Učni načrt za kemijo v strokovnih gimnazijah je bil sprejet na 14. seji Strokovnega sveta RS za splošno izobraževanje, 26. 3. 1998.
VSEBINA
II. TEMELJNA NAČELA UČNEGA NAČRTA
1. CILJI PREDMETA
1.1. SPLOŠNI CILJI PREDMETA
1.2. OPERACIONALIZACIJA SPLOŠNIH CILJEV
1.3. VSEBINE PREDMETA KEMIJA ZA STROKOVNE GIMNAZIJE
JEDRNI VSEBINSKI SKLOP
IZBIRNI PROGRAM KEMIJE
1. Spremembe snovi
1.1. Kemijska reakcija kot energijska sprememba
1.2. Ravnotežje v vodnih raztopinah
1.2.1. Kisline, baze, soli
1.2.2. Redoks reakcije
2. Elementi v periodnem sistemu
2.1. Nekovine
2.2. Kovine
3. Pomen in vloga organskih spojin za življenje
Ogljikovodiki in derivati
Izbirne vsebina: Medmolekulske vezi
Izbirne vsebina: Hitrost kemijske reakcije
Izbirne vsebina: Tehnologija
Izbirne vsebina: Kemija okolja
Izbirne vsebina: Vonj in dišave
Izbirne vsebina: Lipidi in površinsko aktivna sredstva
Izbirne vsebina: Ogljikovi hidrati in proteini
Izbirne vsebina: Polimeri
Izbirne vsebina: Barva in barvila
2. STANDARDI ZNANJ
V. SPECIALNODIDAKTIČNA PRIPOROČILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE
VI. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
Kemija je temeljna naravoslovna veda, za katero je značilno hitro povečevanje števila informacij in podatkov, eksperimentalno raziskovalno delo in hitro prenašanje raziskovalnih dosežkov v prakso. Kemija je interdisciplinarno povezana z drugimi naravoslovnimi strokami, na njenih spoznanjih pa temelji tudi kemična in sorodna industrija, ki je ključna prvina rasti kapitala, zato ima velik vpliv tako na ekonomske kakor tudi na socialne odnose v družbi. Poglavitna naloga kemije kot šolskega predmeta je razvijati procese naravoslovne kulture: (1) opazovanje in opisovanje pojavov, (2) sposobnost utemeljevanja opažanj in (3) sposobnost komuniciranja. Z razvijanjem kemijskih pojmov uresničujemo štiri ključne stebre izobraževanja v novem tisočletju: (1) učiti se, da bi vedeli, (2) učiti se, da bi znali uporabljati, (3) učiti se za celostno osebnostno rast, (4) učiti se za skupno življenje. Ključni poudarki pri pouku kemije v gimnaziji so: sistematično zbiranje podatkov, prikaz soodvisnosti med temeljnim kemijskim znanjem in možnimi aplikacijami ter ekonomijo. V srednji šoli se dijaki izpopolnijo v sposobnosti sporočanja informacij v kemijskem jeziku in v skrbi za varnost pri delu ter podrobneje spoznajo pomen kemije in kemične industrije pri zagotavljanju trajnostnega razvoja.
Pri uvajanju kemije v šoli moramo skrbeti za razvoj celostne osebnosti, ki jo opredeljujejo kritičnost, kreativnost, poštenost, radovednost, svoboda misli in besed ter sposobnost preseganja dogem. Druga ključna naloga kemije je razvijanje spoznavnih procesov pri učencih na podlagi opredeljevanja pojmov, razvrščanja primerov za pojme na podlagi lastnosti, razvijanje sposobnosti napovedovanja lastnosti, prepoznavanje soodvisnosti na podlagi ustreznih predstavitev znanja ter posploševanje in povezovanje s teorijo. Pri tem je ključna vizualizacija za povezovanje makroskopskih opažanj z mikroskopsko razlago.
