Določil SSRSSI na 16. seji, 18. 6. 1998
VSEBINA
3.1. JEZIK
3.2. KNJIŽEVNOST
4. DIDAKTIČNO METODIČNA PRIPOROČILA
5. STANDARDI
6.1. OBVEZNI NAČINI
6.2. PRIPOROČILA
Slovenščina je temeljni splošnoizobraževalni predmet v srednjem poklicnem izobraževanju, torej tudi v 3-letni poklicni šoli, in sicer tako v šolski kot dualni obliki.
Dijaki se pri njem usposabljajo za učinkovito, predvsem govorno, a tudi pisno sporazumevanje v najrazličnejših okoliščinah, in to ne le pri poklicnem delu, temveč se trudijo za dvig svoje splošne, izobrazbene in kulturne ravni, saj jim to povečuje možnost njihovega osebnega razvoja in znajdenja v širšem družbenem okolju. Hkrati s tem dojemajo jezik kot temeljno prvino človekove narodne identitete in si oblikujejo razmerje do slovenskega jezika kot državnega jezika v Republiki Sloveniji.
Katalog znanj za slovenščino predstavlja nadgradnjo učnega načrta iz osnovne šole v smislu razvijanja višjih nivojev posplošenosti in s poudarkom na uporabnosti znanj v poklicnem življenju. Zasnovan je tako, da omogoča napredovanje po izobrazbeni vertikali, tj. prehod v srednje strokovno in tehniško izobraževanje.
1. Dijaki se zavedajo pomembne vloge slovenskega jezika v njihovem osebnem in družbenem življenju, zato imajo do njega pozitivno čustveno in razumsko razmerje.
IZOBRAŽEVALNI CILJI
B. Razčlenitev funkcionalnih in izobraževalnih ciljev
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
1. POSLUŠAJO (IN GLEDAJO): |
||
|
|
|
Po drugem poslušanju:
|
||
2. SAMI PRIPRAVIJO PODOBEN POGOVOR. Pri tem upoštevajo načelo ustreznosti, razumljivosti in jezikovne pravilnosti. |
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
1. POSLUŠAJO (GLEDAJO) KRAJŠA, MANJ ZAHTEVNA BESEDILA, IN SICER: |
||
|
|
|
Po poslušanju:
|
||
2. SAMI GOVORNO NASTOPAJO (Z VNAPREJ PRIPRAVLJENO TEMO). |
||
Med govornim nastopom upoštevajo načelo ustreznosti, razumljivosti in jezikovne pravilnosti;
|
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
1. BEREJO: |
||
|
|
|
Po branju:
|
||
2. SAMI PIŠEJO PODOBNA URADNA BESEDILA (nekatera lahko tudi na računalnik). Pri tem upoštevajo načelo ustreznosti, razumljivosti in jezikovne pravilnosti. |
||
3. IZPOLNJUJEJO: |
||
|
|
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
1. BEREJO KRAJŠA, MANJ ZAHTEVNA BESEDILA, IN SICER: |
||
|
|
|
1.1 Po branju:
|
||
1.2 Po drugem branju:
|
||
|
|
|
|
||
|
||
2. PIŠEJO BESEDILA, in sicer: |
||
|
|
|
2.1 Naredijo si osnutek, ga popravijo in prepišejo. Pri pisanju upoštevajo načelo ustreznosti, razumljivosti in jezikovne pravilnosti. 2.2 Svoja besedila primerjajo in ocenjujejo. |
||
3 TVORIJO NEBESEDNA VIDNA SPOROČILA (razpredelnice, grafikone ...), tudi z računalnikom. |
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
Vadijo govorjenje in pisanje v uradnih in neuradnih govornih položajih in za različne naslovnike (npr. stranke, sodelavce ali poslovne partnerje, v enakovrednih ali hierarhičnih odnosih). Isto govorno dejanje uresničujejo na različne načine; istofunkcijskim načinom določajo ustrezne sporazumevalne okoliščine ter vrednotijo njihovo vljudnost in učinkovitost. |
||
Bitja/stvari/postopke poimenujejo na podlagi opisa/definicije. |
Danim stilno zaznamovanim besedam iščejo nezaznamovane sopomenke. |
Dane prevzete besede zamenjajo z domačimi ustreznicami |
Danim besedam iščejo sopomenke, protipomenke, nadpomenke oziroma podpomenke in besedno družino. |
Danim žargonskim besedam/besednim zvezam iščejo nežargonske strokovne ustreznice. |
Ponovljene besede v danem besedilu zamenjajo z različnimi navezovalnimi izrazi. |
