Informativni cilji
|
Formativni cilji
|
Socializacijski cilji
|
Posebnosti v izvedbi
|
medpredmetne povezave
|
1. Osnove tehničnega risanja
|
Dijak:
|
Dijak:
|
Vaje - izdelava programov
|
|
- pomen tehničnega risanja
- vrste risb
- standardi - splošno
- standardi pri industrijskem steklu
- formati risb
- merila
- risalno orodje
- tehnična pisava
- črte na risbah
|
- osvoji osnovne pojme risanja,
- se nauči pravilne uporabe risalnega orodja in pribora,
- loči osnovne značilnosti posameznih vrst risb v steklarstvu
in namen uporabe,
- se usposobi za uporabo standardov in tehnične dokumentacije
v praksi.
|
- pridobi čut za estetiko, natančnost, doslednost čistočo pri
delu in odgovornost do standardov,
- spozna elemente, ki pogojujejo natančnost in doslednost pri
delu.
|
- tehnična pisava
- črte
- pomanjšano in povečano meril
- prepoznavanje delavniških risb in sestavnic
- zgibanje risb in arhiviranje
- prepoznavanje risb po namenu in načinu izdelave v praksi
|
|
2. Kotiranje
|
|
|
|
|
- osnovna pravila kotiranja
- uporaba različnih znakov
- kotiranje polmerov
- kotiranje krogle
- zaporedno kotiranje
- vzporedno kotiranje
- kombinirano kotiranje
- lega kotirnih črt
- kotiranje kotov
|
- pozna uporabo kotirnih črt in kotirnih številk,
- se usposablja za uporabo kotiranja pri praktičnem pouku na konkretnih
steklenih izdelkih in sredstvih,
- razlikuje oblike na osnovi kotirnih znakov,
- spozna velikostno predstavo določenega predmeta na osnovi kotirnih
številk kljub merilu.
|
- razvije sposobnost prenašanja teoretičnega znanja na konkretne
naloge.
|
- kotiranje narisanih strojnih delov
- kotiranje vseh oblik steklenih izdelkov iz proizvodnje
- izdelava programov: sornik, tesnilo in šablona
|
|
3. Konstrukcije
|
|
|
|
|
- geometrijske konstrukcije
- konstrukcije mnogokotnikov
- krožni prehod
|
- razvija spretnost in navado uporabe geometrijskega orodja.
|
|
- geometrijska konstrukcija I in II
- konstrukcija mnogokotnikov
|
|
4. Projekcije
|
|
|
|
|
- aksonometrična projekcija
- pravokotna projekcija
- izbira pogledov
- risanje predmetov v PP na osnovi IP
- dopolnjevanje pogledov
- posebni pogledi
|
- se usposobi za uporabo posameznih projekcij,
- obvlada vlogo pravokotne projekcije za nazorno prikazovanje
teles,
- osvoji predstavo o predmetih,
- osvoji pomen, da lahko z risarskimi postopki nadomesti izpad
tretje prostorske dimenzije.
|
- se navaja na ustvarjalno uporabo znanja.
|
- risanje v PP na osnovi IP in obratno
- skiciranje in obračanje modelov v ustrezno lego
- konstrukcija elipse
- risanje oken enostavnih konstrukcij v narisih in presekih
|
|
5. Prerezi
|
|
|
|
|
- pomen in osnovna pravila
- risanja predmetov v prerezu
- zaporedni prerezi
- delni prerezi
- četrtinski prerezi
- zvrnjeni prerezi
- posebnosti prerezov
|
- je sposoben risanja v prerezih za boljše razumevanje risbe,
- se nauči uporabe šrafur,
- pridobi predstavo zgradbe notranjosti,
- prepozna material na osnovi šrafur.
|
|
- dopolnjevanje prerezov pri narisanih predmetih z nakazano prerezno
ravnino
|
|
6. Prihranki na projekcijah
|
|
|
|
|
- zvrnjeni delilni krogi
- besedna pojasnila
- diagonale za označevanje ravnih ploskev
- poenostavitve na risbah
|
- spozna pomen prihranka na projekcijah in prednosti za risanje.
|
- pridobi samozavesti in iznajdljivost.
|
- risanje v polovičnem in četrtinskem pogledu
|
|
7. Označevanje stanja površin
|
|
|
|
|
- osnovni pojmi in stopnje hrapavosti
- znaki za označevanje kakovosti
- označevanje končnega stanja izdelka
|
- se seznani z vrstami obdelav in dosegljivosti stopnje površinske
hrapavosti pri posameznih vrstah obdelav.
