Učni načrt je določil SSRSSI na 35. seji 20.4.2000.
VSEBINA
II. Zahteve predmeta1. Cilji predmeta
1.1. Splošni cilji
1.2.1. Madžarski jezik – Funkcionalni in izobraževalni cilji
1.2.1.1. Operativizacija funkcionalnih in izobraževalnih ciljev (po razredih)
A) Funkcionalni cilji
1. Razumevanje in tvorjenje besedila
2. Poznavanje jezika in jezikovna raba
B) Izobraževalni cilji
1. Jezikovna in slovnična znanja
1.2.2. Književnost – Funkcionalni in izobraževalni cilji
1.2.2.1. Operativizacija funkcionalnih in izobraževalnih ciljev (po razredih)
A) Funkcionalni cilji
1. Razvijanje sposobnosti literarnega branja, interpretacije in razumevanja literarnih besedil v medsebojnem dialogu
2. Dijaki razvijajo sposobnost literarnega branja, interpretacije in razumevanja s tvorjenjem govornih in pisnih besedil
B) Izobraževalni cilji
1.2.2.2. Vsebina
2. Temeljne zahteve
III. Specialna didaktična navodila
IV. Obvezni načini preverjanja in ocenjevanja
Predmet madžarski jezik in književnost je temeljni splošnoizobraževalni predmet, ki ima široko razvejane funkcionalne, izobraževalne in vzgojne naloge. Z ene strani razvija kulturo maternega jezika, z druge strani pa bogati literarno izobraženost.
V dijakih oblikuje sposobnost sporazumevanja v maternem jeziku, razvija zmožnost slušnega in bralnega razumevanja besedila, z upoštevanjem razumljive, pravilne in lepe madžarske besede ter pravopisa. Omogoča usvojitev kultivirane ter učinkovite govorne in pisne sposobnosti sporazumevanja v najrazličnejših okoliščinah. Bogati možnosti za izražanje spoznanj o sebi in svetu, za doživljanje in kritično vrednotenje umetnosti v madžarskem jeziku iz različnih dob in estetskih usmeritev.
Oblikuje njihovo širšo kulturno razgledanost, formira etične, estetske in moralne vrednote ter (samo)zavest. Usposablja za pravilno jezikovno vedenje, »mnogovrstno« izražanje (tvorba dvogovornih in enogovornih ustnih in pisnih besedil, njihovo vrednotenje, uporaba strokovnih terminov ter tvorba in analiza umetnostnih in neumetnostnih besedil), hkrati pa razvija sposobnost logičnega mišljenja, samostojnega učenja in samorazsvetljevanja. Njena pomembna naloga je, da s spodbujanjem in utrjevanjem volje do branja pripomore k vzljubitvi branja literature.
Neguje in nadaljuje tradicijo dediščine maternega jezika. Uzavešča poseben položaj madžarskega maternega jezika, to, da je madžarščina na dvojezičnem področju v Republiki Sloveniji enakovredna uradnemu slovenskemu jeziku, da je v dvojezičnem Pomurju živečim Madžarom materni jezik, v Republiki Madžarski pa državni jezik in danes eden izmed razvitih svetovnih jezikov s svojo zgodovino.
Jezikovni pouk in pouk književnosti sta v skladu z naravo obravnavanih vsebin dve samostojni, vendar ne mehanično ločeni področji. Predmet obvezno obsega 140 ur letno. V vseh štirih letih je 70 ur namenjenih jezikovnemu pouku, 70 ur pa pouku književnosti.
1. Dijaki razvijajo pozitiven odnos do njihovega madžarskega maternega jezika. Uzavestijo, da madžarski jezik ni le primarno sredstvo za njihovo razmišljanje in izražanje, temveč tudi osnova za obvladovanje najnujnejših tehnik pri usvajanju znanja in učenju za dosego osnovne izobraženosti oziroma osnova za najosnovnejše spretnosti in sposobnosti.
2. Dijaki uzavestijo poseben položaj njihovega madžarskega maternega jezika, to, da je materni jezik nosilec narodne in narodnostne kulture, neobhoden pogoj za zavestno narodno identiteto, in temelj za strokovno in literarno izobraženost.
3. Dijaki se zavedajo, da je madžarščina, podobno kot katerikoli drugi živi jezik, sodoben jezik z razvitim jezikovnim sistemom in neizčrpnimi možnostmi ustvarjalnega izražanja.
4. Dijaki obvladajo madžarski pogovorni in knjižni jezik, natančneje pokrajinski pogovorni jezik, zavedajo se različnih okoliščin za rabo knjižnih in neknjižnih zvrsti.
5. Dijaki usvojijo društveno-družbene dejavnosti, za sodelovanje potrebne jezikovne in komunikacijske sposobnosti, primeren kulturni jezikovni odnos pri pravilih ustnega in pisnega izražanja, pri zvrsteh, pri okoliščinah in vsakokratnih situacijah; z različnimi jezikovnimi danostmi uspešno rešujejo probleme v danih življenjskih položajih, tako da si s tem krepijo samozavest in zmožnost spoštovanja mnenj drugih.
6. Dijaki razmišljujoče in kritično sprejemajo (poslušajo/berejo) in tvorijo (govorijo/pišejo) različna umetnostna in neumetnostna besedila ter tako ne samo da si pridobivajo nove informacije in spoznavajo domačo in tujo kulturo, temveč si tudi razvijajo logično mišljenje, sposobnost sklepanja in utemeljevanja, bogatijo svoje osebno in poklicno življenje; spoznajo, da je razumevanje in tvorjenje besedil miselna in ustvarjalna dejavnost, na katero se je potrebno pripraviti, vključno z nepretrganim jezikovnim samoizobraževanjem in z uporabo priročnikov.
7. Dijaki izoblikujejo kritičen odnos do svojih in tujih besedil, zlasti medijska in propagandna besedila primerjajo s svojimi, jih vrednotijo iz različnih vidikov ter prepoznavajo morebitno manipulativnost.
8. Dijaki spoznavajo sistemske zakonitosti madžarskega jezika, zavedajo se njihovega pomena in jih zavestno vključujejo v svoja besedila.
9. Dijaki se pri pouku književnosti oblikujejo v kultivirane in razgledane bralce; razvijajo zmožnost literarnega branja, izoblikujejo trajno potrebo po stiku z leposlovjem.
10. Dijaki, v povezavi z literarnimi deli, sistematično spoznavajo literarno teorijo, zgodovino madžarske in svetovne književnosti oziroma si pridobijo znanja iz zgodovine, umetnostne zgodovine, filozofije itd., ki jih potrebujejo za razumevanje in razvrščanje knjižnih pojavov.
11. Dijaki razvijajo zmožnost kritičnega in ustvarjalnega branja literarnih del tudi z lastno tvornostjo – ustvarjalnim pisanjem, glasnim interpretativnim branjem in recitiranjem leposlovnih del.
12. Dijaki razvijajo pozitivno razmerje do književne ustvarjalnosti pri raznovrstnih, po lastnih interesih izbranih, dodatnih šolskih in obšolskih dejavnostih (pripravljanje recitalov, obisk kulturnih prireditev, stik s književnimi ustvarjalci, seznanjanje z izhajajočimi literarnimi revijami, sodelovanje v literarnih krožkih, pri literarnih izletih, skupni obiski gledaliških in kino predstav itd.).
13. Dijaki kritično presojajo razmerje med znanimi književnimi besedili in njihovimi poustvarjalnimi interpretacijami (odrskimi, filmskimi, radijskimi, televizijskimi, videom itd.).
Dijaki ob branju, interpretaciji in primerjanju literarnih besedil sooblikujejo tudi lastni sestav kulturnih, družbenih, etičnih, estetskih vrednot in bogatijo svoj čustveni svet.
1.2.1. MADŽARSKI JEZIK – FUNKCIONALNI IN IZOBRAŽEVALNI CILJI
A) FUNKCIONALNI CILJI
1. Razumevanje in tvorjenje besedil
1.1. Razvijanje sposobnosti dvogovorne komunikacije.
1.1.1. Dijaki poslušajo/gledajo govorjena dvogovorna besedila.
1.1.2. Dijaki sami tvorijo govorjena dvogovorna besedila.
1.1.3. Dijaki berejo dvogovorna besedila.
1.1.4. Dijaki sami tvorijo pisna dvogovorna besedila.
1.2. Razvijanje sposobnosti enogovorne komunikacije.
1.2.1. Dijaki poslušajo/gledajo enogovorna besedila.
1.2.2. Dijaki sami tvorijo govorjena enogovorna besedila.
1.2.3. Dijaki berejo zahtevnejša enogovorna besedila.
1.2.4. Dijaki sami pišejo enogovorna besedila.
2. Poznavanje jezika in jezikovna raba
2.1 Bogatenje besednega zaklada ter razvijanje pragmatičnih, logičnih, slovničnih (jezikovno pravilnostnih, pravorečnih in pravopisnih)
zmožnosti.
