Učni načrt za mehaniko je bil sprejet na 20. seji Strokovnega sveta RS za splošno izobraževanje, 29. 10. 1998.
VSEBINA
1.1 Opis
1.2 Okvirna razporeditev snovi po urah
1.3 Laboratorijske vaje
1 Cilji predmeta
1.1 Splošni cilji predmeta
1.2 Operativni cilji predmeta in/ali vsebine
1.2.1 Splošno o mehaniki zvezne snovi
1.2.2 Statika togega telesa
1.2.3 Osnove trdnosti
1.2.4 Dinamika
1.2.5 Mehanika tekočin
1.2.6 Seznam laboratorijskih vaj
2 Standardi znanj
III. SPECIALNO-DIDAKTIČNA PRIPOROČILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE
IV. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
Mehanika je izbirni strokovni maturitetni predmet tehniške gimnazije. Izbrali ga bodo dijaki, ki se želijo usmeriti v študij na tehniških fakultetah. Predmet razvija povezavo med naravoslovnimi znanji (fizika, matematika) in tehničnimi znanji, znanja uporabi pri reševanju konkretnih problemov in dijakom daje osnovo za izbirne strokovne predmete: gradbene konstrukcije, strojništvo, lesarstvo in materiali.
Predmet se poučuje kot kombinacija teoretičnega pouka in reševanja problemov, oboje pa dopolnjujejo laboratorijske vaje.
statika (80 ur)
trdnost (70 ur)
dinamika (70 ur) in mehanika tekočin (60 ur)
V 2. letniku dijaki opravijo osnovne vaje, ki se navezujejo na teorijo, v 3. in 4. letniku pa so vaje zastavljene bolj kompleksno.
Z odobritvijo učiteljskega zbora lahko dijak namesto določenih vaj izdela seminarsko ali raziskovalno nalogo s področja mehanike. Tako izdelano nalogo dijak javno predstavi.
- pripravljeni na maturo;
- sposobni uspešno začeti študij tehnike;
- navajeni na uporabo strokovne literature, priročnikov, računalniških
programov;
- splošno tehnično razgledani z občutkom za praktične probleme tehnike
ter njen vpliv na okolje;
- razumevanje in reševanje preprostih praktičnih problemov;
- samostojno poglabljanje in širjenje znanja ter spremljanje razvoja
tehnike.
B Pri dijakih moramo razviti sposobnosti in navade:
C Dijakom moramo razviti vrednote, ki so pomembne za tehniko:
DIJAKI NAJ ZNAJO:
* definirati zvezno snov,
* poznati razdelitev zvezne snovi na trdna
telesa in tekočine (kapljevine in pline),
* opredeliti računske modele za obravnavanje
trdnih teles: togo in deformabilno telo, elastično, plastično, viskozno
telo ...,
* opredeliti računske modele za obravnavanje
tekočin: idealna tekočina, viskozna tekočina ...,
* poznati razdelitev mehanike zveznih teles
na statiko in dinamiko ter njune podveje in trdnost,
* poznati osnovne elemente mehanike:
snov z njeno maso in
mehanskimi lastnostmi,
sile (zunanjo obtežbo
in notranje sile),
čas,
prostor z ustreznimi
koordinatnimi sistemi.
1.2.2 STATIKA TOGEGA TELESA
SileOsnovne vektorske operacije
Rezultanta sistema sil s skupnim prijemališčem
Ravnotežje
DIJAKI NAJ ZNAJO:
* definirati masno točko oziroma materialni
delec kot neskončno majhen element snovi s končno veliko maso,
* obnoviti Newtonove zakone kot osnovo mehanike
materialnega delca oziroma trdnega telesa,
* definirati silo kot vektor v ravnini ali
v prostoru,
* grafično ali analitično (z uporabo pravil
vektorske algebre) razstavljati in sestavljati sile v ravnini,
* povezati pojem sile z obtežbo trdnih teles,
* definirati sistem sil s skupnim prijemališčem
in ga pojasniti z enostavnimi praktičnimi primeri,
* analitično določiti rezultanto sistema
sil s skupnim prijemališčem v ravnini,
* grafično določiti rezultanto sistema sil
s skupnim prijemališčem v ravnini,
* ugotoviti, ali je dani sistem sil s skupnim
prijemališčem v ravnotežju,
* zapisati ravnotežne enačbe sistema sil
s skupnim prijemališčem v ravnini ter jih uporabiti pri reševanju enostavnih
nalog.
