Izobraževalni program: MONTER ELEKTRIČNIH NAPRAV
(prilagojen za dijake s posebnimi potrebami)
PRAKTIČNI POUK
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
560 |
560 |
|
2. |
560 |
560 |
|
3. |
560 |
560 |
|
skupaj |
|
1680 |
1680 |
Dijaki:
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
|||||||
VARSTVO PRI DELU |
|
|
|
|||||||
Pravice in dolžnosti delavcev. Izobraževanje in vzgoja za varno delo. Opozorilna sredstva na nevarnosti. Osebna varovalna sredstva. Viri in vzroki poškodb pri delu. |
Pozna pravice in dolžnosti, ki izhajajo iz ustavnih načel in zakona o varstvu pri delu. Spozna da mora biti dijak (delavec ) poučen o VPD (sprejem delavca, seznanitev z delovnim mestom, načinom dela, urnikom, ... ). Iz opozorilnega znak sklepa o možni nevarnosti. Glede na delovni postopek zna izbrati ustrezna osebna varovalna sredstva. Dijak spozna da je preprečevanje poškodb pri delu učinkovitejše, če pozna človekove napake in pomanjkljivosti, ki najpogosteje pripeljejo do poškodb (neuporaba zaščitnih delovnih sredstev, igre med delom, neprimernega zdravstvenega stanja, ...). |
Dijak razvija osebno, delovno in poklicno odgovornost ter ekološko zavest. Glede na možno nevarnost se dela loti previdno, navadi se upoštevati opozorilna sredstva in se z redno uporabo osebnih varovalnih sredstev zave njihovega pomena. Zaveda se poklicne in osebne odgovornosti, opazuje in je pozoren na prisotnost različnih možnosti nesreče pri delu. |
Dijak opravi test iz VPD s katerim dokaže, da je pridobil znanje iz varstva pri delu ter, da je seznanjen z nevarnostmi pri delu z električnim tokom, nevarnimi tekočinami, postopki preprečevanja nesreč, s predpisi o varstvu okolja ter, da zna pravilno ravnati s sredstvi in snovmi v delavnici praktičnega pouka, kjer lahko prične z delom šele po uspešno opravljenem preizkusu znanja. V času pouka je varnost dijaku zagotovljena, če upošteva navodila in opozorila ob nepravilnem pristopu. |
|||||||
Ukrepi in prva pomoč ob nesreči |
Zna rutinsko prekiniti vir - vzrok nastajanja poškodbe (npr. Rdeči gumb za izklop elektrike ), poklicati reševalno postajo in obvestiti odgovorno osebo. |
Zaveda se pomena hitre reakcije in nudenje prve pomoči. Razvija osebno odgovornost. |
|
|||||||
Nevarnosti pri delu z:
|
Dijak zna predvideti nevarnosti pri delu z orodji in napravami, ki jih bo uporabljal pri svojem delu v šolski učilnici PP. |
Razvija zavest o strokovni odgovornosti. |
||||||||
Nevarnosti pri delu z električnim tokom in nevarnosti vpliva električnega toka na človeka:
|
Pozna nevarne vplive električnega toka na človeka. Loči med zaščito pred slučajnim dotikom napetosti (instalacijski elementi, ki so v normalnih obratovalnih razmerah pod napetostjo) in ukrepi pred previsoko napetostjo dotika (pri elementih, ki normalno niso pod napetostnim stanjem). Zna našteti osnovne zaščitne ukrepe. |
Glede na dijakovo znanje elektrotehnike naj se ta tema stalno obnavlja in dopolnjuje. |
||||||||
Požarna varnost - gasilna sredstva in naprave ter ukrepi ob izbruhu požara. |
Pozna ukrepe ob izbruhu požara in postopek gašenja z ročnim gasilnim aparatom. |
Razvija ekološko zavest in poklicno odgovornost - zaveda se razsežnosti posledic v primeru požara v šoli ali v naravi. |
||||||||
Varstvo okolja - varstvo in ekologija pri delu s kemično nevarnimi snovmi.
|
Poznajo problematiko in pomen zagotavljanja
čistega in zdravega naravnega okolja.
|
Zaveda se negativnih vplivov človekovega delovanja na naravno okolje. | ||||||||
Ročna obdelava materialov.
|
|
|
||||||||
Merjenje:
Zarisovanje, točkanje. Vpenjanje obdelovancev. Krivljenje žice in pločevine.