2.2 Spoznavanje jezikovnega okolja oziroma vloge in položaja madžarskega jezika.
B) IZOBRAŽEVALNI CILJI
1. Jezikovna in slovnična znanja
1.1 Dijaki spoznajo razvoj madžarskega pogovornega in knjižnega jezika.
1.2 Dijaki spoznajo sistem madžarskega pogovornega in knjižnega jezika.
1.3 Dijaki uporabljajo temeljne jezikovne izraze, najpomembnejše strokovne pojme pa tudi razložijo.
1.2.1.1. OPERATIVIZACIJA FUNKCIONALNIH IN IZOBRAŽEVALNIH CILJEV (PO RAZREDIH)
A) FUNKCIONALNI CILJI
1. Razumevanje in tvorjenje besedil
1.1. Razvijanje sposobnosti dvogovorne komunikacije.
1.1.1. Dijaki poslušajo/gledajo ter analizirajo govorjena dvogovorna besedila.
1. |
2. |
3. |
4. |
|
|
|
|
Pred poslušanjem/gledanjem: Med poslušanjem/gledanjem: Po poslušanju: a) poročajo o slišanem/videnem – o govorcih, času, prostoru, in temi (temah) pogovora, povzamejo temeljne misli in sklepe pogovora; b) izrazijo svoje doživljanje poslušanega, svoja stališča do poslušanega ter vrednotijo resničnost in zanimivost pogovora, svoje mnenje utemeljijo; c) povedo, ali je pogovor informativnega, ocenjevalnega, prepričevalnega zančaja, oziroma vsakdanji ali javni (uradni) , svoje mnenje utemeljijo. Po ponovnem poslušanju: |
1.1.2. Dijaki sami tvorijo ustna dvogovorna besedila.
1. |
2. |
3. |
4. |
|
|
|
|
Dijaki, s predhodno pripravo, sami vodijo podobne pogovore (preizkusijo se v vlogi spraševalca, odgovarjalca, vodje in partnerja debate). Dijaki vadijo vsakdanje in javno (uradno) izražanje (dajo pobudo za neposredni osebni pogovor oziroma reagirajo na osebne izjave drugih). |
1.1.3. Dijaki berejo in razčlenjujejo dvogovorna besedila.
1. |
2. |
3. |
4. |
- intervju |
- intervju |
- intervju |
- intervju |
Pred branjem: Med branjem: Po branju: a) navedejo tvorca in naslovnika, njuno družbeno in čustveno razmerje, svoje ugotovitve utemeljijo; b) razmišljajo o zaželenem učinku besedila na naslovnika ter vrednotijo dejanski učinek; svoje mnenje utemeljijo; c) navedejo bistvene podatke iz besedila; d) podčrtajo jezikovna znamenja, tipična za besedilno vrsto, ter določijo tipične lastnosti besedilne vrste; z razčlembo besedila si uzaveščajo zgradbo in zunanjo oblikovanost besedilne vrste. e) vrednotijo ustreznost in učinkovitost funkcije in oblike besedila; če je potrebno besedilo jezikovno popravijo, svoje popravke pa utemeljijo. |
1.1.4. Dijaki sami tvorijo pisna dvogovorna besedila (lahko jih pišejo tudi na računalnik).
1.2. Razvijanje sposobnosti enogovorne komunikacije.
1.2.1. Dijaki poslušajo/gledajo ter razčlenjujejo enogovorna besedila.
1. |
2. |
3. |
4. |
- radijsko/TV-obvestilo - propaganda |
|
|
|
Pred poslušanjem/gledanjem: Med poslušanjem/gledanjem: Po poslušanju: a) poročajo o govorcu, času, prostoru in temi (temah); povzamejo glavne misli in bistvo besedila; b) izrekajo svoje doživljanje poslušanega in svoje stališče do poslušanega, ter vrednotijo resničnost in zanimivost poslušanega, svoje mnenje utemeljijo; c) povedo, ali je bilo besedilo informativnega, ocenjevalnega, prepričevalnega značaja, oziroma vsakdanje ali javno (uradno), svoje mnenje utemeljijo. Po ponovnem poslušanju: |
1.2.2. Dijaki sami tvorijo govorjena enogovorna besedila (iz vnaprej pripravljene teme).
1. |
2. |
3. |
4. |
|
- nagovor |
|
|
Pred nastopom: Na začetku nastopa: Na koncu govornega nastopa: Po nastopu: Po kratki pripravi: |
1.2.3. Dijaki berejo in razčlenjujejo zahtevnejša enogovorna besedila.
1. |
2. |
3. |
4. |
- opis kraja, poti, - poljudnoznanstveni članek |
- zapisnik, - učbeniški sestavek
|
- propaganda, - navodilo za uporabo |
|
Pred branjem: Med branjem: Po branju: a) navedejo tvorca, naslovnika in temo besedila; obnovijo/povzamejo vsebino, citirajo avtorjeve besede; b) se znajdejo med danimi dejstvi, podatki, poiščejo povezave med njimi; c) opazujejo grafično oblikovanost besedila in ubesedijo nebesedne dele besedila (npr. grafikon, preglednica, zemljevid ipd.); d) izrekajo svoje doživljanje prebranega in svoja stališče do prebranega ter vrednotijo resničnost in zanimivost besedila, svoje mnenje utemeljijo; e) razmišljajo o zaželenem učinku besedila na naslovnika ter predvidijo dejanski učinek. Po drugem branju: a) besedilo razčlenijo na dele (uvod, jedro, zaključek); b) določijo |
|||
|
|
|
postopek. |
c) v besedilu/odlomku določijo pravopisno, pravorečno problematične besede, izraze in jih po potrebi popravijo; d) izbranim besedam, besednim zvezam določijo: |
|||
|
|
|
|
e) izbranim povedim določijo: |
|||
|
|
||
f) neumetnostna besedila primerjajo z umetnostnimi ter prepoznavajo tipične lastnosti neumetnostnih in umetnostnih besedil oziroma razlike med njimi; Na koncu: |
1.2.4. Dijaki sami tvorijo pisna enogovorna besedila:
1. |
2. |
3. |
4. |
opis osebe, oznaka pismo, telegram poročilo, predstavitev doživetja - usmeritev seznanitev poročilo ocena knjige
|
pismo, telegram oglas seznanitev življenjepis prošnja spomenica
|
oglas obvestilo potrdilo uradno pismo poročilo komentar razprava prošnja natečaj zapisnik |
obvestilo življenjepis prošnja zapisnik natečaj obvestilo kupoprodajna pogodba
|
2. Poznavanje jezika in jezikovna raba
2.1. Bogatenje besednega zaklada ter razvijanje pragmatičnih, logičnih, slovničnih (slovnična pravilnost, pravorečje, pravopis) zmožnosti.
