Model skupnega izvajanja izobraževalnih programov srednjega poklicnega izobraževanja v gradbeništvu - izobraževalni program:
Tehnologija z vajami posreduje dijakom temeljna strokovno-teoretična znanja, ki so osnova in dopolnilo k praktičnemu pouku in praktičnemu izobraževanju v delovnem procesu.
Informativni cilji |
Formativni cilji
dijak: |
Socializacijski cilji
dijak: |
Posebnosti v izvedbi |
1. letnik
|
GRADBENI ELEMENTI |
|
|
|
- nosilni elementi zgradbe;
- nenosilni elementi zgradbe;
- načini izvedbe gradbenih del;
- monolitna;
- montažna;
- polmontažna;
- konstrukcijski sistemi;
- masivni;
- skeletni.
|
- spozna funkcijo nosilnih in nenosilnih elementov zgradbe ter zna izbrati ustrezne materiale;
- razlikuje načine izvedbe, razloži vzroke za izbor določenega načina;
- razlikuje konstrukcijske sisteme in spoznava pomen pravilne konstrukcijske zasnove objekta.
|
- Razvija sposobnost samostojnega mišljenja ter povezovanja teoretičnega in praktičnega znanja.
- Razvija čut za odgovorno strokovno delo.
|
Vaja skicira primere. |
PRIPRAVLJALNA GRADBENA DELA |
|
|
|
- organizacija gradbišča;
- pripravljalna dela;
- preiskave terena;
- zemeljska dela;
- prenos podatkov iz načrta v teren;
- zakoličevanje;
- profiliranje;
- zunanja ureditev;
- varstvo pri delu.
|
- spozna pomen ustrezne org. gradbišča;
- spozna osnovna pripravljalna dela;
- seznani se s pomenom in načini preiskav terena;
- seznani se z načini izvajanja zemeljskih del, osnovnim orodjem in gradbenimi stroji;
- spozna načine prenašanja podatkov;
- usposobi se za izvedbo enostavne zakoličbe;
- spozna postopek prenosa tlorisnih in višinskih podatkov iz načrta za teren.
|
- Razume pomen upoštevanja predpisov varstva pri delu.
- Razvija čut za strokovno odgovornost.
|
Vaja:
- skicira primer organizacije manjšega gradbišča,
- zakoličba in prenos podatkov iz načrta na teren
|
GRADBENI ELEMENTI |
|
|
|
- temelji,
- zidovi,
- stebri,
- mednadstropne konstrukcije,
- preklade,
- nosilci,
- AB zidne vezi,
- loki,
- oboki,
- kupule,
- stopnice,
- strehe,
- dimniki,
- ventilacije,
- okna in vrata,
- izolacije.
|
- spozna nalogo posameznega gradbenega elementa;
- razume nujnost uporabe ustreznega materiala;
- razume različne obremenitve in deformacije ab plošč;
- spozna različne načine izvedbe;
- razloži deformacijo oziroma poškodbo kot posledico strokovne napake;
- zna narisati gradbeni element oziroma izdelati maketo;
- spozna uporabo in sestavne dele shunt, schiedel, kovinskih in keramičnih dimnikov;
- seznani se z načini vzidav oken in vrat;
- spozna nalogo, materiale in načine izvedbe za hidroizolacijo, toplotno in zvočno izolacijo;
- določi hidroizolacije za kopalnico, balkon, oziroma teraso.
|
- Pridobiva poklicno identifikacijo.
- Razvija občutek za sodelovanje z drugimi gradbenimi poklici.
- Razvija poklicno odgovornost.
- Razvija ekološko zavest.
- Spozna pomembnosti natančnega in strokovnega dela.
|
Vaja:
- skiciranje in izdelava modelov gradbenih elementov,
- risanje detajlov,
- analiziranje tehničnih podatkov iz prospektov proizvajalcev,
Ogled:
- grabenih elementov na gradbišču, razstavi, sejmu,
- prospektov,
- vzorcev izolacijskih materialov.
