilnosti slovenske dru�be in primerjavi z drugimi sodobnimi dru�bami.
�e se predmet izvaja v obsegu 105 ur, naj se v 80 urah obravnavajo obvezne teme, nabor izbirnih tem pa je enak kot v u�nem na�rtu za 70 ur.��
DIDAKTI�NA PRIPORO�ILA
�eprav je v u�nem na�rtu poudarjeno seznanjanje dijakov in dijakinj s temeljnimi sociolo�kimi idejami in metodami, mora biti pri pou�evanju od vsega za�etka nakazana raziskovalna naravnanost sociologije, njena aktualnost in te�nja, da bi prispevala k racionalizaciji dru�benega �ivljenja. Zato naj bo vsebina in raba posameznih pojmov konkretizirana s primeri iz sodobnih sociolo�kih raziskav, �e zlasti raziskav, ki obravnavajo slovensko dru�bo. Raba sociolo�kega pojmovnega in metodolo�kega aparata pa je mogo�e ponazoriti z interpretacijo sekundarnih podatkov (npr. iz statisti�nih letopisov), odlomkov iz leposlovnih besedil in poro�il iz mno�i�nih medijev. Tako se pou�evanje pribli�a vpra�anjem, ki so blizu vsakdanjim izku�njam dijakov in dijakinj, hkrati pa se distancira od zdravorazumskega razpravljanja o �dru�benih problemih�.�
Podobno velja za spoznavanje razli�nih teoretskih usmeritev v sociologiji. Razlike med njimi naj bodo poudarjene predvsem pri obravnavi posameznih tem in raziskovalnih problemov. Pri tem je potrebo pokazati, da razli�ne teoreti�ne usmeritve pogosto vklju�ujejo izbiro razli�nih raziskovalnih postopkov ter razli�ne predstave o prakti�ni relevantnosti sociolo�kih spoznanj.�
Pri obravnavi posameznih tem in raziskovalnih vpra�anj mora biti poudarjena njihova soodvisnost. Zato ni pomemben vrstni red obravnave tem, ki jih vsebuje u�ni na�rt, pa� pa je pomembno, da dijaki in dijakinje spoznajo medsebojno povezanost posameznih dru�benih pojavov in kompleksnost procesov v dru�bi. To omogo�a tudi povezovanje sociolo�kih spoznanj z znanji z drugih predmetnih podro�ij in usposabljanje dijakov in dijakinj za uporabo sociolo�kih znanj pri drugih predmetih.�
Pou�evanje sociologije zahteva izbor didakti�nih metod (npr. igranje vlog, skupinska razprava, projektno delo, raziskava izbranega problema), ki omogo�ajo visoko samostojnost in iniciativnost dijakov in dijakinj. Vendar pa mora biti ob tem zagotovljeno, da se dijaki in dijakinje usposabljajo za dosledno rabo sociolo�ke terminologije in za jasno izra�anje sociolo�kih idej.
MEDPREDMETNE POVEZAVE
Pri uresni�evanju ciljev u�nega na�rta se u�itelj/u�iteljica navezuje na znanja, ki jih imajo dijaki in dijakinje s podro�ja knji�evnosti, zgodovine, filozofije, psihologije in geografije.
Pri ocenjevanju se upo�teva poznavanje in razumevanje obravnavanih vsebin ter zmo�nost aplikacije novih znanj.
Na ravni znanja in razumevanja naj bi dijakinje in dijaki pokazali:
Na ravni analize in interpretacije se od dijakov in dijakinj pri�akuje:
Eno oceno naj bi dijaki/dijakinje pridobili/pridobile s pripravo in predstavitvijo kraj�e pisne interpretacije manj zahtevnega sociolo�kega besedila ali s pripravo in predstavitvijo pisnega osnutka raziskovalne naloge.