Da bi lahko uresničevali naloge kemije kot šolskega predmeta, mora biti pouk zasnovan na eksperimentalni podlagi. Pri razumevanju kemije so pomembne vsebina (dejstva, pojmi, modeli, teorije) in metode, s katerimi pridobivamo znanje. Poglavitna značilnost metod poučevanja kemije so aktivnosti, na podlagi katerih dijaki:
1. spoznavajo določeno vsebino ali rešujejo problem;
2. analizirajo empirične podatke, ki jih dobijo na podlagi eksperimenta ali s študijem virov informacij, ter ob pomoči učitelja razvijajo nove pojme, odkrivajo povezave med njimi in jih povezujejo v pravila.
Pri izbiri dejstev in pojmov, ki jih posredujemo dijakom, je pomembno, da nadgrajujemo pojme, ki so jih že spoznali v osnovni šoli. Le-te v srednji šoli razširimo in poglobimo s primeri, ki so povezani s temeljno stroko srednješolskega programa. S takim pristopom povezujemo osnovnošolsko in srednješolsko kemijsko znanje. Povezovanje primerov za kemijske pojme z življenjem je tudi v srednji šoli poglavitna naloga učitelja kemije, ki mora imeti na voljo čim več informacij različnih virov, od knjig in revij do sodobnih virov v obliki zgoščenk ali baz podatkov, dostopnih linijsko ali na internetu. Da bi učiteljem kemije olajšali iskanje podatkov na medmrežju smo zasnovali slovensko kemijsko izobraževalno mrežo KemInfo, ki je dostopna na naslovu: http://www.keminfo.uni-lj.si.
Pri pouku kemije razvijamo naslednje procese:
(1) sistematično zbiranje podatkov in informacij,
(2) sposobnost sporočanja kemijskih informacij,
(3) pomen kemije za trajnostni razvoj,
(4) pomen eksperimenta pri kemiji,
(5) skrb za varnost pri delu.
(1) Sistematično zbiranje podatkov in informacij
Dijaki naj:
(2) Sposobnost komuniciranja v kemiji
Dijaki:
(3) Pomen kemije za trajnostni razvoj
Dijaki:
(4) Skrb za zdravje in varnost
Dijaki:
(5) Pomen eksperimenta pri kemiji
Dijaki:
1. Spremembe
1.1. Kemijska reakcija kot energijska sprememba
1.2. Ravnotežje v vodnih raztopinah
1.2.1. Kisline, baze, soli
1.2.2. Redoks reakcije
2. Elementi v periodnem sistemu
2.1. Nekovine
2.2. Kovine
3. Pomen in vloga organskih spojin za življenje
1. Pridobivanje aluminija z elektrolizo glinice
2. Silicij in polprevodniki
3. Silikati-cement, steklo, keramika*
4. Onesnaževala
5. Onesnaževanje zraka
6. Ozonska luknja
7. Onesnaženost vode in viri pitne vode
8. Odpadki kot sekundarne surovine in sekundarni vir energije
9. Umetna gnojila*
10. Vonj in dišave
11. Lipidi in površinsko aktivna sredstva
12. Ogljikovi hidrati in proteini
13. Polimeri
14. Barvila
15. Vitamini in zdravila*
16. Rastlinska zaščitna sredstva*
*Program za te izbirne vsebine je v pripravi.
