Model skupnega izvajanja izobraževalnih programov srednjega poklicnega izobraževanja v gradbeništvu - izobraževalni program:
Risanje z vajami posreduje dijakom temeljna strokovno-teoretična znanja, ki so osnova in dopolnilo k praktičnemu pouku in praktičnemu izobraževanju v delovnem procesu.
Informativni cilji |
Formativni cilji
dijak: |
Socializacijski cilji
dijak: |
Posebnosti v izvedbi |
1. letnik
|
TEHNOLOGIJA RISANJA |
|
|
|
- osnove in praktični pomen tehniškega risanja v gradbeništvu:
- risalni pribor,
- črte, pisava, glava,
- oprema in formatiziranje načrtov, merila,
- pravila kotiranja v načrtih,
- simboli in pravila za označevanje materialov v načrtih.
|
- zna uporabiti risalni pribor
- se seznani s pravili za izdelavo tehniške risbe
- pozna tehniško pisavo
- spozna merila
- zna uporabiti črte
- zna formatizirati načrt A formata
- se seznani z vrstami in opremo gradbenih načrtov
- spozna simbole in pravila za označevanje materialov v načrtih,
- pozna pravila kotiranja v načrtih.
|
- Oblikuje urejen, discipliniran in kritičen odnos do gradbene risbe in stroke.
- Razvija delovne navade in natančnost pri delu.
- Spozna pomen standardov pri tehniškem risanju v gradbeništvu.
|
Vaje:
- formatiziranje načrtov, tehnična pisava, črte, označevanje materialov,merila, kotiranje v načrtih in oprema načrtov.
|
RAVNINSKI KOORDINATNI SISTEM |
|
|
|
- osnovni geometrijski pojmi in konstruiranje planimetrijskih konstrukcij:
- geometrijski liki,
- krožni prehodi,
- osnovne krivulje.
|
- pridobi osnovna znanja o pojmih in zakonitostih pri obvladovanju planimetrijskih konstrukcij,
- konstruira osnovne krivulje
|
- Se navaja na pomembnost obvladovanja metod tehniškega risanja.
|
Vaje:
- risanje programov osnovnih planimetrijskih konstrukcij: mnogokotnikov, krožnih prehodov, krivulj.
|
PROSTORSKI KOORDINATNI SISTEM |
|
|
|
- tloris, naris, stranski ris ,
- prava dolžina daljice,
- konstruiranje v prostoru in raztegnjenih ravninah.
|
- spozna prostorski koordinatni sistem,
- se nauči osnovnih zakonitosti prostorskega koordinatnega sestava kot pogoj za definiranje geometrijske tvorbe po obliki, velikosti in legi v prostoru.
|
- Se zave pomembnosti poznavanja geometrijskih teles v prostorskem koordinatnem sistemu in povezave s prakso.
- Povezuje strokovna znanja in tehniško risanje.
|
Vaje:
- risanje programov osnovnih geometrijskih tvorb.
|
PROJEKCIJE |
|
|
|
- osnove projekcij
- aksonometrični prikazi,
- projekcije stranskega, oziroma prečnega risa,
- prerezi in zvrati,
|
- spozna principe projekcij in prostorske predstave kot pogoj razumevanja tehniške risbe,
- pozna osnove perspektive, vzporedne pravokotne in poševne ter kotirane projekcije,
|
- Razvija pomen odgovornosti pravilne prostorske predstave.
- Razvija smisel za kombiniranje geometrijskih likov v oblikovno celoto.
|
Vaja:
- simulacija različnih projekcij s sodobnimi avdio vizualnimi sredstvi.
|
|
- se nauči različnih prostorskih projekcij kot osnove prostorske predstave za branje načrtov:
- dimetrija, izometrija, kavalirska in vojaška projekcija,
- spozna metode in pomen prerezov in zvratov,
|
- Se zaveda pomembnosti metod natančnega nastajanja in branja tehniške risbe.
- Razvije prostorsko predstavo za branje načrtov kot obliko komunikacije v stroki.
|
Vaje:
- programi projekcij osnovnih in sestavljenih geometrijskih tvorb.
- Uporaba najsodobnejših vizualnih metod za ponazoritev aksonometričnih konstrukcij.
|
MREŽE TELES |
|
|
|
- mreže oglatih teles,
- mreže oblih teles.
|
- pozna metode za določanje mreže teles na podlagi znanja o projekcijah in znanja geometrijskih telesih.
|
- Razvije prostorsko predstavo za branje načrtov kot obliko komunikacije v stroki.
|
Vaje:
- iz tršega papirja izdela mreže različnih teles.
|
RISANJE IN BRANJE NAČRTOV |
|
|
|
- značilni gradbeni načrti in detajli,
- branje in uporaba gradbenih načrtov,
- načini prenašanja projektiranih dimenzij iz načrtov.
|
- se usposobi za razumevanje in branje gradbenih načrtov,
- pozna pomen poznavanja gradbenih detajlov pri izvedbeni plati projekta,
- se nauči branja načrtov elementov in prenašanja dimenzij projektiranih elementov v prakso.
|
- Se navaja na timsko in odgovorno delo v gradbeni skupini.
- Povezuje strokovna znanja in tehniško risanje.
- Spozna pomen odgovornosti in natančnosti pri izvedbi gradbenih del.
|
Vaje:
- risanje gradbenih detajlov: tlorisi in prerezi raznih konstrukcij.
|
|
|
|
|
2. letnik |
PROJEKCIJE |
|
|
|
- projiciranje, prostorski kot, pravokotna in aksonometrična projekcija, izometrija, dimetrija, centralna projekcija
|
- razvije sposobnost predstavitve predmetov na različne načine
- razvije občutek za prostorsko predstavo
|
- Postaja suveren v poklicni komunikaciji skozi tehnično risbo
|
VAJE.