2.1.1. Dijaki si bogatijo besedni zaklad.
1. |
2. |
3. |
4. |
|
2.1.2. Dijaki razvijejo zasebne in javne (uradne) komunikacijske situacije.
1. |
2. |
3. |
4. |
|
|
|
|
2.1.3. Dijaki prepoznajo in jezikovno izrazijo logična razmerja med dejanji in dogajanji.
1. |
2. |
3. |
4. |
|
2.1.4. Dijaki vadijo slovnična, pravorečna, pravopisna znanja in znanja jezikovne pravilnosti.
1. |
2. |
3. |
4. |
|
|
|
|
2.2. Spoznavanje jezikovnega okolja ter vloge in položaja madžarskega jezika.
1. |
2. |
3. |
4. |
|
|
|
|
B) IZOBRAŽEVALNI CILJI
1. Jezikovna in slovnična znanja
1.1. Pojmi
1. |
2. |
3. |
4. |
znak, znakovni sistem, jezikovni znak, leksem, morfem, fonem, slovnica, zgodovina jezika, metajezik, jezikovne ravnine, tipi jezikov, jezikovne družine, potek sporočanja, funkcije sporočanja, verbalna in neverbalna komunikacija; vrste sporočanja, govorne in pisne besedilne vrste, pokrajinske in socialne zvrsti, jezokovna norma, narodni jezik, materni jezik, tuji jezik, jezik okolja, jezik večine, jezik manjšine, dvojezičnost; izgovorjava, besedna analiza, tradicija, poenostavitev; glas, črka, samoglasnik, soglasnik, glasovni sistem, prilagajanje, prilikovanje, zlitje, krajšanje, daljšanje, izpad, zlog, blagoglasje, neblagoglasje; besedišče, besedni zaklad, avtohtona, neprevzeta in prevzeta beseda, izposojenka, tujka; frazem, reklo, krilatica, pregovor; prosti, polprosti in vezani morfem, besedna podstava, pripona, člen, končnica, obrazila (različne vrste pripon); izpeljevanje, zlaganje, mešane tvorbe; enopomenke, večpomenke, homonimi, sopomenke |
glagol, samostalnik, pridevnik, števnik, zaimek, neosebna glagolska oblika, nedoločnik, deležnik, deležje, prislov, členek, naslonka (postpozicija), glagolska predpona, veznik, pomožni glagol, , medmet, vprašalnica; modalnost, besedna zveza, soredna, podredna, priredna besedna zveza, osebek, povedek, predmet, prislovno določilo, prilastek; enostavčna poved, večstavčna poved, glavni stavek, odvisni stavek, trdilna poved, zanikana poved, priredno zložena poved, podredno zložena poved; naglas, kadenca, premor; ureditev besedila, medsebojna povezanost delov besedila, situacija |
vrste govornega sporočanja, govorni položaj; besedilo, kohezija, mikro- in makrostruktura, koherentno besedilo, odstavek, tezni stavek, tema, rema; zasebna in javna besedila, razlagalna, prepričevalna besedila, šolske besedilne vrste; pisno besedilo, govorno jezikovno besedilo; slog, praktična stilistika, literarni stil, družabni stil, znanstveni stil, publicistični stil, javno pisanje in govorjenje; govorništvo, govorjene vrste besedil, govorniška besedila; množično obveščanje
|
Jezikovna sorodnost, jezikovna družina, pradomovina, osnovni jezik, beseda osnovnega jezika, izposojenka, tujka, jezikovna prenova, jezikovni spomenik, predmadžarsko obdobje, pramadžarski vek, stari madžarski vek, srednjemadžarski in novomadžarski vek, jezikovne spremembe, jezikovne različice, standard, norma, jezikovna kultura
|
1.2. Učna vsebina
1. |
2. |
3. |
4. |
1. Vedenje o jeziku (prib. 10 ur) 2. Temelji madžarskega pravopisa (prib. 2 uri) 3. Glasoslovje Govorni organi, madžarski glasovni sestav Samoglasniki Soglasniki Sintagmatika fonemov Glasovna simbolika (prib. 5 ur) 4. Besedišče Pomen Delitev Besedišče in izrazne zmožnosti Enojezični slovarji (prib. 4 ur) 5. Tvorjenje besed, bogatenje besednega zaklada Deli besede Izpeljevanje Zlaganje Drugi načini tvorjenja (prib. 6 ur) 6. Pomen besed Razmerje med glasovno podobo in pomenom Sprememba pomena (prib. 2 uri) |
1. Besedne vrste Besedna vrsta in sistem besednih vrst Besede, ki jih lahko uvrstimo v dve ali tri besedne vrste Glagol Samostalnik, pridevnik Neosebne glagolske oblike Prislov Predlogi Medmet (prib. 12 ur) 2. Poved Hierarhija stavčnih pomenov, besedne zveze Hierarhija besedne zveze Odnos naglasa, premorov, kadence in besednega reda v stavku oziroma pravopisna vprašanja Predikacijska sintagma Predmetna, prislovna in prilastkovna sintagma Večstavčne povedi in vrste (25 ur) 3. Izrazna zmožnost vrst povedi, komunikacijski pomen v različnih govornih situacijah (prib. 2 uri)
|
Živi govor (prib. 2 uri) Besedilo Pomen Kohezija Naslov in zgradba besedila Členitev po aktualnosti Vrste besedil, kakovost besedila, tipi besedil (enogovorno, dvogovorno, opisno, pripovedno, argumentirano) (prib. 12 ur) Slog Slog, slogovni elmenti, slogovne vrednosti Zvrsti besedil in slogovne norme Družabni, neuradni, uradni, publicistični, znanstveni in leposlovni slog Pisava in govor pogovornega jezika (prib. 10 ur) 4. Retorika Govorno besedilo Govorniške, predavateljske zvrsti Retorični postopki in prijemi (prib. 3 ur) Komunikacijske težave moderne civilizacije (1 ura) |
1. Življenje jezika (prib. 12 ur) 2. Obdobja, slogi (prib. 4 ure) 3. Priprava na maturo |
1.2.2. književnost – funkcionalni in izobraževalni cilji
A) FUNKCIONALNI CILJI
1. Razvijanje sposobnosti literarnega branja, interpretacije, razumevanja literarnih besedil.
1.1. Dijaki z usmerjanjem učitelja ali samostojno poslušajo, berejo in interpretirajo obvezna in prostoizbirna literarna besedila (izražajo doživljanje, razumevanje, primerjajo, uvrščajo in vrednotijo).
2. Dijaki razvijajo sposobnost literarnega branja, interpretacije in razumevanja literarnih besedil s tvorjenjem pisnih in govornih besedil
2.1. Dijaki govorno predstavijo literarna besedila:
- pripravijo referat,
recitirajo/deklamirajo in prikažejo prozna besedila,
2.2. Dijaki pišejo besedila s prvinami šolskega literarnega eseja.
2.3. Dijaki se poskušajo v ustvarjalnem pisanju.
B) IZOBRAŽEVALNI CILJI
Dijaki so sposobni samostojno povzeti bistvene značilnosti literarnih smeri in literarnozgodovinskih obdobij.
Dijaki uporabljajo literarnozgodovinsko znanje pri interpretaciji literarnih besedil.
Samostojno uporabljajo (predstavijo, definirajo) v obvezni učni vsebini določene literarnozgodovinske in literarnoteoretske pojme.
V obvezni učni vsebini določene literarnozgodovinske in literarnoteoretske pojme uporabijo pri interpretaciji novih besedil.
Dijaki širijo literarno in splošno razgledanost z ekskurzijami, z obiski gledališča in s spoznavanjem sodobnega madžarskega literarnega in kulturnega življenja.
1.2.2.1. operativizacija funkcionalnih in izobraževalnih ciljev (pO RAZREDIH)
A) FUNKCIONALNI CILJI
1. Razvijanje sposobnosti literarnega branja, interpretacije in razumevanja (poznavanje, interpretacija, razumevanje literarnih besedil)
1. |
2. |
3. |
4. |
1.1. Dijaki berejo(individualno ali skupno branje)/poslušajo umetnostna besedila, se o njih pogovarjajo, oziroma jih interpretirajo: |
|||
- po prosti izbiri iz besedil madžarske in svetovne književnosti za spoznavanje funkcij in vpliva umetnosti
- izbrana besedila iz madžarske in svetovne književnosti od starega veka do renesanse
- prostoizbirna besedila
- domača branja |
-izbrana besedila iz madžarske in svetovne književnosti od baroka do romantike
- prostoizbirna besedila
- domača branja |
- izbrana besedila iz madžarske in svetovne književnosti od realizma do začetka 20. stoletja
- domača branja |
- besedila iz navedenega maturitetnega sklopa |
1.1.1. Prvo, celostno branje besedila je lahko interpretativno (učitelj, dijak, posnetek) ali redkeje individualno tiho. |
|||
Večinoma poslušajo interpretativno branje (učitelj, posnetek). Prvo tiho branje deloma usmerja učitelj. |
Dijaki, z upoštevanjem učiteljevih navodil in z vadenjem osnovnih tehnik branja, sami interpretativno berejo. Prvo tiho branje je samostojno. |
||
1.1.2. Po interpretativnem branju dijaki izražajo svoje vtise, občutke, subjektivne zaznave v zvezi z literarnim besedilom. |
|||
1.1.3. Po ponovnem poglobljenem branju sledi razčlenjevanje literarnega besedila. Vidiki razčlembe, ki omogoča poglabljanje doživljanja, miselno, moralno in estetsko sklepanje so: prepoznavanje povezav in členitve, globalno razumevanje zgodbe, strnitev, razlaga, povzemanje bistva, prepoznavanje vzročno-posledičnih odnosov, poimenovanje opazovane značilnosti, njena primerjava in razvrščanje. Razvijajo sposobnost »iskalnega« branja. Pri dokazovanju, razlagi, argumentiranju zbirajo, razvrščajo in uporabljajo verbalne in vizualne informacije. Oblikujejo in izražajo samostojno mnenje. |
|||
Delno samostojno, delno ob učiteljevi moderaciji, opazujejo in dojemajo temeljne misli, čustva, idejo literarnega besedila (motiv, kraj, čas, osebe, idr.). Delno samostojno, delno vodeno poimenujejo in razložijo glavne oblikovno-kompozicijske sestavine ter njihovo vlogo v besedilu. |
Večinoma samostojno opazujejo in dojemajo temeljne misli, čustva, idejo literarnega besedila. Večinoma samostojno poimenujejo in razložijo oblikovno-kompozicijske sestavine in njihovo vlogo v besedilu. |
||
Informirajo se v kontekstu branih del – tradicija teme, njene različice, adaptacije, njeno pojavljanje v ostalih vejah umetnosti. Prepoznavajo in interpretirajo sorodnosti in različnosti besedil – zvrstne, tematske, motivske povezave; biblična in literarna sklicevanja. Skozi teme, življenske situacije, motive, upodobljene v umetnostnih besedilih, prepoznavajo stične točke besedil različnega nazora, gledanja. |
|||
|
Večinoma samostojno primerjajo eno ključno prvino v dveh besedilih. |
Večinoma samostojno primerjajo dane ključne prvine v dveh ali več literarnih besedilih. Ob interpretaciji postopno usvojijo sklicevanje na ustrezno strokovno literaturo. |
|
1.1.4. Dijaki odkrijejo in izražajo etične in estetske sestavine literarnih del. |
|||
Z učiteljevo pomočjo argumentirajo iz širšega
konteksta
branega dela (npr. doba, avtorjevo življenjsko delo). Delno samostojno argumentirajo z značilnostjo, značilnostima zgradbe besedila. |
Pretežno samostojno argumentirajo s pomočjo širšega konteksta branega dela (doba, življenjsko delo). Pretežno samostojno argumentirajo z nekaj značilnostmi zgradbe besedila. |
||
Dijaki so sposobni odkrivati in interpretirati zgradbo in pomenske plasti besedil različnih zvrsti in namenov. Doumejo in razlikujejo dobesedni in metaforični pomen. Uzavestijo, da je literarno branje vir čustvenih, miselnih, moralnih in estetskih doživetij. Uvidijo, da se pomen literarnega dela izlušči iz besedila, oziroma čustvene, miselne zveze dela in bralca. |
|||
1.1.5. Dijaki pri branju domačega branja v celoti interpretirajo daljša literarna besedila. Interpretacija vedno vsebuje ubeseditve doživljanja in vrednotenje skladno s starostjo dijakov. |
|||
Pripravijo ubeseditev dožvetij, obnovo (beležijo samostojno ali po danih aspektih) in oznako. Pri poročanju o enem domačem branju se sklicujejo na primerno strokovno literaturo. |
Po danih aspektih razčlenjujejo eno ključno prvino besedila . Pri poročanju o dveh domačih branjih se sklicujejo na primerno strokovno literaturo.
|
Samostojno (z manjšo učiteljevo pomočjo) razčlenjujejo tematske, motivne in idejne prvine. Bralno razumevanje poglabljajo z uporabo primerne strokovne literature (npr. zbirka Matura). Delno samostojno poiščejo kak dodaten vir informacij in se sklicujejo nanj pri svojih interpretacijah. Po navodilih ali samostojno primerjalna interpretacija besedil – ugotavljanje zvez med njimi, razlaganje.
|
|
1.1.6. Dijaki širijo recepcijsko sposobnost z gledanjem, poslušanjem, primerjanjem in vrednotenjem medijskih prestav literarnih besedil. Postanejo dovzetni za sočustvovanje, za pravičnost, za razumevanje kot vrednoto, za razumevanje moralnih in čustvenih konfliktov. |
2. Dijaki razvijajo sposobnost literarnega branja, interpretacije, razumevanja literarnih besedil s tvorjenjem govorjenih in pisnih besedli.
2.1. Govorjenje
1. |
2. |
3. |
4. |
2.1.1. Dijaki razvijajo sposobnost samoizražanja in sodelovanja , npr. z dramskimi igrami. Najmanj enkrat letno ustno predstavijo poljubno literarno besedilo: |
|||
|
|
|
|
2.1.2. Memoriter Dijaki razvijajo pomnenje besedil, sposobnost spominjanja in samoizražanja, samozavest z prepričlijivim tolmačenjem pesmi, dramskih in proznih odlomkov. Naučijo se vzpostaviti stik s poslušalci. Razumejo pomen in namen citiranja: prepričevanje, infromiranje, doživljanje. |
|||
A szeretetről (odlomek) Elindultam szép hazámból... Halotti beszéd - odlomek Shakespeare: Romeo in Julija (odlomek) J.Pannonius: Pannónia dicsérete Balassi: Hogy Júliára talála.. |
Kölcsey: Himnusz Vörösmarty: Szózat Ena Petőfijeva pesemEna Aranyeva pesem,Toldi estéje (odlomek)
|
Madách: Az ember tragédiája (odlomek) Ena Adyjeva pesem Ena Kosztolányijeva pesem Babits: Jónás könyve (odlomek) |
Ena pesem Józsefa Attile Ena Radnótijeva pesem Ena lirska pesem, en prozni ali dramski odlomek iz sodobne madžarske književnosti. |
2.2. Dijaki tvorijo pisna besedila s prvinami šolskega eseja.
1. |
2. |
3. |
4. |
Dijaki pišejo o umetnostnih besedilih prepričljivo, s primerno informiranostjo. Pri opisovanju, interpretaciji danega dela uporabljajo primerne pojme. Dokazujejo sposobnost logičnega razmišljanja in izražanja le-tega, uporabe postopkov povzemanja, urejanja informacij. Spoznajo vrednost in pomen informacije. Upoštevajo normo rabe in etične vidike informacij. Samostojno uporabljajo naučene načine izražanja. Sposobni so izraziti lastni okus. Pišejo: |
|||
- pripravijo doživljajski spis, na podlagi literarnega dela
|
- interpretacijo na podlagi tipičnih prvin literarnega besedila (značaj oseb, glavni motiv, ideja),
|
- osnovno obliko interpretativnega eseja – poleg prikaza osebnega doživetja vsebuje razčlembo ene prvine besedila
|
- interpretativni esej – opis bralnega doživetja, razčlemba besedila in vrednotenje v esejski obliki (razvijanje teze z argumenti in protiargumenti, sinteza, uporaba primerne terminologije); |
-obnove,
- oznako oseb, opis kraja, časa,
- dnevnik branja – ob najmanj enem domačem branju |
- preprost razpravljalni esej – primerjava ene ključne prvine v dveh prebranih besedilih ali odlomkih,
- dnevnik branja,
- poročilo o dveh domačih branjih s sklicevanjem na primerno strokovno literaturo. |
- razpravljalni esej – primerjava več prvin prebranih besedil (teza, argumenti, protiargumenti, sinteza, uporaba primerne terminologije),
- s komentarji in sklicevanji izpopolnjen dnevnik branja,
|
2.3. Ustvarjalno pisanje
1. |
2. |
3. |
4. |
Dijaki z vajami tvorijo besedila, ki so v skladu z normami maternega jezika, povečujejo svojo domišljijo, izrazno in razsodbeno zmožnost (etično, literarni okus), si prizadevajo oblikovati lastni stil, s tem pa tudi utrditi samozavest. Na podlagi doživetij ob branju literarnih besedil: prestavljajo besedila v različne literarne zvrsti in vrste, tvorijo namišljene dvogovore o doživljajih, bralnih doživetjih, novelistični in fiktivni življenjepis, pišejo fiktivni intervju, spreminjajo besedila (npr. dramatizacija, rekonstrukcija besedila, novelistična predelava, parodija), se poskušajo v pisanju pesmi. |
B) IZOBRAŽEVALNI CILJI
1. |
2. |
3. |
4. |
||
1. Dijaki so sposobni samostojno povzeti bistvene značilnosti literarnozgodovinskih smeri in obdobij: samostojno se orientirajo med literarnimi smermi, v svetovni in madžarski literarni zgodovini, poznajo poglavitne značilnosti in posebnosti literarnih obdobij, najpomembnejše značilnosti avtorjev in besedil v okviru obveznih učnih vsebin: |
|
||||
|
|
|
|
||
2. Dijaki uporabljajo pri interpretaciji, razumevanju literarnih besedil literarnozgodovinsko znanje, ki ga izražajo z v obveznem delu naštetimi estetskimi, poetičnimi, zgodovinskimi, slogovnimi pojmi: prepoznavajo pripadnost besedila določenemu obdobju oziroma smeri. Na podlagi usvojenega znanja primerjajo med seboj besedila iz raznih obdobij, smeri in avtorjev. |
|
||||
3. Kot del literarne izobraženosti zanesljivo uporabljajo (prikazujejo, definirajo) estetske, poetične, zgodovinske, stilistične pojme, ki so navedeni v drugi rubriki z naslovom Vsebina tudi pri obravnavi novih besedil. |
|
||||
|
4. Dijaki na podlagi znanih pojmov in prvin za interpretacijo iz literarne teorije besedila primerjajo med seboj, v interpretacijo pa vpletejo tudi svoj literarni okus. |
|
|||
5. Dijaki se z vsaj dvakratno udeležbo ekskurzije in nekajkratnim obiskom gledališča, med drugimi, seznanjajo z madžarskimi kulturnimi vrednotami. |
|
||||
6. Dijaki se seznanjajo s sodobnim madžarskim literarnim in kulturnim življenjem. |
|
1.2.2.2. VSEBINA
Število ur je informativnega značaja.
