Potrdil SSRSSI na 16. seji, 18. 6. 1998
VSEBINA
3.1 JEZIK
3.1.1 Funkcionalni cilji
3.1.2 Izobraževalni cilji
3.2 KNJIŽEVNOST
3.2.1 Funkcionalni cilji
3.2.2 Izobraževalni cilji
3.2.3 Vsebine
4 DIDAKTIČNO METODIČNA PRIPOROČILA
4.2 OBRAVNAVA NEUMETNOSTNIH BESEDIL
4.3 OBRAVNAVA UMETNOSTNIH BESEDIL
6.1 OBVEZNI NAČINI
6.2 PRIPOROČILA
Slovenščina je temeljni splošnoizobraževalni predmet.
Dijaki se pri njem usposabljajo za učinkovito, predvsem govorno, a tudi pisno sporazumevanje v najrazličnejših okoliščinah, in to ne le pri poklicnem delu, temveč se trudijo za dvig svoje splošne, izobrazbene in kulturne ravni, saj jim to povečuje možnost njihovega osebnega razvoja in znajdenja v širšem družbenem okolju. Hkrati s tem dojemajo jezik kot temeljno prvino človekove narodne identitete in si oblikujejo razmerje do slovenskega jezika kot državnega jezika v Republiki Sloveniji.
Katalog znanj za slovenščino predstavlja nadgradnjo učnega načrta iz osnovne šole v smislu razvijanja višjih ravni posplošenosti in s poudarkom na uporabnosti znanj v poklicnem življenju. Zasnovan je tako, da omogoča napredovanje po izobrazbeni vertikali, tj. prehod v srednje poklicno izobraževanje.
1. Dijaki se zavedajo pomembne vloge slovenskega jezika v njihovem osebnem in družbenem življenju, zato imajo do njega pozitivno čustveno in razumsko razmerje. Zavedajo se:
2. Dijaki pri sporazumevanju uporabljajo govornemu položaju ustrezno socialno zvrst in podzvrst; v ustreznih govornih položajih si prizadevajo govoriti zborno.
3. Dijaki sodelujejo v pogovorih, poslušajo (gledajo) in berejo različna besedila ter ustno in pisno izražajo svoje misli, doživetja, čustva, stališča in ustvarjalnost:
4. Dijaki razvijajo in ohranjajo tudi pozitivno razmerje do leposlovja ter ob branju in pogovoru o književnih delih oblikujejo lastni sestav kulturnih in družbenih vrednot.
5. Pri poslušanju in branju umetnostnih besedil se oblikujejo v doživljajsko usmerjene bralce; razvijajo
6. Dijaki spoznajo najosnovnejše literarnozgodovinske in literarnoteoretične pojme, potrebne za razvrščanje in poimenovanje prebranih leposlovnih besedil.
A. Funkcionalni in izobraževalni cilji
FUNKCIONALNI CILJI
1. Dijaki sprejemajo ustna in pisna neumetnostna besedila – poslušajo (in gledajo) pogovore in govorne nastope ter berejo uradna in javna ter strokovna in publicistična besedila:
2. Dijaki tvorijo ustna in pisna neumetnostna besedila – se pogovarjajo in govorno nastopajo ter pišejo uradna in strokovna besedila:
3. Dijaki sistematično razvijajo svojo pragmatično, pomensko, slovarsko, slovnično, pravorečno in pravopisno zmožnost.
IZOBRAŽEVALNI CILJI
1. Dijaki pri obravnavi besedil vodeno povzamejo bistvene značilnosti obravnavane besedilne vrste ter tako pridobljeno znanje uporabljajo pri tvorbi podobnih besedil.
2. Dijaki v pogovorih o besedilih uporabljajo nekaj najbolj temeljnih jezikoslovnih izrazov, usvojenih že v osnovni šoli.