|
Pozna različna merila in se jih navadi uporabljati. Pridobi občutek za natančnost in zna glede na meritev ter željeno natančnost izbrati primerno merilo. Skladno z risbo na obdelovanec zariše meje obdelave in mesta vrtanja zatočka. Zarisovanje izvede z zarisovalno iglo in pripomočki (ravnilo, kotnik, koničasto šestilo, vzporedni črtalnik). Obdelovance različnih oblik in materialov zna vpeti tako, da jih lahko kvalitetno obdeluje in se pri tem ne poškodujejo. Žico in pločevino zna ukriviti v načrtovano obliko. |
Dijak razvija natančnost. Osvaja natančnost in zanesljivost. Razvija natančnost, strokovnost in ustvarjalnost.. Razvija natančnost, vztrajnost in strokovnost. Navadi se na sprotno preverjanje pravilnosti ploskev in kotov. Zaveda se da s pravilno rabo orodja veča učinkovitost. S primernim odnosom do materiala osvaja občutek za varčnost. |
Vaje naj bodo izvedene tako, da so sestavljene iz več tem ročne obdelave, materialov in tako tvorijo smiselno celoto - izdelek. Primer:
|
|||||||
Piljenje, žaganje. |
Glede na material obdelovanca izbere primerno žago in pilo po obliki in naseku. |
Učilnica mora biti opremljena s potrebnimi orodji in napravami. |
||||||||
Rezanje in sekanje pločevine. |
Glede na debelino pločevine zna izbrati primerno orodje (ročne, vzvodne škarje, žago). |
|
||||||||
Vrtanje. |
Predvidi potek dela: zatočka mesto izvrtine, izbere primerno debelino svedra in primerno hitrost vrtanja. |
|
||||||||
Rezanje navojev. |
Izbere primeren premer izvrtine ali stebla, z navojnimi svedri (pozna vrstni red) oziroma čeljustmi vreže notranje in zunanje navoje. |
|
||||||||
Kovičenje. |
Izbere primerne kovice, pazi na usklajenost izvrtine z velikostjo kovice in sestavna dela zakoviči. |
|
||||||||
Spajkanje. |
Izbere primeren spajkalnik po moči, temperaturi, obliki konice in spajko ter pozna postopek spajkanja. |
|
|
|||||||
Univerzalni instrument |
|
|
|
|||||||
Merjenje upornosti, napetosti in toka z univerzalnim instrumentom. |
Zna uporabiti univerzalni merilni instrument za merjenje osnovnih električnih veličin in izvesti meritve. |
Osvaja strokovnost pri delu z merilnimi instrumenti. |
||||||||
Osnovna dela v elektroenergetiki. |
||||||||||
Elektroinstalacijski material (vodniki, instalacijske cevi, pribor, stikala, ...). |
Poznajo osnovni material, ki se uporablja pri izvajanju instalacij in njegovo delitev po namembnosti in uporabnih lastnostih. |
S poznavanjem elektroinstalacijskega materiala in njegove namembnosti si pridobi znanje in samozavest za strokovno in zanesljivo izvedbo instalacij. |
||||||||
Delo z vodniki in kabli Snemanje izolacije. Izdelava žičnih snopičev, zank in ušesc. Stiskanje kabelskih sponk. Barve izoliranih vodnikov in pomen. |
Zna izbrati ustrezne pripomočke in orodje ter kvalitetno izvesti snemanje izolacije. Zna izdelati žične snopiče in pravilno pritrditi ušesca vodnikov z vijakom. Loči različne vrste kabelskih sponk, pozna njihovo namembnost in jih zna kvalitetno pritrditi. Po barvi loči fazni, nevtralni in zaščitni vodnik. |
Uri natančnost. Razvija zavest o strokovni odgovornosti. |
||||||||
Vtično - spojne naprave. Vtiči (1f in 3f ), vtičnice, priklučna vrvica, podalševalna vrvica, vezava okova žarnice. |
Pravilno zveže: vtič, vtičnico, naredi podaljševalno in priključno vrvico, zveže okov žarnice - montira svetilke različnih vrst. |
Natančnost, odgovornost in doslednost pri delu razvija s pravilno vezavo vodnikov, kvaliteto snemanja izolacije in spajanja ter dobrim poznavanjem pomena barv izoliranih vodnikov. |
Učilnica praktičnega pouka naj bo opremljena z ustreznimi učnimi kompleti, napravami, vezalnimi ploščami in elektroinstalacijsko učno steno. |
|||||||
Vrste in izvedbe vezij za razsvetljavo. Elektroinstalacijski simboli in tokokrogi. Enopolna, dvopolna in priklučna ali izvedbena shema. Enopolna, dvopolna, serijska, skupinska, menjalna ali izmenična in križna vezava za razsvetljavo. Kombinirane vezave za razsvetljavo. |
