TEHNIK MEHATRONIKE, TEHNIK OBLIKOVANJA
Katalog znanja je določil Strokovni svet RS za splošno izobraževanje na 89. seji dne 30. 3. 2006.
1. Uvod
2. Udejanjanje (10) kompetenc skozi predmet
3. Usmerjevalni/splošni cilji predmeta
4. Učni cilji in možne dejavnosti
5. Odnosni cilji
6. Minimalni standardi
7. Didaktična priporočila
8. Ocenjevanje
Namen predmeta sociologije je, da dijakinje in dijake opremi s tistimi znanji in spretnostmi, ki so pomembni in potrebni za razumevanje lastnega osebnega življenja kot tudi za razumevanje širših družbenih pojavov in procesov, ki presegajo izkušnjo posameznice in posameznika. V demokratični družbi je sposobnost posameznikov in posameznic za odločanje in zavedanje posledic svojega delovanja (ali nedelovanja) odločilnega pomena. Zato morajo razviti sposobnosti, da družbe ali dejanj posameznikov in posameznic ne ocenjujejo zgolj z vidika omejene lastne izkušnje, pač pa da se odtrgajo od samoumevnosti vsakdanjega življenja in pogledajo na dogodke in pojave iz širše družbene in kulturne perspektive, ki temelji na načelih znanstvenega spoznavanja. Pri analiziranju družbenih dogodkov in pojavov ter individualnih odločitev razvijajo razumevanje, da okoliščine, v katerih delujejo niso zgolj naključen splet dogodkov, ampak potekajo po določenih družbenih in kulturnih vzorcih. Razumejo pa tudi, da delovanje ljudi ni zgolj determinirano s temi okoliščinami, temveč da so ljudje hkrati tudi sami njihovi ustvarjalci. Ta znanja in spretnosti omogočajo dijakinjam in dijakom, da se tvorno vključijo v družbo in sodelujejo pri njenih pomembnih odločitvah na osnovi znanstvenih spoznanj in empiričnih evidenc, omogočajo pa tudi boljše razumevanje osebnih odločitev in doživljanj.
Sociologija tako usposablja dijake in dijakinje za samostojno uporabo ključnih socioloških idej in ustreznih metod pri analizi posameznih družbenih pojavov. Posebej omogoča spoznavanje in analizo slovenske družbe, vendar pa usmerja analitično pozornost dijakov in dijakinj tudi na temeljne značilnosti drugih sodobnih družb in kultur.
Sociologija omogoča vključitev tudi drugih kompetenc. Na področju socialnih veščin lahko s kritičnim odnosom do načina oblikovanja stališč (in predsodkov), analize družbenih in kulturnih vzorcev medsebojnih odnosov, … pripomore k boljšemu razumevanju, kako se v družbi oblikujejo in ovrednotijo določene socialne veščine. S kritičnim in znanstvenim razumevanjem družbe omogoča dijakinjam in dijakom tvorno vključevanje v pomembne družbene odločitve.
Na področju sporazumevalnih možnosti v slovenščini se sociologija vključuje v veliki meri z razvijanjem argumentiranja, analize besedil, pisanja esejev.
Cilji s področja razumevanja zdravja in bolezni in vloge medicinskega osebja v družbi in z različnimi teoretičnimi pogledi na to problematiko pripomore k razumevanju zdravja in bolezni ne samo z biomedicinskega, pač pa tudi družbenega vidika (različnih teoretičnih pristopov).
Naravoslovna kompetenca je vključena predvsem pri obravnavi problematike ekologije in varovanja okolja, trajnostnega razvoja in globalnega tveganja, pri obravnavi razumevanja človeka, pa tudi pri problematiki znanstvenega spoznavanja, svobode in odgovornosti za znanstveno raziskovanje in za posledice uporabe in zlorabe znanstvenih spoznanj.
V družboslovju je matematična kompetenca uporabna v smislu zmožnosti razumevanja informacij, ki so podane z matematičnimi sredstvi, razumevanju in interpretaciji grafov, tabel, … V tem smislu bomo spodbujali učence k pravilnemu in natančnemu branju različnih statističnih prikazov in pri raziskovalnih nalogah tudi k samostojnemu izračunu osnovnih statistik, oblikovanju tabel in grafov.
