Prenovljeni učni načrt za računalništvo je določil Strokovni svet RS za splošno izobraževanje na 79. seji dne 19. 5. 2005 in od šolskega leta 2005/2006 postopoma nadomešča dosedanjega, ki je bil določen na 20. seji Strokovnega sveta RS za splošno izobraževanje dne 29. 10. 1998 (nazadnje objavljen za šolsko leto 2004/2005).
VSEBINA
a) Narava predmeta
b) Opis predmeta
1 Cilji predmeta
1.1 Splošni cilji predmeta
1.2 Operativni cilji predmeta in/ali vsebine
2. LETNIK
3. LETNIK
4. LETNIK
2 Standardi znanj
KATALOG ZNANJ
2. LETNIK
ARHITEKTURA IN ORGANIZACIJA RAUNALNIŠKIH SISTEMOV (40 ur)
KOMUNIKACIJE IN OMREŽJA (30 ur)
3. LETNIK
PROGRAMIRANJE (105 ur)
4. LETNIK
PROGRAMIRANJE (35 ur)
INFORMATIKA (70 ur)
III. ZNANJA, KI JIH MORAJO IMETI IZVAJALCI PREDMETA
PRILOGA:
I. SPECIALNO-DIDAKTIČNA PRIPOROČILA
a) Narava predmeta
Predmet računalništvo je izbirni strokovni maturitetni predmet tehniške gimnazije. Predmet zajema splošna znanja računalništva, ki jih potrebujejo izobraženci v informacijskih družbah. Pridobljena znanja so tudi temelj za univerziteti študij na tehničnih in naravoslovnih fakultetah. Predmet je načrtovan tako, da dijakinje in dijaki pridobijo teoretična in tudi praktična znanja. Posebej pri tem je v ospredju aktivna vloga dijakov. Možnost izbiranja vsebin pri izbiri projektnih nalog spodbuja osebni in strokovni razvoj dijakov in ponuja možnost za povezovanje med predmeti, sodelovanje z učitelji drugih predmetov, zunanjimi strokovnjaki in dijaki drugih sorodnih šol. Vsebine predmeta računalništvo dopolnjujejo vsebine preostalih predmetov na dva načina. Znanje naravoslovja dijakinje in dijaki utrdijo z izdelavo svojih izdelkov (projektov), ki obravnavajo določene probleme. Na podlagi predvsem praktičnih znanj, pridobljenih pri računalništvu, pa dijaki lahko poglabljajo znanja s področja družboslovja in humanistike.
V 2. letniku dijakinje in dijaki pridobijo osnovna znanja s področja računalniških mrež, metodologij in tehnik iskanja in zbiranja informacij in tudi osnovna znanja o strojni opremi računalnika. Tretji in četrti letnik sta namenjena programski opremi in informatiki. V tretjem letniku se dijaki naučijo algoritmičnega mišljenja, spoznajo tehniko objektnega programiranja in implementacijo algoritma v danem programskem jeziku. V četrtem letniku ta znanja poglobijo in dopolnijo z razumevanjem svojih lastnih podatkovnih tipov, tabelaričnih podatkovnih tipov in datotek. Seznanijo se z osnovami informatike in informacijskih sistemov.
b) Opis predmeta
V drugem letniku sta predmetu namenjeni po dve uri, v tretjem in četrtem pa po tri ure na teden. Vsebinska razdelitev: tretjina časa je namenjena podajanju nove snovi, tretjina reševanju primerov, demonstracijam in poskusom in tretjina ponavljanju, utrjevanju in preverjanju znanja. Predlagana izvedba: v drugem letniku dijaki 2 uri na teden sodelujejo pri teoretičnem pouku, v tretjem in četrtem letniku pa dijaki pri dveh urah na teden sodelujejo pri teoretičnem pouku, pri eni uri na teden pa se razdelijo na dve skupini in opravljajo vaje. Pri vajah sodeluje poleg učitelja tudi laborant, ki skrbi za pripravo strojne in programske opreme ter nemoteno izvedbo vaj. Laborant sodeluje v tretjem letniku pri 2*35 urah (to je 70 ur) in pri četrtem letniku ravno tako pri 2*35 urah (to je 70 ur) na leto. Poleg tega ima dijak v četrtem letniku še dodatnih 5 ur namenjenih individualnim konzultacijam z mentorjem seminarske naloge.