Bitja/stvari/pojme poimenujejo s sopomenkami; sopomenkam določajo ustrezne sporazumevalne okoliščine. |
Razložijo pomen danih stalnih besednih zvez; navajajo govorne položaje, v katerih bi uporabili dano besedno zvezo. |
Prepoznavajo pomenska razmerja med danimi povedmi in jih izrekajo z ustreznimi vezniškimi besedami (tako povedi združujejo v večstavčne povedi). |
Prostim besednim zvezam iščejo sopomenske stalne besedne zveze. |
Ob zgledih tvorijo besede iz dane skladenjske podstave; danim tvorjenkam iščejo ustrezno skladenjsko podstavo. |
|
Z vajami dopolnjujejo in utrjujejo svoje praktično obvladovanje slovničnih kategorij in pravil -- popravljajo najpogostejše slovnične (tj. oblikoslovne, oblikotvorne in skladenjske) napake ter skušajo utemeljiti svoje popravke. Z vajami dopolnjujejo in utrjujejo svoje praktično obvladovanje najbolj temeljnih pravopisnih pravil (npr. za rabo velike začetnice, končnih ločil, vejice, dvopičja, narekovaja in oklepaja, za pisanje nikalnice in predlogov ter predpon u-/v- ipd.) -- popravljajo najpogostejše pravopisne napake ter skušajo utemeljiti svoje popravke. Z vajami dopolnjujejo in utrjujejo svoje praktično obvladovanje temeljnih pravil knjižne izreke -- popravljajo najpogostejše pravorečne napake ter skušajo utemeljiti svoje popravke. |
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
|
|
|
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
Seznanijo se z zakonsko postavitvijo slovenščine in drugih jezikov v Republiki Sloveniji. |
Ugotavljajo in utemeljujejo prednosti maternega jezika pred tujim ter pomen učenja maternega in tujih jezikov. |
Seznanijo se s položajem slovenščine v zamejstvu in izseljenstvu. |
Ugotavljajo okoliščine za rabo knjižnega in neknjižnega jezika ter slenga. Iz avtentične govorice najstnikov ugotavljajo značilnosti slenga. |
Prepoznavajo okoliščine za rabo žargonskih in nežargonskih strokovnih izrazov. |
Spoznavajo, da vsak jezik vsebuje prevzete prvine. Iz svojega okolja navedejo primere prevzetih lastnih in občnih imen ter ugotavljajo potrebnost/nepotrebnost prevzemanja tujih besed v slovenski jezik. |
Spoznavajo osnovne jezikovne družine v Evropi in mesto slovenskega jezika v slovanski jezikovni družini. |
||
Seznanijo se z nekaterimi temeljnimi sodobnimi jezikovnimi priročniki in se jih naučijo uporabljati. |
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
|
|
|
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
1. Dijaki berejo leposlovna besedila, poslušajo branje le-teh in se o njih pogovarjajo. |
||
1.1 Berejo besedila, ob katerih spoznavajo značilnosti besedne umetnosti oziroma razlikujejo umetniško rabo besed od neumetniške. |
Berejo značilna besedila obdobij slovenske književnosti po kronološkem zaporedju. |
|
1.2 Pravilno pravorečno, smiselno in tekoče berejo. |
Pravilno pravorečno, stavčnofonetično, smiselno in tekoče berejo. |
|
2. Dijaki ustno ali pisno izražajo svoje doživljanje prebranih besedil (občutja, predstave, mnenja, zaznave). |
||
2.1 Ob ponovnem branju dopolnjujejo prvotno doživetje z vodenim razčlenjevanjem besedil. |
Ob ponovnem branju dopolnjujejo prvotno doživetje z delno vodenim razčlenjevanjem besedil. |
|
2.3 Med razčlenjevanjem besedil ali po njem ustno ali pisno izražajo lastno vrednotenje, pri čemer se sklicujejo |
||
|
|
|
2.4 Berejo po učiteljevih navodilih dela za domače branje; po postavljenih vprašanjih izražajo lastno doživljanje, razumevanje in vrednotenje. Vse to utemeljujejo. |
||
3.A Dijaki pokažejo v govornem nastopu sposobnost ubeseditve svojega doživljanja, razumevanja in vrednotenja prebranih leposlovnih besedil. |
||