Togo telo
DIJAKI NAJ ZNAJO:
* definirati pojem togo telo kot najpreprostejši
računski model v mehaniki trdnih teles,
* povezati Newtonove zakone z osnovnimi
izreki statike ter jih ponazoriti s skicami in/ali enačbami,
* definirati pojem splošnega sistema sil
in ga ponazoriti z enostavnimi ravninskimi primeri,
* definirati in z ravninskim primerom ponazoriti
pojem dvojice sil,
* definirati pojem statičnega momenta sile
oziroma skupine sil glede na izbrano točko v ravnini,
* analitično določiti rezultanto in rezultirajoči
moment splošnega sistema sil v ravnini,
* ugotoviti, ali je telo, obteženo z danim
splošnim sistemom sil, v ravnotežju,
* opisati možne primere obtežbe togega telesa,
* opisati in z uveljavljenimi simboli označiti
možne načine podpiranja teles, prepoznati reakcije kot sile, s katerimi
podpore delujejo na obravnavano togo telo,
* vpeljati trenjske sile kot možno vrsto
obtežbe togega telesa,
* zapisati ravnotežne enačbe za podprto
togo telo,
* definirati pojma statična določenost oziroma
nedoločenost togega telesa,
* reševati preproste praktične probleme
v zvezi z ravnotežjem togega telesa v ravnini,
* pri reševanju nalog uporabiti znanje iz
matematike, posebej s področja vektorske algebre, trigonometrije in reševanja
manjših sistemov linearnih algebrajskih enačb,
* računsko določevati lego težišč ravninskih
črtnih in ploskovnih likov,
* z razmislekom preverjati in kritično oceniti
dobljene rezultate.
Nosilni sistemi (nosilne konstrukcije)
DIJAKI NAJ ZNAJO:
* pojasniti pojem nosilnega sistema,
* našteti in opisati elemente nosilnih sistemov,
* predvideti možnosti uporabe različnih
nosilnih sistemov v tehniki,
* primerjati različne nosilne sisteme glede
na njihove najpomembnejše lastnosti,
* določiti in pojasniti statično zasnovo
v enostavnih primerih nosilnih sistemov,
* pojasniti pojem podpore ter odvisnost
med vrsto podpore in številom in usmeritvijo reakcij,
* opisati in skicirati konstrukcijske izvedbe
različnih podpor in stikov med elementi nosilnih sistemov ter jih povezati
s statičnim modelom nosilnega sistema,
* pojasniti pojma zunanje in notranje statične
določenosti oziroma nedoločenosti in ju ponazoriti s preprostimi primeri,
* določiti računsko obtežbo nosilnega sistema
v preprostih praktičnih primerih.
Statično določeni nosilci
DIJAKI NAJ ZNAJO:
* opredeliti nosilec z ravno osjo kot element
nosilnega sistema glede na njegove osnovne značilnosti ter možne materialne
in konstrukcijske izvedbe,
* opisati in utemeljiti linijski računski
model za statično analizo nosilca,
* določiti in pojasniti način upoštevanja
zunanje obtežbe na računskem modelu nosilca,
* vpeljati notranje sile v prečnem prerezu
nosilca kot sile, ki uravnotežajo razrezane dele nosilca,
* analitično določati potek notranjih sil
vzdolž grednega nosilca v različnih ravninskih primerih,
* z diagrami pregledno prikazati potek notranjih
sil vzdolž nosilca,
* preveriti in kritično oceniti rezultate.
Statično določeni ravninski palični nosilci
DIJAKI NAJ ZNAJO:
* opredeliti palični nosilec kot element
nosilnega sistema glede na njegove osnovne značilnosti,
* opisati možnosti uporabe paličnih nosilcev
v nosilnih konstrukcijah,
* določiti statično zasnovo v preprostih
primerih paličnih konstrukcij,
* primerjati teoretične predpostavke o vozliščih
paličnih konstrukcij z različnimi konstrukcijskimi izvedbami vozlišč,
* preveriti statično določenost paličnega
nosilca
* določiti računsko obtežbo v preprostih
primerih paličnih konstrukcij,
* povezati ravnotežne enačbe sistema sil
s skupnim prijemališčem z ravnotežjem vozlišča paličnega nosilca,
* povezati ravnotežne enačbe splošnega sistema
sil z ravnotežjem dela ali celotnega paličnega nosilca,
* analitično določiti reakcije in osne sile
v palicah za razne primere statično določenih paličnih konstrukcij.