OPERATIVNI CILJI |
DEJAVNOSTI- AKTIVNOSTI |
PREDLAGANE |
SPECIALNO- DIDAKTIČNA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
1 Sprememba snovi 1.1 Kemijska reakcija kot energijska sprememba |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
|
|
|
- opredelijo standardno reakcijsko entalpijo eksotermne in endotermne reakcije
- spoznajo in znajo uporabiti standardno tvorbeno entalpijo pri izračunu standardne reakcijske entalpije
|
|
Entalpija 1.Standardna tvorbena entalpija
2. Standardna reakcijska entalpija
|
1. raztapljanje kalcijevega oksida v vodi, eksotermna reakcija 2. reakcija med amonijevim kloridom in barijevim hidroksidom, endotermna reakcija 3. entalpija reakcije med cinkom in vodo raztopino bakroega (II) sulfata 4. sežigna entalpija etanola
|
|
1.2 Ravnotežja v vodnih raztopinah 1.2.1 Kisline, baze, soli | ||||
Dijaki naj: - definirajo kisline in baze v vodnih raztopinah po Bronsted - Lowryevi teoriji
- opredelijo pojem protolitskega ravnotežja
- znajo izmeriti pH vodnih raztopin kislin in baz in razumejo pomen pH lestvice
- spoznajo primere nastanka netopnih soli pri reakcijah med elektroliti |
|
|
1. opredelitev kislin in baz na podlagi reakcije oksidov z vodo 2. opredelitev kislega in bazičnega značaja vodnih raztopin na podlagi pH 3. poznavanje nevtralizacije kot reakcije med kislinami in bazami 4. poznavanje osnov kemijske nomenklature kislin, baz in njihovih soli 5. reakcije med kislinami in bazami 6. hidroliza soli, pH |
|
|
|
|
7. primeri ionskih reakcij Vključujemo primere iz anorganske in organske kemije. |
|
1.2.2 Redoks reakcije |
|
|
|
|
Dijaki naj: - opredelijo pojme: oksidacija, redukcija, oksidant, reducent
- znajo urejati preproste redoks reakcije
- poznajo galvanski člen kot vir istosmernega toka
- razlikujejo med galvanskim členom in elektrolitsko celico |
1. urejanje preprostih redoks enačb 2. računanje množine izločene snovi pri elektrolizi
|
1. Oksidacija, redukcija, oksidant, reducent 2. Urejanje preprostih redoks reakcij 3. Galvanski členi
|
1. raztapljanje kovin v klorovodikovi kislini 2. priprava in merjenje napetosti Danielovega galvanskega člena 3. elektroliza vode 4. oksidativna in reduktivna razgradnja organskih spojin 5. oksidacija alkohola (alkotest)
1. Pridobivanje kovin z elektrolizo 2. Korozija in zaščita |
|
2 Elementi v periodnem sistemu 2.1 Nekovine |
|
|
|
|
Dijaki naj: - opredelijo značilne lastnosti nekovin
- opredelijo značilnosti halogenov
- opredelijo značilnosti žvepla in njegovih spojin
- opredelijo značilnosti dušika in fosforja ter njunih spojin
|
|
1. Najpomembnejši tipi spojin 2. Fizikalne in kemijske lastnosti
3. Značilnosti skupine 4. Vodikovi halogenidi
1. Značilnosti skupine 2. Žveplo in njegove spojine
1. Značilnosti skupine 2. Dušik in njegove spojine 3. Fosfor in njegove spojine |
|
|
2.2 Kovine |
|
|
|
|
Dijaki naj:
- opredelijo poglavitne značilnosti elementov I., II. skupine
- opredelijo značilnosti prehodnih elementov
|
|
1. Najpomembnejši tipi spojin 2. Fizikalne in kemijske lastnosti
1. Značilnosti skupine 2. Reakcije s kisikom in vodo
1. Značilnosti skupine 2. Reakcije s kisikom 3. Trdota vode |
|
|
3 Pomen in vloga organskih spojin - ogljikovodiki in derivati |
|
|
|
|
Dijaki naj: - spoznajo pomen ogljikovodikov kot virov energije in surovin
- poznajo usmeritve na področju razvoja novih pogonskih goriv in alternativnih virov energije (bioplin)
- poznajo vplive uporabe ogljikovodikov na okolje
- poznajo pozitivne vidike uporabe halogeniranih ogljikovodikov kot sredstev za varstvo rastlin
- poznajo vplive halogeniranih ogljikovodikov na okolje |
|
1. Nafta, zemeljski plin - vir ogljikovodikov 2. Bencin kot pogonsko gorivo 3. Uporaba goriv in vplivi tople grede 4. Alternativni viri energije 5. Halogenirani ogljikovodiki kot topila, potisni plini, sredstva za gašenje in aktivne sestavine fitofarmacevtskih pripravkov 6. Lastnosti ogljikovodikov in halogeniranih C/H: topnost, gorljivost reaktivnost |
1. gorenje, gašenje, 2. C/H in C/H/X topila, 3. bromiranje nasičenih in ogljikovodikov
|
Lastnosti in zgradbo ogljikovodikov ponovimo iz programa OŠ.