Govorni nastop je voden - usmerja ga učitelj z vprašanji. |
Govorni nastop je samostojen. |
Govorni nastop je samostojen. Dijaki znajo tudi razložiti svoje razumevanje. |
3.B Dijaki pokažejo v smiselno povezanem pisnem besedilu sposobnost ubeseditve svojega sprejemanja leposlovnih besedil: |
||
|
|
|
4. Dijaki preizkušajo svoje sposobnosti ustvarjalnega pisanja, tako da po lastni želji pišejo izvirna besedila v zvezi z obravnavanimi ali drugimi knjižnimi deli: |
||
|
|
|
Prebranim besedilom dajejo drugačne naslove, nadaljujejo zgodbo, spremenijo konec, ilustrirajo. |
||
5. Dijaki si ogledajo vsaj eno ekranizacijo slovenskega leposlovnega besedila. |
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
1. Dijaki poznajo, opisujejo in povezujejo tiste značilnosti književnih obdobij in smeri, ki jim pomagajo k boljšemu razumevanju leposlovnih besedil. |
||
Ob učiteljevem vodstvu jih predvsem prepoznavajo. |
Ob učiteljevem vodstvu jih prepoznavajo in opisujejo. |
Samostojno jih prepoznavajo in opisujejo. Ob učiteljevem vodstvu jih povzemajo. |
2. Dijaki poznajo življenje in delo avtorjev obravnavanih besedil - predvsem dejstva in značilnosti, ki jim pomagajo k boljšemu razumevanju besedil. |
||
Dejstva in značilnosti iz življenja ter dela avtorjev povezujejo z značilnostmi njihovih leposlovnih besedil. |
||
Prepoznavajo pripadnost besedila obdobju in smeri. |
||
3. Dijaki ob branju besedil spoznajo temeljne literarnoteoretične pojme; z učiteljevo pomočjo jih v besedilih prepoznavajo in opisujejo: |
||
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
|
|
|
TEME IN BESEDILA |
POJMI, PRVINE ZA INTERPRETACIJO |
I. Besede in dejanja; besedna umetnost |
Besedna umetnost v primerjavi z drugimi vrstami umetnosti; značilnosti. |
Fran Levstik: MARTIN KRPAN |
Književna oseba. |
Strip |
Risba in beseda v stripu. Vrste stripov. |
II. O čem in kako piše besedni umetnik |
Vrste pripovedovalcev. Roman, novela, povest. |
Ivan Tavčar: V ZALI |
Pisatelj kot prvoosebni pripovedovalec. Književna oseba kot tretjeosebni pripovedovalec. Zgradba in sporočilo. |
III. Ljudsko in sodobno umetnostno besedilo |
Ljudska besedna umetnost - glavne oblikovne, jezikovne in tematske značilnosti. |
ZELENI JURIJ (ljudska pesem) |
Obredna pesem. Jezikovne značilnosti. |
Svetlana Makarovič: ZELENI JURIJ |
Obdelava ljudskega motiva v sodobni poeziji. Jezikovne značilnosti. |
IV. Neumetnostno in umetnostno besedilo |
Namen ter učinek neumetnostnih in umetnostnih besedil. |
Valentin Vodnik: Poročilo iz Ljubljanskih novic Odlomek iz Kuharskih bukev |
Obveščanje. Praktično navodilo. |
Valentin Vodnik: DRAMILO |
Umetnostno besedilo v primerjavi z neumetnostnim. |
V. Umetniška prošnja |
Primerjava umetnostnega besedila z neumetnostnim. |
Frane Milčinski - Ježek: N. N. IN ČRNA PEGA ČEZ OČI |
Pesniška prošnja - sporočilo in pesniški jezik. |
VI. Pesniško vabilo |
Običajno in neobičajno pesniško vabilo. |
Janez Menart: PODEŽELSKI PLAKAT |
Pesem kot vabilo, vabilo kot pesem. Resnično ali navidezno vabilo. |
TEME IN BESEDILA |
POJMI, PRVINE ZA INTERPRETACIJO |
I. Predstavljam si (opis v neumetnostnem besedilu) |
Vloga opisa v umetnostnem besedilu. |
Anna Wambrechtsamer: DANES GROFJE CELJSKI IN NIKDAR VEČ |
Opisi v romanu. Zgodovinske osebnosti in književne osebe. |
II. Doživljam (subjektivni opis v umetnostnem besedilu) |
Vloga subjektivnega opisa v umetnostnem besedilu. |
Fran S. Finžgar: NA PETELINA |
Vloga subjektivnih opisov v dogajalni zgradbi. Primerjava s Tavčarjevo okvirno pripovedjo V Zali. |
III. Spoznavam (označitev v besedni umetnosti) |
Označitev ali karakteristika v umetnostnem besedilu - vrste in vloga. |