1.2.3 OSNOVE TRDNOSTI
Deformabilno telo
DIJAKI NAJ ZNAJO:
* definirati pojem deformabilnega telesa,
* prepoznati napetosti kot porazdeljeno
površinsko obtežbo na prerezu telesa s poljubno ploskvijo,
* povezati napetosti v prerezu palice ali
nosilca z notranjimi silami,
* opisati deformiranje telesa kot spremembo
njegove oblike in dimenzij ter prehod v novo lego v prostoru,
* pojasniti fizikalne osnove zvez med napetostmi
in deformacijami,
* opisati in pojasniti enoosni natezni preizkus
jeklene palice,
* definirati vzdolžno in prečne deformacije
kot relativne spremembe dolžin,
* skicirati diagram ''napetost -- deformacija''
za mehko jeklo ter opisati in pojasniti njegove značilne vrednosti in območja,
* pojasniti pomen in območje veljavnosti
Hookovega zakona,
* pojasniti fizikalni pomen elastičnega
modula in koeficienta prečne kontrakcije ter navesti okvirne vrednosti za
najpomembnejše tehnične materiale,
* opredeliti pojme elastičnost, plastičnost,
utrjevanje, žilavost in krhkost ter utrujanje materiala ter jih ponazoriti
z ustreznimi diagrami,
* definirati pojme trdnost, dovoljene napetosti
in varnost konstrukcijskih elementov,
* definirati strižno deformacijo kot spremembo
pravega kota ter določiti zvezo s strižno napetostjo,
* pojasniti in z ustrezno enačbo opisati
vpliv temperaturne razlike na deformiranje telesa.
Napetosti v prečnem prerezu palice in nosilca
DIJAKI NAJ ZNAJO:
* vpeljati in pojasniti osnovne predpostavke
o poteku deformacij in napetosti po prečnem prerezu palice in nosilca,
* opredeliti primer centrične tlačne obremenitve
s primeri omejitev in prikazati postopek dimenzioniranja,
* opredeliti primer centričnega natega,
pojasniti pojem neto prereza in prikazati postopek dimenzioniranja,
* opredeliti pojem upogiba nosilca v ravnini
ter ob predpostavki o linearnem poteku napetosti po prerezu izpeljati Navierovo
enačbo,
* skicirati potek napetosti po prerezu v
primeru enojnega upogiba,
* definirati in s pomočjo tabel izračunati
vztrajnostne in odpornostne momente prerezov enostavnih oblik,
* izračunati strižne napetosti v enostavnih
primerih strižne obremenitve nosilnih veznih elementov,
* opredeliti pojem vzvoja ravnega nosilca
ter ob predpostavki o linearnem poteku strižnih napetosti določiti vzvojno
nosilnost krožnega prečnega prereza.
DIJAKI NAJ ZNAJO:
* definirati osnovne fizikalne veličine
pri gibanju,
* opredeliti pojma relativno in absolutno
gibanje,
* razlikovati različne načine gibanj točk
in telesa v ravnini.
Kinematika
DIJAKI NAJ ZNAJO:
* definirati in izračunati osnovne veličine
(pot, hitrost, pospešek) pri premem gibanju,
* opisati gibanja togega telesa kot gibanje
masne točke,
* razlikovati med absolutnim in relativnim
gibanjem,
* opisati vrste gibanj točke in togega telesa,
* kinematične veličine predstaviti v grafični
obliki,
* definirati kotno hitrost, obodno hitrost
in vrste pospeškov pri enakomernem in neenakomernem kroženju,
* obravnavati sestavljena gibanja točke.
Kinetika
DIJAKI NAJ ZNAJO:
* definirati Newtonove zakone,
* uporabiti Newtonove zakone na primerih
premega in krožnega gibanja,
* uporabiti D'Alembertovo načelo,
* definirati sunek sile in gibalno količino,
* definirati delo, moč energijo in izkoristek,
* definirati vrtilno količino in masni vztrajnostni
moment,
* zapisati in razložiti Steinerjevo pravilo
za masni vztrajnostni moment,
* uporabiti izrek o gibalni količini in
vrtilni količini pri računskih primerih gibanj,
* razložiti in uporabiti zakon o ohranitvi
mehanske energije pri točki in togem telesu,
* izračunati kinetično energijo za masno
točko in togo telo.
1.2.5 MEHANIKA TEKOČIN
snovni pojmi
DIJAKI NAJ ZNAJO:
* definirati makroskopske lastnosti tekočin,
* razložiti Newtonov zakon viskoznega tečenja,
* ločevati med idealno in realno tekočino.
Statika tekočin
DIJAKI NAJ ZNAJO:
* definirati statični tlak,
* uporabiti osnovno enačbo statike tekočin,
* opisati merilnike tlaka,
* razložiti in uporabiti Pascalov zakon
ob primerih,
* določiti velikost in prijemališče sile
tlaka na ravne površine,
* zapisati in uporabiti Arhimedov zakon
statičnega vzgona.