|
IZBIRNA VSEBINA: Molekulske vezi
OPERATIVNI CILJI |
DEJAVNOSTI- AKTIVNOSTI |
PREDLAGANE |
SPECIALNO- DIDAKTIČNA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: - definirajo orientacijske in disperzijske sile med molekulami
- razumejo vpliv molekulskih vezi na fizikalne lastnosti snovi
- spoznajo vodikovo vez in njen vpliv na fizikalne lastnosti snovi
|
|
1. Vrste medmolekulskih sil 2. Molekulski kristali
Vodikova vez in fizikalne lastnosti snovi; voda, amoniak, alkoholi
|
molekulskega kristala joda ali ogljikovega dioksida in model za prikaz vodikovih vezi v vodi
Molekulske in vodi- kove vezi ponazorimo ob primerih iz anorganske in organske kemije.
|
|
IZBIRNA VSEBINA: Hitrost kemijske reakcije
OPERATIVNI CILJI |
DEJAVNOSTI- AKTIVNOSTI |
PREDLAGANE |
SPECIALNO- DIDAKTIČNA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: - definirajo hitrost kemijske reakcije
- preučijo vpliv koncentracije in temperature na hitrost kemijske reakcije
- opredelijo aktivacijsko energijo
- opredelijo katalizo in katalizatorje
|
|
1. Hitrost kemijske reakcije in vplivi na njeno vrednost 2. Aktivacijska energija 3. Kataliza, katalizatorji
|
1. vpliv koncentracije in temperature na hitrost reakcije med natrijevim tiosulfatom in klorovodikovo kislino 2. homogena kataliza, reakcija med natrijevim oksalatom in kalijevim manganatom(VII) ob navzočnosti manganovega sulfata(VI) kot katalizatorja 3. heterogena kataliza, razpad vodikovega peroksida ob navzočnosti manganovega(VI) oksida kot |
|
IZBIRNA VSEBINA: Tehnologija
OPERATIVNI CILJI SKLOPA |
DEJAVNOSTI- AKTIVNOSTI |
VSEBINE |
SPECIALNO- DIDAKTIČNA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: - spoznajo izbrana področja kemične industrije in vpliv lete na okolje
- spoznavajo tehnologijo pridobivanja izbranih snovi, vplive na izkoristek postopka in ekonomske vidike
|
|
|
Možna je izbira posameznih vsebinskih sklopov. |
|
IZBIRNA VSEBINA: Kemija okolja
OPERATIVNI CILJI |
DEJAVNOSTI- AKTIVNOSTI |
VSEBINE |
SPECIALNO- DIDAKTIČNA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: - spoznajo onesnaževala in njihove lastnosti
- onesnaženje zraka in kisli dež: poglobijo znanje o onesnaženosti zraka in nastanku kislega dežja
- ozonska luknja: spoznajo vzroke za nastanek ozonske luknje in posledice za življenje
- onesnaženost vode in viri pitne vode: ovrednotijo onesnaženost vode kot svetovni problem in spoznajo načine pridobivanja pitne vode
- odpadki kot sekundarne surovine in sekundarni vir energije: spoznajo odpadke, ki jih lahko uporabimo kot sekundardne surovine ter sekundarne vire in načine uporabe
- biorazgradnja odpadkov: spoznajo pogoje in načine biorazgradnje nekaterih odpadkov |
|
1. Klasifikacija 2. Merila nevarnosti
1. Poglavitni onesna-ževalci zraka 2. Nastanek kislega dežja in njegov vpliv na okolje
1. Nastanek ozonske luknje 2. Vplivi ozonske luknje na življenje 3. Preprečevanje nastanka ozonske luknje
