Učni načrt za gradbeništvo je bil sprejet na 20. seji Strokovnega sveta RS za splošno izobraževanje, 29. 10. 1998.
VSEBINA
1 Cilji predmeta
1.1 Splošni cilji predmeta
1.2 Operativni cilji predmeta in/ali vsebine
2 Standardi znanj
KATALOG ZNANJ
III. SPECIALNO-DIDAKTIČNA PRIPOROČILA
IV. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
Predmet gradbeništvo naj bi dijaku predvsem zbudil zanimanje za gradbeništvo. Predmet je predstavljen malo drugačen, kakor v srednjih tehniških gradbenih šolah - v teh morajo biti konstrukcije podane bolj operativno. Gimnazijec naj bi se s pojmi, dejstvi in zakonitostmi gradnje spoznal večinoma prek zgodovine graditeljstva.
Vse osnovne konstrukcijske elemente od temelja do strehe naj bi dijak spremljal v okviru zgodovine gradnje, kajti gradnje so ena temeljnih dejavnosti človeka od nekdaj do danes.
Ves čas podajanja snovi je poudarek na smiselni povezavi med funkcijo, materialom, konstrukcijo in obliko kot tudi ekonomiko gradnje in vzdrževanja.
Temeljne pojme, povezane z gradbeništvom, spoznava dijak na primerih gradbenih objektov grajenih v različnih obdobjih.
Bolj kot faktografsko znanje je pri podajanju in razumevanju predmeta pomembno prepoznavanje konstrukcij in primerjava med konstrukcijami. Končni cilj naj bi bil, da je dijak ob pogledu na gradbeni objekt sposoben razgaliti konstrukcijo in najti med vrstami konstrukcij, materialov in obliko logično povezavo in razlago za izbiro prav te konstrukcije.
Predmet se navezuje na zgodovino, umetnostno vzgojo in na mehaniko. Tako kot je zastavljen, je podpora razvijanju splošnih ciljev tehniških gimnazij, ki so med drugim tudi:
Dijak naj se seznani:
Dijak naj spozna in ovrednoti, kaj pomeni gradnja - objekt kot poseg v prostor (v urbanem in naravnem okolju).
A. VSEBINSKI SKLOPI
Vseh ur, namenjenih predmetu, je 210, po vsebinah pa je okvirno določenih 175 ur, ki vključujejo tudi čas, potreben za utrjevanje in preverjanje znanja (3/4 ur je namenjenih vsebinam, 1/4 ur pa utrjevanju in preverjanje znanja). Učitelj lahko razporedi ure tudi po svoje (glej OPOMBE), prav tako lahko spremeni vrstni red vsebin tudi vrstni red vsebin.
Nerazporejenih ostane 35 ur, ki pa so namenjene ogledom razstav, gradbišč, industrije gradbenega materiala ali drugim podobnim dejavnostim, ki se nanašajo na predmet.
VSEBINA | CILJI | OPOMBE |
1. OSNOVNI POJMI V GRADBENIŠTVU
1.1 KAJ JE GRADBENIŠTVO
1.2 KAJ JE GRADBENI OBJEKT IN VRSTE GRADBENIH OBJEKTOV
1.3 UDELEŽENCI V GRADBENEM POSLOVANJU
1.4 ZASNOVA GRADBENEGA OBJEKTA
1.5 GRADBENI ELEMENTI IN GRADBENE KONSTRUKCIJE
1.6 PREGLED OSNOVNIH GRADBENIH ELEMENTOV
1.7 NAČIN PRIKAZOVANJA GRADBENIH KONSTRUKCIJ - ELEMENTOV V NAČRTIH
1.8 VRSTE GRADBENIH NAČRTOV
1.9 PRAVNA PODLAGA - DOKUMENTI ZA IZDELAVO PROJEKTNE DOKUMENTACIJE IN GRADNJO OBJEKTOV
2. ZGODOVINA GRADENJ, MATERIALOV, GRADBENIH KONSTRUKCIJ IN ELEMENTOV
2.1 V STAREM VEKU
2.2 V ZGODNJEM SREDNJEM VEKU
2.4 V NOVEM VEKU
2.5 V 18. IN 19. STOLETJU
2.6 V 20. STOLETJU
3. STAVBNA DEDIŠČINA
4. VPLIV GRADENJ NA OKOLJE |
kaj je gradbeništvo kot dejavnost
katere so vrste gradbenih objektov in njihova delitev v skupine po namenu
kdo so udeleženci v gradbeništvu in kaj so njihova strokovna dela
kaj vpliva na zasnovo gradbenega objekta
katere so osnovne skupine gradbenih elementov, kaj so elementi, kaj so konstrukcije
kateri so osnovni gradbeni elementi v visokih gradnjah in nizkih gradnjah
katere vrste gradbenih načrtov uporablja in njihovi sestavni deli
kateri dokumenti so potrebni za izdelavo projektne dokumentacije in kateri za gradnjo objektov
katere vrste objektov so gradili, kakšne materiale in katere konstrukcije so uporabljali
katere vrste objektov so gradili, kakšne materiale in katere konstrukcije so uporabljali
katere vrste objektov so gradili, kakšne materiale in katere konstrukcije
so uporabljali katere vrste objektov so gradili, kakšne materiale in katere konstrukcije
so uporabljali katere vrste objektov so gradili, kakšne materiale in katere konstrukcije so uporabljali
vpliv zahtev družbe po novih programih - tipih objektov in s tem zahteve po novih konstrukcijah, varnosti in zaščiti objektov vpliv novih materialov in znanj na sodobne betonske, jeklene in lesene konstrukcije razvoj prometnih, komunalnih in komunikacijskih objektov kako vrednotimo in varujemo, kdaj zaščitimo in kako obnavljamo stavbno dediščino
kako vpliva gradnja objekta na okolje in kako vpliva zgrajeni objekt na okolje upoštevanje krajevnih danosti ob novogradnjah (podnebje, materiali),
vpliv gradenj na ljudi |
skupaj 76 ur ali 101 ura 4
2
6
4 ali 8
6 ali 8
24 ali 43
10
10
10
skupaj 67 ur ali 42 ur
16 ali 8
7 ali 4
7 ali 4
7 ali 4
10 ali 6
20 ali 16
skupaj 14 ur
skupaj 18 ur
|
VSEBINE | ŠTEVILO UR * | OPERATIVNI CILJI, STANDARDI ZNANJA, DIDAKTIČNE PRIPOMBE | |
1. OSNOVNI POJMI V GRADBENIŠTVU
1.1 KAJ JE GRADBENIŠTVO
1.2 KAJ JE GRADBENI OBJEKT IN VRSTE GRADBENIH OBJEKTOV 1.3 UDELEŽENCI V GRADBENEM POSLOVANJU |
skupaj 76 ur ali 101 ura
4
2
6
|
Dijaki
|
Pojmi
gradbeništvo kot dejavnost delitev na objekte nizkih in visokih gradenj ter nadaljnje vrste objektov kdo je investitor katere so glavne vrste industrije gradbenega materiala |
VSEBINE | ŠTEVILO UR * | OPERATIVNI CILJI, STANDARDI ZNANJA, DIDAKTIČNE PRIPOMBE |
1.4 ZASNOVA GRADBENEGA OBJEKTA:
1.5 GRADBENI ELEMENTI IN GRADBENE KONSTRUKCIJE 1.6 PREGLED OSNOVNIH GRADBENIH ELEMENTOV
|
4 ali 8
6 ali 8
24 ali 43
|
Dijaki
|
VSEBINE | ŠTEVILO UR * | OPERATIVNI CILJI, STANDARDI ZNANJA, DIDAKTIČNE PRIPOMBE |
1.7 NAČINI PRIKAZOVANJA GRADBENIH KONSTRUKCIJ - ELEMENTOV V NAČRTIH
1.8 VRSTE GRADBENIH NAČRTOV IN NJIHOVI SESTAVNI DELI
1.9 PRAVNA PODLAGA - DOKUMENTI ZA IZDELAVO PROJEKTNE DOKUMENTACIJE IN GRADNJO OBJEKTOV |
10
10
10 |
Dijaki |
VSEBINE | ŠTEVILO UR * |
OPERATIVNI CILJI, STANDARDI ZNANJA, DIDAKTIČNE PRIPOMBE |
2. ZGODOVINA GRADENJ, MATERIALOV, KONSTRUKCIJ IN GRADBENIH ELEMENTOV 2.1 V STAREM VEKU 2.2 V ZGODNJEM SREDNJEM VEKU 2.3 V VISOKEM IN POZNEM SREDNJEM VEKU 2.4 V NOVEM VEKU 2.5 V 18. IN 19. STOLETJU |
skupaj 67 ur ali 42 ur 16 ali 8
7 ali 4
7 ali 4
7 ali 4
10 ali 6
|
|
VSEBINE | ŠTEVILO UR * | OPERATIVNI CILJI, STANDARDI ZNANJA, DIDAKTIČNE PRIPOMBE |
2.6 V 20. STOLETJU 3. STAVBNA DEDIŠČINA IN IZGRAJENI OBJEKTI
4. VPLIV GRADENJ NA OKOLJE |
20 ali 16
14
18 |
|
Katalog znanj ni opredeljen po letnikih šolanja in je sestavljen glede na obravnavane vsebine.
Dijaki:
Ob koncu šolanja dijaki:
A. SPLOŠNO
Predmet naj se predstavi informativno, pri čemer naj bo poudarek na specifičnem izrazoslovju gradbeništva. Tako bomo vzbudili zanimanje za gradbeno stroko in vse dejavnosti, ki so kakor koli povezane z graditeljstvom. Priporočamo čim širšo predstavitev graditeljstva v zgodovini, posebno pozornost pa je treba namentit aktualnim dosežkom stroke.
Neposredno se predmet povezuje z vedenji iz splošnoizobraževalnih predmetov, ki obravnavajo razvoj civilizacije (zgodovina in fizika), kot tudi s predmetoma mehanika in materiali.
B. NAČIN DELA
Pri poučevanju predmeta priporočamo uporabo avdiovizualnih sredstev ter kakovostne strokovne - domače in tuje - literature. Ob posameznih temah lahko pouk poteka v obliki delavnic, kjer učenci aktivno sodelujejo. Priporočamo oglede razstav, sejmov, gradbišč, industrije gradbenega materiala in drugih prireditev ali ustanov, ki so vezane na gradbene dejavnosti.
Sprotno ustno preverjanje znanja.
Pisno enkrat na ocenjevalno obdobje.
Seminarska naloga enkrat na letnik.