NIŽJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: LIČAR

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

OSNOVE LIČARSKE STROKE
s predmetnimi področji:

  • kemija z gradivi,

  • tehnologija z varstvom pri delu.

    2. ŠTEVILO UR

    Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela

    Letnik

    Oblike izobraževalnega dela

     

    Teorija (ur)

    Vaje (ur)

    Skupaj (ur)

    1.

    140

     

    140

    2.

    140

     

    140

    3.

    68

     

    68

    skupaj

    348

     

    348


    3. USMERJEVALNI CILJI

    Predmet je podpora praktičnemu pouku, je temelj za razumevanje lastnosti materialov in postopkov dela. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, identifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja dijake na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov.

    Dijaki naj:

  • razumejo splošne principe v ličarski stroki,

  • bodo sposobni oceniti vrste in posledice korozije na posameznih izdelkih,

  • poznajo tehnološke postopke predobdelave površine ter posledice nenatančnega dela,

  • znajo zaščititi površine glede na funkcijo in uporabo izdelka,

  • bodo usposobljeni za postopke popravil na osnovi delovnih navodil,

  • znajo organizirati lastno delo tako, da bi ga opravili s čim manj stroški,

  • poznajo in obvladajo različne postopke ročne in strojne obdelave ter delo z orodji,

  • razumejo, zakaj in kako nastajajo različne napake,

  • razvijajo sposobnosti za odpravo napak,

  • pridobijo in razširijo znanje o gradivih oziroma materialih iz ličarske stroke,

  • spoznajo vlogo in pomen materialov in protikorozijske zaščite z vidika družbene ekonomije, razvoja in varstva okolja,

  • poznajo lastnosti premaznih sredstev in njihovo uporabo za sistematično in smotrno delo,

  • zasledujejo in spoznavajo nove dosežke na področju protikorozijske zaščite,

  • poznajo zakonitosti procesov v naravi ter nujnost tehnološke discipline pri posameznih postopkih dela,

  • znajo pravilno vzdrževati lakirane površine,

  • pridobivajo sposobnosti za odgovorno ravnanje na delovnem področju,

  • znajo uporabiti različno strokovno literaturo,

  • usvojijo predpise o zaščitnih ukrepih in predpise v zvezi z onesnaževanjem okolja (delo z nevarnimi snovmi, požarna varnost ipd.).


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. Letnik

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    Snovi in njene spremembe

    Uporabijo zakonitosti in jih povežejo s praktičnimi primeri.

    Poznajo kriterije za razlikovanje med čistimi snovmi in zmesmi, razlikujejo med kemičnimi in fizikalnimi spremembami in razumejo razliko element - spojina, atom - molekula.

    Znajo izbrati ustrezno tehniko ločevanja snovi.

    Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in narave.

     

    Zgradba atomov in periodni sistem

    Naštejejo osnovne delce in poznajo njihove osnovne značilnosti v periodnem sistemu.

     

     

    Kemijska vez in zgradba molekul

    Ugotovijo, zakaj nastajajo spojine, iščejo povezavo med zgradbo atoma in kemijskimi ter fizikalnimi lastnostmi.

     

     

    Zgradba tekočin in trdnih snovi

    Opredelijo razliko v lastnostih plinov, tekočin in trdnih snovi.

     

     

    Raztopine, lastnosti raztopin

    Opredelijo pojme topilo, topljenec in raztopina, koncentracijo raztopin, povezujejo strukturo snovi in sposobnost raztapljanja.

    Na osnovi eksperimentov sklepajo na vzroke prevodnosti in strukturo topljenca.

    Razvijajo občutek za natančnost pri delu.

     

    Kemijska reakcija

    Opredelijo kemijske reakcije kot snovne in energijske spremembe in ugotavljajo vplive na potek kemijskih reakcij

     

     

    Kisline, baze, soli

    Spoznajo lastnosti kislin in baz ter soli.

     

     

    Reakcije, oksidacije in redukcije

    Pojasnijo oksidacijo in redukcijo glede na oddajanje in sprejemanje elektronov.

    Opišejo princip delovanja galvanskega člena, razumejo elektrolizo.