1. Zaloge pitne vode in pridobivanje pitne vode 2. Preprečevanje onesnaženja voda |
1. merjenje in spremljanje pH padavin 2. biorazgradnja izbranega odpadka
Možna je izbira posameznih vsebinskih sklopov. |
|
|
|
Primeri uporabe odpadkov kot sekundarnih surovin in sekundarnih virov energije |
|
|
IZBIRNA VSEBINA: Vonj in dišave
IZBIRNI OPERATIVNI CILJI |
IZBIRNE -AKTIVNOSTI |
IZBIRNE VSEBINE |
SPECIALNO- DIDAKTIČNA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: - spoznajo osnove delovanja kemijskih receptorjev pri človeku (kemijska in biološka osnova zaznavanja vonja)
- spoznajo vpliv kemijske strukture spojin na zaznavanje vonja
- spoznajo eterična olja kot skupino naravnih zmesi
- spoznajo naravne vire eteričnih olj
- spoznajo metode pridobivanja eteričnih olj (na podlagi eksperimentov)
- spoznajo pomen in uporabo eteričnih olj v živilski, farmacevtski in kozmetični industriji
|
|
|
1. prag zaznavnosti vonja (standardiziran eksperiment) 2. sinteza izbranih estrov 3. topnost in polarnost eteričnih olj 4. ekstrakcija eteričnih olj iz rastlinskih virov (glede na letni čas in okolje)
|
|
IZBIRNA VSEBINA: Lipidi in površinsko aktivna sredstva
OPERATIVNI CILJI |
DEJAVNOSTI-AKTIVNOSTI |
PREDLAGANE |
SPECIALNO- DIDAKTIČNA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: - poznajo definicijo lipidov in njihovo klasifikacijsko shemo ter znajo opredeliti relacije na podlagi strukture
- poznajo delovanje površinsko aktivnih snovi
- poznajo vplive sestave detergentov na biorazgradljivost
- poznajo probleme onesnaževanja z detergenti;
- poznajo uporabo maščob v prehrani in procese kvarjenja maščob
- poznajo funkcijo lipidov v živih sistemih |
|
1. Klasifikacijska shema lipidov 2. Masti in olja 3. Maščobe v prehrani 4. Kvarjenje maščob 5. Površinsko aktivne snovi 6. Funkcije lipidov v živih sistemih |
1. lastnosti površinsko aktivnih spojin
|
|
IZBIRNA VSEBINA: Ogljikovi hidrati in proteini
OPERATIVNI CILJI |
DEJAVNOSTI-AKTIVNOSTI |
PREDLAGANE |
SPECIALNA DIDAKTIČNA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: - ponovijo zgradbo ogljikovih hidratov, ki so jo spoznali v osnovni šoli
- spoznajo klasifikacijsko shemo ogljikovih hidratov
- poznajo fotosintezo kot reakcijo, pri kateri se svetlobna energija pretvarja v kemično
- poznajo funkcije ogljikovih hidratov v organizmih
- poznajo aminokisline kot gradnike proteinov in proteidov
- poznajo pomen proteinov kot sestavin encimov
- poznajo probleme, povezane s pomanjkanjem proteinov in ogljikovih hidratov v prehrani |
|
1. Klasifikacija strukturne značilnosti ogljikovih hidratov in delitev
2. Viri ogljikovih hidratov in funkcije v živih sistemih
3. Fotosinteza
4. Zgradba proteinov in funkcija v živih organizmih
|
1. dokazne reakcije za ogljikove hidrate 2. encimska hidroliza škroba 3. dokazovanje aminokislin, dokaz peptidne vezi
|
|
IZBIRNA VSEBINA: Polimeri
