POKLICNI TEČAJ

Izobraževalni program: GOSTINSKI TEHNIK

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 62. seji SS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 17.12. 2002

1. IME PREDMETA

PRAKTIČNI POUK - KUHARSTVO

2. ŠTEVILO UR

  • po oblikah izobraževalnega dela

    Oblike izobraževalnega dela

    *Teorija (ur)

    *Vaje (ur)

    Skupaj (ur)

    28

    224

    252

    * T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo

    ** V - vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev

  • 3. USMERJEVALNI CILJI

    Pri predmetu dijak:

    4. OPERATIVNI CILJI

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    RAZVOJ, POMEN IN NALOGE KUHARSTVA

    Dijak:

    • pozna zgodovinski razvoj prehrane in kuharstva na splošno in pri Slovencih;
    • se seznani z nalogami kuharstva;
    • spozna prednosti in slabosti poklica;

    Dijak:

    • pozna bistvene prelomnice in dogodke, ki so vplivali na razvoj prehrane in kuharstva v posameznih obdobjih;
    • spozna vlogo in pomen kuharstva v zna gostinstvu, turizmu, gospodarstvu;

    Dijak:

    - pridobiva pravilen odnos do poklica oziroma občutek pripadnosti;

     

    HIGIENA DELA V KUHINJI

    • spozna vrste čiščenj glede na prostorsko in časovno razporeditev;
    • spozna kemična, mehanska čistilna sredstva in čistilne pripomočke;
    • spozna se s primerno delovno obleko in kuhinjskim perilom;
    • zna skrbeti za osebno higieno;
    • zna skrbeti za higieno kuhinjskih prostorov, orodij in pripomočkov;
    • zna namensko uporabljati čistilna sredstva;
    • zna pravilno vzdrževati delovno obleko in kuhinjsko perilo;

    - se zaveda pomembnosti vzdrževanja primernega higienskega stanja v kuhinji in strogega ločevanja čistih in nečistih delovnih postopkov;

    - je ekološko usmerjen pri izbiri in uporabi kemičnih čistilnih sredstev;

     

    VELIKE KUHINJE

    • spozna vrste velikih kuhinj;
    • pozna prostorsko razdelitev in opremljenost posameznih prostorov;
    • pozna tehnične pogoje za delovanje kuhinje;
    • pozna značilnosti posameznih vrst kuhinj;
    • zna določiti potrebno opremo v čistih in nečistih prostorih;
    • zna določiti bistvena izhodišča za nabavo strojev in naprav;

    - se zaveda pomena funkcionalne razporeditve prostorov;

    - se zaveda nujnosti primerne tehnične opremljenosti prostorov za boljšo varnost in počutje zaposlenih;

    Ogled sodobno opremljene kuhinje v gostinskem obratu

    MISE EN PLACE

    • spozna faze delovnega procesa v kuhinji;
    • zna si pravilni razporediti delo;

    - se zaveda pomena dobro organiziranega dela;

     

    TEHNOLOGIJA PRIPRAVLJANJA HRANE

    • spozna stroje in pripomočke za mehansko obdelavo živil;
    • spozna postopke mehanske in toplotne obdelave živil;
    • spozna dopolnilne kuharske postopke;
    • spozna strokovne izraze;
    • zna pravilno in varno uporabljati orodja, pripomočke,stroje in naprave pri pripravi jedi;
    • zna izbrati in varno uporabljati toplotne naprave;
    • zna mehansko in toplotno obdelati živila;
    • zna uporabiti dopolnilne kuharske postopke;
    • upošteva predpise varstva pri delu in določila higienskega minimuma;

    - pridobiva pravilen odnos do ravnanja z živili;

    - razvija sposobnosti za varno delo;

    - skrbi za ekonomično rabo živil in energije;

    Ogled strojev naprav in pripomočkov v učni kuhinji

    Priprava enostavnih jedi s poudarkom na mehanski in toplotni obdelavi

    NORMATIVI ŽIVIL

    • spozna pojem in pomen normativa;
    • pozna osnovne normative nekaterih živil;
    • zna uporabljati normative pri pripravi jedi;

    - razvija čut za gospodarno ravnanje z živili in hrano;

     

    RAVNANJE S KUHANO HRANO

    • pozna pomen pravilnega porcioniranja jedi;
    • pozna pravila pri prevozu hrane;
    • pozna možnosti in nevarnosti shranjevanja in uporabe že pripravljenih jedi;
    • pozna sodobno tehnologijo za hitro ohlajevanje in vakuumsko pakiranje hrane;
    • zna porcionirati jedi;
    • upošteva higienske predpise;
    • zna pravilno shraniti že pripravljene jedi;

    - pridobiva občutek odgovornosti za zdravje ljudi pri pripravi in rokovanju s hrano;