3. Dijaki spoznavajo vlogo in položaj slovenskega jezika ter se znajdejo v slovenskem jezikovnem okolju.
4. Dijaki sistematično nadgrajujejo poznavanje osnovnih pravorečnih in pravopisnih pravil slovenskega knjižnega jezika ter se tako jezikovno kultivirajo.
B. Razčlenitev funkcionalnih in izobraževalnih ciljev
1. Dijaki sprejemajo in tvorijo ustna besedila.
1.1 Dijaki poslušajo (in gledajo) posnete pogovore ter sami pripravijo podobne pogovore.
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
1. Poslušajo (in gledajo): |
||
|
|
|
Po poslušanju:
|
||
2 SAMI PRIPRAVIJO PODOBEN POGOVOR. Pri tem upoštevajo načelo ustreznosti, razumljivosti in jezikovne pravilnosti. |
1.2 Dijaki poslušajo (in gledajo) govorne nastope ter sami govorno nastopajo.
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
1. Poslušajo (gledajo) krajša, manj zahtevNA BESEDILA, in sicer: |
||
|
|
|
Po poslušanju:
|
||
2. SAMI GOVORNO NASTOPAJO (z vnaprej pripravljeno temo). Med govornim nastopom upoštevajo načelo ustreznosti, razumljivosti in jezikovne pravilnosti (prizadevajo si govoriti zborno). |
2.1 Dijaki berejo uradna ter javna besedila ter sami tvorijo podobna uradna besedila.
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
1 BEREJO: |
||
|
|
|
Po branju:
|
||
2. SAMI PIŠEJO PODOBNA URADNA BESEDILA. Pri tem upoštevajo načelo ustreznosti, razumljivosti in jezikovne pravilnosti. |
||
3. IZPOLNJUJEJO:
|
2.2 Dijaki berejo strokovna in publicistična besedila ter sami tvorijo podobna
besedila.
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
1. Berejo krajša, manj zahtevna besedila, in sicer: |
||
|
|
|
Po branju
|
||
2. PIŠEJO KRAJŠA, MANJ ZAHTEVNA BESEDILA, in sicer: |
||
|
|
|
2.1 Naredijo si osnutek, ga popravijo in prepišejo. Pri pisanju upoštevajo načelo ustreznosti, razumljivosti in jezikovne pravilnosti. 2.2 Svoja besedila primerjajo in ocenjujejo. |
3. Dijaki sistematično razvijajo svojo pragmatično, pomensko, slovarsko, slovnično, pravorečno in pravopisno zmožnost.
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
Isto govorno dejanje uresničujejo na različne načine; istofunkcijskim načinom določajo ustrezne sporazumevalne okoliščine ter vrednotijo njihovo vljudnost in učinkovitost. |
||
Danim besedam iščejo sopomenke, protipomenke, nadpomenke oziroma podpomenke in besedno družino. |
Danim stilno zaznamovanim besedam iščejo nezaznamovane sopomenke. |
Danim žargonskim besedam/besednim zvezam iščejo nežargonske strokovne ustreznice. |
Bitja/stvari poimenujejo na podlagi opisa/definicije. |
Razložijo pomen danih stalnih besednih zvez; navajajo govorne položaje, v katerih bi uporabili dano stalno besedno zvezo. |
Dane prevzete besede zamenjajo z domačimi ustreznicami. |
Ponovljeno besedo v zaporednih povedih zamenjajo z različnimi navezovalnimi izrazi. |
Prepoznavajo pomenska razmerja med danimi povedmi in jih izrekajo z ustreznimi vezniškimi besedami (tako povedi združujejo v večstavčne povedi). |
|
Z vajami dopolnjujejo in utrjujejo svoje praktično obvladanje slovničnih kategorij in pravil – popravljajo najpogostejše slovnične napake ter skušajo utemeljiti svoje popravke. |
||
Z vajami dopolnjujejo in utrjujejo svoje praktično obvladanje najbolj temeljnih pravopisnih pravil – popravljajo najpogostejše pravopisne napake ter skušajo utemeljiti svoje popravke. |
||
Z vajami dopolnjujejo in utrjujejo svoje praktično obvladanje temeljnih pravil knjižne izreke – popravljajo najpogostejše pravorečne napake. |
1. Dijaki pri obravnavi besedil vodeno povzamejo bistvene značilnosti obravnavane besedilne vrste ter tako pridobljeno znanje uporabljajo pri tvorbi podobnih besedil.
