SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: OBLIKOVALEC STEKLA

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 62. seji Strokovnega sveta RS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 17. 12. 2002

1. IME PREDMETA

PRAKTIČNI POUK

2. ŠTEVILO UR

po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela:

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

34

374

408

2.

28

252

280

3.

26

260

286

skupaj

88

886

974

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev

3. USMERJEVALNI CILJI

Dijaki:

4. OPERATIVNI CILJI


Informativni cilji

Formativni cilji

Socializacijski cilji

MEDPREDMETNE POVEZAVE

1. PRIPRAVA PEČI

     

Dijak:

  • pozna vrste peči in njihove značilnosti,
  • razume osnove kemijskih procesov v proizvodnji in taljenju stekla,

 

Dijak:

  • pripravi peč za taljenje steklene mase,
  • zna varno ravnati z orodji,
  • spremlja proces taljenja s pomočjo kontrolnih naprav in instrumentov (čas, pritisk, T),
  • kontrolira zgorevanje v peči,

Dijak:

  • se zaveda odgovornosti za kvaliteto pripravljene steklovine,
  • TEHNOLOGIJA (peči)
  • GRADIVA (goriva)

2. PRIPRAVA DELOVNE ODPRTINE

     
  • razume vlogo šamotnih oblog in pozna njihove ognjevzdržne karakteristike,
  • obvlada pravilno postavitev šamotnih delov na delovno odprtino,
  • pripravi šamotne dele,
  • predvidi širino delovne odprtine za delo,
  • namesti šamotne dele,
  • razvija poklicno pripadnost,
  • GRADIVA (ognjevzdržni materiali)
  • TEHNOLOGIJA

3. PRIPRAVA ZMESI

     
  • pozna zaporedje opravil pri pripravi zmesi,
  • zna izračunati potrebne količine osnovnih surovin glede na recepturo,
  • ročno ali mehanizirano tehta osnovne in pomožne surovine,
  • seje surovine in dodatke ter jih homogenizira,
  • polni in prazni mešalec,
  • označi steklarsko zmes glede na sestavine in namene
  • transportira zmesi do peči,
  • ročno ali strojno vlaga zmes v talilne peči,
  • preverja ustreznost in vzdrževanje zaščitnih naprav,
  • razvija strokovnost in poklicno odgovornost,
  • GRADIVA ( vrste stekla glede na namen uporabe in kemično sestavo)
  • MATEMATIKA (deleži, odstotni račun)
  • TEHNOLOGIJA (transport, skladiščenje surovin)

4. STEKLARSKO ORODJE

     
  • pozna orodja in pripomočke za delo,
  • razvršča orodja in pozna njihovo pomembnost,
  • pozna pomen varstva delovnega in življenjskega okolja,
  • pozna nevarnosti pri delu in osnovno prvo pomoč pri opeklinah in vrezninah,
  • izbere ustrezno orodje za izdelavo določenega izdelka,
  • pripravi steklarske pipe pred začetkom pihanja (premer pip: 11 mm, 12 mm, 14 mm),
  • pripravi tehnično dokumentacijo,
  • pri delu pravilno uporablja ustrezna zaščitna sredstva,
  • razvija osebno odgovornost za varno delo,
  • razume pomen reda in delovne discipline za kakovostno izvedbo nalog,
  • TEHNOLOGIJA

5. PRIPRAVA MODELOV (KALUPOV)

     
  • razlikuje pripravo lesenega ali kovinskega modela
  • zna obžgati model s steklovino pred pričetkom dela,
  • zna pravilno obžgati ležišče za kroglico peclja v modelu,
  • model pripravi na osnovi risbe/sheme,
  • izvede gretje železne palice za obžiganje ležišča peclja na lesenem modelu,
  • nabira primerno količino steklovine na železno palico,
  • oceni velikost ležišča za kroglico peclja,
  • primerja obžiganje modela s šablono,
  • razvija natančnost in odgovornost do dela,
  • GRADIVA
  • TEHNOLOGIJA

6. STISKANJE LESENIH MODELOV

     
  • razume pomen natančno postavitev modela na kovinsko podložko,
  • zna pravilno stiskati polovici modela,.
  • obvlada način dela z lesenimi modeli,
  • je sposoben slediti tempu dela skupine,
  • razvija natančnost in zanesljivost,
  • se prilagodi hitrosti dela,
  • GRADIVA ( kovine,les)
  • TEHNOLOGIJA