OPERATIVNI CILJI |
DEJAVNOSTI-AKTIVNOSTI |
PREDLAGANE |
SPECIALNO- DIDAKTIČNA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: - poznajo značilne organske molekule, ki tvorijo poliadicijske in polikondenzacijske polimere
- znajo opredeliti ponavljajočo se enoto v polimeru
- poznajo primer poliadicijske polimerizacije
- poznajo primer kondenzacijske polimerizacije
- znajo iz lastnosti polimerov sklepati o uporabi
- poznajo pomen in uporabo polimerov v različnih dejavnostih in okoljske probleme, povezane z uporabo polimerov |
|
1. poliamidi 2. poliestri 3. preučevanje vpliva zamreženosti na lastnosti poliestra |
1. preučevanje razmer nabrekanja poliadicijskega polimera agrogel v različnih topilih in raztopinah elektrolitov 2. sinteza najlona 3. sinteza različno premreženih poliestrov in preučevanje vplivov zamreženja na lastnosti poliestra
|
|
IZBIRNA VSEBINA: Barva in barvila
OPERATIVNI CILJI |
IZBIRNE DEJAVNOSTI- AKTIVNOSTI |
IZBIRNE VSEBINE |
SPECIALNO- DIDAKTIČNA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: - spoznajo in preizkusijo iskanje literature o področju barvil v knjižnicah in na internetu - se naučijo kritično presoditi pridobljene informacije, jih analizirati in oblikovati sklepe - spoznajo delitev barvil na naravna in umetna - pripravijo načrt za izolacijo in identifikacijo izbranih naravnih barvil - spoznajo toksične lastnosti barvil - spoznajo usmeritve na področju razvoja in uporabe barvil - spoznajo načine varnega dela z barvili in dodatki
|
|
|
|
|
Za oceno zadostno mora dijak:
Za oceno dobro mora dijak:
Za oceno prav dobro mora dijak :
Za oceno odlično mora dijak:
Pri posredovanju kemijskih pojmov izhajamo iz znanja, ki so ga dijaki pridobili v osnovni šoli. Pred začetkom vsakega obravnavanega sklopa naj dijaki ponovijo vsebino iz osnovnošolskega programa. Pri tem je zelo pomembno, da postanejo za svoje znanje soodgovorni. Pri nadgrajevanju pojmov navajamo dijake na samostojno iskanje lastnosti posameznih pojmov tako v virih podatkov kot tudi na podlagi eksperimentalnih opažanj. Eksperiment ima v šoli dvojno nalogo. Z eksperimentom preučujemo lastnosti snovi, pridobivamo podatke, jih urejamo, ugotavljamo medsebojne odvisnosti med konstantami in spremenljivkami ter postavljamo raziskovalne hipoteze. Po drugi strani pa z eksperimentom tudi preverjamo raziskovalne hipoteze in teorije. V šoli opozorimo na obe nalogi eksperimenta. Pomembno je, da učitelj skupaj z dijaki načrtuje izvedbe eksperimentov. Tako je dijak v središču procesa izobraževanja in je za svoj uspeh tudi neposredno odgovoren. Sodelovanje dijakov pri zasnovi eksperimentov je pomembno tudi pri demonstracijskih eksperimentih, ki jih praviloma izvaja učitelj ali pa jih pokaže kot videoposnetke.
Pri nadgrajevanju splošnih kemijskih pojmov ne razlikujemo med anorgansko in organsko kemijo, ampak obravnavamo tako primere z enega kot tudi z drugega področja.