    Ogled (slikovni material) načinov razdeljevanja hrane in transportne posode

    Uporaba hitrega ohlajevalnika

    RECEPT

    • pozna sestavo in pomen dobrega recepta za pripravo jedi;
    • pozna pomen kartoteke receptov;
    • zna brati in uporabljati recepture pri pripravi jedi;

    - se zaveda pomembnosti strokovne priprave jedi in uporabe vedno iste recepture za jedi v določenem lokalu;

    Iskanje pomanjkljivosti pri recepturah, objavljenih v različnih medijih

    HLADNE ZAČETNE JEDI

    • pozna pomen hladnih začetnih jedi;
    • pozna razdelitev le-teh v skupine;
    • zna pripraviti nekatere hladne začetne jedi iz različnih skupin;
    • zna jih pravilno in okusno servirati oziroma postreči;
    • razvija ročne spretnosti;

    - razvija čut za estetsko oblikovanje;

    - je natančen, ustvarjalen;

    Priprava različnih hladnih začetnih jedi

    TOPLE ZAČETNE JEDI

    • pozna pomen in mesto toplih začetnih jedi v jedilniku;
    • zna jih razdeliti v skupine;
    • zna pripraviti nekatere tople začetne jedi iz posameznih skupine;
    • zna jih primerno postreči;
    • pri delu uporablja že pridobljena znanja (mehanska, toplotna obdelava živil);

    - razvija ustrezen odnos do ravnanja z napravami in stroji, z vidika ekonomične in ekološke rabe energije;

    Priprava različnih toplih začetnih jedi

    JUHE

    • pozna pomen in mesto juhe v jedilniku;
    • zna razdeliti juhe v skupine;
    • zna pripraviti nekatere juhe iz posameznih skupin;
    • zna uporabiti primerne načine zgoščevanja;
    • uporablja postopke priprave, s katerimi ohranja čim večjo hranilno vrednost jedi;
    • zna jih primerno postreči;
    • navaja se na uporabo dišavnic in začimb;

    - razvija odgovornost za pripravo zdrave hrane;

    - razvija zaznavne sposobnosti;

    Priprava različnih juh, tudi industrijskih (primerjava okusov in izboljšanje industrijskih juh)

    JUŠNE ZAKUHE IN VLOŽKI

    • pozna pojma zakuha in vložek;
    • loči jušne zakuhe in vložke;
    • zna jih razporediti glede na vrsto testa, iz katerega jih pripravljamo;
    • zna pripraviti nekatere, jih kombinirati s posamezno juho in primerno postreči;

    - pri delu je natančen;

    Priprava različnih vložkov in zakuh

    ENOLONČNICE

    • pozna razdelitev in vrste enolončnic;
    • pozna naše tipične narodne enolončnice;
    • zna pripraviti nekatere enolončnice, predvsem narodne;
    • zna jih postreči na primeren način;
    • zna jih vključiti v obroke;

    - pri delu je gospodaren;

    - se zaveda pomena ohranjanja narodnih jedi;

    Priprava različnih slovenskih narodnih enolončnic in serviranje v narodnih posodah

    OSNOVE ALI FONDI

    • pozna vrste osnov;
    • pozna uporabnost posameznih osnov;
    • zna izbrati sestavine za pripravo osnov;
    • zna pripraviti različne osnove;
    • zna jih uporabiti pri pripravi jedi;

    - se zaveda se pomembnosti natančnega in zanesljivega ravnanja;

    Priprava različnih osnov, primerna ohladitev in shranitev (uporaba hitrega ohlajevalnika)

    OMAKE

    • zna razdeliti omake v skupine;
    • pozna uporabnost posameznih vrst omak;
    • zna pripraviti omake iz posameznih skupin;
    • zna jih kombinirati k jedem;

    - razvija gustatorne lastnosti in se zaveda pomena okusno pripravljene omake;

    Priprava različnih omak

    MESNE JEDI

    • pozna splošne lastnosti posameznih vrst mesa (govedina, teletina, svinjina, drobnica, divjačina, perutnina, ribe, raki, konjsko, kunčje meso in drugo);
    • pozna vrste mesa po barvi;
    • pozna vrste mesa po kvaliteti;
    • pozna delitev na porabniške kose in uporabnost posameznih kosov;
    • zna obdelati meso za pripravo jedi;
    • zna izbrati pravilne mehanske in toplotne postopke za pripravo posamezne mesne jedi;
    • poglobi že pridobljena znanja o pripravi osnov, omak, uporabi dišavnic in začimb;
    • zna pravilno rezati in porcionirati meso;

    - se zaveda pomembnosti mesa kot vira beljakovin v naši prehrani;

    - se zaveda pomena racionalne rabe mesa z vidika zdrave prehrane in ekonomične rabe;

    - s pridobljenim znanjem si krepi samozavest in zanesljivost pri delu;

    - se zaveda pomembnosti upoštevanja higienskih predpisov, še posebno pri delu z občutljivimi in hitro pokvarljivimi živili;

    Ogled razkosavanja večjih kosov klavne živine v mesnici in ogled ribarnice

    Uporaba parnega konvektomata kot sodobne toplotne naprave

    Priprava različnih mesnih jedi

    PRILOGE

    • spozna vlogo priloge v jedilniku;
    • pozna razdelitev prilog;
    • zna pripraviti priloge iz različnih skupin;
    • zna kombinirati posamezne priloge z mesnimi jedmi in jih vključiti v jedilnik;

    - se zaveda pomena priloge kot vira ogljikovih hidratov v obroku;

    Priprava različnih vrst prilog

    ZELENJAVNE JEDI

    • pozna razdelitev zelenjave po uporabnosti posameznih delov;
    • pozna načine priprave zelenjave;
    • utrdi znanje o mehanskih in toplotnih postopkih pri pripravi zelenjave;
    • zna pripraviti zelenjavo na različne načine;
    • zna izbrati sodobne postopke, kjer je izguba hranilnih snovi čim manjša;
    • zna vključiti zelenjavne jedi v jedilnike;

    - se zaveda pomena zelenjave kot vira zaščitnih snovi v prehrani;

    Priprava različnih zelenjavnih jedi

    SOLATE

    • pozna razdelitev solat;
    • pozna različne solatne prelive;
    • pozna solatni bife kot obliko ponudbe solat v lokalih;
    • zna pravilno pripraviti različne vrste zelenjave za solate;
    • zna pripraviti različne solate in solatne prelive;
    • zna pripraviti solatni bife;

    - razvija čut odgovornosti za svoje delo in strokovno opravljanje nalog;

    Priprava solatnega bifeja

    SADJE

    • pozna delitev sadja in možnost vključevanja sadja v različne obroke;
    • zna postreči sadje, pripraviti različne kompote, sadne solate in pireje;

    - se zaveda, da je sadje vir zaščitnih snovi in zato pomembno v vsakodnevni prehrani;

     

    SLADICE

    • pozna glavne sestavine test in njihovo vlogo v testu;
    • spozna delitev test glede na tehniko dela;
    • pozna sladice iz različnih vrst testa;
    • pozna sladice iz rahlih zmesi;
    • pozna delitev in uporabo krem;
    • pozna delitev, sestavo in postopke priprave strjenk;
    • pozna osnovne sestavine želejev, glazur;
    • pozna tehniko priprave in sestavo sladoledov, zmrzlin;
    • zna pripraviti različna testa in sladice iz njih;
    • pozna sestavine in postopke priprave rahlih zmesi;
    • zna pripraviti različne kreme;
    • zna pripraviti različne strjenke;
    • zna pripraviti glazure in jih uporabiti pri pripravi sladic;
    • pri delu strogo upošteva sanitarne predpise;
    • zna povezati teoretična znanja s konkretnimi praktičnimi nalogami;

    - se zaveda nujnosti natančnega dela;

    - razvija čut za estetsko oblikovanje;

    - se zaveda nujnosti upoštevanja higienskih predpisov, posebno pri delu z občutljivimi živili;

    Priprava različnih vrst testa in različnih sladic

    Uporaba primernih strojev, naprav in pripomočkov

    SESTAVA MENUJEV

    • pozna redne dnevne obroke;
    • pozna splošna pravila, ki jih je potrebno upoštevati pri sestavi jedilnikov;
    • zna sestaviti jedilnik in pripraviti jedi za redne dnevne obroke;
    • upošteva pravila in druge dejavnike, ki vplivajo na sestavo jedilnika;
    • pri delu uporabi predhodno pridobljeno znanje o tehnologiji pripravljanja hrane;
    • upošteva načela zdrave prehrane;

    - razvija sposobnosti uporabljanja in povezovanja že pridobljenega znanja;

    - je odgovoren;

    - upošteva novosti in prehranjevalne navade gostov;

    Priprava celodnevnega jedilnika

    NARODNE JEDI

    • pozna pomen slovenskih narodnih jedi v prehrani in gostinski ponudbi;
    • pozna tipične jedi po pokrajinah;
    • zna pripraviti nekatere tipične slovenske jedi;
    • pozna možne načine serviranja jedi;
    • zna sestaviti jedilnik iz narodnih jedi;
    • upošteva že pridobljena znanja iz tehnologije priprave hrane in znanja o sestavi jedilnikov;
    • narodne jedi pripravi tudi na sodoben način;

    - razvije pozitiven odnos do

    narodove kulture in ohranjanja ljudskega izročila;

    Priprava slovenske narodne jedi iz različnih regij

    OSNOVE VAROVALNE PREHRANE

    • pozna osnovna načela varovalne prehrane;
    • pozna živila in postopke obdelave, ki se jih izogibamo oziroma jih izločamo pri pripravi varovalne prehrane;
    • zna izbrati primerna živila in postopke pri pripravi jedi;
    • zna sestaviti jedilnik in pripraviti jedi, primerne za varovalno prehrano;
    • povezuje že pridobljena znanja;

    - se zaveda vpliva prehranjevanja na zdravje in počutje ljudi;

    Priprava jedilnika varovalne prehrane

    OSNOVE ALTERNATIVNIH OBLIK PREHRANE

    • spozna nekatere oblike alternativne prehrane;
    • seznani se s posebnostmi pri pripravi nekaterih najbolj razširjenih oblik;
    • spozna pripravo nekaterih jedi;

    - je strpen do ljudi, ki imajo drugačne prehranjevalne navade;

    - je sprejemljiv za novosti;

    Priprava jedi, primernih za alternativno prehrano

    NAČRTOVANJE PREHRANE

    • pozna redne in izredne obroke hrane;
    • pozna sodobne smernice v prehranjevanju;
    • pozna načela zdrave prehrane.
    • zna sestaviti jedilnike za redne in izredne obroke hrane;
    • zna sestaviti jedilnike in pripraviti jedi za določeno vrsto potrošnikov (otroci, starostniki, fizični delavci,...);
    • pozna značilnosti sestave in priprave obrokov, ki se pripravljajo ob različnih praznikih, običajih (martinovanje, božič, pustovanje, velika noč...);
    • pozna posebnosti pri pripravi in serviranju jedi;

    za hladni, hladno-topli bife, bife parti, koktajl,

    parti, banket, piknik;

    • zna organizacijsko in praktično izpeljati tudi bolj zahtevne obroke;
    • v jedilnike izrednih obrokov vključuje tudi narodne jedi in jedi primerne za alternativno prehrano;
    • zna prehransko in ekonomsko ovrednotiti obrok;
    • pri delu nadzoruje izvajanje predpisov varstva pri delu.

    - se zaveda pomena uravnotežene prehrane;

    - ima pozitiven odnos do ohranjanja ljudskega izročila in kulturne dediščine;

    - se zaveda pomembnosti timskega dela;

    - pridobiva organizacijske sposobnosti;

    - se zaveda odgovornosti za lastno delo in za delo v skupini;

    - se zaveda pomena zagotavljanja stalne kakovosti;

    - se zaveda, da je kakovost storitve rezultat aktivnosti vseh sodelujočih;

    - racionalno ravna z živili, energijo in ostalimi delovnimi sredstvi;

    - razvija sposobnosti in spretnosti vodenja skupine, motivira sodelavce, rešuje probleme;

    - razvija sposobnosti za kritično presojanje in odgovorno ravnanje na svojem delovnem področju.

    Izdelava seminarske naloge, povezane s predmeti strežba, prehrana in organizacija in ekonomika v gostinstvu

    Praktična izvedba različnih, tudi zahtevnih obrokov

    Uporaba sodobne tehnologije v kuhinji.

    Uporaba sodobne računalniške tehnologije v povezavi s prehrano, strežbo, organizacijo in ekonomiko v gostinstvu

    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

  • Znanje se preverja in oceni s tremi opravljenimi storitvami z zagovorom iz kuharstva pri vajah in s pregledom in oceno dnevnika, kjer si kandidat beleži poročilo o vsakem delu pri praktičnem pouku.
  • Ocenjevanje vključuje tudi dijakov odnos do dela, inventarja, do sošolcev in druge lastnosti, ki so nujne za delo v gostinstvu. Seminarska naloga vključuje znanja iz strokovnoteoretičnih predmetov, povezanih z znanji praktičnega pouka.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    • priprava jedi iz različnih skupin
    • priprava rednih in izrednih obrokov
    • sestava jedilnikov

    Strežba

    • načini serviranja
    • postrežba jedi pri rednih in izrednih obrokih
    • sprejem naročila
    • mehanska, toplotna obdelava živil
    • ravnanje z živili in hrano
    • sestava jedilnikov
    • redni in izredni obroki hrane

    Prehrana

    • živila in jedi
    • kvarjenje živil
    • dišavnice in začimbe
    • hranilne snovi
    • načrtovanje prehrane
    • velike kuhinje
    • kuhinjski dokumenti
    • priprava rednih in izrednih obrokov

    Organizacija in ekonomika v gostinstvu

    • poslovni proces v gostinskem obratu
    • prehrambene dejavnosti
    • kalkulacije
    • praktično delo v kuhinji

    Zdravstvena vzgoja s higienskim minimumom

    • higienski minimum