2. Dijaki v pogovorih o besedilih uporabljajo nekaj najbolj temeljnih jezikoslovnih izrazov, usvojenih že v osnovni šoli.
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
|
|
|
3. Dijaki spoznavajo vlogo in položaj slovenskega jezika ter se znajdejo
v slovenskem jezikovnem okolju.
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
Seznanijo se z zakonsko postavitvijo slovenščine in drugih jezikov v Republiki Sloveniji. |
Seznanijo se s položajem slovenščine v zamejstvu in izseljenstvu. |
Prepoznavajo okoliščine za rabo žargonskih in nežargonskih strokovnih izrazov. |
Ugotavljajo okoliščine za rabo knjižnega in neknjižnega jezika ter slenga. Iz avtentičnih posnetkov govorice najstnikov ugotavljajo značilnosti slenga. |
Ugotavljajo in utemeljujejo prednosti maternega jezika pred tujim ter pomen učenja maternega in tujega jezika. |
Spoznavajo, da vsak jezik vsebuje prevzete prvine. Iz svojega okolja navedejo primere prevzetih lastnih in občnih imen ter ugotavljajo potrebnost/nepotrebnost prevzemanja tujih besed v slovenski jezik. |
Seznanijo se z nekaterimi temeljnimi sodobnimi jezikovnimi priročniki in se jih naučijo uporabljati. |
4. Dijaki sistematično nadgrajujejo poznavanje osnovnih pravorečnih in pravopisnih
pravil slovenskega knjižnega jezika ter se tako jezikovno kultivirajo.
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
|
|
|
A. Funkcionalni in izobraževalni cilji
FUNKCIONALNI CILJI (razvijanje književnih sposobnosti)
1. Dijaki berejo in poslušajo preprosta leposlovna besedila ter se o njih pogovarjajo.
2. Dijaki ustno in pisno izražajo svoje doživljanje prebranih besedil (občutja, predstave, mnenja, zaznave).
3. Dijaki v krajših govornih nastopih in zapisih poročajo o prebranih besedilih (obnove, oznake).
4. Dijaki preizkušajo svoje sposobnosti ustvarjalnega pisanja tako, da pišejo manj zahtevna izvirna besedila v zvezi z obravnavanimi ali drugimi književnimi deli.
5. Dijaki si ogledajo vsako leto vsaj eno ekranizacijo slovenskega leposlovnega dela.
IZOBRAŽEVALNI CILJI (pridobivanje književnega znanja)
1. Dijaki spoznavajo nekatera temeljna dela iz slovenske književnosti ter obdobja in smeri, v katerih so le-ta nastala.
2. Dijaki poznajo življenje in delo avtorjev obravnavanih besedil, vendar predvsem tista dejstva in značilnosti, ki jim pomagajo k boljšemu razumevanju besedil.
