Učni načrt za kemijo v strokovnih gimnazijah je bil sprejet na 14. seji Strokovnega sveta RS za splošno izobraževanje, 26. 3. 1998.
II. TEMELJNA NAČELA UČNEGA NAČRTA
1. CILJI PREDMETA
1.1. SPLOŠNI CILJI PREDMETA
1.2. OPERACIONALIZACIJA SPLOŠNIH CILJEV
1.3. VSEBINE PREDMETA KEMIJA ZA STROKOVNE GIMNAZIJE - 140 ur
JEDRNI VSEBINSKI SKLOP
IZBIRNI PROGRAM KEMIJE
1. Gradniki snovi
1.1. Zgradba atoma in periodni sistem
1.2. Povezovanje gradnikov
1.2.1. Kemijska vez
1.2.2. Molekulske vezi
2. Spremembe
2.1. Energijske spremembe
2.1.1. Kemijska reakcija kot energijska sprememba
2.2. Potek kemijskih reakcij
2.2.1. Hitrost kemijskih reakcij
2.2.2. Ravnotežje v vodnih raztopinah
2.2.2.1. Kisline, baze, soli
2.2.2.2. Redoks reakcije
3. Elementi v periodnem sistemu
3.1. Področja v periodnem sistemu
3.2. Nekovine
3.3. Kovine
4. Pomen in vloga organskih spojin
4.1. Ogljikovodiki in derivati
4.2. Lipidi in površinsko aktivna sredstva
4.3. Ogljikovi hidrati in proteini
Izbirne vsebina: Tehnologija
Izbirne vsebina: Kemija okolja
Izbirne vsebina: Vonj in dišave
Izbirne vsebina: Antibiotiki
Izbirne vsebina: Barva in barvila
Izbirne vsebina: Polimeri
2. STANDARDI ZNANJ
V. SPECIALNODIDAKTIČNA PRIPOROČILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE
VI. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
Kemija je temeljna naravoslovna veda, za katero je značilno hitro povečevanje števila informacij in podatkov, eksperimentalno raziskovalno delo in hitro prenašanje raziskovalnih dosežkov v prakso. Kemija je interdisciplinarno povezana z drugimi naravoslovnimi strokami, na njenih spoznanjih pa temelji tudi kemična in sorodna industrija, ki je ključna prvina rasti kapitala, zato ima velik vpliv tako na ekonomske kakor tudi na socialne odnose v družbi. Poglavitna naloga kemije kot šolskega predmeta je razvijati procese naravoslovne kulture: (1) opazovanje in opisovanje pojavov, (2) sposobnost utemeljevanja opažanj in (3) sposobnost komuniciranja. Z razvijanjem kemijskih pojmov uresničujemo štiri ključne stebre izobraževanja v novem tisočletju: (1) učiti se, da bi vedeli, (2) učiti se, da bi znali uporabljati, (3) učiti se za celostno osebnostno rast, (4) učiti se za skupno življenje. Ključni poudarki pri pouku kemije v gimnaziji so: sistematično zbiranje podatkov, prikaz soodvisnosti med temeljnim kemijskim znanjem in možnimi aplikacijami ter ekonomijo. V srednji šoli se dijaki izpopolnijo v sposobnosti sporočanja informacij v kemijskem jeziku in v skrbi za varnost pri delu ter podrobneje spoznajo pomen kemije in kemične industrije pri zagotavljanju trajnostnega razvoja.
Pri uvajanju kemije v šoli moramo skrbeti za razvoj celostne osebnosti, ki jo opredeljujejo kritičnost, kreativnost, poštenost, radovednost, svoboda misli in besed ter sposobnost preseganja dogem. Druga pomembna funkcija kemije je razvijanje spoznavnih procesov pri učencih na podlagi opredeljevanja pojmov, razvrščanja primerov za pojme na podlagi lastnosti, razvijanje sposobnosti napovedovanja lastnosti, prepoznavanje soodvisnosti na podlagi ustreznih predstavitev znanja ter posploševanje in povezovanje s teorijo. Pri tem je ključna vizualizacija povezovanja makroskopskih opažanj z mikroskopsko razlago.