    Spoznajo, da je korozija posledica teh reakcij

     

     

    Sistem merskih enot

    Znajo določiti merske enote za posamezne veličine, prav tako pa znajo pretvarjati enote.

    Dijaki razvijajo odnos do strokovnih standardov in identifikacijo s poklicem, ozaveščajo relacije človek - znanost - tehnika – delo.

     

    Gibanje, hitrost, pospešek

    Znajo izračunati osnovne veličine gibanja.

     

     

    Delo, energija, moč, izkoristek

    Iz znanih podatkov znajo določiti ostale potrebne veličine, razlikujejo osnovne oblike energije, poznajo različne vire energije.

    Znajo izračunati moč in narediti energijski obračun za porabnike z znano močjo.

    Spoznajo osnovna pravila za varčevanje z energijo in njeno racionalno uporabo.

     

     

    Varstvo pri delu

    Dojamejo pomen izobraževanja in vzgoje za varno delo, se seznanijo s pravno ureditvijo , z ekonomskimi vidiki VPD, proučujejo odnos delavec - delovno mesto in vpliv, ki ga ima delo na človeka.

    Spoznajo ukrepe za preprečitev škodljivih posledic, spoznajo zahteve, ki jim mora ustrezati delovno mesto in zahteve po njegovem vzdrževanju.

     

     

    Varstvo okolja (zraka in vode), odstranjevanje škodljivih odpadkov, požarna varnost

    Spoznajo lastnosti nevarnih snovi in ustrezne varovalne ukrepe, spoznajo pomen varovanja okolja in varovanja pred požarom.

     

     

     

    2. Letnik

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    Kovine:

  • kovine v naravi,

  • predelava rud,

  • značilne fizikalne in kemijske lastnosti kovin,

  • pregled lastnosti posameznih kovin,

  • zlitine, vrste in pomen.

  • Spoznajo lastnosti kovin in razumejo njihov pomen v svojem poklicu ter njihovo uporabnost v določenem okolju in za določen namen.

    Spoznajo pomen in uporabnost zlitin.

    Razvijajo odnos do stroke.

     

    Zrak in voda, njun pomen.

    Poznajo sestavo zraka in vode, njuno uporabo za pridobivanje kisika, dušika, vodika in žlahtnih plinov.

    Poznajo probleme onesnaženosti zraka in vode.

       

    Korozija, vrste korozije, korozija kovin, vplivi na korozijo, elektrokemijska korozija.

    Prepoznajo vrste korozije, škodljive posledice korozije in kompleksnost vplivov na ta pojav.

       

    Postopki protikorozijske zaščite.

    Materiali, odporni proti koroziji.

    Znajo poiskati ustrezen način preprečevanja korozije.

    Ocenijo uporabnost oksidnih, kovinskih in nekovinskih prevlek.

    Razvijajo odnos do kvalitetnega dela.

     

    Kavčuk, guma, sintetični kavčuk.

    Razširijo znanje o lastnostih in uporabi kavčuka, spoznajo pomen gume kot surovine za premaze.

       

    Nafta, frakcije nafte, oktanovo število.

    Spoznajo lastnosti naftnih derivatov in njihov pomen kot surovine za premaze.

       

    Goriva

    Spoznajo vrste goriv, njihovo sestavo in zahteve, ki jih mora izpolnjevati gorivo.

    Seznanijo se z alternativnimi gorivi.

       

    Maziva - glede na izvor in predelavo.

    Spoznajo funkcije in osnovne lastnosti maziv, načine pridobivanja in uporabo.

       

    Brusilna sredstv

    Prepoznajo najvažnejše vrste in oblike brusnih sredstev in ugotavljajo primernost posameznih vrst za določeno obdelavo.

       

    Kiti, lepila in tesnila

    Znajo izbrati določen kit za določeno podlago, ker poznajo lastnosti in uporabnost posameznih kitov.

       

    Nekovinski materiali

    Se seznanijo z vrstami stekel, varnostnim steklom in njihovimi lastnostmi.

       

    Temeljni premazi

    Razumejo pomembnost temeljnih premazov v sistemu protikorozijske zaščite in spoznajo temeljne premaze glede na lastnosti (na izboljšanje oprijema, na vezivo, na pigmente).