|
- se zave raznolikosti površin glede na obdelavo.
|
- uporaba tabele za oznako kvalitete površin
|
- umetnost z oblikovanjem
- praktični pouk
|
8. Tolerance in prilegi
|
|
|
|
|
- namen in uporaba toleranc
- osnovni pojmi
- osnove tolerančnega sistema
- soodvisnost toleranc s stopnjo površinske hrapavosti
- kotiranje tolerančnih mer
|
- se zave namena in nujnosti uporabe toleranc in ujemov v industrijski
in steklarski proizvodnji,
- spozna mednarodni sistem toleranc in kotiranje tolerančnih mer,
- se seznani s tabelo dopustnih odstopanj.
|
- razvije občutek odgovornosti za kakovostno in strokovno delo,
- spozna dopustno netočnost.
|
- določanje velikosti tolerančnega polja
- računanje minimalne in maksimalne zračnosti
|
|
9. Delavniška in sestavna risba
|
|
|
|
|
- risanje in skiciranje delavniških risb
- čitanje delavniških in sestavnih risb
- osnove računalniške grafike
|
- poveže že osvojeno snov v celoto,
- zna brati skice in risbe,
- se usposobi za izdelavo skic, risb in izrezanih vzorcev.
|
- razume pomen tehnične dokumentacije v proizvodnji.
|
- skiciranje in risanje delavniških risb, ki naj vsebujejo elemente
s področja prihrankov projekcij in tolerančnih mer s simboli
- risanje, dimenzioniranje in označevanje enostavnih lesenih spojev
- risanje oken
|
|
10. SI SISTEM
|
|
|
|
|
- SI merski sistem
- merjenje količin
- fizikalne lastnost
|
- osvoji pomen mednarodnega merskega sistema ter oznak in merskih
enot,
- je sposoben razlikovati različne fizikalne lastnosti snovi in
njihov pomen v vsakdanjem življenju,
- se usposobi za uporabo različnih vrst merilnih instrumentov.
|
- pridobi samozavest in iznajdljivost,
- spozna dopustno netočnost,
- se zave raznolikosti uporabe v proizvodnji,
- se navaja na ustvarjalno uporabo znanja.
|
- merjenje osnovnih fizikalnih količin
- računanje napak pri merjenju
- merjenje sil s silomerom
- risanje ravnovesja sil
|
- praktični pouk (osnove zastekljevanja)
|
11. ENERGIJA IN NJENE OBLIKE
|
|
|
|
|
- kinetična, potencialna
- notranja, kemijska, jedrska
- mirovanje, gibanje, prosti pad
- sile, sestavljanje in razstavljanje sil
- trenje, vpliv sile na gibanje
- tlak
|
- razlikuje osnovne oblike energije,
- pozna enoto za energijo,
- zna izračunati kinetično in potencialno energijo telesa.
|
- ve, da se energija pretvarja iz ene oblike v drugo.
|
- opazovanje pretvarjanja energije pri padanju teles, nihanju,
samohodnem kimpežu, kotaljenju po klancu pri posodi, ki je do vrha
polna mivke, in pri posodi, ki je napolnjena le delno
|
|
12. PRVI ZAKON TERMODINAMIKE
|
|
|
|
|
- fizikalno delo, moč, energija
- temperatura, merjenje
- toplotna energija specifična toplota, toplotna razteznost
- fazne spremembe v steklu
- energija v gorivih
|
- razume prehod energije s telesa na telo z mehaničnim delom,
toploto, svetlobo, električnim delom in snovjo,
- razloži vpliv trenja na gibanje,
- poveže delo, moč in energijo na praktičnem primeru,
- zna izračunati delo, toploto in električno delo,
- zna izračunati moč in narediti energijski obračun za porabnike
z znano močjo,
- prepozna različne metode določanja temperature,
- osvoji osnovne pojme faznih sprememb in jih poveže na primeru
stekla.
|
- ve, da se celotna energija v zaprtem sistemu ohranja.
|
- izdelava in uporaba preprostih orodij (klanec, vzvod, škripec)
- beleženja porabe energije v šoli, delavnici, stanovanju na električnem
števcu
|
|
13. ENERGIJSKI VIRI
|
|
|
|
|
|
- pozna različne vire energije (sončna svetloba, energija gibajočih
se tekočin, goriva, električna energija, hrana),
- pozna različne energijske vrednosti goriv in se seznani z uporabo
le-teh v proizvodnji,
- formulira tabele za različne temperaturne režime.
