Sprejeto na 62. seji Strokovnega sveta RS za poklicno in strokovno izobraževanje, 17. 12. 2002
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Uvod:
-
zgodovinski razvoj študija dela,
-
vloga in cilji študija dela v sodobnem podjetništvu,
-
ekonomski kazalniki o uspehu poslovanja,
-
ukrepi za izboljšanje donosnosti.
|
Dijak:
-
zna oceniti pomen študija dela in časa v sodobnem podjetništvu ter uporabiti njegove vsebine na svojem poklicnem področju,
-
izračuna kazalnike gospodarjenja: proizvodnost, gospodarnost in donosnost,
-
razume pomen kazalnikov gospodarjenja za presojo upravičenosti novih naložb, metod dela in proizvodnih programov v industriji,
-
pozna nekatere ukrepe za izboljšanje donosnosti,
|
Dijak:
-
pridobi sposobnost samostojnega reševanja tehnično-tehnoloških problemov ob upoštevanju ekonomskih, varnostnih in organizacijskih vidikov dela,
|
-
Vaje iz računanja proizvodnosti, gospodarnosti in donosnosti.
|
Oblikovanje dela in delovnih mest:
-
človeško delo in učinek,
-
odvisnost delovnega učinka od časa izvajanja dela, izmensko delo,
-
odvisnost delovnega učinka od spola in starosti delavcev,
|
-
zna našteti in opisati najpomembnejše vplivne dejavnike delovne učinkovitosti,
-
razume vpliv dnevnega časa na storilnost in varno delo,
-
razume vpliv spola in starosti delavcev na storilnost,
-
zna definirati pojem obremenitve in obremenjenosti,
-
loči različne vrste občutka obremenitve in pozna metode za ugotavljanje le-tega,
|
-
razvija pozitiven odnos do uvajanja ukrepov, ki pripomorejo k humanizaciji dela,
-
razvija čut do sočloveka,
|
|
-
obremenitve in obremenjenost,
-
utrujenost,
-
organizacija odmorov,
-
pretežno mišično in pretežno informativno - mentalno delo.
|
-
zna definirati utrujenost zaradi dela,
-
razume pomembnost odmorov med delom za odpravo utrujenosti in njenih posledic,
-
pozna pravila za oblikovanje odmorov,
-
loči med pretežno mišičnim in pretežno informativno - mentalnim delom,
|
|
|
Oblikovanje metod dela:
-
oblikovanje poteka gibov - študij gibov.
|
-
pozna pravila za racionalno oblikovanje poteka gibov,
|
-
pridobi sposobnost presojanja upravičenosti uvedbe določenih metod dela v konfekcijski proizvodnji,
|
|
Ergonomsko oblikovanje delovnih mest
Antropometrično oblikovanje delovnih mest:
-
oblikovanje stoječega delovnega mesta,
-
oblikovanje sedečega delovnega mesta,
-
oblikovanje delovnih mest za strojno šivanje, likanje, lepljenje medvlog, rezanje materiala....
|
-
razume pomen ergonomije za humano organiziranost dela,
-
se usposobi za izbiro optimalnih metod dela in oblikovanje delovnih mest v proizvodnji, temelječih na antropometričnih, fizioloških, ekoloških, psiholoških, varnostnih in organizacijskih vidikih ergonomije,
-
pozna navedene metode vrednotenja stanja oblikovanja,
|
-
razvija pozitiven odnos do uvajanja ukrepov, ki pripomorejo k humanizaciji dela,
-
navaja se na ustvarjalno uporabo znanja,
-
razvija občutek osebne odgovornosti za kakovostno in strokovno delo,
-
razvija čut do sočloveka,
-
razvija socializacijske in komunikacijske spretnosti,
|
-
Ogled delovnih mest za strojno šivanje, likanje, lepljenje medvlog in rezanje materiala v konfekcijski proizvodnji.
|
Fiziološko in ekološko oblikovanje delovnih mest:
-
klima, hrup, osvetlitev, vibracije, plini, pare, aerosoli, zaprašenost, sevanje,
-
telesna drža,
-
obremenitev mišic.