|
TEMELJI |
|
|
|
Vrste
zakoličevanje |
- spozna s plitvim in globokim temeljenjem;
- pozna tehnologijo izvedbe plitvih temeljev: točkovnih, pasovnih, temeljnih plošč in posebnih oblik;
- pozna tehnologijo izvedbe globokih temeljev: pilotov, vodnjakov, kesonov;
- zna upoštevati dejavnike, ki vplivajo na obliko in izvedbo temeljev;
- zna zakoličiti enostavni objekt;
- zna upoštevati dejavnike, ki vplivajo na obliko temeljev
|
razvije odnos do varovanja okolja; |
Vaja: Izdelava modelov različnih vrst temeljev in jih med seboj primerjajo. |
2. letnik |
KAMNOSEŠKA DEJAVNOST |
|
|
|
- kamnolomi
- obrtna dejavnost
- kamnarska industrija
- restavratorska dela
- kiparska dela
- kamnoseška galanterija
|
- spozna različne dejavnosti znotraj kamnoseške stroke
- razlikuje obrtna dela od industrijske proizvodnje
- spozna zgodovinske in sodobne načine pridobivanja kamna
- spozna kamnoseška dela v zvezi z ohranjanjem kulturne dediščine
- seznani se z izdelki kamnite galanterije
|
- pridobiva zanimanje za kamnoseški poklic
- spoznava možnosti dela in udejstvovanja v kamnoseškem poklicu
|
ogled diapozitivov s komentarjem |
KAMEN V ZGODOVINI |
|
|
|
Pregled kamnitih elementov v arhitekturnih obdobjih:
- Mezopotamija
- Egipt
- megalitska kultura
- Grčija
- Rim
- romanika
- gotika
- renesansa
- barok
- klasicizem
- historični slogi
- moderna
|
- zna kronološko uvrstiti kamnite elemente po arhitekturnih obdobjih
- pozna oblikovnne značilnosti kamnitih elementov po obdobjih
- zna imenovati značilne člene kamnitih elementov iz različnih obdobij
- pozna elemente zgodovinskih profilov
- spozna klasične tehnike obdelave kamna skozi zgodovinska obdobja
|
- poglablja občutek za kulturne vrednote
- širi spoznanja o povezanosti “sveta”
- bogati besedni zaklad
- razvija samostojnost v poklicni komunikaciji
|
VAJE:
Seminarska naloga:
izdelava plakata in poročilo o značilnih kamnitih elementih izbranega obdobja v zgodovini arhitekture |
PRIDOBIVANJE KAMNA |
|
|
|
- rezanje, lomljenje, žaganje
- obrezava blokov
- kategorizacija blokov
- cepljenje kock in robnikov
- transport in dobava kamna
- deponiranje kamna
|
- spozna sodobne stroje in načine za pridobivanje kamna
- razloži razliko med pridobivanjem granitov in apnencev oziroma marmorjev
- pozna tehnologijo cepljenja kock in robnikov
- pozna vse slovenske kamnolome
- pozna načine tranportiranja kamna
|
- krepi ekološko zavest
- zaveda se dragocenosti naravnih virov
|
- ogled vseh kamnolomov arhitektonskega kamna v Sloveniji v okviru strokovnih ekskurzij ***
- ogled transportnih naprav in deponije blokov ter izdelkov v večjem kamnoseškem podjetju
|
UPORABA KAMNITIH PLOŠČ V SODOBNI ARHUTEKTURI |
|
|
|
- prezračevana fasada
- kontaktna fasada
- notranje stenske obloge
- zunanji tlaki
- notranji tlaki
- marmete
- rezane okenske police
- rezane obložene stopnice
|
- spozna gradbene predpise s področja sidranja kamnitih plošč
- spozna razliko med delovanjem prezračevane in kontaktne fasade s stališča gradbene fizike
- razume vpliv delovanja gradbenih konstrukcij na kamnite obloge
- spozna vrste sider in tehnike sidranja kamnitih plošč
- razlikuje mokro, polsuho in suho montažo oblog
- zna narisati fasadni pas z detalji
- zna razložiti postopke polaganja tlakov na klasično podlago ali na lepilo
- zna razložiti postopek oblaganja stopnic z rezanimi ploščami
- pozna postopek montaže rezane okenske police
- pozna ukrepe varnosti pri oblaganju stenskih in talnih oblog
|
- razvija smisel za estetiko
- krepi natančnost
- razvija sposobnost povezovanja znanj med strokovnimi predmeti
|
VAJE:
- fasadni pas
- vrste tlakov:
- standardni
- nestandardni
- rimski
- venecianski
- dvojci in četverci
- zvezde
- veliki mozaik
- mali mozaik
- tlakovanje s kockami
- detajli izdelave in vzidave rezane okenske police
