NIŽJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: LIČAR

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

TEHNIŠKO IN STROKOVNO RISANJE
s predmetnimi področji:

  • osnove računalništva,

  • tehniško risanje,

  • strokovno risanje - osnove prostorske predstave, aksionometrija, perspektiva, teorija barv.

    2. ŠTEVILO UR

    Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela

    Letnik

    Oblike izobraževalnega dela

     

    Teorija (ur)

    Vaje (ur)

    Skupaj (ur)

    1.

    52

    18

    70

    2.

    46

    24

    70

    3.

    22

    12

    34

    skupaj

    120

    54

    174


    3. USMERJEVALNI CILJI

    Predmet je podpora ostalim strokovnim predmetom in je temelj za čitanje in razumevanje tehniške dokumentacije ter sposobnosti tehniškega komuniciranja. Daje osnovno znanje za uporabo računalnika. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, identifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij. Predmet je temelj za oblikovni in barvni občutek, ki je osnova za precizno estetsko prostoročno oblikovanje in modeliranje ter barvno občutljivost. Pomaga izgrajevati oblikovno in barvno kulturo, razvija občutek za natančnost in preciznost ter privaja učenca na ustvarjalen odnos do občutka za estetiko v ličarskem poklicu.

    Dijaki naj:

  • obvladajo osnove uporabe računalnika, tako da bodo sposobni uporabljati uporabniške programe s področja stroke,

  • bodo sposobni reševati osnovne tehnične probleme s svojega strokovnega področja,

  • obvladajo in razumejo splošne principe (zakone, odnose) v tehniki,

  • znajo uporabiti in narisati enostavne delavniške risbe strojnih delov,

  • obvladajo osnovne prostorske predstave od enostavnih do bolj preciznih perspektivičnih predstav,

  • razvijajo sposobnost prostorskega členjenja enostavnejših in kompleksnejših sestavljenih oblik,

  • razvijajo sposobnost preciznega zaznavanja tonskih vrednosti in gradacije v smeri svetlo – temno,

  • poznajo osnove teorije barv in razumejo temeljni princip mešanja barv,

  • razvijajo tonsko barvno občutljivost in občutek za sorodne barvne odtenke,

  • poznajo osnove barvnih nasprotij in njihovo estetsko vrednost,

  • razvijajo kreativno tehnično, oblikovno in barvno estetsko presojanje, ki jim pomeni oporo pri preciznosti na njihovem poklicnem področju,

  • bodo sposobni relativno samostojnega opravljanja dela, spremljanja in osvajanja novih znanj na svojem poklicnem področju.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. Letnik

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    Osnove teh. risanja, pomen, formati, merila, črte na risbah.

    Znajo uporabiti risanje v merilu, izbrati pravilen tip črt za posamezne robove in za risbo izbrati primeren standardni format.

    Razvija občutek za red in urejenost ter pedantnost.

     

    Tehniška pisava, geometrijske konstrukcije.

    Pridobijo si risarske spretnosti, natančnost, potrpežljivost, prepoznajo posamezne krivulje pri strojnih delih.

    Razvija občutek za natančnost in estetiko, za odgovornost za opravljeno delo, odnos do strokovnih standardov, zavest o potrebi po kvaliteti,...

    Vaje: geometrijske konstrukcije.

    Kotiranje

    Uporabijo pravila kotiranja pri označevanju mer strojnih delov, prav tako pa znajo prebrati posamezne mere z risbe.

     

    Vaja: kotiranje in branje mer iz risb.

    Prostorske predstave.

    Skiciranje modelov.

    Uporabijo pravila risanja v posameznem načinu risanja za prikazovanje geometrijskih teles in strojnih delov. Pri tem razvijajo občutek za prostorsko predstavljivost, natančnost, za uporabo določenih načinov prikazovanja strojnih delov v praksi, ločijo prednosti in slabosti posameznih načinov prikazovanja teles, ...

     

    Vaje: risanje geometrijskih teles.

    Označevanje stanja površin.

    Iz delavniške risbe znajo razbrati zahtevano kakovost obdelave in znajo določiti potreben postopek, da lahko to zahtevo dosežemo.

     

    Vaja: označevanje stanja površin.

    Tolerance

    Iz delavniške risbe znajo poiskati zahtevane tolerance. Ugotovijo, zakaj so tolerance potrebne in s katerimi postopki lahko posamezne tolerance dosežemo.