7. PRIPRAVA KROGLIC

     
  • zna namestiti in uporabiti orodje za izdelavo kroglic,
  • pozna oblike kroglic,
  • obvlada nabiranje steklovine za določeno velikost kroglice,
  • pripravi orodje in pripomočke za oblikovanje kroglic,
  • določi debelino kroglice,
  • uri razpihovanje kroglice v obliko, primerno za določen izdelek,
  • razvija natančnost in zanesljivost,
  • razvija ročne spretnosti,
  • prilagaja hitrost dela,
  • UMETNOST Z OBLIKOVANJEM (estetika kroglic)
  • GRADIVA (vrste stekla glede na namen uporabe in kemično sestavo)
  • TEHNOLOGIJA

8. NABIRANJE STEKLOVINE NA KROGLICO

     
  • obvlada vrtenje pipe s kroglico v steklovini,
  • zna oceniti in nabrati določeno količino steklovine za izdelek,
  • vizualno ugotovi nabiranje steklovine,
  • uri ročne spretnosti pri prenašanju steklovine do posode za oblikovanje,
  • primerja količino nabrane steklovine s skico izdelka,
  • razvija čut odgovornosti in natančnost,
  • se prilagaja hitrosti dela,
  • razvija ročne spretnost,
  • GRADIVA
  • TEHNOLOGIJA

9. IZDELAVA MANJŠIH KOZARCEV ENOSTAVNIH OBLIK

     
  • pozna postopek oblikovanja steklovine,
  • razume pomen viskoznosti za oblikovanje v modelu,
  • oceni viskoznost steklovine pred postavitvijo v model,
  • pripravi oblikovalec primerne velikosti,
  • določi dolžino predoblike glede na model,
  • zna prenašati steklovino v vrtečem položaju do oblikovalnika
  • med oblikovanjem oceni in določi debelino ledu,
  • izpiha kozarec,
  • razvija zanesljivost in natančnost,
  • prilagaja se hitrosti dela,
  • razvija ustvarjalnost,
  • GRADIVA
  • TEHNOLOGIJA
  • UMETNOST

10. IZDELAVA ZAHTEVNEJŠIH KOZARCEV Z VELIKO LEDU

     
  • zna brati tehnično dokumentacijo,
  • oceni dolžino predoblike glede na model,
  • povezuje znanje izdelovanja kozarcev, od manjše in preproste oblike do večje in zahtevnejše izvedbe,
  • izdela večjo stekleno kroglico,
  • določi in izoblikuje večjo količino steklovine za led kozarca,
  • obvlada vrtenje večje količine steklovine,
  • skrbno in zanesljivo izpiha kozarec do obstojne oblike,
  • primerja izdelek s skico,
  • .
  • pridobi občutek vrtenja pipe med nabiranjem steklovine,
  • razvija delovno odgovornost,
  • GRADIVA
  • TEHNOLOGIJA

11. IZDELAVA TELESA KELIHA

     
  • zna vizualno določiti velikost predoblike glede na model,
  • zna brati tehnično dokumentacijo,
  • obvlada nabiranje vedno enake količine steklovine, oblikovanje in razpihovanje v predobliko telesa keliha,
  • izpiha telo keliha v obstojno obliko,
  • primerja predobliko z risbo izdelka,
  • pridobi čut za zanesljivost, natančnost in tolerantnost,
  • razvija ročne spretnosti,
  • TEHNOLOGIJA
  • GRADIVA

12. IZDELOVANJE KELIHOV S KRATKIM PECLJEM

     
  • prepozna in določi dolžino peclja,
  • zna oceniti dolžino peclja po skici,
  • prepozna napake in jih zna odpraviti,
  • obvlada nabiranje steklovine v stožčasto obliko,
  • vrti pipo v levo smer in s pinceto zarezuje kroglico peclja,
  • obvlada zarezovanje kroglice peclja,
  • pecelj izdeluje in ga izpeljuje v določeno velikost z vrtenjem pipe v obe smeri (levo - desno),
  • razvija ročne spretnosti za postavitev predoblike v model,
  • razvija sposobnost razpihovanja predoblike glede na model,
  • zaveda se delovne odgovornosti,
  • TEHNOLOGIJA
  • GRADIVA
  • UMETNOST Z OBLIKOVANJEM

13. PIHANJE IZDELKOV IZ BARVNEGA IN OPALNEGA STEKLA

     
  • prepozna razliko v viskoznosti steklovine barvnega in navadnega stekla,
  • zna določiti hitrost razpihovanja steklovine za kroglico in predobliko izdelka,
  • obvlada izdelavo barvnih kroglic,
  • piha kroglico iz barvnega stekla,
  • piha kroglico iz opalnega stekla,
  • pridobi rutino vrtenja in pihanja barvnega izdelka v modelu,
  • razvija smisel za estetsko oblikovanje izdelkov,
  • GRADIVA
  • TEHNOLOGIJA
  • UMETNOST Z OBLIKOVANJEM

14. IZDELAVA STEKLENIC

 

.

