Izobraževalni program: ELEKTRIKAR ELEKTRONIK (š)
Sprejeto na 50. seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 17. 7. 2001
ELEKTRONSKA VEZJA IN NAPRAVE
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
|
|
|
2. |
105 |
0 |
105 |
3. |
102 |
34 |
136 |
skupaj |
207 |
34 |
241 |
* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V - vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Pri predmetu dijak:
° spozna in razume delovanje aktivnih elektronskih elementov
° zna poiskati podatke v katalogih in upoštevati omejitve elektronskih elementov
° je seznanjen z osnovnimi izračuni pri izbiri elementov in dimenzioniranju enostavnih vezij
° pozna principe delovanja osnovnih elektronskih vezij in naprav ter njihovo uporabo
° zna in razume osnovne načine preizkušanja elektronskih elementov
° razloči funkcije posameznih elektronskih elementov v enostavnih vezjih
° prepozna močnostne elemente v vezju in razume potrebo in dimenzioniranje hlajenja
° se usposobi za prepoznavanje tipov vezij, njihovo ločevanje in predvidevanje obnašanja
° pozna in pravilno uporablja strokovno terminologijo
° razvije delovne navade (sistematičnost, natančnost in doslednost)
° razvija interes za poklicno izpopolnjevanje in spremljanje novosti
° pridobi pozitiven odnos do čistega okolja (ustrezno deponiranje in reciklaža iztrošenih elektronskih naprav).
2. letnik
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Polprevodniki |
Dijak |
Dijak |
|
Diode |
|
Se navaja za spretno rabo katalogov in strokovne literature. |
Uporaba katalogov in strokovne literature. |
Uporaba diod |
|
Zaznava pristop pri analizi elektronskega elementa in delovanja vezja od manj zahtevnega dela k celoti. |
Predstavitev uporabe v usmerniku z razlago konkretne izvedbe in demonstracijo in merjenjem tipičnih veličin. |
Ostale izvedbe diod |
|
Zaveda se povezanosti različnosti elementov preko osnovnega elementa in principa delovanja. |
|
Bipolarni tranzistor |
|
Razvija sposobnost logičnega razmišljanja in povezovanja znanja v zaključeno in povezano celoto. |
Demonstracijska vaja: preizkus tranzistorja z ohmmetrom, ugotavljanje tipa in priključkov. |
Stikalno delovanje |
|
Povezuje temeljna teoretična znanja praktičnimi aplikacijami in s prejšnjimi vedenji in informacijami iz vsakdanjega življenja na področju informacijske in industrijske elektronike. |
Uporaba tranzistorja kot stikalo, demonstracija nivojev in preklopne hitrosti. |
Omejitve tranzistorja |
|
Se zaveda vedno prisotnih omejitev, spozna pomen kakovosti sodobnih polprevodniških. Elementov in razvija taktično previdnost pri rokovanju in poseganju v občutljiva elektronska vezja. |
Uporaba priročnikov in strokovne literature. |
Delovna premica in delovna točka |
|
|
|
Uporaba tranzistorja |
|
|
|
Ojačevalniki |
|
Se navaja povezovati simbolne predstavitve vezij in sistemov s fizikalnim delovanjem. Osvaja in sprejema tehniško natančnost pri uporabi standardov in predpisov na področju tehniškega dokumentiranja in osvoji ustrezen odnos do tehniške dokumentacije. |
Demonstracijska vaja: Analiza enostopenjskega ojačevalnika v orientaciji s skupnim emitorjem s poudarkom na postavitvi delovne točke in snemanjem signalov z voltmetrom in osciloskopom. |
Frekvenčne karakteristike ojačevalnikov (Bode) Popačenja ojačevalnikov |
|
Se zaveda vedno prisotnih omejitev sodobne tehnike in kritično sprejema tehnično težko verjetne rezultate. Povezuje teoretična znanja z informacijami iz vsakdanjega življenja na področju av-tehnike. |
Demonstracijska vaja: Harmonsko popačenje,opazovanje izhodnega signala pri različni nastavitvi delovne točke. |
Povratna vezava |
|
Sprejema principe logičnega mišljenja glede na osvojena temeljnima znanja. |
|
Močnostni ojačevalniki |
|
Sprejema pomembnost kriterija energetskega izkoristka naprave in razvija sposobnost za oblikovanje meril za določanje optimalnih razmerij glede vnaprej; postavljenih zahtev. |
|
Unipolarni tranzistorji, FET, MOSFET in CMOS |
|
Oblikuje rutine praktičnega dela za ravnanje z občutljivimi elementi in uporabo predpisov previdnosti. Razvija odgovornost za neprevidno in nepremišljeno delo. |
|
Ojačevalniki z unipolarnimi tranzistorji |
|
Razvije občutek za posploševanje in previdnost pri indukciji znanja. Se navaja povezovati električne simbole v električno shemo in osvoji ustrezen odnos do tehniške dokumentacije. |
Analiza primerov iz strokovne literature. |
Krmilni polprevodniški elementi (diac, tiristor, triac) |
|
Povezuje različnosti elementov enotno organizacijsko shemo, oblikuje kriterije za oblikovanje in razvrščanje. Oblikuje sposobnosti za hitro prepoznavanje in ločevanje po izbranih kriterijih. |