     

    Vaje: določanje tolerance.

    Delavniška risba.

    Znajo narisati delavniško risbo preprostega strojnega dela. Iz delavniške risbe, ki jo dobijo v dokumentaciji znajo poiskati vse potrebne podatke.

     

    Vaje: izdelava in branje preproste delavniške risbe.

    Osnovna uporaba računalnika.

    Spoznajo področja uporabe računalnika.

       

    Osnove operacijskega sistema WINDOWS.

    Sposobni so izvesti osnovne manipulacije z datotekami in znajo si prilagoditi nastavitve lastnim potrebam.

       

     

    2. Letnik

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    Prekrivanje ploskovnih elementov z variiranjem debeline črt.

    Z nizanjem in prekrivanjem ploskovnih elementov od sprednjega k oddaljenejšim planom, vezano tudi na postopno variiranje črt - od debelejše k tanjši - osvojijo osnovo likovno prostorske predstave.

    Estetski učinek tako dobljenega prekrivanja.

    Ploskovni elementi so lahko kompleksnejši, n.pr. stilizirane ploskovno rešene predstave avtomobilov, ki se nizajo na parkirišču Vaja: skiciranje, izdelek lahko izvedejo ob pomoči slikovnega gradiva.

    Ploskovno oblikovanje znakov z različno rastrsko obdelavo.

    Raznoliko členjene ploskovne elemente znajo označiti z različno vrednostjo grafičnih sivin, dobljenih z variiranjem gostote in tipov rastra.

    Povezanost s stroko - opazovanje grafičnih tonskih sivo-črnih vrednosti.

    Nalogo lahko izdelajo ob slikovnem gradivu, avtomobilskih znakih tako starejšega kot novejšega tipa.

    Vaja: skiciranje različnih tipov rastrov.

    Aksiometrično risanje različnih teles z rastrirano stransko ploskvijo.

    Ploskovne elemente izpeljejo v trodimenzionalno aksiometrično risbo. Z rastriranjem stranske ploskve okrepijo vtis trodimenzionalnosti.

    Estetska plat izdelka.

    Motivno se za izvedbo izdelka lahko uporabljajo stilizirani predmeti in orodja iz njihovega okolja (variante: inicialke, ime, grafit).

    Vaja: aksionometrično risanje teles.

    Vrisovanje valjastih elementov v aksiometrično risane kocke in kvadre in njihovo sestavljanje v domiselne kombinacije.

    Rastriranje plašča teles po vnaprej vrisanih poljih s postopno gradacijo rastra v smislu senčenja od svetlega k temnemu.

    Razumejo postopno gradacijo tonskih vrednosti.

    Preciznost občutka za svetlo - temne tonske vrednosti - vezano na poklic.

    Motivno lahko izdelke realizirajo kot tihožitje različnih steklenic, sestavljenih iz valjastih in oglatih teles.

    Perspektivično risanje kocke v enobežiščni, dvobežiščni perspektivi.

    Razumejo precizno prostorsko predstavo.

     

    Vaja: Skiciranje kocke v omenjenih perspektivah.

    Risba oddaljujočega se predmeta z enakomernimi ritmičnimi razdelki, ki se ustrezno perspektivično ožajo - v enobežiščni perspektivi.

    Pridobijo občutek za ritem in prostor.

    Estetska plat izdelka se navezuje na poklic.

    Motivno lahko izdelek naslonijo na predstavo ceste z oddaljujočimi se obcestnimi markacijami (variacija železniški tiri, most).

    Izdelava členjenega telesa v enobežiščni perspektivi.

    Razumevanje precizne prostorske predstave.

     

    Motivno je izdelek lahko stiliziran tovornjak, možna je tudi kombinacija obeh izdelkov ( variacija stiliziran vlak ).

    Vaja : Skiciranje enobežiščne perspek- tive z vrisanimi ritmičnimi presledki.

    Risanje členjenega oglatega telesa v dvobežiščni perspektivi.

    Utrjujejo in poglobijo svojo prostorsko likovno predstavo.

    Preciznost v opazovanju oblike je vezana na poklic.

    Motivno se lahko izdelek realizira

    kot stilizirana stavba, bencinska črpalka i.t.d.

    Vaja: Dvobežiščna perspektiva.

    Prostorsko risanje avtomobilov po modelu, modelčku ali fotografski predlogi.

    Aplicirajo svoje dosedanje znanje trodimenzionalnega risanja prostoročno kompleksno prostorsko risbo.