Da bi lahko uresničevali naloge kemije kot šolskega predmeta, mora biti pouk zasnovan na podlagi eksperimentov. Pri razumevanju kemije so pomembne tako vsebina (dejstva, pojmi, modeli, teorije) kot tudi metode, s katerimi pridobivamo znanje. Poglavitna značilnost metod poučevanja kemije so dejavnosti, na podlagi katerih dijaki:
1. spoznavajo določeno vsebino ali rešijo problem;
2. analizirajo empirične podatke, ki jih dobijo na podlagi eksperimenta ali s študijem virov informacij, in ob pomoči učitelja razvijajo nove pojme, odkrivajo povezave med njimi in jih povezujejo v pravila.
Pri izbiri dejstev in pojmov, ki jih posredujemo dijakom, je pomembno, da nadgrajujemo pojme, ki so jih spoznali že v osnovni šoli. V srednji šoli le-te razširimo in poglobimo s primeri, ki so povezani s temeljno stroko srednješolskega programa. S takim pristopom povezujemo osnovnošolsko in srednješolsko znanje kemije. Povezovanje primerov za kemijske pojme z življenjem je tudi v srednji šoli poglavitna naloga učitelja kemije, zato mora imeti na voljo čim več informacij iz različnih virov, od knjig in revij do zgoščenk in baz podatkov, dostopnih linijsko ali po internetu (medmrežju). Da bi učiteljem kemije olajšali iskanje podatkov po internetu smo zasnovali slovensko kemijsko izobraževalno mrežo KemInfo, ki je dostopna na naslovu: http://www.keminfo.uni-lj.si .
- sistematično zbiranje podatkov in informacij,
- sposobnost sporočanja kemijskih informacij,
- pomen kemije za trajnostni razvoj,
- pomen eksperimenta pri kemiji,
- skrb za varnost pri delu.
Dijaki naj:
- dopolnjujejo in poglabljajo osnovnošolsko znanje kemije, razvijajo razumevanje in spretnosti na podlagi reševanja praktičnih problemov in eksperimentalnih opažanj ob uporabi virov informacij;
- spoznavajo načine iskanja in vrednotenja kemijskih in sorodnih informacij iz različnih virov (zlasti računalniško čitljivih);
- spoznavajo uporabo informacijske tehnologije za zbiranje, shranjevanje, iskanje in predstavitev informacij;
- uporabljajo kvantitativen pristop pri opisovanju kemijskih procesov.
(2) Sposobnost komuniciranja v kemiji
Dijaki naj:
- spoznavajo kemijsko terminologijo, kemijske simbole in formule ter se navajajo na njihovo uporabo pri opisovanju kemijskih pojavov in procesov;
- znajo uporabljati enote SI;
- spoznavajo, kako predstaviti kemijske informacije v simbolni obliki.
(3) Pomen kemije za trajnostni razvoj
Dijaki naj:
- povezujejo kemijsko znanje in razumevanje z dogajanji v naravi in s stvarmi, ki so v vsakdanji rabi;
- spoznajo vlogo in pomen kemije za zagotavljanje boljše kvalitete življenja;
- spoznavajo, kako povezati kemijsko znanje in razumevanje s skrbjo za okolje;
- spoznajo pozitivne vplive in slabosti tehnološkega napredka na okolje;
- na izbranih primerih spoznavajo moč in omejitve znanosti pri reševanju tehnoloških, socialnih in okoljskih problemov ter spoznavajo etične dileme, povezane s temi odločitvami.
(4) Skrb za zdravje in varnost
Dijaki naj:
- uporabljajo vire informacij za oceno nevarnosti pri delu z neznanimi snovmi v šolskem laboratoriju ter v svojem ožjem in širšem okolju (zlasti doma);
- spoznavajo, kako smotrno upravljati z delovnim okoljem in opremo.
(5) Pomen eksperimenta pri kemiji
Dijaki naj:
- spoznajo eksperiment kot pomemben vir podatkov in informacij;
- spoznajo pomen eksperimenta za potrjevanje hipotez;
- se naučijo opazovati potek eksperimenta in poznajo načine zapisovanja opažanj (tabele, grafi);
- ob posameznih primerih spoznavajo načine analize opažanj, postavljanje sklepov in njihovo vrednotenje.