Simon Jenko: TILKA |
Posredna in neposredna označitev. Avtorjev odnos do književne osebe. |
IV. Nenavadno poročilo (poročilo v umetnostnem besedilu) |
Vloga poročila v književnem besedilu. |
Jaroslav Hašek: PRIGODE DOBREGA VOJAKA ŠVEJKA |
Vloga poročila v romanu. |
V. Pripoved, ki pritegne (umetnostna pripoved) |
Pripovedovanje v umetnostnih besedilih. Umetnostna pripoved. |
Josip Jurčič: DOMEN |
Pripovedni način. Dogajalna napetost, zanimivost. |
OBDOBJA IN PREDLAGANA BESEDILA |
POJMI, PRVINE ZA INTERPRETACIJO |
I. Reformacija in protireformacija |
Versko gibanje. Začetki slovenskega knjižnega jezika. |
Primož Trubar: PROTI ZIDAVI CERKVA |
Protestantska miselnost. Jezikovne značilnosti. Pridiga. |
II. Razsvetljenstvo |
Družbenozgodovinsko obdobje, njegove pridobitve. Vpliv na književno ustvarjanje. |
Anton Tomaž Linhart: TA VESELI DAN ALI MATIČEK SE ŽENI |
Razsvetljenske in prerodne misli. Zvrst, vrsta (dramatika, komedija). Jezikovne značilnosti. |
III. Romantika |
Družbenozgodovinski okvir. Književno obdobje in smer. Glavne prepoznavne značilnosti romantične književnosti. |
France Prešeren: KRST PRI SAVICI (UVOD) |
Snov, motiv, rima, ritem, kitica, jezik in slog, ideja. |
IV. Realizem in naturalizem (obnovitev in poglobitev znanja iz 1. in 2. letnika) |
Družbenozgodovinski okvir. Književno obdobje in književna smer. Primerjava z romantiko. Glavne prepoznavne značilnosti realističnih književnih del. |
V. Moderna |
Družbenozgodovinski okvir. Impresionizem, simbolizem, dekadenca, nova romantika - idejne in stilne značilnosti . Književne zvrsti in vrste. |
Ivan Cankar: KOSTANJ POSEBNE SORTE |
Motiv, ideja. Simbolizem. |
VI. Socialni realizem |
Družbenozgodovinski okvir. Idejne, tematske in slogovne značilnosti. Zvrsti in vrste. |
Prežihov Voranc: SAMORASTNIKI |
Motivi, sporočilo, slog. |
VII. Književnost v 2. svetovni vojni |
Družbenozgodovinski okvir. Idejne, tematske in slogovne značilnosti. Zvrsti in vrste. |
Karel Destovnik Kajuh: BOSA POJDIVA |
Ljubezenska pesem v vojnem času. Ponavljanje, kontrast. |
VIII.Sodobna slovenska književnost |
Značilnosti literarnih smeri. Generacije in njihovi predstavniki. |
Tone Pavček: PESEM O ZVEZDAH |
Sporočilo. Jezik in slog. |
Franček Rudolf: ZVESTOBA |
Snov, motiv. Sporočilo. |
OBRAVNAVA NEUMETNOSTNIH BESEDIL
Obravnava neumetnostnih besedil v šoli torej zajema naslednje faze:
OBRAVNAVA UMETNOSTNIH BESEDIL
12. Znanje literarne zgodovine in teorije, navedeno med etapnimi cilji pod naslovom Pridobivanje književnega znanja (izobraževalni cilji), je v prvem in drugem letniku le elementarno - dijaki poznajo tiste literarnoteoretične pojme in tista literarnozgodovinska dejstva, ki jih nujno potrebujejo pri razlagi.
DOMAČE BRANJE
S preverjanjem znanja se ugotavlja uspešnost vzgojno-izobraževalnega procesa pri doseganju zastavljenih ciljev. Doseženo znanje se tudi ocenjuje z ocenjevalno lestvico.
Pri preverjanju učitelj ugotavlja obseg in raven znanja ter sposobnost uporabe le-tega glede na zastavljene cilje.
Učitelj preverja znanje pred posredovanjem nove učne snovi, med tem in ob koncu posredovanja, tako ugotavlja predznanje, razumevanje novih učnih vsebin in ob zaključku razumevanje celotne vsebine in uporabno znanje.
Dijaki morajo biti seznanjeni z načini ocenjevanja in s kriteriji, predvidenimi za določeno oceno.
Dijaki opravijo med letom naslednje obveznosti, ki jih učitelj oceni:
b) spis, vezan na učno snov iz književnosti,
Dijaki opravljajo ob zaključku šolanja zaključni izpit, ki je določen z izpitnim katalogom.
Slovenski jezik in književnost se povezuje: