SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

MODEL SKUPNEGA IZVAJANJA NA PODROČJU GRADBENIŠTVA

Model skupnega izvajanja izobraževalnih programov srednjega poklicnega izobraževanja v gradbeništvu - izobraževalni program:

ČRKOSLIKAR

KATALOG ZNANJ

1. Ime predmeta

TEHNOLOGIJA

2. Število ur

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

66

33

99

2.

165

66

231

3.

79

33

112

skupaj

310

132

442

3. Usmerjevalni cilji predmeta

Tehnologija z vajami posreduje dijakom temeljna strokovno-teoretična znanja, ki so osnova in dopolnilo k praktičnemu pouku in praktičnemu izobraževanju v delovnem procesu.

Pri predmetu dijak :

4. Operativni cilji predmeta

Informativni cilji

Formativni cilji

dijak:

Socializacijski cilji

dijak:

Posebnosti v izvedbi

1. letnik

GRADBENI ELEMENTI

  • nosilni elementi zgradbe;
  • nenosilni elementi zgradbe;
  • načini izvedbe gradbenih del;
  • monolitna;
  • montažna;
  • polmontažna;
  • konstrukcijski sistemi;
  • masivni;
  • skeletni.
  • spozna funkcijo nosilnih in nenosilnih elementov zgradbe ter zna izbrati ustrezne materiale;
  • razlikuje načine izvedbe, razloži vzroke za izbor določenega načina;
  • razlikuje konstrukcijske
  • sisteme in spoznava pomen pravilne konstrukcijske zasnove objekta.
  • Razvija sposobnost samostojnega mišljenja ter povezovanja teoretičnega in praktičnega znanja.
  • Razvija čut za odgovorno strokovno delo.

Vaja:

  • skicira primere.

PRIPRAVLJALNA GRADBENA DELA

  • organizacija gradbišča;
  • pripravljalna dela;
  • preiskave terena;
  • zemeljska dela;
  • prenos podatkov iz načrta v teren;
  • zakoličevanje;
  • profiliranje;
  • zunanja ureditev;
  • varstvo pri delu.
  • spozna pomen ustrezne org. gradbišča;
  • spozna osnovna pripravljalna dela;
  • seznani se s pomenom in načini preiskav terena;
  • seznani se z načini izvajanja zemeljskih del, osnovnim orodjem in gradbenimi stroji;
  • spozna načine prenašanja podatkov;
  • usposobi se za izvedbo enostavne zakoličbe;
  • spozna postopek prenosa tlorisnih in višinskih podatkov iz načrta za teren.
  • Razume pomen upoštevanja predpisov varstva pri delu.
  • Razvija čut za strokovno odgovornost.

Vaja:

  • skicira primer organizacije manjšega gradbišča,
  • zakoličba in prenos podatkov iz načrta na teren

GRADBENI ELEMENTI

  • temelji,
  • zidovi,
  • stebri,
  • mednadstropne konstrukcije,
  • preklade,
  • nosilci,
  • AB zidne vezi,
  • loki,
  • oboki,
  • kupule,
  • stopnice,
  • strehe,
  • dimniki,
  • ventilacije,
  • okna in vrata,
  • izolacije.
  • spozna nalogo posameznega gradbenega elementa;
  • razume nujnost uporabe ustreznega materiala;
  • razume različne obremenitve in deformacije ab plošč;
  • spozna različne načine izvedbe;
  • razloži deformacijo oziroma poškodbo kot posledico strokovne napake;
  • nariše gradbeni element oziroma izdelati maketo;
  • spozna uporabo in sestavne dele shunt, schiedel, kovinskih in keramičnih dimnikov;
  • seznani se z načini vzidav oken in vrat;
  • spozna nalogo, materiale in načine izvedbe za hidroizolacijo, toplotno in zvočno izolacijo;
  • določi hidroizolacije za kopalnico, balkon, oziroma teraso.
  • Pridobiva poklicno identifikacijo.
  • Razvija občutek za sodelovanje z drugimi gradbenimi poklici.
  • Razvija poklicno odgovornost.
  • Razvija ekološko zavest.
  • Spozna pomembnosti natančnega in strokovnega dela.

Vaja:

  • skiciranje in izdelava modelov gradbenih elementov,
  • risanje detajlov,
  • analiziranje tehničnih podatkov iz prospektov proizvajalcev,

Ogled:

  • grabenih elementov na gradbišču, razstavi, sejmu,
  • prospektov,
  • vzorcev izolacijskih materialov.