 
  • zna brati dokumentacijo,
  • oceni širino vratu steklenice med oblikovanjem,
  • zna nabirati večjo količino steklovine,
  • pozna postopek oblikovanja steklovine za določeno obliko steklenice po skici in risbi,
  • pripravi model z obžiganjem,
  • določi dolžino predoblike na papirju, pred postavitvijo predoblike v model,
  • obvlada zarezovanje vratu predoblike steklenice,
  • uri pihanje in razpiha predobliko steklenice,
  • izpiha steklenico v obstojno končno obliko,
  • razvija ročne spretnosti,
  • razvija kreativnost in inovativnost,
  • UMETNOST Z OBLIKOVANJEM
  • GRADIVA
  • TEHNOLOGIJA

15. PIHANJE KROGLIC ZA VELIKE IZDELKE

     
  • pozna orodje za oblikovanje steklovine,
  • razume pomen natančnega zarezovanja kroglice s pinceto,
  • pripravi orodje za izdelavo kroglic za velike izdelke,
  • nabira večje količine steklovine,
  • obvlada vrtenje steklarske pipe premera 16 mm,
  • izdela kroglico za večji izdelek in jo primerja s skico,
  • razvija ročne spretnosti in zanesljivost,
  • razvija odgovornost za kvaliteto opravljenega dela,
  • GRADIVA
  • TEHNOLOGIJA

16. PIHANJE UNIKATNIH IZDELKOV

     
  • zna oceniti viskoznost steklovine,
  • razvija sposobnosti za oblikovanje umetniškega izdelka,
  • samostojno nariše skico unikatnega izdelka,
  • pripravi primerno orodje in pripomočke za oblikovanje steklovine,
  • izpiha izdelek,

 

  • razvija ustvarjalnost in inovativnost,
  • razvija smisel za estetsko oblikovanje izdelkov,
  • UMETNOST Z OBLIKOVANJEM
  • GRADIVA
  • TEHNOLOGIJA

17. PIHANJE NAD ODPRTIM PLAMENOM

     
  • zna preoblikovati steklene cevi in s primerno tehnologijo izdelati enostavne izdelke,
  • pozna orodja in pripomočke ter varovalna sredstva,
  • nareže stekleno cev na primerno velike kose,
  • pripravi plinski gorilnik,
  • segreje stekleno cev do primerne temperature,
  • širi ali oži in krivi steklene cevi po delovnem načrtu,
  • oblikuje izdelek s pihanjem, vlečenjem, spajanjem,
  • razvija občutek za pravilni pritisk prstov in držo (tehnologija rok),
  • razvija koordinacijo gibov,
  • GRADIVA
  • UMETNOST Z OBLIKOVANJEM
  • TEHNOLOGIJA

18. STROJNO PIHANJE IN STISKANJE

     
  • pozna značilnosti delovnih strojev in se usposobi za kvaliteten nadzor teh,
  • zna izdelek primerjati s tehnično dokumentacijo,
  • razume pomen vzdrževanja modelov,
  • pripravi železno palico za nabiranje steklovine,
  • zna očistiti steklovino z železne palice s škarjami,
  • nabira vedno primerno količino steklovine glede na izdelek,
  • opazuje ohlajenost modela med delom,
  • namaže model z oljem,
  • razvija čut za odgovorno delo s stroji,
  • razvija spretnosti za rokovanje s strojem,
  • razvija ročne spretnosti pri rezanju steklovine,
  • TEHNOLOGIJA
  • GRADIVA

19. OBLIKOVANJE PECLJEV NA KLOPI

     
  • pozna orodje in pripomočke za izdelavo pecljev,
  • obvlada vrtenje pipe z napihanim telesom keliha,
  • zna pravilno oblikovati predobliko s pinceto in izvleči pecelj s kovinskimi škarjami,
  • določi količino stekla za pecelj,
  • oceni primernost viskoznosti steklovine,
  • pridobi rutino rezanja steklovine,
  • predvidi ohlajenost izdelka,
  • s pinceto izdela pecelj v obstojno obliko,
  • razvija zanesljivost in natančnost,
  • razvija ročne spretnosti,
  • GRADIVA
  • TEHNOLOGIJA
  • UMETNOST Z OBLIKOVANJEM