- načrt oblaganja armiranobetonskih stopnic s kamnitimi ploščami
- dimenzioneranje
- oblikovanje
- izdelava kosovnice
- načrt oblaganja kopalnice z marmetami
|
KAMNOSEŠKI PROFILI |
|
|
|
Osnovni profili:
- žleb
- greben
- pas pasni kot objeti valj ali palica
- obvalj
- val
Oblike enostavnih in sestavljenih profilov:
- tekoči profil
- profilni kot
- profilni vogal
- krivinski profil
- krožni profil
|
- pozna strokovno terminologijo
- zna konstruirati enostavne in sestavljene profile
- zna izdelati šablone in protišablone in delne šablone za poljubne profile
- upošteva proporcionalne velikosti elementov sestavljenega profila
- razloži postopek izdelave profilov s postopnim odklesovanjem
- zna konstruirati tlorisni profil elementov
- zna kombinirati več oblik profilov pri zahtevnih kamnoseških izdelkih
|
- krepi prostorsko predstavo
- povezuje tepretična znanja na konkretnih primerih iz prakse
|
VAJE:
- skiciranje profilov
- geometrijske konstrukcije osnovnih profilov
- zasnove kombiniranih profilov po lastni zamisli
- načrt profiliranega kamnitega elementa z obveznimi sestavinami:
- karakteristični pogled
- larakteristični prerezi
- aksonometrični prikaz
|
MASIVNI ELEMENTI IZ KAMNA |
|
|
|
- kamniti zidovi
- obloge iz debelih plošč
- stebri
- masivne stopnice
- loki, oboki in kupole
|
- pozna oblikovne zakonitosti masivnih kamnitih izdelkov
- zna zasnovati stike sestavljenih kamnitih sklopov
- zasnuje izdelku primeren profil
- določi površinsko obdelavo
|
- pridobiva prostorsko predstavo
- povezuje teoretična znanja na konkretnih primerih iz prakse
|
VAJE:
- skiciranje profilov
- geometrijske konstrukcije osnovnih profilov
- zasnove kombiniranih profilov po lastni zamisli
- načrt profiliranega kamnitega elementa z obveznimi sestavinami:
- karakteristični pogled
- karakteristični prerezi
- aksonometrični prikaz
|
DEKORATIVNA KAMNITA OPREMA |
|
|
|
- vrtne mize
- vrtne klopi
- senčnice
- vodnjaki
- kamini
- svetilniki
- posode
|
- spozna značilnosti urejanja eksteriera po slovenskih pokrajinah
- po lastni zasnovi načrtuje dekorativne elemente zunanjih ureditev iz kamna
- upošteva predpisane dimenzije zunanje opreme
- spoštuje tradicijo oblikovanja po področjih
- zna načrtovati izdelku primeren ornament ali relief
- pozna postopke montaže in zaščite elementa
|
- krepi odnos do kulturne dediščine
- pridobi sposobnost reševenja strokovnih nalog na osnovi teoretičnega znanja
|
- načrti dekorativnih elementov iz kamna
- zasnova in načrt kamnite posode za izdelavo pri praktičnem pouku:
- skica
- karakteristični pogledi in prerezi
- detajli
- šablone za profile
- risba ornamenta ali reliefa
|
MEMORIALNA ARHITEKTURA |
|
|
|
- spomeniki po namenu (oseba, dogodek, kraj...)
- “mesta mrtvih” v zgodovini
- tradicija arhitekture spomina na slovenskem
- tipi spomenikov
- izdelava spomenikov
|
- pozna predpise s področja izdelave spomenikov
- upošteva statične zakonitosti pri zasnovi spomenika
- zna načrtovati skladno oblikovan spomenik
- zna izbrati obliki spomenika primerno vrsto kamna in kamnu primerno površinsko obdelavo
- pozna tehniko ročne in strojne izdelave napisov
- pozna več tipov pisav
- pozna tehniko barvanja in zlatenja črk
- pozna tehniko montaže kovinskih črk
- zna narisati skico za večstopenjski relief
- zna razložiti potek opravil pri montaži spomenika
- zna izbrati pomožne materiale za montažo spomenika
- pozna ukrepe za zaščito in vzdrževanje spomenikov
- pozna ukrepe varnosti pri montaži spomenika
|
- pridobiva občutek za estetiko
- širi besedni zaklad s strokovnega področja
- zaveda se pomembnosti spoštovanja tradicionalnih vrednot kamnoseškega poklica
|
VAJE:
Načrti:
- spominska plošča
- kompozicija napisa in simbola
- spominski steber
- edikula, stela, “piramida”
- klasični nagrobni spomenik
- simetrična zasnova
- zasnova v zlatem rezu