3. Dijaki ob besedilih spoznavajo najbolj temeljne literarnoteoretične pojme.
B. Razčlenitev funkcionalnih in izobraževalnih ciljev
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
1. Dijaki berejo in poslušajo preprosta leposlovna besedila ter se o njih pogovarjajo. Poslušajo in berejo umetnostna besedila iz slovenske književnosti. Razvijajo koncentracijo in usmerjajo pozornost na besedilo. Razvijajo smiselno glasno in tiho branje z razumevanjem. Poleg umetniških poslušajo in berejo tudi trivialna besedila. |
||
2. Dijaki ustno in pisno izražajo svoje doživljanje prebranih besedil (občutja, predstave, mnenja, zaznave). |
||
V pogovoru s sošolci in z učiteljem izražajo svoja doživetja. |
Pripovedujejo o identifikaciji s posameznimi osebami in njihovo dejanje tudi vrednotijo, pri čemer se sklicujejo na svoje izkušnje. |
|
Preberejo eno knjigo za domače branje po lastni izbiri; v pogovoru izražajo svoje doživljanje, razumevanje in vrednotenje prebranega dela. |
||
3. Dijaki v krajših govornih nastopih in zapisih poročajo o prebranih besedilih (obnove, oznake). |
||
S pomočjo učiteljevih vprašanj ustno in pisno |
||
obnovijo besedilo. |
obnovijo besedilo in označijo književno osebo. |
samostojno obnovijo prebrano besedilo in označijo književno osebo |
Dijaki po poslušanju zvočnega posnetka:
|
||
4. Dijaki preizkušajo svoje sposobnosti ustvarjalnega pisanja tako, da pišejo manj zahtevna izvirna besedila v zvezi z obravnavanimi ali drugimi književnimi deli. |
||
Pokažejo svoje sposobnosti ubeseditve doživljanja leposlovnih besedil:
|
||
Pišejo manj zahtevna besedila v zvezi s prebranimi deli:
|
||
5. Dijaki si ogledajo vsaj eno ekranizacijo slovenskega leposlovnega dela ali manj zahtevno gledališko predstavo. |
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
1. Dijaki poznajo nekatera temeljna dela iz slovenske književnosti ter obdobja in smeri, v katerih so le-ta nastala. |
||
Spoznavajo značilnosti in pomen ljudskega izročila za ohranjanje narodne identitete. S pomočjo učiteljevih navodil znajo iz ljudskega besedila izluščiti:
|
||
Ob besedilih spoznavajo nekatere poglavitne značilnosti literarnih obdobij in smeri: |
||
|
|
|
2. Dijaki poznajo življenje in delo avtorjev obravnavanih besedil, vendar predvsem tista dejstva in značilnosti, ki jim pomagajo k njihovemu boljšemu razumevanju. |
||
|
|
|
3. Dijaki ob besedilih spoznavajo najbolj temeljne literarnoteoretične pojme. |
||
Ob primerih obravnavanih besedil ločijo liriko, epiko in dramatiko; vezano in nevezano besedo. Poznajo in uporabljajo še naslednje strokovno izrazje: |
||
PESNIŠTVO:
|
|
|
PROZA:
|
|
|
DRAMATIKA:
|
|
|
1. NEKATERA TEMELJNA DELA IZ ZGODOVINE SLOVENSKE KNJIŽEVNOSTI: |
||
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
Ljudsko slovstvo Lepa Vida Al' me boš kaj rada 'mela Kurent ali Ajda in Slovenci |
Romantika France Prešeren: Sonetje nesreče (O Vrba); Zdravljica |
Književnost 20. stoletja Fran Milčinski: Butalci Prežihov Voranc: Boj na požiralniku (odlomek) Janez Menart: Croquis ali Ljubi kruhek ali Dane Zajc: Moja prva pesem |
Reformacija Primož Trubar: Ta evangeli sv. Matevža (odlomek o odločitvi za slovenski knjižni jezik) |
Realizem Simon Gregorčič: Soči Ivan Tavčar: Cvetje v jeseni (odlomek); ogled filma Cvetje v jeseni |
|
Razsvetljenstvo Valentin Vodnik: Moj spominek ali Dramilo Anton Tomaž Linhart: Županova Micka (odlomek) |
Moderna Dragotin Kette: Na trgu ali Josip Murn: Šentjanževo Ivan Cankar: Moje življenje (ena črtica) Oton Župančič: Žebljarska |
|
2. RECEPCIJSKO NARAVNANA BESEDILA (žanre izbere učitelj glede na interese dijakov):
|
||
3. ENO DOMAČE BRANJE PO IZBIRI V ŠOLSKEM LETU Priporočilni seznam domačega branja: Anton Ingolič: Mladost na stopnicah |
||
Dijaki lahko preberejo za domače branje tudi poljudnoznanstveno besedilo s področja, ki jih posebej zanima. |
Dijaki pri predmetu slovenščina sprejemajo (poslušajo, berejo), tvorijo (govorijo, pišejo) in razčlenjujejo neumetnostna besedila ter sprejemajo (poslušajo, berejo), razčlenjujejo in poustvarjajo umetnostna besedila. Delu z neumetnostnim besedilom je namenjenih 60 % ur pouka, z umetnostnim pa 40 %. Ker je delo z neumetnostnimi besedili drugačno kot z umetnostnimi, sta področji obravnave neumetnostnih in umetnostnih besedil zaradi posebnosti ciljev in vsebin predstavljeni ločeno tako v katalogu znanj (primerjajte poglavji Funkcionalni cilji, Izobraževalni cilji) kakor tudi v didaktično- metodičnih navodilih.