Psihološko oblikovanje delovnih mest:
-
psihološki učinki barv in njen pomen za varnostne namene,
-
glasba ob delu,
-
odnos do dela, delo in komunikacija v skupini, vodenje skupine, monotonija, motivacija,
-
vrednotenje stanja oblikovanja; ocenjevalna analiza delovnega mesta (OADM).
|
|
|
|
Študij in analiza časov:
-
sestavni elementi izdelovalnega časa in norme,
|
-
primerja načine določanja norm med seboj in se usposobi za presojo ustreznosti njihove uporabe v različnih tipih proizvodnje,
-
analizira proizvodne čase za potrebe planiranja, krmiljenja, kontrole in nagrajevanja,
|
|
-
Vaje iz prepoznavanja proizvodnih časov v konfekcijski proizvodnji,
|
-
pojem norme in normiranja; načini določanja norme,
-
pregled proizvodnih časov: pripravljalno zaključni, tehnološki, pomožni in dodatni čas,
-
določanje izdelovalnega časa: metode določanja, oprema za snemanje,
-
določanje izdelovalnega časa s sistemi vnaprej določenih časov: MTM, WF,
-
metode določanja zastojev in časovnih izgub pri delu; MTO, SDD,
-
izdelovalni čas v maloserijski in unikatni proizvodnji.
|
-
se usposobi za določanje in vrednotenje izdelovalnih časov z različnimi metodami za potrebe tehnološke priprave dela,
-
zna uporabljati kronometer,
-
se usposobi za določanje proizvodnih časov in ugotavljanje časovnih izgub z navedenimi metodami,
-
zna izračunati napako snemalca, doseganje norme in normo ob upoštevanju koeficientov dodatnega časa in ocene prizadevnosti,
-
sklepa na osnovi podatkov (meritev) za potrebe analiziranja obstoječega stanja in načrtuje različne rešitve,
-
analizira proizvodne čase z vidika priprave dela, kontrole in vrednotenje dela v malem in srednjem podjetju.
|
-
pridobi sposobnost smotrnega in učinkovitega ukrepanja pri reševanju različnih problemov,
-
razvije čut za pravičnost,
|
-
vaje iz določanja Ko, Kn in Kd,
-
vaje iz določanja ocene prizadev-nosti,
-
izračunavanje ko-ličinske, časovne norme, doseganja norme, norme za serijo izdelkov,
-
vaje iz prakt. upo-rabe kronometra,
-
vaje iz snemanja s povratno in pre-točno metodo,
-
izračunavanje napake snemalca,
-
vaje iz določanja ti z MTM in WF,
-
vaje iz določanja ti s SDD in MTO.
|
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Priprava proizvodnje
Operativna priprava:
-
izračun proizvodnih kapacitet in števila delavcev,
-
planiranje proizvodnje (dnevno, tedensko, sezonsko),
-
terminiranje in spremljanje proizvodnje.
Tehnološka priprava:
-
ritem delovne skupine,
-
plan tehnoloških operacij,
-
plan tehnološkega procesa,
-
hodogram za šivalnico in likalnico.
Operativna priprava proizvodnje v malem in srednjem podjetju.
|
Dijak:
-
prepozna funkcijo operativne in tehnološke priprave dela kot temelj za razumevanje organiziranosti dela v industriji,
-
se usposobi za uporabo in oblikovanje delovne dokumentacije za potrebe priprave dela in spremljanja proizvodnje,
-
se usposobi za planiranje potreb in termin. proizv. te,
-
zna izračunati potrebno število delavcev in zmogljivosti (kapacitete) prikrojevalnice, šivalnice, likalnice,
-
zna oblikovati in uporabiti plan tehnoloških operacij za različne konfekcijske izdelke,
-
zna izračunati ritem delovne skupine in obremenitev delovnih mest,
-
pozna pravila za usklajevanje dela glede na razpoložljive delavce, delovna sredstva in prostor; uporabi jih pri izdelavi plana tehnološkega procesa,
-
zna oblikovati in uporabiti plan tehnološkega procesa za različne konfekcijske izdelke,
-
zna narisati hodograme za šiv. in likalnico,
-
zna planirati potrebe, oceniti zmogljivost in uskajevati delo v malem in srednjem podjetju,
|
Dijak:
-
razvija čut za natančnost in pravočasnost,
-
razvija delovno samozavest,
-
razvija spretnost oblikovanja,
|
-
Vaje iz računanja kapacitet, potreb-nega števila de-lavcev v prikro-jevalnici, šivalnici, likalnici,
- vaje iz oblikovan-ja plana tehnol. operacij za krilo, srajco ali bluzo, hlače ter konf.
izdelek po izbiri,
- vaje iz oblikovan-ja plana tehnol. procesa za zgoraj navedene konf. izdelke,
- vaje iz oblikovan-ja hodogramov za šivalnico in likal-nico za zgoraj navedene konf. izdelke,
|
Racionalizacija dela:
-
namen in cilji,
-
diagram poslovanja podjetij,
-
ugotavljanje obstoječega stanja (ABC diagram),
-
snemanje obstoječega stanja:
- vrstni red dogodkov,
- hodogram,
- opis izvajanja dela,
- posnetek delovnega mesta,
- posnetek dela človek – stroj,
- posnetek dela skupine ljudi,
- posnetek dela človeka,
- list za proučevanje,
-
uvajanje poenostavljenega načina dela,
-
možnost racionalizacije in poenostavitev dela v malem in srednjem podjetju
|
-
razume pomen racionalizacije proizvodnje, jo vrednoti z ekonomskimi kazalci in rezultate uporabi pri ugotavljanju uspešnosti poslovanja,
-
se usposobi za uporabo nekaterih analiz za ugotavljanje obstoječega stanja (analiza izdelka - ABC diagram),
-
zna izpolniti omenjene obrazce za snemanje obstoječega stanja,
|
-
pridobi sposobnost samostojnega reševanja tehničnično-tehnoloških problemov ob upoštevanju ekonomskih in organizacijskih vidikov dela,
-
razvija pozitivno stališče do uvedbe različnih izboljšav na svojem poklicnem področju,
|
-
vaje iz izpolnjevanja navedenih obrazcev za snemanje obstoječega stanja
za dogodek iz vsakdanjega življenja in za fazo dela v konfekcijski proizvodnji,
|
Delo na več strojih:
-
izračuni in grafični prikazi dela na enem in več strojih.
|
-
zna izračunati karakteristične velikosti, ki se pojavijo pri delu z enim ali več stroji,
-
delo z enim ali več stroji zna grafično ponazoriti,
|
-
razvija natančnost,
-
pridobi sposobnost samostojnega reševanja različnih problemov,
-
razvija sposobnost logičnega sklepanja,
|
-
rač. izkoristka delavca in stroja, urne proizvodnje, št. strojev, proste-ga časa delavca.
-
grafični prika dela na strojih.
|
računalniško podprte metode proučevanja časa in dela
|
pozna računalniško podprte metode proučevanja časa in dela,
|
razvije pozitivno stališče do uvedbe različnih izboljšav na svojem delovnem področju.
|
|
celovito obvladovanje kakovosti:
|
razume pomen celovitega obvladovanja kakovosti za uspešnost poslovanja.
|
|
|
* vsebine, ki naj jih učitelj prilagodi glede na usmeritev programa (konfekcija, predenje, tkanje)
INFORMATIVNI CILJI
|
POVEZAVA S PREDMETOM
|
predmet
|
znanja
|
-
Ergonomsko oblikovanje delovnih mest,
|
Tehnologija konfekcije
|
-
Varstvo pri delu,
-
navadni šivalni stroji,
-
ročno polaganje,
-
strojno polaganje,
-
grobo krojenje,
-
natančno krojenje,
-
označevanje, številčenje, kompletiranje,
-
stiskalnice za lepljenje medvlog,
-
specialni šivalni stroji,
-
integrirana delovna mesta,
-
ročno likanje,
-
stiskalnice za likanje,
-
avtomati,
|
-
sestavni elementi izdelovalnega časa in norme,
|
Tehnologija konfekcije
|
-
integrirana delovna mesta,
|
-
plan tehnoloških operacij,
-
plan tehnološkega procesa,
|
Tehnologija konfekcije
|
-
tehnično-tehnološka dokumentacija,
|
-
oblikovanje metod dela (študij gibov),
|
Praktični pouk
|
-
krojenje in šivanje konf. izdelkov, navedenih v katalogu znanj za praktični pouk,
|
-
plan tehnoloških operacij,
-
plan tehnološkega procesa,
|
Praktični pouk
|
-
delovne operacije navedenih kofekcijskih izdelkov.
|
-
metoda določanja zastojev in časovnih izgub pri delu; MTO.
|
Poznavanje materialov
|
|