    Estetska plat izdelka - vezana na poklic.

    Motivno si lahko izberejo vozilo starejšega tipa iz zgodovine avtomobilizma ali sodobnejši model.

    Vaja: Prostorsko risanje po modelu.

    Izdelava barvnega kroga z uporabo zgolj osnovnih barv.

    Razumejo postopek mešanja sekundarnih in terciarnih barv.

    Razvijajo občutke za barvo - povezano s poklicem

    Vaja : Mešanje osnovnih barv.

    Mešanje lokalne barve z belo in črno v postopni svetlo - črni gradaciji.

    Pridobivajo občutek za minimalne svetlo temne razlike.

    Razvijanje tonske občutljivosti za barvo - vezanost na poklic.

    Izdelek je lahko zasnovan kot ploskovno abstrakten ali kot skupina valjastih, stožčastih, oglatih in okroglih likov, razdeljenih na tonske pasove.

    Vaja: Mešanje barvnih tonov.


    3. Letnik:

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    Prepletanje valjastih in spiralnih oblik - z variacijo debeline črt.

    Pridobivanje kompleksne oblikovne predstave.

    Kreativno reševanje naloge.

    Motivno je izdelek zasnovan kot preplet slikovitih delov avtomobilov iz zgodovine avtomobilizma oziroma kot preplet spiralnih in valjastih avtomobilskih delov novejše izdelave - varianta I.

    Primer iz narave : stiliziran motiv vej in ovijajočih in prepletajočih se kač - varianta II; grafit - varianta III.

    Kompenzacijsko členjenje ploskve - izdelava vizitke.

    Razumejo estetsko vrednost oblikovno kompenzacijskega premisleka.

    Ustvarjalno reševanje problema.

    Izdelek motiviran z ogledom izbora vizitk.

    Vaja: Skica vizitke.

    Slikanje s svetlo temnimi in sorodnimi odtenki.

    Pridobivanje barvne občutljivosti.

    Barvne zaznave - vezano na poklic.

    Izdelek je lahko izveden kot ploskovno ali prostorsko abstraktna kompozicija ali kot plakat s stiliziranim motivom dirk športnih avtomobilov, ki vključuje napis in ima ploskovno členjen del motiva ali ozadja:

  • čimvečje število slikovnih ploskev,

  • vsako za drug sorodni barvni odtenek.

    Vaja: mešanje sorodnih odtenkov.

  • Barvni kontrasti s pripadajočimi toni in odtenki:

  • komplimentarni,

  • toplo – hladni,

  • kvalitativni (pestro - nepestri ),

  • kvantitativni.

  • Razumevanje izrazne možnosti kontrastnih barv.

    Kreativen odnos do barve.

    Izdelek je sestavljen iz več manjših enot izdelanih kot abstraktne ploskovne ali prostorske slike v vseh variantah geometrijskih oblik. Lahko sta združena dva ali več kontrastov v enem izdelku n. pr. komplementarni + kvalitativni + kvantitativni.

    Vaja: barvne skice kontrastnih barv.

    Slikanje znaka, grafita oziroma barvne dekoracije v kontrastnih ali sorodnih barvah, odtenkih na karoserijo avtomobila.

    Uporabijo dosedanje barvno in oblikovno znanje za izdelavo originalne dekoracije na avtomobilski karoseriji.

    Kreativno reševanje barvno oblikovnih problemov.

    Sliko izdelajo na fotokopirano fotografsko podlogo želenega avtomobila (slikovitejši modeli).

    Vaja: skica poslikane karoserije.

    Opomba k rubriki posebnosti v izvedbi : vse sugestije motivne zasnove izdelka predstavljajo nekaj možnosti kompleksnejšega oblikovnega reševanja naloge - variante so tako po kreativnosti kot po zahtevnosti neomejene


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno,

  • sprotno ocenjevanje risb.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Tehniško risanje.

    Osnove ličarske stroke

    Praktični pouk

    Merjenje.

    Razumevanje tehniške dokumentacije.

    Osnove računalništva.

    Osnove ličarske stroke

    Praktični pouk

    Iskanje podatkov o gradivih.

    Priprava premazov s pomočjo računalniških programov.

    Strokovno risanje, teorija barv.

    Praktični pouk

    Razvijanje občutka za barve, za preciznost v opazovanju, razvijanje tonske občutljivosti za barvo.