Učno snov predstavimo dijakom problemsko, vendar naj bo problem povezan z njihovimi interesi. Na začetku ure učitelj za obravnavani vsebinski sklop navede nekaj vprašanj, na katere bo skušal med učno uro skupaj z dijaki poiskati primerne odgovore. Pri zasnovi eksperimentov ne smemo pozabiti, da pojme razvijamo na podlagi primerov, torej moramo eksperimente izvajati primerjalno. Takšna zasnova je tudi temelj višjih spoznavnih procesov: opazovanja in zapisovanja opažanj, iskanja soodvisnosti med pojavi, oblikovanja sklepov, njihovega posploševanja in povezovanja s teoretično razlago. Vseh informacij o pojavih ne moremo pridobiti le z eksperimenti, zato moramo uporabljati različne vire informacij. Naloga učitelja je, da usmerja dijake k informacijskim virom, jih vodi pri iskanju podatkov in njihovem kritičnem vrednotenju. Pri izbiranju primerov za pojme postopno prehajamo od preprostih, že znanih primerov, k vse bolj zahtevnim. Pri opisovanju pojavov navajamo dijake na uporabo kemijskega jezika in kvantitativnih veličin. Pri povezovanju eksperimentalnih opažanj oziroma podatkov iz literature s teoretično razlago moramo pogosto uporabljati tehnike vizualizacij, s katerimi makroskopska opažanja utemeljimo z mikroskopsko razlago.
Kemijske vsebine so zasnovane na dveh nivojih: (1) kot jedrne vsebine, ki so nadgradnja jedrnih vsebin osnovne šole, in (2) kot izbirne vsebine, ki naj pripomorejo k večji avtonomnosti šole, učitelja in dijaka v procesu šolanja. Jedrne vsebine obsegajo od 60 do 80 odstotkov učnih ur, vsak učitelj oziroma šola pa naj bi praviloma izbrala iz ponujenega programa še 20 do 40 odstotkov izbirnih vsebin. Delitev učne snovi na jedrne in izbirne vsebine je tudi element diferenciacije pouka. Dijaki jih lahko izbirajo v skladu s svojimi interesi in nagnjenji. Pri izbirnih vsebinah so dejavnosti zahtevnejše, pogosto zahtevajo skupinsko raziskovalno ali individualno delo učencev, načrtovanje diskusijskih ur in seminarskih predstavitev.
Strategija uvajanja izbirne vsebine
Za izbirno vsebino se lahko odločijo učitelji kemije na šoli. V tem primeru ponudijo učencem samo eno ali največ dve izbirni vsebini oziroma dele izbirnih vsebin, če je izbirna vsebina pojmovno obsežnejša. Šola se odloči za tiste izbirne vsebine, ki jih bo glede na razpoložljivo opremo, socialno in kulturno okolje, pričakovanja dijakov in njihovih staršev, razvojne programe šole ter ne nazadnje glede na finančne možnosti lahko optimalno izvedla. Tako izbrane izbirne vsebine postanejo del rednega programa šole. Izbirne vsebine niso del rednega ocenjevanja. Praviloma naj bi jih obvladovali le najboljši dijaki.
Druga možnost je, da se za izbirno vsebino oziroma njene dele odloči učitelj sam, glede na svojo strokovno usposobljenost in opremljenost šole za izvajanje programa izbirne vsebine. V tem primeru lahko učitelj v različnih razredih ponudi različne izbirne vsebine oziroma dele izbirnih vsebin. Tudi v tem primeru izbirne vsebine niso del rednega ocenjevanja, saj naj bi jih obvladali le najboljši dijaki.
Tretja možnost je, da se za izbirne vsebine oziroma dele izbirnih vsebin odločijo dijaki sami in jih pod vodstvom učitelja tudi sami obdelajo kot seminarsko nalogo. Najboljše naloge dijaki predstavijo svojim sošolcem.
Specialnodidaktična priporočila in medpredmetne povezave so vključeni v vsebine kemije za strokovne gimnazije.
Pri ocenjevanju dela dijakov je pomembno, da učitelji ocenjujejo:
Ocenjevanje je:
Učitelj ocenjuje tudi: