SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: VZDRŽEVALEC TEKSTILIJ (šs)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 36.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 21. 1. 2000

1. IME PREDMETA

TEHNOLOGIJA

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

157

18

175

2.

175

35

210

3.

108

28

136

skupaj

521

440

81

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Dijaki:

  • pridobijo znanja za opravljanje del v dejavnosti kemičnega čiščenja, čiščenja talnih oblog, usnja in krzna, pranja tekstilij in ostalih storitev negovanja tekstilij,

  • pridobijo znanja za delo s stroji in opremo za čiščenje, pranje, likanje,

  • pridobijo znanja za poznavanje in pravilno uporabo različnih kemikalij pri kemičnem čiščenju in pranju,

  • poznajo vrste in načine lokalnega odstranjevanja nečistoč,

  • poznajo vrste topil, čistil, čistilnih in pralnih sredstev, sredstev za plemenitenje, barvil ter opreme za izvedbo nege,

  • znajo pripraviti in uporabiti tehnično-tehnološko dokumentacijo,

  • pridobijo znanja za spremljanje dela in ugotavljanje kakovosti,

  • poznajo predpise s področij varstva pri delu, varovanja življenja in zdravja, ravnanja z nevarnimi snovmi ter požarne varnosti ,

  • znajo povezovati znanja z drugimi predmeti,

  • razvijajo natančnost, razumevanje, presojanje in odločanje,

  • spoznavajo naravoslovne cilje ( predmet tehnologija vsebuje pomembne vsebine biološkega, fizikalnega in kemijskega dela naravoslovja):

  • spodbuditi spoznanje, da je človek sestavni del narave,

  • doseči, da z lastnim iskanjem in proučevanjem pridejo do določenih spoznanj in si oblikujejo odgovoren odnos do okolja,

  • razviti sposobnost opazovanja,

  • razviti sposobnost prepoznavanja problemov okolja v okviru poklicnega področja,

  • razviti pozitiven odnos do pravilne in varčne uporabe snovi ter energijskih virov.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. letnik

    Informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    UVOD V TEHNOLOGIJO

    Dijak

    Dijak

     

  • opredelitev pojma tehnologija

  • značilnosti dela v čistilni in pralni tehnologiji

  • informativno spozna osnovne faze storitvenih procesov,

  • Spoznava poklic.

    Se navaja na pridobivanje novih informacij.

    Ogled video kasete o delu v kemični čistilnici in industrijski pralnici.

    STANDARDI NEGE

     

     

     

  • standardizacija

  • mednarodne oznake za nego in vzdrževanje tekstilij

  • pozna pomen standardizacije,

  • pozna pomembnost uporabe oznak za nego in vzdrževanje tekstilij,

  • Razvija sposobnost opazovanja.

    Razvija natančnost pri delu.

    Predavanje

    Vaje: prepoznavanje oznak za nego na različnih tekstilijah.

    KEMIČNA ČISTILNICA IN PRALNICA

     

     

     

  • ureditev kemične čistilnice in pralnice kot delovnega prostora

  • pozna in razume pomen pravilne in optimalne urejenosti delovnega prostora,

  • Razvija sposobnost predstavljanja.

    Razvija smisel za urejenost in natančnost.

    Razvija smisel za orientacijo v prostoru.

    Predavanje

    SPREJEM IN RAZVRŠČANJE TEKSTILIJ

     

     

     

  • pregled in razvrščanje tekstilij v sprejemnici

  • kriteriji za pravilno razvrščanje tekstilij

  • prepozna kriterije za pravilno razvrščanje tekstilij,

  • uri obvladovanje neprijetnih situacij,

  • Se nauči opazovati in prepoznavati.

    Razvija natančnost in doslednost.

    Se nauči spoznavati pomen besedne komunikacije.

    Predavanje

    Vaje: igranje vlog - razgovor v sprejemnici, praktično reševanje konfliktnih situacij.

    LOKALNO ODSTRANJEVANJE MADEŽEV

     

     

     

  • vrste madežev in kriteriji za njihovo prepoznavanje

  • vrste detaširnih sredstev

  • vrste in načini detaširanja

  • detaširanje frontalno fiksiranih oblačil

  • prepozna in razlikuje različne vrste madežev glede na kemično sestavo,

  • razume pomen in delovanje detaširnih sredstev,

  • opazuje in se seznani z možnimi izvedbami detaširanja,

  • razume pomen vlage pri detaširanju,

  • Razvija sposobnost opazovanja.

    Razvija ročne spretnosti, natančnost in odnos do okolja.

    Razvija čut za natančnost.

    Predavanja

    Vaje: prepoznavanje madežev na vzorcih tekstilij, oblikovanje kriterijev, detaširanje enostavnih madežev iz različnih tekstilij.

     

    2. letnik

    Informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    PRALNA SREDSTVA

    Dijak

    Dijak

     

  • okvirne sestavine pralnih sredstev

  • vrste površinsko aktivnih sredstev – PAS

  • vrste kompleksantov in njihovo delovanje

  • vloga polifosfatov in njihov ekološki problem

  • encimi v pralnih sredstvih in njihovo delovanje

  • vrste in oblike pralnih sredstev

  • razume pomen in delovanje posameznih sestavin pralnih sredstev,

  • razlikuje med vrstami PAS glede na kemično sestavo,

  • razlikuje delovanje kompleksantov in zeolitov,

  • razloži pomen uporabe različnih vrst in oblik pralnih sredstev po namenu uporabe,

  • razume pomen ekološke osveščenosti,

  • Razvija sposobnost opazovanja in presojanja.

    Se nauči spoznavati razlike v kvaliteti različnih pralnih sredstev.

    Predavanje

    Ogled kemične tovarne, ki izdeluje pralna sredstva.

    Referat: belilna sredstva, encimi v pralnih sredstvih.

    STROJNO IN ROČNO PRANJE OBLAČIL

     

     

     

  • opredelitev pojma

  • zamazanost oblačil

  • vrste in izvor nečistoč

  • delitev nečistoč po fizikalno-kemičnih lastnostih

  • ročno pranje

  • tipi pralno-sušilnih sistemov

  • delovanje pralno-sušilnih strojev

  • Sinnerjev pralni krog

  • princip sestave večplastnih materialov - membranski sistemi

  • pranje funkcionalnih oblačil

  • razlikuje med pranjem in kemičnim čiščenjem,

  • razume fizikalno- kemični proces mazanja oblačil,

  • pozna in razume vzroke za ročno pranje,

  • pozna in razume delovanje pralno-sušilnega sistema,

  • razume pomembnost Sinnerjevega kroga za varčevanje z energijo,

  • predvidi in razume nastanek poškodb pri pranju,

  • razloži sestavo in pomen sodobnih materialov za oblačila,

  • razloži potek posameznih faz in parametre za pranje funkcionalnih oblačil,

  • Razvija sposobnost logičnega razmišljanja in sklepanja.

    Razvija pomen natančnega dela in izvajanja navodil.

    Predavanje

    Sestavljanje načrta za smotrno uporabo energije v pralnici.

    Referat: različni membranski sistemi za različne namene oblačil (goretex).

    SREDSTVA ZA KEMIČNO ČIŠČENJE

     

     

     

  • kemična zgradba tetra klor etena - PER, ogljikovodikovih topil - OVT in pomožnih sredstev pri kemičnem čiščenju

  • kemično-fizikalne lastnosti organskih topil pri kemičnem čiščenju

  • vpliv topil na človeški organizem in razgradljivost v ozračju

  • prepozna in razlikuje med različnimi organskimi topili,

  • razume posebnosti v lastnostih in delovanju med PER in OVT,

  • Razvija logično razmišljanje in sklepanje.

    Se seznanja z novostmi.

    Usvaja znanja iz kemijskega dela naravoslovja.

    Predavanje

    Vaje v laboratoriju: lastnosti, s in r stavki ter opozorilni znaki različnih organskih topil pri kemičnem čiščenju.

    KEMIČNO ČIŠČENJE S TETRAKLOR ETENOM – PER

     

     

     

  • uporabnost različnih topil in pomožnih sredstev v procesu kemičnega čiščenja

  • potek osrednjega procesa kemičnega čiščenja

  • regeneracija topila

  • destilacijski sistem

  • tehnološki parametri

  • kemično čiščenje

  • frontalno fiksiranje oblačil

  • razlikuje v uporabnosti med različnimi topili,

  • razume delovanje čistilnega sistema s tehničnimi parametri,

  • razume potek in pomen regeneracijskega in destilacijskega sistema,

  • pozna ustrezne parametre za čiščenje frontalno fiksiranje oblačil,

  • Razvija sposobnost logičnega mišljenja.

    Se nauči uporabljati strojno-tehnične, kemične in tehnološke parametre pri delu.

    Predavanja

    Vaje: obisk kemične čistilnice.

    Ogled literature o čistilnih strojih različnih proizvajalcev.

    KEMIČNO ČIŠČENJE Z OGLJIKOVODIKOVIMI TOPILI – OVT

     

     

     

  • preddetaširanje

  • načini kemičnega čiščenja z OVT

  • tehnološki parametri

  • ekonomski vidiki in varnost pri delu

  • razume posebnosti v delovanju OVT v primerjavi s PER,

  • razlikuje med enofaznim zaprtim in dvofaznim odprtim sistemom kemičnega čiščenja z OVT,

  • pozna ekološki vidik uporabe OVT,

  • Razvija logično razmišljanje in kritično presojo.

    Se seznanja z novostmi.

    Se nauči prilagajati različnim zahtevam in razvojnim trendom.

    Predavanja

    Ogled kemične čistilnice Labod

    Referat: ekonomičnost obratovanja kemičnega čiščenja z ovt.

    ČIŠČENJE TALNIH OBLOG IN PREPROG

     

     

     

  • vrste oblog in preprog

  • načini čiščenja

  • kemikalije in pomožna sredstva za talno čiščenje

  • pozna razlike med osnovnimi vrstami oblog in preprog,

  • pozna razlike med suhim in mokrim načinom čiščenja,

  • pozna osnovne kemikalije in pomožna sredstva za lokalno odstranjevanje madežev,

  • Se nauči pravilno presojati.

    Predvidi najboljši način čiščenja.

    Predavanje

    Ogled slikovnega gradiva.

     

    3. letnik

    Informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    PLEMENITENJE PRI KEMIČNEM ČIŠČENJU IN PRANJU

    Dijak

    Dijak

     

  • kemična in pomožna sredstva za plemenitenje

  • možni postopki plemenitenja

  • plemenitenje in dezinfekcija talnih oblog

  • prepozna in razlikuje kemična sredstva za plemenitenje tekstilij,

  • razume potek impregniranja in delovanje impregnirnih sredstev,

  • zna izbrati ustrezni postopek plemenitenja,

  • Razvija čut za samostojno in odgovorno delo.

    Se seznanja z razvojem in novimi zahtevami.

    Predavanje

    Slikovno strokovno gradivo o sredstvih za plemenitenje.

    EKOLOŠKI VIDIKI KEMIČNEGA ČIŠČENJA

     

     

     

  • vpliv topil na človeški organizem

  • MDK topil v delovnem prostoru

  • odpadki pri kemičnem čiščenju

  • razume pomen odgovornega ravnanja s kemikalijami (zaposleni, okolje),

  • pozna princip delovanja klimatske naprave,

  • Razvija odgovornost za varno delo.

    Razvija čut za natančnost pri delu.

    Predavanje

    Delo v skupinah: predpisi in zakoni za varno delo in požarno varnost.

    BELJENJE TEKSTILIJ:

     

     

     

  • vrste belilnih sredstev

  • beljenje različnih vrst tekstilnih materialov

  • specialni postopki beljenja

  • delovni pogoji

  • napake pri beljenju

  • pozna in razume teorijo beljenja z najbolj znanimi belilnimi sredstvi,

  • zna razlikovati redukcijsko in oksidacijsko beljenje kot kemični proces,

  • razloži pomen uporabe pomožnih sredstev,

  • zna uporabiti ustrezni belilni postopek glede na stroje in naprave ter vrsto tekstilij,

  • se seznani z možnimi napakami pri beljenju,

  • Razvija čut za natančno in odgovorno delo.

    Razvija logično razmišljanje

    Predvidi najboljši način izvedbe beljenja

    Predavanja

    Vaja: priprava recepture, belilne kopeli, kontrola ph, temperature.

    LIKANJE

     

     

     

  • načini likanja oziroma parjenja

  • vrste likalnikov in pomožne opreme

  • pridobivanje pare

  • likalne mize

  • dejavniki likanja

  • napake pri likanju oziroma parjenju

  • pozna in razume razliko med likanjem in parjenjem na različnih pripomočkih,

  • pozna načine likanja,

  • pozna načine pridobivanja pare, naprave in lastnosti pare za mokro likanje,

  • pozna likalnike, teflonske obloge,

  • pozna pomožno opremo in jo opiše,

  • pozna pravila za varno delo,

  • Razvija čut za samostojno delo

    Pridobi sposobnost reševanja problemov

    Razvija odgovornost za varno delo

    Predavanje

    Vaje: slikovno gradivo strojne opreme različnih proizvajalcev.

    TRENDI RAZVOJA ČISTILNE IN PRALNE TEHNOLOGIJE

     

     

     

  • mokro čiščenje ali wet-cleaning system

  • strojna oprema za mokro čiščenje

  • postopki impregnacije

  • oblačila za mokro čiščenje

  • kemično čiščenje s CO2

  • razume razliko med mokrim čiščenjem in pranjem,

  • razloži sestav in delovanje ustrezne strojne opreme,

  • pozna vrste tkanin za mokro čiščenje,

  • Razvija smisel za inovativnost.

    Sledi nujnemu napredku v čistilni in pralni tehnologiji.

    Predavanje

    Ogled strokovne literature.



    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • značilnosti dela v čistilni in pralni tehnologiji

  • Praktični pouk

    Naravoslovje (biološki in fizikalni del)

  • predstavitev poklica

  • spoznavanje strojev in naprav, ekologija

  • standardi nege

  • Praktični pouk

    Materiali

  • standardi nege, poznavanje vlaken in tekstilij

  • faze kemičnega čiščenja in pranja tekstilij

  • Praktični pouk

    Materiali

    Računalništvo

    Naravoslovje (fizikalni, kemijski in biološki del)

  • računalniško vodenje

  • poznavanje tekstilij

  • poznavanje kemikalij, ravnanje z njimi, ekologija, varstvo pri delu

  • tehnično-tehnološka dokumentacija

  • Osnove ekonomike Praktični pouk

  • poznavanje predpisov, zakonov

  • ekologija in varstvo pri delu

  • Materiali

    Naravoslovje (biološki in fizikalni del)

  • vpliv kemikalij na človeka in okolje, merjenje vlage, temperature, pritiska in koncentracije

  • pralna sredstva

  • Naravoslovje (kemija, biologija)

  • ekologija,

  • kisline, baze in soli

  • kemijske reakcije

  • plemenitenje in beljenje

  • Materiali

    Praktični pouk

  • kemizem plemenitenja in beljenja, belilne in plemenitelne kopeli