Dinamika tekočin
DIJAKI NAJ ZNAJO:
* definirati masni in volumenski tok tekočine,
* razložiti pomen povprečnih veličin toka
tekočine,
* zapisati enačbo kontinuitete,
* pojasniti energijsko in Bernoullijevo
enačbo,
* zapisati in uporabiti zakon ohranitve
gibalne količine,
* izračunati pretočne in iztočne hitrosti,
* razložiti hidravlično natego,
* ločevati med laminarnim in turbulentnim
tokom,
* navesti pogoje hidravlične podobnosti,
* obravnavati stacionarni tok realne tekočine,
* uporabiti Darcy-Weisbachovo enačbo,
* definirati lokalne in linijske izgube,
* izračunati moč črpalk in vodnih turbin,
* definirati odpore gibanja,
* pojasniti hidravlični udar,
* razložiti vpliv kavitacije.
TRDNOST
DINAMIKA
MEHANIKA TEKOČIN
V okviru laboratorijskih vaj dijaki računsko obdelajo preproste praktične primere in s pomočjo programske opreme na računalniku preverjajo svoje rezultate, jih analizirajo in simulirajo pojave s pomočjo računalnika.
Natančnejša razčlenitev vaj je navedena pri predmetu laboratorijske vaje.
Učni načrt je sestavljen tako, da bodo dijaki do konca šolanja usvojili znanja, ki jim bodo omogočila uspešno opravljanje mature iz mehanike. Dijaki bodo pridobili potrebne teoretične in praktične osnove mehanike, ki so pogoj za uspešno nadaljevanje študija na visokih tehniških šolah.
Temeljno vodilo pouka izbirnega maturitetnega predmeta mehanika je usvojitev temeljnega, dobro utrjenega in med seboj povezanega znanja s področja mehanike. Dijake moramo pri tem spodbujati k razmišljanju, tako da sami pridejo do sklepov, ugotovitev in temeljnih zakonitosti. Podajanje snovi naj spodbuja posplošen način razmišljanja, saj vsa področja mehanike povezuje le nekaj osnovnih fizikalnih zakonov. Učitelj naj dijake motivira tudi za samostojno poglabljanje in širjenje znanja. Pri mehaniki v gimnazijskem programu naj učitelj poudarja poglobljeno razumevanje osnovnih pojmov, principov in metod; računski primeri, skice konstrukcijskih izvedb in navajanje primerov iz prakse pa naj bodo namenjeni predvsem motiviranju dijakov in ponazoritvi teoretičnih ugotovitev.
Znanje, ki ga dijaki usvojijo pri predmetu mehanika, se navezuje na fiziko; pri računanju uporabljamo postopke, ki so se jih dijaki naučili pri matematiki, zelo koristna pa je tudi povezava z drugimi, predvsem strokovnimi predmeti. Učitelji mehanike naj se zato povežejo z učitelji fizike, matematike in drugih sorodnih predmetov in z njimi naj časovno in vsebinsko uskladijo pouk.
Izhodišče pouka je navezovanje na predznanje dijakov - le-to moramo utrditi, poglobiti, zaokrožiti pa tudi aplicirati na praktične primere - in graditve na tej podlagi. Podajanje snovi naj bo sistematično. To smo poskušali doseči tudi z ustrezno razvrstitvijo posameznih tem.
Učna snov je pogosto tako obsežna, da v je v eni uri ne moremo usvojiti in s primeri tudi utrditi. Zato predlagamo razporeditev ur v tednu z urami v bloku - po dve skupaj.
Za lažje razumevanje snovi so predmetu v podporo tudi laboratorijske vaje. Potekati morajo vzporedno z obravnavanjem snovi pri mehaniki. Pri vajah snov utrdimo, s poskusi dijaki sami dokazujejo teoretične ugotovitve. Zato tudi priporočamo, da vaje organizira in vodi isti učitelj.
Pri pouku mehanike naj učitelji upoštevajo tale navodila, ki so tudi v skladu z maturitetnim katalogom:
Preverjanje in ocenjevanje naj bo ustno in pisno. Pri ustnem preverjanju (biti mora sprotno) učitelj:
Pri ustnem ocenjevanju (biti mora analitično, točkovno) merimo znanje:
V šolskem letu so tri pisna preverjanja znanja, v vsakem ocenjevalnem obdobju po eno. Za pripravo na maturo naj učitelj čim prej začne preverjati znanje s tipi nalog, ki jih predvideva maturitetni katalog. Pri tem naj razen preverjanja osnovnih zakonitosti vključuje tudi znanje na višji ravni – razumevanje in reševanje praktičnih problemov, analiziranje pojavov, razmišljanje o tehničnih problemih in povezovanje pridobljenega znanja z znanjem, pridobljenim pri sorodnih predmetih.