MAD�AR��INA KOT DRUGI JEZIK���

U�NI NA�RT

 

DVOJEZI�NA SLOVESKO-MAD�ARSKA GIMNAZIJA

560 ur

U�ni na�rt je dolo�il SSRSSI na 35. seji 20.4.2000.

 

VSEBINA

I. OPREDELITEV PREDMETA

II. STANDARDI PREDMETA

1. Cilji predmeta

1.1. Splo�ni cilji

1.2 Funkcionalni in izobra�evalni cilji

1.2.1.1. Spretnosti slu�nega razumevanja

1.2.1.2. Spretnosti bralnega razumevanja

1.2.1.3. Spretnosti govornega izra�anja

1.2.1.4. Spretnosti pisnega izra�anja

1.2.1.5. Jezikovna in slovni�na znanja

1.2.1.6. Tematski sklopi

2. Standardi znanj

III.SPECIALNO-DIDAKTI�NA PRIPORO�ILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE

1. Razvijanje spretnosti slu�nega razumevanja

2. Razvijanje spretnosti bralnega razumevanja

3. Razvijanje spretnosti govornega izra�anja

4. Razvijanje spretnosti pisnega izra�anja

5. Medpredmetne povezave

IV. OBVEZNI NA�INI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA

V. ZNANJA, KI JIH MORAJO IMETI IZVAJALCI PROGRAMA

VI. IZVEDBENI STANDARDI IN NORMATIVI

 

I. Opredelitev predmeta

Mad�arski jezik ima na narodnostno me�anem obmo�ju v Prekmurju poseben status. Za dijake mad�arske narodnosti je to ti. prvi jezik, za dijake slovenske narodnosti pa ti. drugi jezik, oziroma jezik okolja. Dijaki slovenske narodnosti se s tem jezikom ne sre�ujejo samo v �oli, ampak je stik z jezikom, kulturo, mediji mad�arske manj�ine del njihovega vsakdana.Tudi bli�ina Mad�arske ter njena vse ve�ja privla�nost v trgovskem, gospodarskem in turisti�nem smislu utemeljujejo u�enje tega jezika.

V okviru predmeta poteka v prvi vrsti u�enje jezika s poudarkom na komunikaciji, vendar dobijo dijaki pogled tudi v mad�arsko knji�evnost in zgodovino kulture.

�tevilo ur predmeta je v 1. in 2. razredu 140 ur, v 3. in 4. razredu pa 105 ur. Predmet Mad�arski jezik kot drugi jezik spada med izbirne maturitetne predmete.

II. Standardi predmeta

1. Cilji predmeta

 

1.1. Splo�ni cilji

Dijaki izoblikujejo pozitiven odnos do jezika z njimi �ive�e manj�ine.

Dijaki se zavedajo, da ima mad�arski jezik prav tako razviti jezikovni sistem in bogato izra�anje, kot katerikoli �ivi jezik.

Dijaki usvojijo pogovorno in knji�no mad�ar��ino, in se pribli�ajo uporabi pristnega govorca.

Dijaki usvojijo komunikacijske sposobnosti, potrebne za opravljanje dru�benih dejavnosti, predvsem vsakdanjega �ivljenja ter olikano jezikovno vedenje.

Dijaki spoznajo osnovna dela mad�arske knji�evnosti, dobijo pogled v mad�arsko kulturo.

 

1.2. Funkcionalni in izobra�evalni cilji

Funkcionalni cilji:

1. Dijaki poslu�ajo/gledajo in sprejemajo govorjena umetnostna in neumetnostna besedila.

  • Poslu�ajo/gledajo pogovore, govorne vaje, izlu��ijo informacije in pomembne momente.

  • Razvijajo sposobnosti kriti�nega, logi�nega mi�ljenja, sklepanja in interpretacije.

    2. Dijaki berejo in sprejemajo pisna umetnostna in neumetnostna besedila.

  • Razvijajo sposobnosti kriti�nega, logi�nega mi�ljenja, sklepanja in interpretacije.

  • S �olskim in doma�im branjem razvijajo spretnosti bralnega razumevanja in razumljivega (dobra intonacija, primeren ritem) in jasnega branja.

    3. Dijaki se pogovarjajo, pripravijo in predstavijo (monologne in dialogne) govorne vaje.

  • Razvijajo sposobnost izra�anja razli�nih sporo�ilnih namenov.

  • Usvojijo zahteve pravore�ja in jezikovne pravilnosti, govorijo s primernim naglasom in primerno intonacijo.

  • Usvojijo govorni situaciji primerno kultivirano vedenje.

    4. Dijaki pi�ejo besedila razli�nih zvrsti.

  • Razvijajo sposobnost izra�anja razli�nih sporo�ilnih namenov.

  • Usvojijo in uporabljajo standarde tvorbe sporo�ila, zvrsti primerne slogovne zna�ilnosti.

  • Razvijajo pravopisne sposobnosti� in jezikovno pravilnost.

    Dijaki bogatijo besedni zaklad, oziroma razvijajo pragmati�ne-logi�ne-gramati�ne spretnosti.�

    Izobra�evalni cilji:

    Dijaki spoznajo pogovorno in knji�no mad�ar��ino.