       

    Delovno mesto:

  • ličarska delavnica,

  • Ličarska oprema in orodja,

  • delo na prostem,

  • delo na višini.

  • Poznajo delovno okolje in njegove značilnosti, osnovne varnostne ukrepe, razumejo delovanje osnovnih zaščitnih sredstev in njihov pomen.

    Poznajo in razumejo delovanje in način uporabe delovnih sredstev in opreme (brusilke, brizgalke, kompresorji, čistilniki zraka, sesalne naprave, prezračevanje in klimatizacija prostorov ipd.).

    Uvidijo pomembnost vzdrževanja delovnega mesta, naprav in pravilnega skladiščenja nevarnih snovi.

    Razvijajo občutek za natančnost, odgovornost za opravljeno delo in zavest o potrebi po kvalitetnem delu.

     

    Predobdelava in obdelava površine obdelovanca.

    Brušenje (suho - mokro, ročno - strojno).

    Dijaki prepoznajo primernost posameznih vrst brušenja za določeno obdelavo in spoznajo pomembnost uporabe zaščitnih sredstev pri brušenju.

       

    Peskanje

    Spoznajo naprave za peskanje površin.

       

    Odstranjevanje starega naliča (fizikalni in kemijski način odstranjevanja).

    Dijaki izbirajo postopke glede na stanje starega premaza in tudi zaščitna sredstva za varno delo.

       

    Razmaščevanje površine

    Jedkanje

    Fosfatiranje

    Spiranje in sušenje

    Dijaki uvidijo, da je le pri dobro očiščeni in pripravljeni podlagi zaščitni premaz učinkovit.

    Izbirajo ustrezne postopke in naprave glede na vrsto nečistoč in prednosti oziromaslabosti posameznega postopka.

       

    Nanašanje kitov

    Dijaki spoznajo pomembnost pravilne izbire kita glede na pripravljeno površino in postopke dela z izbranim materialom.

       

     

    3. Letnik:

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    Surovine za premaze

     

     

     

    Pigmenti

    Spoznajo pigmente po izvoru in kvaliteti.

    Razumejo barvo kot fizikalni pojav ali kot zmes pigmenta in veziva.

    Prepoznavajo posebnosti bronz.

       

    Olja

    Dobijo pregled nad vrstami olj, o njihovih lastnostih in uporabi

       

    Smole, naravne smole, umetne smole (polimerizacijske in polikondenzacijske).

    Razvrstijo smole v naravne in umetne.

    Spoznajo značilnosti, lastnosti in njihovo uporabo za premaze. Poznajo probleme razgradnje sinteznih polimerov v okolju.

    Razvrstijo umetne smole na termoplaste, duroplaste in elastoplaste glede na temperaturno obstojnost.

    Spoznajo umetne snovi tudi kot material za obdelovance.

       

    Topila in razredčila

    Razvrstijo topila po lastnostih in sposobnostih raztapljanja, ločijo med raztapljanjem in razredčevanjem.

    Spoznajo vpliv topila in pravilnost uporabe na kvaliteto premaza.

    Upoštevajo fiziološki vpliv topil.

       

    Sušila ali sikativi

    Razumejo uporabnost sikativov.

       

    Mehčala

    Ugotovijo bistvo funkcije mehčal v premazih.

    Razvijajo odnos do stroke

     

    Vrste premazov

     

     

      

    Celulozni premazi.

    Umetno smolni premazi ( alkidni, poliuretanski, epoksidni, akrilni, vinilni, ...).

    Spoznajo lastnosti premazov glede na topilo, vezivo in pigmente.

    Spoznajo pomembnost pravilne izbire premaza glede na specifično zahtevnost ličanih predmetov.

       

    Premazi na osnovi naravnega kavčuka in drugih polimerov.

    Temperaturno odporni premazi.

    Kombinacije premazov.

    Razvrščajo premaze glede na namen uporabe, glede na zgradbo prevleke, glede na način nanašanja, glede na površinski učinek, glede na vrste pigmentiranja, glede na način sušenja, glede na topila.

