Učni načrt za likovno umetnost za umetniško gimnazijo je bil sprejet na 15. seji Strokovnega sveta RS za splošno izobraževanje, 7. 5. 1998.
VSEBINA
1. Cilji predmeta
1. 1. Splošni cilji predmeta
1. 2. Operativni cilji predmeta in vsebine
2 Standardi znanj
III. SPECIALNODIKATIČNA PRIPOROČILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE
IV. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
V. VIRI
Predmet likovna umetnost z umetnostno zgodovino v umetniški gimnaziji glasbene in plesne smeri obsega 35 ur in se izvaja v 3. letniku. V tem okviru je predmet predstavljen v zaokroženi celoti.
Predmet je podan v dveh vsebinskih sklopih: uvodni del, ki obsega temeljne pojme iz posameznih zvrsti likovne umetnosti (kot širši uvod v razumevanje umetnostnozgodovinskih vsebin), in predstavitev posameznih zvrsti likovnega ustvarjanja.
Predmet likovna umetnost z umetnostno zgodovino omogoča, da dijak svet likovno izraženih misli, občutij in spoznanj poveže z drugimi zvrstmi umetniškega izražanja, oziroma prikaže, kako se je likovni umetnik odzival na svet, v katerem je živel.
Namen predmeta je predstaviti najpomembnejše likovne umetnine, ki oblikujejo dijakov pogled na estetske in vsebinske vrhunce posameznih zgodovinskih obdobij in na njihov razvoj. S tem predmet privzgaja občutek za resnične likovne vrednote in spodbudi radovednost za likovne stvaritve in kritičnost do njih.
Pouk umetnostne zgodovine prepletajo prvine temeljnih teoretičnih spoznanj (kronologija slogov, osnovna terminologija), predstavitve najvidnejših umetnikov, kritično preverjanje ob spomenikih (razstave, ekskurzije) in seminarsko-raziskovalno delo (seminarske naloge, raziskovalne naloge in referati). Pri predmetu se dijak izobrazi za različne študije humanističnih in družboslovnih usmeritev. Predmet poleg slovenskih spomenikov odpira tudi pogled v evropsko ustvarjalnost kot prostor umetnostnih vplivov.
Predmet omogoča dijaku izražanje individualnosti, ker mu oblikuje osebne kriterije in pogled na zgodovino in umetnostne dosežke, oziroma ga spodbuja k dialogu in tolerantni kritičnosti.
Predmet likovna umetnost z umetnostno zgodovino dijaku:
* Pojmi so vpisani k vsebinam, kjer se prvič omenjajo.
VSEBINE |
OPERATIVNI CILJI (dijak zna:) |
POJMI |
UVOD V UMETNOSTNO ZGODOVINO |
|
|
|
- opredeliti splošen pomen umetnosti kot družbenega pojava, posebno naravo umetnosti kot obliko družbene zavesti - razložiti umetnost kot odraz človekovega odnosa do življenja - opredeliti umetnino, likovno umetnost, slog, zgodovinski slog in smer v likovni umetnosti (obdobje, kronološki in geografski pristop) - pojasniti naloge umetnostne zgodovine kot humanistične vede |
umetnost,
|
|
- razvrstiti in opredeliti likovna področja ustvarjanja |
arhitektura, urbanizem, kiparstvo, slikarstvo, umetna obrt, oblikovanje |
PRISTOP K LIKOVNEMU DELU |
|
|
|
- predstaviti temeljne značilnosti in zakonitosti likovnega izražanja ter pristopa k likovnemu delu |
|
|
- prepoznati motiv in ga predstaviti - prepoznati temo, ki je zastopana v umetnini, ter jo predstaviti in analizirati - poiskati in razložiti splošno in likovno vsebino umetnine |
neposredno spoznavni motiv, |
|
- predstaviti in razložiti metode in cilje dela umetnostne zgodovine |
ikonografija, ikonologija, personifikacija, alegorija, atribut, simbol |
Oblika |
- prepoznati osnovne prvine likovnega izražanja: točka, črta, ploskev, prostor, telesnost (volumen), barva, svetloba, in jih analizirati in razložiti - prepoznati vrste kompozicije glede na razporeditev likovnih elementov, gibanje, perspektivo, barve in svetlobo - prepoznati in razložiti morfološki stil (linearno-ploskoviti, plastični in slikoviti) - prepoznati in razložiti pristop k upodabljanju predmeta |
kompozicija,
|
PODROČJA LIKOVNE UMETNOSTI |
|
|
Stensko slikarstvo in mozaik |
- opredeliti slikarstvo kot vrsto likovne dejavnosti, pomen materiala, tehnike, dimenzije in vsebine - predstaviti tehnike oziroma tehnološke, izrazne in razvojne značilnosti in njihovo medsebojno odvisnost ter naloge posameznih področij slikarstva |
freska, mozaik, olje, tabelna slika, krilni oltar, diptih, triptih, poliptih, iluminacija iniciala, vinjeta, pergament, papirus, risba, grafika, lesorez, linorez, bakrorez, jedkanica, litografija, sitotisk
|
|
- predstaviti in razložiti temeljne oblikovne in vsebinske značilnosti posameznega sloga slikarske umetnosti - predstaviti in analizirati temeljne spomenike in prispevek izbranih umetnikov - predstaviti najpomembnejše slovenske umetnostne slikarske spomenike po posameznih obdobjih - samostojno ovrednotiti in predstaviti izbrane slikarske stvaritve - pojasniti temeljne pojme v slikarstvu, ki izhajajo iz posameznih umetnostnih obdobij |
|
Obla plastika |
- predstaviti kiparstvo kot zvrst likovne umetnosti, ki se izraža z volumnom različnih materialov - razložiti osnovne oblikovne, tehnološke, izrazne in razvojne značilnosti v kiparstvu ter oblike in naloge v kiparstvu (tehnike, materiali) - opredeliti kiparstvo glede na vlogo in naloge |
obla ali polna plastika, relief, arhitekturni relief, arhitekturna plastika, kapitel, kariatida nagrobnik, prižnica, vodnjak, oltar
|
|
- predstaviti in razložiti temeljne oblikovne in vsebinske značilnosti posameznega sloga kiparske umetnosti - predstaviti in analizirati temeljne spomenike in prispevek izbranih umetnikov - predstaviti najpomembnejše slovenske umetnostne kiparske spomenike po posameznih obdobjih - samostojno ovrednotiti in predstaviti izbrane kiparske stvaritve - pojasniti temeljne pojme v kiparstvu, ki izhajajo iz posameznih umetnostnih obdobij |
|
Osnove arhitekturnega oblikovanja in urbanističnega načrtovanja |
- opredeliti arhitekturo kot likovno dejavnost (funkcionalni in estetski pomen) - razložiti osnove arhitekturnega oblikovanja in načrtovanja - predstaviti razumevanje oblikovanja prostora, ki mu je podrejeno oblikovanje lupine ali plašča - predstaviti značilno namembnost arhitekture (profana, sakralna, spomeniki) - predstaviti pomen in vlogo urbanističnega načrtovanja - predstaviti prostor kot celoto v odnosu do arhitekture in kiparstva - predstaviti pomen prostora človekovega bivanja kot kulturnega ambienta |
urbanizem, profana in sakralna arhitektura, konstrukcijski element
|
|
- predstaviti in razložiti temeljne oblikovne in vsebinske značilnosti posameznega sloga arhitekturne umetnosti - predstaviti in analizirati temeljne spomenike in prispevek izbranih umetnikov - predstaviti najpomembnejše slovenske umetnostne stavbarske spomenike po posameznih obdobjih - samostojno ovrednotiti in predstaviti izbrane arhitekturne umetnostne spomenike - pojasniti temeljne pojme v arhitekturi, ki izhajajo iz posameznih umetnostnih obdobij |
|
Dijak:
- pozna in razume temeljne pojme iz likovne umetnosti in umetnostne zgodovine;
- pozna in razume pristop k likovnemu delu in likovni kritiki;
- pozna umetnostno zgodovino kot humanistično vedo, njene raziskovalne
metode, cilje in prispevke;
- samostojno vsebinsko in oblikovno analizira likovno delo;
- pozna in zna predstaviti posamezna področja likovnega ustvarjanja s poudarkom
na slikarstvu, kiparstvu in arhitekturi po posameznih izbranih ključnih
spomenikih;
- zna predstaviti umetnostnozgodovinska obdobja in smeri s pomembnimi spomeniki
svetovne in slovenske likovne umetnosti in prispevek izbranih umetnikov;
- pozna in zna predstaviti ter ovrednotiti pomembna likovna dela iz domačega
okolja;
- razume pomen slovenske kulturne dediščine za slovenski narod;
- zna uporabiti in interpretirati strokovno literaturo za referate, predstavitve,
seminarsko in projektno delo.
Pouk likovne umetnosti z umetnostno zgodovino lahko poteka po različnih metodah, odvisno od vsebine in števila razpoložljivih ur. Temeljna oblika je zaokrožena informacija (razlaga in pogovor), posredovana tako, da predavanje spremlja ustrezno slikovno gradivo (prosojnice, diapozitivi, reprodukcije, digitalizirane slike, videoposnetki ter drugo gradivo). Primere učitelj izbere sam, upoštevajoč pri tem vsebine in operativne cilje pouka.
Za sodoben pouk likovne umetnosti z umetnostno zgodovino so pomembne umetnostnozgodovinske ekskurzije in obiski razstav, retrospektivnih razstav, ateljejev, arheoloških izkopanin, konservatorskih projektov, restavratorskih delavnic itd. S tem dijak spoznava kulturno dediščino in pridobiva smisel za njeno vrednotenje in ohranjanje. Lokacijo izbere učitelj sam glede na možnosti in konkretno šolsko okolje. Učitelj naj glede na zanimanje dijakov sam izbere tudi teme, ki naj jih obravnavajo pri pouku ali v študijskih delavnicah.
Priporočamo najmanj eno celodnevno umetnostnozgodovinsko ekskurzijo z ogledom slovenskih umetnostnih spomenikov ter ogled stalne zbirke v Narodni galeriji v Ljubljani.
Dijaki aktivno sodelujejo na različne načine, na primer: z referati o pomembnih umetnikih ali stvaritvah, ki so vzorčni za določeno obdobje, slog, umetnika, kraj itd., s predstavitvijo lastnega doživetja ob umetnini (razstava, retrospektiva, ambientalna umetnina, slogovni pregled), pri čemer se naučijo tudi pravilne uporabe virov in literature in iskanja bistvenih informacij (aktiven odnos do informacij) ter s tem navajanja na samostojno delo.
Prispevki, ki jih pripravijo dijaki, so lahko vezani na stvaritve, ki so jim dosegljive. Pri tem si lahko pomagajo z literaturo, hkrati pa (npr. v povezavi s književnostjo, filozofijo, zgodovino, glasbo idr.) lahko pripravijo tudi teoretično zasnovane projekte, raziskave (npr. umetnostni viri za spomenik v domačem kraju, pisna zapuščina umetnikov itd.). Navežejo lahko tudi stik z izvajalci strokovnih projektov v različnih ustanovah in sodelujejo na mladinskih raziskovalnih projektih in taborih.
Kot vpogled v eno najstarejših in najpomembnejših ustvarjalnih poti likovna umetnost z umetnostno zgodovino bistveno prispeva k razumevanju človeške zgodovine in družbe. V tem smislu se predmet povezuje z zgodovino in sociologijo, prek ustvarjalnega prispevka z literarno in glasbeno umetnostjo, prek refleksije umetnosti pa s filozofijo in estetiko.
1. Strokovna literatura kot učiteljev pripomoček pri izvajanju pouka
Ars Sloveniae, zbirka, Mladinska knjiga
Badurina, Andjelko: Leksikon ikonografije, liturgije i simbolike zapadnog kršćanstva, Zagreb, 1990
Cankar, Izidor: Zgodovina likovne umetnosti v zahodni Evropi, Slovenska matica, Ljubljana, 1930, ponatis 1994
Delo kiparjev, Mladinska knjiga, Ljubljana,1994
Hollingsworth, Mary: Umetnost v zgodovini človeštva, DZS, Ljubljana, 1993
Kako se je razvijalo slikarstvo, Mladinska knjiga, Ljubljana, 1994
Kulturni in naravni spomeniki Slovenije, zbirka vodnikov, Zavod RS za varstvo naravne in kulturne dediščine
Menaše, Luc: Evropski umetnostnozgodovinski leksikon, Mladinska knjiga, Ljubljana, 1971
Novak, Boris A.: Zarja časa, in Tavčar, Lidija: Mit v sliki in besedi, Narodna galerija, Ljubljana, 1997
Semenzato, Camillo, in Golob, Nataša: Svet umetnosti, Mladinska knjiga, Ljubljana, 1991
Slovenija, turistični vodnik, Mladinska knjiga, Ljubljana, 1995
Sproccati, Sandro: Vodnik po slikarstvu, Mladinska knjiga, Ljubljana, 1994
Šumi, Nace: Slovenija, umetnostni vodnik, Ljubljana, 1990
Tavčar, Lidija: Nevidne strani vidne umetnosti, Narodna galerija, Ljubljana, 1991
Umetnost v slikah, 1-9, DZS, Ljubljana, 1969
Umetnostne monografije, zbirka, Mladinska knjiga, Ljubljana, 1995-97
Vrhunci likovne umetnosti, Cankarjeva založba, Ljubljana, 1995
Zgodovina slikarske, kiparske in arhitekturne umetnosti, več avtorjev, Modrijan, Ljubljana, 1998
VHS kaseta filma Podobe preteklosti dr. Nataše Golob in Toneta Freliha, Orion film d.o.o., Ljubljana, 1997
Likovna umetnost na Slovenskem dr. Naceta Šumija, zbirka diapozitivov Jaka Plus založba Novljan, Ljubljana, 1998
Navedeno literaturo lahko uporabijo tudi dijaki pri pripravi referatov, seminarskih in raziskovalnih nalog, projektnem delu ipd.
Preverjanje naj poteka ustno in pisno ob slikovnem gradivu. V vsakem ocenjevalnem obdobju morajo dobiti dijaki najmanj po eno oceno. Tako pri preverjanju kot ocenjevanju naj se upošteva znanje, razumevanje, uporaba znanja, analiza, sinteza in sposobnost vrednotenja (Bloomova taksonomija ciljev).
Ocenjujejo se tudi referati, komentarji, ocene, izdelki projektnega dela, seminarsko delo in druge oblike sodelovanja in nastopanja dijaka v okviru učne ure.
Janson, H. W. in Janson, Anthony F.: History of Art for Young People, 5. izdaja, 1997.
Učni načrt za predmet umetnost – likovna umetnost, Ljubljana, 1994.