    Dijaki spoznajo in uporabljajo osnovne jezikoslovne izraze.

    Dijaki spoznajo sistem mad�arskega pravore�ja in pravopisa.

    Dijaki spoznajo nekaj pomembnih stvaritev mad�arske knji�evnosti; splo�no in literarno razgledanost bogatijo z branjem, obiski gledali��a, ekskurzijami.

    1.2.1. OPERATIVIZACIJA FUNKCIONALNIH IN IZOBRA�EVALNIH CILJEV (po razredih)

    2.1.1. SPRETNOSTI SLU�NEGA RAZUMEVANJA

    1.razred

    2. razred

    3. razred

    4. razred

    Dijak se naj� prizadeva razumeti vodenje ure v mad�arskem jeziku.

    Razume naj pristnega, dobro artikulirajo�ega, v normalnem tempu govore�ega govorca, oziroma posnetek v obravnavanih tematskih sklopih vsakdanjega �ivljenja na nivoju, ki se lahko pri�akuje na osnovi usvojene leksike in gramatike. Naj je sposoben sklepati na pomen neznanih elementov s pomo�jo konteksta besedila.

    Glasovni posnetki in videofilmi, ki slu�ijo razvijanju slu�nega razumevanja, naj bodo prete�no avtenti�no gradivo.

    Spozna naj preprosta avtenti�na besedila, naj zna re�iti naloge slu�nega razumevanja.

    Spozna naj nekaj enostavnej�ih umetnostnih besedil.

    Razen tem iz vsakdanjega �ivljenja naj razume tudi bistvo splo�nej�ih tem ter enostavnej�ih umetnostnih besedil.

    Razen tem iz vsakdanjega �ivljenja naj razume ter interpretira tudi bistvo splo�nej�ih, abstraktnej�ih tem.

    Naj zna interpretirati namen govorca. Naj zna izlu��iti bistvo avtenti�nih besedil, oziroma potrebne informacije.

    Naj zna interpretirati preprostej�a kulturna sklicevanja in umetnostna besedila.

    Dijak naj zazna zna�ilnosti sloga in registra.

    Naj se zna pogovarjati s pristnimi govorci o vsakdanjih in splo�nih temah.

    Naj zna interpretirati umetnostna besedila.

    1.2.1.2.� SPRETNOSTI BRALNEGA RAZUMEVANJA

    1. razred

    2. razred

    3. razred

    4. razred

    Dijak naj razume tudi besedila o vsakdanjih temah, ki vsebujejo neznane besede, izlu��i naj njihovo bistvo, oziroma za njega pomembne informacije.

    Dijak naj spozna in razume �asopisne �lanke, poljudnoznanstvena besedila in nekaj izvirnih knji�evnih del (novela, pesem).

    Dijak naj je sposoben u�inkovito uporabljati avtenti�na besedila (jedilni list, vozni red, druga besedila prakti�nega sporo�anja), potrebna za opravljanje funkcij vsakdanjega �ivljenja.

    Naj zna razlikovati dejstvo in mnenje.

    Naj je sposoben zaznati sporo�ilni namen besedila.

    V dijaku se naj izoblikuje potreba po samostojnem branju.

    Naj se znajde tudi v dalj�ih besedilih. Prepozna naj kulturna sklicevanja.

    Naj se v njem izoblikuje �ut kriti�nosti do prebranega.

    Naj zna taka besedila tudi razumno na glas prebrati.

    Naj zna razumljivo - z dobro intonacijo, s primernim ritmom - na glas prebrati �e utrjevana� besedila.

    Naj je sposoben z dobro izgovorjavo, pravilno intonacijo besedila interpretativno na glas prebrati.

    Prepozna naj retori�no zgradbo besedila, le-to naj pri glasnem branju daje �utiti.

    Za doma�e branje naj predela ve� kraj�ih zgodb, oziroma novel.

    Za doma�e branje naj predela eno do dve noveli, eno do dve pesmi, en odlomek romana in nekaj �asopisnih �lankov.

    Za doma�e branje naj predela nekaj poljudnoznanstvenih besedil, nekaj pripovedk in en odlomek romana.

    Za doma�e branje naj predela nekaj poljudnoznanstvenih besedil, nekaj pripovedk in en kratek roman.

    Priporo�ena besedila za doma�e branje:

    Pesmi od v u�benikih obravnavanih pesnikov.

    Pripovedke, oziroma novele:

    Miksz�th K�lm�n: A P�ri l�nyok sz�p haj�r�l, T�m�r Zs�fi �zvegys�ge; M�ricz Zsigmond: Szeg�ny emberek; Kosztol�nyi Dezs�: A kulcs, F�rd�s, Esti Korn�l (deveto poglavje); Cs�th G�za: Apa �s fi�; D�ry Tibor: Szerelem; S�nta Ferenc: Sokan voltunk.

    Kratki romani:

    Miksz�th K�lm�n: A gavall�rok; M�ricz Zsigmond: Pillang�, Az Isten h�ta m�g�tt; D�ry Tibor: K�pzelt riport egy amerikai popfesztiv�lr�l; Fejes Endre: J� est�t, ny�r, j� est�t, szerelem; Sarkadi Imre: Gy�va.