1. letnik
OBVEZNE UČNE VSEBINE |
POJMI, PRVINE ZA INTERPRETACIJO |
DOPOLNILNA, PROSTOIZBIRNA BESEDILA |
Literarna teorija, uvod v obravnavo književnosti (na podlagi književnih del iz madžarske in svetovne književnosti) 10 ur |
Funkcije in vpliv umetnosti, umetniško besedilo in njegovo sprejemanje, pomen in večpomenskost, umetniška vrednota, jezik kot svojevrsten umetniški znakovni sistem, literarne vrste in zvrsti |
Weöres Sándor:Fű, fa, füst Szabó Lőrinc: Lóci verset ír Baudelaire: Albatros Bodor Ádám: Kikötő, este Örkény István: Ballada a költészet hatalmáról |
Mitologija, mit, mitsko dojemanje sveta, evropski mitski cikli, mit o rojstvu kulture, miti o stoletnem kroženju Madžarska mitologija 3 ure Biblija, Stara zaveza: stvarjenje, prerok Jonas; Nova zaveza: Izgubljeni sin, Himna o ljubezni 5 ur |
Mitologija, mit, mitski junak, kulti Zgradba Biblije, literarni in etični pomen; Psalm, biblijska zgodba, evangelij, vizija, profecija, parabola |
Kalevala (odlomki) Apolon in Dafna Prometej, Dioniz in Ampelos Perzefona Álmos, az első vezér Jožefova zgodba T. Mann: Jožef in njegovi bratje, Jezusovo rojstvo, pasionska zgodba, prevodi Biblije |
Iz književnosti starega veka |
|
|
Homer: Iliada (I. spev: 1-7. vrsta) Homer: Odiseja (I. spev: 1-15. vrsta, VI. spev: 85-197. vrsta, XII. spev: 153-200. vrsta, XXIV. spev: 472-548. vrsta) |
Stari vek, antikviteta, homo mensura. Homerjeva epa, vrstne značilnosti epa. Trojanski mit. |
Homer: Iliada (odlomek, npr. Ahilov ščit) Aristotel: Poetika |
Sapfo: Himna Afroditi; Anakreon: Gyűlölöm..., Bordal Sofoklej: Antigona (DB) Katul: Sovražim in ljubim Horacij: Dekle, ne poizveduj, - ker vedeti je greh -, Vergil: Eneida (odlomek), IX. ekloga 10 ur |
Lirika, elegia, epigram, ars poetica. Metrična verzifikacija. Grško antično gledališče. Tebanski mit. Zgradba drame, tragedija, tragično, tragični junak, katarza. Akcija – dikcija, enogovor, dvogovor. Moralna vprašanja in odgovori. Ljubezenska lirika. Ekloga, bukolično pesništvo. Aurea mediokritas. |
Sofokej: Kralj Ojdip |
Madžarsko ljudsko slovstvo (izbrana besedila) 4 ure |
Estetika ustnega izročila. Vrste ljudskega slovstva ( zaklinjanje, ljudska balada, ljudska pesem, ljudska pravljica, reki, pregovori, uganke) |
Júlia szép leány Görög Ilona Kőmives Kelemenné Elindultam szép hazámból... Tavaszi szél vizet áraszt... |
Srednji vek Dante: Božanska komedija (odlomki, I.pesem: 1-27. vrsta, 61-87. Vrsta, III. pesem1-9. vrsta, V. pesem: 73-142. vrsta, XXVI. pesem: 85-142. vrsta) (DB) Halotti beszéd és könyörgés Ómagyar Mária-siralom Gellért-legenda 5 ur |
Svetovni nazor, umetnost srednjega veka, srednjeveške literarne vrste (himna, legenda, junaški ep, viteški roman, kodeks), umetnostni slogi. Dantejeva »komedija«, Sinteza srednjeveške intelektualnosti številčna kompozicija in simbolika, alegorija Jezikovni spomeniki. Značilnosti, pomen za narodno kulturo. |
Naphimnusz Stabat mater Carmina burana Pesem o Rolandu Walter von der Vogelweide:Ó jaj, hogy eltűnt minden Villon: Balada o dobrem nasvetu, Sklepna balada Madžarski jezikovni spomeniki Kosztolányi Dezső: Halotti beszéd Márai Sándor: Halotti beszéd |
Iz evropske renesančne književnosti
Petrarca: Med travo plete Amor ljubezenske mreže Boccaccio: Dekameron (Peti dan, deveta novela) Shakespeare: Romeo in Julija (DB) 6 ur |
Renesansa, humanizem. Petrarkizem, sonet. Zunanja zgradba Dekamerona, novela, renesančne ideje. Angleško renesančno gledališče in renesančna drama. Zgradba drame (kraj, čas). Osebe, vloga monologa. |
Shakespeare: Hamlet Shakespeareove drame danes – v gledališšču, na filmskem platnu Cervantes: Don Kihot |
Iz madžarske renesančne književnosti
Janus Pannonius: Búcsú Váradtól, Pannónia dícsérete Balassi Bálint: Egy katonaének, Hogy Júliára talála... 5 ur |
Madžarska renesansa, humanizem, narodna kultura Humanistične vrednote, refren Pesnikova zavest Renesansa in reformacija Pesniška zbirka, cikel »Viteška« lirika Ljubezenska lirika Balassijev verz |
Egy dunántúli mandulafáról Balassi Bálint: Adj már csendességet... |
2. letnik
OBVEZNE UČNE VSEBINE |
POJMI, PRVINE ZA INTERPRETACIJO |
DOPOLNILNA, PROSTOIZBIRNA BESEDILA |
Iz literarnih besedil baročne kulture Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem odlomki, III. in XV. del) (DB) Mikes Kelemen: Törökországi levelek (npr. 108. pismo) 3 ure |
Barok, monumentalnost Baročni ep, zgodba, kompozicija Atleta Christi Imitatio Christi Rokoko Fiktivno pismo, jezikovni elementi humorja |
verski spisi, pridige Pétera Pázmánya |
Moliere: Tartuffe (DB) 2 uri
|
Francosko klasicistično gledališče in drama Racionalizem in klasicizem Normativna estetika (Boileau) Situacijska (položajna) in karakterna (značajska) komika
|
|
Iz razsvetljenske književnosti
Rousseau: Razprava o izvoru in temeljih neenakosti med ljudmi Goethe: Faust (odlomki) Popotnikova nočna pesem 4 ure |
Pomeščanjenje in razsvetljenstvo Racionalizem in empirizem »Naravni človek in civilizacija” Sturm und Drang Dramska pesnitev, drama človeštva Sentimentalni roman, pisemski roman Pesem (Lied) |
Enciklopedisti Voltaire: Kandid ali optimizem Racine: Fedra Swift: Gulliverjeva potovanja Goethe: Trpljenje mladega Wertherja (odlomki)
|
Iz madžarske razsvetljenske književnosti Bessenyei György: Magyarság (odlomek) Batsányi János: A franciaországi változásokra Kazinczy Ferenc: Fogságom naplója (odlomek) Csokonai Vitéz Mihály – življenje in delo Az estve A Reményhez Berzsenyi Dániel – življenje in delo A közelítő tél A magyarokhoz I. 10 ur |
Značilnosti madžarskega razsvetljensva, programi, letaki Vizijska pesem Narodni jezik, ortologi in neologi Razsvetljenstvo - klasicizem – občutljivost; ljudski vplivi Pesniški stavek Piktura, sententia Elegija, epigram, komični ep Elegija, »soočanje časov« Oda, »soočanje vrednot« |
Kazinczy Ferenc: Tövisek és virágok Csokonai Vitéz Mihály: A Magánossághoz, Dorottya (odlomek) Kármán József: Fanni hagyományai (odlomek) |
Iz književnosti evropke romantike
Heine: Lorelei ali A dal szárnyára veszlek Byron: Kósza gondolatok (odlomki) Puskin: Jevgenij Onjegin 4 ure |
Romantika, značilnosti, odnos med romantiko in klasicizmom Narodna romantika Kult osebnosti, ideali Zabrišejo se meje med literarnimi zvrstmi, roman v verzih, "fragmentarnost" Liričnost Byronizem
|
E.T.A. Hoffmann: Zlati lonec Shelley: Oda o zapadnem vetru Keats: Oda o grški žari
|
Obdobje reform na Madžarskem, narodna romantika Katona József – življenje in delo Bánk bán (DB) 2 uri
Kölcsey Ferenc – življenje in delo Himnusz, Parainesis (odlomek) 3 ure Vörösmarty Mihály – življenje in delo Csongor és Tünde, Szózat, Késő vágy, Gondolatok a könyvtárban, Előszó, A vén cigány 5 ur Petőfi Sándor – življenje in delo Megy a juhász szamáron..., Fa leszek, ha..., A természet vadvirága, A puszta, télen, Szabadság, szerelem..., Beszél a fákkal a bús őszi szél, Szeptember végén, Minek nevezzelek?, Egy gondolat bánt engemet..., A XIX.század költői, Nemzeti dal, Az apostol (DB), Pacsírtaszót hallok megint... 8 ur |
Obdobje reform na Madžarskem, domovina in napredek Literarno življenje, periodika Dramski konflikt, kompozicija, zgodba, junaki, osebe, zasebno in družbeno življenje Klasicizem, narodna romantika Motiv greha in kazni Posvetovanjska proza Človeška podoba Ljudskost, romantika Motiv popotnikov, simboličnost Romantično tvorjenje prenesenih pomenov, retorična zgradba, časovno soočenje, patos Miselna oda Naravnost – izumetničenost Ars poetica, vrste lirskih pesmi Vizijska pesnitev Pesnitve soprogi Pesnitve ki opevajo naravo - odnos človeka in pokrajine Pripovedna pesnitev, junakovo stališče do zgodovine, notranji monolog Romantični jezik |
Erkel: Bánk bán Vanitatum vanitas Zrínyi második éneke Nemzeti hagyományok (odlomki) Zalán futása (predgovor) A Guttenberg-albumba A merengőhöz Ábránd János vitéz A bánat? egy nagy óceán, Emlékezet Szeretlek kedvesem Sors, nyiss nekem tért Úti levelek
|
3. letnik
Arany János – življenje in delo Toldi estéje Letészem a lantot, Kerben Szondi két apródja Ágnes aszony Epilógus
6 ur
|
Ljudskost Elegija v obliki epa Umetna balada, enoglasna in večglasna balada Zgodovinska in psihološka balada Bivanjska pesem
|
Toldi Az örök zsidó A rab gólya Mindvégig Tengeri hántás Híd-avatás Buda halála (részlet)
|
Iz književnosti druge polovice 19. Stoletja Madách Imre: Az ember tragédiája (DB) 3 ure Jókai Mór: Az aranyember (DB) 2 uri Mikszáth Kálmán – portret Az a fekete folt, A Noszty fiú esete Tóth Marival 4 ure |
Zunanja zgradba in temeljna vprašanja dramske pesnitve Izpovedni roman S sabo bojujoči se junak Romantične in realistične prvine
Mikszáthova pripoved, anekdota, humor in ljubezen do sočloveka Pozitivizem Družbena kritika |
A jó palócok A tót atyafiak |
Panorama svetovne književnosti 20. Stoletja Stendhal: Rdeče in črno (DB) Gogolj: Plašč ali Tolstoj: Smrt Ivana Iljiča Ibsen: Divja račka ali (DB) Čehov: Galeb 6 ur |
Realizem, naturalizem Vrste romanov, realistični roman Odnos romantike in realizma Groteska Činovnjik Drama brez klasične dramske zgradbe in zapleta Tvorba dialoga |
Balzac: Oče Goriot Flaubert: Gospa Bovary Čehov: A csinovnyik halála Dostojevski: Zločin in kazen Maupassant: Dva brata Zola: Beznica, Nana
|
Iz del modernisičnih pesnikov s konca 19. in začetka 20. stoletja Baudelaire: Sorodnosti, Előhang Verlaine: Jesenska pesem 2 uri |
Simbolizem in impresionizem Programska pesem Sinestezija Pesniška eksistenca, bohemski življenjski stil
|
Rimbaud: Pijani čoln Baudelaire: Albatros Mallarme: Morska sapa Rilke: Panter Whitman: Hallom Amerika dalát |
Iz književnosti prve generacije Nyugata Ady Endre – življenje in delo Góg és Magóg fia... A Hortobágy poétája Héja-nász az avaron A Halál rokona Hiszek hitetlenül Istenben Nekünk Mohács kell Emlékezés egy nyár-éjszakára Őrizem a szemed 8 ur Móricz Zsigmond – portret Tragédia, Barbárok Rokonok (DB) 4 ure Babits Mihály - življenje in delo Esti kérdés Húsvét előtt Ősz és tavasz között Jónás könyve 5 ur Kosztolányi Dezső – življenje in delo Édes Anna (DB) Boldog, szomorú dal Hajnali részegség 5 ur Juhász Gyula: Milyen volt… Tóth Árpád: Esti sugárkoszorú 2 uri |
Vloga časopisa Nyugat , Umetnostno-zgodovinski pregled Simbolizem Simbolistično-secesionistične prvine ars poetica, program Vizijska pesem Pesmi, posvečene Ledi Pesmi življenja in smrti Božanske pesmi Pesmi Madžarstva Pesmi z vojno tematiko Pesmi, posvečene Csinszki
Naturalizem Baladne pripovedi Družbeni roman, džentri Pripovedovalčevo prikazovanje (dramska strnitev), drža Filozofske pesnitve Klasična tradicija Obračun s sabo Smoizpoved Samoironija Jezikovni humor Arhaizacija
Psihološki roman Človek, ki so mu pomembne koristi, človek z vrednotami Globinska psihologija Impresionizem Miselna pesnitev Impresionizem Anafora, enjambement |
Ady Endre: Harc a Nagyúrral, Dózsa György unokája, Sípja régi babonának, Lédával a bálban
Móricz Zsigmond: Az Isten háta mögött, Úri muri Szegény emberek Fortissimo Cigány a siralomházban Jónás imája Kosztolányi Dezső: Pacsirta, Esti Kornél, A szegény kisgyermek panaszai, Halotti beszéd
Juhász Gyula: Tápai lagzi, Anna örök Tóth Árpád: Körúti hajnal |
4. letnik
Iz svetovne knjjiževnosti 20. stoletja
Apollinaire: Zone Eliot: Potovanje modrih Kafka: Preobrazba Hemingway: Starec in morje Camus: Tujec (DB) Bertold Brecht: Mati Korajža 10 ur |
Avantgarda (kubizem, futurizem, ekspresionizem, nadrealizem, Dadaizem, konstruktivizem) Novi klasicizem Neoavantgarda in postmoderna Povezanost med tradicijo in modernim Groteska Absurd Avtorsko predavanje, lirski simbolizem Ekzistencializem Vprašanje absurda v književnosti Epsko gledališče – odtujenost Absurdno gledališče |
Lorca: Ples, Szerenád Thomas Mann: Tonio Kröger Kafka: Proces Marcel Proust: Iskanje izgubljenega časa Mihail Bulgakov: Mojster in Margareta Sartre: Za zaprtimi vrati Marquez: Sto let samote Samuel Beckett: Čakajoč na Godota Jaroslav Hasek: Dobri vojak Švejk Arthur Miller: Smrt trgovskega potnika André Gide: Ponarejevalci denarja Graham Greene: Oblast in slava Heinrich Böll: Skupinska slika z gospo
|
Avantgarda na Madžarskem
Kassák Lajos: Mesteremberek 1 ura |
Madžarska avantgarda Aktivizem in mit o gradnji
|
|
Iz književnosti med svetovnima vojnama in s konca 20. stoletja József Attila – življenje in delo Tiszta szívvel Külvárosi éj Óda Eszmélet A Dunánál Ars poetica Karóval jöttél Íme, hát megleltem hatámat Talán eltűnök hirtelen 8 ur Radnóti Miklós – življenje in delo Hetedik ecloga Nem tudhatom... Á la recherche... Levél a hitveshez vagy más Razglednicák 5 ur Illyés Gyula: Koszorú Puszták népe (odlomek) Ali Szabó Lőrinc: Mozart hallgatása közben 2 uri (1 avtorjev portret) Németh László: Iszony vagy Gyász Vagy Déry Tibor: Niki Vagy Örkény István: Tóték 4 ure ( 2 avtorska portreta) Weöres Sándor: Rongyszőnyeg (odlomek) Ali Pilinszky János: Apokrif Ali Nagy László: Ki viszi át a Szerelmet 4 ure ( 2 avtorska portreta) 1 avtorjev portret iz sodobne madžarske književnosti 2 uri 1 avtorjev portret iz zamejske književnosti 2 uri Besedila maturitetnega sklopa (DB) |
Szép Szó Ekpresionizem Kozmično stališče Ljudskost Nadrealizem Freudizem Ambivalenca Kompleksne slike Klasična forma Pesnik in njegova ars poetika Motivi njegovega pesništva Idila Elegija Ekloga Svobodna pesem, poslovilna pesem, dnevniška pesem Ekpresionizem, nadrealizem Druga generacija Nyugata Jezik in družba Svobodna pesem Pesniška zavest Literarna sociografija Spoznanje o stvareh na svetu Obračun s sabo, pesniška sinteza Spremembe v romanu Inačice novele Avtobiografski roman toka zavesti Mešanje resničnega in absurda Generacija Újholda Svetovni nazor in slog Posameznik, ki je postal individualist, spoznavši svojo odtujenost zavrača sebičnost Eksistencialno občutenje pomanjkanja, prevrednotanje vredot
|
József Attila: Nem én kiáltok, Holt vidék, A város peremén Flóra-versek Mint a bika Járkálj csak, halálraítélt Negyedik ecloga Nem bírta hát Tétova óda Erőltetett menet Illyés Gyula: Egy mondat a zsarnokságról Szabó Lőrinc: Semmiért egészen Ottlik Géza: Iskola a határon Déry Tibor: Szerelem Márai Sándor: Egy polgár vallomásai Mándy Iván: A pálya szélén Örkény - egypercesek Weöres Sándor: Psyché (odlomki), Canzone Pilinszky János: Harbach 1944, Négysoros Nemes Nagy Ágnes: Között, Fák, Félelem Nagy László: Versben bújdosó Prosta izbira Tamási Áron, Sütő András, književnost madžarske manjšine v Pomurju ali drugo
|
*DB: domače branje
Madžarski jezik
Standard (znanje, katalog znaj) za jezikovni pouk sestavljajo:
Književnost
Standard (znanje, katalog znanj) za pouk književnosti sestavljajo:
Pri predmetu madžarski jezik in književnost se dijaki v največji meri ukvarjajo z besedili: deloma jih tvorijo (govorijo, pišejo), deloma jih sprejemajo (poslušajo, berejo) oziroma razčlenjujejo. V izobraževalnem procesu udeležena ustrezna umetnostna in neumetnostna besedila so prilagojena starosti, sporazumevalnim in spoznavnim zmožnostim, izkušnjam in interesom dijakov. Ravno zaradi tega pa znajo dijaki učinkovito razvijati različne kompetence, vštevši tudi ustvarjalno sposobnost, uzaveščajo temeljne razlike v sprejemanju, tvorjenju in zgradbi neumetnostnih in umetnostnih besedil.
Pri pouku madžarskega jezika in književnosti je delu z neumetnostnim in umetnostnim besedilom namenjeno po 50-50% ur predmeta. K učni vsebini predpisano število učnih ur je zgolj usmerjevalno: v bistvu se nanaša na obdelavo novih znanj (pridobivanje znanja, utrjevanje, vadenje), in ne vsebuje ur razvijanja zmožnosti in sposobnosti.
Razumljivo je, da se tvorjenje, sprejemanje in razčlenjevanje neumetnostnih in umetnostnih besedil razlikuje; zato pa je tudi delo z njimi drugačno. Analiza neumetnostnih besedil (jezikovni pouk!) in interpretacija umetnostnih besedil (pouk književnosti) se v marsičem razhajata. Tudi na srednješolski ravni se delo z neumetnostnim besedilom razlikuje od interpretacije umetnostnega besedila.
Jezikovni pouk
Učni načrt za jezikovni pouk navaja za vsak letnik tiste dejavnosti in učne vsebine, ki so potrebne za doseganje konkretnih zahtev in uresničevanje splošnih ciljev. Jezikovni pouk v gimnazijah je nadaljevanje izkušenj in znanj, ki so si jih dijaki pridobili v osnovni šoli, z vsebinami iz jezika, književnosti, tujega jezika in drugih predmetov ter z vsakdanjimi življenjskimi situacijami. Te pa vedno nadgrajujemo.
Dijaki pri jezikovnem pouku sprejemajo (poslušajo/berejo) in razčlenjujejo dvogovorna neuradna in uradna ter enogovorna strokovna in publicistična besedila, uzavestijo pa tudi tvorjenje dvogovornih in enogovornih umetnostnih besedil. Z besedilom se srečajo najprej kot prejemniki (poslušalci, bralci), šele nato pa kot tvorci (govorci, pisci). Tu se dosledno upošteva načelo stopnjevanja. V vsaki fazi vzgojno-izobraževalnega procesa so vse štiri sporazumevalne dejavnost, (glede na zmožnosti) zastopane enakovredno, pri delu v šoli prevladujeta poslušanje in govorjenje, pri domačem delu pa branje in pisanje.
Obravnava neumetnostnih besedil pogojuje aktivno sodelovanje dijakov, kot je problemsko skupinsko in projektno učenje, pri katerem so dijaki dejavni, sprva še ob učiteljevih navodilih/usmerjanjih, kasneje pa vse bolj samostojno. Pri pouku je smiselno, da se uveljavi čim več učnih oblik (zamenjujejo se frontalni pouk, skupinsko delo, delo v dvojicah in individualno delo), izbira učne oblike je odvisna od več dejavnikov, vendar pa naj bi bilo težišče na delu v dvojicah oziroma v manjši skupini. Pri obravnavi neumetnostnih besedil je nepogrešljiva razgovorna metoda, in to ne le kot pogovor dijaka z učiteljem, temveč predvsem s sošolci, ob uporabi ustreznih pripomočkov, tudi jezikovnih priročnikov.
1. Dijaki torej pri pouku razvijajao vse štiri sporazumevalne dejavnosti – poslušanje, branje, govorjenje in pisanje. Pri tem pa razvijajao tudi razne zmožnosti, ki so med seboj tesno povezane npr. zmožnost koncentracije, natančnega branja (pri katerem lahko uporabljajo tudi razne bralne strategije) ter zmožnost tvorjenja besedil, pri čemer se zavedajo, da besedilo ne vsebuje le podatkov o stvarnosti, temveč tudi o sporočevalcu, zato so kritični do svojih in do tujih besedil ter motivirani za njihovo razčlenjevanje in izboljševanje na različnih ravneh. Pri sprejemanju in tvorjenju besedil upoštevajo različne govorne položaje (npr. uradno – neuradno) in različne naslovnike.
1.1. Dijaki tudi pri domačem učenju razvijajo svojo jezikovno zmožnost – pragmatično, pomensko, slovnično, pravopisno in pravorečno.
1.2. Dijaki postopoma spoznajo jezikovni sistem, uporabljajo temeljne jezikovne pojme in izraze, nekatere izmed njih tudi razložijo ter jih ponazorijo s primeri.
1.3. Pri jezikovnem pouku spoznavajo, da so jezik, kultura in družba tesno povezani. Zavedajo se družbene razsežnosti jezika, upoštevajo okoliščine za rabo določene socialne zvrsti in podzvrsti ter so sposobni razpravljati o aktualnih jezikovnopolitičnih in jezikovnokulturnih vprašanjih.
2.Obravnava neumetnostnih besedil, ena od novosti učnega načrta, poteka po naslednjih korakih:
- napoved/ugotovitev teme in vrse besedila, ki ga bodo dijaki poslušali (in gledali) oziroma brali – o tem povzamejo/obudijo svoje predznanje;
- poslušanje (in gledanje) oziroma branje besedila – dijaki si med to dejavnostjo zapišejo/izberejo bistvene podatke in dejstva oziroma si jih v besedilu podčrtajo;
- poslušanju ali branju besedila sledi pogovor o besedilu: usmerjeno ali samostojno poročajo o zvrsti in temi besedila, o okoliščinah njegovega tvorjenja, obnovijo vsebino, izražajo svoje doživljanje besedila, vrednotijo besedilo in utemeljujejo svoje mnenje; v prebranem besedilu poiščejo jezikovne značilnosti, besedilo torej razčlenijo ne le pomensko, temveč tudi pragmatično in ga jezikovno vrednotijo (poiščejo primere, ki ustrezajo določenemu jezikovnemu izrazu, jih poimenujejo, zberejo in razvrstijo v razrede, kategorije oziroma v sistem).
- po pogovoru o besedilu oziroma po razčlembi besedila sami tvorijo podobno ustno ali pisno besedilo (govorni nastop ali pisni izdelek).
3. Dijaki razvijajo svoje govorne zmožnosti s sodelovanjem v pripravljenih in tudi v nepripravljenih pogovorih, s tem da zbirajo podatke o določeni temi, da le-te uredijo in jih uvrstijo v uvod, jedro ali zaključek, da pri izbiri jezikovnih sredstev upoštevajo načelo ustreznosti, razumljivosti in jezikovne pravilnosti.
Svojo govorno zmožnost pa v šoli razvjijajo tudi pri ustnem preverjanju in pri pogovorih o književnosti, nastanku in razvoju madžarskega jezika, o njegovi vlogi v državi in družbi, kakor tudi pri drugi predmetih in v življenju sploh. Pri učenju jezika pa ne smemo zanemariti vloge in pomena uzaveščanja.
4. Pri pisanju se dijaki usposobijo za tvorjenje dvogovornih neuradnih in uradnih ter enogovornih neumetnostnih besedil. Pisanje enogovornih besedil obsega različne oblike: v prvem in drugem letniku so to večinoma opisi, oznake, življenjepisi, v tretjem in četrtem letniku pa razpravljalni in interpretativni referati ter šolski eseji; zahtevnost besedil se stopnjuje v vseh pogledih, od opisovanja in pripovedovanja k vrednotenju in utemeljevanju.
Dijaki uzavestijo, da je tvorjenje besedila načrtovano dejanje, katerega uspešnost je odvisna od tvorčevega poznavanja teme in obvladovanja posebnosti besedilne vrste, poimenovalnih možnosti in zakonitosti jzika in od upoštevanja naslovnika.
Diajki pri pisanju razvijajo tudi svoj besedni zaklad, svoje pragmatične, slovnične in pravopisne zmožnosti ter odpravljajo najpogostejše slogovne in pravopisne napake.
Madžarski materni jezik je nosilec narodne in narodnostne kulture. Zaradi tega je potrebno, da so pri madžarskem jeziku v ospredju različne in postopno zahtevnejše naloge za uspešno jezikovno rabo in vaje za samoizražanje. Z opiranjem na te izkušnje se lahko začne in obenem tudi konča teoretično spoznavanje jezikovnega sistema.
Oblikovanje osebnosti, razvijanje razmišljanja, uzavestitev vrednot se lahko uresniči v enotnosti jezikovnega pouka in pouka književnosti. Ravno zaradi tega je pri jezikovnih urah potrebno jezik predstaviti kot strukturo in kot posrednika kulture in vrednot, kot najpomembnejše sredsto pridobivanja in podajanja informacij, kot osnovo in nopsilca ostalih učenosti in kot izjemen človeški dosežek. Stopnja težavnosti in večplastno poučevanje maternega jezika ugodno vpliva na druge stadije poučevanja in na raven usvajanja. Poučevanje maternega jezika mora biti prisotno pri vseh drugih predmetih, s svojevrstnim značajem tudi med dvojezičnimi okoliščinami.
Pouk književnosti
Učni načrt navaja za vsak letnik dejavnosti dijakov in učne vsebine, potrebne za procesno uresničevanje splošnih ciljev v celoti.
I. Funkcionalni cilji so prednostne dejavnosti dijakov, potrebne za postopno uresničevanje splošnih ciljev pouka književnosti. Strnemo jih lahko v 4 področja:
branje, interpretacija, primerjalno razčlenjevanje,
govorno posredovanje in tvorjenje besedil,
pisno tvorjenje besedil,
povzemanje in posplošitev na podlagi literarnozgodovinskih in literarnoteoretičnih znanj.
Za čim uspešnejše uresničevanje ciljev pouka književnosti priporočamo upoštevanje sledečih dejavnikov:
Načelo postopnosti
Uveljavljamo tako pri interpretaciji, kot pri razčlembi, primerjavi in vrednotenju literarnih besedil. Na začetku šolanja se od dijaka pričakuje samostojna interpretacija literarnega besedila predvsem na ravni osebnega doživljanja. Prav tako samostojno interpretirajo idejno-tematske sestavine literarnih del. Interpretacijo slogovnih in kompozicijski sestavin pa opravijo ob izdatni pomoči učitelja. Ob koncu šolanja pa se od dijaka pričakuje samostojna doživljajska, večinoma pa tudi samostojna kompleksna interpretacija (tema, ideja, slogovne in kompozicijske sestavine) v povezavi s pridobljenim literarnim znanjem. Učitelj samo usmerja dijake.
Raznolikost oblik in metod
Dejavnost dijakov na ravni doživljanja, razumevanja in vrednotenja literarnih besedil je mogoče spodbujati z različnimi oblikami pouka.
Operativizacija funkcionalnih ciljev je pravzaprav že opis priporočljivega načina dela. Uvodna motivacija (temelji na doživetjih ali izkušnjah oziroma je problemska) je bila zadnje čase v srednjem šolstvu zanemarjena, kar je še posebej pri pouku književnosti, ki ne »uči« »racionalnih« znanj, sila zgrešeno. Potrebno ji je posvečati več pozornosti. Branje je osrednja dejavnost pouka književnosti, zato naj ne mine ura, ko ne bi tako ali drugače brali. Načine branja smo navedli že pri ciljih.
Poleg frontalno vodenega dialoga je pri interpretaciji literarnih besedil priporočljivo delo v dvojicah in v skupinah. To uveljavimo zlasti takrat, kadar dijaki izražajo svoje subjektivno mnenje, stališče do prebranega ali vrednotenje. Dijaki so pri govornem izražanju svojih mnenj v pogovoru s sošolci lahko bolj spontani kot v dialogu z učiteljem. Če dijaki še niso vajenih teh oblik dela, bomo pri uvajanju imeli občutek, da izgubimo veliko časa, vendar bo to prehodno, zato je treba vztrajati pri njihovem uveljavljanju.
Posebno pozornost je potrebno posvetiti govornemu in pisnemu tvorjenju enogovornih besedil (tvorjenje preprostih in zahtevnejših esejskih besedil), oziroma delov besedil. Slednje priporočamo zlasti takrat, ko smo v stiski s časom.
Vsak dijak vsako šolsko leto govorno predstavi vsaj eno literarno besedilo (obvezno ali prostoizbirno). Eno predstavitev prostoizbirnega besedila oziroma recitiranje/deklamiranje učitelj tudi oceni. Naučeni memoriter je potrebno vedno osmisliti, da dijaki nimajo občutka, da se učijo kar tako.
Pisno tvorjenje besedil je treba začeti s pisanjem enostavnejših šolskih nalog (zgodba, oznaka itd.) v prvem letniku, do četrtega letnika pa je postopno treba razviti oblike interpretativnega oziroma razpravljalnega eseja.
Ustvarjalno pisanje je nadstandardna dejavnost; učitelj vzpodbuja dijake k ustvarjanju (pesmi, proze, dramatizacije), običajno se izdelki te vrste ne vrednotijo s številčno oceno ( le kadar to motivira dijake), ampak opisno (motivira dijake, upošteva njihov trud).
Znanje literarne zgodovine in teorije, ki je nujno za interpretacijo literarnih besedil, za tvorjenje besedil oziroma za splošno kulturno razgledanost, pridobijo dijaki na dveh poglavitnih ravneh. V uvodnem sklopu usvojijo na podlagi literarnih besedil znanje o literarni teoriji, znanje o literarnozgodovinskih obdobjih, literarnih smereh, opusu posameznih avtorjev, pridobijo pregledno znanje ob učiteljevih razlagah, iz učbenikov in druge njim primerne strokovne literature (npr. zbirka Matura), pri čemer so dejstva ponazorjena z branjem literarnih besedil in nazorno prikazana z miselnimi vzorci. Na tak način pridobljeno znanje dokazujejo s samostojnim razčlenjevanjem, razlaganjem in uporabo tega vedenja pri interpretaciji literarnih besedil.
Pojme v rubriki Pojmi, elemente za interpretacijo pa dijaki uzaveščajo ob seznanjanju z literarnimi besedili. Te pojme opazujejo, opisujejo/definirajo z učiteljevo pomočjo, v novih besedilih pa jeih že samostojno prepoznavajo in poimenujejo.
Učitelj sam načrtuje izvedbeni načrt, v katerem določa na podlagi vsebin, predpisanih v učnem načrtu, izobraževalne cilje, prvine za interpretacijo in pojme, ki jih je potrebno usvojiti.
V učnem načrtu so dejavnosti dijakov, ki veljajo kot standard, natisnjene krepko.
II. Izobraževalnim ciljem sledi v treh vsporednih kolonah poglavje Vsebina.
Vsebinski standard predstavljajo vsebine v prvih dveh kolonah (Obvezne učne vsebine, Pojmi, prvine za interpretacijo). V poglavju Izobraževalni cilji in v prvih dveh rubrikah Vsebine so opredeljene zahteve za pripravo na maturo.
V rubriki Obvezne učne vsebine smo navedli število ur za obravnavo posameznih tem. To pa ni norma, ampak le priporočilo in orientacija učitelju pri načrtovanju dela (1 uro posvetimo za literarnozgodovinske uvode in interpretacijo krajših besedil, 2 uri za interpretacijo daljših besedil in približno 3 ure za domače branje).
V rubriki Dodatna, prostoizbirna besedila so navedena predlagana besedila, med katerimi učitelj prosto izbira ali namesto njih izbere tudi druga besedila. Obravnavi prostoizbirnih besedil je namenjenih približno 20 ur v šolskem letu. Prostoizbirno je tudi eno domače branje.
Cilji takšne obravnave učnih snovi so: spodbujanje bralnih interesov (bralnega veselja) ob dijakom zanimivih delih (lahko so tudi trivialna besedila), poglabljanje, utrjevanje dejavnosti dijakov in kritičen odnos do literature oziroma literarnih besedil. Te dejavnosti uresničujemo predvsem z individualnim skupinskim delom (povečujemo interpretacijske sposobnosti dijakov, sposobnost oblikovanja argumentiranih mnenj, primerjanja in abstrahiranja, ter uporabo primernih strokovnih izrazov). Učitelj lahko dijake ob tem tudi preverja.
Učitelj na podlagi učnega načrta seznani dijake z aktualno madžarsko kulturno/literarno periodiko, z aktualnimi literarnimi besedili in vprašanji.
Učitelj se naj vsako leto pri pripravi letnega delovnega načrta seznani
z vsebino učnih načrtov predmetov, ki obravnavajo podobne teme (slovenski
jezik in književnost, zgodovina, umetnostna zgodovina, filozofija).
Madžarski jezik
Preverjanje pri jezikovnem pouku poteka v okviru standardnih dejavnosti in vsebin. Zunanje ocenjevanje je predvideno na maturi, notranje ocenjevanje pa je
Književnost
Pri pouku književnosti poteka preverjanje v okviru standardnih dejavnosti, obveznih ter dodatnih/prostoizbirnih vsebin. Zunanje ocenjevanje je pri maturi, notranje pa
V gimnazijah lahko poučujejo srednješolski učitelji s pridobljeno univerzitetno izobrazbo.
Pouk madžarskega jezika in književnosti naj po možnosti poteka v specializirani učilnici. Pri pouku potrebni učni pripomočki: magnetofon, grafoskop, diaprojektor, TV, video, računalnik.
V šolski knjižnici naj bo učiteljem in dijakom dosegljiva ustrezna strokovna literatura: priročniki, domača branja ter periodika v madžarskem jeziku.