20. IZDELOVANJE PODSTAVKA ZA KELIH

     
  • pozna orodje in pripomočke,
  • zna vrteti pipo z izdelanim pecljem,
  • obvlada rezanje stekla za podstavek,
  • zna uporabiti tehnično dokumentacijo,
  • bere skice in sheme,
  • uporablja šablono,
  • ocenjuje viskoznost steklovine,
  • izdela podstavek z lesenimi škarjami,
  • oceni količino steklovine za podstavek,
  • z lesenimi škarjami izdela podstavek pravilne okrogle oblike,
  • razvija zanesljivost in varčnost,
  • razvija ročne spretnosti,
  • GRADIVA
  • TEHNOLOGIJA

21. IZDELAVA KARAKLE IZDELKOV

     
  • zna napihati izdelek,
  • razume namen namakanja izdelka v vodi in valjanja v žagovini,
  • predvidi čas gretja izdelka nad plamenom ali v peči,

 

  • namoči izdelek v vodo in ga povalja v žagovini,
  • greje izdelek na odprtem plamenu ali peči,
  • izdela KARAKLE izdelek v določeno obstojno obliko,
  • razvija ročne spretnosti pri izpihovanju izdelka v obstojno obliko,
  • razvija smisel za estetsko oblikovanje izdelkov,
  • GRADIVA
  • UMETNOST Z OBLIKOVANJEM
  • TEHNOLOGIJA

22. ODBIJANJE IZDELKOV IN HLAJENJE

     
  • pozna orodje in pripomočke za odbijanje,
  • predvidi obliko ledu pri hlajenju,
  • pozna načine hlajenja in odbijanja izdelkov na odbijalni mizi,
  • pozna orodje in pripomočke za odnašanje,
  • obvlada postopek hlajenja v hladilni peči,
  • razvija ročne spretnosti ob prijemu vročega izdelka s steklarsko pipo,
  • obvlada vrtenje vročega gibljivega izdelka na vodilu odbijalne mize,
  • samostojno oceni čas ohlajanja izdelka pred prenosom v hladilno peč,
  • pripravi orodje za odnašanje,
  • določi temperaturni režim hladilne peči,
  • predvidi čas ohlajanja izdelkov v hladilni peči,
  • oceni ohlajenost izdelka pred postavitvijo v hladilno peč,
  • razvija delovno odgovornost, skrbnost in zanesljivost.
  • razvija delovno odgovornost, zavedajoč se vrednosti izdelka
  • razvija varčnost,

 

 

  • GRADIVA
  • TEHNOLOGIJA

PROJEKTNO DELO

     
  • izdela ustrezen načrt dela in ob tem rešuje različne probleme,
  • uresniči načrtovane dejavnosti, izdela izdelek po načrtu in ga primerno predstavi.
  • išče ideje in zamisli za izdelek,
  • pripravi načrt dela,
  • nalogo obdela z različnih zornih kotov,
  • izpiha in izdela končni izdelek,
  • oceni stroške izdelave,
  • zna promovirati svoje ideje in delo

    .

  • razvija sposobnosti organiziranja in načrtovanja dela od zamisli do izvedbe,
  • razvija ustvarjalnost,
  • razvija sposobnost komunikacije, pridobiva znanja in spretnosti za predstavitev svojega dela.
  • VSI PREDMETI V PROGRAMU

 

5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje ustno. Ocenjuje se dnevnik opravljenega dela in izdelki z zagovorom.

6. DIDAKTIČNO-METODIČNA PRIPOROČILA ZA IZVAJANJE IZOBRAŽEVANJA

Dijaki sami pripravljajo orodja in naprave, jih pregledujejo, čistijo in nadzirajo njihovo delovanje ter jih vzdržujejo. S tem krepijo odgovornost, samostojnost pri delu in sposobnost za razumno ukrepanje ob nepravilnostih.

Posebna pozornost je namenjena varnosti pri delu v delavnici praktičnega pouka in v neposrednem delovnem procesu. Pri vsaki delovni operaciji morajo biti dijaki opozorjeni na vrste možnih poškodb, načine reševanja in nudenja prve pomoči.