- uravnotežene poljubna zasnova
|
ORODJA IN STROJI V KAMNOSEŠTVU |
|
|
|
- ročna orodja
- kotni strojčki
- kompresorska orodja
- stroji za razrez kamna
- stroji za obrezavo kamna
- stroji za površinsko obdelavo kamna
- specialni stroji
- CNC stroji
|
- pozna vrste ročnega orodja za obdelavo kamna
- pozna vrstni red uporabe orodij pri ročni obdelavi
- razlikuje videz površinske obdelave pri ročnem orodju in orodju na komprimiran zrak
- pozna vrste in delovanje strojev za razrez, obrezavo in površinsko obdelavo
- pozna možnosti obdelave kamna s specialnimi stroji
- pozna ukrepe varnosti pri delu z ročnim orodjem in s stroji
|
- razume nujnost upoštevanja predpisov varnosti pri delu
- razlikuje kvaliteto strojnega in ročnega dela
- usposobi se za strokovne odločitve v konkretnih situacujah
|
- zbiranje slikovnega gradiva
- izdelava plakata s poročilom na temo orodja ali strojev v kamnoseštvu
- ogled sejmov in razstav
|
KAMEN |
|
|
|
- Klasifikacija kamnin po nastanku, obliki nastanka, rudninski sestavi ter kemijski sestavi
|
- Spozna nove pojme in izraze
- Razvrsti kamnine po navedenih kriterijih
|
- Pridobiva sposobnost povezovanja teoretičnega s praktičnim znanjem
|
Vaja:
Razvrščanje vzorcev kamnin po načelih osnovne klasifikacije |
LASTNOSTI KAMNIN |
|
|
|
- Fizikalne, kemijske, mehanske in tehnološke lastnosti kamnin
|
- Spozna problematiko lastnosti naravnega kamna s področja njegove obdelave, uporabe, vgraditve in zaščite
- Ovrednoti rezultate poizkusov na kamnu
- Določi strukturne in teksturne lastnosti kamnin z opazovanjem vzorcev
- Izračuna maso kamnine, odstotek pornega prostora, koeficient kompaktnosti kamnine
- Zna izbirati kombinacije kamnin za kamnoseška dela glede na lastnosti kamnin
- Zna razvrstiti kamnine po tehnoloških lastnostih in izbrati kamnini primeren način obdelave
- Pozna načine določanja nevarnih naravnih razpok v kamnitih obdelovancih
|
- S poglabljanjem strokovnega znanja pridobiva poklicno samozavest
- Motiviran je za prenos teoretičnega znanja v praktično obdelavo naravnega kamna
|
Vaja:
- Opazovanje vzorcev kamnin z določanjem strukture in teksture
- Vaje (33 ur)
- Laboratorij
- Določanje fizikalnih in kemijskih lastnosti
- Določanje prostorninske mase vzorcev
- Ogled preizkusov na kamnu v laboratoriju za preiskavo materialov in konstrukcij
|
3. letnik
|
SLOVENSKI KAMEN |
|
|
|
- Delujoči kamnolomi slovenskega naravnega kamna
- Opuščeni kamnolomi slovenskega naravnega kamna za potrebe pridobivanja pri obnovi kamnite kulturne dediščine
|
- Razloži izvor imen kamnin
- Pozna lastnosti, posebnosti in uporabnost slovenskih kamnin
|
- Zaveda se izjemnosti in raznolikosti nahajališč slovenskih kamnin na evropskem in svetovnem trgu
- Krepi zavest o nujnosti ekonomične uporabe naravnih surovin
- Razvija čut za varovanje okolja
|
Vaje:
dijaki in dijaki v treh letih izobraževanja v okviru strokovnih ekskurzij obiščejo vse večje slovenske kamnolome naravnega kamna |
MATERIALI ZA OBDELAVO KAMNA |
|
|
|
- Abrazivna sredstva
- Brusi za kamen, vezava oblike in uporaba brusov
|
- Pozna vrste, oblike, vezave in uporabnost brusov za različne kamnine
- Razloži tehnološke zahteve brusov za ročno in strojno brušenje in poliranje mehkih in trdih kamnin
|
- Razvija samostojnost pri uporabi različnih virov
|
Ogled proizvodnje brusov v okviru strokovnih ekskurzij |
VZDRŽEVANJE IN ČIŠČENJE VGRAJENEGA KAMNA |
|
|
|
- Površinska zaščita
- Čiščenje z vodo in paro
- Čiščenje z detergenti
- Peskanje
- Kemično čiščenje
- Mehansko čiščenje
- Čistilne obloge
- Protigrafitni premazi
|
- Pozna sredstva, načine in postopke za čiščenje in vzdrževanje kamna
- Zna izbrati načine čiščenja in sredstva za različne kamnine in vrsto umazanije
- Pozna škodljive učinke čiščenja
- Pozna lastnosti materialov za preventivno zaščito kamnitih površin