Obravnava neumetnostnih besedil je povezana s strokovnim (in praktičnim) delom dijakov, saj je lahko le taka pogoj za uspešnost pouka slovenskega jezika. Gre za povezavo z vsebinami strokovnih predmetov ter s praktičnim delom v delavnicah.
Neumetnostna besedila so obravnavana ob aktivnih oblikah učenja, kot so projektno, sodelovalno in problemsko učenje, pri katerem je dijak dejaven, sprva ob učiteljevem vodenju/usmerjanju, kasneje pa vedno bolj samostojno. Pri pouku so smiselne in potrebne vse učne oblike (tj. frontalni pouk, skupinsko delo, delo v paru, individualno delo), saj je izbira učne oblike odvisna od konkretne dejavnosti pri pouku; vendar pa naj bi bilo težišče na delu v paru oziroma manjši skupini. Pri obravnavi neumetnostnih besedil namreč prevladuje razgovorna metoda, in to ne le kot pogovor z učiteljem, temveč predvsem med sošolci (dijak nastopa tako v vlogi tvorca kot naslovnika besedila), ob ustreznih dodatnih (tudi jezikovnih) priročnikih.
Iz učnociljnega učnega načrta se vidi, da dijaki pri obravnavi neumetnostnih besedil nastopajo v štirih dejavnostih (poslušanje /in gledanje/, branje, govorjenje, pisanje). Čeprav težimo k temu, da bi bile vse štiri dejavnosti enakovredno zastopane, dajemo pri pouku predvsem poudarek slušnemu prenosniku (poslušanje in govorjenje), pri čemer pa ne zanemarjamo vidnega prenosnika (torej branja in pisanja).
Dijaki pri pouku sprejemajo strokovna (pri branju tudi nebesedne dele teh besedil, kot so razpredelnice, grafikoni ipd.) in publicistična besedila, ki so po vsebini blizu njihovemu poklicnemu področju. Obravnava neumetnostnih besedil je zasnovana tako, da se aplikativno vključujejo v proces poklicnega oblikovanja. V učnem načrtu predstavljeni cilji so enaki za vse vrste nižjih poklicnih šol, vendar vsebine izhajajo iz ustreznega poklicnega področja (dijaki, ki se pripravljajo na poklic npr. kuharja, poslušajo/gledajo oddaje, berejo besedila/revije ipd. s svojega strokovnega področja, torej drugačna od tistih, ki se pripravljajo npr. na poklic avtomehanika).
Dijaki poslušajo in berejo krajša, manj zahtevna besedila. Ob slišanem/prebranem si pridobijo nove podatke in jih znajo uporabiti v vsakdanjem življenju. Tako razvijajo različne bralne in učne strategije, kar jim pomaga tudi pri uspešnosti pri drugih predmetih in v praktičnem delu izobraževanja oziroma kasneje v življenju. Dijaki govorjena/zapisana besedila tudi razčlenjujejo, in sicer pomensko, pragmatično in vrednotenjsko, zapisana deloma tudi jezikovno, kar jim pomaga pri tvorjenju zapisanih besedil. Ob ustrezni pripravi oziroma osnutku tvorijo ustrezna, razumljiva in pravilna besedila.