- Pravokotna projekcija, aksonometrija, izometrija, poševna izometrija, kavalirna perspektiva, dimetrija;
- Perspektiva: z enim bežiščem, z dvema bežiščema
|
OSNOVNE RAVNINSKE KONSTRUKCIJE |
|
|
|
- pravokotnice, vzpodednice, simertale,
- očrtan in včrtan krog,
- delitev kotov, konstrukcije mnogokotnikov,
- konstrukcija elipse, konstrukcije krivulj, konstrukcije vijačnic
|
- uporabi teoretično znanje na konkretnih primerih
- obvlada uporabo risarskega orodja
|
- Razvija čut za natančnost pri delu
|
- geometrijske vaje in vaje na primerih črkoslikarstva
|
KOORDINATNI SISTEM |
|
|
|
- koordinatne točke, daljice geometrijskega lika in telesa
- določanje prave dolžine daljice
- preseki teles z ravninami
- konstrukcija likov na ravninah
|
- razvije občutek za orientacijo v koordinatnem prostoru
|
- Razvija sposobnost prenašanja teoretičnega znanja na konkretne naloge s področja stroke
|
VAJE:
- določanje prave dolžine daljice z zvračanjem projekcije v eno od projecirnih ravnin;
- krojenje likov na ravnini z najugodnejšo izrabo površine (določanje koordinat)
|
MREŽE TELES |
|
|
|
- mreže oglatih teles
- mreže oblih teles
|
- zna narisati razvito mrežo teles na ravnini,
|
- Razvija prostorsko predstavo
- Razvija občutek za natančnost in poklicno odgovornost
- Razvija sposobnost za skupinsko delo
|
|
PROPORCIONALNE POVEČAVE IN POMANJŠAVE |
|
|
|
|
- obvlada tehniko povečevanja in pomanjševanja elementov
|
- Razvija občutek za sorazmerje
|
VAJE:
- Proporcionalno pomanjševanje in povečevanje ornamenta na mreži
- Povečevanje in pomanjševanje ornamenta in reliefa s transferzalo·
|
KOMPOZICIJA IN PROPORCI |
|
|
|
- urejenost likovnih prvin v kompoziciji
|
- pridobi občutek za razmerja elementov
- spozna pomen kompozicije
- pridobi občutek za kombiniranje elementov in njihovo razvrstitev
- razvije občutek za uravnoteženost elementov
|
- Razvija zavest o svoji odgovornosti za estetski izgled izdelkov
|
- statična in dinamična kompozicija;
- zlati rez;
- vodoravna, navpična, trikotna, krožna in prosta kompozicija;
- simetrija in asimetrija;
- proporci in ravnotežje.
|
PRISTOROČNO RISANJE IN SKICIRANJE |
|
|
|
|
- razvije sposobnost prostoročnega risanja
- zna izbratu ustrezne zorne kote
- skicira model in poudari njegove značilnosti
- zna skicirati senco modela
|
- Odkriva in razvija likovne sposobnosti
- Razvija strokovno komunikacijo
|
Vaje:
- prostoročno risanje z viziranjem po modelu
- prostoročno risanje in skiciranje na terenu
|
BARVE |
|
|
|
- Barve kot svetloba in snov
|
- Spozna videnje predmetov v odbiti svetlobi
- Pozna mešanje barvnih svetlob in mešanje barvnih snovi
- Pozna izrazni pomen barv v prostoru in kompoziciji
|
- Spozna upliv barv na počutje človeka
|
|
PLOSKOVNO OBLIKOVANJE |
|
|
|
|
- Spozna načine podajanja motivov po oblikovanju
- Zna ustvarjalno izbrati likovna sredstva za izraz likovne vsebine
|
- Razvija ustvarjalnost in kreativnost
|
|
BARVNO OBLIKOVANJE |
|
|
|
- Iterierji
- Pročelja
- Interno in eksterno barvno oblikovanje
- S pomočjo računalnika
|
- Pozna kriterije za barvno oblikovanje interierjev
- Nauči se barvnega načrtovanja prostorov
- Pozna kriterije za oblikovanje prostorov
- Pozna enostavnost reševanja praktičnih nalog s pomočjo računalniških orodij
|
- Razvija občutek za oblikovanje prostora po estetskih kriterijih
- Razvija občutek za oblikovanje pročelij po estetskih kriterijih
- Razvije kritičen odnos do uporabnosti različnih računalniških programov
|
- Ogled likovne razstave,
- Ogled interierov različne namembnosti
- Ogled urbano urejenega prostora
- Vaje (13 ur) računalniška učilnica oblikovanje z grafičnimi računalniškimi programi
|
OBLIKOVANJE ČRK, BESEDIL IN RISB V 2D IN 3D |
|
|
|
- Optično spacioniranje teksta
- Logotipi in znaki
|
- Zna estetsko vkomponirati pisavi v zaključeno celoto
- Obvlada skaliranje in optično korekcijo črk
- Pozna spacioniranje logotipov
- Zna oblikovati celostno grafično podobo (združitev teksta in likovnih elementov)
- Spozna osnove dela s programskimi paketi za 2D in 3D grafično oblikovanje
|
- Razvija smisel za oblikovanje
- Pridobiva risarske spretnosti
- Razvija občutek za estetiko
- Oblikuje pozitiven odnos do uporabe računalnika pri reševanju problemov
- Spozna koristnost uporabe in prednosti računalnika pri delu
|
- Vaje (20 ur)
- računalniška učilnica
- konstruiranje črk
- klasične črke
- svobodne oblike črk
- blok pisava
- kapitalke
- kurziva
- optično spacioniranje napisa
- kombinacije teksta in ornamenta
- izdelava preprostega logotipa
|