|
- oceni pomen izgube toplotne energije v proizvodnji in njene
posledice,
- korelira med izgorevanjem goriv in ekološkim onesnaževanjem
okolja.
|
- branje faznih diagramov različnih snovi
|
|
14. DRUGI ZAKON TERMODINAMIKE
|
|
|
|
|
|
- ve, da vseh oblik energije ni mogoče v enaki meri izkoristiti
za delo,
|
- ve, da trošenje energije pomeni njeno razprševanje po večjem
prostoru in pretvorbo v manj uporabno obliko.
|
|
|
15. VARČEVANJE Z ENERGIJO
|
|
|
|
|
|
- razloži posledice sežiganja goriva na onesnaževanje okolja,
- pozna nekatera osnovna pravila za varčevanje z energijo,
- predstavi možnosti izkoriščanja obnovljivih energijskih virov.
|
- ve, da je količina energije v gorivih na Zemlji omejena,
- ve, da je treba energijo smotrno porabljati.
|
- Načrtovanje smotrnejše porabe energije v šoli, delavnici, doma
|
|
16. OSNOVE VARSTVA PRI DELU
|
|
|
|
|
- pomen varstva pri delu
- poklicna obolenja in poškodbe
- uporaba zaščitnih sredstev
- pravice in dolžnosti s področja VPD
|
- seznani se s posledicami neprevidnega obnašanja in nezgodnimi
situacijami,
- zna pojasniti pomen varstva pri delu,
- definira pojme: delovna nesreča, poškodba pri delu,
- zna opisati stanje in organiziranost področja varstva pri delu
v obratovalnicah in v neposredni proizvodnji in našteti pravne
akte , ki urejajo to področje,
- opiše pravno ureditev področja varstva pri delu in našteti pravne
akte , ki urejajo to področje,
- spozna najpogostejše poklicne bolezni in poškodbe pri delu,
načine zaščite in zaščitna sredstva.
|
- razvija občutek za kakovostno in varno delo,
- razvija sposobnost varnega in samostojnega ravnanja v delovnem
procesu,
- razloži razmejitev odgovornosti glede na vrsto kršitev.
|
- ogled filma na temo varstva pri delu
|
|
17. PRENOS ENERGIJE IN STROJI
|
|
|
|
|
- mehanski
- hidravlični
- električni
|
- zna opisati osnovne načine za prenos energije,
- zna pojasniti delovanje elektromotorja,
- zna pojasniti delovanje toplotnega stroja in njegov izkoristek.
|
|
- izdelovanje preprostega modela elektromotorja
- sestavljanje preprostega modela parne turbine
|
|
18. ELEKTRIKA, ELEKTRIČNI STROJI IN NAPRAVE
|
|
|
|
|
- napetost, jakost, upornost
- električno delo, moč in energija
- merjenje električnih količin
- magnetizem
- elektromotor, generator, transformator
- električne instalacije, stikala, varovala in statična elektrika
|
- razloži medsebojni vpliv osnovnih električnih količin,
- definira Ohmov zakon in razloži njegovo uporabnost,
- sistemizira znanje iz elektrike,
- se usposobi za pravilno uporabo amper- in voltmetra,
- razlikuje med posameznimi električnimi stroji in napravami.
|
- razvija ekološko zavest,
- primerja uporabnost posameznih strojev in naprav v svojem delovnem
okolju,
- spoznava pomen varnostnih ukrepov pri delu s stroji.
|
- merjenje z ampermetrom,
- merjenje z voltmetrom,
- risanje skic posameznih strojev in naprav
|
- praktični pouk – dodelava stekla (fazetiranje)
- praktični pouk – osnovna dodelava stekla
-
- praktični pouk – vribavanje zamaškov
|
19. OSNOVNE ZAKONITOSTI DELOVANJA STROJEV
|
|
|
|
|
- priprava, pogon, nadzor proizvodnih naprav in avtomatov
- osnove strojnih elementov (vijaki, matice, prenosi)
- predpisi s področja delovne varnosti
|
- opiše osnovne značilnosti steklarskih rezalnih in brusilnih
strojev ter način delovanje stroja,
- pozna elemente za prenos in pretvarjanje gibanja,
- nariše in opiše vijak, matico in prenos,
- našteje varnostne ukrepe pri delu s stroji,
- razume pomen pravilnega vzdrževanja strojev in naprav v proizvodnji.
|
- razvija strokovno in poklicno odgovornost,
- zna se primerno zaščititi pri delu s stroji,
- se zave pomembnosti vestnega in rednega vzdrževanje strojev,
naprav, in orodja (čiščenje, mazanje) kot vpliva na življensko
dobo in točnost strojev,
- razvija odnos do urejenega delovnega okolja.