TEMELJI

Vrste

zakoličevanje

  • spozna s plitvim in globokim temeljenjem;
  • pozna tehnologijo izvedbe plitvih temeljev: točkovnih, pasovnih, temeljnih plošč in posebnih oblik;
  • pozna tehnologijo izvedbe globokih temeljev: pilotov, vodnjakov, kesonov;
  • zna upoštevati dejavnike, ki vplivajo na obliko in izvedbo temeljev;
  • zna zakoličiti enostavni objekt;
  • zna upoštevati dejavnike, ki vplivajo na obliko temeljev
  • razvije odnos do varovanja okolja;

Vaja:

  • Izdelava modelov različnih vrst temeljev in jih med seboj primerjajo.

2. letnik

SPLOŠNI POJMI PRAVNIH PREDPISOV VARSTVA PRI DELU

  • spozna zakonodajo s področja o varstvu pri delu in zaščiti pred požarom;
  • spozna zakonodajo s področja varstva za gradbeništvo;
  • Zna poiskati vire informacij za področje varnosti pri delu.
  • Razvija pozitiven odnos do varnega dela v skladu s predpisi.

OSEBNA VARSTVENA OPREMA

  • pozna osebno varstveno opremo ter način in pomen njene uporabe;
  • zna izbrati delovnim pogojem ustrezno osebno varnostno opremo;
  • Razvija sposobnost predvidevanja v danih okoliščinah.
  • Spozna odnos vzrok-posledica.

VAJA:

  • uporaba osebne varstvene opreme.

VARSTVO PRI DELU

ureditev gradbišča, transportne poti

  • spozna nevarnosti pri delu;
  • pozna normative in ukrepe za varno delo;
  • pozna normative in ukrepe za ureditev delavnic in gradbišč;
  • pozna razporeditev transportnih poti, skladišča, lope, deponije in vertikalni transport na gradbišču;
  • Razvija poklicno identifikacijo.
  • Razvija sposobnost natančnega opazovanja.
  • Spozna pomen osebne odgovornosti pri upoštevanju varstvenih ukrepov.

VAJA:

  • signalizacija z rokami in zastavicami.

VAJA:

  • izdelava tlorisa ureditve gradbišča za enodružinsko hišo.

SKLADIŠČENJE MATERIALA NA GRADBIŠČU

  • zna določiti prostor in način skladiščenja in deponiranja materiala na gradbišču;
  • Razvija sposobnost logičnega sklepanja.
  • Navaja se na delo v skupini.

VAJA:

  • označitev območij potrebnih skladišč, deponij, strojne opreme in komunikacij na tlorisu gradbišča.
  • VAJE (33 ur) laboratorij Ugotavljanje fizikalnih in kemijskih lastnosti materialov

GRADBENA DELA V GLOBINI

  • spozna postopke varnega dela v globini;
  • Razvija inovativnost.
  • Razvija sposobnost in čut odgovornosti za varovanje sodelavcev v delovnem procesu.

VAJA:

  • grafična predstavitev varovalnih elementov.

GRADBENA DELA NA VIŠINI

  • pozna nevarnosti gradbenih del na višini in pozna varne načine dela;
  • Razvija sposobnosti zaznavanja nevarnosti in ustreznega ukrepanja za preprečevanje nesreč.

VAJA:

  • grafična predstavitev potrebnih varstvenih ukrepov pri delu.

DELO NA STREHAH IN MONTAŽNA GRADNJA

  • spozna nevarnosti dela na strehah ter montažnih gradnjah in pozna ukrepe za varno delo;
  • Spozna nujnost natančnega izvajanja predpisov in navodil za delo.
  • Ogled gradbišča in ugotavljanje upoštevanja normativov varstva pri delu.

ROČNO IN MEHANIZIRANO ORODJE

  • zna varno uporabljati ročno in mehanizirano orodje pri svojem delu;
  • Spozna pomen medsebojne odvisnosti med tehniko in človekovo dejavnostjo.
  • Razvija sposobnost ustreznega odzivanja v različnih netipičnih situacijah.

VAJA:

  • iz posnetka gradbišč analizira nevarnosti in predlaga potrebne varnostne ukrepe.

ELEKTRIČNE NAPELJAVE NA GRADBIŠČU

  • pozna nevarnost in zna zaščitno ukrepati pri okvarah na električnih napeljavah na gradbišču;
  • Spozna nujnost komunikativnih in kooperativnih odnosov med sodelavci v delovnem procesu in do strank v poslovnem procesu.
  • Ogled gradbišča, kjer poteka delo z gradbenimi stroji in napravami ter nevarnostmi električnega toka – analiza upoštevanja varstvenih ukrepov.