Obravnava neumetnostnih besedil v šoli torej zajema naslednje faze:
1. napoved vrste in teme besedila, ki ga bodo poslušali (gledali) oziroma brali; dijaki si obudijo svoje znanje o okoliščinah tvorjenja, vrsti in temi besedila;
2. poslušanje (gledanje), med katerim si kaj zapišejo, oziroma branje besedila, med katerim si podčrtujejo bistvene podatke;
3. po poslušanju oziroma branju besedila sledi pogovor o tem, kar so poslušali/prebrali, npr. o vsebini besedila in okoliščinah njegovega nastanka, obnovijo njegovo vsebino, ob besedilu povedo svoje izkušnje, ga vrednotijo ter svoje mnenje tudi utemeljijo - torej poslušano/prebrano besedilo razčlenijo pomensko, pragmatično in vrednotenjsko; v pogovorih o besedilih uporabljajo nekatere temeljne jezikoslovne izraze, ki so jih usvojili že v osnovni šoli;
4. pogovoru o poslušanem/prebranem besedilu sledi tvorjenje podobnega besedila, bodisi kot govorni nastop bodisi kot pisanje besedila iste vrste.
Dijaki v šoli opazujejo tudi pogovor in uradna besedila, v katerih se vlogi sporočevalca in naslovnika izmenjujeta; tako se usposabljajo za pogovarjanje v poklicu (npr. sporazumevanje s sodelavci, strankami) in življenju nasploh. Poseben poudarek namenjamo temu, da govorno izraža svoja spoznanja in mnenja ter jih zna utemeljiti in se tudi pogajati (npr. s sodelavci na sestanku). Dijak vadi vljudne načine odgovorov in pogovarjanja ter se zaveda tega, o čem se lahko pogovarja s strankami oziroma o čem se lahko pogovarja s sodelavci pred stranko. Razlike pri izbiranju jezikovnih sredstev glede na neuradni in uradni govorni položaj si uzavešča tako, da si v razredu poskušajo vzpostaviti situacije, v katerih dijaki uporabljajo jezik (igra vlog). – Koliko vaje potrebujejo, presodi učitelj v konkretnem primeru.
Da bo dijakovo sporazumevanje v različnih okoliščinah uspešno, je potrebno tudi sistematično razvijati njegovo jezikovno (tj. slovarsko, slovnično, pravorečno, pravopisno) zmožnost, ga seznanjati s temeljnimi pravorečnimi in pravopisnimi pravili ter ga spodbujati k odpravljanju poimenovalnih, slovničnih, govornih, pisnih in slogovnih napak.
Iz kataloga znanj je tudi razvidno, da dijaki v vodenih pogovorih razmišljajo o psihičnih in družbenih vidikih jezika (npr. o prednostih maternega jezika pred tujim, o položaju slovenščine in drugih jezikov v Republiki Sloveniji, o okoliščinah za rabo knjižnega in neknjižnega jezika, žargona in strokovnega jezika ipd.) ter si pri tem oblikujejo tudi stališče do prevzemanja tujega v slovenščino.
Pouk književnosti v nižji poklicni šoli izhaja iz umetnostnega besedila. Temelji na doživetju umetnostnega besedila, ki ga dijaki izražajo govorno in pisno. Učitelj pri pisnem izražanju spodbuja fragmentarne zapise, zapisovanje asociacij. Dijaki naj imajo za tovrstne zapise posebno beležko ali liste.
Dijaki ob interpretaciji besedila pridobivajo literaznozgodovinsko in literarnoteoretično znanje, vendar le v tolikšni meri, kolikor je potrebno za razumevanje konkretnega besedila in avtorja. Besedila so izbrana po literarnozgodovinskem in literarnorecepcijskem načelu. Glede na njihove recepcijske zmožnosti lahko učitelj sam izbere besedilo, ki se mu zdi primernejše, če bodo dijaki z njim dosegli isti cilj.
