Prenovljeni učni načrt za laboratorijske vaje (računalništvo ter računalniški sistemi in omrežja) je določil Strokovni svet RS za splošno izobraževanje na 79. seji dne 19. 5. 2005 in od šolskega leta 2005/2006 postopoma nadomešča dosedanjega, ki je bil določen na 20. seji Strokovnega sveta RS za splošno izobraževanje dne 29. 10. 1998 (nazadnje objavljen za šolsko leto 2004/2005).
VSEBINA
I. OPREDELITEV PREDMETA
a) Narava predmeta
b) Opis predmeta
II. PREDMETNI KATALOG ZNANJ
1 Cilji predmeta
1.1 Splošni cilji predmeta
1.2 Operativni cilji predmeta in/ali vsebine
2. LETNIK
3. LETNIK
4. LETNIK
2 Standardi znanj
KATALOG ZNANJA
2. LETNIK
OPERACIJSKI SISTEM IN ZBIRNIKI
3. LETNIK
RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
PROGRAMIRANJE
4. LETNIK
PROGRAMIRANJE
BAZE PODATKOV
VIZUALNO PROGRAMIRANJE
DINAMIČNE PODATKOVNE STRUKTURE
REKURZIJA
III. ZNANJA, KI JIH MORAJO IMETI IZVAJALCI PREDMETA
PRILOGA:
I. SPECIALNO-DIDAKTIČNA PRIPOROČILA
II. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
Predmet laboratorijske vaje je namenjen utrjevanju znanja in pridobivanju spretnosti s področij, ki jih obravnavata strokovna predmeta računalništvo ter računalniški sistemi in omrežja. V okviru tega predmeta se dijaki naučijo samostojnega dela pri izdelavi seminarskih nalog.
a) Narava predmeta
Predmet laboratorijske vaje je eden izmed strokovnih predmetov, ki ga ponudijo tehniške gimnazije v kombinaciji z maturitetnim predmetom in drugim strokovnim predmetom. V okviru tega predmeta dijak poglobi praktična znanja, ki jih je pridobil pri strokovnih predmetih. Vsebina predmeta je odvisna od drugih strokovnih predmetov. Orodja, ki se uporabljajo za praktično izvedbo pouka, pa so prilagojena trenutnemu stanju na strokovnem področju.
b) Opis predmeta
Predmet se poučuje v drugem, tretjem in četrtem letniku tehniške gimnazije. V vseh treh letnikih sta mu namenjeni po dve uri tedensko. V drugem letniku je predmet namenjen podpori maturitetnemu predmetu. V tretjem in četrtem letniku so ure tega predmeta porazdeljene tako, da predmet podpira strokovne predmete. Pri laboratorijskih vajah naj dijaki praktično preizku sijo in utrdijo znanja, ki so jih pridobili pri strokovnih predmetih. Priporočljivo je, da vaje vodi učitelj, ki poučuje tudi strokovni predmet. Pri laboratorijskih vajah se oddelek deli v skupine. Predlog: Pri laboratorijskih vajah sodeluje laborant, ki skrbi za pripravo strojne in programske opreme, ter za nemoteno izvajanje vaj. Laborant sodeluje pri 70 urah vaj.
Dijaki in dijakinje:
2. LETNIK
Cilji |
Vsebine |
Pojmi | Povezave |
uporaba, spretnosti |
Operacijski sistem, ukazi operacijskega sistema, upravljanje operacijskega sistema, multimedia |
|
računalništvo |
uporaba, spretnosti |
Zbirnik, zgradba ukazne vrstice, uporaba zbirnika |
|
računalništvo |
uporaba, spretnosti |
Sledenje algoritmu v zbirniku, prevajanje in povezovanje programa, nalaganje programa |
|
računalništvo |
uporaba |
Delovanje komunikacijskega omrežja, lokalno omrežje, globalno omrežje |
|
računalništvo |
3. LETNIK
Cilji |
Vsebine |
Pojmi | Povezave |
uporaba, spretnosti |
Zagon programskega paketa s prevajalnikom. Grafično okolje programskega paketa. Uporaba pomoči |
|
računalništvo |
uporaba, spretnosti |
Pisanje algoritmov, pretvorba algoritmov v programe in narobe |
|
računalništvo |
uporaba, spretnosti |
Projekt, razred, objekt, metode, lastnosti |
|
računalništvo |
uporaba, spretnosti |
Sestavljeni tipi podatkov |
|
računalništvo |
4. LETNIK
Cilji |
Vsebine |
Pojmi | Povezave |
uporaba, spretnosti |
Storitve interneta – aplikacijska plast |
|
računalniški sistemi in omrežja |
uporaba, spretnosti |
Svetovni splet in njegovo delovanje |
|
računalniški sistemi in omrežja |
uporaba, spretnosti |
Tekstovne datoteke in datoteke zapisov |
|
računalništvo |
spretnosti |
V sodobnem orodju za delo z relacijskimi bazami podatkov dijaki vadijo izdelavo tabel |
|
poljubno področje (biologija, geografija, jeziki ...) |
spretnosti |
Grafični vmesnik (QBE) in ukazi SQL-a |
|
računalništvo |
spretnosti |
Standardni (grafični) uporabniški vmesniki za delo z bazami podatkov. Dijaki utrdijo znanje o standardni funkcionalni in estetski obliki grafičnih vmesnikov. |
|
računalništvo |
spretnosti |
Izdelovanje in oblikovanje izpisov. Z izbranim orodjem se naučijo krmiliti izbiro in nastavitve tiskalnika. |
|
računalništvo |
spretnosti |
Dokumentiranje aplikacije |
|
računalništvo |
uporaba, spretnosti |
Sestava projekta Obrazci in gradniki ter njihove lastnosti Oblikovanje vmesnika Metode |
|
računalništvo in drugi predmeti (zgodovina, biologija ...) |
uporaba, spretnosti |
Uporaba CASE orodja pri načrtovanju in analizi. |
|
računalniški sistemi in omrežja |
uporaba |
izdelava odločitvenega sistema |
|
računalniški sistemi in omrežja |
Dijakinje in dijaki naj poznajo in znajo uporabiti predpisani operacijski sistem in izkoristiti njegove osnovne funkcije. Poznajo in znajo uporabiti računalniške sisteme in omrežja. Znajo uporabljati programski paket s predpisanim prevajalnikom in pisati uporabniške programčke. Pri pripravi projektnih ali seminarskih nalog si pomagajo tudi z osnovnimi storitvami interneta. Pridobijo si spretnosti pri izdelavi spletnih strani. Pridobijo si tudi spretnosti, potrebne pri uporabi zahtevnejših tehnik programiranja in delu z bazami podatkov.
KATALOG ZNANJA
Opomba: V katalogu znanja so zajeta vsa znanja, ki se lahko uporabijo pri izdelavi seminarskih nalog. Če dijak/dijakinja uporabi določeno znanje, ga mora uporabiti v obsegu, ki je naveden..
2. LETNIK
OPERACIJSKI SISTEM IN ZBIRNIKI
Dijakinja/dijak
3. LETNIK
RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
Dijakinja/dijak
Dijakinja/dijak
4. LETNIK
PROGRAMIRANJE
Dijakinja/dijak
BAZE PODATKOV
Dijakinja/dijak
Vizualno programiranje
Dijakinja/dijak
Dinamične podatkovne strukture
Dijakinja/dijak
Rekurzija
Dijakinja/dijak
Učitelj pri laboratorijskih vajah lahko, kdor ima znanja univerzitetnega študijskega programa računalništvo in informatika ali univerzitetnega študijskega programa matematika (smer računalništvo z matematiko).
PRILOGA:
Predmet navaja dijake na samostojno izdelavo projektov na podlagi virov, ki so dostopni predvsem prek računalniških omrežij. Z izbiro teme projektne naloge učitelj spodbuja dijake za delo v skupini. Pri predmetu laboratorijske vaje dijakinje in dijaki utrdijo in praktično preizkusijo znanja, ki so jih pridobili pri drugih dveh strokovnih predmetih. Svoje znanje lahko uporabijo za reševanje problemov na drugih področjih, pri tem se posvetujejo tudi z učitelji drugih predmetov. Pouk poteka v laboratoriju. V njem naj dijaki in dijakinje rešujejo zastavljen problem čim bolj samostojno. V okviru tega predmeta nove snovi ne bodo podane v obliki predavanj; učitelj naj svetuje posameznim dijakom in dijakinjam odvisno od njihove potrebe. Obravnava novih področij naj poteka v obliki delavnic. Učitelj naj dijake in dijakinje spodbuja pri raziskovalnih dejavnostih, predvsem na tehničnem področju.
Pri vajah dijaki in dijakinje izdelajo tudi najmanj tri praktične izdelke v šolskem letu; pri nalogi sodeluje več dijakov, če je obsežnejša.
Temeljna naloga učitelja pri predmetu je omogočiti dijakom in dijakinjam doseči zastavljene globalne cilje predmeta. Dijake in dijakinje seznanja z novostmi in usmeritvami v računalništvu, jim svetuje pri izbiri nalog, spremlja njihovo dejavnost in jih opozarja na nepravilnosti, jih motivira in spodbuja pri njihovem delu in analizira ter ocenjuje njihova prizadevanja. Dijakom in dijakinjam ne vsiljuje svojih lastnih zamisli in predlogov, ampak jih spodbuja pri iskanju izvirnih rešitev. Predlagane rešitve s predlagatelji analizira glede na individualne zmožnosti in opremo ter si prizadeva, da bi jih uspešno izvedli.
Pri predmetu dijak izdela vsaj tri seminarske naloge v enem šolskem letu (predvidoma po eno seminarsko nalogo v enem ocenjevalnem obdobju); te lahko zajemajo znanja različnih področij. Pri ocenjevanju praktičnih izdelkov ocenjujemo kakovost, izvirnost in obsežnost izdelka, uporabnost izdelka, primernost izbranih metod glede na problem, izvirnost uporabljene rešitve in kakovost predstavitve.