RAVNANJE Z NEVARNIMI SNOVMI

  • zna ravnati varno pri delu z nevarnimi snovmi na gradbišču;
  • Razvija osebno, moralno in strokovno odgovornost.
  • Spozna pomen delovne hierarhije s poudarkom n
  • Spozna prevzem odgovornosti za izbrano rešitev problema v praksi.

VAJA:

  • pravilno ravnanje z nevarnimi snovmi.

3. letnik

ZGODOVINSKI PREGLED RAZVOJA JAVNIH SPOROČIL DO 20. STOLETJA

spozna zgodovinski razvoj sporočil v povezavi z razvojem urbanega okolja:

  • Mezopotamija
  • Egipt
  • stara Grčija
  • Rim
  • srednji vek
  • Razvija odnos do pomena sporočil v okolju.

 

RAZVOJ OGLAŠEVANJA V 20. STOLETJU

pozna uporabnost novih tehničnih pridobitev:

  • fotografija,
  • film,
  • tv,
  • radio.
  • Spozna ustvarjalne možnosti, ki jih ponujajo pridobitve industrijske revolucije.
  • Spozna razvoj le-teh.

VAJE:

  • prostoročno skiciranje oglasa v svinčniku na izbrano temo.

PREGLED OGLASNIH SPOROČIL

pozna raznovrstnost možnosti oglaševalstva:

  • obrtniški izveski,
  • stenske poslikave,
  • označevanje dostopnih poti,
  • pojav samostojnih panojev in oglasnih tabel,
  • pomični oglaševalni sistemi,
  • lebdeči oglasni objekti,
  • druge oglaševalske posebnosti.
  • Razvija ustvarjalnost na poklicnem področju.

VAJE:

  • prostoročno skiciranje obstoječih oglasov v svinčniku na terenu.

OBLIKOVANJE OGLASOV

pozna osnovne oblikovalske pojme in razlikuje izdelke:

  • zaščitni znak,
  • logotip,
  • tipologija,
  • ogledni pano,
  • obeleževalna tabla,
  • oglasni pano,
  • grafična oprema prostora,
  • format:
  • merilo prostora,
  • arhitekturno meril;
  • Razvija ustvarjalne sposobnosti in smisel za oblikovanje izdelkov.

VAJE:

  • prostoročno oblikovanje oglasa v svinčniku in barvah na izbrano temo in izbrano podlago - v manjšem merilu - kot krajši seminar;
  • izbira in analiza teme;
  • sestava in oblikovanje teksta;
  • izdelava logotipa;
  • Barvna kombinacija- vsaj dvobarvno;
  • izbira tipologije pisave.

DELOVNA SREDSTVA IN ORODJA

pozna orodja in pripomočke za delo po različnih skupinah in za različne potrebe;

  • črkoslikarska orodja;
  • montažna orodja;
  • stroji in naprave;
  • tiskarske tehnike;
  • delovni pripomočki:
  • lestve,
  • odri,
  • dvigala,
  • zavarovanja;
  • Spozna prednosti sodobnih orodij in načinov obdelav, kakor tudi vrednosti klasičnih postopkov.

 

OSNOVNE SAMOLEPILNE FOLIJE

  • pozna materiale in njihovo uporabo za izdelavo samolepilnih montažnih segmentov oglasov na različnih mestih - zunaj, v prostorih, ...;
  • pozna osnovne priprave in računalniške pripomočke za obdelavo oziroma izrezovanje likovnih elementov iz raznih folij;
  • loči kvaliteto materialov trajnost in obstojnost folij uporabnost folij;
  • zna prenesti risbe na folijo;
  • pozna klasično – ročno izrezovanje in računalniško izrezovanje;
  • Razvija občutek za gospodarno ravnanje z materiali.

VAJE :

  • izrezovanje prej pripravljenih osnutkov iz več barvnih folij in nanašanje na enostavne podlage.

RAČUNALNIK KOT ORODJE ZA DELO

  • pozna računalniško opremo in prednosti uporabe le-te pri oblikovalskih in obdelovalnih postopkih;
  • spozna uporabnost računalniške opreme in digitalnega fotoaparata;
  • spozna programsko opremo za:
  • oblikovanje,
  • izrezovanje,
  • animacijo;
  • Razvije občutek za uporabnost računalniške opreme.
  • Spozna prednosti in slabosti dela z sodobno tehniko.

VAJE:

  • v računalniški učilnici spoznavanje opreme in njene uporabnosti (Scanner, rezalnik, digitalni fotoaparat).

POSEBNOSTI OBDELAV PODLAG

  • pozna zahtevnejše obdelave in priprave podlag za nadalnjo obdelavo:
  • stene in stenske obloge,
  • lesene površine,
  • umetni materiali ( PVC, HDPE, LDPE, PMMA, ABS;
  • pozna zahtevnejše postopke: impregnacije podlag, ravnanje podlag, barvanje in lakiranje, površinske zaščite;
  • Razvija sposobnost za zahtevne obdelave, kjer so potrebni:
  • natančnost,
  • odnos do dela in materiala,
  • odgovornost

VAJE:

  • ogledi objektov opremljenih z zahtevnimi izdelki oglaševalske tehnike.

OSNOVE FOTOGRAFIJE

  • spozna razvoj fotografije, glavne fotografske tehnike, fotoaparate in postopke obdelav – razvijanja;
  • Razvija občutek za nujnost interdisciplinarnosti več področij pri zahtevnejših delih.

VAJE:

  • računalniško obdelovanje fotografij (scanniranje, izrezovanje, zamenjava barv, posebni efekti, solarizacija).

KLASIČNE ČRKOSLIKARSKE TEHNIKE

  • razvija ročne spretnosti in spozna klasična posto
  • izris osnutkpovečava in pomanjšava,
  • preslikave,
  • izrezi folij,
  • montaža na podlago,
  • ročne poslikave;
  • Razvija natančnost, vztrajnost in inovativnost.

VAJE: risarsko na papirju:

  • prerisovanje,
  • povečevanje,
  • preslikave,
  • barvanje.

POSEBNE FOLIJE

lastnosti in uporaba

spozna najzahtevnejše obdelave oziroma uporabnost

  • materialov:
  • klasične folije,
  • elastične in mehke “soft” folije,
  • fluorescentne folije,
  • refleksne folije,
  • transfer folije,
  • folije za tisk,
  • folije za zaščito,
  • folije za posebne efekte
  • Razvija sposobnost prepoznavanja posebnih pogojev obdelav izdelkov in materiale, ki so za to potrebni.

VAJE:

  • nanašanje folij na zahtevne podlage – po možnosti posebne, kvalitetne folije s predhodnim ročnim in strojnim izrezovanjem.

NORMATIVI MATERIALOV IN ČASA

  • normativi porabe materialov,
  • normativi porabe časa
  • poišče in uporabi materialne in časovne normative za konkretno delo;
  • pozna pomen racionalne rabe materialov in časa;
  • Razvija čut za natančnost in rutino pri iskanju normativov.

VAJA:

  • izdelava materialnega in časovnega normativa za slikopleskarsko delo.

STRUKTURA CENE

elementi strukture cene.

  • pozna postopek končnega oblikovanja cene črkoslikarskih del;
  • pozna pomen posrednih in direktnih stroškov na oblikovanje končne cene;
  • Razvije sposobnost vrednotenja slikopleskarskih del.
  • Pridobi občutek za določitev reda velikosti pri oblikovanju cene.

5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN

OCENJEVANJA ZNANJA

V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

6. Povezanost z drugimi predmeti

Znanja

Povezava s predmetom

 

Predmet

Znanja

  • gradbeni elementi;
  • gradbeni elementi in gradbene konstrukcije
  • Praktični pouk
  • osnovne fizikalne, kemijske in tehnološke lastnosti gradbenih elementov;
  • delo na gradbišču;
  • delo z električnimi napravami in stroji;
  • delo na odrih in lestvah;
  • barvanje likov, ornamentov in logotipov na različne podlage;
  • Umetnost
  • estetika, zgodovina in tehnike slikanja;
  • tehnike povečave;
  • specialni mediji;
  • računalniška priprava izdelka;
  • računalnik in komponente;
  • Risanje
  • pozna tehniko risanja, pripravo načrta, skice;
  • zna uporabljati računalniško tehnično risanje;
  • pozna grafične in ostale programe, katere se uporabljajo v črkoslikarstvu;
  • praktično delo v delavnici in računalniški učilnici.
  • obračunske norme in pravila pri različnih načinih nanašanja materiala in uporabi različnih črkoslikarskih tehnik;
  • Praktični pouk
  • pozna uporabljati orodja in materiale pri realizaciji projekta.
  • pripravljalna dela;
  • priprava materialov;
  • črkoslikarske tehnike dela;