Pozna simbole za različne elektroinstalacijske elemente in jih zna popisati iz enostavnih shem. Loči med danimi shemami, razume njihov pomen in uporabnost. Po dani enopolni shemi nariše vezalno shemo, izbere elemente vezja, ugotovi število potrebnih vodnikov in na vezalni plošči (učni steni) izdela vezave. S pridobljenim znanjem o osnovnih vezavah izdela po enopolnem načrtu kombinirane vezave dvopolno in izvedbeno shemo ter vezavo realizira. |
Usposobi se za skupinsko delo in spozna pomen kooperativnega odnosa do sodelavcev in strank ter se zavzema za ugodnejše rešitve - izvedbe. |
||||||||
Fluorescentne sijalke |
Pozna in izvede različne vezave fluorescentnih sijalk (induktivno, kapacitivno, kompenzirano, duo in induktivno tandem vezavo). |
|
||||||||
Enostavne vezave stopniščnih avtomatov. Vezava z Hg - stopniščnim avtomatom. Vezava z elektromagnetnim časovnim stopniščnim avtomatom (z urinim mehanizmom). Vezava z elektronskim časovnim stopniščnim avtomatom. Vezave z impulznim relejem. |
Razume delovanje Hg - stopniščnega avtomata. Po dvopolni shemi zna realizirati vezavo. Razume delovanje elektromagneta. Po dvopolni shemi zna realizirati vezavo. Po dvopolni shemi zna realizirati vezavo. Pozna prednosti in slabosti 3 in 4 žične vezave. Zna ločiti krmilni tokokrog od glavnega, ugotovi prednosti pred križno vezavo in realizirati vezavo po načrtu. |
|
||||||||
Zvonci in vezave:
|
Spozna različne vrste zvoncev in razume njihovo delovanje. Izbere elemente vezja in vezavo izdela. |
|||||||||
Varovanje električnih instalacij in porabnikov Nizkonapetostne talilne varovalke:
Nizkonapetostne cevne varovalke (kontaktorji in bimetalni releji so obravnavani pri daljinskih priklopih). |
|
|||||||||
Transformator |
|
|||||||||
Spoznavanje podatkov, uporabe in izračun transformatorja z EI jedrom. Sestavni deli transformatorja, razstavljanje, previjanje, sestavljanje in preizkus delovanja. |
Razume namen uporabe, zgradbo in princip delovanja. Pozna sestavne dele varovalke (primer: diazed varovalka - kapa, varovalni vložek, velikostni vložek, zaščitni pokrov in podstavek). Razume pomen varovanja pred preobremenitvami in pred kratkimi stiki. |
Razvija osebno, delovno in poklicno odgovornost. |
|
|||||||
Priklopi elektromotorjev in naprav |
|
|
|
|||||||
Priklopi termičnih naprav (bojler, štedilnik, sevalni grelec). |
Spozna in loči vrste TR ter sestavne dele. Pozna postopek navijanja. Zna izračunati parametre TR, ugotoviti primar in sekundar pri neznanem TR (po debelini žice in z ohmskim preizkusom) in TR preizkusiti. Ve, da so večje termične naprave priključene neposredno na instalacijsko omrežje. Glede na moč zna izbrati primeren presek vodnika. Izvesti zna priklop. |
Pri uporabi za galvansko ločevanje tokokroga se zaveda nepopolnosti nekaterih transformatorjev (primar in sekundar sta na istem tuljavniku) - lahko pride do preboja. Pridobiva občutek za predvidevanje napak in pomankljivosti. |
|
|||||||
Priklop enofaznega asinhronskega motorja, sestavni deli. |
Pozna pomen kondenzatorjev pri priklopu enofaznih asinhronskih motorjev. Izvede vezavo. |
|||||||||
Priklop in direktni zagon 3f AM v zvezda in trikot vezavi, sestavni deli. Menjava smeri vrtenja. Preklopno stikalo zvezda trikot. Zagon motorja z avtotransformatorjem. |
Loči med fazno in medfazno napetostjo. Izvede vezavo. Pozna sestavne dele. Razume pomen zagona zvezda trikot (zagon z znižano napetostjo). Razume pomen znižane napetosti pri zagonu. Iz razumevanja vrtilnega magnetnega polja zna razložiti zakaj je potrebna zamenjava dveh faz. |
Zanesljivost, osebno, poklicno in delovno odgovornost razvija s kontrolo napetosti za katero je dimenzionirano fazno navitje motorja (fazno navitje 3f motorja dimenzionirano za 220V ni možno zaganjati v zvezda - trikot vezavi). |
||||||||
Enostavne kontaktorske vezave:
|
Razume delovanje kontaktorja. Loči krmilne tokokroge od glavnih. Po načrtu samostojno realizira različne vezave. |
|||||||||
Kolektorski motorji. |
Pozna sestavne dele, princip delovanja, vrste in uporabo kolektorskih motorjev. |
|||||||||
Gradnja elektronskih vezij |
||||||||||
Tiskano vezje Postopek izdelave tiskanega vezja:
|
Spozna pomen izdelave tiskanega vezja kot prehod iz trodimenzionalnega na dvodimenzionalno vezje. Seznani se s sodobnimi načini izdelovanja tiskanega Vezja in spozna risbe za izdelavo le tega. S pridobljenim znanjem izdela tiskana vezja na različne načine (alkoholni flumaster, letraset, fotopostopek). Zna uporabljati nevarno mešanico kemikalij, ki se uporablja za jedkanje. |
Razvija ekološko zavest, osebno, poklicno in delovno odgovornost (po jedkanju ne zlije v lijak kemikalij, zaveda se, da dokler snovi ne pozna so nevarne, ve da je jedkanje v zaprtem prostoru škodljivo in pozna ukrepe ob nesreči). |
Poseben prostor in oprema za izvajanje jedkanja. |
|||||||
Varstvo pri delu in ekologija. |
Razume navodila varstva pri delu ter pozna varnostne ukrepe in prvo pomoč. |
|||||||||
Montaža elementov in mehko spajkanje na tiskano vezje:
|
Pozna postopek spajkanja na tiskano vezje in z vajo pridobi rutino. Pozna pomen odmika elementov od tiskanega vezja in pomen orjentacije za delovanje (tudi pri elementih, kjer ta za delovanje ni pomembna - videz in lažje branje vrednosti, kar olajša iskanje in odpravljanje napak). |
Razvija natančnost, vztrajnost in odgovornost. Pri spajkanju elementov na vezje se iz izkušenj pri napakah zave resničnega pomena pojma »zagotavljanje kvalitete in zanesljivosti«. |
||||||||
Pasivni elektronski elementi |
|
|
|
|||||||
Električne lastnosti in vrste:
Merjenje in označevanje elektronskih elementov. Toleranca. |
Našteje osnovne lastnosti pasivnih elementov. Prepozna element in po črkovno – številčnih oznakah ali barvni kodi prebere njegovo vrednost. Želeni element zna poiskati v katalogu. |
Osvaja strokovnost pri delu z elektronskimi elementi in pridobi samostojnost pri nabavi elementov. Spozna kako je cena elementov odvisna od njegove kakovosti. Navadi se na uporabo priročnikov in katalogov. |
Ogled sejma elektronike. |
|||||||
Diode in vezja |
|
|
|
|||||||
Vrste, oblike in oznake. Preizkušanje diod. Usmerniška vezja. Polvaljni usmernik. Polnovaljni usmernik. Mostični usmernik. Glajenje napetosti. Stabilizacija napetosti (gladilni filtri, stabilizacija z ZD, s tranzistorjem). Integrirani stabilizatorji napetosti. |
Loči vrste, oblike in oznake. Diodo zna preizkusiti in ugotoviti njeno prevodno – zaporno smer. Sestavi osnovna usmerniška vezja in razume povezavo napetosti, toka in moči. Iz kataloga zna izbrati ustrezno diodo. Izvede vezje z integriranim stabilizatorjem. |
Vaje naj bodo izvedene v kombinaciji z uporabo transformatorja (didaktični kompleti). |
||||||||
Tranzistorji in vezja s tranzistorji |
|
|
|
|||||||
Vrste, oblike in oznake. Uporaba tranzistorja:
|
Loči vrste, oblike in oznake. Ohmsko zna preveriti dani tranzistor (NPN in PNP tip) in iz kataloga poiskati podatke. Sestavi vezje enostopenskega ojačevlnika in vezje z operacijskim ojačevalnikom |
Razvija strokovnost in natančnost. Osvaja zanesljivost s skrbnim opravljanjem dela. |
Vaje izvede v kombinaciji z vajami izdelave enostavnih vezij s polprevodniki. |
|||||||
Tiristor, triac, diac |
Spozna simbol, oznake in primer uporabe. |
|||||||||
Hlajenje polprevodniških elementov |
||||||||||
Pomen hlajenja polprevodnikov. Vrste hladilnih teles. Montaža polprevodnikov na hladilno telo. |
Razume pomen hlajenja polprevodnikov. Zna izbrati ustrezno hladilno telo (uporaba kataloga). Pravilno izvede montažo polprevodniškega elementa na hladilno telo (izolator, pasta). |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
Ročna obdelava materialov. |
Tehnologija |
|
Univerzalni merilni instrument. |
Tehnologija Strokovno računstvo |
|
Osnovna dela v elektroenergetiki: |
Tehnologija |
|
Varovanje električnih instalacij in porabnikov. |
Tehnologija |
|
Transformator. |
Tehnologija Strokovno računstvo |
|
Priklopi termičnih naprav in elektromotorjev. |
Tehnologija |
|
Izdelava tiskanega vezja. |
Tehnologija |
|
Pasivni elektronski elementi |
Tehnologija |
|
Hlajenje polprevodniških elementov. |
Tehnologija |
|