    V 4. razredu je obvezno doma�e branje predpisani maturitetni tematski sklop.

    GOVORNE SPRETNOSTI

    1. razred

    2.razred

    3.razred

    4.razred

    Dijak naj zna v vsakdanjih govornih situacijah z - za pristnega govorca razumljivo -� izgovorjavo, naglasom in intonacijo pogovor za�eti, nadaljevati, kon�ati, uporabljaje pri tem memorizirane jezikovne elemente.

    Dijak se naj zna pogovarjati tudi o splo�nih temah.

    Potrebno je vaditi tudi voden pogovor (situacijski pogovori).

    Naj se razvija dijakova debatna sposobnost o znanih in splo�nih temah.

    Naj zna postaviti vpra�anja in na njih odgovoriti.

    Naj zna izraziti svoje mnenje.

    Naj je sposoben s pomo�jo jezika opraviti osnovne funkcije

    (predstavitev, telefonski pogovor) vsakdanjega �ivljenja.

    Naj zna dr�ati nekaj minutno kratko predavanje. Lahko pripravijo tudi skupinske naloge (radijska oddaja, razredni �asopis).

    Nakupovanje, naro�anje jedi, potovanje, napotek.

    Dijak se naj zna v pogovoru skupine z ve� govorci olikano pogovarjati, pogovor za�eti, vljudno izraziti mnenje, nasprotno mnenje, pogovor kon�ati.

    Naj je sposoben izraziti svoje sporo�ilne namene (izra�anje dopadanja ali nedopadanja, �ustva, mnenja, zanimanje se za temi, pro�nja in dajanje informacij).

    Pripovedovanje dogodkov, predstavitev in vrednotenje mnenj, prepri�anje, odvrnitev, utemeljitev, spodbijanje.

    Bolj niansirano izra�anje �e usvojenih sporo�ilnih namenov.

    Dajanje nasvetov, argumentiranje, izra�anje verjetnosti, neverjetnosti, �elje, pogoja.

    Adekvatno jezikovno obna�anje v vsakdanjih govornih situacijah.

    Naj zna o resni�ni temi ali sliki povezano govoriti, pripovedovati dogodke, opisovati osebe, predmete.

    Brez �asa za pripravo naj zna govoriti o temah vsakdanjega �ivljenja, o temah, ki ga zanimajo, ter o splo�nih -� njegovi starosti in jezikovnemu znanju primernih -temah.

    V njegovem izgovoru se naj ne pojavijo napake, ki bi povzro�ale nerazumljivost.

    Od standarda se naj le v majhni meri razlikuje izgovorjava.

    1.2..1.4. PISNO IZRA�ANJE

    1. razred

    2. razred

    3. razred

    4. razred

    Dijak naj zna o obravnavanih temah tvoriti povezano besedilo, naj zna re�iti pisne naloge.

    Dijak naj zna izraziti in utemeljiti lastno mnenje,� naj zna argumentirati za ali proti ne�emu pisno.

    Naj zna prositi in dati informacije.

    Naj zna opisovati osebe in predmete.

    Naj zna o dogodkih vsakdanjega �ivljenja sestaviti preprosto poro�ilo, pisati dnevnik.

    Naj pozna zgradbo do�ivljajskega, opisnega in razpravljalnega spisa (uvod, jedro, zaklju�ek).

    Pozna in uporablja naj razli�ne zvrsti spisa, pravila zgradbe.Uporablja naj primerno besedi��e, slog in register.

    S sigurnostjo naj uporablja razli�ne vrste zlo�enih povedi, naj pazi na kohezijo besedila.

    Njegovo pisanje naj je zanimivo.

    Pozna naj oblike zasebnega pisma in razglednice.

    Naj zna napisati �ivljenjepis, kratke turisti�ne informacije in poslovno pismo.

    Zna naj napisati pro�njo, poslovno pismo, �ivljenjepis in oglas.

    Uporablja naj dvojezi�ni slovar.

    Naj zna uporabljati enojezi�ni slovar.

    Naj zna v mad�ar��ino prevesti neznano slovensko besedilo.

    Naj zna �asopisne �lanke, poljudnoznanstvene �lanke prevajati iz sloven��ine v mad�ar��ino.

    Naj zna o doma�em branju poro�ati na osnovi danih vidikov.

    Naj zna o doma�em branju samostojno poro�ati pisno.

    Naj zna o znanih umetnostnih besedilih na osnovi danih vidikov napisati esej.

    Vsa �tiri podro�ja spretnosti (slu�no in bralno razumevanje, govor, pisanje) razvijamo s spoznavanjem in uporabo slede�ih zvrsti:

    opis, oris, do�ivljajski spis, razpravljalni spis;

    reklama, televizijska/radijska novica, reporta�a, intervju;

    pro�nja, vabilo, opravi�ilo, potrdilo, pooblastilo, turisti�ne informacije, kupoprodajna pogodba, mali oglas, �ivljenjepis, zasebno in poslovno pismo, razglednica, poro�ilo, dnevnik;

    �olski literarni esej.

    JEZIKOVNA IN SLOVNI�NA ZNANJA

    1. razred

    2. razred

    3. razred

    4. razred

  • glagol in glagolska spregatev

    spregatev prehodnih in neprehodnih glagolov

    (sedanjik, preteklik)

    spregatev glagolov v povednem, pogojnem in velelnem naklonu v sedanjiku in pretekliku

    spregatev glagolskih izjem (glagoli na -s, -sz,- z, -t; hisz, visz, tesz, vesz, iszik, eszik) v povednem in velelnem naklonu v sedanjiku in pretekliku

    glagoli tud (zna), akar (ho�e), szeret (ima rad) + ni

    glagoli na -ik v sedanjiku

    -lak, -lek(sedanjik, preteklik)

    glagol van (biti) in njegova negacija (sedanjik, preteklik, prihodnjik)

    uporaba glagola szokott

    kavzativni glagoli v velelnem in pogojnem naklonu

    glagoli �hat�� (lahko +glagol) v povednem naklonu v sedanjiku in pretekliku

  • Utrjevanje �e usvojenega znanja, korekcija morebitnih napak.

  • samostalnik (ednina in mno�ina), samostalni�ki sufiksi

    pridevnik in njegovo stopnjevanje

    �tevnik in vrste �tevnikov, �tevni�ki sufiksi (-a, -e, -�n, -�n, -szor, -szer, -sz�r)

    osebni zaimek, povratno-osebni zaimek, svojilni zaimek, kazalni zaimek

    dolo�ni �len

    nedolo�nik

    dele�niki

    glagolske predpone, njihove funkcije, pisava

    prislovi

    postpozicije (izra�anje prislovnih dolo�il kraja, �asa, vzroka in dajalnika)

    dele�nik glagola van (biti)

    postpozicija �ltal

    Sufiksi prislovnih dolo�il in razli�nih sklonov:

    sufiksi prislovnega dolo�ila kraja (-b�l, -b�l, -ban, -ben,

    � -ba, -be, -r�l, -r�l, -n, -on,

    � -en, -�n, -ra, -re, -t�l, -t�l,

    � -n�l, -n�l, -hoz, -hez, -h�z,

    � -ig)

    sufiksi prislovnega dolo�ila �asa(-kor, -ig/-t, -ra, -re, -nta, -nte, -nk�nt)

    sufiksi prislovnega dolo�ila na�ina (-an, -en, -ul, -�l)

    sufiksi orodnika (-val, -vel)

    sufiksi prislovnega na�ina� namena (-�rt)

    sufiksi prislovnega dolo�ila vzroka (-�rt)

    sufiksi dajalnika (-nak, -nek)

    sufiks prislovnega dolo�ila stanja (-k�nt)

    Izra�anje svojilnosti s samostalniki in zaimki;

    kon�nica -i

    Kon�nica -�k

    tvorba samostalnikov iz glagolov, samostalnikov in pridevnikov

    tvorba pridevnikov (samostalnik + -i, -s, -talan,

    � -telen, -atlan, -etlen)

    kon�nice pomanj�evalnic

    (-ka,-ke, -cska, -cske)

    kon�nica -nyi

    besedne dru�ine

    Prislovna dolo�ila:

    kraja,

    �asa,

    na�ina

    vzroka in namena,

    izvora in rezultata;

    sklona:

    orodnik,

    dajalnik.

    povedek in vrste povedkov

    osebek in vrste osebkov

    predmet; zveza povedka in predmeta; dolo�ni in nedolo�ni predmet

    prislovna dolo�ila: kraja, �asa, na�ina (stopnje, mere, vzroka, namena), stanja (�tevil�nosti, izvora in rezultata, primerjanja); sklona: dajalnik in rodilnik

    prilastki: kvalitativni, kvantitativni, svojilni, razlagalni.

    Rekcije

    sopomenke

    antonimi

    homonimi

    ve�pomenke

    Priredne in podredne besedne zveze (sintagme)

    Podredno zlo�ene povedi (�asovni, vzro�ni, namenilni odvisnik)

    Vrste enostav�nih povedi po zgradbi

    Vrste enostav�nih povedi po namenu sporo�ila, po kvaliteti.

    Vrste zlo�enih povedi po zgradbi (priredno in podredno zlo�ene povedi)

    Znanja o pravilni rabi jezika

    Besediloslovje

    1.2.1.6. TEMATSKI SKLOPI

    1. razred

    2. razred

    3. razred

    4. razred

    predstavimo se

    dru�ina

    �ola, �ivljenje dijakov v Sloveniji in na Mad�arskem

    jesen, trgatev

    zima, zimski prazniki, zimski �port

    pomlad, velikono�ni prazniki

    poletje, letovanje

    pisanje pisma

    hobiji

    vo�nja avtomobila

    pri zdravniku

    �port

    rojstni kraj, domovina

    sorodstvo

    poro�ni obi�aji

    potovanje, gostoljubje, turizem

    nakupovanje, denar, banke, sejem

    grozdje in vino

    ekologija

    zdrav na�in �ivljenja

    �lovek in �as

    �lovek in svet okoli njega

    prijateljstvo

    sre�a

    odnos mo�ki-�enska

    igra, igrivost

    svoboda

    olimpijske igre

    jezik in govor

    mad�arska vina

    razvoj znanosti in tehnike

    nekaj mad�arskih znanstvenikov

    materni jezik in jeziki sveta

    evropske znamenitosti (Dunaj, Benetke, Rim)

    zgodovina gledali��a

    tiskanje knjig in mediji

    materni jezik

    umetnosti

    �lovek in ustvarjanje

    Blatno jezero

    kulturna zgodovina Lendave, lon�arstvo v okolici Lendave

    zemljepisne zna�ilnosti Mad�arske

    znamenitosti Budimpe�te

    Bart�k B�la in Kod�ly Zolt�n

    evropska in mad�arska kulturna zgodovina

    anti�na gr�ka in rimska kultura

    pomembni evropski in mad�arski dogodki

    narodni prazniki

    legende o kralju Matja�u

    odlomek iz mladinskega romana, avtor

    odlomek iz mladinskega romana, avtor

    odlomki iz anti�nih gr�kih in rimskih del

    evropska, mad�arska in slovenska romantika (Pre�eren, Pet�fi)

    pregovori in reki

    pesniki o rojstnem kraju

    letni �asi v umetnostih

    pesniki, pisatelji o prijateljstvu

    mad�arski pesniki o materah

    o�etje in sinovi v mad�arski liriki

    pesniki, pisatelji o igri

    ljubezenske pesmi

    izpovedi o maternem jeziku

    religiozne pesmi

    pisatelji, pesniki o svobodi

    ars poetike

    2. STANDARDI ZNANJ

  • Minimalne standarde znanj smo poudarili z debelej�im tiskom.

    III. SPECIALNO-DIDAKTI�NA NAVODILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE

     

    RAZVIJANJE SPRETNOSTI SLU�NEGA RAZUMEVANJA

    V verbalni komunikaciji ima slu�no razumevanje vsaj tako pomembno vlogo kot samo verbalno izra�anje. Dijaka je potrebno od samega za�etka u�enja jezika (�eravno z avtenti�nimi ali prirejenimi besedili, ki so te�ji od njegovega jezikovnega znanja) pripraviti na to, da nudijo klju�ne besede in kontekst besedila zadostno opori��e za razumevanje bistva besedila. Pri razvijanju spretnosti slu�nega razumevanja naj ne bo dijak pozoren na posamezne izvzete segmente povedi (besedilo se ne obravnava iz gramati�nega, ampak iz leksikalnega aspekta!), temve� na globalno razumevanje celote.

    Pri razvijanju te spretnosti naj u�itelj aplicira slede�e:

    priprave pred re�evanjem nalog slu�nega razumevanja

    med re�evanjem nalog slu�nega razumevanja usmerja/napoti dijake

    dejavnosti po re�evanju nalog.

    Priprave pred re�evanjem nalog slu�nega razumevanja

    U�itelj �e pred vklopom kasetofona/videorekorderja v mad�arskem jeziku (primerno njihovemu jezikovnemu znanju) pripravi dijake na sprejemanje besedila, in sicer:

    seznani jih z zvrstjo besedila,

    pove nekaj splo�nih ugotovitev o vsebini besedila,

    predstavi slikovni material,

    predstavi neznane besede,

    usmerja pogovor na temo besedila (npr. na osnovi naslova ali nekaterih izvzetih besed, na osnovi slikovnega materiala),

    klju�ne povedi besedila (klju�ne informacije) navede v nepravilnem vrstnem redu, dijaki jih posku�ajo urediti,

    bere o podobni temi.

    Medre�evanjem nalog slu�nega razumevanja

    Dijak naj ve�krat poslu�a besedilo. Njegovo dejavnost med poslu�anjem usmerja u�itelj.

    vpra�anja, ki se nana�ajo na najpomembnej�e informacije ( zvrst, tema, �as, kraj, osebe)

    na�teje trditve, o katerih mora dijak odlo�iti, ali so pravilne ali ne

    naloge izbirnega tipa (test)

    ugotovitev in pisanje dejstev (izpolnjevanje praznih okenc tabele...)

    na podlagi navodil re�uje naloge (�branje� zemljevida, preurejanje slike...)

    izpolnjevanje po poslu�anju:

    dijak vpi�e manjkajo�e besede/povedi

    igra vlog - u�itelj ustavi kasetofon, dijak nadaljuje (monolog, dialog) zgodbo / po ponovnem poslu�anju primerja svojo zgodbo s posnetkom

    Po drugem poslu�anju dijak dopolni manjkajo�e dele besedila, nato svoje re�itve primerja z re�itvami so�olcev oziroma z izvirnim besedilom.

    skupine (lastni kasetofon!) po poslu�anju besedila postavljajo vpra�anja drugim skupinam za testiranje njihovega slu�nega razumevanja.

    na osnovi dela besedila interpretirajo besedilo (tema, kraj, �as, odnosi...)

    Dejavnosti po re�evanju nalog

    Po kon�anem re�evanju nalog slu�nega razumevanja se dijaki oddaljijo od izvirnega besedila in dobijo mo�nost za osebne izjave.