|
- Razvija čut za estetiko in kvaliteto dela
|
Čiščenje umazanih kamnitih površin na terenu |
INFORMACIJSKA DRUŽBA IN INFORMACIJSKA TEHNOLOGIJA |
|
|
|
Informacija
orodja |
- Spozna pomen izraza informacijska družba in informacijska tehnologija
- Spozna in zna ceniti vlogo informacije v današnjem času
- Spozna orodja-stroje za obdelavo podatkov in medije za hranjenje slednjih
|
- Pridobiva spoznanja o trenutno najhitreje razvijajoči se panogi
- Osvaja nove pojme in jih smiselno povezuje in uporablja v pogovoru
- Razvija odnos do delovnih sredstev – opreme
|
Tekoča predstavitev omenjenih pojmov, predmetov, orodij v materializirani obliki ali s pomočjo računalniško podprte prezentacijske opreme |
STROJNA RAČUNALNIŠKA OPREMA |
|
|
|
|
- Spozna pomen strojne računalniške opreme
- Seznai se z možnimi načini uporabe računalnika v svojem bodočem poklicu
|
- Sprejme računalnik kot orodje, s katerim si pomaga pri materializaciji svojih kreacij
- Razvija čut za opazovanje primerov uporabe računalnika v vsakdanjem življenju
|
Demonstracija vloge računalnika v proizvodni verigi (snovanje – priprava za izdelavo – krmiljenje CNC rezkalnega stroja ) |
PROGRAMSKA RAČUNALNIŠKA OPREMA |
|
|
|
|
- Spozna vlogo operacijskega sistema in možnosti, ki jih ponuja
- Se seznani z znanimi operacijskimi sistemi
- Zna funkcionalno uporabiti osnovne korake in operacije pri delu z računalnikom
|
- Osvaja osnovna vedenja potrebna za delo z računalnikom in razume povezovalno vlogo operacijskega sistema med računalnikom in uporabnikom
- Napreduje v spretnostih uporabe računalnika kot delovnega pripomočka
|
- Demonstracija primerov uporabe paketov programske računalniške opreme s pomočjo računalniško podprte prezentacijske opreme
- Dijak na svojem računalniku sledi in ponavlja korake preko računalniško podprte prezentacijske opreme izvajane vaje
- Skozi didaktične igre dijak pridobiva spretnosti komunikacije za računalnikom preko tipkovnice in miške
|
LOKALNO RAČUNALNIŠKO OMREŽJE IN SVETOVNI SPLET |
|
|
|
|
- Spozna razliko med lokalnim in globalnim računalniškim omrežjem – svetovnim omrežnim spletom (World Wide Web-om)
- Seznani se z možnostmi, ki jih ponuja Internet
|
- Krepi zavest o vlogi računalnika v sodobni družbi
- Se motivira za delo z računalnikom tudi v prostem času, ko preko Interneta zbira in išče podatke o novostih in posebnostih s področij povezanih z njegovim bodočim poklicem
|
- Demonstracija prenosa podatkov po lokalnem omrežju
- Demonstracija možnosti Interneta s pomočjo računalniško podprte prezentacijske opreme
|
CAM OPREMA |
|
|
|
|
- Seznani se s prednostmi računalniško podprte izdelave
- Spozna faze priprave v modelirniku predpisane geometrije za izdelavo na CNC stroju (izbira geometrijskih značilnosti na izdelku in izbira orodja in obdelovalnih parametrov)
- Spozna modul CAM programskega paketa, ki ponuja grafično simulacijo izdelovalnega procesa od surovca do izdelka
- Informativno se seznani z osnovnimi značilnostmi kode, ki krmili CNC stroj
|
- Bogati svojo bazo znanj in znanja pridobljenega pri drugih predmetih logično in funkcionalno povezuje v vidu izpolnitve cilja v obliki izdelka
- Razvija spretnosti povezane za uporabo računalnika v komercialne namene ( grafična simulacija izdelave predstavlja prihranek v smislu zmanjšanega odpadka materiala)
|
- Delo je programirano z literaturo vsebovano v izobraževalnem paketu CAM paketa EdgeCAM
- Delo poteka vodeno s pomočjo računalniško podprte prezentacijske opreme
- Dijak dela samostojno ali v skupini po predlog, rešitev po korakih pa je po končani vaji prikazana projicirana z računalniško podprto prezntacijsko opremo
- Kot demonstracijo praktične uporabe verige človek-računalnik-CNC stroj dijak izdelek preprostejše geometrije na namiznem CNC rezkalnem stroju tudi izdela
|