Dijaki
2. LETNIK
Cilji |
Vsebine |
Pojmi |
Ure |
Povezave |
ponovitev in poglobitev znanj o zgradbi računalnika |
Von Neumanov model računalnika Glavne veje računalniških organizacij |
|
12 |
matematika fizika |
razumevanje procesiranja informacij na strojnem nivoju |
Ukaz Sled ukazov |
|
12 |
matematika fizika |
poznavanje slojev v arhitekturi računalnika |
Sloji v arhitekturi računalnika |
|
8 |
matematika fizika |
poznavanje vrst operacijskih sistemov ? razumevanje funkcij operacijskega sistema |
Vrste operacijskih sistemov Razlaga operacijskega sistema Linux |
|
7 |
|
poznavanje vpliva uporabe orodij informacijske tehnologije na ergonomijo in zdravje |
neposreden in posreden vpliv na zdravje, možnost za zaposlitev oviranih |
delovno mesto, zaslon, tipkovnica, delo na domu |
1 |
|
spoznati osnovne načine in vzroke za povezovanje računalnikov |
Povezovanje računalniških sistemov |
|
2 |
labor. vaje sociologija |
spoznati zgodovino in razvoj računalniških povezovanj |
Razvoj računalniških komunikacij
|
|
1 |
zgodovina sociologija |
spoznati storitve, ki jih ponujajo informacijsko-komunikacijski sistemi |
Informacijske storitve (storitve interneta) |
|
7 |
labor. vaje sociologija |
spoznati osnovne komunikacijske modele in njihovo uporabnost spoznati zgradbo komunikacijskega sistema in razumeti njegovo delovanje |
Zgradba in delovanje komunikacijskega sistema |
|
4 |
labor. vaje fizika matematika |
spoznati strukturo in delovanje transportnega sistema ter njegovih delov |
Zgradba transportnega sistema |
|
8 |
labor. vaje matematika |
spoznati način povezave računalnikov v prostrana omrežja |
Medmrežno povezovanje |
|
6 |
računalniški sistemi in omrežja labor. vaje |
3. LETNIK
Cilji |
Vsebine |
Pojmi |
Ure |
Povezave |
spoznati različne programske jezike in jih razvrstiti po namenu in uporabi |
Predstavitev različnih programskih jezikov in namen uporabe |
zbirni jezik, višji programski jezik, postopkovni programski jezik, objektno orientirani programski jezik, deklarativni programski jezik |
1 |
slovenski jezik matematika sociologija |
spoznati se z orodjem, ki ga bomo uporabljali pri programiranju naučiti se dela v grafičnem okolju programskega paketa, uporabe pomoči ter poiskati, naložiti, popraviti in shraniti obstoječi program |
Zagon programskega paketa s prevajalnikom Grafično okolje programskega paketa Uporaba pomoči |
meniji, bližnjice, pomoč in nastavitve delovnega okolja |
1 |
|
spoznati pojem algoritma v splošnem smislu in lastnosti algoritma
|
|
deklaracija, inicializacija, postopek, konstanta, spremenljivka, rezervirana beseda, operator, algoritem, razumljivost, ustavljivost, enoumnost, razčlenjenost |
2 |
matematika sociologija |
spoznati razvojno okolje
pridobljeno znanje o tipih in algoritmih prenesti v programski jezik in samostojno reševati probleme s pomočjo višjega programskega jezika pridobiti si občutek za razvijanje algoritmov poznati in razumeti osnovne gradnike programskega jezika slediti dogodkom v programu
|
Pot do orodij, dokumenacija, knjižnice, napake v programu Osnovni podatkovni tipi
Vhodno/izhodne operacije Krmilni stavki Prevajanje Uporaba razhroščevalnika Testiranje in dokumentiranje programov |
|
40 |
matematika slovenski jezik fizika |
utrditi logiko pisanja algoritmov in pretvorbo le-teh v program |
Pretvorba algoritma v program in obratno |
|
6 |
|
Spoznati in uporabiti sestavljene podatkovne tipe |
Polja Nizi |
začetne vrednosti, enodimenzionalna polja, večdimenzionalna polja, indeksi Združevanje nizov, dolžina niza in podnizi, primerjanje |
20 |
|
|
|
|
35 |
|
4. LETNIK
Cilji |
Vsebine |
Pojmi |
Ure |
Povezave |
spoznati pomen in vrste datotek naučiti se uporabljati datoteke, jih kreirati, spreminjati… Uporabiti programske konstrukte za delo z bazami podatkov |
Razredi za delo z datotekami in tokovi. Znakovni in zlogovni tokovi Temeljni razredi Osnovne metode Programski konstrukti za delo s podatkovnimi bazami |
tokovi znakov, tokovi števil, naključni dostop, besedilo. Dostop do podatkovne baze, branje iz podatkovne baze, ažuriranje podatkov v bazi, strnjene datoteke |
24 |
|
Spoznati razloge za uvedbo podatkovnih baz, prednosti in slabost PB Razumeti ANSI/SPARC arhitekturo PB Seznaniti se s sistemi za upravljanje podatkovnih baz Spoznati dela in naloge administratorja PB Pridobiti informativni pregled nad centraliziranimi in porazdeljenimi sistemi za delo s PB |
|
|
33 |
poljubno področje, katerega delo sloni na PB, laboratorijske vaje |
naučiti se (za enostavne probleme) izdelati konceptualni model delo s podatkovnimi bazami |
Podatkovna plat razvoja programske opreme |
|
|
poljubno področje, izbrano pri procesni plati razvoja programske opreme |
obnoviti znanje o osnovnih pojmih, kot so: podatek, informacija, računalništvo, informatika, in dobiti vpogled v lastnosti informacijske družbe |
Informacijska družba |
podatek, informacija, računalništvo, informatika, informacijska tehnologija |
1 |
ekonomija sociologija |
zna zaščititi informacije z uporabo orodij informacijske tehnologije, zna določiti in analizirati pravna, etična, socialna in varnostna vprašanja, povezana z uporabo omrežij in samostojnih sistemov |
Varnost, tajenje, lažno predstavljanje, združevanje informacij iz različnih zbirk, urejen dostop do informacij |
šifriranje, gesla, pravice, zasebni podatki |
2 |
|
Spoznati pomen in vlogo informacijskega podsistema znotraj organizacije kot sistema |
Informacijski sistem |
opredelitev IS znotraj organizacije, aktivnosti IS, vrste IS |
7 |
|
spoznati pojem programsko inženirstvo, njegov pomen in problematiko, povezano z razvojem in vzdrževanjem programske opreme |
Programsko inženirstvo |
|
3 |
|
pridobiti informativni pregled sodobnih metodologij informacijskega inženirstva
|
Metodologija informacijskega inženirstva |
|
1 |
|
seznaniti se s fazami in razsežnosti razvoja informacijskega sistema |
Faze in razsežnosti razvoja informacijskega sistema |
|
2 |
|
razumeti problematiko procesne plati razvoja programske opreme |
Procesna plat razvoja programske opreme |
|
33 |
poljubno področje (biologija, geografija, jeziki ...) |
pozna pojme: zaščita podatkov, računalniški kriminal, vpliv informacijskih in komunikacijskih tehnologij |
Kako so zaščiteni osebni podatki, potreba po zaščiti poslovih podatkov. Kako reševati dilemo med potrebo po povezavi z omrežjem in preprečevanje vdora škodljivim vplivov. |
osebni podatki, poslovni podatki, zloraba gesel in nepooblaščen dostop, vdor v računalniški sistem, računalniški virusi, globalna vas |
|
|
Dijak
KATALOG ZNANJ
2. LETNIK
ARHITEKTURA IN ORGANIZACIJA RAČUNALNIŠKIH SISTEMOV (40 ur)
Dijak
KOMUNIKACIJE IN OMREŽJA (30 ur)
Dijak
3. LETNIK
PROGRAMIRANJE (105 ur)
Dijak
4. LETNIK
PROGRAMIRANJE (35 ur)
Dijak
INFORMATIKA (70 ur)
Dijak
Učitelj računalništva lahko, kdor ima znanja univerzitetnega študijskega programa računalništvo in informatika ali univerzitetnega študijskega programa matematika (smer računalništvo z matematiko).
PRILOGA:
Pri pouku računalništva dijakinje in dijaki spoznajo osnovno zgradbo in delovanje računalniškega sistema, spoznajo programski jezik, rešujejo praktične primere; pri tem pa se posvetujejo tudi z učitelji drugih predmetov; tako dobijo različne ideje za izdelavo seminarskih nalog.
Teoretične ure potekajo z razlago, pogovorom med dijaki, dijakinjami in učiteljem. Pri tem dijaki in dijakinje spoznavajo in predlagajo postopke za reševanje različnih problemov s pomočjo računalnika. Prav tako sistematizirajo svoje znanje in ga še poglobijo.
Vsebine neposrednega pouka ob računalnikih se navezujejo na teoretični del, pri tem pa dijaki in dijakinje praktično uporabijo in preverijo obravnavana teoretična spoznanja.
Pri vajah dijaki in dijakinje izdelajo tudi najmanj dva praktična izdelka na leto. Pri nalogi lahko sodeluje več dijakov, če je le-ta obsežnejša.
Temeljna naloga učitelja pri predmetu je omogočiti dijakom in dijakinjam doseči zastavljene globalne cilje predmeta. Dijake in dijakinje seznanja z novostmi in težnjami v računalništvu, jim svetuje pri izbiri nalog, spremlja njihovo dejavnost in jih opozarja na nepravilnosti, jih motivira in vzpodbuja pri njihovem delu in analizira ocenjuje njihova prizadevanja. Dijakom in dijakinjam ne vsiljuje svojih zamisli in predlogov, ampak jih spodbuja pri iskanju svojih rešitev. Predlagane rešitve s predlagatelji analizira glede na individualne zmožnosti in razpoložljivost opreme ter si prizadeva za uspešno izvedbo rešitev.
Informacije postajajo vedno več vredno sredstvo, ki omogoča vpliv in odpira možnosti. V učni načrt so kot samostojne teme vključene tudi vsebine, ki obravnavajo to plat. Kvalitetna obravnava teh tem je možna le, če so nenehno prisotne v procesu poučevanja. Kot samostojne nastopajo le, kadar želimo poudariti njihov pomen.
Pri predmetu dobi dijak v vsakem letniku najmanj dve oceni iz praktičnih izdelkov in tri ocene iz predpisanih šolskih nalog. Pri ocenjevanju praktičnih izdelkov ocenjujemo kakovost, izvirnost in obsežnost izdelka, uporabnost izdelka, primernost izbranih metod glede na problem, izvirnost uporabljene rešitve in kakovost predstavitve. Pri šolskih nalogah ocenjujemo stopnjo poznavanja in razumevanja predelane snovi. Struktura šolskih nalog naj bo podobna strukturi maturitetnih pol (vprašanja izbirnega tipa, vprašanja s kratkimi odgovori in strukturirana vprašanja). Pri končni oceni naj ocena šolskih nalog predstavlja 65 % končne ocene in ocena praktičnih vaj 35 %.