|
- skiciranje stroja
- iskanje primerne velikosti vijaka in matice v tabeli
|
- praktični pouk – dodelava stekla (fazetiranje)
- praktični pouk – osnovna dodelava stekla
- praktični pouk – vribavanje zamaškov
|
20. TRANSPORT IN SKLADIŠČENJE
|
|
|
|
|
- skladiščenje votlega in ravnega stekla
- skladiščenje steklenih izdelkov
- embaliranje stekla in steklenih izdelkov
- transport stekla in steklenih izdelkov
|
- opiše vrste transporta surovin in stekla,
- našteje zahteve za skladiščenje posameznih surovin,
- pozna standarde za skladiščenje polizdelkov in izdelkov,
- razlikuje načine embaliranja pri transportu in skladiščenju,
- upošteva varnostne ukrepe in uporablja zaščitna sredstva.
|
- razvija skrb za in sposobnost za varno delo z delovnimi sredstvi
ob upoštevanju predpisov za varno delo,
- zazna utrip organiziranega skladiščenja,
- povzame pravila vedenja v delovnem okolju.
|
- ogledi
- video film
- reklamno gradivo
- publikacije
|
- gradiva – osnovne surovine za steklo
- informatika – programska orodja
- podjetništvo – osnove gospodarjenja
|
21. OBLIKOVANJE STEKLA
|
|
|
|
|
- vpliv viskoznosti in površinske napetosti na možnost tople obdelave
- toplo obdelovanje steklene mase: stiskanje (ročno, strojno),
pihanje (ročno, strojno), valjanje, vlačenje in hlajenje, kaljenje
in upogibanje stekal
- kalupi za strojno in ročno oblikovanje steklene mase
|
- razlikuje taljenje stekla in taljenje kot spremembo agregatnega
stanja snovi,
- opiše vpliv viskoznosti in površinske napetosti na kvaliteto
stekla,
- razlikuje med vrstami toplotne obdelave steklene mase,
- opiše oblikovanje ravnega stekla,
- razloži oblikovanje steklene embalaž, cevi
- razloži izdelavo steklenih vlaken,
- loči med strojnim in ročnim oblikovanjem steklene mase.
|
- razvija zavest o zahtevah kvalitetnega dela,
- razume odnos med deležem pravilne tehnološke obdelave stekla
in prihodkom proizvodnje,
- razvija poklicno identiteto,
- razvija pozitiven odnos do delovnih sredstev,
- z znanjem si dviga samozavest.
|
- reklamno gradivo
- načrti
- sheme
- fotografije
- vzorci
|
- praktični pouk – osnove zasteklevanja
- praktični pouk – osnove fuzije
- praktični pouk – toplotna obdelava stekla (upogibanje in kaljenje)
|
22. OPLEMENITENJE STEKLA
|
|
|
|
|
- rezanje
- brušenje
- poliranje (mehansko in kemično)
- graviranje
- peskanje
- jedkanje
|
- pozna osnovne postopke hladnega oplemenitenja stekla,
- razloži definicijo površinske in notranje napetosti stekla,
- pozna orodja in delovna sredstva za obdelavo stekla,
- poveže trdoto stekla in trdoto brusnih plošč,
- razume žganje poliranih izdelkov kot zateljevanje stekla s steklom,
- primerja kemijsko matiranje s peskanjem stekla,
- pozna strupenost fluoridov in fluorovodikove kisline.
|
- zna ravnati s strupenimi snovmi,
- razvija ekološko zavest,
- upošteva predpise varnosti pri delu,
- razvije čut do uporabe zaščitnih sredstev.
|
- predstavitev strojev
- prikaz pripomočkov za brušenje, poliranje, graviranje, peskanje,
jedkanje
|
- praktični pouk – brušenje enostavnih vzorcev, brušenje zahtevnejših
elementov, vribavanje zamaškov
|
23. STEKLARSKI REZALNI STROJI IN ORODJA
|
|
|
|
|
- merila in merilne naprave za kontrolo
- orodja in delovna sredstva, rezalni stroji
|
- spozna vsa orodja za ročno in strojno rezanje stekla,
- spozna orodja za zasteklevanje,
- spozna orodja za obdelavo lesa, kovin in umetnih mas,
- spozna dele diamantne žage ter vrtalnih strojev.
|
- nauči se ravnati s posameznimi stroji in napravami,
- razvije pozitiven odnos do delovnih sredstev in naprav,
- spozna pomen vzdrževanja orodja in reznega servisiranja,
- razvija občutek za kvalitetno delo s stroji in napravami.