1. Gradniki snovi
1.1. Zgradba atoma in periodni sistem
1.2. Povezovanje gradnikov
1.2.1. Kemijska vez
1.2.2. Molekulske vezi
2. Spremembe
2.1. Energijske spremembe
2.1.1. Kemijska reakcija kot energijska sprememba
2.2. Potek kemijske reakcije
2.2.1. Hitrost kemijske reakcije
2.2.2. Ravnotežje v vodnih raztopinah
2.2.2.1. Kisline, baze, soli
2.2.2.2. Redoks reakcije
3. Elementi v periodnem sistemu
3.1. Področja v periodnem sistemu
3.2. Nekovine
3.3. Kovine
4. Pomen in vloga organskih spojin za življenje
4.1. Ogljikovodiki in halogenirani derivati
4.2. Lipidi in površinsko aktivna sredstva
4.3. Ogljikovi hidrati in proteini
1. Pridobivanje aluminija z elektrolizo glinice
2. Silicij in polprevodniki
3. Onesnaževala
4. Onesnaževanje zraka
5. Ozonska luknja
6. Onesnaženost vode in viri pitne vode
7. Odpadki kot sekundarne surovine in sekundarni vir energije
8. Vonj in dišave
9. Antibiotiki
10. Barva in barvila
11. Polimeri
OPERATIVNI CILJI |
DEJAVNOSTI- AKTIVNOSTI |
PREDLAGANE |
SPECIALNO- DIDAKTIČNA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
1 Gradniki snovi 1.1 Zgradba atoma in periodni sistem |
|
|
|
|
Dijaki naj: - opredelijo delce v atomu glede na njihov relativni naboj in relativno maso
- razložijo pomen in povezavo med atomskim in masnim številom, definirajo izotope
- spoznajo razporeditev elektronov po energijskih ravneh (lupine in podlupine) v atomih reprezentativnih elementov
- razumejo razporeditev elementov v periodnem sistemu kot posledico zgradbe njihovih atomov
- spoznajo periodično spreminjanje izbra-nih fizikalnih lastnosti elementov po skupinah in periodah na podlagi zgradbe njihovih atomov
- spoznajo sodobno definicijo relativne atomske mase. |
|
1. Definiranje lupin in podlupin 2. Razvrščanje elektronov v lupinah in podlupinah reprezentativnih elementov
Povezava med razporeditvijo elektronov v atomu elementa in njegovim položajem v periodnem sistemu
|
|
|
|
|
1. Opredelitev atomskega radija in njegovo spreminjanje v skupini in periodi 2. Spreminjanje kovinskega značaja elementov po skupini in periodi
|
|
|
1.2 Povezovanje gradnikov 1.2.1. Kemijska vez |
|
|
|
|
Dijaki naj: - znajo definirati ionsko in kovalentno vez
- spoznajo zgradbo ionskih kristalov ob primeru natrijevega klorida
- znajo razlikovati in določiti vezne in nevezne elektronske pare v strukturnih formulah preprostih molekul
- znajo na podlagi odboja veznih in neveznih elektronskih parov razložiti obliko preprostih molekul
- ob primeru diamanta znajo razložiti zgradbo kovalen-tnih kristalov
- spoznajo kovinsko vez |
|
1. Ionska vez, ionski kristali 2. Kovalentna vez, kovalentni kristali
1. Značilnosti kovinske vezi 2. Kovinski kristali
|
ionska vez, kovalentna vez, fizikalne lastnosti snovi z ionsko in kovalentno vezjo
za ponazoritev značilnih fizikalnih lastnosti snovi s posamezno vrsto vezi
|
|
1.2.2 Molekulske vezi |
|
|
|
|
Dijaki naj: - definirajo orientacijske in disperzijske sile med molekulami
- znajo na podlagi polarnih vezi in oblike molekul sklepati o polarnosti molekul
- razumejo vpliv molekulskih vezi na fizikalne lastnosti snovi
- spoznajo vodikovo vez in njen vpliv na fizikalne lastnosti snovi |
|
Medmolekulske sile 1. Vrste medmolekulskih sil 2. Molekulski kristali
Vodikova vez in fizikalne lastnosti snovi; voda, amoniak, alkoholi
