Izobraževalni program: ELEKTRIKAR ENERGETIK (šs)
Sprejeto na 50. seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 17. 7. 2001
TEHNOLOGIJA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
128 |
12 |
140 |
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
skupaj |
128 |
12 |
140 |
* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V - vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Pri predmetu dijak:
° obnovi in dopolni znanje o zgradbi snovi in kemijskih reakcijah
° razvija sposobnost za proučevanje procesov in pojavov v naravi
° razvija sposobnosti za opazovanje
° razvija sposobnost prepoznavanja materialov, s katerimi se srečuje, zna opisati različne materiale glede na fizikalne, kemijske in tehnološke lastnosti, zna ovrednotiti njihovo ustreznost z okoljskega vidika
° spozna osnovne elektrotehniške elemente in razume princip delovanja
° zna razložiti vlogo posameznih materialov v elektrotehniških elementih ter oceniti primernost materialov glede na njihove lastnosti in zahteve za določen namen
° pridobi znanje o materialih in tehnologijah pri proizvodnji in vzdrževanju električnih in elektronskih naprav
° prepozna različne strojne elemente in razume njihovo funkcijo ter osnovne tehnične podatke
° razvija pozitiven in odgovoren odnos do varovanje zdravja, okolja in varnega dela
° pri svojem delu zna uporabljati priročnike, kataloge, standarde in predpise ter drugo strokovno literaturo.
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Lastnosti snovi |
Dijak |
Dijak |
|
|
|
Sprejema in razvija zanimanje za informacije o materialih in novih tehnologijah. |
Prikaz nekaj vzorcev materialov za različne namene. Prikaz in pregled aktualnih priročnikov ter prikaz načinov navajanja podatkov o materialih v priročnikih. |
Zgradba snovi |
|
|
|
Kemijska reakcija |
|
Se zaveda problema onesnaževanja okolja zaradi zgorevanja fosilnih goriv in vrednosti goriva po različnih kriterijih. Sprejema odgovornost za varno delo z vnetljivimi in eksplozivnimi snovmi. |
Prikaz modela atoma in molekule. Vaja: |
Elektroliti |
|
|
|
|
|
Sprejema ukrepe za varno delo z jedkimi tekočinami. Se zaveda problema kislih padavin in stalno ekološko problematiko. Upošteva navodila za varno delo s kemikalijami. |
Vaja: |
Raztopine |
|
|
|
|
|
Se zaveda problema odlaganja odpadnih kemikalij. |
|
Galvanski člen |
|
|
|
|
|
Izraža skrb za primerno odlaganje izrabljenih galvanskih členov. Se zaveda problema škodljivih odpadkov pri galvanizaciji in odobrava aktivno vlogo pri pripravi in sprejemanju ukrepov za ekološko neoporečne rešitve. |
Vaja: |
Električni vodniki |
|
|
|
|
|
Zaveda se omejenosti naravnih dobrin in občuti potrebo po razumnem in varčnem ravnanju z njimi. |
Vzorci najrazličnejših vodnikov in kablov. Iskanje podatkov o vodnikih in kablih v katalogih. |
Materiali za električne vodnike |
|
|
|
|
|
Zaznava potrebo po razvoju novih tehnologij. |
|
Stikalni elementi |
|
|
|
|
|
Razvija sposobnost natančnega opazovanja in analiziranja. Ob spoznavanju tako raznolikih stikal in relejev krepi poklicno zavest. Spozna zahteve po previdnosti pri delu z napetostjo. |
Prikaz različnih izvedb stikal, relejev in kontaktov. Demonstracija vklopa in izklopa kontaktorja ter analiza dogajanja. Prikaz poškodovanih kontaktov. |
Materiali za kontakte |
|
|
|
|
|
|
|
Električni upori in grelci |
|
|
|
|
|
Pridobiva delovne navade, vztrajnost in natančnost. Pridobiva pozitiven odnos do sodelovanja in skupinskega dela. |
Prikaz različnih uporov in grelcev. Določanje upornosti z uporabo barvne kode oziroma drugih oznak. Določanje upornosti z merjenjem. Določanje (ocenjevanje) moči upora. |
Materiali za upore |
|
Sprejema prednost sodelovanja v skupini zaradi različnosti vrednot posameznika. |
|
Diode |
|
Pridobi sposobnost natančnega opazovanja in analiziranja. Krepi sposobnost abstraktnega razmišljanja. Razvija čut za previdnost in varno delo. S spoznavanjem zahtevnosti tehnologij razvija poklicno pripadnost. |
Prikaz različnih diod in demonstracija delovanja (tudi pregretja in preboja). |
Naravni in sintezni polimeri |
|
|
|
|
|
Se zaveda ekoloških problemov pri proizvodnji in uporabi izolacijskih materialov. |
|
Električni izolatorji |
|
Se zaveda pomembnosti izolacijskih materialov za kakovostno delovanje električnih naprav in varno delo z njimi. |
Prikaz različnih vrst izolatorjev in vzorcev izolacijskih materialov. |
Anorganski izolacijski materiali |
|
|
|
|
|
|
Uporaba baze podatkov. Ogled videokaset o umetnih masah. Prikaz modelov in vzorcev različnih polimerov. |
Organski izolacijski materiali |
|
|
|
|
|
Razume zahtevnosti pri reševanju tehničnih problemov v korelaciji z ekološkimi in zavrača poenostavitve glede nevarnosti ali količinske zanemarljivosti. |
Vaja: preizkušanje termoplastičnih in duroplastičnih lastnosti sinteznih polimerov. |
Kondenzatorji |
|
Se zave, da so zaradi neizpraznjenih kapacitivnosti lahko nevarne tudi izključene električne naprave.
|
Prikaz kondenzatorjev različnih izvedb, velikosti in oblik. Prikaz nabijanja in izpraznitve kondenzatorja. |
Tiskana vezja |
|
|
|
|
|
Ob predstavitvi visoko zmogljivih tiskanih vezij spoštuje dosežke visokih tehnologij in krepi svojo poklicno identiteto in motiviranost. Razvija čut za racionalno uporabo nevarnih kemikalij in varno delo z njimi. |
|
Spajkanje |
|
Zaveda se problema odlaganja odpadnih tekočin v okolje. |
Prikaz primerov tiskanih vezij. |
Magneti, tuljave, transformatorji |
|
|
|
|
|
Spozna zahtevnost in potrebo po kakovostnem znanju na tem področju, da ne pride do poškodbe vezja ali človeka. Se zaveda potrebe po previdnosti pri delu s tuljavami in transformatorji. |
Prikaz tuljav različnih izvedb in velikosti. Demonstracija napetostne indukcije pri prekinitvi tokokroga. Prikaz vzorcev različnih magnetnih materialov. |
Električne inštalacije |
|
|
|
|
|
Razvije osebno potrebo po upoštevanju standardov in predpisov. Se zaveda pomembnosti in nujnosti varčevanja z energijo. |
Primeri vodnikov, cevi, razvodnic, materiala za spajanje, … Merjenje porabe različnih vrst žarnic in sijalk. |
Zaščitni elementi v električnih tokokrogih |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena zaščitnih elementov za varnost ljudi in inštalacij. |
|
Strojniški elementi |
|
|
|
|
|
Osvaja različnosti kriterijev za razvrščanje in prepoznavanja strojnih elementov. Razvije sposobnost opazovanja in apliciranja teoretičnega znanja v prakso. |
|
|
|
|
Prikaz različnih strojnih elementov. |
|
|
Ugotovi nepogrešljivost strojnih oziroma mehanskih delov v električnih in elektronskih napravah. |
Iskanje podatkov o elementih v strojniškem priročniku. |
|
|
Oblikuje odnos in spoštovanje do drugih poklicnih področij. |
Prepoznavanje konkretnih strojnih elementov. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Dijak razloži na konkretnem primeru zgradbo, lastnosti in uporabnost posameznih snovi in elementov, predvsem s stališča uporabnosti in previdnosti pri rabi v svoji stroki. Pri preverjanju znanja je poudarek na poznavanju uporabnosti elementov in materialov z izraženo skrbjo za ekološko obremenjenost okolja ob uporabi tehniške in tehnološke dokumentacije z zanemarjanjem faktografskega znanja in poudarjanjem razumevanja tehničnih in tehnoloških podatkov.
Poznavanje in razumevanje posameznih strojniških elementov naj temelji na pojasnjevanju delovanja posameznih elementov in na uporabi v praksi.
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
|
Elektrotehnika |
|
|
Električni stroji |
|
|
Elektrotehnika Električne inštalacije in omrežja |
|
|
Praktični pouk |
|