Kompetenca učenja učenja je vključena v sociologijo predvsem prek predmetne didaktike ob obravnavi, analizi, interpretaciji, sintezi in vrednotenju sociološke problematike in znanstvenih evidenc, razvoju kritičnega mišljenja in obravnave problematike z različnih zornih kotov.
Estetska kompetenca pa je vključena predvsem pri obravnavi tistega dela kulture, ki se nanaša na umetnost kot ožje pojmovanje kulture.
Dijakinje/dijaki razvijajo:
OBVEZNI DEL
Cilji |
Možne dejavnosti |
I. UVOD |
|
Dijakinja, dijak: |
Dijakinja, dijak: |
Razume in zna pojasniti posebnosti sociološkega pristopa pri obravnavi družbenih pojavov in vpliv družbenih dejavnikov tako na individualno življenje kot na delovanje širših družbenih pojavov in procesov; |
|
Zna pojasniti na kakšen način sociologija prihaja do znanstvenih spoznanj; |
|
Razume in zna uporabiti načela znanstvenega spoznanja; |
|
Razume problematiko svobode raziskovanja in odgovornosti znanosti in znanstvenikov/znanstvenic; |
|
II. SOCIALIZACIJA |
|
Razume in zna pojasniti proces socializacije kot učenja načina življenja v družbi; razlikuje različne stopnje socializacije (primarna, sekundarna); |
|
Razume in zna analizirati proces učenja družbenih vlog, osebne identitete in socialnih identitet; |
|
Razume, da so v proces socializacije vključeni različni dejavniki (različne skupine ali družbeni kontekst), zna analizirati in ovrednotiti delovanje različnih dejavnikov socializacije (družine, vrstniki, vzgojno–izobraževalne organizacije, religiozne institucije, mediji, delovne organizacije, etnične skupine …) in razume, da lahko različni dejavniki delujejo usklajeno ali protislovno; |
|
Pretehta problem svobode in determiniranosti v procesih socializacije in problem konformnosti ter nekonformnosti; |
|
III. KULTURA |
|
Razume različne načine in pristope k opredelitvi kulture in jih primerja s pojmovanji v vsakdanjem življenju, |
|
Razume značilnosti sestavin kulture (jezik, vrednote, norme, materialna kultura) in njihov vpliv na oblikovanje pravil, vedenjskih slogov in načina življenja; |
|
Razume oblikovanje družbenih zapovedi in prepovedi, opredelitev odklonskosti, formalne in neformalne oblike družbenega nadzora in različne vrste sankcij in zna to znanje uporabiti v analizi konkretnih družbenih situacij; |
|
Razume, analizira in pojasni kulturno pluralnost sodobnih družb (še posebej mladinske subkulture in kontrakulture) in odnose med kulturami: kulturno strpnost, etnocentrizem in kulturni relativizem; |
|
IV. ODNOS DO TELESA: ZDRAVJE, BOLEZEN IN STARANJE |
|
Razume, kako družbeni dejavniki vplivajo na odnos do telesa, zdravje in bolezen in na povezanost družbenih neenakosti in spola z zdravjem in boleznijo; |
|
Razume, kako družbeni dejavniki (razredna, spolna, etnična stratifikacija) vplivajo na različna pojmovanja in opredelitve zdravja, bolezni in staranja (starostna diskriminacija), pojav biomedicinskega modela zdravja, medikalizacije in naraščajoče vloge medicine pri določanju družbenih norm (nadzorna funkcija medicine); |
|
Razume različne sociološke razlage bolezni in zdravja v sodobni družbi (biomedicinski model, kritike biomedicinskega modela); |
|
V. DRUŽBENE NEENAKOSTI IN SLOJEVITOST |
|
Razume temeljne določnice družbene slojevitosti, ki vplivajo na položaj posameznic oz. posameznikov ali družbenih skupin v sodobni družbi; |
|
Primerja najpomembnejše razlage vzrokov in posledic slojevitosti pri razlagi sodobnih oblik slojevitosti; |
|
Razume različne oblike revščine in različne razlage vzrokov in posledic revščine in socialne izključenosti v sodobni družbi in zna to znanje uporabiti pri razlagi sodobnih pojavov revščine pri nas in v svetu; |
|