    Take naloge so lahko:

    izbiranje naslova,

    nadaljevanje zgodbe, pripovedovanje zgodbe iz drugega vidika,

    spremenitev pripovedne zgodbe v dialog in obratno,

    priprava sheme zgodbe,

    razprava, pogovor, komentar o zgodbi.

    RAZVIJANJE SPRETNOSTI BRALNEGA RAZUMEVANJA

    Naloge za razvijanje spretnosti bralnega razumevanja pripravljajo dijake na branje in razumevanje razli�nih zvrsti avtenti�nih besedil. Tekom teh dejavnosti uporabljajo dijaki eno- in dvojezi�ne slovarje, razli�ni slikovni material in druge u�ne pripomo�ke.

    Naloga u�itelja je, da dijaki usvojijo ve� razli�nih bralnih strategij.

    Dijaki naj preberejo besedilo potiho, saj je cilj razumevanje besedila. Glasno branje gre lahko na rova� razumevanja, medtem ko branje po povedih razdrobi enotnost besedila in prepre�uje sklepanje na pomen neznanih besed iz konteksta besedila. Kljub temu priporo�amo ob�asno glasno branje za utrjevanje pravilnega izgovora.

    Dijak odvisno od postavljenega cilja izbira izmed naslednjih bralnih strategij:

    hitro, globalno branje/pregled celega besedila

    iskanje dolo�enih delov, klju�nih informacij

    interpretacija, vrednotenje besedila.

    Razvijanje spretnosti bralnega razumevanja ima 3 faze:

    Dejavnosti pred branjem

    Pred obravnavanjem besedila je potrebno dijake motivirati za dano besedilo. Na osnovi naslova, slikovnega materiala, nekaterih izbranih besed lahko dijaki ugibajo, o �em bo pripovedovalo besedilo. Za usmerjanje dijakove pozornosti in za kasnej�e kontroliranje razumevanja besedila tudi pred branjem postavimo vpra�anja oziroma razdelimo naloge in ne samo po njem.

    U�itelj lahko izbira med slede�imi in seveda tudi drugimi mo�nostmi:

    Besedilo predstavi s priklicevanjem elementov �e znanega besedila.

    Dijake seznani s klju�nimi besedami besedila.

    Na podlagi slikovnega materiala oziroma naslova dijaki sami ustvarijo besedilo.

    Dijakom predstavi slikovni material na temo besedila, dijaki izra�ajo lastna mnenja, �ustva, vtise.

    Bistvene elemente besedila predstavi v nepravilnem vrstnem redu, dijaki jih postavijo v pravilni vrstni red.

    �e so dane mo�nosti, lahko u�itelj predstavi besedilo tudi na neobi�ajen na�in:

    natipkano besedilo razre�e na povedi, odstavke,

    besedilo razmno�i tako, da nekatere besede nadomesti z njihovimi sopomenkami,

    besedilo razmno�i tako, da nekatere besede izpusti,

    besedilo posreduje dijakom tako, da manjkajo lo�ila,

    klju�no poved besedila izpusti brez kakr�nekoli sledi, namiga - njegovo mesto in pomen morajo po branju uganiti dijaki.

    Dejavnosti med branjem

    U�itelj uporablja tak�ne strategije, ki omogo�ajo, da dijaki hitreje dojamejo mad�arsko besedilo, �etudi vsebuje neznane izraze. Dijakom je pri tem v pomo�:

    k besedilu spadajo� slikovni material,

    datumi, �tevilke, lastna imena,

    klju�ne in ponavljajo�e se besede itd.

    Najpogostej�i tipi nalog:

    Nekaj vnaprej postavljenih vpra�anj o najpomembnej�ih informacijah besedila.

    Trditve, o katerih pravilnosti odlo�ajo dijaki.

    Vpra�anja izbirnega tipa, ki se nana�ajo na vsebino besedila.

    Dijaki popravljajo napa�ne trditve u�itelja.

    Pri dolo�enih besedilih zadostuje priprava ene risbe (npr. smer poti, dru�insko deblo),

    Izpolnjevanje tabele.

    Postavitev informacij v pravilni vrstni red.

    Dopolnjevanje manjkajo�ih besed.

    Primerjava dveh ali ve� besedil, iskanje podobnosti in razli�nosti.

    Prepoznavanje zvrsti, teme, namena besedila; prepoznavanje osnovnih slogovnih zna�ilnosti.

    Tekom rekonstrukcije dijaki odkrivajo pomembnost konteksta in zakonitosti kohezivnih elementov besedila.

    Dejavnosti po branju

    Z branjem besedila in re�itvijo nalog bralnega razumevanja se obravnava besedila ne zaklju�i. Z nalogami, ki temu sledijo, se dijaki vse bolj oddaljujejo od danega besedila, in tako dobijo mo�nost za individualne izjave (vtis, mnenje, �ustva).

    Take naloge so lahko:

    nadaljevanje zgodbe in/ali ugibanje predhodnih dogodkov,

    pripovedovanje zgodbe iz drugega vidika,

    spremenitev pripovedne zgodbe v dialog in obratno,

    dramatizacija besedila,

    razprava, pogovor, komentar o besedilu.