Dijaki spoznajo v prvem in drugem letniku po štiri značilna besedila iz slovenske književnosti, v tretjem letniku pa tri. Književne zgodovine naj ne spoznavajo strnjeno. Učitelj naj zlasti med starejša književna obdobja uvrsti lahkotnejša ter sodobnejša besedila, namenjena razvijanju veselja do branja. Pri tem naj izbira žanrsko čim bolj raznovrstna in dijakom zanimiva besedila. Pri izbiri naj upošteva njihove pobude.
Dijaki preberejo vsako leto eno knjigo, ki jo skupaj z učiteljem izberejo iz sodobne mladinske književnosti. Pri tem po možnosti upoštevajo domačijsko bližino. Učitelj spodbuja tudi branje poljudnoznanstvenih besedil.
Domačemu branju obvezno sledi pogovor o prebranem delu.
Pozitivno sprejemanje literature naj skuša učitelj doseči na različne načine: z raznolikimi oblikami in metodami pouka, s pogovori o knjižnih novostih, z različnimi tekmovalnimi dejavnostmi v zvezi z branjem, dramatizacijami, igrami vlog, z obiskom gledaliških predstav, ogledom filmov po literarni predlogi, z uporabo avdio- in videokaset.
Oblike in metode dela ter dejavnosti dijakov naj bodo prilagojene skupini in njeni sposobnosti koncentracije. Učitelj naj spodbuja samostojno delo in delo v skupini. Pri interpretaciji besedila poveže pouk književnosti z ustnim in s pisnim sporočanjem. Obravnavana besedila naj bodo aktualizirana.
Učitelj preverja glasno in tiho branje z razumevanjem, sposobnost razumevanja poslušanega besedila in književno znanje. Književno znanje preverja ob besedilu in predvsem ustno; eno preverjanje je pisno, vezano na učno snov iz obravnavane književnosti. Pri preverjanju in ocenjevanju znanja upošteva dijakov napredek in trud.
Standardi so predstavljeni s cilji, ki jih dijaki dosežejo v posameznem letniku v procesu izobraževanja in so pogoj za napredovanje v višji letnik, ob zaključnem izpitu pa pogoj za zaključek izobraževanja na tej stopnji. (V besedilu so označeni s temnim tiskom.)
Obvezna načina preverjanja in ocenjevanja sta:
S preverjanjem sporazumevalne zmožnosti se ugotavlja uspešnost vzgojno-izobraževalnega procesa pri doseganju zastavljenih ciljev; doseženo uporabno znanje se ocenjuje z ocenjevalno lestvico. Učitelj pri preverjanju ugotavlja obseg in raven sporazumevalne zmožnosti glede na zastavljene cilje. Znanje se preverja pred posredovanjem nove učne snovi, med tem in ob koncu posredovanja – tako se ugotavlja predznanje, razumevanje novih učnih vsebin in (ob zaključku) razumevanje celotne vsebine ter uporabno znanje.
Preverjanje sporazumevalne zmožnosti in ocenjevanje je ustno in pisno.
Dijaki opravijo med letom naslednje obveznosti, ki jih učitelj oceni:
1. poslušajo neumetnostno besedilo ter ga pomensko in pragmatično razčlenijo,
2. preberejo neumetnostno besedilo ter ga razčlenijo pomensko in pragmatično,
3. pisno tvorijo neumetnostno besedilo,
4. pišejo doživljajski spis ali spis, vezan na učno snov iz književnosti, ter
5. opravijo govorni nastop – po lastni izbiri tvorijo neumetnostno besedilo ali govorijo o umetnostnem besedilu,
6. pisno ali ustno odgovarjajo na vprašanja o domačem branju.
Ob zaključku šolanja opravijo zaključni izpit, ki je določen z izpitnim katalogom.