|
- pisanje seminarske naloge na temo strojev in orodja v steklarstvu
|
- praktični pouk – osnovna dodelava stekla
- praktični pouk – osnove izdelave vitražev
|
24. STEKLARSKI BRUSILNI STROJI IN ORODJA
|
|
|
|
|
- merila in merilne naprave za kontrolo brušenja
- orodja in delovna sredstva za brušenje
- brusilni stroji
|
- spozna brusilni stroj,
- našteje dele brusilnega stroja,
- spozna stroje za brušenje fazet in robov,
- pozna varnostne ukrepe pri delu z brusilnim strojem,
- zna zamenjati osnovne dele brusilnega stroja (bruse),
- razloži osnovne lastnosti in vrste brusnih plošč,
- zna izbrati ustrezne brusilne pripomočke,
- razloži način ostrenja.
|
- pridobiva smisel za pravilno ravnanje z brusilnim strojem,
- se usposobi za izvedbo kvalitetne kontrole kakovosti izdelka,
- si oblikuje zavest o pravilni obdelavi materialov,
- razvije občutek za natančno in odgovorno ravnanje z delovnimi
sredstvi, stroji in napravami.
|
- demonstracija graviranja na steklo
|
- praktični pouk – osnovna obdelava stekla, brušenje zahtevnejših
elementov
- praktični pouk – brušenje enostavnih vzorcev
- praktični pouk – vribavanje zamaškov
- praktični pouk – graviranje
|
25. STEKLARSKI POLIRNI STROJI IN ORODJA
|
|
|
|
|
- merila in merilne naprave za kontrolo poliranja
- orodja in delovna sredstva
- polirni stroji
|
- se seznani z delovnim postopkom poliranja stekla,
- zna rokovati s polirnim strojem,
- spozna pomen vzdrževanja strojev,
- se seznani s posebnostmi in načini poliranja stekla
- spozna stroje za peskanje in sitotisk ter brusilne stroje za
brušenje desenov in graviranje.
|
- razvija občutek za natančno in odgovorno ravnanje z delovnimi
stroji in napravami,
- pridobiva smisel za samoizobraževanje in strokovno izpopolnjevanje,
- razvija občutek za kreativnost in samoinciativnost pri delu,
- se zave pomembnosti upoštevanja predpisov iz varnosti pri delu.
|
-
- priprava seminarske naloge
- demonstracija poliranja stekla
|
|
26. PEČI
|
|
|
|
|
- žgalne peči
- hladilne peči
- peči za kaljenje
|
- se seznani s posebnostmi in načini žganja stekla,
- se seznani z delovnim postopkom kaljenja in upogibanja stekla,
- definira hlajenje kot napuščanje,
- opiše tunelsko peč,
- opiše statično peč,
- nariše in razloži diagram taljenja stekla v tunelski peči,
- zna kontrolirati hlajenje s polaroskopom,
- opiše štirilončno peč,
- opiše plinsko kadno peč.
|
- razvija zavest o zahtevah kvalitetnega dela,
- razume odnos med deležem škarta in prihodkom proizvodnje,
- razvija poklicno identiteto,
- motivacija za hitrejše usposabljanje,
- pridobiva na strokovnosti, strokovno znanje mu omogoča napredek
.
|
- načrti peči
- sheme peči
- fotografije delov in peči
- reklamno gradivo
- vzorci izdelkov z napakami stekla
- videofilm
- polaroskop
|
- praktični pouk – tehnike slikanja in toplotna obdelava slikanih
izdelkov
- praktični pouk – osnove fuzije
- praktični pouk – toplotna obdelava stekla (upogibanje in kaljenje)
|
27. RAČUNALNIŠKO PODPRTA PROIZVODNJA
|
|
|
|
|
- sestavni deli in periferne enote računalnika
- uporaba osnovne programske opreme
- osnovne funkcije za računalniško vodenje procesa
|
- opiše sestavne dele in razloži funkcije sestavnih delov računalnika,
- opiše naloge operacijskega sistema,
- spozna specialno programsko opremo za razrez in brušenje stekla,
- zna uporabiti svetovni splet in iskati informacije.
|
- razvija sposobnost obvladovanja zahtevnejših nalog,
- gradi samozavest,
- se zave potrebe po spremljanju novosti na strokovnem področju,
- se zave potrebe po uporabi novih načinov komunikacije.
|
- video prezentacija dela na računlniško vodenih strojih
- delo s programskim paketom za računalniško podprto proizvodnjo
|
|