    Obravnavana besedila lahko slu�ijo tudi utrjevanju slovni�nih znanj in bogatenju besedi��a.

    RAZVIJANJE GOVORNIH SPRETNOSTI

    Eden najpomembnej�ih ciljev u�enja mad�arskega jezika kot drugega jezika je , da je dijak sposoben usvojene jezikovne strukture uporabljati v resni�nih �ivljenjskih situacijah za izra�anje svojih misli in �ustev.

    Ker lahko samoizra�anje v drugem jeziku dijaku povzro�a te�ave, ga mora u�itelj neprestano bodriti za izra�anje v tem jeziku. Verbalnost je pri u�enju tujega jezika klju�nega pomena (u�enje jezika s poudarkom na komunikaciji). U�itelj si naj prizadeva za to, naj ne bodo pogovori pri u�nih urah prisiljeni (vpra�anje-odgovor, izprovociranje odgovora) oziroma preve� svobodni, postavljene okvire prekora�ljivi. Naloge za razvijanje govornih spretnosti naj bodo igrive. Razen tradicionalnih dru�abnih tem izbirajmo tudi neobi�ajne, mogo�e celo absurdne situacije, ki razgibajo domi�ljijo dijakov, in jih spodbujajo k samoizra�anju. Tako se dijaki vklju�ujejo v pogovor, pripravljeni so sodelovati, izoblikuje se zdrav tekmovalni duh, Nau�ijo se biti zmagovalci ali pora�enci v dolo�enih situacijah.

    Pogovor je lahko prost ali voden.

    Tudi prost, nevezan pogovor je potrebno na�rtovati, npr. u�itelj da naloge, ki jih dijaki� med pogovorom re�ijo, dolo�i �as pogovora, ustvari tekmovalno vzdu�je, itd.

    Tekom vodenega pogovora u�itelj od dijakov pri�akuje dolo�ene jezikovne strukture. Med nalogami, ki slu�ijo voden pogovor, je velikega pomena utrjevanje postavljanja vpra�anj, saj je to v komunikaciji prav tako pomembno, kot odgovarjanje na vpra�anja.

    Igrivost temelji ve�inoma na verbalni komunikaciji, uporabljamo pa tudi elemente neverbalne komunikacije (gestikuliranje, mimika, gibi, pantomima...) K verbalnim igram spadajo razli�ne vrste igre vlog ter igre po vnaprej pripravljenih prizorih.

    Dialog

    Dialog je najpomembnej�i element vsakdanje verbalne komunikacije, zato je velik poudarek na njegovem utrjevanju.

    U�itelj naj dijake vedno seznani z dejavniki komunikacije, izhajajo� iz njih se naj dijak zna prilagoditi govorni situaciji.

    Na�ini igre komunikacij:

    voden dialog (utrjevanje jezikovnih struktur in jezikovnih znanj)

    urejanje dialoga (nepravilen red)

    raz�irjanje/ kr�enje dialoga

    3.2. Igra vlog

    Razli�ne - dijakovi starosti in zanimanju primerne� -� igre spremljajo dijake skozi celoten proces� u�enja.

    Sodelovanje v igri in tekmovalnost je organski del dru�abnih iger. V skupinskih igrah se dijaki dogovorijo o pravilih igre, o toku igre, v razburjenem vzdu�ju igre se dijaki nau�ijo tekmovati, se dokazovati, zmagati in izgubljati.

    Ve�ina iger temelji na verbalni komunikaciji.

    V igri vlog dijak upodablja sebe ali izmi�ljeno osebo v izmi�ljeni situaciji. Na�rtovanje igre naj bo premi�ljeno in temeljito, u�iteljeva navodila jasna in to�na.

    Potek igre vlog:

    Predstavitev/obrazlo�itev okoli��in, razdelitev vlog, dolo�itev nalog

    Izvajanje (delo v dvojicah, skupinsko delo)

    Analiza izvajanja

    samoevalvacija dijakov

    komentar v igri sodelujo�ih

    Dijaki vrednotijo opravljeno delo in igro.

    Vrste iger vlog:

    Zamenjava informacij: predstavitev oseb, interesov, znanja iz vsakdanjega �ivljenja

    Igra vlog po vnaprej napisanem scenariju; u�itelj pripravi scenarij, dijaki izberejo vloge

    Navezava stikov

    z neznano osebo (na avtobusu, v trgovini...)

    z dolo�enim namenom (opravi�evanje, izra�anje dobrih �elja...)

    Situacijske igre

    Razli�ne dejavnosti (neverbalna komunikacija, dru�abne igre)

    3.3. Monologi�no izra�anje

    Pri u�enju jezika, ki temelji na komunikaciji, se pogosto poka�e prilika za to, da se dijaki izrazijo o sebi, svojih pri�akovanjih, veselju in problemih, hkrati spoznajo svoje so�olce, poglobijo empati�no sposobnost .

    Temu cilju slu�ijo npr.:

    1. Samospoznanje (igra, anketa, intervju)

    2. Opis in pripovedovanje

    pripovedovanje vsebine zgodbe

    vodeno ali prosta ustna tvorba besedila (na osnovi danih besed ali podatkov)

    3. Razprava (u�itelj dolo�i �as za pripravo, dijaki predstavijo svoje videnje).

    3.4. Projektno delo

    Pri projektnem delu ima vsak dijak mo�nost, da sodeluje primerno svojim sposobnostim.

    Momenti priprave projektnega dela:

    a) uvod: u�itelj predstavi temo, vizualne in druge pripomo�ke

    b) priprava na projektno delo: dijaki zbirajo ideje, primerno svojemu zanimanju oblikujejo skupine

    c) delo v dvojicah: na�rtovanje, razdelitev nalog, na�in predstavitve projektnega dela; v prvem delu vodi in usmerja delo u�itelj; nato delajo dijaki samostojno

    d) plenarna predstavitev projektnega dela

    e) vrednotenje opravljenih dejavnosti: opravijo dijaki, u�itelj pripravi povzetek.

    4. RAZVIJANJE SPRETNOSTI PISNEGA IZRA�ANJA

    Naloge za razvijanje spretnosti pisnega izra�anja ponavadi temeljijo na predhodni ustni obravnavi besedila. Dijaki najprej tvorijo besedne zveze, kraj�a besedila; pomembno je, da se uveljavlja na�elo postopnosti.

    Ker se sposobnost pisnega izra�anja lahko usvoji le z utrjevanjem, je potrebno za dijake pripraviti veliko razli�nih nalog. Utrjevanje, ki je spo�etka vodena dejavnost, naj bi se s�asoma spremenilo v svobodno, ustvarjalno dejavnost.

    Usmerjanje dejavnosti, ki razvijajo sposobnosti pisnega izra�anja:

    1. obravnava vzorca besedila vaje k vzorcu besedila ustvarjanje novega besedila vrednotenje poprava

    ustvarjeno besedilo primerjava tega� s podobnim besedilo oziroma vzorcem besedila vrednotenje � poprava ponovno ustvarjanje besedila

    4.1. Nekaj primerov vaj za razvijanje spretnosti pisnega izra�anja:

    tvorba povedi: dijake navajamo na izbor primernih besed,� na jezikovno pravilnost,� na upo�tevanje pravopisnih pravil (dijaki urejajo, dopolnjujejo povedi, puzzle...);

    dopolnjevanje nepopolnega besedila: u�itelj predstavi nepopolno besedilo, dijaki ga dopolnijo z manjkajo�imi podatki;

    kraj�i opisi in obnove; ponavadi sledi predhodni ustni dejavnosti: govor/poslu�anje/strnjena obnova;

    tvorjenjenje besedila z danimi podatki/izrazi (raba veznikov);

    predstavitev vzorca besedila, s pomo�jo katerega se dijaki seznanijo z zgradbo in vsebino besedila (npr. �ivljenjepis).

    Nekaj primerov vodenega in kreativnega pisanja:

    ustvarjanje besedila po danih navodilih (s pomo�jo klju�nih besed); dijaki tekom teh dejavnosti usvojijo� zgradbo besedila

    ustvarjanje besedila z dolo�enim namenom, znanemu naslovniku (osebno dopisovanje)

    spreminjanje zna�aja znane osebe (u�itelj, so�olec, zgodovinska osebnost)

    ustvarjanje besedila reklamnega spota

    pisanje pesmi

    pisanje eseja.

    Nadvse pomembno je, da u�itelj postopoma navaja dijake k re�evanju vedno te�jih nalog.

    Medpredmetne povezave

    U�itelj se naj pri na�rtovanju svojega letnega dela informira o ciljih in vsebinah u�nih na�rtov sorodnih predmetov (mad�arski jezik in knji�evnost, slovenski jezik in knji�evnost, zgodovina, zgodovina umetnosti).

    IV. OBVEZNI NA�INI PREVERJANJA IN VREDNOTENJA

    Zunanje preverjanje pomeni maturitetni izpit, zgradbo in standarde znanj dolo�a Maturitetni izpitni katalog.

    Notranje vrednotenje je lahko delno in kompleksno.

    Kot delno vrednotenje razumemo sprotno preverjanje in vrednotenje posameznih spretnosti in rabe jezikoslovne terminologije.

    Pri kompleksnem vrednotenju preverjamo in vrednotimo kompleksnej�e dejavnosti in obse�nej�e vsebine.

    V. ZNANJA, KI JIM MORAJO IMETI IZVAJALCI PROGRAMA

    V gimnazijah lahko pou�ujejo srednje�olski u�itelji mad�arskega jezika in knji�evnosti.

    VI. IZVEDBENI STANDARDI IN NORMATIVI

    Mad�arski jezik kot drugi jezik se naj pou�uje v specialnih u�ilnicah. Za izvajanje programa potrebni U�ni pripomo�ki: magnetofon, grafoskop, diaprojektor, televizor, videorekorder, ra�unalnik.

    �e okoli��ine dovoljujejo se naj mad�arski jezik kot drugi jezik pou�uje v skupinah z maksimalno 18 u�enci.