       

    Praški

    Spoznajo pomen praškov za lakiranje in s tem povezano varovanje okolja, saj ne vsebujejo škodljivih topil

    Razvijajo občutek za varovanje okolja.

     

    Postopki nanašanja lakov:

  • postopki za nanašanje nerazpršenega laka,

  • postopki za nanašanje razpršenega laka,

  • nanašanje premazov v električnem polju,

  • (elektrostatsko nanašanje lakov, praškov,

  • elektroforezno lakiranje).

  • Spoznajo kriterije za izbiro postopka v odvisnosti od vrste obdelovancev in želene kvalitete površine.

    Upoštevajo prednosti in pomanjkljivosti posameznega postopka.

    Pridobivajo poklicno identiteto, odnos do izdelka, odnos do delovanja obratovalnice, odnos do strank.

     

    Brizganje lakov (zračno, visokotlačno)

    Lakirne komore in naprave za lakiranje

    Razumejo delovanje komore, sistem čiščenja, ogrevanja, ventilacije, filtriranja zraka.

       

    Elektrostatično nanašanje premaza.

    Oprema in naprave za praškasto lakiranje.

    Razširijo znanje o tem postopku in spoznajo prednosti ter pomanjkljivosti nanašanja premaza brez topil.

       

    Elektroforeza.

    Spoznajo postopek elektroforeze in uvidijo, da je za neoporečno kakovost takšnega lakiranja nujna neoporečna predobdelava.

       

    Sušenje lakov.

    Razlikujejo postopke glede na vrsto prenosa toplote na obdelovanec: naprave na principu konvekcije, naprave na principu sevanja.

       

    Lakiranje drugih materialov.

    Razumejo nujnost poznavanja materialov za izboljšanje funkcionalnih in dekorativnih zahtev pri lakiranju

       

    Spremembe in napake premazov.

    Dijaki spoznajo pravila shranjevanja premazov, pravilnosti delovnih operacij, posledice nepravilne uporabe premazov in napake zaradi neustrezno pripravljene podlage.

       

    Vzdrževanje premaznih zaščitnih sistemov.

    Dijaki spoznajo bistvo zaščite in nege ličanih delov, kromanih delov in umetnosmolnih delov.

       

    Varčevanje z energijo in materiali.

    Dijaki razmišljajo o varčevanju pri vseh fazah obdelave z organskimi premaznimi sredstvi.

       

    Varstvo okolja - emisijski produkti, ki nastanejo pri površinski zaščiti:

  • v zraku,

  • v vodi,

  • trdni in drugi odpadki.

  • Ovrednotijo metode ločevanja snovi, prečiščevanje zraka in obdelave odpadnih vod.

       

    Varnost v lakirnicah (eksplozijska varnost, požarna varnost).

    Razumejo, da morajo posebno pozornost posvetiti varnosti pred požarom in eksplozijo.

       

    Baza podatkov.

    Znajo uporabiti program za iskanje osnovnih podatkov o obdelovancu (barva in sestava premaza) in za beleženje opravljenih del.

       

    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Ličarska delavnica z opremo in orodji.

    Varstvo pri delu.

    Tehniško in strokovno risanje

    Praktični pouk

    Osnove tehniškega risanja, geometrijske konstrukcije, kotiranje, skiciranje modelov.

    Spoznavanje delovnih naprav.

    Snovi in njene spremembe.

    Gradiva.

    Korozija.

    Tehniško in strokovno risanje

    Praktični pouk

    Označevanje stanja površin.

    Spoznavanje podlag obdelovancev in vplivi okolja nanje.

    Priprava površine za nanos premaza in materiali, potrebni za obdelavo.

    Tehniško in strokovno risanje

    Praktični pouk

    Uporaba informatike za iskanje podatkov o materialih.

    Izbira postopkov in materialov za različne načine obdelave.

    Premazna sredstva in postopki nanašanja.

    Tehniško in strokovno risanje

    Praktični pouk

    Uporaba računalnika za pripravo laka.

    Teoretične osnove za praktična dela.

    Varnost v lakirnicah in varstvo okolja.

    Praktični pouk

    Predpisi o zaščitnih ukrepih in predpisi v zvezi z onesnaževanjem okolja.