|
Vakuumski elementi |
|
Zna poiskati in uporabiti analogijo z osvojenim znanjem in informacijami, logično sklepati in posploševati. |
|
Operacijski ojačevalnik |
|
Povečuje zahteve glede natančnih definicij ali formul za strokovno uporabo tehničnih podatkov in tehnoloških informacij. Oblikuje in usmerja strokovnost za profesionalni pristop pri delu z najbolj razširjenimi in pogosto zastopanimi elementi in vezji na področju splošne elektronike. |
Pregled priročnikov , podatkov na WWW straneh, primerjava in vrednotenje. |
Uporaba operacijskega ojačevalnika |
° invertirajoč ojačevalnik ° neinvertirajoč ojačevalnik ° primerjalnik ° seštevalnik |
|
Uporaba operacijskega ojačevalnika s kombiniranjem zunanjih elementov za spreminjaje prenosne karakteristike. |
Ostale elektronske komponente (senzorji) |
|
Dokončno sprejema principe transformacije temeljnih znanj v strokovna in uporabna znanja za popolno in pravilno razumevanje praktične praktičnih aplikacij in reševanje tehniških problemov. |
|
STABILIZATORJI NAPETOSTI IN TOKA |
|
Razume zahtevo po kvalitetnem napajanju za različne porabnike. |
|
3. letnik
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
|
Dijak |
Dijak |
|
Večstopenjski ojačevalniki |
|
Sprejema in organizira svoj način izražanja in opisovanja s pomočjo simbolov in shem ter osvaja pravi pomen novih pojmov. |
Vaja 1: Merjenje stabilizacijskega faktorja in primerjanje različnih izvedb stabiliziranih usmernikov, primerjava med tokovnim in napetostnim stabilizatorjem. Ojačenje dvostopenjskega ojačevalnika Empirični izračun ojačenje in načini izražanje. |
OSCILATORJI |
|
|
|
Harmonični oscilatorji |
|
Razume zvezo povratnega delovanja na sistem in učinke na splošno v poljubnem sistemu. |
Vaja 2: Analiza razmer v mostičnem RC-oscilatorju, preverjanje pogoja za delovanje oscilatorja, analiza oblike izhodnega signala in vpliv bremena na amplitudo in obliko signala. |
Multivibratorji |
|
|
Multivibratorji |
VEZJA ZA PREOBLIKOVANJE SIGNALOV |
|
|
|
|
|
Povezuje temeljna znanja v uporabne celote. |
Vaja 3: Merjenje frekvenčne karakteristike filtra, določanje kvalitete, prepustnega pasu in poizkus uglaševanja. Vaja 4: Generiranje trikotne in pravokotne napetosti in uporaba vezij za preoblikovanje z operacijskim ojačevalnikom. |
AKUSTIKA |
|
|
|
|
|
Povezuje teoretična znanja z informacijami iz vsakdanjega življenja na področju AV-tehnike. S praktičnimi izkušnjami pri delu v skupini razvija komunikativnost in samozavest. |
Vaja 5: Snemanje mikrofonskega signala iz različnih izvorov in spektralna analiza. Zvočni pojavi v časovnem in frekvenčnem prostoru. |
akustika prostora |
|
|
|
Zapisi zvočnih signalov
|
|
Oblikuje interes za spremljanje novosti na področju zabavne elektronike. |
|
PRENOS INFORMACIJ |
|
|
|
Amplitudna modulacija Frekvenčna modulacija |
|
Odkriva področje tehničnega reševanja varnosti in zanesljivosti obdelave in prenosa informacij. |
Vaja 6: Spektralna analiza amplitudnega modulatorja. |
Elektromagnetno valovanje |
|
Sprejema abstraktni način razmišljanja, Se zaveda ekoloških posledic elektromagnetnega sevanja. |
Pregled tabele razdelitve EMV. Vaja 7: VF meritve s spektralnim analizatorjem, prepoznavanje znanih oddajnikov v frekvenčnem spektru sprejemnika. |
VF-vodi |
° koaksialnega kabla ° valovoda ° optičnih vodnikov |
Vrednoti zmožnosti sodobnih komunikacij. |
Vaja 8: Merjenje karakteristične impedance in dolžine koaksialnega kabla (iskanje napake v kablu in prilagoditve), |
PRENOS SLIKE |
|
|
|
Televizija |
|
Razvija pozitiven odnos do delovnih sredstev Sprejema novosti in dobre tehniške rešitve kot interesno področje za poklicno delo in motivacijo za strokovno rast. |
Pregled električne sheme konkretnega TV- sprejemnika. Vaja 9: Snemanje TV-signalov (test generator,osciloskop). |
Telefon |
|
|
|
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Pri ustnem preverjanju in ocenjevanju je poudarek na preverjanju razumevanja temeljnih znanj in razumevanju principov delovanja elektronskih vezij in naprav.
Po zaključku vaj dijak izdela poročila, ki vsebujejo predvsem potrditev doseganja z vajami postavljenih ciljev: razumevanje delovanja vezja ali naprave, delovnih postopkov, merilnih metod, izbire instrumentov in vrednotenja izmerjenih rezultatov.
Preverjanje in ocenjevanje znanja temelji na dosledni uporabi priročnikov, katalogov elektronskih elementov in tehniške dokumentacije, na razumevanju in vrednotenju tehniških podatkov elementov in naprav.
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
|
Matematika |
|
|
Elektrotehnika |
|
|
Tehnologija |
|
|
Praktični pouk |
|