Primerja in pojasni slojevitosti po starosti (ageizem), spolu, etnični in religiozni pripadnosti v preteklosti in sodobnem svetu; |
|
Razume vzroke in omejitve za družbeno mobilnost in zna uporabiti to znanje pri razlagi konkretnih primerov; |
|
VI. SPREMINJAJOČI SE SVET |
|
Razume, da globalizacija zajema poleg ekonomskega tudi druge vidike družbenega in individualnega življenja in zna ovrednoti ta vpliv; |
|
Razume in analizira različne dejavnike, ki vplivajo na globalizacijo (razvoj tehnologije, ekonomski, politični dejavniki in drugi družbeni dejavniki); |
|
Primerja in ovrednoti različne poglede na globalizacijo v zvezi z ekonomijo, globalnostjo in regionalizacijo, pomenom nacionalne države in kulture; |
|
Razume in ovrednoti vpliv sprememb na življenje posameznic in posameznikov v zvezi z oblikovanjem identitete, vrednot, odnosa do dela, sprememb v zaposlovanju, preživljanju prostega časa, družin …; |
|
Razume in ovrednoti posledice povečevanja globalne neenakosti in globalna tveganja. |
|
IZBIRNI DEL
Sociologija razvija odnosne cilje skozi vsebine, ki jih obravnava. S svojimi spoznanji omogoča razvijati refleksijo, spoznavati družbene procese in pojave iz različnih zornih kotov, kritično mišljenje …, kar omogoča razvoj strpnosti in empatije, prav tako pa s sociološkimi spoznanji omogoča razvoj kritičnosti do družbene in lastne individualne prakse.
Za zadostno oceno mora dijakinja oz. dijak pokazati:
Predlagano zaporedje tem za učitelje/učiteljice ni obvezujoče. Pri obravnavi posameznih tem in raziskovalnih vprašanj mora biti poudarjena njihova soodvisnost. Zato ni pomemben vrstni red obravnave tem, ki jih vsebuje učni načrt, pač pa je pomembno, da dijaki in dijakinje spoznajo medsebojno povezanost posameznih družbenih pojavov in kompleksnost procesov v družbi. To omogoča tudi povezovanje socioloških spoznanj z znanji z drugih predmetnih področij in usposabljanje dijakov in dijakinj za uporabo socioloških znanj pri drugih predmetih.
Poleg obveznega dela učiteljica oz. učitelj lahko izbere tudi dodatna poglavja glede na aktualnost, sposobnosti in interese dijakinj in dijakov, lastne preference in naravnanost izobraževalnih programov. Temu lahko prilagodi tudi obvezni del in posamične cilje iz obveznega dela obravnava pri izbirnih temah.
Čeprav je v učnem načrtu poudarjeno obravnavanje temeljnih socioloških pojmov in teoretičnih pristopov, mora biti pri poučevanju od vsega začetka nakazana raziskovalna naravnanost sociologije in njena aktualnost. Zato naj bosta vsebina in raba posameznih pojmov konkretizirani s primeri iz sodobnih socioloških raziskav, še zlasti raziskav, ki obravnavajo slovensko družbo. Rabo sociološkega pojmovnega in metodološkega aparata pa je mogoče ponazoriti z interpretacijo sekundarnih podatkov npr. iz statističnih letopisov in poročil iz množičnih medijev. Pri obravnavi naj učiteljica oz. učitelj uporablja različne metode poučevanja glede na cilje obravnave snovi, vključuje novejše raziskave posameznih družbenih pojavov in problemov, aktualne dogodke, medijska sporočila ali spoznavanje problematike v realnem okolju (obiski, ekskurzije …). Tako se poučevanje približa vprašanjem, ki so blizu vsakdanjim izkušnjam dijakov in dijakinj, hkrati pa se distancira od zdravorazumskega razpravljanja o “družbenih problemih”.
Učiteljice in učitelji naj pri ocenjevanju uporabljajo različne načine v skladu s cilji, ki so si jih zadali, spoznanji strok, ki se ukvarjajo z izobraževanjem in predmetno didaktiko. Priporočljivo pa je, da bi dijakinje in dijaki vsaj eno oceno dobili iz samostojnega dela, bodisi analize lažjega strokovnega besedila, sekundarnih virov, množičnih medijev, izdelave seminarske ali krajše raziskovalne naloge…