|
molekulskega kristala joda ali ogljikovega dioksida in model za prikaz vodikovih vezi v vodi
|
|
2 Spremembe 2.1 Energijske spremembe 2.1.1 Kemijska reakcija kot energijska sprememba |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
|
|
|
- opredelijo standardno reakcijsko entalpijo eksotermne in endotermne reakcije
- spoznajo in znajo pri izračunu standar-dne reakcijske entalpije uporabiti stan-dardno tvorbeno entalpijo
|
|
1. Standardna tvorbena entalpija
2. Standardna reakcijska entalpija
|
1. reakcija kalcijevega oksida v vodi, eksotermna reakcija 2. reakcija med amonijevim kloridom in barijevim hidroksidom, endotermna reakcija 3. entalpija reakcije med cinkom in vodno raztopino bakrovega (II) sulfata 4. sežigna entalpija etanola
|
|
2.2 Potek kemijskih reakcij 2.2.1 Hitrost kemijskih reakcij |
|
|
|
|
Dijaki naj: - definirajo hitrost kemijske reakcije;
- preučijo vpliv koncentracije in tempe-rature na hitrost kemijske reakcije;
- opredelijo aktivacijsko energijo;
- opredelijo katalizo in katalizatorje. |
|
1. Hitrost kemijske reakcije in vplivi na njeno vrednost 2. Aktivacijska energija 3. Kataliza, katalizatorji
|
1. vpliv koncentracije in temperature na hitrost reakcije med natrijevim tiosulfatom in klorovodikovo kislino 2. homogena kataliza, reakcija med natrijevim oksalatom in kalijevim manganatom (VII) ob navzočnosti manganovega sulfata (VI) kot katalizatorja Heterogena kataliza, razpad vodikovega peroksida ob navzočnosti manganovega (IV) oksida kot katalizatorja |
|
|
|
|
|
|
2.2.2 Ravnotežja v vodnih raztopinah 2.2.2.1 Kisline, baze, soli |
|
|
|
|
Dijaki naj: - definirajo kisline in baze v vodnih raz-topinah po Bronsted-Lowryjevi teoriji
- opredelijo pojem protolitskega ravnote-žja in izrazijo ravnotežne konstante Ka, Kb
- znajo izračunati pH vodnih raztopin kislin in baz
- ocenijo jakost kislin in baz na podlagi vrednosti Ka oziroma Kb
- znajo oceniti pH raztopine soli na pod-lagi jakosti kislin in baz, iz katerih so nastale soli
- spoznajo primere nastanka netopnih soli pri reakcijah med elektroliti |
računanje pH
|
Ka, Kb, jakost kislin in baz
|
1. opredelitev kislin in baz na podlagi reakcije oksidov z vodo 2. opredelitev kislega in bazičnega značaja vodnih raztopin na podlagi pH 3. poznavanje nevtralizacije kot reakcije med kislinami in bazami 4. poznavanje osnov kemijske nomen-klature kislin, baz in njihovih soli 5. reakcije med kislinami in bazami 6. hidroliza soli, merjenje pH |
|
|
|
|
7. primeri ionskih reakcij Vključujemo primere iz anorganske in organske kemije. |
|
2.2.2.2 Redoks reakcije |
|
|
|
|
Dijaki naj: - opredelijo pojme: oksidacija, redukcija, oksidant, reducent
- znajo urejati preproste redoks reakcije
- poznajo galvanski člen kot vir istosmer-nega toka
- razlikujejo med galvanskim členom in elektrolitsko celico |
1. urejanje preprostih redoks enačb 2. računanje množine izločene snovi pri elektrolizi
|
1. Oksidacija, redukcija, oksidant, reducent 2. Urejanje preprostih redoks reakcij 3. Galvanski členi
|
1. raztapljanje kovin v klorovodikovi kislini 2. priprava in merjenje napetosti Danielovega galvanskega člena 3. elektroliza vode 4. oksidativna in reduktivna razgradnja organskih spojin 5. oksidacija etanola (alkotest)
1. Pridobivanje kovin z elektrolizo 2. Korozija in zaščita |
|
3 Elementi v periodnem sistemu 3.1 Področja v periodnem sistemu |
|
|
|
|
Dijaki naj: - razdelijo periodni sistem na področja glede na polnjenje vrste orbital z valenčnimi elektroni
- spoznajo, da imajo elementi na področ-jih s, p, d in f nekatere skupne lastnosti |
|
1. Področje s, p, d in f 2. Značilnosti elementov na posameznem področju
|
|
|
3.2 Nekovine |
|
|
|
|
Dijaki naj: - opredelijo značilne nekovinske lastno-sti
- opredelijo značilnosti halogenov
- opredelijo značilnosti žvepla in žve- plovih spojin
- opredelijo značilnosti dušika in fosforja ter njunih spojin
|
|
1. Poglavitni tipi spojin 2. Fizikalne in kemijske lastnosti
3. Značilnosti skupine 4. Vodikovi halogenidi
1. Značilnosti skupine 2. Žveplo in žveplove spojine
1. Značilnosti skupine 2. Dušik in dušikove spojine 3. Fosfor in fosforjeve spojine |
|
|
3.3 Kovine |
|
|
|
|
Dijaki naj: - opredelijo poglavitne značilnosti elementov I., II. skupine
- opredelijo značilnosti prehodnih elementov
|
|
1. Poglavitni tipi spojin 2. Fizikalne in kemijske lastnosti
1. Značilnosti skupine 2. Reakcije s kisikom in vodo
1. Značilnosti skupine 2. Reakcije s kisikom 3. Trdota vode
|
|
|
4 Pomen in vloga organskih spojin 4.1 Ogljikovodiki in derivati |
|
|
|
|
Dijaki naj: - spoznajo pomen ogljikovodikov kot virov energije in surovin
- poznajo usmeritve na področju razvoja novih pogonskih goriv in alternativnih virov energije (bioplin)
- poznajo vplive uporabe ogljikovodikov na okolje
- poznajo vidike uporabe halogeniranih ogljikovodikov kot sredstev za varstvo rastlin
- poznajo vplive halogeniranih ogljiko-vodikov na okolje |
|
1. Nafta, zemeljski plin, vir ogljikovodikov 2. Bencin kot pogonsko gorivo 3. Uporaba goriv in vplivi tople grede 4. Alternativni viri energije 5. Halogenirani ogljikovodiki kot topila, potisni plini, sredstva za gašenje in aktivne sestavine fitofarmacevtskih pripravkov, ozonska luknja 6. Problemi biorazgradljivosti in biokoncentracije halogeniranih C/H |
1. gorenje, gašenje 2. kreking C/H 3. reakcija bromiranja nasičenih in nenasičenih C/H
|
|
4 Pomen in vloga organskih spojin 4.2 Lipidi in površinsko aktivna sredstva |
|
|
|
|
Dijaki naj: - poznajo definicijo lipidov in njihovo klasifikacijsko shemo ter opredeliti relacije na podlagi strukture
- poznajo delovanje površinsko aktivnih snovi
- poznajo vplive sestave detergentov na biorazgradljivost
- poznajo probleme onesnaževanja z detergenti
- poznajo uporabo maščob v prehrani in procese kvarjenja maščob
- poznajo funkcijo lipidov v živih sistemih |
|
1. Klasifikacijska shema lipidov 2. Masti in olja 3. Maščobe v prehrani 4. Kvarjenje maščob 5. Površinsko aktivne snovi 6. Funkcije lipidov v živih sistemih |
1. lastnosti površinsko aktivnih spojin 2. vpliv dodatkov na lastnosti površinsko aktivnih sredstev
|
|
4 Pomen in vloga organskih spojin 4.3 Ogljikovi hidrati in proteini |
|
|
|
|
Dijaki naj: - ponovijo zgradbo ogljikovih hidratov iz osnovne šole
- spoznajo klasifikacijsko shemo ogljiko-vih hidratov
- poznajo fotosintezo kot reakcijo, pri kateri se svetlobna energija pretvarja v kemično
- poznajo funkcije ogljkovih hidratov v organizmih
- poznajo aminokisline kot gradnike pro-teinov in proteidov
- poznajo pomen proteinov kot sestavin encimov
- poznajo probleme, povezane s pomanj-kanjem proteinov in ogljikovih hidratov v prehrani |
|
1. Klasifikacija strukturne značilnosti ogljikovih hidratov in delitev
2. Viri ogljikovih hidratov in njihove funkcije v živih sistemih
3. Fotosinteza
4. Zgradba proteinov in njihova funkcija v živih organizmih
|
Uporaba baz podatkov, multimedijskih predstavitev, interneta
Zasnova in izvajanje eksperimentov: 1. dokazne reakcije za ogljikove hidrate 2. encimska hidroliza škroba 3. dokazovanje aminokislin, dokaz peptidne vezi
|
|
IZBIRNA VSEBINA: Tehnologija
OPERATIVNI CILJI SKLOPA |
DEJAVNOSTI- AKTIVNOSTI |
VSEBINE |
SPECIALNO- DIDAKTIČNA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: - spoznajo izbrana področja kemične industrije in vpliv le-te na okolje
- spoznavajo tehnologijo pridobivanja izbranih snovi, vplive na izkoristek pos-topka in ekonomske vidike
|
|
|
Možna je izbira posameznih vsebinskih sklopov. |
|
IZBIRNA VSEBINA: Kemija okolja
OPERATIVNI CILJI |
DEJAVNOSTI- AKTIVNOSTI |
VSEBINE |
SPECIALNO DIDAKTIČNA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: - spoznajo onesnaževala in njihove lastnosti
- onesnaženje zraka in kisli dež: poglobijo naj znanje o onesnaženosti zraka in nastanku kislega dežja
- ozonska luknja: vzroki za nastanek ozonske luknje in posledice za življenje
- onesnaženost vode in viri pitne vode: ovrednotijo onesnaženost vode kot svetovni problem in spoznajo načine pridobivanja pitne vode
- odpadki kot sekundarne surovine in sekundarni vir energije: spoznajo odpadke, ki jih lahko uporabimo kot sekundarne surovine ter sekundarne vire in načine uporabe
- biorazgradnja odpadkov: spoznajo pogoje in načine biorazgradnje nekaterih odpadkov |
|
1. Klasifikacija 2. Merila nevarnosti
1. Poglavitni onesnaževalci zraka 2. Nastanek kislega dežja in njegov vpliv na okolje
1. Nastanek ozonske luknje 2. Vplivi ozonske luknje na življenje 3. Preprečevanje nastanka ozonske luknje
1. Zaloge pitne vode in pridobivanje pitne vode 2. Preprečevanje onesnaževanja voda |
1. merjenje in spremljanje pH padavin 2. biorazgradnja izbranega odpadka
Možna je izbira posameznih vsebinskih sklopov. |
|
|
|
primeri uporabe odpadkov kot sekundarnih surovin in sekundarnih virov energije
|
|
|
IZBIRNA VSEBINA: Vonj in dišave
IZBIRNI OPERATIVNI CILJI |
IZBIRNE AKTIVNOSTI |
IZBIRNE VSEBINE |
SPECIALNO- DIDAKTIČNA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: - spoznajo osnove delovanja kemijskih receptorjev pri človeku (kemijska in biološka podlaga zaznavanja vonja)
- spoznajo vpliv kemijske strukture spojin na zaznavanje vonja
- spoznajo eterična olja kot skupino naravnih zmesi
- spoznajo naravne vire eteričnih olj
- spoznajo metode pridobivanja eteričnih olj (na podlagi eksperimentov)
- spoznajo pomen in uporabo eteričnih olj v živilski, farmacevtski in kozmetični industriji
|
|
|
1. prag zaznavnosti vonja (standardiziran eksperiment) 2. sinteza izbranih estrov 3. topnost in polarnost eteričnih olj 4. ekstrakcija eteričnih olj iz rastlinskih virov (glede na letni čas in okolje)
|
|
IZBIRNA VSEBINA: Antibiotiki
IZBIRNI OPERATIVNI CILJI |
IZBIRNE - AKTIVNOSTI |
IZBIRNE VSEBINE |
SPECIALNO- DIDAKTIČNA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: - spoznajo zgodovino uporabe antibiotičnih snovi in njihovega načrtnega prido-bivanja
- spoznajo načine razvrstitve antibiotikov glede na izvor, način pridobivanja, učinek, spekter delovanja
- spoznajo načine delovanja antibiotikov in problem nastanka rezistence/ odpornosti pri mikroorganizmih
- prepoznavajo najpomembnejše kemijske skupine antibiotikov in poglavitne strukturne elemente izbranih spojin
- spoznajo gospodarski pomen in uporabo antibiotikov |
|
|
1. inhibicija rasti mikroorganizmov s kovinami 2. inhibicija rasti mikroorganizmov s plesnimi 3. inhibicija rasti mikroorganizmov z antibiotiki
|
1. biologija 2. zgodovina 3. zdravstvena vzgoja |
IZBIRNA VSEBINA: Barva in barvila
OPERATIVNI CILJI |
IZBIRNE DEJAVNOSTI- AKTIVNOSTI |
IZBIRNE VSEBINE |
SPECIALNO- DIDAKTIČNA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: - spoznajo in preizkusijo možnosti iskanja literature za področje barvil v specializiranih knjižnicah - spoznajo in preizkusijo načine iskanja tekstovnih in grafičnih podatkov ter fotografij o tematiki barvil po internetu - se naučijo kritično oceniti pridobljene informacije, jih analizirati in oblikovati v sklepe - pripravijo načrt za izolacijo in identifikacijo izbranih naravnih barvil
|
|
|
|
|
IZBIRNA VSEBINA: Polimeri
OPERATIVNI CILJI |
DEJAVNOSTI- AKTIVNOSTI |
PREDLAGANE |
SPECIALNO- DIDAKTIČNA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: - poznajo značilne organske molekule, ki sestavljajo poliadicijske in polikondenzacijske polimere
- znajo opredeliti ponavljajočo se enoto v polimeru
- poznajo primer poliadicijske polimeri-zacije
- poznajo primer kondenzacijske polimerizacije
- znajo iz lastnosti polimerov sklepati o uporabi
- poznajo pomen in uporabo polimerov v različnih dejavnostih ter okoljske probleme, povezane z uporabo polimerov |
|
poliamidi 1. poliestri 2. preučevanje vpliva zamreženosti na lastnosti poliestra
|
1. preučevanje razmer za nabrekanje poliadicijskega polimera agrogela v različnih topilih in raztopinah elektrolitov 2. sinteza najlona 3. sinteza različno premreženih poliestrov in preučevanje vplivov zamreženja na lastnosti
|
|
Za oceno zadostno mora dijak:
Za oceno dobro mora dijak:
Za oceno prav dobro mora dijak:
Za oceno odlično mora dijak:
Pri posredovanju kemijskih pojmov izhajamo iz znanja, ki so ga dijaki pridobili v osnovni šoli. Pred začetkom vsakega obravnavanega sklopa naj dijaki ponovijo snov osnovnošolskega programa. Pri tem je zelo pomembno, da postanejo soodgovorni za svoje znanje. Pri nadgrajevanju pojmov navajamo dijake na samostojno iskanje lastnosti posameznih pojmov tako v virih podatkov kakor tudi na podlagi eksperimentalnih opažanj. Eksperiment ima v šoli dvojno vlogo. Z eksperimentom preučujemo lastnosti snovi, pridobivamo podatke, jih urejamo, ugotavljamo soodvisnosti med konstantami in spremenljivkami in postavljamo raziskovalne hipoteze. Po drugi strani pa z eksperimentom preverjamo raziskovalne hipoteze in teorije. V šoli pokažemo obe vlogi eksperimenta. Pomembno je, da učitelj skupaj z dijaki načrtuje izvedbe eksperimentov, saj je na ta način dijak v središču procesa izobraževanja in za svoj uspeh tudi neposredno odgovoren. Sodelovanje dijakov pri zasnovi eksperimentov je pomembno tudi pri demonstracijskih eksperimentih, ki jih praviloma izvaja učitelj ali pa jih pokaže kot videoposnetke.
Pri nadgrajevanju splošnih kemijskih pojmov ne razlikujemo med anorgansko in organsko kemijo, ampak obravnavamo primere z obeh področij.
Učno snov predstavimo dijakom problemsko, vendar mora biti problem povezan z njihovimi interesi. Na začetku ure učitelj postavi za obravnavani vsebinski sklop nekaj vprašanj, na katere bo skušal skupaj z dijaki med učno uro poiskati primerne odgovore. Pri zasnovi eksperimentov ne smemo pozabiti, da pojme razvijamo na podlagi primerov, glede na to pa je treba eksperimente izvajati primerjalno. Takšna zasnova podpira tudi višje spoznavne procese: opazovanje in zapisovanje opažanj, iskanje soodvisnosti med pojavi, postavljanje sklepov ter njihovo posploševanje in povezovanje s teoretično razlago. Vseh informacij o pojavih ne moremo dobiti le z eksperimenti, zato moramo uporabljati vire informacij. Naloga učitelja je, da usmerja dijake k informacijskim virom, jih vodi pri iskanju podatkov in njihovemu kritičnemu vrednotenju. Pri izbiri primerov za pojme postopno prehajamo od preprostih, že znanih primerov, k vse bolj zahtevnim. Pri opisovanju pojavov navajamo dijake na uporabo kemijskega jezika in kvantitativnih veličin. Pri povezovanju eksperimentalnih opažanj oziroma podatkov iz literature s teoretično razlago moramo pogosto uporabiti tehnike vizualizacije, s katerimi utemeljimo makroskopska opažanja z mikroskopsko razlago.
Kemijske vsebine so zasnovane na dveh ravneh: (1) kot jedrne vsebine, ki so nadgradnja jedrnih osnovnošolskih vsebin in (2) kot izbirne vsebine, ki naj pripomorejo k večji avtonomnosti šole, učitelja in dijaka v procesu šolanja. Jedrne vsebine obsegajo od 60 do 80 odstotkov učnih ur, vsak učitelj oziroma šola pa naj bi praviloma izbrala iz ponujenega programa še od 20 do 40 odstotkov izbirnih vsebin. Delitev učne snovi na jedrne in izbirne vsebine je tudi poglavitna prvina diferenciacije pouka. Dijaki jih lahko izbirajo v skladu s svojimi interesi in nagnjenji. Aktivnosti pri izbirnih vsebinah so zahtevnejše, zahtevajo skupinsko raziskovalno ali individualno delo učencev ter načrtovanje diskusijskih ur in seminarskih predstavitev.
Strategija izvajanja izbirnih vsebin
Za izbirno vsebino se lahko odločijo tudi učitelji kemije na šoli. V tem primeru ponudijo dijakom samo eno ali največ dve izbirni vsebini oziroma dele izbirnih vsebin, če je izbirna vsebina pojmovno obsežnejša. Šola se odloči za tiste izbirne vsebine, ki jih bo glede na razpoložljivo opremo, socialno in kulturno okolje, pričakovanja dijakov in njihovih staršev, razvojne programe šole ter finančne možnosti lahko optimalno izvedla. Izbirne vsebine niso ocenjene. Praviloma naj bi jih obvladovali le najboljši dijaki.
Druga možnost je, da se za izbirno vsebino oziroma njene dele odloči učitelj sam, pač glede na svojo strokovno usposobljenost in opremljenost šole za izvajanje programa izbirne vsebine. V tem primeru lahko učitelj v različnih razredih ponudi različne izbirne vsebine oziroma dele izbirnih vsebin. Tudi v tem primeru izbirne vsebine niso ocenjene, obvladovali pa naj bi jih le najboljši dijaki.
Tretja možnost je, da se za izbirne vsebine oziroma dele izbirnih vsebin odločijo dijaki in jih pod vodstvom učitelja samostojno obdelajo kot seminarsko nalogo. Najboljše naloge dijaki predstavijo svojim sošolcem.
Specialnodidaktična priporočila in medpredmetne povezave so vključeni v vsebine kemije.
Pri ocenjevanju dela dijakov je pomembno, da učitelji ocenjujejo:
Ocenjevanje je:
Ocenjeno je tudi: